Moottori kiljahtaa/ulvahtaa käynnistäessä?

AWT

Eli siis Golf -99 1.4 3d kiljahtaa/ulvahtaa niin saatanasti kun käynnistää? Ääni kestää noin puolisen sekunti/sekunnin

Jakohihna vaihdettu 50tkm sitten en välttämättä usko että olisi siinä..

Itse mietin että voisiko starttimoottori pitää tällästä ääntä?

Kertokaa vaan kaikki mitä tiedätte, hinnat mukaanlukien ja kaikki.

20

12860

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vwgolfIII

      Luistasko siellä vaan joku (laturin, vesipumpun, ohj.tehostimen tms..) hihna.
      Kiristys tai vaihto vois auttaa..
      Startin hajoaminen pitää harvemmin ääntä tai kiljuntaa,.... tai no mistä niitä tietää. kun ei oo sattunu kohalle. Laturin hihna on pitäny joskus ääntä omassa vwolsussa..

    • Oikein mietit

      Starttimoottorista se ääni tulee. Johtuu siitä, että startin hammaspyörä ei palaudu riittävän nopeasti pois vahtipyörän hammaskehältä kun moottori käynnistyy. Tuossa tilanteessa startti ehtii ottaa "miljoona kierrosta" ja siitä kiljaisu. Jotkut ovat saaneet viat korjattua puhdistamalla ja voitelemalla hammaspyörän akselin suuntaiseen liikerataan liittyvät osat ja pinnat.

      • Bendix+vapaakytkin

        "Starttimoottorista se ääni tulee. Johtuu siitä, että startin hammaspyörä ei palaudu riittävän nopeasti pois vahtipyörän hammaskehältä kun moottori käynnistyy. Tuossa tilanteessa startti ehtii ottaa "miljoona kierrosta" ja siitä kiljaisu. Jotkut ovat saaneet viat korjattua puhdistamalla ja voitelemalla hammaspyörän akselin suuntaiseen liikerataan liittyvät osat ja pinnat."

        Väärin, startin pieni hammaspyörä saattaa ottaa kierroksia, mutta startti ei tuossa tapauksessa. Ankkuri olisi kerta kiljaisulla kakonut kääminsä pihalle niillä "miljoonalla" kierroksella, jos ei olisi ns. vapaakytkintä. Mitä muuta varten niissä olisi ko. laite?.


      • Kyllä se on
        Bendix+vapaakytkin kirjoitti:

        "Starttimoottorista se ääni tulee. Johtuu siitä, että startin hammaspyörä ei palaudu riittävän nopeasti pois vahtipyörän hammaskehältä kun moottori käynnistyy. Tuossa tilanteessa startti ehtii ottaa "miljoona kierrosta" ja siitä kiljaisu. Jotkut ovat saaneet viat korjattua puhdistamalla ja voitelemalla hammaspyörän akselin suuntaiseen liikerataan liittyvät osat ja pinnat."

        Väärin, startin pieni hammaspyörä saattaa ottaa kierroksia, mutta startti ei tuossa tapauksessa. Ankkuri olisi kerta kiljaisulla kakonut kääminsä pihalle niillä "miljoonalla" kierroksella, jos ei olisi ns. vapaakytkintä. Mitä muuta varten niissä olisi ko. laite?.

        startti joka siellä ulvaisee. Ei niissä mitäänn vapaakytkintä ole
        vaan solenoidin pitäisi palauttaa pendix-rattaan takaisin
        vauhtipyörän hammaskehältä kun kone on käynnistynyt.
        Jostakin syystä näin ei heti kuitenkaan tapahdu ja ratas ja koko
        startin ankkuri alkaa pyöriä mukana. Irroituksessa on viivettä.
        Ei kuitenkaan ole vika vaan volkkarin ominaisuus.
        Viimeisen ulvahduksen jälkeen alkaa kuski yleensä käydä
        kuumana ja silloin on syytä tehdä se volkkaristin kuuluisa
        lämpöpäivitys ja polttoaineesta säästyneet rahat kantaa
        merkkihuollon marmoritiskille vastineeksi "pikku huollosta".


      • Hyvä kun oikaisit!
        Bendix+vapaakytkin kirjoitti:

        "Starttimoottorista se ääni tulee. Johtuu siitä, että startin hammaspyörä ei palaudu riittävän nopeasti pois vahtipyörän hammaskehältä kun moottori käynnistyy. Tuossa tilanteessa startti ehtii ottaa "miljoona kierrosta" ja siitä kiljaisu. Jotkut ovat saaneet viat korjattua puhdistamalla ja voitelemalla hammaspyörän akselin suuntaiseen liikerataan liittyvät osat ja pinnat."

        Väärin, startin pieni hammaspyörä saattaa ottaa kierroksia, mutta startti ei tuossa tapauksessa. Ankkuri olisi kerta kiljaisulla kakonut kääminsä pihalle niillä "miljoonalla" kierroksella, jos ei olisi ns. vapaakytkintä. Mitä muuta varten niissä olisi ko. laite?.

        Noinhan se juuri on.
        Starttimoottori pyörittää pientä ratasta, mutta ratas ei pyöritä moottoria. Yhtä kaikki se ½-1 sekunnin parkaisu hetlellä jolloin moottori käynnistyy (käynnistysvirta on katkaistu) tulee varmasti startista eikä laturin hihnasta. Takerteleva Bendix/vapaakytkin siellä parkuen yrittää antaa lisävauhtia starttimoottorille. Tuo ylempänä mainittu puhdistaminen ja voiteleminen tarkoittaa varmasti juuri Bendix/vapaakytkimen huoltoa.
        Laturin hihnasta kuvatun kaltainen ääni ei tule, koska käynnistymishetkellä laturi ei vielä tuota latausjännitettä=ei myöskään kuormita hihnaa älykkäämmän latausjännitteen ohjauksen ansiosta. Näin ainakin IV-koppaisesta Golfista lähtien. Löysä hihna alkaa luistamaan vasta 1-2 sekunnin kuluttua käynnistymisestä. Latausjännitteen hidastetun kehittymisen voi jokainen todeta vaikka ajovalojen kirkastumisesta pari sekuntia käynnistymisen jälkeen, eikä siihen tarvita kierrosten nostoa.


      • Golfari...
        Kyllä se on kirjoitti:

        startti joka siellä ulvaisee. Ei niissä mitäänn vapaakytkintä ole
        vaan solenoidin pitäisi palauttaa pendix-rattaan takaisin
        vauhtipyörän hammaskehältä kun kone on käynnistynyt.
        Jostakin syystä näin ei heti kuitenkaan tapahdu ja ratas ja koko
        startin ankkuri alkaa pyöriä mukana. Irroituksessa on viivettä.
        Ei kuitenkaan ole vika vaan volkkarin ominaisuus.
        Viimeisen ulvahduksen jälkeen alkaa kuski yleensä käydä
        kuumana ja silloin on syytä tehdä se volkkaristin kuuluisa
        lämpöpäivitys ja polttoaineesta säästyneet rahat kantaa
        merkkihuollon marmoritiskille vastineeksi "pikku huollosta".

        Ei solenoidi paluta mitään. ( solenoidi on sähkömangneettinen vetokytkin)
        Solenoidi yhdistää navat ja silloin kun solenoidilta katkeaa virta jousi työntää pendiksrattaan pois vauhtipyörältä.


      • Näin juuri
        Golfari... kirjoitti:

        Ei solenoidi paluta mitään. ( solenoidi on sähkömangneettinen vetokytkin)
        Solenoidi yhdistää navat ja silloin kun solenoidilta katkeaa virta jousi työntää pendiksrattaan pois vauhtipyörältä.

        se on. mutta se jousi on siellä solenoidin kanssa samassa paketissa
        eli sähkömangneetti vetää ja vipuvälityksellä työntää sen bendixrattaan
        sinne vauhtipyörän hammaskehälle ja jousen pitäisi se irroittaa sieltä.
        Mutta jos se jousi on katkennut niin kuin Transportterissakin
        katkeilee takajouset takuuvarmasti, tai on vaan muuten paskana.
        Uusia startteja myydään marmoritiskiltä sikahintaan ja vaihtotyö
        on yhtä kallista.


    • ...

      Laturin hihna siellä vähän luistaa..ei vakavaa.

      • aa aa allillasta

        Noinhan se juuri on. muttakun kaikki pitää silti opettaa kädestä pitäen. Voi voi teitä "saappaita".


      • Sinäkin brutukseni
        aa aa allillasta kirjoitti:

        Noinhan se juuri on. muttakun kaikki pitää silti opettaa kädestä pitäen. Voi voi teitä "saappaita".

        toisia ollaan mollaamassa vaikka itselläkin on tiedot vähän mutu-pohjalla. Edellä on kerrottu, kuinka bendix-laite toimii, ja se kiljahtava ääni juurikin tulee siitä pienestä hammaspyörästä jonka laakerointi on vähän löysä, ja kun se pyörii vauhdikkaasti, niin siitä syntyy ääntä.

        En äänestä laturin hihnan puolesta.


    • vapaakytkin

      Vapaakytkimen kuva seuraavassa linkissä uskottomille; http://207.5.42.159/sweethaven/MechTech/Automotive/Automotive02/pics/1003_04.gif
      En ole yhtään auton starttia purkanut, missä tuota laitetta ei ole. Sen olemassa olol huomaa kun yrittää pyörittää startin hammaspyörää jompaan kumpaan suuntaan pitämällä ankkurista kiinni. Hammaspyörä pyörii toiseen suuntaan suht. helposti, toiseen suuntaan taas ei.

      • ei sieltä mitään

        tuon näköistä härpäkettä löydy.
        Eikä siellä ole mitään jatkuvaa rataskosketusta.
        Jousihan nimenomaan vetää bendixrattaan pois
        vauhtipyörän hammaskehältä kun virta startilta
        katkaistaan eikä solenoidi enää kisko sitä ratasta vauhtipyörän
        hammaskehälle


    • näin se toimii

      "tuon näköistä härpäkettä löydy.
      Eikä siellä ole mitään jatkuvaa rataskosketusta.
      Jousihan nimenomaan vetää bendixrattaan pois
      vauhtipyörän hammaskehältä kun virta startilta
      katkaistaan eikä solenoidi enää kisko sitä ratasta vauhtipyörän
      hammaskehälle"

      Pitäisiköhän teidän tyhmiä kirjoittavien perehtyä paremmin mekaniikkaan ja starttimoottorin toimintaan.
      Jousi ei todellakaan ole sitä varten että se vetäisi bendixrattaan pois starttikehältä moottorin käynistyttyä. Vaan se on helpottamassa bendixrattaaan kytkeytymistä starttikehälle startatessa. Bendixratas on loivalla ruuvikierteellä yhteydessä starttimoottorin akseliin.
      Startatessa solenoidivetää rattaan starttikehälle, jos hammaskosketus ei ole ihan kohdallaan jousi pitää rattaan starttikehän pinnassa kiinni, loiva ruuvikierre kääntää pikku hammaspyörää hieman, jolloin jousi tyrkkää hammaspyörän perille asti solenoidin vedon ollessa kokoajan päällä.

      Jousien tarkoitus siis ei ole vetää ratasta irti startin tapahduttua, vaan niiden tehtävä on kytkeä hampaat juohevasti yhteen ja startin jälkeen pitää hammaspyörä taka-asennossa, ettei se siirry itsestään hammaskehälle. Noiden jousivoimat ovat niin pieniä, ettei ne muuhun pysty.

      Koneen käynnistyttyä tapahtuu seuraavaa:
      moottorin kierrosluku nousee jopa tuhansiin kierroksiin/min. Vapaakytkin estää starttimoottorin pyörimisen koneen mukana (estäen ankkurin särkymisen) ja koska moottori pyörittää nyt starttimoottoria niin suojakytkimen jäykkyyden takia hammaspyörä pyörii sen loivan akselissa olevan kierteen vaikutuksesta irti starttikehästä.

    • Kädestä pitäen

      " Pitäisiköhän teidän tyhmiä kirjoittavien perehtyä paremmin mekaniikkaan ja starttimoottorin toimintaan. "..........

      Noh noh elä ny hyvä ihminen hauku omaa lehmää. Vw korjaamoilla on kädet täynnä töitä ja jostainhan sitä pitää tietämättömän neuvoa kysellä.

      Ja kysyjiähän riittääääääääääääääääää.

    • plah

      Kuulostaapas kummalisen tutulta, oma golf tekee ihan tuota samaa kiusaa joka startin yhteydessä. Kaipa se pitää huollossa käyttää kunhan kerkiää, toimii kuitenkin ihan normaalisti. Tuskin on mikään kamalan akuutti juttu, vai onko?

    • xsara

      kiitos kattavista vastauksistanne, täällä yksi autonomistaja sai juuri valaisua omaan starttiongelmaan

    • nodaa

      Ota se koira pois sieltä moottoritilasta!

    • Hyst, Hyst.

      Anna mennä vaan, äläkä kerro kenellekään, ei ne kuitenkaan usko. Ei volkkarissa voi vikaa olla.

    • orwelsslave

      Erittäin hyödyllinen juttu. Tuli ainakin tarkasti selville, miksi Meganen startti ulvahtaa. Nykyään on tingitty starttien tekniikasta, koska mitään vapaakytkintä ei näy rattaan alla.
      Tähän starttiin on siis rakennettu tuomiopäivän kone. Kun se spiraali rattaan sisällä menee kokonaan jumiin ja ratas jää vauhtipyörän kehälle auton moottorin armoille, niin nyt kuuluva koiran ulvahdus vaihtuu norsun töräytykseen.

    • Kolmen-tunnin-homma

      Youtube: vw starter makin noise, tai jotain tämän suuntaista muistaakseni. Startti irti, kolme pientä ratasta löytyy kun startin gear boxin ottaa auki. Niihin rattaisiin sivelee sopivaa vaseliinia, ja ongelma poistuu.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Metsäkoneen kuljettaja huuteli tutkijalle

      "voisit kyllä ottaa rintaliivit pois ennen kuin tulet minulle juttelemaan, hän sanoo." https://yle.fi/a/74-20106446 On
      Suomussalmi
      704
      10300
    2. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      421
      4563
    3. Kaikki ei vieläkään usko luontokatoon.

      Suomussalmen Hukkajoella foliohattu metsäkoneen kuljettaja tuhosi tuhansia harvinaisia jokihelmisimpukoita eli raakkuja
      Kajaani
      92
      3104
    4. Sano vain suoraan, että nyt riittää

      ettei kiinnosta. Sano, että lopeta! En ihmettelisi, jos olet saanut tarpeeksesi ja toivot minun ymmärtävän lopettaa. Eh
      Ikävä
      43
      2875
    5. Ohhoh! Ex-pääministeri Sanna Marinin Joni-rakas paljasti ilouutisen: "Tässä kuussa..."

      Sanna Marin on ollut naimisissa Markus Räikkösen kanssa. Nyt hänen seurassaan on usein julkkishiusmuotoilija Joni Willb
      Kotimaiset julkkisjuorut
      55
      2714
    6. Mari Rantanen asettaa sairaan lapsen edun oman uransa edelle - (tekikö Marin samaa)

      Noin toimii kunnon vastuuntuntoinen äiti, mutta siitäkin nämä mt-ongelmaiset vasemmistolaiset häntä täällä haukkuvat. "
      Maailman menoa
      230
      2698
    7. Mitä ajattelet aina

      Kun hän tulee näköpiiriin?
      Ikävä
      154
      1889
    8. Luokatonta toimintaa

      Tyrmistyttävää toimintaa Stora Enson korjuu yrittäjältä Hukkajoella. Täyttä piittaamattomuutta laeista ja luontoarvoista
      Suomussalmi
      73
      1748
    9. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      14
      1640
    10. Maailmankuulu homopingviini on kuollut

      Minä niin toivoin että pariskunta olisi saatu kunniavieraiksi ensi kesän Prideen. 💔 "Maailmankuulu homopingviini on k
      Lapua
      6
      1443
    Aihe