Onko toivoa saada asumistukea

Kissa Carter

Sain viimeisen palkkani 20.8.2012. Työsuhde päättyin ns. omasta tahdosta (käytännössä uhattiin yt-neuvotteluilla, jolloin olisin tippunut ansiosidonnaiselle melkein välittömästi). Tein "sopimuksen" ja sain erorahan. Kassa jaksotti erorahan pitämättömistä lomista kertyneet saamiset siten, että karenssi kestää 15.3.2013 saakka.
Maksoin heti elokuussa loppuvuoden vastikkeet pois alta (asumisoikeusasunto). Samoin aion maksaa vielä kaikki velkani, noin 6000 euroa ennen vuoden vaihdetta. Sen jälkeen olenkin suunnilleen rahaton! Tuloa on ainoastaan lapsilisä ja elatusmaksu yhdestä lapsesta, yhteensä 390 euroa/kk.

Jos nyt marssin Kelaan ja anon asumistukea, niin mitenkähän mahtaa käydä? Jaksottaako myös Kela saamani ansiot siten, että en saa mitään tukea ennen kuin maaliskuussa? Vastike on ensi vuoden alusta 585 euroa vesi 40 eur / kk. Pärjään säästöilläni nippa nappa vuoden loppuun, mutta voisinko hakea asumistukea jo ennen sitä.

Omistan vaatimattoman kesämökin, jonka verotusarvo on jotain 35.000 euroa eli tontin arvo käytännössä. Onko tällä merkitystä?

Jotain vinkkejä, jos tästä nyt tällä viikolla päätän sinne Kelaan marssia?

Kiitos asiallisista vastauksista.

11

945

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 18-----

Hae ihmeessä.
      Ei se hakemuksen täyttäminen ole iso duuni.

• on tämäkin nähty

Eipä sitä kovin helposti heru. Itse olen kahdesti hakenut. Mutta aina laskelmissaan väittävät että tienaan liikaa. Enpä vaan itse ole niitä rahoja nähnyt missään. Työt ovat niin satunnaisia ja epäsäännölliset tulot. Yhtenä kuuna enempi ja toisena ei mitään. Sitten jos en tekisi töitä ollenkaan, saattaisin sen asumistuenkin saada. Pätkä- ja osa-aikatyöt ei kannata ollenkaan.

• sossunvakiasiakas

Tilit nollille, marssit sossuun ja sanot että ei ole rahaa, jos he kysyvät mihin kaikki säästösi menivät, sanot että laskuihin, sossut tarkistaa sun tilin tiedot 2kk taaksepäin ja jos siellä ei näy mitään tuloja saat kaikki täydet tuet. yks tuttu teki just sillee et kun jäi työttömäks ja myi asuntonsa, niin nosti koko summan ja sanoi sossulle että maksoi velkansa, mitä kertyi kun oli työttömänä, eikä saanut rahaa mistään sinä aikana.

• Asuntotukea netistä

Pienituloisena saat asuntotukea, vaikka omaisuutta olisi noin 50 000€. Kelan sivuilla on laskuri, jolla voit etukäteen laskea tuen määrän. Hakemuksen voit tehdä netissä. Liitteitäkään ei tarvitse laittaa, Kela saa tiedot verottajalta. Kun haet asuntotukea jo tässä kuussa, saat takautuvasti tukea viime kuulta eli vuoden alusta. Näin itse tein.

• 2+1

Liitteitä tarvitsee laittaa mm vuokranmaksu lomakkeen missä tulee ilmi vuokranmäärä. Juuri laitoin vuositarkastuksen ja muilta osin täytin netissä kuten viime vuonnakin, mutta aina se vuokraliite sinne laitettava postissa.

• Kissa Carter

Kiitos kaikille. Terv. Alkuperäinen kysyjä.

Samaa asiaa pohtiville: tein sitten hakemuksen Kelaan marraskuussa ja anoin yleistä asumistukea takautuvasti 1.9. alkaen. Ja ihmeekseni sain sen ja jopa maksimin 80 %:a vastikkeesta! Juuri tänään laitoin postiin tarkistuspyynnön, koska tuo ansiosidonnainen alkaa juosta 15.3. Nyt on huolena se, että ottaako ne Kelassa huomioon sen, että vaikka alan saada ansiosidonnaista maaliskuun puolessa välissä, niin se maksetaan takautuvasti eli mahdollisesti vasta 1.5. kaikkine käsittelyaikoineen. Maalis- ja huhtikuun vuokra pitää kuitenkin jmaksaa jo kunkin kk:n 1. päivänä..... No, sen näkee sitten, kun päätös tulee. Toivon parasta.

• ExNokia

Hei, mitenköhän tuo on edes mahdollista että olet saanut tuona jaksotusaikana asumistukea ja vielä 80 prosenttia? Ilmeisesti olet nokian eropaketin ottajia kuten minäkin. Itse soitin tästä asiasta kelaan ku hämmennyin että olenko jättänyt turhaan hakematta asumistukea ja virkailija sanoi ettei minulla olisi missään nimessä ollut oikeutta tuohon asumistukeen jaksotusaikana(eropaketti on palkkatuloa). Nyt kun olen ruvennut jo saamaan ansiosidonnaista saan asumistukea 80 euroa vuokraan :( Pohdin vaan että mitähän tuloja olet sinne asumistuki hakemukseen pistänyt ja vahva epäilys että kun tarkitus tehdään tulee takaisinmaksettavaa ja runsaasti

• Kissa Carter

Heipat. Satuin vilkaisemaan tätä vanhaa viestiketjuani.

En ole nokialainen, se nyt alkuun tiedoksi.

Lähetin asumistukihakemuksen liitteenä työantajan antaman selvityksen vuoden 2012 tuloista, joissa näkyi täysin selvästi saamani eroraha. Selvemmin en olisi voinut asiaa ilmoittaa. En tiedä vaikuttaako asiaan se, että ko. summasta ei maksettu esim. työeläkemaksuja, vaan se oli ihan vain kertaluonteinen korvaus siitä hyvästä, että suostuin ilman yt-menettelyä lähtemään firmasta. Tai se, että laitoin mukaan tositteet, joista näkyi, että olin maksanut ko. summasta lainani pois?
        Sen jälkeen, kun ilmoitin saavani ansiosidonnaista, putosi tuen määrä siten, että sitä tällä hetkellä noin 40 %:a vuokrani määrästä.

En tiedä onko kyseessä ollut tavallista tumpelompi virkailija vai mitä, mutta ihan rehellisesti olen kaikki tuloni Kelaan ilmoittanut.

alkuperäinen

• Kissa Carter
        Kissa Carter kirjoitti:

Heipat. Satuin vilkaisemaan tätä vanhaa viestiketjuani.

En ole nokialainen, se nyt alkuun tiedoksi.

Lähetin asumistukihakemuksen liitteenä työantajan antaman selvityksen vuoden 2012 tuloista, joissa näkyi täysin selvästi saamani eroraha. Selvemmin en olisi voinut asiaa ilmoittaa. En tiedä vaikuttaako asiaan se, että ko. summasta ei maksettu esim. työeläkemaksuja, vaan se oli ihan vain kertaluonteinen korvaus siitä hyvästä, että suostuin ilman yt-menettelyä lähtemään firmasta. Tai se, että laitoin mukaan tositteet, joista näkyi, että olin maksanut ko. summasta lainani pois?
        Sen jälkeen, kun ilmoitin saavani ansiosidonnaista, putosi tuen määrä siten, että sitä tällä hetkellä noin 40 %:a vuokrani määrästä.

En tiedä onko kyseessä ollut tavallista tumpelompi virkailija vai mitä, mutta ihan rehellisesti olen kaikki tuloni Kelaan ilmoittanut.

alkuperäinen

Ja lisäyksenä vielä edelliseen: tämä oli elämäni ensimmäinen kerta, kun jouduin näissä asioissa asioimaan Kelan kanssa ja luettuani mm. tältä palstalta kauhukertomuksia takaisinperinnästä, tein hakemukseni oikein yltiöhuolellisesti. Soittelin myös Kelan virkailijoille (kahdelle eri henkilölle), eikä missään vaiheessa kyseenalaistettu oikeuttani asumistukeen.
        Ja vielä yksi lisäys: olen yhden lapsen yksinhuoltaja.

• jämpti

Eihän takaisinmaksua tule, jos laittaa kaikki tulot just jämptisti, mitkä ne todellisuudessa ovat.

• Kyllä voi tulla!

Kyllä voi tulla, jos kela maksaa liikaa rehellisestä ja täsmällisestä ilmottamisesta huolimatta. Tästä on kokemusta, sotilasavustusta ja asumistukea maksettiin liikaa (vaimo oli töissä), vaikka joka kuukausi toimitettiin täsmälliset tulotiedot. Takaisinperintä tipahti postiluukusta just jouluksi, samoin sähkön tasauslasku jne... Kelan takaisinperintä perustuu aina siihen, että asiakas on vilpillisesti ottanut vastaan kelan rahaa (antakaa selonteko siitä, mikä on johtanut liikamaksuun ja tästä voi seurata sitä sun tätä seuraamusta, blaa blaa blaa..), vaikka siis virhe olisi kelan itse tekemä. Tuotakin takaisinperintää maksettiin sitten vuosikausia tulevien asumistukien pidättämisenä... (muutto halvempaan, olemattoman pienet asumistuet) ja vielä eron jälkeenkin olin yksin oman asumistukeni kanssa maksamassa tuota entisen yhteisen asunnon liikamaksua...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Orpo räyhää: kansan on muututtava

Orpon mukaan kansa ei elä kokoomuksen kanssa samassa todellisuudessa, ja sen vuoksi kansan on muututtava. Kas kun ei san
      Maailman menoa
      266
      3323
    2. Muovikassikartelli

Kauppaketjut ovat yhdessä sopineet muovikassin yksikköhinnaksi 59 senttiä. Milloin viranomaiset puuttuvat tähän kartell
      Talousrikokset
      21
      1843
    3. Aidon persun tunnistaa Marinin palvonnasta

Oli kyse sitten Halla-ahosta tai Putinista. Ensimmäisenä aidolle persulle tulee mieleen Marin.
      Maailman menoa
      24
      1499
    4. Mikä tekee sen

Vetovoiman kaivatussasi?
      Ikävä
      82
      1359
    5. Harmittaako joku

Harmittaako joku asia tai asiat, mitä on tapahtunut tai jäänyt tapahtumatta?
      Ikävä
      137
      1038
    6. Miksi et vain uskalla!?

On niin ikävä...
      Ikävä
      81
      994
    7. Hallintooikeus..

"Asemakaavapäätös pysyy voimassa.Poikkeamista ja rakentamista koskevat luvat hylättiin" kertoo Pyhäjärven Sanomat netti.
      Pyhäjärvi
      62
      809
    8. Olen rakastunut

varattuun joka ei eroa. Miten tunteista eroon? Tämä ei ole tavanomaista. On elämäni suuri rakkaus.
      Ikävä
      86
      756
    9. Jos se joskus oli molemminpuolista

niin hyvin me molemmat onnistuttiin pitämään toinen epätietoisena.
      Ikävä
      61
      687
    10. Laita nyt se viesti

Tiedän että haluat tavata. Kirjoitat, pyyhit, kirjoitat... Lähetä se viesti 😗
      Ikävä
      51
      656
    Aihe