Eli siis Golf -99 1.4 3d kiljahtaa/ulvahtaa niin saatanasti kun käynnistää? Ääni kestää noin puolisen sekunti/sekunnin
Jakohihna vaihdettu 50tkm sitten en välttämättä usko että olisi siinä..
Itse mietin että voisiko starttimoottori pitää tällästä ääntä?
Kertokaa vaan kaikki mitä tiedätte, hinnat mukaanlukien ja kaikki.
Moottori kiljahtaa/ulvahtaa käynnistäessä?
20
14365
Vastaukset
- vwgolfIII
Luistasko siellä vaan joku (laturin, vesipumpun, ohj.tehostimen tms..) hihna.
Kiristys tai vaihto vois auttaa..
Startin hajoaminen pitää harvemmin ääntä tai kiljuntaa,.... tai no mistä niitä tietää. kun ei oo sattunu kohalle. Laturin hihna on pitäny joskus ääntä omassa vwolsussa.. - Oikein mietit
Starttimoottorista se ääni tulee. Johtuu siitä, että startin hammaspyörä ei palaudu riittävän nopeasti pois vahtipyörän hammaskehältä kun moottori käynnistyy. Tuossa tilanteessa startti ehtii ottaa "miljoona kierrosta" ja siitä kiljaisu. Jotkut ovat saaneet viat korjattua puhdistamalla ja voitelemalla hammaspyörän akselin suuntaiseen liikerataan liittyvät osat ja pinnat.
- Bendix+vapaakytkin
"Starttimoottorista se ääni tulee. Johtuu siitä, että startin hammaspyörä ei palaudu riittävän nopeasti pois vahtipyörän hammaskehältä kun moottori käynnistyy. Tuossa tilanteessa startti ehtii ottaa "miljoona kierrosta" ja siitä kiljaisu. Jotkut ovat saaneet viat korjattua puhdistamalla ja voitelemalla hammaspyörän akselin suuntaiseen liikerataan liittyvät osat ja pinnat."
Väärin, startin pieni hammaspyörä saattaa ottaa kierroksia, mutta startti ei tuossa tapauksessa. Ankkuri olisi kerta kiljaisulla kakonut kääminsä pihalle niillä "miljoonalla" kierroksella, jos ei olisi ns. vapaakytkintä. Mitä muuta varten niissä olisi ko. laite?. - Kyllä se on
Bendix+vapaakytkin kirjoitti:
"Starttimoottorista se ääni tulee. Johtuu siitä, että startin hammaspyörä ei palaudu riittävän nopeasti pois vahtipyörän hammaskehältä kun moottori käynnistyy. Tuossa tilanteessa startti ehtii ottaa "miljoona kierrosta" ja siitä kiljaisu. Jotkut ovat saaneet viat korjattua puhdistamalla ja voitelemalla hammaspyörän akselin suuntaiseen liikerataan liittyvät osat ja pinnat."
Väärin, startin pieni hammaspyörä saattaa ottaa kierroksia, mutta startti ei tuossa tapauksessa. Ankkuri olisi kerta kiljaisulla kakonut kääminsä pihalle niillä "miljoonalla" kierroksella, jos ei olisi ns. vapaakytkintä. Mitä muuta varten niissä olisi ko. laite?.startti joka siellä ulvaisee. Ei niissä mitäänn vapaakytkintä ole
vaan solenoidin pitäisi palauttaa pendix-rattaan takaisin
vauhtipyörän hammaskehältä kun kone on käynnistynyt.
Jostakin syystä näin ei heti kuitenkaan tapahdu ja ratas ja koko
startin ankkuri alkaa pyöriä mukana. Irroituksessa on viivettä.
Ei kuitenkaan ole vika vaan volkkarin ominaisuus.
Viimeisen ulvahduksen jälkeen alkaa kuski yleensä käydä
kuumana ja silloin on syytä tehdä se volkkaristin kuuluisa
lämpöpäivitys ja polttoaineesta säästyneet rahat kantaa
merkkihuollon marmoritiskille vastineeksi "pikku huollosta". - Hyvä kun oikaisit!
Bendix+vapaakytkin kirjoitti:
"Starttimoottorista se ääni tulee. Johtuu siitä, että startin hammaspyörä ei palaudu riittävän nopeasti pois vahtipyörän hammaskehältä kun moottori käynnistyy. Tuossa tilanteessa startti ehtii ottaa "miljoona kierrosta" ja siitä kiljaisu. Jotkut ovat saaneet viat korjattua puhdistamalla ja voitelemalla hammaspyörän akselin suuntaiseen liikerataan liittyvät osat ja pinnat."
Väärin, startin pieni hammaspyörä saattaa ottaa kierroksia, mutta startti ei tuossa tapauksessa. Ankkuri olisi kerta kiljaisulla kakonut kääminsä pihalle niillä "miljoonalla" kierroksella, jos ei olisi ns. vapaakytkintä. Mitä muuta varten niissä olisi ko. laite?.Noinhan se juuri on.
Starttimoottori pyörittää pientä ratasta, mutta ratas ei pyöritä moottoria. Yhtä kaikki se ½-1 sekunnin parkaisu hetlellä jolloin moottori käynnistyy (käynnistysvirta on katkaistu) tulee varmasti startista eikä laturin hihnasta. Takerteleva Bendix/vapaakytkin siellä parkuen yrittää antaa lisävauhtia starttimoottorille. Tuo ylempänä mainittu puhdistaminen ja voiteleminen tarkoittaa varmasti juuri Bendix/vapaakytkimen huoltoa.
Laturin hihnasta kuvatun kaltainen ääni ei tule, koska käynnistymishetkellä laturi ei vielä tuota latausjännitettä=ei myöskään kuormita hihnaa älykkäämmän latausjännitteen ohjauksen ansiosta. Näin ainakin IV-koppaisesta Golfista lähtien. Löysä hihna alkaa luistamaan vasta 1-2 sekunnin kuluttua käynnistymisestä. Latausjännitteen hidastetun kehittymisen voi jokainen todeta vaikka ajovalojen kirkastumisesta pari sekuntia käynnistymisen jälkeen, eikä siihen tarvita kierrosten nostoa. - Golfari...
Kyllä se on kirjoitti:
startti joka siellä ulvaisee. Ei niissä mitäänn vapaakytkintä ole
vaan solenoidin pitäisi palauttaa pendix-rattaan takaisin
vauhtipyörän hammaskehältä kun kone on käynnistynyt.
Jostakin syystä näin ei heti kuitenkaan tapahdu ja ratas ja koko
startin ankkuri alkaa pyöriä mukana. Irroituksessa on viivettä.
Ei kuitenkaan ole vika vaan volkkarin ominaisuus.
Viimeisen ulvahduksen jälkeen alkaa kuski yleensä käydä
kuumana ja silloin on syytä tehdä se volkkaristin kuuluisa
lämpöpäivitys ja polttoaineesta säästyneet rahat kantaa
merkkihuollon marmoritiskille vastineeksi "pikku huollosta".Ei solenoidi paluta mitään. ( solenoidi on sähkömangneettinen vetokytkin)
Solenoidi yhdistää navat ja silloin kun solenoidilta katkeaa virta jousi työntää pendiksrattaan pois vauhtipyörältä. - Näin juuri
Golfari... kirjoitti:
Ei solenoidi paluta mitään. ( solenoidi on sähkömangneettinen vetokytkin)
Solenoidi yhdistää navat ja silloin kun solenoidilta katkeaa virta jousi työntää pendiksrattaan pois vauhtipyörältä.se on. mutta se jousi on siellä solenoidin kanssa samassa paketissa
eli sähkömangneetti vetää ja vipuvälityksellä työntää sen bendixrattaan
sinne vauhtipyörän hammaskehälle ja jousen pitäisi se irroittaa sieltä.
Mutta jos se jousi on katkennut niin kuin Transportterissakin
katkeilee takajouset takuuvarmasti, tai on vaan muuten paskana.
Uusia startteja myydään marmoritiskiltä sikahintaan ja vaihtotyö
on yhtä kallista.
- ...
Laturin hihna siellä vähän luistaa..ei vakavaa.
- aa aa allillasta
Noinhan se juuri on. muttakun kaikki pitää silti opettaa kädestä pitäen. Voi voi teitä "saappaita".
- Sinäkin brutukseni
aa aa allillasta kirjoitti:
Noinhan se juuri on. muttakun kaikki pitää silti opettaa kädestä pitäen. Voi voi teitä "saappaita".
toisia ollaan mollaamassa vaikka itselläkin on tiedot vähän mutu-pohjalla. Edellä on kerrottu, kuinka bendix-laite toimii, ja se kiljahtava ääni juurikin tulee siitä pienestä hammaspyörästä jonka laakerointi on vähän löysä, ja kun se pyörii vauhdikkaasti, niin siitä syntyy ääntä.
En äänestä laturin hihnan puolesta.
- vapaakytkin
Vapaakytkimen kuva seuraavassa linkissä uskottomille; http://207.5.42.159/sweethaven/MechTech/Automotive/Automotive02/pics/1003_04.gif
En ole yhtään auton starttia purkanut, missä tuota laitetta ei ole. Sen olemassa olol huomaa kun yrittää pyörittää startin hammaspyörää jompaan kumpaan suuntaan pitämällä ankkurista kiinni. Hammaspyörä pyörii toiseen suuntaan suht. helposti, toiseen suuntaan taas ei.- ei sieltä mitään
tuon näköistä härpäkettä löydy.
Eikä siellä ole mitään jatkuvaa rataskosketusta.
Jousihan nimenomaan vetää bendixrattaan pois
vauhtipyörän hammaskehältä kun virta startilta
katkaistaan eikä solenoidi enää kisko sitä ratasta vauhtipyörän
hammaskehälle
- näin se toimii
"tuon näköistä härpäkettä löydy.
Eikä siellä ole mitään jatkuvaa rataskosketusta.
Jousihan nimenomaan vetää bendixrattaan pois
vauhtipyörän hammaskehältä kun virta startilta
katkaistaan eikä solenoidi enää kisko sitä ratasta vauhtipyörän
hammaskehälle"
Pitäisiköhän teidän tyhmiä kirjoittavien perehtyä paremmin mekaniikkaan ja starttimoottorin toimintaan.
Jousi ei todellakaan ole sitä varten että se vetäisi bendixrattaan pois starttikehältä moottorin käynistyttyä. Vaan se on helpottamassa bendixrattaaan kytkeytymistä starttikehälle startatessa. Bendixratas on loivalla ruuvikierteellä yhteydessä starttimoottorin akseliin.
Startatessa solenoidivetää rattaan starttikehälle, jos hammaskosketus ei ole ihan kohdallaan jousi pitää rattaan starttikehän pinnassa kiinni, loiva ruuvikierre kääntää pikku hammaspyörää hieman, jolloin jousi tyrkkää hammaspyörän perille asti solenoidin vedon ollessa kokoajan päällä.
Jousien tarkoitus siis ei ole vetää ratasta irti startin tapahduttua, vaan niiden tehtävä on kytkeä hampaat juohevasti yhteen ja startin jälkeen pitää hammaspyörä taka-asennossa, ettei se siirry itsestään hammaskehälle. Noiden jousivoimat ovat niin pieniä, ettei ne muuhun pysty.
Koneen käynnistyttyä tapahtuu seuraavaa:
moottorin kierrosluku nousee jopa tuhansiin kierroksiin/min. Vapaakytkin estää starttimoottorin pyörimisen koneen mukana (estäen ankkurin särkymisen) ja koska moottori pyörittää nyt starttimoottoria niin suojakytkimen jäykkyyden takia hammaspyörä pyörii sen loivan akselissa olevan kierteen vaikutuksesta irti starttikehästä. - Kädestä pitäen
" Pitäisiköhän teidän tyhmiä kirjoittavien perehtyä paremmin mekaniikkaan ja starttimoottorin toimintaan. "..........
Noh noh elä ny hyvä ihminen hauku omaa lehmää. Vw korjaamoilla on kädet täynnä töitä ja jostainhan sitä pitää tietämättömän neuvoa kysellä.
Ja kysyjiähän riittääääääääääääääääää. - plah
Kuulostaapas kummalisen tutulta, oma golf tekee ihan tuota samaa kiusaa joka startin yhteydessä. Kaipa se pitää huollossa käyttää kunhan kerkiää, toimii kuitenkin ihan normaalisti. Tuskin on mikään kamalan akuutti juttu, vai onko?
- xsara
kiitos kattavista vastauksistanne, täällä yksi autonomistaja sai juuri valaisua omaan starttiongelmaan
- nodaa
Ota se koira pois sieltä moottoritilasta!
- Hyst, Hyst.
Anna mennä vaan, äläkä kerro kenellekään, ei ne kuitenkaan usko. Ei volkkarissa voi vikaa olla.
- orwelsslave
Erittäin hyödyllinen juttu. Tuli ainakin tarkasti selville, miksi Meganen startti ulvahtaa. Nykyään on tingitty starttien tekniikasta, koska mitään vapaakytkintä ei näy rattaan alla.
Tähän starttiin on siis rakennettu tuomiopäivän kone. Kun se spiraali rattaan sisällä menee kokonaan jumiin ja ratas jää vauhtipyörän kehälle auton moottorin armoille, niin nyt kuuluva koiran ulvahdus vaihtuu norsun töräytykseen. - Kolmen-tunnin-homma
Youtube: vw starter makin noise, tai jotain tämän suuntaista muistaakseni. Startti irti, kolme pientä ratasta löytyy kun startin gear boxin ottaa auki. Niihin rattaisiin sivelee sopivaa vaseliinia, ja ongelma poistuu.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 172373
- 441261
Piilorikollisuutta Puolangan päätöksentekoelimissä? Kyllä! Julkisesti todistettu!
Kyösti (kesk) rehenteli julkisissa tiedotusvälineissä tehneen jo ennen vaaleja sopimuksen kokoomuksen ehdokkaiden kanssa70907Miten suomalaiset miehet
On usein niin aikaansaamattomia? Odottavat prinsessapalvelua. Odottavat, että nainen tekee aloitteen, että nainen pyytää135838- 45831
- 59797
- 42766
Eräs läheinen sanoi
Että mies kyllä ottaa aina itse yhteyttä, jos on kiinnostunut. Oli tilanne mikä hyvänsä. Kuulemma kuvittelin koko jutun.44735Eduskunnassa valmistaudutaan jo persujen täydelliseen romahdukseen - Koko paska kaatuu hetkessä
– On mahdollista, että käy kuin Assadin Syyrialle tai Ceaușescun Romanialle: koko paska kaatuu aivan hetkessä, kun tarpe164722Iloista ja aurinkoista pääsiäistä kaikki palstan kivat sinkut :)
Täällä on näköjään vähän huono meininki tarttunut kuin tuolta muualta mutta pidetään edelleen tämä puoli suht positiivis130684