Sydämmen varjoainekuvaus.

Pelottaa mennä..

Hei ! Tulen saamaan loppuvuoden aikana kutsun TAYS sydämmen varjoainekuvaukseen. Tämä on nyt hiukan tyhmä kysymys mutta onko sydämmen varjoaainekuvaus sama kuin sepelvaltimoiden varjoainekuvaus ? Voisiko joku kenelle on tuo kyseinen toimepide suoritettu kertoa minulle vaihe vaiheelta ja juurta jaksaen että kuinka se tehdään ? Sattuuko ? Onko sivuvaikutuksia ? Jos on niin mitä ?

Vaikka en ole vielä edes kutsua saanut sairaalaan niin minua pelottaa jo nyt. Päätä särkee ja vatsa on täynnä varpusia. Eniten minua pelottaa se että minulla iskee aivan järkyttävä ahdistus ja paniikkikohtaus aina kun minulle pitäisi suorittaa joku lääketieteellinen tutkimus. Vaikka olen 190 cm mies niin minun kiinni pitämiseen tarvitiin 5 hoitajaa kun minulle tehtiin tähystys. Hammaslääkäri tutkimusten aikana minut on nukutettu. Voiko tuon sydämmen varjoainekuvauksen tehdä nukutuksessa ?

14

8013

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tehty o n

ei ole mitään pelättävää.ei tunnu ollekkaa tutkimuksen aikana eikä jälkeen.
      rauhallisesti pitää sen jälkeen ottaa muutama päivä.

• kaksi kertaa

Nivunen puudutetaan - se nipistää - muuten ei kipuja.
      Pyydä rauhoittavaa ennen toimenpidettä - kyllä siellä paniikkialttius ymmärretään.

Meitä on paljon, eikä se ole mikään häpeä, jos kauhistuttaa!

Tsemppiä!

• Pelkuri...

Kiitos tähän astisista vastauksista ! Haluaisin kuitenkin vielä enenmmän tietoa !

• Pelkuri... kirjoitti:

Kiitos tähän astisista vastauksista ! Haluaisin kuitenkin vielä enenmmän tietoa !

Kirjoitin jo tuon "kaksi kertaa" viestin.

Lisäisin, että usein sepelvaltimoiden mahdollisia ahtaumia ko tutkimuksella etsitään.

Pallolaajennus on sitten eräs toimenpiteen aikana mahdollinen avaava hoito, jolloin leikkaushoitoa ei tarvita.

Kysele ihmeessä lääkäriltä näistä asioista - he tietävät tilanteesi!

• Vertaistuen tarve

Heippa kaikki ketjulaiset. Minä sain nyt kutsun viiden kuukauden jonotuksen jälkeen parin viikon päähän sydämen katetrisaatioon, eli sen pohjalta sit päätetään aorttaläpän leikkausajankohta. Jännittää kun on noita muitakin perussairauksia esim. sidekudosten heikkoustauti. Onko jotain viime hetken vinkkejä toimenpiteen varalle? Nyt asia alkaa konkretisoitua. On tässä rumbaa, etenkin kun on putkiremppakin päällä, ja kolmas "evakkomuutt" kolmen viikon sisällä takana huh huh.

• Ablationisti

Samanlainen juttu kuin SVT.

Katsokaa alempaa ketjua.

Ei tarvi peljätä!

• varjoainekuvattu

Lääkärit ja hoitajat osaavat työnsä. Varjoainekuvauksia tehdään valtavasti, enkä ole kenenkään kuullut siitä kärsineen, vaikka on tehty monelle tuttavalle ja itsellenikin.

Helppo juttu, ei tarvitse pelätä! Rauhoittavaa lääkettä saa.

• Varjo Aine
      • http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=snk04025
        Lopputekstiin viitaten...
        Niin varmaan - itse sain Ultravist-varjoaineesta anfylaktisen shokin (kaiketi jodi) ja heräsin teholla hengityskoneessa...verenpaine romahti ja sydän stoppasi hetkeksi.

Virhe kaiketi tapahtui jo muutamaa vuotta aiemmin, kun ensimmäinen "kuvani" meni pieleen ja "harkkarilääkäri" kieltäytyi toisesta kuvan otosta. Kokeneempi tuli paikalle, mutta sain siis kaksi annosta varjoainetta ja pian toimenpiteen jälkeen pahan migreenikohtauksen.

Seuraava annos olikin vuosien kuluttua kohtalokas.

Jos saatte migreenin tms kaltaisia oireita kuvauksen jälkeen - kertokaa niistä ennen seuraavaa kuvausta, jos vaikka olisitte herkistyneet varjoaineelle

• Marjapuuro123

Mulle tehtiin sydämen varjoainekuvaus viime viikolla. Komplikaatioiden todennköiss on noin 0,5 % ja minä satuin kuulumaan näihin harvoihin. Yhtäkkiä alkoi pyörryttää ja pökerryin siihen tutkimuspöydälle. Sydämeen viety katetri oli aiheuttanut spasmin ja sydän meni kammiovärinään. Rytmi palautui onneksi itsestään muutamassa sekunnissa. Lääkärikin totesi, että hän voi yhden käden sormilla laskea ne tapaukset, jolloin näin on käynyt. Sydämestä löytyi tukos, joka avattiin pallolaajennuksella. Reisivaltimon sulkeminen sattui hieman, kun sinne laitettiin angio-seal-sulkulaite. Toimenpide oli kuitenkin nopeasti ohi.

• Vertaistuen tarve

Voi hurja! Nyt alkoi pelottaa. Olen itse menossa ensi viikolla varjoiainekuvaukseen. Miltä se tuntui, kun alkoi pyörryttää, tarkoitan pystyikkö olemaan liikkumatta jne. Saitko apua tilanteessa?

• mannaryynänen

Aloittajalle,
      ota yhteyttä sairaalaan kunhan olet saanut kutsun ja kerro pelostasi etukäteen,näin tietävät asiasta etukäteen ja jos tarvitsee voivat pyytää sinut paikalle hieman aiemmin ja saat rauhoittavan/rentouttavan lääkkeen ennen kuvausta.
      Itselleni on varjoainekuvaus tehty muutamia kertoja ja koska pyysin esilääkityksen ei itse toimenpide tuntunut miltään.

• Vertaistuen tarve

Olin eilen varjoainekuvauksessa ekaa kertaa, ja pelotti tietty. Itse kuvaus oli nopeasti muutamassa minuutissa ohi, ja ellei alku puudutusta lasketa mukaan niin täysin kivuton myös. Turhaan pelkäsin.
      Aamulla sain esilääkityksenä Ataraxia, ja se nukutti kummasti. Laittoivat varalta myös tippaneulan rystyseeni, mikä on haurauteni (perustauteihin liittyviä riskejä) vuoksi aina vähän kivuliasta ja hankalaa.
      Jälkeenpäin minulla piti olla kaksi tuntia, mutta unohtui yhdeksi lisätunniksi, nivusen päällä 2 kg haulipussi, ja piti maata paikallaan. Tämä oli kurjin vaihe, kun kävi selkääni ja alkoi olla jo vessahätäkin. Tarjosivat pillimehua toimenpiteen jälkeen, kun makasin.
      Lopuksi päiväosastolle pariksi tunniksi, jolloin sain tee/kahvi leipä, jogurtti, mehukeitto välipalan.
      Hieman tuntuu haavan kohta, että ei kannata ponnistella, muuten ei ongelmia. Viikko nyt iisisti, eli kohdallani tarkoittaa ei esim. uimaan.

Tosin itselläni kokemus oli ns. alkulämmittelyä, eli joulun jälkeen joskus on edessä sitten läppäleikkaus, ja se kyllä pelottaa tosissaan. Ennen sitä on kuulema erinäisiä tutkimuksia vielä esim. veren hyytymistekijöihin liittyen.
      Nyt pitää nauttia kunnolla joulun ajasta, kun taitaa olla aika rankka kevät tiedossa.

• lääpälläään

Ompas kovasti yksilöllisiä nuo tuntemukset niin varjoaine kuvauksista kuin läppäleikkauksistakin. Minulla ei kummatkaan aiheuttaneet oikeastaan juuri mitään elämää suurempia tuntemuksia kipujen eikä läppäleikkauksetsta toipumisestakaan. Joskus lyhytaikaista eteisvärinää mutta sekin meni aina ohi viimeistään 15 min. rauhoittumisen jälkeen.
      Älä nyt hermoile sen läppäleikkurin suhteen

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      92
      1413
    2. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      184
      1380
    3. 76
      1165
    4. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      89
      1106
    5. j miehelle

Mitä meille oikein tapahtui?
      Ikävä
      82
      971
    6. Tekis mieli tulla rakastelemaan sua nyt heti

Heti eikä kolmastoista päivä.
      Ikävä
      81
      965
    7. Me emme...

Näe, emmekä kuule toisiamme. Ajattelen silti sinua joka päivä💔
      Ikävä
      39
      942
    8. Kelloniemeltä harvinaisen lapsellista käytöstä valtuustossa

Olipa harvinaisen ala-arvoinen esitys kelloniemeltä valtuustossa. Alkoi Nivalaa oikein matkimalla matkimaan siteeratessa
      Kemijärvi
      66
      885
    9. Satonen Kelaan, on paras mies ?

Kukaan ei ole tehnyt enemmän Kelalle asiakkaita kuin Satonen kokoomuksineen, näin ollen täyttänee paikan edellytykset v
      Kansallinen Kokoomus
      61
      845
    10. Korjaamo Kiesifix

Hei. Kävin viime viikolla tuolla korjaamolla, siistiä oli mutta yksi asia jäi mieleen!Joitakin jätkiä istui ja katseli/
      Oulainen
      5
      841
    Aihe