Jatkuva väsymys/uupumus

kohtalotovereita

Kärsin alkuvuoden voimakkaasta uupumuksen tunteesta. Pakotin itseni hoitamaan perheen ja työn, hokien itselleni "pakko jaksaa".

Kesän lopulla alkoi jakuva nukkuminen. Nukun 9-13 tuntia yössä ja päiväunet päälle. Esim. viime yönä nukuin 11 tuntia ja nyt päivällä neljä lisää. Fyysistä syytä ei ole löytynyt. Minulla on mieleialalääkitys, enkä koe itseäni nyt masentuneeksi. Keväällä olin todella ahdistunut, kun lääkitys oli pienempi.

Onko muilla vastaavaa kokemusta. Kuinka kauan tässä menee toipuessa. Olen nyt sairaslomalla, muttei ole tapahtunut kohentumista. Kirjallisuus uupumuksesta keskittyy työuupumukseen. Minua ei ole tyä vasyttänyt, vaan raskas arki. Minulla on terveet elämäntavat, ja liikun päivittäin.

9

1155

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • olen väsynyt

Minä olen niin jumalattoman väsynyt. Aloitin ekassa työssä vasta tällä viikolla, mutta kun olin niin poikki jo sitä ennen, kun olen ahdistunut ja masentunut ja itsetunto on paskana kiusaamisesta johtuen. Koen olevani niin arvoton nuihin verrattuna. Uusien ihmisten kohtaaminen kun on aina itsevarmuuden vertailua. Hyvin usein ainakin nuorena miesten keskuudessa.

• voieijei

Jatkuvaa väsymystä täälläkin ja on masennus/ahdistustakin... Toukokuun olin saikulla uupumuksen takia ja melkein kokoajan mietin jäiskö taas.. minulla vaan siitä harvinainen työ että en saa sairaspäivärahaa..tai jos saan niin kela maksaa ja silloinkin 7pv karenssi ensin... eli iso kynnys hakea saikkua ja tässä tapauksessa aika paha homma kun sitähän vaan uuvuttaa itsensä enemmän.

• JKPOIOLPO

VAI N IIN

• kohtalotoveri1

Täsmälleen sama ongelma, nukun järjestään 12h yössä ja parin tunnin valveilla olon jälkeen on pakko mennä nukkumaan 2-4h lisää. Uupumus on niin tajuton että haukotellessa meinaa mennä leuka sijoiltaan ja pää on yhtä tokkuraista puuroa. Ei ole voimia tehdä yhtään mitään, hoitaa edes päivittäisiä askareita. Olen sairaseläkkeellä ja päivät yleensä kotona yksin, ulkoilen koirien kanssa ja syön suhteellisen normaalisti. Lääkitys on kaksisuuntaiseen ja ahmimiseen, epäilen kuinka suuri osuus väsymykseen voi olla silläkin. Olen saanut jatkuvasta nukkumisesta niin tarpeekseni että varasin ajan lääkärille, melkeinpä toivon että löytyisi jokin konkreettinen selitys kuten uniapnea tms. Tuollainen tilanne ettei fyysistä syytä löydy on pahin mahdollinen, pelkkä odottelu "kyllä se tästä ajan kanssa ohi menee" tuntuu järjettömältä elämän haaskaamiselta, niin fyysisesti kuin henkisesti. Vähemmästäkin alkaa masentaa kun herätessä ei mahdu päähän muuta ajatusta kuin koska pääsee taas nukkumaan.

• mie6

nukun myös 8-12 h yössä ja iltaväsynyt- aina kun muilla on sosiaalista elämää- minä jään lepäämään-- uupumus jaksot ovat olleet pitkiä-ja toipuminen hidasta

nyt uuden syprexa lääkkeen avulla virkeämpi iltaisin hieman -mutta aamu tokkurainen ja sinnittelyä osa-aika työ sijaisuuksissa

• Våsy

Kuulostaa kilpirauhas sairaudelta mulla on nykyäään lääkitys oireet samoja kuin muil kirjottajil

• abcdefghijkl

Olisi syytä selvittää mistä väsymys ja ahdistus johtuu. Syyt voi olla monenlaiset.
      Eli taustalla voi olla monia asioita,joita ei edes itse huomaa. Eli psyykkiset oireilut,jolloin ei ole välttämättä mitään fyysistä.
      Kannattaa kuulostella itseään ja pohtia. Voihan sitä pyytää ottamaan varmuuden
      vuoksi veriarvoista kokeita.

• Pocahontas11

Terve
      Itselläni oli vastaavanlainen väsymys episoodi. Minulla diagnosoitiin aivovamman jälkitila mikä ilmeni masiivisena väsymyksenä. Olin mootoripyörä kolarissa vuonna 2004 jolloin sain retkahdusvamman aivoihin. Vuosien taistelun jälkeen. Vasta parivuotta sitten asialle saatiin piste. Nyt syön lääkettä että jaksan olla hereillä ja tehdä normaalit työt ja askareet. Turha vastaus jos et ole itseäsi kolhinut.

• väsynyttirppa

Pakko jaksaa ja sitten huomaa ettei enää vaan jaksa. Paska työilmapiiri on vielä omiaan edesauttamaan jaksamattomuutta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä siellä ABC on tapahtunut

Tavallista isompi operaatio näkyy olevan kyseessä.
      Alajärvi
      151
      6294
    2. Kuvaile elämäsi naista

Millainen hän on? Mikä tekee hänestä sinulle erityisen?
      Ikävä
      48
      1743
    3. Klaukkalan onnettomuus 4.4

Klaukkalassa oli tänään se kolmen nuoren naisen onnettomuus, onko kellään mitään tietoa mitä kävi tai ketä onnettomuudes
      Nurmijärvi
      38
      1404
    4. Kuvaile elämäsi miestä

Millainen hän on? Mikä tekee hänestä sinulle erityisen?
      Ikävä
      45
      1018
    5. Ukraina ja Zelenskyn ylläpitämä sota tuhoaa Euroopan, ei Venäjä

Mutta tätä ei YLE eikä Helsingin Sanomat kerto.
      Maailman menoa
      324
      1009
    6. Kolari Klaukkala

Kaksi teinityttö kuoli. Vastaantulijoille ei käynyt mitenkään. Mikä auto ja malli telineillä oli entä se toinen auto? Se
      Nurmijärvi
      45
      913
    7. Ooo! Kaija Koo saa kesämökille öky-rempan:jättimäinen terde, poreallas... Katso ennen-jälkeen kuvat!

Wow, nyt on Kaija Koon mökkipihalla kyllä iso muutos! Miltä näyttää, haluaisitko omalle mökillesi vaikkapa samanlaisen l
      Kesämökki
      13
      899
    8. Kevyt on olo

Tiedättekö, että olo kevenee kummasti, kun päästää turhista asioista tai ihmisistä irti! Tämä on hyvä näin <3
      Ikävä
      84
      866
    9. Toivoisin, että lähentyisit kanssani

Tänään koin, että välillämme oli enemmän. Kummatkin katsoivat pidempään kuin tavallisesti toista silmiin. En tiedä mistä
      Ikävä
      14
      857
    10. Olisinpa jo siellä, otatkohan minut vastaan

Olisitpa lähelläni ja antaisit minun maalata sinulle kuvaa siitä kaikesta ikävästä, tuskasta, epävarmuudesta ja mieleni
      Ikävä
      75
      845
    Aihe