pistokokeista..

kertotaulut

hei kaikki 3 ja 4 luokan vanhemmat! monetko pistokkaat lapsellanne on viikossa?
varsinkin matematiikasta haluaisin tietää. 3-4x viikossa?
meidän muksu on nyt ekan kerran joutunut uusimaan pistokkaan koska raja on 18/20. jos tulee 17 väärin niin uusiksi menee. paljonko aikaa he saavat tuon tekoon? lapseni arveli ajan olevan 2-3 min.
vanhempainillassa ope oli sanonut,että hyvä on opetella kertotauluja mutta en uskonut sitä noin tarkaksi menoksi.
nyt hän tuntuu reissuvihkon viestien perusteella vaativan lähes täydellisyyttä.
mutta minäpä pidän lastani ihan hyvänä ihmisenä vaikkei hän nero olekkaan.
muiden oppilaiden vanhemmilta kuulin että ope on tiukka täti.
alkaa huolestuttamaan jo lapsen itsetunnon takia.olen todella perillä lasteni läksyistä ja tiedän mitä pitää harjoitella oman lapseni kohdalla aineista.

20

589

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...........

      Ei meillä enää näin syksyllä kuljeta pistokkaissa, kyllä ihan kunnon lenkkarit tai jopa talvinilkkurit jo tarvitaan. Pistokkaita voi myos ottaa esim. omenapuusta, mutta jos pistareista olikin kyse, niin kertotaulut pitää osata ulkoa, ei sormin laskemalla. :D

      • ap.

        kiitos tyhjentävästä kommentistasi! odotan vastauksia vielä MUILTA . 8D


    • luokanope

      Itse opettajana VAADIN kertotaulun osaamista. Nykylapsille ja eteenkin heidän vanhemmilleen tuntuu olevan kauhistus se, että jotain pitää osata ULKOA.

      • menikö työ päähän?

        MINÄ MYÖS VAADIN VAADIN VAADIN.... HEH... nauratti niin tuo sun aloitus.... taidat olla aika ensikertailainen opettajana... vaadin vaadin..!!!

        Kumma että aina on lasten ja vanhempien vika kaikki!!! Eikö koskaan opettajan??? Hih...
        Mikä kauhistus on vanhemmille se että osaa kertotaulun??? Taas näitä olettamuksia ja mustamaalaamisia. Ne vanhemmathan on sitten todella idiotteja niin omituisia että voi voi kun ne on kauheita!!!

        Onneksi meillä on ihana opettaja ollut lapsilla,kertotaulua ei päntätä, se opitaan jokatapauksessa kun lasketaa ja tehdään kotitehtäviä, mitään ei opetella ulkoa, koska on kirjat mistä asian voi tarkistaa. Asiat oppii itsekseen, ulkoläksyt on turhaa. Olen samaa mieltä meidän lastenihanan opettajan kanssa, joka ei syyllistä lapsia, eikä vanhempia, vaan toimii KUIN AIKUINEN IHMINEN TOIMII LASTEN KANSSA.

        Mutta vaadi sinä vaan. vaadi vaadi...JOS OLET JOUTUNUT NOIN HIRVEIDEN LASTEN JA VANHEMPIEN KANSSA TEKEMISIIN. Onneksi sinä ole hyvä ihminen... hehheee....

        Olet varmaan ekaa vuotta opettajana kun tuo pätemisen tarve korostuu...


      • ope since 1990
        menikö työ päähän? kirjoitti:

        MINÄ MYÖS VAADIN VAADIN VAADIN.... HEH... nauratti niin tuo sun aloitus.... taidat olla aika ensikertailainen opettajana... vaadin vaadin..!!!

        Kumma että aina on lasten ja vanhempien vika kaikki!!! Eikö koskaan opettajan??? Hih...
        Mikä kauhistus on vanhemmille se että osaa kertotaulun??? Taas näitä olettamuksia ja mustamaalaamisia. Ne vanhemmathan on sitten todella idiotteja niin omituisia että voi voi kun ne on kauheita!!!

        Onneksi meillä on ihana opettaja ollut lapsilla,kertotaulua ei päntätä, se opitaan jokatapauksessa kun lasketaa ja tehdään kotitehtäviä, mitään ei opetella ulkoa, koska on kirjat mistä asian voi tarkistaa. Asiat oppii itsekseen, ulkoläksyt on turhaa. Olen samaa mieltä meidän lastenihanan opettajan kanssa, joka ei syyllistä lapsia, eikä vanhempia, vaan toimii KUIN AIKUINEN IHMINEN TOIMII LASTEN KANSSA.

        Mutta vaadi sinä vaan. vaadi vaadi...JOS OLET JOUTUNUT NOIN HIRVEIDEN LASTEN JA VANHEMPIEN KANSSA TEKEMISIIN. Onneksi sinä ole hyvä ihminen... hehheee....

        Olet varmaan ekaa vuotta opettajana kun tuo pätemisen tarve korostuu...

        NOH, kyllä opettajien vaan on jo ammattinsa puolesta VAADITTAVA, että tietyt asiat opitaan. 23. vuosi on englannin opettajana menossa ja minä VAADIN, että esimerkiksi epäsäännölliset verbit opetellaan ulkoa. Ja paljon muuta. Ei se kuule pelkällä maanittelulla mene läpi. Valitettavasti.

        Ei kai siinä voi mitään pahaa olla, jos lapsukaisilta joskus edes vaaditaan jotain. Niin se vaatii yhteiskuntakin.


    • ;einäitee ;-)

      Tarkoitit varmaan, että jos on 17 oikein, joutuu kertotaulukokeen uusimaan?

      Kertotaulut on todellakin tarkoitus opetella ihan ulkoa. Voi hyvin olla, että lähes jokaiseksi matikantunniksi on uusi kertotaulu opeteltavana. Opettaja on mielestäni fiksusti varannut niiden opetteluun aikaa, niin että voidaan opetella kunnolla ja uusia riittävän monta kertaa.

      Osa osaamista on nopeus. Tottakai pitää olla riittävästi aikaa miettiä hetki ja kirjoittaa vastaus, mutta sormin laskeminen ei totisesti kuulu kertotauluihin.

      Tarkoititko pistokkailla pistokokeita, siis ennakkoon ilmoittamatonta kirjallista läksynkuulustelua? Minkä tahansa läksyn voi milloin tahansa kuulustella kirjallisesti, joten pistokokeita voi olla viikossa vaikka kuinka paljon.

      Yritä olla ottamatta tätä loukkauksena, sellaiseksi se ei ole tarkoitettu: Kiinnittäisitkö ystävällisesti hiukan enemmän huomiota kirjallisen ilmaisusi virheettömyyteen.

    • Ulkoa osattiin

      Kertotaulut pitäisi osata niin, että vastaus tulee miettimättä. Kun itse olin 3. luokkalainen, ei kertotauluissa saanut tulla yhtään virhettä. Missä olet, "kertotaulut", käynyt koulusi?

      • ap.

        se ei kuulu asiaan missä olen käynyt kouluni.eikä vain pidä osata jotain ulkoa vaan aika paljon!!eikä nyt ole kyse sormilla laskemisesta vaan nopeudesta ja muistista.jotkut asiat lapsi muistaa todella hyvin ja toiset asiat ei jää mieleen.
        eräs kerta kotona treenattiin ja osasi.koulussa sama asia oli mennyt päin prinkkalaa.
        ilmeisesti jonkinlaista jännitystä.lapsi kertoi luokassa olevan myös rauhatonta.
        eka ja tokaluokan opet ymmärsivät lapseni kohdalla niinkuin monen muunkin lapsen kohdalla, että kaikki lapset eivät ole samanlaisia ja opi samaa rytmiä asioita.
        tästä keskustelin heidän kanssaan. koulu meni hyvin kun hän sitten oppi pikkuhiljaa omia aikojaan ne asiat jotka tuottivat vaikeuksia muutama kuukausi sitten.
        mutta nykyinen ope tuntuu ajattelevan" samaa muottia kaikki oppilaat" .opittava on nyt ja heti!!
        englannin pistokkaissa lapsella kaikki pistokkaat menneet täysin oikein.lapsi hyvä myös musiikissa ja sosiaalinen.
        miksei musiikissakin pidetä pistokkaita esim rytmitajusta.siinä reputtaisi aika moni.


      • Äiskänkkäränkkä
        ap. kirjoitti:

        se ei kuulu asiaan missä olen käynyt kouluni.eikä vain pidä osata jotain ulkoa vaan aika paljon!!eikä nyt ole kyse sormilla laskemisesta vaan nopeudesta ja muistista.jotkut asiat lapsi muistaa todella hyvin ja toiset asiat ei jää mieleen.
        eräs kerta kotona treenattiin ja osasi.koulussa sama asia oli mennyt päin prinkkalaa.
        ilmeisesti jonkinlaista jännitystä.lapsi kertoi luokassa olevan myös rauhatonta.
        eka ja tokaluokan opet ymmärsivät lapseni kohdalla niinkuin monen muunkin lapsen kohdalla, että kaikki lapset eivät ole samanlaisia ja opi samaa rytmiä asioita.
        tästä keskustelin heidän kanssaan. koulu meni hyvin kun hän sitten oppi pikkuhiljaa omia aikojaan ne asiat jotka tuottivat vaikeuksia muutama kuukausi sitten.
        mutta nykyinen ope tuntuu ajattelevan" samaa muottia kaikki oppilaat" .opittava on nyt ja heti!!
        englannin pistokkaissa lapsella kaikki pistokkaat menneet täysin oikein.lapsi hyvä myös musiikissa ja sosiaalinen.
        miksei musiikissakin pidetä pistokkaita esim rytmitajusta.siinä reputtaisi aika moni.

        Siis mitä!? Haluat toisten lasten epäonnistuvan? Toisiko se jollakin tavoin bonuksia omalle lapsellesi? Taisit paljastaa todellisen luonteesi, ikävä kyllä. Ehkä sinun olisi parasta hyväksyä se tosiasia, että lapsesi ei kaikissa aineissa ole kovin hyvä oppimaan. Sen tosiasian eteen suuri osa vanhemmista joutuu, monet juuri tuossa vaiheessa, kun alkuluokkien leikkiminen ja laulaminen alkaa muuttua tavoitteelliseksi opiskeluksi.

        Niin kertotaulujen kuin monen muunkin asian ulkoa opetteleminen on kyllä yksi ihan parhaista oppimistavoista, vaikka se monien mielestä ei hyvä olekaan, siinä kun pitää nähdä vaivaa.


      • Ulkoa osattiin
        ap. kirjoitti:

        se ei kuulu asiaan missä olen käynyt kouluni.eikä vain pidä osata jotain ulkoa vaan aika paljon!!eikä nyt ole kyse sormilla laskemisesta vaan nopeudesta ja muistista.jotkut asiat lapsi muistaa todella hyvin ja toiset asiat ei jää mieleen.
        eräs kerta kotona treenattiin ja osasi.koulussa sama asia oli mennyt päin prinkkalaa.
        ilmeisesti jonkinlaista jännitystä.lapsi kertoi luokassa olevan myös rauhatonta.
        eka ja tokaluokan opet ymmärsivät lapseni kohdalla niinkuin monen muunkin lapsen kohdalla, että kaikki lapset eivät ole samanlaisia ja opi samaa rytmiä asioita.
        tästä keskustelin heidän kanssaan. koulu meni hyvin kun hän sitten oppi pikkuhiljaa omia aikojaan ne asiat jotka tuottivat vaikeuksia muutama kuukausi sitten.
        mutta nykyinen ope tuntuu ajattelevan" samaa muottia kaikki oppilaat" .opittava on nyt ja heti!!
        englannin pistokkaissa lapsella kaikki pistokkaat menneet täysin oikein.lapsi hyvä myös musiikissa ja sosiaalinen.
        miksei musiikissakin pidetä pistokkaita esim rytmitajusta.siinä reputtaisi aika moni.

        Siksi kysyin, että missä olet käynyt koulusi, sillä ainahan kertotaulut on pitänyt 3. luokalla osata ulkoa! En ymmärrä, miksi tämä sinussa herättää niin suurta ihmetystä ja jopa vastustusta.

        Kirjoitit avauksessasi, että "olen todella perillä lasteni läksyistä ja tiedän mitä pitää harjoitella oman lapseni kohdalla aineista." Nyt sitten kannattaa alkaa treenata kertotauluja, koska siitä on lapsellesi hyötyä myöhemminkin matematiikassa.

        Itse tein pahvikortit, joiden toisella puolella oli kertolasku ja toisella puolella vastaus. Pelasin korteilla muistipelin tapaan ja välillä otimme matsin nopeuspelissä. Käytä mielikuvitustasi, tee lapselle oppimisesta hauska yhteinen hetki.


    • opettaja helsingistä

      nyt yksi alkuopettajan mielipide keskusteluun.....
      ensinnäkin, millä tahansa luokalla, varsinkin 3lk-> 'pistokkaita' eli läksyn kirjallisia kuulusteluja voi olla ihan kuinka usein tahansa, miten opettaja parhaaksi katsoo luokan oppimisen kannalta. Jos ei ole kirjallisena, niin silloin opettaja muulla tavalla arvioi oppilaiden oppimista. se on vain yksi tapa, tosin isossa porukassa huomattavasti tarkempi ja luotettavampi tapa, kuin pelkkä havainnoimalla arviointi.

      Itse esim. kertotaulut 1-5, niin kauan jankataan että menee 100% oikein, ei itsetuntoa alentavilla menetelmillä, mutta leikitään, pelataan, harjoitellaan kotona, testataan välillä ja jne jne... niissä on paljon opeteltavaa, mutta niitä ei opetella kaikkia 1-10 ulkoa kerralla..... mitä toivoisit niiden jankkaamisen tilalle?

      Kertotaulut on matematiikan perusasioita ja myöhemmin ongelmat kasvavat jos perusta on huonossa kunnossa. Kertotaulujen on tarkoitus tulla automaattisiksi, jolloin tekemiseen ei todella tarvitse enempää kuin 2-3minuuttia.

      onpa mukava kuulla, että välität lapsesi koulun käynnistä, olet perillä läksyistä ym! hienoa! ja olet aivan oikeassa, että kukaan lapsi ei ole 'nerompi' kuin toinen sen perusteella, kuinka nopeasti hän asioita oppii. Muistathan, että oma asenteesi välittyy lapselle ja voi vaikeuttaa opiskelua, joten mieti tarkasti, arvosteletko esim. lasten kuullen opettajan käyttämiä metodeja/pisterajoja/opetuksen sisällön tärkeyttä ym.... kommenttisi 'toiset asiat ei jää mieleen' on mielestäni ikävän kuuloinen, ethän sano noin lapsellesi, koska lapsi uskoo helposti sen mitä aikuinen sanoo ! lapsesi on fiksu, koska on jo kolmannella ja (ilmeisesti) tavallisessa luokassa, joten hän kyllä pystyy oppimaan kertotaulut ulkoa, ennemmin tai myöhemmin :)

      aloittaja olet oikeassa siinä, että luokissa on nykyään rauhatonta, se on ikävää. toisaalta keskittymiskykykin harjaantuu, ja lapset tottuvat pieneen hälyyn, jos opettaja sellaisen sallii.

      voi olla, että sinusta 1-2 luokkien opettajat tuntuvat 'ymmärtäväisemmiltä', suurin syy siihen on luultavasti se että 1-2 luokat vasta VALMISTAVAT oppilaita tulevaa koulutaivalta varten, eli opettavat oppimaan oppimisen taitoja ja valmiuksia ja luovat perustaa tulevalle oppimiselle. Kolmannelle luokalle siirtyminen on melko iso harppaus 'isoksi koululaiseksi', luokkakoot ovat usein suurempia, ja opettajilla on enemmän opetussuunnitelman asettamia vaatimuksia.

      mukavaa myös, että lapsesi on hyvä englannissa ja musiikissa, voit tähdentää hänelle, että kaikki ovat hyviä jossain, eikä haittaa jos hänellä menee KAUEMMIN matematiikassa, esim. kertotaulujen opiskeluun, hän saattaa olla taas puolestaan nopeampi esim. geometriassa...

      kyllä musiikissakin oppilaita arvioidaan, musiikin tunnilla rytmitajua en itse ainakaan testaa varsinaisilla 'pistokokeilla', koska rytmitajua on hyvin vaikea testata paperilla! mutta esim. jokainen vuorollaan toistaa rytmejä ja tarkkailen lasten rytmitajua siinä, tai esim. parityönä. sen sijaan jos kertotaulut 'tarkastaisi' ääneen jokaiselta niin täytyisi 3 luokan syksyllä kysyä 20 (oppilaat) x 5 (kertotaulut) x (10 kertotaulun osat) kysymystä ääneen luokassa, joka tekee 1000 kysymystä ja samalla pitää kirjaa siitä kuka osasi ja mitä :) mission impossible, mutta jos joku jaksaa niin tervetuloa meille !

      itse pisteytän kertotaulu kokeet sen takia, jotta kotona olisi helpompaa keskittyä juuri niihin kohtiin jotka vaativat vielä harjoittelua! nyt vaan pelaamaan kertotaulupelejä kotona, ettei lapsen tarvitse koulussa jännittää osaamista siksi, ettei vastaukset ole vielä iskoistuneet päähän automaattisiksi :)

      syysiloa ja kertotaulu intoa !

      • Erkkaopetar

        Minua opettajana harmittaa rutkasti, että kirjallinen ilmaisukykysi ja tekstisi oikeakielisyys ovat jääneet jonnekin matkan varrelle. Vähän nolottaakin koko ammattikunnan puolesta.


      • myös ope
        Erkkaopetar kirjoitti:

        Minua opettajana harmittaa rutkasti, että kirjallinen ilmaisukykysi ja tekstisi oikeakielisyys ovat jääneet jonnekin matkan varrelle. Vähän nolottaakin koko ammattikunnan puolesta.

        kielikin kehittyy. oikein ja väärin on ajan ja paikan funktio.


      • Erkkaopetar
        myös ope kirjoitti:

        kielikin kehittyy. oikein ja väärin on ajan ja paikan funktio.

        Kaikilla se ei näytä kehittyvän, osalla taantuu.


      • Pilikun nusasija

        Minustakin opettaja helsingistä kirjoitti täyttä asiaa.

        Tekstin joukossa on vähän yhdyssanavirheitä ja sitä näin ihan tavallisena äiti-ihmisenä ihmettelen. Pilkutkaan eivät olleet ihan oikeilla paikoillaan ja jostain puuttui iso kirjain. Mutta koska teksti oli muuten aivan asiaa ja ymmärrettävästi kirjoitettu, ei oikeakielisyyteen tarvitse takertua.

        Nyt ainakin ymmärrän, miksi nykynuoret eivät osaa yhdyssanoja, kun ei ne opettajaltakaan tule ihan takaraivosta. :)

        TÖTTÖRÖÖRÖÖTÖRÖÖ:lle tiedoksi, että Caps lockit päällä on todella typerä kirjoittaa.


      • lähes fani
        Erkkaopetar kirjoitti:

        Minua opettajana harmittaa rutkasti, että kirjallinen ilmaisukykysi ja tekstisi oikeakielisyys ovat jääneet jonnekin matkan varrelle. Vähän nolottaakin koko ammattikunnan puolesta.

        Joo mutta tuossa tekstin asettelussa on kuitenkin jotain kaunista ja modernia. Pakkoko on jäädä vanhoihin juoksuhautoihin, tule jo pois sieltä norsunluutornista.


      • JuhoP
        Erkkaopetar kirjoitti:

        Kaikilla se ei näytä kehittyvän, osalla taantuu.

        Pahinta kuitenkin asiavirheet, joihin toimittajat syyllistyvät yhtenään. MTV3:n kympinuutisissa uutisoitiin 30.10. Talvivaaran hyödyistä ja haitoista, jossa todettiin hyötyjen olevan olevan "viisi kertaa suuremmat kuin haitat", kun jo seuraavassa lauseessa toimittaja totesi hyötyjen oleva viisinkertaiset. Mikä asiavirhe uutisessa oli?


      • Erkkaopetar
        JuhoP kirjoitti:

        Pahinta kuitenkin asiavirheet, joihin toimittajat syyllistyvät yhtenään. MTV3:n kympinuutisissa uutisoitiin 30.10. Talvivaaran hyödyistä ja haitoista, jossa todettiin hyötyjen olevan olevan "viisi kertaa suuremmat kuin haitat", kun jo seuraavassa lauseessa toimittaja totesi hyötyjen oleva viisinkertaiset. Mikä asiavirhe uutisessa oli?

        Niinpä! Jossain asiaohjelmassa kerrottiin, että Intiassa jonkin ammatin palkka on kuusi kertaa pienempi kuin Suomessa. Jos Suomessa saat kaksi tonnia kuussa, Intiassa saat kymppitonnin kuussa - miinuksen puolelle. Näin ne kielen ammattilaiset...


    • TÖTTÖRÖÖRÖÖTÖRÖÖ

      JAA-A, MINUSTA TUO OPETTAJA HELSINGISTÄ KIRJOITTI KYLLÄ TÄYTTÄ ASIAA. EHKÄ YSTÄVÄLLISIN VASTAUS TÄSSÄ KETJUSSA. JOTKUT NÄYTTÄÄ SEN SIJAAN KESKITTYVÄN VAIN TOISTENSA MOLLAAMISEEN. HÄNELLÄ SENTÄÄN OLI EHDOTUKSIA ALOITTAJALLE SIITÄ, MITEN TILANNETTA VOISI PARANTAA.
      TOSIN LIIAN PITKÄ TEKSTI, IHME ETTÄ JAKSOIN LUKEAKAAN!

    • hihhaaaa

      Jotkut opettajat vaan on niin pusikosta. Eihän heillä ees oo pätevyyttä... pelkkiä ylioppiliata...se mmoiset on juuri itsekkäitä, ja kuvittelee olevansa jotain.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Työttömyys on kasvussa - Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa

      Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa. Työttömyys on kuitenkin kasvussa. Mitä itse aja
      Maailman menoa
      346
      2761
    2. Mikä piirre on kasvoissa tärkein?

      Mikä piirre on kasvoissa tärkein kun valitset seuraa itsellesi?
      Ikävä
      120
      1529
    3. Suurimman myrskyilyn jälkeen

      vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul
      Ikävä
      48
      1370
    4. Mikä häpeä Haapaveden kaupungille

      Avin huomautuksen mukaa hoitoyksikkö on ollut monin osin lainvastainen. Huomautettavaa on monista asioista. Miten Haa
      Haapavesi
      57
      976
    5. Ruumis kanavassa

      Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      15
      974
    6. Tojotamies törttöili taas auton eteen

      Ja taas joku Tojotapappa vähät välitti liikennesäännöistä ja kääntyi viitostietä ajaneen auton eteen tänään, tällä kerta
      Suomussalmi
      27
      934
    7. Ei mitään menetettävää

      Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      149
      898
    8. En sano tätä pahalla

      Mutta olihan meillä aika reippaasti ikäeroa ja aivan erilaiset elämäntilanteetkin. En vaan jotenkin tajunnut sitä aiemm
      Ikävä
      78
      889
    9. Pieni nainen, paras nainen

      Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      80
      888
    10. Tiedättekö miksi mies on olemassa?

      Lisääntymistä varten. Ei mitään muuta hyötyä. Jos nainen voisi lisääntyä ilman miestä, luuletteko miehet että naiset tar
      Ikävä
      205
      829
    Aihe