PCOS ja raskaus?

assadaami

Kertokaapas kanssasiskot, miten on käynyt jos sairastaa munasarjojen monirakkulaoireyhtymää ja raskaus olisi toiveissa? Itse olen 29, kohta 30 ja tarkoitus olisi vuodenvaihteessa jättää pillerit pois. Kierto aina ollut epäsäännöllinen, menkat n. joka kolmas kuukausi, ei hirsutismia, ylipainoa tms. Vain epäsäännölliset menkat ja ultraäänessä näkyi ns. helminauhat munasarjoissa.

Felicitas-klinikalla siis PCOS diagnosoitu, mutta mitään hormonipitoisuusanalyysia tms. ei alettu tekemään, koska raskaus ei pari vuotta sitten ollut vielä ajankohtainen.

Kokemuksia?

9

5067

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Taitaisi kuulua tuonne lapsettomuus-osioon, mutta vauvakuumetta ilmassa niin josko tännekin kävisi.

• yksi3

Voin kertoa omastani; kolme ja puolivuotta yritetty lasta ja ehkäisy on luonnollisesti ollut pois. Yksi alkuraskauden keskenmeno ja siinä kaikki, mulla kanssa todettu monirakkulaoireyhtymä ja epäsäännölliset kuukautiset. Myös mulla on mielenterveyden kanssa ollut vähän ongelmaa ja lääkityksen takia kuukautisiakin jäänyt pois, eli sulla saattaisi olla kuitenkin paremmat ennusteet jos kuuppa kunnossa ja voit esim. lapsettomuushoitoja kokeilla.
      Tsemppiä vauvan saamiseen :)

• serafiina

Omasta kokemuksesta voisin kertoa. 2011 maaliskuussa todettin monirakkulaiset munasarjat, oireena juurikin epäsäännölliset kuukautiset. Lääkäri kerto mistä on kysymys ja sanoi että lapsen hankinnassa suurella todennäköisyydellä tulee vaikeuksia, kertoi että mitä nuorempi ja hoikempi sitä paremmat mahdollisuudet on tulla raskaaksi.. Sanoi myös että parhaimmat mahdollisuudet plussaamiseen on heti pillereiden lopettamisen jälkeen.. aika ristiriitaista kun usein sanotaan että pillereiden lopettamisen jälkeen hormoonit voivat vaikuttaa vielä kuukausia... itse lopetin pillerit 9 kk sitten.. eikä vieläkään positiivistä testiä.... mutta ei tässä kannata toivoa menettää kuitenkaan emme ole kokeilleet mitään hormooni hoitoja.. Kuleeman mukaan niistä löytyy usein apu..

• Juu minulle sanottiin aivan samaa. Vakavuudesta ei vielä tietoa koska yrittäminen ei ollut ajankohtaista. Ensimmäiseksi testataan hormonipitoisuudet ja oman gynen mukaan ei pidä odottaa kauaa koska PCO nimenomaan laskee mahdollisuutta tulla raskaaksi. Noh, katsotaan... Tsemppistä!

• serafiina

niimpä.. kyllä on monet itkut negatiivinen testi kädessä itketty.. enkä mä itke sitä että mä en oo nyt raskaana vaan sitä että voinko koskaa tulla.. mutta niinhän sitä sanotaan että se tulee sillon ku sitä vähiten odottaa.. niin, kun vain osais olla ajattelematta... tseppiä teillekkin!

• melizza

Mulla pcos, luonnollinen kuukautiskierto 3-6kk (tai pidempikin), välillä syönyt Terolutia ja e-pillereitä.

Me yritettiin ilman "apuja" vajaa pari vuotta, kunnes luovuttiin toivosta ja siirrettiin vauvaprojektia tulevaisuuteen. Kului 4kk ja tein positiivisen testin!

Nyt meillä ihana oma 1-vuotias!

Eli toivoa on luonnolliseenkin raskautumiseen, tosin todennäköisyyksiä vastaan saa taistella ;)

• Toiveikas

Mulla ei ole virallisesti todettu, mutta lääkäri epäili rakkulaisia munasarjoja. Yksi lapsi löytyy, joka sai alkunsa kolmannella yrittämällä. Silloin kiertoni oli 5,5 - 7,5 viikkoa. Laihduin juuri ennen raskaaksi tuloa useamman kilon, jolloin kierto lyheni yhden kerran 4,5 viikkoon ja seuraavasta raskauduinkin. Ehkäpä pudonneet kilot tekivät tehtävänsä. Nyt on toinen lapsi yrityksessä, kiloja löytyy vaan enemmän kuin ensimmäisen lapsen tekoaikana. Pitäisi siis yrittää kilojakin tiputella. Avuksi ollaan otettu ovulaatiotestit ja loppuviikosta voisi kokeilla jo bongata plussaa raskaustestistä. Nyt kierto on ollut n. 5,5-6 viikkoa. Ovulaatiotesteillä on kuitenkin selvät plussat saatu tässä kierrossa.

• enkelin äiti

Minulla todettiin PCO keväällä 2012. Sain Clomifen-kuurin. Ensimmäisestä clomifenkierrosta tärppäsi heti! Olin onneni kukkuloilla. Raskaus kesti viikolle 21, kunnes se sitten keskeytettiin sikiön vakavan sairauden vuoksi. Ilman keskeytystä sikiö olisi kuollut kohtuun :( Sanoisinko, että elämäni raskain puolivuotta takana.
      Mutta tsemppiä sinulle assadaami. Minulla ainakin hoito auttoi hyvin. Myöskään en kärsi ylipainosta, en hirsutismista ja ikää on 28-v. Kuukautiskierto oli 36 vrk. Nyt kovasti mietin, milloin uskallan ajatella uutta raskautta.

Niin, ja clomifenilla ei pitäisi olla mitään yhteyksiä sikiön sairauteen.

• kukkururuu

Mulla pco todettu 07/12, lopetin pillerit 02/12 kun olin syönyt 10 vuotta eri merkkejä. Nuoresta asti olen kärsinyt epäsäännöllisestä kierrosta. Heinäkuusta asti ollut käytössä terolutit, nyt syön viimeistä kuuria. Teroluteilla kierto ollut noin 29 päivää, olen parissa viimekierrossa aloittanut terot vasta kp 18, sillä mun ovis on siinä kp 15 paikkeilla, ja terothan saattaa keskeyttää ovulaation, eli eivät kyllä edesauta raskautumista mitenkään..

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      69
      2693
    2. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      63
      2634
    3. Muutama syy

Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1782
    4. Onko kaivatullasi

Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1607
    5. Estitkö sä minut

Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      20
      1540
    6. Tykkään susta

Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      9
      1470
    7. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      15
      1382
    8. Millainen meno

Viikonloppuna? Mulla hirvee vitutus päällänsä. Onko muilla sama tunne??
      Ikävä
      38
      1233
    9. Onko meillä

Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      8
      1197
    10. Tiedätkö tykkääkö

Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      25
      1106
    Aihe