Ravintolapöytään ulkopuolisia?

9+5

Olin puolisoni kanssa ravintolassa syömässä. Istuimme niin kutsutussa "loosissa".
Ravintola oli täynnä ja olimme itsekin odottaneet tovin että saimme vapaan pöydän.
Alkupalat syötyämme ja odotellessamme pääruokia tuli yhtäkkiä mitään kysymättä tuntematon mies ja nainen pöytäämme istumaan ja alkoivat selailemaan menua. Ilmoitin suoraan heille että he voisivat poistua pöydästämme ja odottaa vapautuvaa pöytää. Tästä tungettelijoista nainen suuttui ja alkai moittimaan siitä että olemme varanneet itsellemme 4 hengen pöydän vaikka meitä on vain kaksi. Onneksi tilanne ratkesi kun tarjoilija opasti tungetsijat vapautuneeseen 4 hengen pöytään.

Onko sopivaa tungeksia toisten pöytään ?

19

537

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • stalker

      Ei.

    • Pieraisen naamaasi

      Suomaliset ns ravintolat on käytännössä työmaaruokaloita tasoltaan joten jos penkillä ei ole persettä on paikka vapaa. Jos olet noin hieno täydellinen ja varmaankin oikein ylioppilas voit syödä vaikka kotona vuokramurjussasi niin ei tarvitse sietää itseäsi alempia olioita.

    • pysykää kotona

      Mikäs baariprinsessa siellä natisee ? Ne tungettelijat tuli itsekkin syömään. Ei tarkoituksella pilaamaan teidän "intiimiä hetkeä" täydessä ravitolassa.
      Miksi änkesitte täyteen ravintolaan jos ei kestä muita ihmisiä ?

    • ¨¨¨¨

      Ei ole sopivaa, itse en edes kehtaisi tunkeilla toisten pöytään vaikka ravintolassa olisi kuinka täyttä.

      • business is...

        Ravintolan kannattamattomimmat paikat on tuulikaappi, eteinen ja vessa. Muut pyritään miehittämään niin paljon kun mahd.
        Mitä ite tekisit ravintolayrittäjänä, laittelisit neljän hengen pöytiä kahden käyttöön ja jonottajat painukoot muualle.


    • essonbaari

      Ravintolan tulee huolehtia siitä, että paikkaa ei ylibookata. Pizzeriat ja essonbaarit ovat vähän asia erikseen ja näissähän nuo yllä olevat kommentaattorit pruukaa asioida. Silloinkin on kohteliasta kysäistä jo pöydässä istuvilta, että "Sopiiko...?".

    • Älytön idea

      No ei todellakaan ole sopivaa. En ole ikinä moisesta kuullutkaan että joku edes yrittäisi tuollaista. Todella huonoa käytöstä.

      Tosin syömme lähes pelkästään ravintoloissa joissa on pöytiinohjaus eikä yksikään täysijärkinen tarjoilija tekisi tuota että ohjaisi ventovieraat ihmiset loosiin jossa jo istuu pariskunta. Mahtuu siihen loosiin sitten neljä tai vaikka kuusi; jos se on kahdelle ihmiselle annettu niin he myös saavat siinä kahdestaan olla kunnes ovat syöneet rauhassa loppuun.

      • ................

        Jos et halua miuta asiakkaita ravintolaan jossa arvoisa korkeamman tason pariskunta suvaitsee ruokailla hitaasti, pitää varata YKSITYISTILAISUUS. Näin voi taata sen että muita ihmisä ei päästetä lähelekkään bättre folk:ia.
        Hyi, nehän on rahvasta.


      • keittiöihme
        ................ kirjoitti:

        Jos et halua miuta asiakkaita ravintolaan jossa arvoisa korkeamman tason pariskunta suvaitsee ruokailla hitaasti, pitää varata YKSITYISTILAISUUS. Näin voi taata sen että muita ihmisä ei päästetä lähelekkään bättre folk:ia.
        Hyi, nehän on rahvasta.

        Valitettavasti aloittaja on VÄÄRÄSSÄ, kyllä ne ihan virallisia asiakaspaikkoja ovat jo olleet kautta aikojen (1 neliömetri/asiakas. Jos on todella hiljainen ilta, tottakai ohjataan vapaana olevaan pöytään.Jos ko.tilanne, ohjataan vapaana oleviin (istumapaikkoihin) (kohteliasta on tietenkin kysyä, voimmeko istahtaa tähän)mutta epäkohteliasta on kieltää, jos muita vapaita paikkoja ei ole. Vilkkaaseen myyntiaikaan ei todellakaan ole varaa pitää mitään haamupaikkoja. Esimerkkinä mainittakoon; Eräs terveysyhdistys halusi pitää sunnuntai-iltaisin ravintolan kabinetissa kahvikupposten ääressä pienen turinaillan.Kieltävä vastaus oli annettava, koska oli kuumin hetki ruokamyynnissä. Mieti tätä ja jos yhtään ymmärrät ravintolan kannattavuutta,tajuat kyllä, että olet TODELLA TÄRKEÄ ASIAKAS, mutta niin ovat muutkin. Joskus on joustettava ja varsinkin silloin, kun on kysymys todella suositusta ruokapaikasta.


      • tärkeä asiakas
        keittiöihme kirjoitti:

        Valitettavasti aloittaja on VÄÄRÄSSÄ, kyllä ne ihan virallisia asiakaspaikkoja ovat jo olleet kautta aikojen (1 neliömetri/asiakas. Jos on todella hiljainen ilta, tottakai ohjataan vapaana olevaan pöytään.Jos ko.tilanne, ohjataan vapaana oleviin (istumapaikkoihin) (kohteliasta on tietenkin kysyä, voimmeko istahtaa tähän)mutta epäkohteliasta on kieltää, jos muita vapaita paikkoja ei ole. Vilkkaaseen myyntiaikaan ei todellakaan ole varaa pitää mitään haamupaikkoja. Esimerkkinä mainittakoon; Eräs terveysyhdistys halusi pitää sunnuntai-iltaisin ravintolan kabinetissa kahvikupposten ääressä pienen turinaillan.Kieltävä vastaus oli annettava, koska oli kuumin hetki ruokamyynnissä. Mieti tätä ja jos yhtään ymmärrät ravintolan kannattavuutta,tajuat kyllä, että olet TODELLA TÄRKEÄ ASIAKAS, mutta niin ovat muutkin. Joskus on joustettava ja varsinkin silloin, kun on kysymys todella suositusta ruokapaikasta.

        Jos olen todella tärkeä asiakas ravintolalle, he varaavat minulle ja seurueelleni koko pöydän rauhassa tapahtuvaa ateriointia varten.

        Jos pöytään ohjataan noin vain joitain muita ja oletetaan, että hyväksyn sen suyoralta kädeltä, en ole tuolle ravintolalle se tärkeä asiakas. Ja aina voin silloin äänestää jaloilla ja hakeutua jatkossa muualle.


      • tärkein asiakas
        tärkeä asiakas kirjoitti:

        Jos olen todella tärkeä asiakas ravintolalle, he varaavat minulle ja seurueelleni koko pöydän rauhassa tapahtuvaa ateriointia varten.

        Jos pöytään ohjataan noin vain joitain muita ja oletetaan, että hyväksyn sen suyoralta kädeltä, en ole tuolle ravintolalle se tärkeä asiakas. Ja aina voin silloin äänestää jaloilla ja hakeutua jatkossa muualle.

        No ilmoititko asiasta etukäteen ? Et ?


      • Älytön idea
        keittiöihme kirjoitti:

        Valitettavasti aloittaja on VÄÄRÄSSÄ, kyllä ne ihan virallisia asiakaspaikkoja ovat jo olleet kautta aikojen (1 neliömetri/asiakas. Jos on todella hiljainen ilta, tottakai ohjataan vapaana olevaan pöytään.Jos ko.tilanne, ohjataan vapaana oleviin (istumapaikkoihin) (kohteliasta on tietenkin kysyä, voimmeko istahtaa tähän)mutta epäkohteliasta on kieltää, jos muita vapaita paikkoja ei ole. Vilkkaaseen myyntiaikaan ei todellakaan ole varaa pitää mitään haamupaikkoja. Esimerkkinä mainittakoon; Eräs terveysyhdistys halusi pitää sunnuntai-iltaisin ravintolan kabinetissa kahvikupposten ääressä pienen turinaillan.Kieltävä vastaus oli annettava, koska oli kuumin hetki ruokamyynnissä. Mieti tätä ja jos yhtään ymmärrät ravintolan kannattavuutta,tajuat kyllä, että olet TODELLA TÄRKEÄ ASIAKAS, mutta niin ovat muutkin. Joskus on joustettava ja varsinkin silloin, kun on kysymys todella suositusta ruokapaikasta.

        Olen syönyt ravintolassa satoja kertoja elämäni aikana, kiireiseen ja vähemmän kiireiseen aikaan. Yhtään ainoaa kertaa ei ole tarjoilja yrittänyt tuoda vieraita ihmisiä meidän pöytäämme istumaan (syön yleensä puolisoni kanssa) vaikka paikka olisi miten täysi. Ajatuskin on täysin absurdi. Haluaisin mielelläni tietää missä ravintoloissa näin tapahtuu?

        Eri asia jos ravintolan konsepti on se että kaikki syövät yhdessä ison pitkän pöydän ääressä; sellaisiakin paikkoja on.


      • keittiöihme
        tärkeä asiakas kirjoitti:

        Jos olen todella tärkeä asiakas ravintolalle, he varaavat minulle ja seurueelleni koko pöydän rauhassa tapahtuvaa ateriointia varten.

        Jos pöytään ohjataan noin vain joitain muita ja oletetaan, että hyväksyn sen suyoralta kädeltä, en ole tuolle ravintolalle se tärkeä asiakas. Ja aina voin silloin äänestää jaloilla ja hakeutua jatkossa muualle.

        Siis tottakai voit VAATIA asiakkaana, niin voi tehdä sairaalassakin maatessa. Nyt on niin, että ei kukaan varaa sinulle mitään, jollet itse sitä etukäteen heille tilauksen yhteydessä ilmoita. Sesongin ollessa kovimmillaan on melko turha kysellä neljän hengen pöytää kahdelle.Jos sinä äänestät jaloilla,HYVÄ.Sitten voin ottaa kyseiseen pöytään neljä maksavaa asiakasta.Huom.puhun nyt tosi KIIREISESTÄ tilanteesta.Jos tilaa on, asia on OK.


    • äit-sy

      Olitko varannut koko pöydän, jos et, niin sinä olit se huonokäytöksinen.

    • kuifje

      Tältäkin ongelmalta vältytään kunhan Suomessakin päästään keskieurooppalaiseen tapakulttuuriin, jossa ravintolaan sisääntullessa tervehditään tarjoilijaa, joka sitten opastaa vapaaseen pöytään. Ärsyttävää, että täytyy lampsia johonkin vaan pöytään ja odotella, että henkilökunta sattuu huomaamaan minun saapuneen

      • Rooma...

        Keski-euroopassa paljonkin liikkuneena-- ei pidä paikkaansa. Vai neljän-viiden tähden ravintoloissa on pöytiinohjaus tai pöytäväraus systeemi. Normaalit pizzeriat ja trattoriat toimii periaatteella istu siellä missä on tilaa. Tosi harvoin törmää suomalaiseen nipotuskulttuuriin... ei ketään vieraita MINUN pöytään.

        Eihän se kiva ole myöhemmin saapuvillekkaan että pöytä täytyy jakaa jonkun nokkaansa nostelevan hienohelman kanssa.

        Maassa maan tavalla tai maasta pois.

        Vain suomijuntti kuvittelee että on niin vip, että saa ensin tulleen ehdoilla määrätä ketä muita on paikassa.


    • turisti 1

      jos ravintolassa oli täyttä niin oli se mielestäni ok, mutta toki he oisivat voineet kysyä jos sopii. itse en oisi sanonut mitään. ei he varmaan halunneet tungeksia mutta heillä ei ollut vaihtoehtoa.

    • etiketti/käytöstavat

      Huonoa käytöstä on tulla pöytään mykkänä ja käydä selaamaan menua eli tietysti vähimmäisvaatimus on, että kysyy, saako pöytään istuutua.

      Tämäkin vain silloin on sopivaa, jos kyseessä on lounasravintola, jossa ruokatuntiaikaan käy vilske ja vilinä.

      Päivällisaikaan en tunkisi vieraisiin pöytiin, vaikka ihan sosiaalinen persoona olenkin. Jos joku haluaa istua kanssani samaan pöytään, niin kyllä se minulle sopii, mutta lupa pitää kysyä aina!

    • ..............

      Kuten jo ap totesi kyse oli ravintolasta, jossa piti odottaa vapautuvaa pöytää. Ja jos ravintola katsoo olevan ok antaa neljän henkilön pöytä kahdelle eivät muut asiakkaat silloin ryhdy ratkomaan tilannetta oman maun mukaan. On siis täysin asiallista pyytää noinkin itsekeskeisiä ihmisiä poistumaan pöydästä ja myös odottamaan vuoroaan. Se, etteivät viitsineet jonottaa kertoo tämän päivän asenneongelmista julkisissa tiloissa ja sen takia kaikki palaute on aina tärkeää. Joku voi jopa oppia sen, että joskus on vaan pakko odottaa vuoroaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      18
      946
    2. En koskaan

      Aliarvoinut, nauranut/pitänyt pilkkana, tai ajatellut mitään negatiivista sinusta. Jos nämä asiat uskot ja luotat sen v
      Ikävä
      49
      830
    3. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      3
      743
    4. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      224
      731
    5. Nainen, olet kaipaillut seuraani

      Tiedän sen, kuulen sen. Sinulla ei ole muita joiden kanssa voisit niistä asioista keskustella joista keskustelet kanssan
      Ikävä
      76
      727
    6. Kirjoitit joskus minulle tietäen

      Että se olin minä.
      Ikävä
      46
      719
    7. Emme näe enää koskaan

      Näin ainakin uskon. Mutta ei hätää, et menetä yhtään mitään minussa. Sen kai jo tiesitkin. Hyvää vappua ja kesää. Toivon
      Ikävä
      34
      687
    8. Mitäs meinaatte vappuna

      ikävöivät ihmiset?
      Ikävä
      107
      673
    9. Vornanen alkaa olla kusessa

      Kaikki vanhat synnit on kaiveltu esiin ja niitä tosiaan näyttää olevan. Poliisin asussa esiintyminen vaaliteltalla, työt
      Joensuu
      82
      672
    10. Pistetään panokset

      Vielä korkeammalle! Eli mitäs numeroa kaipaat? Kaikki mukaan! Itse kaipaan 5
      Ikävä
      35
      610
    Aihe