Kissa 1v eikä kiimaa

Missäkiimahiiva

Kissani on nyt 1 vuotias ja olen ihmetellyt kun kissallani ei ole kiimaa eikä ole edes varmaan tulossa. Kissaani ei ole tietääkseni leikattu koska kissa on ollut mulla ihan pennusta siis 12 viikkoisesta saakka.

Onko kellään neuvoja???

5

93

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • anonymoz

      Kiima on yksilölline. Se tulee sittenku tulee. Ei se ole terveydelle vaarallista vaikka olisikin tulematta, joten ota ihan rauhassa. Miksi sä edes haluat noin kovasti kissaasi kiimaan? Pentuja teettämässä vai mitä?

    • Missäkiimahiiva

      En ole teettämässä pentuja mutta ajattelin, että onko kissani jotenkin sairas tai onko sille pentuna tehty jotain pahaa. Olin lähinnä huolissani ja olin viemässä kissaani lääkäriin kun kaikilla muilla kissoillani elämäni aikana on ollut kiima noin 6-8kk iässä ja nytten kissallani ei ole kiimaa vaikka on vuoden niin sitä hieman säikähti.

      Mutta mahtavaa ja kiitos paljon paljon kun vastasit. Nyt voin nukkua yöni rauhassa ja viedä kissani ehkä jossain välissä leikattavaksi. :) Kiitoksia todella paljon.

      • neuvoja on

        Se, ettei naaralle tule kiimaa voi olla merkki ongelmista, muttei vielä 1 vuoden ikäisellä yleensä. Liian tiivis kiimailu tai liian laiska kiimailu molemmat voi olla merkkejä ongelmista.

        Naaraiden kiimat alkaa yleensä 6 kk - 1,5 vuoden iässä, mutta jo ennen tuota 6 kk ikääkin niitä jo voi tulla. Harvinaisempaa on se, että tulee vasta 1,5 vuoden jälkeen. Kiimojen alkamiseen vaikuttaa niin rotu kuin yksilökysymyskin, eli jotkin rodut kehittyvät aiemmin ja toiset myöhemmin. Esim. itämaistyyppiset rodut kiimailee nuorina ja mm persialainen, cooni jne. usein myöhemmin - poikkeuksiakin näistä on. Naaraan oma syntymäaika on myös yksi tekijä, keväällä syntyneet usein kiimailee vasta seuraavana keväänä eli lähempänä vuoden ikää ja syksyllä syntyneet sitten taas keväällä eli alle vuoden ikäisenä. Tämä johtuu siitä, että auringonvalo vaikuttaa kiimoihin indusoivasti koska luonnossa siitä kissa tietää parhaan ajankohdan pentujen synnyttämiselle.

        Kiimojen alkamisella ei ole mitään tekemistä leikkauksen kanssa, naaraan voi leikata vaikkei kiimat ole vielä alkaneetkaan. Leikkamatta jättämisellä taas voi olla huonot seuraukset eli kohtutulehdus uhkaa leikkaamatonta naarasta. Suosittelen siis leikkauttamaan naaraan jos sillä ei ole tarkoitus pentuja teettää, se on sille perusterveydenhoitoa.


    • Samaa mieltä edellisen kanssa.

      Meillä cooni, ja ensimmäinen kiima tuli vuoden vanhana.

    • Missäkiimahiiva

      Oi nyt tuli kunnon tietoa. Minun kissani on sekarotuinen. Siinä taitaa olla Persialaista ja Maine coonia. Eli se on ihan normaalia näköjään :D
      Mahtavaa kiitos paljon!!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      79
      1957
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1743
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1604
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      20
      1346
    5. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1262
    6. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1254
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1236
    8. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      45
      1213
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      10
      1202
    10. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1181
    Aihe