Tapsa on huonoimpia sanoittajia.

Eitaitoo

5. Kalajoen hiekat

Esittäjä: Tapani Kansa, 1978
Originaali: The Mamas and the Papas – California Dreamin', 1965
Sävellys: John Phillips – Michelle Phillips
Sanat: Tapani Kansa
Levytys: CBS Records 6540

Hra Frederik D. Kansa päätti 1970-luvun lopulla voimansa tunnossa ryhtyä »uudistamaan suomalaisen rokin» ja jatkamaan edelleenkin »sanoittamistaan». Mikä Aarre Suomen kansalle. Ihan itse. Tuloksena on vino nivaska kuonatuotoksia, eikä Suomi ole koskaan toipunut.

Kymmenet huipputekstittäjät olivat vuosien ajan joutuneet toteamaan tämänkin klassikon edessä voimattomuutensa, mutta itsekritiikki on tunnetusti köyhien vaiva. »Kalajoen hiekat/voi kun onnistuis». Ei kun.

5

154

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Eitaitoo

      Esittäjä: Tapani Kansa, 1996
      Originaali: Bryan Adams – Have You Ever Really Loved a Woman, 1996
      Sävellys: Bryan Adams – Michael Kamen – Robert Lange
      Sanat: Tapani Kansa
      Levytys: Columbia 6631581 (CDS)

      Mr Adams ei kuulu suosikkeihini, mutta tahdon silti surra.

      Kuulin tämän kääntelyn vasta äskettäin (kesäkuu 2005) ja ihan heti ei tule kökömpää sanoitusta mieleen. Freudilaisittain sanottuna se ei istu vaan seisoo. Olennainen on kadoksissa eli kuten hra »Vuokratontilla» meilissään osoitti: »Jos kappaleen kääntäisi [tuosta] takaisin englanniksi, se voisi olla esim. 'Have You Ever Fucked a Real Woman'»

      Mutta kyllä Kansa tietää.

      • Eitaitoo

        ingin keskinkertaiset vedätykset eivät ole koskaan minua heilauttaneet, mutta Kansan rinnalla ne alkavat kuulostaa oopperalta. Tämmöiseen totaalipaatokseen yltää vasta kun on oikein helvetin Ammattitaitoinen ja Taiteilja ja Tulkitsija. Sanoitus on tietenkin täyttä tapsaburgeria.


    • Gilla*

      No joo... en minäkään läheskään kaikista Tapsan sanoituksista tykkää , mutta on sillä jokunen ihan hyvä ja kaunis sanoituskin. ( Odotan sinua niin, Anna mun jäädä sun luo, Elämäni laulukirja...)

    • OK.

      Kyllähän olisit voinut ihan ominkin sanoin kertoa mitä mieltä olet Tapsan sanoittamista lauluista.

      Minä olen sitä mieltä ,että kun Tapsa on aika paljon sanoituksia tehnyt, niin mukaan mahtuu niin moskaa, kuin ihan kelvollisiakin tekeleitä. Mutta sitä mieltä olen kanssa että seuraavalla albumilla Tapsa voisi luottaa myös muihin tekstintekijöihin. Itse halauaisin että esim Hector, Jukka Kuoppamäki, Mariska ja Vexi Salmi tekisivät Tapsalle vaikka yhden biisin kukin.

    • sekäettä

      Tapsalla on monia kauniita sanoituksia. Etenkin Alkuaikojen sanoituksistaan osa oli vähän korneja, mutta on niissäkin jotain hyviäkin . Muunmuassa mielestäni Tapsan suomennos "Sä luota päivään nousevaan "on ihan hieno.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      88
      1234
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      151
      1046
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      61
      788
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      14
      730
    5. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      287
      695
    6. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      60
      694
    7. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      688
    8. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      37
      646
    9. En oikeastaan usko että sinä tai kukaan

      Olisi oikeasti ihastunut tai rakastunut. Se on joku harhakuva joka minusta miehestä syntyi. Ja kun se särkyy, niin "tunt
      Ikävä
      42
      634
    10. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      60
      628
    Aihe