Olen 27-vuotias nainen. Kuukautiseni ovat olleet aina hyvin epäsäännölliset, mutta vuoto on ollut runsasta, toisin kuin nyt. Viimeiset kunnon kuukautiset tulivat heinäkuun puolessa välissä. Sen jälkeen tuli tuhruvuotoa alle kahden viikon päästä kuukautista kolmisen päivää. Siitä meni 24pv ja taas alkoi tuhruvuoto, joka kesti 9pv. Sen jälkeen taukoa oli 34pv ja tuhruvuotoa tuli 3pv, sen jälkeen taukopäivä ja yksi päivä vielä tuhrua. Vuoto on siis todella vähäistä, hyvä että mitään suojaa tarvitsee.
Tässä näiden omituisten menkkaoireiden alettua on myös hiukseni alkaneet tippua päästä. Ennen minulla oli paksu tukka, mutta nyt muutaman kk:n aikana hiukset eivät ole entisellään. Hiukset irtoavat juurineen ja varsinkin harjatessa suihkun jälkeen huomaa, miten hiuksia irtoaa solkenaan. Ennen en ole huomannut, että hiuksia lähtisi näin paljon. Ainoastaan lapseni syntymän jälkeen (7v sitten) hiuksia irtosi jonkun aikaa runsaasti, mutta se lienee normaalia synnytyksen jälkeen.
Lisäksi olen tässä loppukesästä alkanut kärsiä otsan selittämättömästä hilseilystä. Pesen ihoni Eucerinin erittäin herkän ihon puhdistusmaidolla ja rasvaan Aqualan Plussalla (rasvaisemmilla voiteilla iho alkaa kukkia). Iho siis suorastaan kuoriutuu otsalta. Muualta kasvoissa iho on suht normaali ja hiukan epäpuhdas. Vartalossa taasen käsivarsiin on tullut kuivia läikkiä ja sääret ovat kauttaaltaan kuivat.
Nuorempana olin jopa alipainoinen ja myöhemminkin hoikka. Saatoin syödä melkein mitä vain ja paino ei paljoa muuttunut suuntaan tai toiseen. Nyt taasen saan miettiä jokaisen suupalan ja painoa on kertynyt 22-vuotiaasta 11kg tähän päivään. Viime talvena tosin painoa oli vielä 3kg enemmän. Johtuisikohan tämä painon nousu vain iän myötä hidastuneesta aineenvaihdunnasta?!
Väsynytkin olen, mutta en tiedä johtuuko se mielialalääkityksestäni. Nukun vuorokaudesta melkein puolet. Mieliala on tosin parempi kuin aikoihin ja nykyinen lääkitys on ollut jo 1,5 vuotta, joten sen piikkin tuskin voi laittaa näitä outoja oireita.
Minulta on otettu joskus reilut 2 vuotta sitten kilppariarvot, mutta silloin niissä ei ollut mitään häikkää. Itse en arvoja tullut kysyneeksi. Nyt sain mtt-hoitajan kautta lähetteen kilpparitesteihin ja prolaktiini katsotaan samalla kanssa, kun maitovuotoa tulee rinnoista välillä runsaastikin.
Saas nyt sitten nähdä, mitkä tulokset tulee. Mikä lie muu voisi aiheuttaa tällaista hiustenlähtöä, kuukautishäiriöitä ja ihon kuivuutta?! Ihan ymmälläni olen.
Kilpirauhasen vajaatoiminta?
9
740
Vastaukset
- Hmmpf
Hyvinkin voi olla vajaatoiminta, todennäköisesti sellainen on saattanut olla sinulla jo ainakin sieltä lapsen syntymästä saakka. Lääkäreiden "ei mitään vikaa" saattaa olla mitä tahansa lievästä vajaatoiminnasta pahaan vajaatoimintaan, uskomatonta juttua on välillä kuullut. Nyt kun arvot saat niin pyydä sekä tulokset että niiden viitteet itsellesi! Sitten tulet tänne kertomaan mitä ne olivat, etkä usko lääkärin "kunnossa" kommentteja sellaisenaan!
Voi myös olla että pääset mielialalääkityksestäsi eroon, jos sinulla on vajaatoiminta ja saat sen kunnolla hoitoon. Vajaatoiminta nimittäin aiheuttaa ja vaikeuttaa masennusta. - kohtakalju
Kiitos vastauksestasi! :)
Pitänee kysyä tulokset sitten. Luinkin useammalta sivustolta, että lääkärit tulkitsevat usein tuloksia väärin.
Maanantaina olis sitten verikokeiden aika. Varmaankin ke tai to saan tulokset.
Jos tuloksissa ei ole mitään häikkää, niin olen kyllä ihmeissäni hiustenlähdön kanssa. Tällä menolla ei mene pitkään, kun pää on karvaton. Jos taasen kyseessä on vajaatoiminta, niin kasvaako hiukset takaisin lääkityksen myötä?
Olen kanssa miettinyt tuota ruumiinlämpöä. Viime aikoina olen mitannut 35,2-35,8 astetta. Muutamana päivänä 34,9 ja 35 astetta. Tuolloin olin vielä pahassa flunssassa ja lämpö vaan oli nuin alhainen.
No katsastellaan nyt sitten, mitä tuleman pitää... - Hmmpf
"Alhainen, mutta tasainen lämpö kertoo siitä, että elimistö tarvitsee lisää kilpirauhashormonia.
-Alhainen ja vaihteleva lämpö kertoo siitä, että elimistö tarvitsee sekä kilpirauhashormonia että kortisonia." -http://www.kilpirauhanen.com/
Eli ainakin elimistösi mukaan kyse saattaisi hyvinkin olla kilpirauhasen vajaatoiminnasta.
Hiusten takaisin kasvusta ei ole takeita. Itselläni ovat menneet parempaan kuntoon kyllä ja uusiakin on kasvanut, mutta saa nähdä tuleeko tästä koskaan enää yhtä paksua kun se ennen oli. - kohtakalju
Tänään sain tietää tulokset ja ne ovat kuulemma ok, eli T4-V 17,4 pmol/l ja TSH 3,39 mU/l.
- Hmppf
Viitteet? Tsh on kyllä liian korkea ja t4v:kin saisi olla korkeampi normaaleilla viitteillä.
- Jelppiä
Voisiko joku osaava kertoa, että jos t4v oli 18, niin voiko siitä vetää joitakin johtopäätöksiä? Suvussa on kyseistä ongelmaa vaikka kuinka ja olen aina kärsinyt jonkin verran ongelmaan viittaavista oireista, jotka ovat hiukan kärjistyneet viimeaikoina.
- Jelppiä tarkennus
Esimerkiksi omituinen väsymys, uupumus, alhainen ruumiinlämpö 35.5, syke vähän päälle 40, huono iho, rasvaiset hiukset, jatkuvasti tulehduksia poskiontelon alueella, itsestään alkanut oikean korvan tinnitus, omituisen "usvainen" olo iskee aina välillä, todella häiritsevää hajamielisyyttä, selittämättömät paniikkikohtaukset, sydämmen tykytykset, ruokahaluttomuus, omituinen palelu, jäsenten hetkellinen pistely/tunnottomuus. Hikoilu on myöskin todella vähäistä, jos ollenkaan ja magnesiumin syönnistä huolimatta lihaskrampit herättävät öisin. = Aika täsmäävät oireet ovat, vaikka tuo t4v olikin vain 18. Tsh oli muistaakseni ihan normaali. Jokin 1.8. Lääkäri totesi vain, että kun ei kerta ummeta tai satu kurkkuun, niin ei se mitään ole. En kuitenkaan tätä oikein sulattanut.
- fdhsdhhhh
Kilpirauhasarvot ovat sen verran hyvät ettei luulisi niissä olevan vikaa, jollei sitten ole resistanssia kilpirauhashormoneille.
Todennäköisemmin ongelma voi olla lisämunuaisissa, oireet on aika lailla samanlaisia kuin kilpirauhasen vajaatoiminnassa. Varsinkin noi jatkuvat tulehdukset viittaa siihen. Katso tuolta: Lisämunuaisten uupumus / Addisonin tauti
http://www.kilpirauhanen.com/tietopankki/lisamunuaisten-uupumus/
Toi syke on sen verran matalalla että sille varmaan tarttis tehdä jotain jollet sitten ole huippu-urheilija. Olisi varmaan hyvä kattoo myös ettei ole mitään anemiaa. - Jelppiä
Juu, kiitoksia vastauksesta. Ovat nuo alhainen syke ja verenpaine erityisen ikävät ongelmat. Välillä pimenee, raajoja kylmää ja tulee epätodellisia oloja huimauksen kanssa. Täytynee jatkaa selvittelyä vai ovatko vain luonnostaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Häiriköinti
Sinä joka rälläsit viime yönä aamuun klo. 00 :04 koulun pihassa ja pitkin kyliä. Rekkari ylhäällä. Terv. Kerrostalon as643202Askanmäessä Huippu esitys
Kävimme Ystävien kanssa Askanmäen kesäteatterissa. Kaikki tykättiin esityksestä aivan valtavasti. En varmaan koko vuonna232974- 512862
- 562678
Mä sanon tän suoraan.
Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.582558Kerro jotakin hauskaa. :)
Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)482540On olemassa tiettyjä sääntöjä!
Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle532311Pohdinttavaksi
No siis, saiko yrityksen toimitusjohtaja potkut vaiko älysi ihan itse jättää nimellisen tittelin ettei maine enää enempä782188- 692088
- 452082