Olen lentämässä oneworld -allianssin lentoyhtiöillä useampia lentoja lähitulevaisuudessa.
Minkä lentoyhtiön kanta-asiakkaaksi kannattaisi siis liittyä, että saa "parhaat" edut?
Voiko pisteitä vielä saada, vaikka lennot on jo varattu?
Oneworld kanta-asiakkuus
15
1803
Vastaukset
- metallikortti
Riippuu siitä miten paljon, millä yhtiöllä ja missä luokassa lennät ja miten aiot käyttää keräämisiäsi pisteitä/maileja, mutta suomalaiselle yleensä oikea vastaus löytyy kolmikosta Finnair Plus, BA Executive Club tai AAdvantage.
- metallikortti
Niin ja pisteet voi saada jopa lennon jälkeenkin, jos niitä ei ole johonkin ohjelmaan laittanut sitä ennen.
- kauppamatkustaja2
Jos lennät Finnairilla niin sitten kannattaa ottaa Finskin kubijäsenyys. Finnair on ainoa noista joka päästää loungeen jo alimmalla premium tasolla (Oneworld ruby = Finnair Plus silver). Tosin vain Finnairin omiin loungeihin ja vain kun lennät Finnairin lennolla.
Itse olen ollut tyytyväinen AA jäsenyyteen ja sen kun liitin vielä AAdvantage visa gold luottokottiin niin sain miljoona mailia kasaan noin viidessä vuodessa. Nyt on elinikäinen gold status AAdvantagella ja muutaman vuoden päästä elinikäinen platinum (sapphire) kun kaksi miljoonaa menee rikki. En ole varma antavatko eurooppalaiset lentoyhtiöt noita elinikäisiä statuksia. AA on tosin juuri nyt velkaselvityksessä mutta eiköhän se sieltä viela pystyyn taas pääse- tähtäimessä on
Finnairilla on elinikäinen Gold ja Platinum, 3 000 000 ja 5 000 000 tasopistettä.
- Kauppamatkustaja?
Mitä duunia teet, kun noin paljon lennät?
- Xyz123
Finnairia nyt ainakaan kannata valita, täyttä kuraa kuten koko finnair nykyään muutenkin.
- kauppamatkustaja2
Kansainvälisen konsernin divisioonan teknisenä johtajana. Vastuualueena tuotantolaitosten osastoja kaikissa maanosissa paitsi Afrikassa. Valtamerten yli kun saa lentää businessluokassa niin siitä tulee vielä runsaasti bonuksia. Käytännössä noin 100.000 todellista lentomailia vuosittain Oneworldilla ja siihen päälle bonukset ja luottokorttimailit. Tuloksena 1M status viidessä vuodessa. Lisäksi tietty muutama kymmenen tuhatta irtomailia vuodessa muilla yhtiöillä kun en voi kuitenkaan hintaan katsomatta aina Oneworld lentoja valita.
- kauppamatkustaja2
kauppamatkustaja2 kirjoitti:
Kansainvälisen konsernin divisioonan teknisenä johtajana. Vastuualueena tuotantolaitosten osastoja kaikissa maanosissa paitsi Afrikassa. Valtamerten yli kun saa lentää businessluokassa niin siitä tulee vielä runsaasti bonuksia. Käytännössä noin 100.000 todellista lentomailia vuosittain Oneworldilla ja siihen päälle bonukset ja luottokorttimailit. Tuloksena 1M status viidessä vuodessa. Lisäksi tietty muutama kymmenen tuhatta irtomailia vuodessa muilla yhtiöillä kun en voi kuitenkaan hintaan katsomatta aina Oneworld lentoja valita.
Itse itseäni korjaten:
Kävin juuri vilkaisemassa mailitiliäni aa.com:issa ja huomasin että näköjään 1.12.2011 alkaen lopettivat hyväksymästä luottokorttimaileja "million miler" tilille. Taitaapi mennä nyt vuosi pari kauemmin tuon 2M statuksen saamiseen. - Selvennystä
Itse itseäni korjaten:
Kävin juuri vilkaisemassa mailitiliäni aa.com:issa ja huomasin että näköjään 1.12.2011 alkaen lopettivat hyväksymästä luottokorttimaileja "million miler" tilille. Taitaapi mennä nyt vuosi pari kauemmin tuon 2M statuksen saamiseen.Mikä lentoyhtiö jakaa pisteet siinä tapauksessa, kun lipun myyjä ja operaattori on eri yhtiö?
Esimerkiksi Finnair myy lipun Lontooseen, mutta BA operoi. - kauppamatkustaja2
Selvennystä kirjoitti:
Mikä lentoyhtiö jakaa pisteet siinä tapauksessa, kun lipun myyjä ja operaattori on eri yhtiö?
Esimerkiksi Finnair myy lipun Lontooseen, mutta BA operoi.Minä käytän lentolippujen ostamiseen työnantajan valitseman matkatoimiston nettipalvelua jonne yksinkertaisesti vain annan AAdvantage numeroni riippumatta siitä minkä Oneworld yhtiön koneella lennän ja pisteet aikanaan tulevat AA tilille. Ymmärtääkseni näin se toimii yleisemminkin.
- verotettavaa tuloa
Minä käytän lentolippujen ostamiseen työnantajan valitseman matkatoimiston nettipalvelua jonne yksinkertaisesti vain annan AAdvantage numeroni riippumatta siitä minkä Oneworld yhtiön koneella lennän ja pisteet aikanaan tulevat AA tilille. Ymmärtääkseni näin se toimii yleisemminkin.
Siis työnantaja maksaa matkan, mutta keräät mailit itsellesi? Ja kerrotko vielä mihin verotoimistoon voin ilmiantaa hommasi... Ja mikä firma on näin leväperäinen laintulkinnasta?
- Laillista puuhaa
Mitä laitonta tuossa on?
Lentoyhtiöt eivät myönnä kanta-asiakasohjelmia yrityksille, vaan yksityishenkilöille, joten miksi matkustava työntekijä ei voisi kerätä pisteitä lennoiltaan?
Eihän firma siitä mitään tiedä, jos työntekijät keräävät pisteitä matkoiltaan.
Eivätkä pisteet ole verotettavaa tuloa. Joku niistä lennoista jo maksaa verot.- Boonussektori
Asialla on kaksi puolta. Työnantaja ei ole velvollinen suorittamaan pisteistä ennakonpidätystä. Työnantajalla ei siis ole juridista velvoitetta seurata sitä kerääkö työntekijä pisteitä vai ei ja mihin hän ne käyttää. Työntaja voi tietysti halutessaan asiasta kuitenkin ohjeistuksia antaa, esimkerksi velvoittaa työmatkoista kertyneiden pisteiden käyttämiseen työmatkojen maksamiseen.
Työntekijälle pisteet muodostuvat verotettavaksi tuloksi sillä hetkellä kun niitä käytetään. On työntekijän asia ilmoittaa tästä omassa henkilökohtaisessa verotuksessaan.
A) Korkein hallinto-oikeus on linjannut, että lentopisteet eivät ole yrityksen kannalta ennakonpidätyksen alaisia:
"Ennakkoperintälakia oli perusteltua tulkita niin, ettei kysymyksessä olevien lentopisteiden käytöstä muodostunut ennakkoperintälaissa tarkoitettuun palkkaan rinnastuvaa etua."
http://www.kho.fi/paatokset/54131.htm
B) Verohallinto taas toteaa, että pisteet ovat verotettavaa tuloa
Verohallinnon ohjeet / Bonusten verotus / 23.2.2012
"
1.3 Työ- ja virkasuhteen perusteella saatavat hyvitykset
1.3.3 Edut yksityiskäyttöön
Työntekijä voi saada työnantajansa maksaman matkan tai hotelliyön tai muun tapahtuman perusteella kertyneet etupisteet tai muun edun yksityiskäyttöönsä. Muu etu voi olla esimerkiksi tasokorotus yksityismatkana pidettävällä lennolla. Tällainen etu on saajalleen veronalaista ansiotuloa. Sama koskee virkasuhteessa olevia. Etu tulee yksityiskäyttöön myös kun se tulee verovelvollisen jonkun sukulaisen hyväksi. Tällainen tilanne voi olla esimerkiksi kun verovelvollinen käyttää työsuhteen perusteella saatuja pisteitä perheensä lentokonelippujen hankintaan.
...
TVL 110 §:n mukaan tulo katsotaan sen verovuoden tuloksi, jona se on nostettu, merkitty verovelvollisen tilille tai muutoin saatu vallintaan. Tulo on veronalaista silloin kun pisteitä käytetään tai muu etu saadaan konkreettisesti (esim. lahjakortti/maksukuponki yms.). Myös pisteiden yms. luovutus tai siirto toiselle henkilölle realisoi verotuksen. Vakiintuneen käytännön perusteella pelkästään pisteiden merkitseminen työntekijän bonustilille ei vielä realisoi tuloverotusta.
"
http://www.vero.fi/fi-FI/Syventavat_veroohjeet/Verohallinnon_ohjeet/2012/Bonusten_verotus(20216)
- finnair rules
Kannattaa liittyä Finnair Plussaan, koska:
- Luultavasti tulevaisuudessa lennät Finskillä eniten
- Finnairin pluspisteitä saat ja voit käyttää monissa suomalaisista yrityksistä (esim. Vepsäläinen, Silja Line). Ks. lisää: pointshop.finnair.com.
- Saat suomalaista ja suomenkielistä palvelua
- Itse kortti on hieno ja Finnair on kiva yhtiö :D Kannattaa tutkia tarkemmin asiaa sillä monista Finnairin halvoista varausluokista saa neljä kertaa enemmän pisteitä AAdvantage ohjelmassa kuin Finnair Plussassa. Toisaalta BA:n Avios ohjelmassa on mahdollista luoda perhetili, jolloin myös harvemmin matkustava pystyy perhe pystyy hyötymään maileja. Olen kasannut omaan blogiin aiheesta pari päivää sitten tekstin http://www.lentodiilit.fi/2012/11/05/lentoyhtioiden-kanta-asiakasohjelmista/ ja lähipäivinä tulen kasaamaan eri ohjelmien välille vertailun suomalaisesta näkökulmasta.
Vaikka keräisitkin toiseen ohjelmaan mailit, tämä ei estä hankkimasta luottokorttia, jolla keräät joko Finnair Plus tai SASin Eurobonus pisteitä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olit niin lähellä
Taas söpis olit siinä ihan käden etäisyydellä❤️ Jos sinä ja minä olisimme olleet kahden, olisin hypännyt sun kaulaan. Sa1195204- 472869
Kun me näemme taas
Siihen on viikkoja, korkeintaan kuukausia. Jännite välillemme vetää meidät ennemmin tai myöhemmin toistemme läheisyyteen332812Haleja ja pusuja
Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺312561Onko mukava nähdä minua töissä?
Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭231939En kirjoita sulle tänne
Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä111687- 1181647
Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle231425- 971397
Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli101388