Mitenkä karsta tulisi pois käyvästä moottorista? Kierrokset 3000:n ja vettä suihkepullosta kaasariin? Kuinka paljon ja mistä tietää milloin tätä vesihoitoa on tehty tarpeeksi, eli kone on puhtoinen?
karstan poisto?
13
15119
Vastaukset
- Mitä karstaa??
...maantiellä tai mootttoritiellä 3. vaihteella, niin ei pitäis olla paljon karstaa.
- Cruisailija
Aivan oikein...poljettamalla karstat lähtee.
Eikä nykyään enään autot karstoitu.
- Jori
Nykypäivän bensiini on sen verran puhdasta, ettei sillä ole juuri mitään merkitystä, kun verrataan entisajan lyijyllisiin bensalaatuihin ja niiden karstoittamiin koneisiin.
Mutta voit tehdä niin, että ajat 3. vaihteella kaasu pohjassa ja käännät avaimesta virran pois.
Vain että virta sammuu ja pidät kaasun pohjassa, vauhti n.80-100. kun nopeus hiljenee .60-70 käännät virran takaisin päälle, mutta älä starttaa (alamäki paras paikka). Moottori alkaa käydä uudelleen ja se on paljon tehokkaampi keino saada karstat pois koneesta kuin tuo vesisuihku tai ajella kymmeniä kilometrejä.- Jamppa
sentään!
- Mitä karstaa??
Jamppa kirjoitti:
sentään!
Sekö poistaa karstan koneesta, että se pyörii ilman bensaa ja kipinää n.10 sekuntia?!? Ei ymmärrä...
Jos se nyt sattuisi saamaan jostain bensaa, niin saisi tuolla tempulla ainakin katalysaattoriin uuden järjesyksen :)) - Tomppa
Mitä karstaa?? kirjoitti:
Sekö poistaa karstan koneesta, että se pyörii ilman bensaa ja kipinää n.10 sekuntia?!? Ei ymmärrä...
Jos se nyt sattuisi saamaan jostain bensaa, niin saisi tuolla tempulla ainakin katalysaattoriin uuden järjesyksen :))saman homman ja vielä niin, että se puhdistaa myös katalysaattorin siihen kertyneistä hiukkasista ja näin pidentää katalyytin käyttöikää, kun ei ole enää karstat tukkona. Kandee ainaskin kokeilla. Omalla kohdalla tehosi, kun kokeilin ja auto kiihtyy paremmin ja kokonaiskulutus on laskenut huomattavasti. Kaupunkiliikenne on onnen omiaan tukkeamaan koneen epäpuhtauksilla.
- Mertmi
Tomppa kirjoitti:
saman homman ja vielä niin, että se puhdistaa myös katalysaattorin siihen kertyneistä hiukkasista ja näin pidentää katalyytin käyttöikää, kun ei ole enää karstat tukkona. Kandee ainaskin kokeilla. Omalla kohdalla tehosi, kun kokeilin ja auto kiihtyy paremmin ja kokonaiskulutus on laskenut huomattavasti. Kaupunkiliikenne on onnen omiaan tukkeamaan koneen epäpuhtauksilla.
Ja kaasari koneellisissa tuolla tempulla saa viimeistäänkin pakoputken pöntöt vaihtokuntoon. Kaverini harrasteli tuota possauttelua, kunnes yhden kerran repesi äänenvaimennin ihan totaalisesti. Villa pölähti ulos, ja pakoputki aukisi saumoistaan. Se leikki loppui siihen vahinkoon. Kyllähän ohikulkijat säikkyi kuulemma kivasti. :)
- tino
niin. Missähän karsta oikeastaan luuraa? Ilmeisesti mäntäin päällä ja kannessa, venttiileissä. Ei kai se sylinterin alempiin osiin tartu. Mihin nämä taikatemput perustuvat, miksi koneen huudatus tai vesi irrottaisi sitkaan aineksen?
- Mitä karstaa??
Joo, noissa mainitsemissasi paikoissa se karsta sit luuraa, jos sitä nyt yleensäkään nykyään muodostuu. Tekniikan maailma mittaa bensiinitesteissään imuventtiilien lautaseen ja varteen kertyvän karstan määrää. Nykyään se karstoittuminen on kylläkin aika marginaalista muutaman vuoden takaisiin SEO/ST1 tuloksiin verrattuna.
Taikatemppuja tai ei... Tuo itse mainitsemani "polkeminen" tarkoittaa moottorin normaalia rajumpaa käyttöä niin, että se lämpenee kunnolla. Itse ainakin olen huomannut, että kun ajelee kaupungissa suhteellisen lyhyitä matkoja pienillä kierroksilla, niin katalysaattoriin kertyy karstaa ja esiintyy autolla pientä tukkoisuutta. Sitten kun taas on asiaa maantielle, niin muutaman rekan ohituksen jälkeen (täyskaasulla kierrokset punaiselle) alkaa auto taas liikkua ihan eri tahtiin.
Tuota vettä imusarjaan temppua opetettiin ainakin vielä 10 vuotta sitten alan ammattikoulutuksessakin, joten kai siinä perää on. Sen teho ilmeisesti perustuu veden nopean höyrystymisen sitomaan lämpöön, jolloin nopea jäähtyminen männän ja venttiilien pinnoissa aiheuttaisi karstan irtoamisen. Ei sillä ainakaan osakaasulla (ilman kuormaa 3000 rpm) suurempaa painetta sylinteriin saada, kuin siellä on suurimman vääntömomentin käyntinopeudella täydellä kuormalla.
Jos autolla ajetaan enimmäkseen maantieajoa, eikä seisota ruuhkassa liikennevaloissa, niin ei sinne moottoriin, eikä muuallekaan mitään karstaa synny. Vanhassa kuluneessa moottorissa voi oljy tehdä omia kuvioitaan tähän asiaan. Mainitsemissani testeissä kun käytetään hyväkuntoista moottoria... - .........
Mitä karstaa?? kirjoitti:
Joo, noissa mainitsemissasi paikoissa se karsta sit luuraa, jos sitä nyt yleensäkään nykyään muodostuu. Tekniikan maailma mittaa bensiinitesteissään imuventtiilien lautaseen ja varteen kertyvän karstan määrää. Nykyään se karstoittuminen on kylläkin aika marginaalista muutaman vuoden takaisiin SEO/ST1 tuloksiin verrattuna.
Taikatemppuja tai ei... Tuo itse mainitsemani "polkeminen" tarkoittaa moottorin normaalia rajumpaa käyttöä niin, että se lämpenee kunnolla. Itse ainakin olen huomannut, että kun ajelee kaupungissa suhteellisen lyhyitä matkoja pienillä kierroksilla, niin katalysaattoriin kertyy karstaa ja esiintyy autolla pientä tukkoisuutta. Sitten kun taas on asiaa maantielle, niin muutaman rekan ohituksen jälkeen (täyskaasulla kierrokset punaiselle) alkaa auto taas liikkua ihan eri tahtiin.
Tuota vettä imusarjaan temppua opetettiin ainakin vielä 10 vuotta sitten alan ammattikoulutuksessakin, joten kai siinä perää on. Sen teho ilmeisesti perustuu veden nopean höyrystymisen sitomaan lämpöön, jolloin nopea jäähtyminen männän ja venttiilien pinnoissa aiheuttaisi karstan irtoamisen. Ei sillä ainakaan osakaasulla (ilman kuormaa 3000 rpm) suurempaa painetta sylinteriin saada, kuin siellä on suurimman vääntömomentin käyntinopeudella täydellä kuormalla.
Jos autolla ajetaan enimmäkseen maantieajoa, eikä seisota ruuhkassa liikennevaloissa, niin ei sinne moottoriin, eikä muuallekaan mitään karstaa synny. Vanhassa kuluneessa moottorissa voi oljy tehdä omia kuvioitaan tähän asiaan. Mainitsemissani testeissä kun käytetään hyväkuntoista moottoria...ainakin että tosi vesihommassa on perää.Mietitäänpä kun kansi on mennyt halki ja pyttyihin on päässyt vettä.Nuo sylinterit mäntineen ja venttiileineen ovat aivan puhtaat kartstasta.Tieten en tiedä kuinka paljon vettä suihkupullosta pitää sumuttaa ollakseen yhtä tehokas puhdistus kuin tuossa kannanen halkeamisessa.
Katillisella autolla en kyllä pistäisi virtoja poies ajossa jos meinaa ajella toimivalla katilla vielä. - Ooppeliloota
Muista sitten tino muut rekisteröödä se auton niminen omille nimille, enne ku moottorin vaurioitat..
- fghjklö9876543
karsta pitäisi poistaa raskaassa ajossa, erim asuntovaunua vetämällä pitkissä ylämäissä ja taas välillä normaaliajoa ja öljypinnan korkeuden tarkistus.
jos ajaa hurilla kierroksilla moottori miettii "itsemurhaa", hajoamista.
eli noin 4000 kierrosta ja raskasta vetoa - zikuliini
12vuoden nosto :D
Ladaan kaadoin 1,5litran pullosta vettä. Kädellä kaasua n. 4-5krpm ja vettä lorottaa suht reilusti, muttei kuitenkaan niin että hyytyy... pari pulloa laitoin.
Käynti ja puristuspaineet (n.11bar) tasaantus
Auto 35 vuotias.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1581361Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491185Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä221084Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2101043- 1261030
Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223984Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk307937- 42919
- 72885
- 72833