Näytöt: "Perinteinen" vs. Laajakuva

Arde

Kertokaapa, onko mitään kommentteja tai kokemusta lähinnä tuota laajakuvaa vastaan tai puolesta kun puhutaan kannettavan näytöstä.

Oma konehankitani komponentit on muuten jo mietitty, vaikkakin pitkään on jo mennyt, mutta nyt aloin vielä miettiä tuota näyttöä.

16

3677

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • MacFinn

Kyllä läppäris pitää olla laajakuvanäyttö, ilman muuta.
      Normaalinäytössä se isompi koko menee hukkaan kun ei voi pistää esim kahta dokumenttiä vierekkäin.

Ja tietysti esim leffan kattominen perinteisellä näytöllä tuntuu/näyttää hölmöltä.

• Linuxisti

Itse olen vasta ostamassa ensimmäistä kannettavaani mutta sen perusteella mitä olen kauppoja kierrellyt ja katsastellut niin aion ostaa ehdottomasti laajakuvan. Olen kuullut joidenkin valittelevan että laajakuva olisi jotenkin liian matala mutta mielestäni siinä ei ole mittää vikkaa.

• iTux
    • Mike

voin sanoa, että laajakuva on täysin turha kapistus, ellei pääasiallinen tarkoitus ole katsella laajakuvaleffoja.

Kaikki ohjelmat on joka tapauksessa suunniteltu toimimaan parhaiten perusnäytöltä.

Kaverilla on laajakuva-Fujitsu ja meikäläisellä 4:3 näytöllä oleva HP... Fujitsun näyttötarkkuus on 1280x800, kun taas HP:ssa se on 1600x1200.

HP:n tarkkuus pystysuunnassa on lähes yhtä suuri kuin "laajakuva" Fujitsulla.

Digikuvien katsominenkin toimii paremmin 4:3 näytöltä, kuin 16:9:n... ellei sitten omista laajakuvia ottavaa kameraa ;o)

Sama juttu lähes kaikissa peleissä.

Kuten myös Excelissä... HP:ssa näkyy sarakkeet X56:een asti.

Myyntikikka koko laajakuvanäyttö... EN SUOSITTELE!

• Linuxisti

Onko itselläsi kenties 17" tuuman näyttö? Kaverillasi lienee 15,4" laajakuva? Hieman lisäkokemuksia omasta näytöstäsi?

• MacFinn
        Linuxisti kirjoitti:

Onko itselläsi kenties 17" tuuman näyttö? Kaverillasi lienee 15,4" laajakuva? Hieman lisäkokemuksia omasta näytöstäsi?

on muitakin.

Mulla on tuo mainitsemasi 17" laajakuvanäyttö (1440x900). Enkä vaihda pois. Mahtuu mukavasti kaksi dokumenttiä vierekkäin tai työskentelyikkuna ja paljon työkalupaletteja ympärille.

Tai vaihdan sitten kun on tilaisuus saada 30" näyttö...

• Mike
        Linuxisti kirjoitti:

Läppäri on HP Compaq nw8000. Näyttö on 15".

HP on joka suhteessa parempi kuin Fujitsu. Käytössä lähes äänetön (Fujitsun tuuletin huutaa kuin syötävä). Akku kestää normaalikayttöä 2x Fujitsua pidempään (HP 4h, Fujitsu 2h).

Vertailimme näyttöjä vierekkäin, eikä Fujitsun laajakuva ole kuin sentin verran leveämpi, mutta HP:n näyttö on useita senttejä korkeampi.

• MacFinn
        Mike kirjoitti:

Läppäri on HP Compaq nw8000. Näyttö on 15".

HP on joka suhteessa parempi kuin Fujitsu. Käytössä lähes äänetön (Fujitsun tuuletin huutaa kuin syötävä). Akku kestää normaalikayttöä 2x Fujitsua pidempään (HP 4h, Fujitsu 2h).

Vertailimme näyttöjä vierekkäin, eikä Fujitsun laajakuva ole kuin sentin verran leveämpi, mutta HP:n näyttö on useita senttejä korkeampi.

Ensinnäkin, tässä kysyttiin näytöistä eli miten akunkesto tai äänettömyys tähän kuuluu? On munkin äänetön, ja akku kestää 2,5-3,5 h.

Miten 15" olis mitoiltaan leveämpi kuin toinen 15 tuumanen? Kysymyshän oli laajakuva vs perinteinen. Ei se miten fyysiset mitat eroaa... ja mun PB 17" on 39 cm leveä...

• Mike
        MacFinn kirjoitti:

Ensinnäkin, tässä kysyttiin näytöistä eli miten akunkesto tai äänettömyys tähän kuuluu? On munkin äänetön, ja akku kestää 2,5-3,5 h.

Miten 15" olis mitoiltaan leveämpi kuin toinen 15 tuumanen? Kysymyshän oli laajakuva vs perinteinen. Ei se miten fyysiset mitat eroaa... ja mun PB 17" on 39 cm leveä...

vastaus sun viestiin vaan Linuxistin.

Niinpä... eihän koneen muilla ominaisuuksilla ole mitään väliä, kunhan näyttö on mahdollisimman suuri (kannattaa siinä tapauksessa harkita silmälasien ostoa/vaihtoa).

15" HP:n näytön leveys on 31cm ja korkeus 23cm. 15,4" laajakuvan leveys on jotain 32cm ja korkeus 20cm.

Enpä muista koska olisi esim. netissä surfatessa tullut ongelmaksi liian kapea näyttö... lähes aina vika on sivujen korkeudessa. 1200 pikselin korkeus vähentää huomattavasti hiiren rullan käyttöä (vrt. teikäläisen 900 pikseliä).

Eipä noita pikseleitä näytä teikäläisen 17" laajakuvaan leveyssuunnassakaan mahtuvan kuin 1440. Meikäläisen 15" 4:3 HP:ssa 1600 ;o) Onpa tosi laaaaajakuva... heh-heh...

• Mike
        MacFinn kirjoitti:

on muitakin.

Mulla on tuo mainitsemasi 17" laajakuvanäyttö (1440x900). Enkä vaihda pois. Mahtuu mukavasti kaksi dokumenttiä vierekkäin tai työskentelyikkuna ja paljon työkalupaletteja ympärille.

Tai vaihdan sitten kun on tilaisuus saada 30" näyttö...

on 17" näytöstä, jos tarkkuus jää 1440x900 tasolle?

Dell Inspiron 9100 WUXGA-näytöllä olisi kyllä jees... 1920x1200... sellaista laajakuvaa voisi jo harkita ;o)

• MacFinn
        Mike kirjoitti:

vastaus sun viestiin vaan Linuxistin.

Niinpä... eihän koneen muilla ominaisuuksilla ole mitään väliä, kunhan näyttö on mahdollisimman suuri (kannattaa siinä tapauksessa harkita silmälasien ostoa/vaihtoa).

15" HP:n näytön leveys on 31cm ja korkeus 23cm. 15,4" laajakuvan leveys on jotain 32cm ja korkeus 20cm.

Enpä muista koska olisi esim. netissä surfatessa tullut ongelmaksi liian kapea näyttö... lähes aina vika on sivujen korkeudessa. 1200 pikselin korkeus vähentää huomattavasti hiiren rullan käyttöä (vrt. teikäläisen 900 pikseliä).

Eipä noita pikseleitä näytä teikäläisen 17" laajakuvaan leveyssuunnassakaan mahtuvan kuin 1440. Meikäläisen 15" 4:3 HP:ssa 1600 ;o) Onpa tosi laaaaajakuva... heh-heh...

Kaveri osti juuri 17" littunäytön, Acerin. Reso 1280x1024. Ei kävis mulle, teksti meni jo niin pieneksi, että pitäis etäisyyttä pään ja näytön välillä lyhentää. Ja mihin sitten käteni pistäisin.

Että 15" 1600 reso, ei kiitos. Mun silmillä tarttis jo suurennuslasin tai mikroskoopin...

Laajakuvan erohan on juuri tuossa kuvasuhteessa. Ja tämä kelpaa mulle hyvin, menee kaks A4:sta vierekkäin. Ja sitä tarvitsen.

• Mike
        MacFinn kirjoitti:

Kaveri osti juuri 17" littunäytön, Acerin. Reso 1280x1024. Ei kävis mulle, teksti meni jo niin pieneksi, että pitäis etäisyyttä pään ja näytön välillä lyhentää. Ja mihin sitten käteni pistäisin.

Että 15" 1600 reso, ei kiitos. Mun silmillä tarttis jo suurennuslasin tai mikroskoopin...

Laajakuvan erohan on juuri tuossa kuvasuhteessa. Ja tämä kelpaa mulle hyvin, menee kaks A4:sta vierekkäin. Ja sitä tarvitsen.

Tai sitten vika on silmissä. 50-kymppinen isäukko näkee lukea tältä UXGA:lta ihan mainiosti... lukulasit päässä.

• MacFinn
        Mike kirjoitti:

Tai sitten vika on silmissä. 50-kymppinen isäukko näkee lukea tältä UXGA:lta ihan mainiosti... lukulasit päässä.

viiskymppinen meikäläinen ei moniteholaseilla pitänyt edes tuosta 1280x1024 resosta isossa näytössä.

• joojoo
        MacFinn kirjoitti:

viiskymppinen meikäläinen ei moniteholaseilla pitänyt edes tuosta 1280x1024 resosta isossa näytössä.

Vittu te ootte sekasin

• Mike
        joojoo kirjoitti:

Vittu te ootte sekasin

Vastahan me lämmitellään...

• vertailua

saada nähtäväksi vaikka digikameralla otettuja kuvia sekä normaaleista, että laajakuvanäyttöisistä kannettavista, koneiden ollessa päällä ja erilaisissa käyttötarkoituksissa, kuten:
      -pelejä pelatessa (miltä ne mustat reunat näyttää)
      -nettiä selatessa
      -elokuvia katseltaessa
      -tekstiä käsiteltäessä

ja kuviin olisi hyvä liittää myös tieto siitä, minkä kokoinen näyttö on kyseessä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensi kesänä

Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta
      Ikävä
      66
      3362
    2. Tukalaa kuumuutta

Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      43
      3157
    3. Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.

Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      120
      2610
    4. Sinä, ihastukseni

Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      43
      2538
    5. Tiedät ettei tule toimimaan.

Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      31
      1953
    6. Okei, myönnetään,

Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘
      Ikävä
      27
      1850
    7. Onko kaivatullasi

himmeä kuuppa?
      Ikävä
      48
      1636
    8. Mihin hävisi

Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä
      Iisalmi
      85
      1465
    9. On jo heinäkuun viimeinen päivä.

En taida nähdä sinua koskaan.
      Rakkaus ja rakastaminen
      39
      1320
    10. Lähtikö korvat

puhtaaksi vaikusta?
      Tuusniemi
      82