Mikä ero käytännössä tai teoriassa noissa on paitsi hinta ja ulkonäkö? Onko alumiinit paremmat/pitkäikäisemmät käytössä? Kun ei ole kokemusta kuin pelleistä.
Terveisin naikkonen
Alumiini vs. peltivanteet
34
7323
Vastaukset
- Putsaaputsaa
Ei, enemmän vaan pesuhommia...
- Alua alle
Ei muuta eroa, kuin ulkonäkö. Itse käytän alumiinivanteita kesällä ja peltivanteita talvella.
- painoasia
Kevytmetallivanteet ovat nimensä mukaan kevyemmät kuin raskasmetallivanteet. Auto kulkee aluvanteilla huomattavasti kevyemmin kuin peltisillä.
Laita vaikka nilkkoihisi 3 kilon punnukset, niin huomaat kuinka paljon raskaampaa sen jälkeen on liikkua.
Alumiinivanteet eivät myöskään ruostu kuten peltivanteet. Eli ovat helpompihoitoisetkin. Kaikin puolin paremmat.- Juu ei
Ei ruostu, mutta hapettuu ja ovat kolhuille arempia.
- Vain periaatteessa
Keveyden etu toteutuu kuitenkin vain, jos esim. 15-tuumaisen alkuperäisen peltivanteen tilalle vaihdetaan samankokoinen alumiinivanne ja jos rengaskoko pysyy tällöin samana. Sen sijaan jos 15-tuumaisen peltivanne-rengaspaketin eli pyörän tilalle vaihdetaan vastaava 17-tuumainen pyörä, paino tasan tarkkaan vain kasvaa, ei suinkaan pienene.
Joten puheet jousittamattoman massan pienenemisestä voidaan useimmissa tapauksissa heittää romukoppaan, koska ns. koristevanteet hankitaan 99-prosenttisesti siksi, että saadaan järjettömän iso vanne ja sen päälle naurettavan pieni renkaankaistale.- jsds
Ei mene ihan noinkaan esim. 195 60 15 renkaan tilalle kun laittaa vaikka 195 55 16 renkaat painaa noi 195 5516 renkaat vanteet vähemmän kuin 15 tuumaiset, kumi on aika painavaa, em renkaiden vierintä kehä on sama.
- ei mitään hyötyä
Selityksiä voi aina keksiä. Sama juttu kun uutta autoa ostaessa se että miksi maksaisi ylimääräistä erikoisväristä.
Suurin ero peltivanteisiin on se että alumiinivanteet lähtee suuremmalla todennäköisyydessä varkaiden mukaan. - lolool
Torniossa melkein kaikissa autoissa on alumiinivanteet =D
- ei lollota
Kai varmaan onkin, mutta täällä etelässä on melkein vaan peltivanteita, mistäköhän johtuu.
- meillä on varaa
ei lollota kirjoitti:
Kai varmaan onkin, mutta täällä etelässä on melkein vaan peltivanteita, mistäköhän johtuu.
Ne on ne kalliit asunnot ja iso menot.
- rahoja löytyy
jos ei ole varaa aluvanteisiin niin sitten pitää ostaa peltivanteet.
- Eipä aina
Uudessa autossa voi peltivanteet ( pultit pölärit) olla kallimpi valinta, riippuen millä pyörillä auto on vakiona tulossa...
- Ttttyyytttö
Alumiinivanteet on paremmat ainakin siksi että jaksaa sitten tälläinen kukkakeppikin nostella renkaita niiden vaihdon, pesun yms. yhteydessä :D
- kaino totuuus
Jos haluaa, että auto on siisti kokonaisuus ja eikä jaksa leikkiä ruostuvien vanteiden ja repsottavien pöläreiden kanssa , niin alut ovat kaikessa paremmat.
- alkup.
Kiitos kaikille vastanneille! =)
- 346463543
Aluvanteissä kestävyys on uhrattu ulkonäön takia. Ne murtuu paljon helpommin kuin peltivanteet.
- tyrky vai siisti
Ja tehtävänne kääntyy helpommin. Ei kestävyys ole kummankaan ongelma, eihän kukaan ajelee niin kovaa kiville? Jos ei auton ulkonäöllä ja siisteydestä ole väliä, niin sitten pellit ja jos haluaa autostaan siistin niin sitten alut. Tehtävänne piireillä on typeriin vaihtoehto, maksaa saman kuin edulliset halut, mutta nuo pölärit vemputtavat ja näyttävät halvoista, lisäksi se ruosteinen varteen reuna näkyy rumasti.
- Tyrkyllä ollaan
tyrky vai siisti kirjoitti:
Ja tehtävänne kääntyy helpommin. Ei kestävyys ole kummankaan ongelma, eihän kukaan ajelee niin kovaa kiville? Jos ei auton ulkonäöllä ja siisteydestä ole väliä, niin sitten pellit ja jos haluaa autostaan siistin niin sitten alut. Tehtävänne piireillä on typeriin vaihtoehto, maksaa saman kuin edulliset halut, mutta nuo pölärit vemputtavat ja näyttävät halvoista, lisäksi se ruosteinen varteen reuna näkyy rumasti.
Mun edulliset halut vemputtaa, se on varteen aika ruma näky koville kiville.
- rekka rekka
Ainoastaan silloin aluvanne on keve'mpi kun maksaa 10000 euroa kpl.
Halvemmat alut on raskaampia kuin peltivanne. - näin täällä
Mullapas on kesällä ja talvella peltivanteet ilman pöläreitä.
- 7+18
Jos on näyttämisen tarvetta niin alumiinivanteet on paremmat. Mitään muuta järkevää perustetta ei ole aluvanteiden käyttämiselle.
Alumiinivanne ei ole sen kevyempi kuin peltivannekkaan. - black chrome
Ulkonäkö on toki merkittävässä roolissa aluvanteita valittaessa. Nykyauton muotoihin kun joku kasariritsan peltivanne istuu perin huonosti. Ei puvunkaan kanssa tavata kuluneita tennareita käyttää, niin miksi autoon pitäisi laittaa rumat peltivanteet?
Toisaalta jossain ruosteisessa Sunnyssa moderni aluvanne näyttää lähinnä koomiselta... vähän kuin tuulipuvun kanssa olisi hienot kiiltonahkakengät.
On jotenkin perin suomalainen näkemys että tyylitajussa olisi kyse vain näyttämisen tarpeesta.- voi voijunnteja
Persaukisten junttien perusvastaus: "näyttämisen tarve, hompelien hommaa".
Asia olisi ihan toisin jos itsellä olisi kunnollinen auto ja massi kunnosa.
- 0+5
Auto on oma premium, ei rahoitusyhtiön. Molemmat rengassarjat ovat aluvanteilla. Ne nyt sattui tulemaan auton mukana.
Mutta edelleenkään ei ole mainittu yhtään järkevää perustetta aluvanteille, koska sellaista ei ole. - Alumiinia
peltivanteita voidaan käyttää oikeastaan vain kulkuneuvojen pyörissä. Alumiini taasen on paljon monikäyttöisempää.
- Traxx-72
Aluvanteet eivät ole mitään alumiinivanteita, vaan kevytmetalliseosta.
Hyödyt kevyen vanteen käyttöön ovat tiedossa, tosin normi suomijunttiautoilija ei niistä pääse koskaan hyötymään kun eivät muutenkaan osaa ajaa kuin korkeintaan auttavasti :)
Kunhan ensin hankkiudutte eroon niistä turhista nastarenkaistanne, niin voidaan alkaa uudestaan keskustella autojen ajo-ominaisuuksiin vaikuttavista asioista. - tojoteron pimppa
Paljaat peltivanteet, etenkin pintaruostetta kukkivat sellaiset, nyt vaan on ihan kauhean nolon näköiset. Sopii kyllä ruosteen raiskaamaan Corollaan, muttei juuri muuhun. Melko kauheita ovat esim. taksit, joissa pyörii mustat peltivanteet alla. Lähes upouusi ja pesty auto halvat peltivanteet ja ruosteiset pultit. Paremmin olisi kokonaisuus tasapainossa, jos jättäisivät autonsa pesemättä.
Eli peltivanteet pitää naamioida koristekapseleilla. Kieltämättä näitä koristekapseleita on ihan tyylikkäitäkin malleja, vaikka valtaosasta huokuukin halpuus. Vaan se käytettävyys...
Näitä koristekapseleita särkyy kanttikiviin osuessaan tai irtoilee ihan itsekseen ja sehän on sitten tyylikästä, kun on kolmessa pyörässä kapseli ja yksi paljaana. Erittäin kivaa, jos ei samanlaisia enää saa eli pitää uusia koko satsi.
Rengaspaineiden tarkastaminen on yhtä helvettiä. Kapselin reunassa on pikkuruinen kolo tai jopa luukku, josta just ja just mahtuu kaksi sormea sisään ja pääsee leikkimään gynekologia yrittäessään kiertää venttiilihattua auki. No, tojoterot varmaan voi lohduttautua kuvittelemalla, että hiplaavat XXXXXX.
Meitä muita pääasiassa harmittaa, kun sormet paskaantuu jarrupölystä. Lisäksi kapea aukko pistää hanttiin, kun yrittää painemittaria naittaa yhteen venttiilin kanssa - voi olla miltei mahdoton tehtävä, jos rengas sattuu olemaan pahassa asennossa.
Myös renkaanvaihdossa koristekapseleista tulee ylimääräistä vaivaa. Ne mallit, mitkä eivät irtoile itsekseen saattavat olla helvetin tiukasti kiinni ja jokaisen irtinitkutteluun kuluu muutama minuutti.- Miksi tähänkin
kirjoitukseen piti saada sopimaan Toyotan omistajille nälviminen. Se paljastaa kokeneemmille että teinipojat olemattomine itsetuntoineen ovat taas selittämässä asioita joista eivät lopultakaan tiedä mitään. Juuri se tekee pikkupojista noloja.
- peltiä_1
On sekin aika kamalan näköistä, kun johonkin perus tonnikuussataseen laitetaan isot avonaiset aluvanteet ja sitten sieltä vanteen puolien välistä näkyy kämmenenkokoinen ruosteinen jarrurumpu tai korkeintaan reissumiesleivän kokoinen jarrulevy.
- autonpesua8v ahkerst
Joku tuola mainisti jousittamattomasta massasta että turhaa niin ei todellakaan ole! Herra saattas ensin vähän opiskella ja sitte viisastella!
Itse kuitenkin vielä talvet ajelen peltivanteilla ja pölärit päällä mutta se on melko kiva pestä sitte kun et saa sieltä vanteen sisäpuolelta pestyä niin sinne jää kaikki paska! Ja jos tietää mitä vaikutusta on renkaan tasapainotuksella niin seo ihan sama onko sielä hiekkaa vai sinkkiä painotus pielessä ja täristää niin paljo että satasenvauhti on liikaa.
Aluvanteen plussat mitä tulee mieleen
Helppo pitää puhtaana
Hienot
Jousittamaton massa pienempi
Ja miinuksia
Vähän kalliimmat ja aremmat katukivetysten reunoihin yms
Peltivanteet on kiva vaikka joka aamu vetässä spreillä mustaksi jos katukiviä ei osaa varoa.
Jos rahaa on niin ite suosittelen kevytmetalli vanteita...
Autoja tulee pestyä senverranpaljo kesällä että uskosin näin että tiedän mistäpuhun.
Enkä tarkota että 2kertaa viikossa oma auto vaan lähes päivittäin 3-4 autoa...
Jokainen tykkää mistä tykkää ja minä ostan toiset alupallot ku rahaa saa senverra ylimäärästä - EI peltivanteille!
Hahah, naurattaa noi puheet alumiinivanteiden murtumisesta. Jos saat alumiinivanteet jollain tavalla murtumaan (esim ajat autollas vaikka betoniporsaaseen) niin mitäpä luulet sille peltivanteelle käyvän.
Luuletko tosissas että se peltivanne pysyy ajokelposena? Oli ehkä kärjistettty esimerkki, mutta jos vaikka tälläät katukiveen kunnon vauhdilla ni kyllä se pelti vääntyy ihan siinä missä alumiini murtuu.
Alumiinivanteissa huomattavasti parempi ajettavuus ja ulkonäkö ainakin itselle autossa tärkeä osa, peltivanteet on aivan hirveän näköiset, pilaa koko auton ulkonäön. - vaihtaj4
Ainakaan tarvikealumiinivanteet eivät usein ole mitenkään erityisen kevyitä, ja jos koko on ihan naurettava, offset pielessä yms. niin ajettavuuden parantumisesta ei ainakaan ole pelkoa.
- Turismo
Peltivanteita on huonosti tarjolla sitä kokoa että jarrut mahtuu sisälle. Mielestäni alle 7kg 18" vanne ei ole paljon
- Peugeotmies
Esim. Uusiin Volvoihin ei edes enää saa mitään peltivanteita. Kaikkiin Volvoihin valmistetaan nykyisin alumiinivanteet tai kevytmetallivanteet. Mä veikkaisin että myös uudet Mersut, Bemarit ja Audit valmistetaan aluvanteilla tai kevytmetallivanteilla eikä niihin saa enää myöskään mitään peltivanteita.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 15311031
- 535269
Taas ryssittiin oikein kunnolla
r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html452483- 312169
Vanha Suola janottaa Iivarilla
Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia131731Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin
Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,421594Tiedän kuka sinä noista olet
Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta311280Känniläiset veneessä?
Siinä taas päästiin näyttämään miten tyhmiä känniläiset on. Heh heh "Kaikki osalliset ovat täysi-ikäisiä ja alkoholin v351206Tulemmeko hyvin
Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s6956Daniel Nummelan linjapuhe 2025
Kansanlähetyksen toiminnanjohtajan Daniel Nummelan linjapuhe tänään. Rehellistä analyysiä mm. evlut kirkosta ja piispo98952