Vaj.toiminta (arvot viiterajoilla) vai lisämunuaisten uupumus?

Väsynyt uupuilija

Sain tulokseni verikokeista, jotka kertoivat TSH:n olevan 3,2 ja T4V:n 12 eli viitearvojen sisällä ovat. Minulta otetaan vielä vasta-aineet ja sen jälkeen ainakin seuraillaan arvoja.

Minulta löytyy kuitenkin paljon kilpirauhasen vajaatoimintaan viittaavia oireita.
Pahimpana on viime aikoina ollut väsymys! Ennen olin aina hyvin pirteä ja energinen, nyt en meinaa jaksaa nousta sängystä lainkaan. Meinaan nukahtaa työpöytäni ääreen. Harrastuksista ei tule enää mitään ja töihin menen koska on pakko. Pelkkä kenkien laitto jalkaan uuvuttaa minut täysin. Ylipainoinen en ole, mutta olen alkanut yhtäkkiä lihomaan vaikka pakotan itseni yhä lenkille koirani takia ja olen vähentänyt syömisiä, jotten lihoisi.

Silmäoireeni ovat viime aikoina pahentuneet ja olen punasilmäinen kaiken aikaa, johon kosteuttavat silmätipat eivät ole auttaneet.

Minulle on tullut yllättäviä ruoka-allergioita ja minulla on paljon ruokia, joita en voi enää syödä.

Kopsasin tähän alle listan vajiksen oireista, jotka minulta löytyvät ja tuosta lähti vain alle 5 pois, joita oireita minulta ei löydy :/
Pitäisikö minun pyytää lähete endokrinologille jo näillä arvoilla, kun yleislääkäri haluaa vielä seurailla? Vai pitäisikö miettiä että on vain lisämunuaisten uupumus tms.?


Äänesi on madaltunut tai muuttunut käheäksi.

kasvosi, silmänympärykset, tai leuanalus on turvonnut.

Ihosi on kuiva ja kutiava.

Kynnet ohuet,hauraat ja lohkeilevat.

Hiustesi laatu muuttunut huonommaksi,katkeilee,irtoilee.

Hikoilu vähentynyt tai lisääntynyt.

kyynärpäiden iho muutunut karkeaksi.

Väsyt normaalia helpommin,etkä jaksa liikkua kuin ennen.

Sairastaessa influenssaa tai jopa tulehduksia,kuume ei nouse.

Olet ärtyisämpi kun ennen, suuttuessa mahdollisesti myös agressiivinen.

Suvussa kilpirauhassairauksia.

Kehonlämpötila jatkuvasti alhainen.

Olet huomannut että turvotusta esiintyy helposti,esim nilkoissa,vyötäröllä,kasvoissa.

Pienikin lämmönnousu (0,5 astetta) saa olon kuumeiseksi.

Kolesterolisi on noussut (tutkitusti).

Painosi nousee selittämättömästi, et pysty laihduttamaan.

On muistikatkoksia, sanat ja ajatukset häviävät.

On vaikeuksia keskittyä ja aloittaa asioita.

Normaaleista yöunista huolimatta, tunnetko olosi väsyneeksi aamulla ja tarvitset päiväunia.

Hengitysvaikeuksia tai painontunnetta rinnassa (happiloppuu).

Energiasi vähentynyt, jokapäiväiset askareet tuntuvat vaikeilta.

Kuukautishäiriöitä

Seksuaalihalusi muuttuneet, ei tee mieli.

Olet alkanut saamaan paniikkikohtauksia.

30

5856

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hmmpf

      Ehdottomasti jollekkin asiantuntevalle lääkärille!!! Missäpäin asut? Endoihinkaan ei voi kaikkiin luottaa, voin katsoa alueesi suosituksia jos kerrot millä suunnalla :)

      • Hmmpf

        Ja siis itselläni aloitettiin koelääkitys paremmilla arvoilla kuin sinun. Elämä on nykyään PALJON parempaa, enkä mistään hinnasta palaisi entiseen!


      • Väsynyt uupuilija
        Hmmpf kirjoitti:

        Ja siis itselläni aloitettiin koelääkitys paremmilla arvoilla kuin sinun. Elämä on nykyään PALJON parempaa, enkä mistään hinnasta palaisi entiseen!

        Niin Varsinais-Suomessa asun. Tietäisitkö täältä mitään hyvää erikoislääkäriä...?


      • Helposti ...
        Väsynyt uupuilija kirjoitti:

        Niin Varsinais-Suomessa asun. Tietäisitkö täältä mitään hyvää erikoislääkäriä...?

        Turun Mehiläisessä on koko Lounais-Suomen ainoa osaava endokrinologi, L. Nelimarkka. Puhun kokemuksesta.


      • Anonyymi
        Helposti ... kirjoitti:

        Turun Mehiläisessä on koko Lounais-Suomen ainoa osaava endokrinologi, L. Nelimarkka. Puhun kokemuksesta.

        Tää Nelimarkka ei todellakaan hoida kilppari- tai lisämunuaisongelmia. Hänen mielestään vika on aina potilaan päässä ja on itse hurahtanut avantouintiin niin reippaasti, että on sitä mieltä, että päivittäinen pulahdus kylmään veteen parantaa kaiken. Siinä on turha näytellä sydän diagnooseja, joiden perusteella, ei edes saa mennä avantoon kardiologin mukaan.


    • Mihin luottaa?
      • Mihin luottaa2?

        Todella luotettava linkki. Harmi että kaikkea saa kirjoittaa ja luoda epäilystä, epäluottamusta ja turhaa pelkoa.


      • Hmppf
        Mihin luottaa2? kirjoitti:

        Todella luotettava linkki. Harmi että kaikkea saa kirjoittaa ja luoda epäilystä, epäluottamusta ja turhaa pelkoa.

        Tuo sivusto on mahtava olemassa, sieltä saa hurjan paljon tietoa. On hienoa että joku on viitsinyt nähdä vaivaa niiden puolesta, jotka eivät jaksa tutkia tai osaa englantia.


    • Hmmpf

      Ei silmäoireet välttämättä addisonista kerro. Näin voi toki olla tai olla olematta. Itselläni silmät reakoivat ihan yhtä lailla vajikseen kuivumalla ja punoittamalla. Myös verisuonia katkeili usein silmistä.

    • Hypotiroides

      Hei Väsynyt uupuilija;
      Tuo listasi on kuin oma sairaukertomus muutaman vuoden takaa. Jos sinulla on tuosta listasta niinkin monta oiretta kun kerrot, niin ilman muuta lääkärisi voisi aloittaa koelääkityksen Levotyroxiinillä, pienellä annoksella, vaikka labratulokset olisivat kuinka"normaalien lukemien sisällä". Se on niin potilaskohteista nuo lukemat. Minulla esimerkiksi TSH ei saa nousta yli 2'den, jos on enemmän niin olen ihan voimaton, muistihäiriöinen ja lihakset alkavat nykiä ja alkaa ilmetä masennuksen kaltaisia oireita. Siitä vain sitten taas nostetaan lääkitystä ja taas paistaa aurinko risukasaankin.
      Voisit kysyä omalääkäriltäsi jospa hän kirjoittaisi sinulle reseptin kokeeksi 25mg/vuorokausi, kuukaudessa jo voit tuntea olosi paljon paremmaksi.
      Tukeaksesi reseptipyyntöä voisit muistuttaa häntä siitä että vielä 60 luvulla vajaatoiminnan hoitaminen lääkkeillä tosiaan aloitettiin OIREIDEN mukaan eikä tuijotettu mihinkään lukemaan. Minulla sattuu olemaan fiksu läákäri joka teki juuri näin.
      Sen voin sinulle sanoa että vaikka nyt tuntuisi elämä kuinka kamalalta ja väsyneeltä, niin kyllä se palaa entiselleen sitten kun hoito on kohdallaan.
      Hyvää ja tervettä jatkoa sinulle

    • Väsynyt uupuilija

      No niin minäkin ajattelin, koska olo on kaikkea muuta kuin normaali :/ Pyydän ehdottomasti lääkäriltä kokeeksi noita lääkkeitä. Kauheaa ajatella, että pitäisi odotella ja ihmetellä, että olo menisi vielä kurjemmaksi ja arvot menisi pois viitteistä, että lääkäri alkaisi minua lääkitsemään. Mutta toivotaan, että lääkärini suostuu tuohon, kun muiden tarinoita olen netissä lukenut niin monilla ollut ongelmia saada tuota koelääkitystä. Ajatus siitä, että olo paranee piristää minua jo vähäsen :)

      Kiitos Hmmpf ja Hypotiroides kommenteista, joista oli todella apua! Toivottavasti asiat tästä selviää.

    • Dipler

      Keskustelupalsta sisältää niin paljon virheitä ettei niitä edes jaksa kirjoittaa. Älä nyt ainakaan pyydä 25 milligrammaa tyroksiinia. Ja keskustele näistä asioista lääkärisi kanssa tai jonkun terveydenalan ammattilaisen kanssa. Täällä kun tuo opas voi olla kuka tahansa ja ohjeistajan intressit mitä vain. Osa ohjeistajista tekee tätä vain (sairaaksi?)huvikseen.

      • Hyödyn saanut vajis

        Täältä saa mielestäni usein asiantuntevampaa apua kuin lääkäreiltä, joiden nämä asiat pitäisi tietää.


      • Hypoliini

        Netistä hankittu tieto ei vastaa lääkärikoulutusta. Tarkoitan sitä että ihminen on monimutkaisilla toiminnoilla varustettu eläin. Jos kaikki olisi niin yksinkertaista että kuka hyvänsä voi netistä tietoa kerättyään tuntea itsensä ekspertiksi niin ei lääkäreitä tarvittaisi. No ehkä reseptien kirjoittamiseen. On hyvä että potilaat hankkivat infoa sairauksistaan, mutta maallikon on vaikea tietää mikä tieto pitää paikkansa. Tietysti on myös lääkäreitä jotka ovat epäpäteviä, mutta jos tuntuu siltä, pitää vaihtaa lääkäriä sen sijaan että haetaan kaikki tieto netistä. Väärinkäsitysten vaara on suuri. Vertaistukea netti tarjoaa, ja se on todella mahtavaa.


      • Hyödyn saanut vajis
        Hypoliini kirjoitti:

        Netistä hankittu tieto ei vastaa lääkärikoulutusta. Tarkoitan sitä että ihminen on monimutkaisilla toiminnoilla varustettu eläin. Jos kaikki olisi niin yksinkertaista että kuka hyvänsä voi netistä tietoa kerättyään tuntea itsensä ekspertiksi niin ei lääkäreitä tarvittaisi. No ehkä reseptien kirjoittamiseen. On hyvä että potilaat hankkivat infoa sairauksistaan, mutta maallikon on vaikea tietää mikä tieto pitää paikkansa. Tietysti on myös lääkäreitä jotka ovat epäpäteviä, mutta jos tuntuu siltä, pitää vaihtaa lääkäriä sen sijaan että haetaan kaikki tieto netistä. Väärinkäsitysten vaara on suuri. Vertaistukea netti tarjoaa, ja se on todella mahtavaa.

        Ei kai kukaan täällä väitä, että osaavia lääkäreitä ei tarvittaisi. Minullakin on ollut montaa muutoin osaavaa lääkäriä, mutta kilppariarvoja he ovat lukeneet kuin piru raamattua. Mitä apua sellaisesta on, kun oireet kuitenkin jatkuvat?! Ei mitään. Kolme vuotta olen ravannut eri erikoislääkäreiden pakeilla. Osa on sitä mieltä, että oireet, jotka Thyroxinilla eivät ole korjaantuneet johtuvat kuitenkin kilpirauhasesta. Mutta kun oireet on niin vakavat, olen saanut lähetteen taas jollekin toiselle erikoislääkärille - varmuuden vuoksi. Nytkin olen vuoden ollut yhdessä tutkimusrumbassa ja olen melko varma, että lopputulos on jälleen sama eli syy on kilpirauhasen toiminnassa.

        Olen saanut täältä ja muiltakin palstoilta todella tärkeää vertaistukea sekä vinkkejä artikkeleista jne., joista osan olen ottanut mukaan työterveyslääkärimme vastaanotollekin. Olen huomannut, että hänelle moni asia on tullut eteen suurena yllätyksenä. Eli näissä palstan kirjoittajien asiantuntemus on ollut suurempi kuin kyseisen lääkärin. Eikä hän varmasti ole ainoa, niin kuin olemme täällä saaneet lukea.

        Tsemppiä itse kullekin oman lääkärinsä kanssa!


    • Hmppf

      Lääkäreissä on se ongelma että ne aivopestään koulussa. Niiltä viedään halu tutkia ja olla kiinnostuneita, niistä tehdään liukuhihnalla toimivia. Netissä on ihmisiä jotka käyvät kunnon lääkäreillä (joita on olemassa) ja jotka ovat kiinnostuneita tutkivat paljon. He saavat tietoa taas vastaavasti ihmisiltä jotka ovat käyneet vielä paremmilla lääkäreillä jne. Johan lääkäreiden ongelman huomaa siitä, että jos käyt kolmella lääkärillä, jokainen niistä sanoo sulle eriävän mielipiteen asioista. Miten sellaisen varaan voi jättää hoitonsa? Ei mitenkään. Jokaisella on oikeus päättää omista asioistaan, myös hoidon suhteen. Jos itse olisin tyytynyt siihen mitä julkinen terveydenhuolto minulle sanoi, olisin yhä paleleva zombie. En onneksi ole, koska löysin netistä kohtalotovereita, jotka olivat käyneet asiantuntevilla lääkäreillä vastaavassa tilanteessa ja saaneet apua! Ei lääkärit ole jumalia, eivätkä he voi mitenkään tietää kaikkea kaikesta! Ei saa pistää liikaa vastuuta lääkäriparkojen harteille. Tarvitaan erikoistunut, asiasta kiinnostunut lääkäri, jos todella haluaa puuttua omaan sairauteensa.

      Mutta pisti omaan silmäänkin, että 25 mg ei nyt varmaan kuitenkaan kannata syödä :D . Jos kuitenkin 25 mikroag ;) . Näin kevennyksenä paapatuksen lopuksi ;)

      • Hmppf

        mikrog. Kun osaisi vielä kirjottaakkin.


    • Väsynyt uupuilija

      Hei taas! Vähän päivitystä. Minulta otettiin ne vasta-aineet ja olivat negatiiviset. Minulta oli samalla otettu uusiksi TSH ja T4V ja nyt ne olivat 2,8 ja 15 eli paremmat. Olo oli sinä päivänä hassusti parempi, mutta olotila muutoin sama kuin aiemminkin eli ei todellakaan ole parantunut vaikka arvot nyt paremmat. Lääkäri oli tuon jälkeen sitä mieltä, että syksy vaan väsyttää (tilanne jatkunut tämmöisenä väsymyksenä jo kohta pari vuotta...) ja arvoja voidaan jatkossa tarkkailla vuoden välein.

      Olisiko noita verikokeita varten tarvinnut paastota? Ensimmäisellä kerralla pyydettiin paastoamaan ja tällä uudelle kerralla sanottiin erikseen, että älä paastoa että ei oteta mitään sellaista koetta tällä kertaa ja sitten minulta oli tosiaan otettu ns. "salassa" uusiksi nuo arvot. Ihmettelen vaan miten voivat noin paljon heitellä.

      • tyreotrooppinen

        Kilpirauhaskokeita varten ei tarvitse paastota. Kokeet otetaan aamulla ennen kymmentä.
        Vuoden väli on kyllä tuossa jamassa ihan liikaa, jos oireet jatkuvat hankkiudu vaikka jo kuukauden sisällä jollekin toiselle lääkärille. Kilpirauhaspotilaan kunto ja hormonimäärä voi vaihdella hyvinkin nopeasti.
        Ja omia kokemuksia tiedonhankinnasta: sairastuin muutama vuosi sitten tautiin (ei kilpirauhanen tällä kertaa),joka oli lääkäreillekin melko outo. Ainoa tieto jonka polilta sain, oli potilasohje tautiin , joka vähän muistutti omaa sairauttani. Onneksi olen opiskellut fysiologiaa , joten kolusin netistä kaikki englannin ja saksankieliset alan artikkelit. Ja vänkäsin itseni hoitoon ajoissa. Sen jälkeen olen aina vastannut netissä, jos joku kyselee samanlaisista oireista. Olisin itse kovasti aikanani kaivannut samanlaista tietolähdettä.


      • Toinen väsynyt

        Eivät nuo tulokset ole vielä kauhean hyvät. Minulla aloitettiin tyroksiini hoito arvoilla TSH 2,8 ja T4V 11. Reilun puolen vuoden jälkeen arvot ovat TSH 1.1 ja T4V 14. Lääkärini on tyytyväinen noihin arvoihin, kun TSH on välillä 1-2. Itse en ole tyytyväinen vointiini. Pientä parannusta on tullut, mutta vointi on edelleen aika huono ja väsynyt. Oma veikkaukseni on, että T4V on vieläkin liian matala, kun sen pitäisi olla jossain viitteen ylimmällä kolmanneksella. Olenkin nyt menossa toiselle lääkärille, jonka tietämys kilpisrauhasasioista on syvempi. Ehkä sinunkin kannattaisi miettiä lääkärin vaihtoa.

        Tuosta arvojesi vaihtelusta tuli mieleen, että onko arvot otettu aina suurinpiirtein samaan aikaan aamusta ja mahdollisimman pian heräämisen jälkeen. Itse olen mennyt kokeisiin aina noin tunnin sisällä heräämisestä, ilman aamupalaa, kahvia ja tyroksiinia.


    • Väsynyt uupuilija

      Eli se oli oireiltaankin siis täysin joku eri tauti kuin nämä kilpirauhaseen viittaavaat oireet? Itselläni oireita on pitkä lista ja ne tulivat minulle kuin yhdessä yössä vajaa pari vuotta sitten. Sehän siinä eniten kauhistuttaakin, että miten voi yhtäkkiä sairastua. Minä olin aina tosi energinen ja yhtäkkiä iski väsymys, ruokahaluttomuus (tullut sittemmin takaisin ja nyt tekee mieli herkkuja koko ajan), palan tunne kurkussa, palan tunne kurkussa, lihasoireet, ahdistus, paniikki, kuuma/kylmä, ruoka-allergioita... ääh, lista on loputon. Olen miettinyt, että ehkä tämä on sitten vain tuo lisämunuaisten uupumus josta lääkärit ei Suomessa tunnu tajuavan mitään ellei potilaalla ole Addisonin tauti. Olen lukenut englannin kielisiä artikkeleita siitä paljon ja oireethan on melkein samat ja sehän voi vaikuttaa noihin kilppariarvoihinkin.

      Mutta tosiaan raskaalta tuntuu, kun ei pääse takaisin vanhaan olotilaan. Nykyään on välillä kausia jolloin on ihan ok olo, mutta aina myös tuo kamala olo palaa takaisin. Ok olokaan ei ole se millainen ennen olin. Minulle kelpaisi jopa se, jos se vaan pysyisi... On vaan väärin ettei lääkärit osaa auttaa ja selitykseksi saan vaan että kuvittelen oireeni ja olen masentunut, että otapa masennuslääkkeitä...? No en ota! En todellakaan ollut masentunut, kun sairastuin, voisin mieluummin sanoa et nyt masentaa kun en parane, hoh hoh, lääkäreitä...

    • Vajaa rouva

      Väsynyt uupuilija, sinun pitäisi ilman muuta saada koelääkitys. Jos olo ei parane niin älä nyt odottele vaan hakeudu kilpirauhasasioita osaavalle lääkärille. Sellainen kirjoittaa sinulle heti koelääkityksen. TSH:n viitearvot ovat labroissa väärät; tarkennusmittauksilla ne tulevat koko ajan alemmas. HUSLABin yläraja on nyt 3,6 ja endokrinologian professori Välimäen mukaan arvo on tulossa siitä vielä alaspäin. Endokrinologian oppikirja Endocrinologyn mukaan yläraja on 2,5. Joten vaihda lääkäriä.

    • Vajis -70

      Oireilusi saattaisi myös viitata Wilsonin syndroomaan. Onko sitä vielä tutkittu?

      • epätietoi valas

        Wilson Kirwa?

        Siis mikä oireyhtymä sillä sit on?


      • rT3-vika
        epätietoi valas kirjoitti:

        Wilson Kirwa?

        Siis mikä oireyhtymä sillä sit on?

        http://www.kilpirauhanen.com/tietopankki/t3-hormonit/

        Kyseessä on T3V:n ja rT3:n ongelma. Pitäisi saada MDD:ltä näytepakkaus, sillä edes yliopistolliset sairaalat eivät enää mittaa rT3:a Suomessa.


    • salli 19
    • No Kerronpa oman tarinani, lyhyesti. Mua on hoidettu vuosia mielenterveystoimistossa, ja tiedän itse että kärsin lisämunuaisuupumuksesta ja kilpirauhasvaiva on, mutta arvoja tuijotetaan niin sokesti yleisessä terveydenhuollossa että tekisi mieli sanoa niille että voit tunkea vaikka perseesees nuo paperit. Suunnitelma onkin seuraava, vuosien taistelun jälkeen:
      Huomenna terveyskeskukseen ottaan verikokeet ja sitten marssin yksityiselle.
      En enää kuuntele ketään muuta kuin iteäni. ÄLKÄÄ LUOTTAKO TERVEYSKESKUKSEN TOIMINTAAN TAI TERVEYSKESKUS LÄÄKÄREIHIN. VAROITUS. NE EIVÄT TUNNISTA EDES TÄLLAISIA ELIMISTÖN UUPUMISTILOJA.

      Taitaa olla vanha sivu, muttei minulle.

    • lisämunuainenko

      olen käynyt psykoterapiassa parisen vuotta. Se ei poista uupumusta eikä paniikkikohtauksia. mielialalääkkeitä syönyt vuosia, mutta niistä ei ole mitään tehoa ollut. Välillä tulee kausia, jolloin olo muuttuu sekavaksi ja saan paniikkikohtauksia, hirveitä pelkotiloja keskittymisvaikeuksia kun ajatukset vilisevät jatkuvalla syötöllä ja vaikeus päättää mitään asioita ym. joihin ei ole mitään laukaisevaa tekijää,eikä mitkään mielialalääkkeet niihin tiloihin auta. verikokeita on otettu monia kertoja elämän aikana, mutta kilpirauhasarvotkin ovat olleet kuulemma hyvät... vasta nyt olen alkanut epäillä itselläni lisämunuaisten uupumusta.. samankaltaisia oireita on paljon. elämäni aikana olen joutunut olemaan paljon sairaslomalla pitkiäkin aikoja. tälläkin hetkellä taas sairaslomalla, koska en selviydy työtehtävistäni.diagnoosina masennus, jota en enää usko. olo on kuin zombilla ja stressitila jatkunut jo keväästä asti. Sisätautien erikoislääkärillä olen käynyt ja hänkin suhtautui skeptisesti siihen että minulla voisi lisämunuaisten uupumusta olla. en toivo samaa oloa kenellekään!

      • pseudo vai aito

        Psykiatrit tyrkyttävät lisämunuaisen uupumus-diagnoosia, joka on pseudodiagnoosi:
        http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00992&p_haku=lisämunuaisen uupumus (kirjoituksen lopussa lyhyesti)

        Sisätautien erikoislääkärit ovat varmimmat asiantuntijat. Sen sijaan lisämunuaisen vajaatoiminta on oikea diagnoosi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 185
      2048
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      53
      1942
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1588
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      147
      1544
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1324
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1207
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1185
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      10
      1173
    9. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1138
    10. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      11
      1137
    Aihe