Minne paeta jouluhysteriaa?

tulitikkumuori60+

Viime viikolla satoi tänne eteläänkin ensilumi, joka tosin taitaa olla liukenemassa vesisateeseen. Valkoinen maa ja raikas viileä sää veivät kumminkin jo ajatukset talven ytimeen, jouluun. Kohta alkavat kaupoissa joululaulut soida nonstoppina ja
posti kantaa mainoslehtisiä, osta osta osta ja kuluta, nauti siitä, tästä ja tuosta tänäkin jouluna. Niinkuin se elämän ilo ja onni siitä aukenisi.
Kuinkahan monet meistä potevat jouluähkyä jo ennen ensimmäistäkään joululaulua?
Monta vuotta, lasten jo aikuistuttua, olen miettinyt millainen olisi minun toivejouluni, kun en millään jaksaisi shoppailua ruuhkassa ja melussa, ruokien ja leipomusten veivailua paljon yli kenenkään tarpeen, pakonomaisia vierailuja toisten perheissä tai väkinäisiä perhejouluja minun, suvun joulukammoisen seniorin luona. Miksiköhän ihmisiä ahdistaa se että joku viettää joulunaikaa yksin, tai oma yksinäinen joulu vaikka muulloin nauttii itsenäisestä elämästään.
Mieli on tulvillaan muistoja lapsuuden jouluista, silloin perheet olivat suuria ja suku asui lähekkäin ja naapurien kanssakin oltiin enemmin tekemisissä, ruokapöydässäkin istui joskus enemmän kylän mukuloita kuin omia. Onko sellaista enää, vai emmekö vain huomaa sitä, uskommeko maailman muuttuneen yksinäisemmäksi, koska itse olemme yksinäisempiä? Joulun aikaan mieli taitaa herkistyä niiden muistojen vuoksi enemmän kuin joulusta sinällään.
Ollapa jossakin paikka jonne yksin jouluaan viettävät voisivat kokoontua muistoineen, aivan yksinkertaista joulujuhlaa viettämään, ilman lahjojen paljoutta ja notkuvia herkkupöytiä. Suolakalaa ja laatikoita, riisipuuroa ja väskynäsoppaa, luumutorttuja ja kahvia ja paljon puhetta, muistoja, naurua ja kaihon kyyneleitä.
Sinne minä menisin.

102

1406

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Normaali arki.

Paeta mitä? Minne, miksi?

Ihmisessä on off nappi. Sitä painamalla voi paeta kaikki juhlapäivät unhoon.

Sitä paitsi yksikään suomalaisista "juhlapäivistä" ei taida olla alkujaan suomalaisten kuningas ideaa. Paitsi itsenäisyyspäivä.
      Sitä kunnioitan.

Muut ovat normaaleja päiviä. Netissä ihmiset roikkuu kuitenkin. Etenkin yksinäiset. Paitsi en minä.

Vinku-Intia lie se yleisin osoite tai sanonta pakene vuorille, tsunami tulee.

• joulu2

ei ole ollut suuria, ei suomessa eikä muualla, mutta vanha tapa ja ruoka.

Minulle taitaa olla ei soomi tapa pois , ei pahalla vain iällä.

• Ähkyttä

Yksinäiset, kaksinaiset ja moninaiset. Kaikkia noita on näkynyt virolaisissa kylpylöissä jouluviikolla.

Joulun tunnukset ovat esillä ja ruokaa tarjolla mutta sitähän ei ole pakko syödä enempää kuin haluaa.

• 60+

Miksi pitäisi minnekään paeta. Sen kun vaan on omissa oloissaan. Minä en mitään joululahjoja ole ostanut vuosikausiin, enkä joulukortteja ole koskaan kenellekään lähettänyt. Ulkomaanreissuilta olen joillekin ystäville kortteja lähetellyt, mutta tuollaiset ns. pakolliset joulutohinat ei kiinnosta lainkaan.

• Etukäteen sovittu!

Jos on pakolliset joulukuviot esillä, niin ahdistusta voi lievittää etukäteen pyytämällä sukulaisia, että joulujuhla on se nyyttikestit, eli jokainen kutsuttu tuo itse tekemänsä ruoat ja leivonnaiset että ei joululahjaa, vaan erilaista joulumieltä!

• Kaupunkilainen

Miksi et voisi itse omassa kodissasi viettää juuri sellaista joulua kuin sinä haluat, ilman pakkolahjoja, velvollisuusvierailuja ja väkinäistä shoppailua? Kuka sinua käskee tekemään toisin kuin itse haluaisit?

En minäkään pidä siitä, että ensimmäiset jouluiseksi tuunatut mainokset tulvivat telkusta jo lokakuussa ja joululaulut soitetaan kaupoissa puhki ennen adventtia. Muuten vietän juuri sellaista joulua kuin haluan, lähetän kortteja niille, joille haluan, ostan lahjoja vain miehelleni ja syön täsmälleen niin kuin itse tykkään. Tai no, jos olisin yksin, en varmaan söisi koko jouluna muuta kuin graavilohta ja rosollia, mutta miehelle täytyy laittaa riisipuuroa ja sekahdelmäsoppaa. Pipareita leivon mielelläni, koska juuri sellaisia kuin minä haluaisin ei saa mistään kaupasta tai leipomosta. Muut syömiset voivat jouluviikolla olla mitä tahansa,

Paras paikka joulun viettoon meillä on mökki. Siellä metsän keskellä täydellisessä hiljaisuudessa mieli rauhoittuu. Ei tarvitse tehdä mitään, vaan voi uppoutua lahjakirjoihin hyvällä omallatunnolla.

• tulitikkumuori60+

Kuulostaa ihanalta tuo rauhaisa mökkijoulu puolison kanssa.
        Minun elämän piiriin kuuluvat lapset perheineen ja suvun vielä elossa olevat vanhukset, jotka ovat huonokuntoisia. Kellekään heistä ei ole helppo sanoa että tänä vuonna loistan poissaololla, en kutsu enkä kyläile.

• haaveilen ainaki,,,

Voisin lähteä kanarian saarille kolmeksi viikkoa jos kivan kaverin saisin, en mene yöelämää viettämään, vaan aivan mukavia aurinkoisia päiviä viettämään soppaillen altailla nauttien, ja hyvin syöden ja levähtäen moenien tuntien ulkoilun jälkeen , muutaman retken voisi tehdä matkanjärjestäjän kanssa, olen kyllä kaikkilla retkillä jo ollu, joten ne voisi jättää väliinki, itse tutustua ympäristöön hyvän kaverin kanssa.
      kaverin tulisi olla terve, rehellinen suomalainen nainen, ku miehiä en enään eti kun niitä ei kuitenkaan enään löydä, tämä vanhuus on esteenä.

• lllllppp

Voi kun saisi kerrankin viettää joulua yksinään, oikeata rauhan juhlaa ilman hössötystä.
      Olen aina ollut jouluaattona niin väsynyt että päässä pyörii. Jälkikasvu on tottunut siihen että järjestän heille joulun, eivät hevin luovu traditiosta.
      Inhoan joulua, en jaksa ajatellakaan taas sitä ruljanssia.
      En saa uskomaan että en halua enkä jaksa passata, jos korotan ääntäni suuttuvat. Mitähän jos tilaisin matkan etelän aurinkoon jouluksi, sanomatta mitään etukäteen.

• "lllllppp"

Tilaa sitten matka, mitäpä se meille kuuluu.
        H.

• kanerva5
        hunksz kirjoitti:

"lllllppp"

H.

Ostakoon Cristina Catarilla jouluristeilyn.

• Tase pappa

Mitäpä tapahtuisi, jos kysyisit niiltä passattavilta näin etukäteen, kenen luokse tänä vuonna kokoonnutaan porukalla? Kenenkähän vuoro olisikaan nyt laittaa joulusapuskat ja muut sörsselit?
        Sanot vain rehellisesti, että nyt et jaksa enää passata koko porukkaa.

Oliskohan kuitenkin niin, jotta Jouluaaton tullessa, koko porukan ihastellessa antimiasi, itse kiittelet, kuinka kivaa onkaan kun kaikki on paikalla.
        Annatko porukoiden olla siinä uskossa, että traditioihin kuuluu kokoontua Jouluna luoksesi, muutoin pahastut.
        Jos sanot asiasta rehellisesti ja suoraan, arvostavat enempi sitä, kun ehkä niille itselleenkin pakkopullalta tuntuvaa kokoontumista luoksesi aina.

• tulitikkumuori60+

Hei. Sinä jaat minun tunnelmani, juuri noin elämä menee, joku vaan saa tehtäväkseen olla se juhlien kokkaaja ja tunnelman luoja, eikä itse ehdi paljon nauttia eikä oikein jaksakaan. Karkaa sinne etelään!

• uuno+
        hunksz kirjoitti:

"lllllppp"

H.

Olisit voinut jättää väliin Hunks. Mikä sinua riipoo?

• Rimmir tänään

Kun lapsilla on oma perhe ja miniöillä ja vävyilläkin omat vanhempansa ja kun asun aika kaukana lapsista, niin en vietä jouluaattoa lasteni perheiden kanssa.
        Kokoonnumme joskus joulupäivänä tai tapaninpäivänä tai uudeksi vuodeksi joko minun luokse taikka lasten luokse vuorovuosina kullekin. Silloin on kyseessä nyyttijuhlat, Sovimme keskenämme mitä kukin tuomme syötäväksi , Silloin ei ole kellään kiire minnekään ja pelaamme pelejä ja leikimme lastenlasten kanssa heidän uusilla leluillaan. Jos on tullut lunta niin eikun kelkkamäkeen.
        Siinähän se jouluaatto sitten meneekin hissun kissun kuunnellessa ruoanlaiton ohella radiota, lukemalla jotain lehteä tai kirjaa tai laittamalla joulupaketteja kääröön.
        Kysyppä varsin lapsiltasi tänä jouluna jos muuttaisitte joulun rutiineja erilaisiksi.

• 60+

lllllppp

Älä tee niille mitään. Vedä villasukat jalkaasi, katsele totilasi kädessä telkkaria ja anna niiden ihmetellä... Et sinä kenenkään piika ole, tehköön itse pöperönsä jos haluavat.

• mek

Tuo on hyvä juuttu ja vielä kertomatta kenellekkään niin hyvä tulee. Kun lapsemme oli pieni oltiin minun vanhempieni luona muutama joulu mutta kun lapsi kasvoi ruvettiin olemaan omassa kosissa ja muttaman kerran venhempani olivat kylässä mutta tänä jouluan lähden jouluristeilylle kun se sama raha menee niihin jouluruokiin mitä ristely 3 hengeltä mäksaa mutta eisteilylla kaikki valmiina eikä tartte kuin olla vaan niin hyvä tulee. Parivuotta sitten olin teneriffalla ja oli kiva lähetellä tekstareita ja laittaa niin joulutoivotustemn lisäksi että 25 astetta varjossa kun suomessa saman verran pakkasta. Itse en kanssa jouluhossötyksestä pisä ja nämä pakkovierrailut ovat ihan hanurista koska voi muulloinkin käydä eikä vain jouluna. Jos lapset utlevat niin annat heille listan mitä pitää tuoda ja jos jotain laitat itse niin osta valmiina kaupasta ja pyydät jälkikasvulta vielä rahaa kulujen kattamiseen ja kerrot etttä sinulla ei ole rahaa kustantaa muiden ruokia. Jätä kaikki jutut laittamatta ja jos tulee sanomista niin kuittaat että tämä ei ole mikään kievari rikä ravintola.

• Nuoren polven ääni
        Tase pappa kirjoitti:

Mitäpä tapahtuisi, jos kysyisit niiltä passattavilta näin etukäteen, kenen luokse tänä vuonna kokoonnutaan porukalla? Kenenkähän vuoro olisikaan nyt laittaa joulusapuskat ja muut sörsselit?
        Sanot vain rehellisesti, että nyt et jaksa enää passata koko porukkaa.

Oliskohan kuitenkin niin, jotta Jouluaaton tullessa, koko porukan ihastellessa antimiasi, itse kiittelet, kuinka kivaa onkaan kun kaikki on paikalla.
        Annatko porukoiden olla siinä uskossa, että traditioihin kuuluu kokoontua Jouluna luoksesi, muutoin pahastut.
        Jos sanot asiasta rehellisesti ja suoraan, arvostavat enempi sitä, kun ehkä niille itselleenkin pakkopullalta tuntuvaa kokoontumista luoksesi aina.

Nimenomaan. Viime joulu oli meidän kohdalla viimeinen "perinteinen perhejoulu" - huomasimme miten absurdia se oli.

Olisimme olleet mieluummin kotona, miehen sisarukset perheineen olisivat olleet mieluummin kotona, ja appivanhemmat olisivat olleet mieluummin keskenään kotonaan. Koska kukaan ei suutaan kuitenkaan saanut ajoissa auki, kaikki olettivat että kaikki muut asianosaiset haluavat sen perhejoulun, ja niin sitä sitten matkustettiin puolen Suomen halki ja koitettiin hampaat irvessä niin maan penteleen perinteisesti joulua viettää. Vastentahtoisuus vaan paistoi niin selvästi läpi että sitä ei voinut olla huomaamatta.
        Päätimme olla seuraavan joulun itseksemme. Aika multaa muistot, ja hiljattain oli taas saman porukan kesken kyselyä ilmassa siihen sävyyn että 'eikös sitä taas yhdessä sitten jouluna kokoonnuta' - mutta ei. Minä ainakin pysyn päätöksessäni. Enkä todellakaan loukkaantumisen vuoksi, vaan siksi koska haluan. Miksi tehdä tradition mukaan pakon vuoksi, jos sisällä tuntuisi paremmalta toimia toisin? Eikö jouluna ole tarkoitus rentoutua, ei stressata?

• mek

Älä osta mitään kenenlleekkään ja teet ruokaa vain itsellesi tai lähdet reissuun ilmoittamatta. Jos tulee sanomista niin kerrot kun ette puhetta usko ja et jaksa enää kun on ikää ja ehdotappa jälkikasvulle että lahdetaan väikkä jouluristeilylle niin hyvä tulee. Yktä nuoruuden kaveria houkuttelin risteilylle jouluna niin ei voi lähteä kun hänen vanhempansa tulee heille jouluaatona niin ei voi mitään. Kun ikää jo yli 50v niin en vanhempienikanssa ole 10 vuoteen joulua viettänyt kun ahluan ihan oman aikataulun ja omanlaiset jouluruuat mutta kun lähtee risteilylle niin on kaikki vlamiina ja ei muuta kun nauttimaan.

• Kaupunkilainen

"Jälkikasvu on tottunut siihen että järjestän heille joulun"

Entä jos asia onkin niin päin, että lapsesi ajattelevat, että se olet sinä, joka haluat tehdä kaikki jouluvalmistelut heidän puolestaan? Oletteko keskustelleet asiasta?

Jos on niin, että jälkikasvu haluaa tulla sinun luoksesi tai odottaa sinulta herkkuja, voisit ehdottaa (lienevät aikuisia ihmisiä, joten ehkä kestävät tämän järkyttymättä), että he tekisivät osan työstä niin, ettet sinä olisi aattoiltana puhki kaikesta puuhaamisesta. Jos he tietäisivät, että toivomuksillaan saattavat äitinsä tilaan, jossa hän inohaa kaikkea jouluun viittaavaakin, he melko varmasti olisivat valmiita joko luopumaan vaatimuksistaan tai jakamaan työn kanssasi.

• Kaupunkilainen

Luin huolimattomasti lllllppp:n viestin, lopussa sanotkin, että olet yrittänyt puhua. No sitten ei auta muu kuin ilmoittaa, että passaaminen on loppu nyt ja tilata se matka. Lasten on aika oppia elämään omillaan ja kehittää ihan omanlaisensa joulu.

• Teen mitä huvittaa

On ihan vain oma vika, jos suostuu uhriksi jouluna tai muutenkaan. Kannattaisi mennä itseensä ja miettiä, mitä omaa tarkoitusta tuo raataminen palvelee. Sillä kyllä siinä takana jokin psykologinen hyöty on.

Minä tykkään kierrellä joulumyyjäisiä ja kauppojakin ennen joulua, mutta itse en juurikaan joulua valmista. Laatikot saa myyjäisistä, kuusen torilta. Siinä se sitten suurinpiirtein onkin.

Monena jouluaattona olen ollut vapaaehtoistyössä. On mukava järjestää joulua niille, joilla sitä ei muutoin ole, he antavat sille arvoa, vaikka itse en joulusta piittaa tuon taivaallista. No vapaapäiviä tulee työstä. Tosin tykkään enempi semmoisista vapaapäivistä, jotka ovat ihan vain arkea eikä koko maa mene hiljaiseksi ja kuolleeksi.

• oilimummo

Kannattaisi mennä itseensä ja miettiä, mitä omaa tarkoitusta tuo raataminen palvelee. Sillä kyllä siinä takana jokin psykologinen hyöty on.

• Teen mitä huvittaa
        oilimummo kirjoitti:

Kannattaisi mennä itseensä ja miettiä, mitä omaa tarkoitusta tuo raataminen palvelee. Sillä kyllä siinä takana jokin psykologinen hyöty on.

Kyllä se on ihan itsestä kiinni, mitä tekee, olipa mikä ikäluokka tahansa. On surullista, jos ihminen on kasvatuksensa tulos, ei ikinä itse kasvattanut itseään. Minun on kyllä vaikea uskoa, että sellaisia ihmisiä on olemassa.

Emme me ole pelkkää ikäluokkaa, vaan yksilöitä. Sellaisia yksilöitä, joita olemme itse itsestämme elämämme varrella tuottaneet.

• oilimummo.
        Teen mitä huvittaa kirjoitti:

Kyllä se on ihan itsestä kiinni, mitä tekee, olipa mikä ikäluokka tahansa. On surullista, jos ihminen on kasvatuksensa tulos, ei ikinä itse kasvattanut itseään. Minun on kyllä vaikea uskoa, että sellaisia ihmisiä on olemassa.

Emme me ole pelkkää ikäluokkaa, vaan yksilöitä. Sellaisia yksilöitä, joita olemme itse itsestämme elämämme varrella tuottaneet.

Hyvä että sinä olet osannut kasvattaa itseäsi.
        Suurimman osan ajasta olen ihan "normaali". Lapset asuvat satojen kilometrien päässä joten eivät usein ole vaatimassa palvelua.
        Olen saanut joulukammon, oikesti en tahdo osata katkaista kierrettä.
        Kyllä nuoremman polven naiset osaavat vaatia paremmin kuin 40-luvulla syntyneistä aika suuri osa.
        Koskaan ei ihminen voi aina tehdä mitä huvittaisi. Parhaiten siinä onnistuu sinkku jolla ei ole puolisoa eikä lapsia.
        En viitsi enää kasvattaa itseäni koska olen näin vahaksi pärjännyt näillä eväillä.

• Teen mitä huvittaa
        oilimummo. kirjoitti:

Hyvä että sinä olet osannut kasvattaa itseäsi.
        Suurimman osan ajasta olen ihan "normaali". Lapset asuvat satojen kilometrien päässä joten eivät usein ole vaatimassa palvelua.
        Olen saanut joulukammon, oikesti en tahdo osata katkaista kierrettä.
        Kyllä nuoremman polven naiset osaavat vaatia paremmin kuin 40-luvulla syntyneistä aika suuri osa.
        Koskaan ei ihminen voi aina tehdä mitä huvittaisi. Parhaiten siinä onnistuu sinkku jolla ei ole puolisoa eikä lapsia.
        En viitsi enää kasvattaa itseäni koska olen näin vahaksi pärjännyt näillä eväillä.

Mielestäni ihminen ei ole koskaan liian vanha kasvamaan. Mieluummin kasvamaan muuta kuin leveyttä. Siinähän juuri on elämän mielekkyys ja haasteellisuus: aina voi tulla jotain uutta, huomenna voit olla enemmän kuin tänään.

Loppujen lopuksi ihmisen kasvamisessa on kyse joistain hiukka suuremmista asioista kuin joulusta. Kun sen tajuaa, ei ota pikkuasioista kuten joistain juhlapyhistä paineita.

Tottakai ihmistä sitovat monet asiat, ei ihminen ole täydellisen vapaa. Näen kyllä, että ne sitovat asiat ovat esimerkiksi työhön ja talouteen liittyviä, eivät henkilökohtaisiin läheisiin ihmissuhteisiin. Jos on ihan pieniä lapsia, se on toinen juttu, mutta meidänikäisten lapset ovat ajat sitten kasvaneet ja ovat omillaan. ja puoliso on aikuinen, ei mikään hoivattava kotieläin. Tosin jotkut naiset nauttivat tehdä puolison avuttomaksi ja riippuvaiseksi, hallitsevat rakkauden varjolla.

• Onhan jouluisin jo paljon kaikkea yksinäisillekin.
      Ei Suomi enää kiinni jouluisin ole.

Ei meillä ainakaan ole mitään joulupakkoa. Päinvastoin jokainen viettää joulunsa omin perintein. Ja mulla se on kotona ihan itsekseen, jollen sitten kutsu muita yksinäisiä ihmisiä kylään.
      Se pitää vaan tehdä selväksi omille että itsekseen on hyvä viettää joulua.
      Meidän porukat aina silloin tällöin huomauttaa ettei tarvi olla yksin. Mutta kun omansa tuntevat niin sitten taas ovat ihan tyytyväisiäkin. Joulu on meillä rauhoittumisen aikaa ja mitä rauhaa se on jos joutuu muitaa passaamaan.

• hunksz kirjoitti:

"tulisilla"

Niin monet sanovat, että minua eivät koskaan lue,
        koska se olen minä, joka omani tunnen.

http://keskustelu.suomi24.fi/node/11017441

H.

Hunksz
        Ai sinäkö se teitkin tämän alotuksen, luulin ettet kirjoittele puskasta.
        Ja näköjään olet muuttanut sukupuoltasikin.
        Näin sitä ihminen erehtyy.

• anKKuli

• Olen erakko

No mistä ihmeestä sitä rauhoittuu tai hiljentyy rauhallinen ja hiljainen ihminen? Jouluun liittyy ärsyttäviä ilmauksia.

Yksin oleminen ei muuten ole mikään mörkö. Tykkään olla yksin, kun ympärillä ei ole yhtään puheenpölinää eikä musiikinmölinää, ei yhtään ihmisääniä.

• rauhan henki
        Olen erakko kirjoitti:

No mistä ihmeestä sitä rauhoittuu tai hiljentyy rauhallinen ja hiljainen ihminen? Jouluun liittyy ärsyttäviä ilmauksia.

Yksin oleminen ei muuten ole mikään mörkö. Tykkään olla yksin, kun ympärillä ei ole yhtään puheenpölinää eikä musiikinmölinää, ei yhtään ihmisääniä.

Joulu on täynnä kliseitä ja niin on monen kirjoituskin, hiljaisuutta ja rauhaa muka, eikö jokainen voi elää ihan normaalisti ja viettää joulunsa omalla tavallaan tai olla viettämättä.

• anKKuli kirjoitti:

Se mies on monena eläessään.
        http://www.youtube.com/watch?v=oCz7h3o5p90&feature=relmfu

UIT:n revyytä kävin monena vuonna ihan livenä nauramassa.
        Hyvin osaavat tehdä tästä maailman menosta, siis suomen menosta viihdettä.
        Jos ei muuten tiedä mitä menneen vuoden aikana on tapahtunut politikassa ja monessa muussa asiassa niin keväällä vaan UIT.tä kuuntelemaan ja katsomaan :)

• k/k

Minne paeta? minäpä kerron sulle hienon paikan se ihan lähellä ja matka sinne on toisille helppo toisille varsinaista korpivaellusta.
      Aattona varmaan syörään vanhimman tytön luona ja sit kotiin nuorimman haudan kautta.
      Siinä hautuumaan portilla astun eka askeleen omaan joulumaahani,kattelen sitä valomerta ja ajattelen niit harvoja hyviä hetkiä tytön kanssa.
      Kun tuun kotiin niin istun omalle paikalleni keinuun ,ympärillä kaikki tutut esineet muistoja tulvillaan valokuvat ja kaikki.
      Siinä ajatus hiljalleen pehmenee ja antaa tilaa lähteä matkalle muistoihin ja tuleviin haaveisiin joita olis viel tarkotus toteuttaa.
      Varmaan avaan koneenikin ja kattelen tuttujen kirjoittajien ajatuksia sekin on hiljaista matkaa kaverien luokse,se rauhallinen paikka on sun mielessäs jos vaan uskallat kohrata ajatukses siin jouluyön hiljaisuures.

• "k/k"

Kuten eilen kirjoitin, se pätee edelleenkin.
        Laskeutukoot isot Lumihiutaleet silmäripsillesi, ja saakoot ne ripsesi räpyttelemään.
        Hiljaa ja rauhallisesti.
        H.

• k/k
        hunksz kirjoitti:

"k/k"

Kuten eilen kirjoitin, se pätee edelleenkin.
        Laskeutukoot isot Lumihiutaleet silmäripsillesi, ja saakoot ne ripsesi räpyttelemään.
        Hiljaa ja rauhallisesti.
        H.

Ethän nyt kirjoita lirkkuja minulle? minulle karvaiselle syntiselle merimiehelle.
        En usko enää rakastuvani en vaikka sinulle olisi tuuhean tukan lisäksi kaunismuotoiset runsaat lihakset jäntevän vartalosi peittona.
        Tein valintani 22v nuorukaisena.

• :DDDD
        k/k kirjoitti:

Ethän nyt kirjoita lirkkuja minulle? minulle karvaiselle syntiselle merimiehelle.
        En usko enää rakastuvani en vaikka sinulle olisi tuuhean tukan lisäksi kaunismuotoiset runsaat lihakset jäntevän vartalosi peittona.

Ehkä hän on tehnyt valintansa vasta nyt ja valinnut sinut.

• k/k kirjoitti:

"k/k"

Nonni, tässä sitä ollaan, uskomaton maineeni, ällistyttävän loistavana humoristina on pilannut maineeni syvällisesti ajattelevana ihmisenä.
        Sitä tekee parhaansa, lohduttaakseen ja suodakseen rauhaa sielulle, joka on kokenut suuren menetyksen, niin sitten hautautuu tuo suuri tarkoitus naurun ja epäillyksen alle.
        Nähtävästi kyvyttömyyteni surra menneitä, estää minua myöskin kirjoittamasta Empaatisesti.

Mutta joo, Kanssasi olisi varmaan mukavaa kipata Kossu, jos toinekin, mutta jääkööt hellyydenosoitukset samasta pullosta naukkailuun. :)
        Jotenkin tuntuu että olemme tästä aikaisemminkin keskustelleet...
        H.

• jotain rajaa
        hunksz kirjoitti:

"k/k"

Nonni, tässä sitä ollaan, uskomaton maineeni, ällistyttävän loistavana humoristina on pilannut maineeni syvällisesti ajattelevana ihmisenä.
        Sitä tekee parhaansa, lohduttaakseen ja suodakseen rauhaa sielulle, joka on kokenut suuren menetyksen, niin sitten hautautuu tuo suuri tarkoitus naurun ja epäillyksen alle.
        Nähtävästi kyvyttömyyteni surra menneitä, estää minua myöskin kirjoittamasta Empaatisesti.

Mutta joo, Kanssasi olisi varmaan mukavaa kipata Kossu, jos toinekin, mutta jääkööt hellyydenosoitukset samasta pullosta naukkailuun. :)
        Jotenkin tuntuu että olemme tästä aikaisemminkin keskustelleet...
        H.

Älä v*ttuile ihmiselle joka on menettänyt lapsensa.

• jotain rajaa kirjoitti:

Älä v*ttuile ihmiselle joka on menettänyt lapsensa.

"jotain rajaa"

Enpä usko että K/K ottaa juttuni kuten kommenttisi kertoo.

H.

• hunksz kirjoitti:

"jotain rajaa"

Enpä usko että K/K ottaa juttuni kuten kommenttisi kertoo.

H.

Hunksille
        suomessa mailmankuulu humoristi ja empatian mestari jatkaa vaan rauhassa meiän naurattamista.
        Ollaan ihmisiksi ja aletaa pikkuhiljaa valmistautumaan tuleviin pyhiin.
        Olet oikees siin et en ottanut kettuiluna juttujas ,meil on ennenkin ollu pikku sanailua.

• koti-kiusattu kirjoitti:

Hunksille
        suomessa mailmankuulu humoristi ja empatian mestari jatkaa vaan rauhassa meiän naurattamista.
        Ollaan ihmisiksi ja aletaa pikkuhiljaa valmistautumaan tuleviin pyhiin.
        Olet oikees siin et en ottanut kettuiluna juttujas ,meil on ennenkin ollu pikku sanailua.

"koti-kiusattu"

Minä puhun ja kirjoitan kielilläkin, vaikka en Turun puolesta olekaan.
        Juku, Ruotsissakin minut tunnetaan.
        Ties mihin olen Virustani levittänyt, enklantiakin suoltanut minä.
        Mutta vakavammin, ainakin kerran vuodessa pitäisi kaikkien rauhoittua, eikä pahitteeksi ole vaikka alkaisivat ajatellakin, uskonnoistaan huolimatta.
        H.

• . ,, .

Vähitellen, vuosi vuodelta väsyneempinä kyntämään joulusohjoa, on päästy ihan meille sopivaan joulutunnelmaan.
      Hiljaiseen ja rauhalliseen, lahjattomaan, lahjoittamattomaan.
      Meille joulurauha on paras lahja. Itsekkyyskin on tietyssä pisteessä hyväksi.
      Ehkä meidän on ollut sinua helpompi se toteuttaa, mutta puhumalla kaikki selviää.

Muutenkin, liekö antamisen riemu, vaikka omin hikikarpaloin monelle perheenäidille pakko, tapa. Leipoa ja rätätä, sen seitsemää lajia.
      Jos sitä ei tee, tuleeko huono omatunto?
      Aikoinaan meillä oli tapana valmistaa joulu vanhemmillemme.
      Ruokineen, ja vaatimattomine lahjoineen.

Levollista ja rauhaisaa Joulua sinulle, jo nyt!

• Unelma

Sitten joskus, tulevaisuudessa, vietän Joulut siellä, missä on Joulu, vaikka ei tekisi mitään eikä olisi mitään maallista hössötystä muassa. Siinä paikassa Joulu on oikeasti ilman mitään materiaa ja melkein muulloinkin kuin Jouluna. Nimittäin tuntureitten välissä Lapissa.

• Lorena*

Vietän joulun 2012 siellä missä Sypressit tuoksuvat talvellakin ja sää on kuin toukokuun. Tuli kutsu ja lentoliput joten näin menee joulu, ei hössötystä, ei kiirettä vain rauhallista joulunviettoa.

Eipä silti, kaipaan niitä elämän ruuhkavuosien jouluja jolloin olimme kaikki 4 yhdessä. Vieläkin voin muistella jouluvalmisteluja, kuusenkoristelua ym.

• Lorena*
        Lorena* kirjoitti:

Vietän joulun 2012 siellä missä Sypressit tuoksuvat talvellakin ja sää on kuin toukokuun. Tuli kutsu ja lentoliput joten näin menee joulu, ei hössötystä, ei kiirettä vain rauhallista joulunviettoa.

Eipä silti, kaipaan niitä elämän ruuhkavuosien jouluja jolloin olimme kaikki 4 yhdessä. Vieläkin voin muistella jouluvalmisteluja, kuusenkoristelua ym.

Joulua kohti olemme menossa:

http://www.youtube.com/watch?v=iyFGUdb59TI&feature=related

• Olen erakko
        Lorena* kirjoitti:

Taitaa o0lla pikkuisen viileää siellä jouluna, jos Taorminaa tarkoitat. Hieno paikka kuitenkin. Parhaimmillaan toukokuussa, kun ilma on lämmin, muttei hiostava, taivas siintävän sinimen ja ruusut kukkivat.

Kyllä silloin siellä tulee Sylvian joululaulu mieleen.

• isoäiti*
        Lorena* kirjoitti:

Voi Lorena, mun haaveena on ollut viettää joulu sypressien tuksussa Taorminassa,
        mutta ei onnistu nyt, josko koskaan. On niin mukavat muistot sieltä.

Kuten meeriamanda kirjoitti, niin maatilajoulu on mukava kokemus. Vietin sellaisen
        perheeni kanssa Suomessa lähes 30 vuotta sitten, ja pidimme siitä kovasti.

Erämaassa, Australian keskellä lähes 40 asteen helteessä olen myös viettänyt yhden ikimuistettavan joulun. Irlanninmeren rannalla, myrskytuulessa olen myös joulumuistoja keräillyt ja monessa muussakin jännittävässä paikassa.

- Joulumaa on ihmismielen rauhan valtakunta.
        - Eikä matka sinne silloin kovin kauan kestä,
        - joulumaa kun jokaiselta löytyy sydämestä.

Noissa laulun sanoissa piilee totuus. Joulumieli voi löytyä mistä vain.

• Pirre*

Maaseutumatkailu yritykset järjestävät/myyvät joulunvietto paketteja, semmoisen kun ostaa ja vihjaa vaikka eläkeläisten kerhossa asiasta ja kyselee halukkuutta tulla mukaan...

• tulitikkumuori60+

Aloin noita joulun matkailupaketteja oikein tutkimaan, vinkistäsi. Risteilyjä on monenlaisia, hinnat ovat tietenkin korkeita jouluna ja jos yksin menee, saanee kai maksaa sen puuttuvan kaverin edestä, kaksinverroin. Ei se hintakaan ole paha este, mutta millaista siellä mahtaisi olla? tai jossakin hotellissa, kylpylässkin,kun on reissussa yksin. Maatilalla voisi joulu olla mukavakin, sitä jäin ihan pohtimaan että voisi olla minun juttuni. Mitään ei tarvitsisi itse valmistaa ja selkeästi voisi ilmoittaa että tämän joulun vietän muualla, en vieraile enkä kutsu vieraita. Olisiko joku erityinen paikka missä ikäihmiset viihtyvät, lapsiperheet odottavat erilaista menoa ja meininkiä. Tätä nyt selvittelen.

• Pirre*
        tulitikkumuori60+ kirjoitti:

Aloin noita joulun matkailupaketteja oikein tutkimaan, vinkistäsi. Risteilyjä on monenlaisia, hinnat ovat tietenkin korkeita jouluna ja jos yksin menee, saanee kai maksaa sen puuttuvan kaverin edestä, kaksinverroin. Ei se hintakaan ole paha este, mutta millaista siellä mahtaisi olla? tai jossakin hotellissa, kylpylässkin,kun on reissussa yksin. Maatilalla voisi joulu olla mukavakin, sitä jäin ihan pohtimaan että voisi olla minun juttuni. Mitään ei tarvitsisi itse valmistaa ja selkeästi voisi ilmoittaa että tämän joulun vietän muualla, en vieraile enkä kutsu vieraita. Olisiko joku erityinen paikka missä ikäihmiset viihtyvät, lapsiperheet odottavat erilaista menoa ja meininkiä. Tätä nyt selvittelen.

Henk.kohtaisesti en voisi lähteä ouluksi esim. risteilylle, enkä ulkomaille, olen ....kai kaavoihin kangistunut, mutta tuollainen maatilajoulu oisi varmaan ihan kiva, perinteisine herkkuineen ja ehkä savusaunoineen, pittääpä harkita tässä itekin sitä vaihtoehtoa, oisi vaihtelua.

• mek
        tulitikkumuori60+ kirjoitti:

Jouluna pääsee 2-300 egellä ristelylle ja siihen kuuluu ruuat ja juomat hintaa ja itse kanssa perheemme lähdössä ristelylle kun siellä kaikki on valmiina ettei tartte kuin nauttia olostaan.

• L - L
        mek kirjoitti:

Jouluna pääsee 2-300 egellä ristelylle ja siihen kuuluu ruuat ja juomat hintaa ja itse kanssa perheemme lähdössä ristelylle kun siellä kaikki on valmiina ettei tartte kuin nauttia olostaan.

Onko kyse oikeista risteilyistä vai "risteilyistä"?

• mek
        L - L kirjoitti:

Onko kyse oikeista risteilyistä vai "risteilyistä"?

kattelin juuri vikingin jouluriteilyä tukholmaan niin 200€ paikkeilla oli per/henkilö kun meitä on perheessä kolme. ei sillä reilulla 600€ saa kunnon joulutruokia kotiinsa ja pääsee helpommalla että silleen.

• bessie*

Aloitukseen

"Ollapa jossain paikka jonne yksin jouluaan viettavät jne.".

Onhan tuollaisia paikkoja vaikka kuinka paljon, sen kun vain valitset. Sellainenhan voisi olla myös oma kotisi?
      Ehkä se olisikin juuri sinulle hyvä vaihtoehto, kun kuitenkin kaipaat paljon puhetta, muistoja, naurua ja kaihon kyyneleitä. Kutsut vain ne, joiden kanssa tuollainen kanssakäyminen on todennäköisintä.

• Nvm55

Viime joulun vietin laivalla Riian risteilyllä ja tykkäsin kovasti, oli rauhallista kun suurin osa matkustajista varttuneempia. Tänä vuonna ajattelin kokeilla Tallinnan risteilyä.

• Viime tippaan jää ratkaisu.

08.11. suoritettavasta tirkistelystä riippuu joulun viettomme.

Vuosiin emme ole olleet jouluna kotona.
      Kaksi joulua Espanjassa ja useita kylpylöissä.

Nyt on liikkuvat takana ja toimenpiteet alkavat heti tirkistelyn jälkeen olettaen ettei se aiheuta häiriöitä.

Joulumarkkina matkakin, lennot hotsku, on vielä varaamatta.

On hieman ajopuumainen olo kun ei ole voinut varailla varman päälle.

Maalis- huhtikuun Espanjan lennot sentään maksoin mutta kustansin siihenkin peruutusturvan.

• meeriamanda

Onhan noita maatalo/kartanojouluja pitkin suomea. Soita lähelläsi olevaan matkatoimistoon, kerro toiveesi ja he lähettävät esitteitä ...senkus valkkaat.

Postita hyvissäajoin joulukortit jossa kerrot halustasi viettää omanlaisesi joulun.
      Ei mitään enimpiä sepustuksia, siinähän tuli jo selväksi aikomuksesi.

Voi aiheuttaa närää, mut älä huoli ...leppyvät kun aikaa kuluu.
      Rohkeasti vaan, tartu toimeen.

• 1943

Olen kotona ja vaikka laihdutuskuurilla, jos niin päätän. Täällä on rauhallista, ei minkäänlaista hysteriaa- ei jouluna eikä muulloin.

• .p.

Niin, jos vaihteeksi taas puhuttaisiin sinusta.
      Retriittejähän järjestetään kai läpi vuoden.
      Siellä voisi ainakin hiljentyä. Itselle taitaisi olla liian hiljaista, mutta jospa nuoremmatkin siitä havaitsisivat halusi saada rauhaa ja lepoa.

Mikseivät he jo vuorostaan järjestä sinulle valmiin pöydän pöperöineen?
      Niin meillä oli tapana.
      Sitten kukin voi halutessaan suunnistaa viettämään vaikkapa lokoisen levollista ja hiljentynyttä joulunaikaa.

Onhan täällä jo useita vaihtoehtoja, jos vain "uskallat" tehdä muutosta joulurutiiniisi.

• saappnähä kuis menee

Juu, jos en lähde etelän lämpöön, niin sulkeudun neljän seinän sisälle kaikiksi pyhäpäiviksi,
      elän askeettista elämää puuroa hernekeittoa, voileipää ja kananmunia, hieman voita päällä,
      inhoan joulua,

• ...

Lyö kappalejako.

Mutta noin otsikkoon. EN tiedä. Parhaat jouluni olen viettänyt Neuvostoliitossa ja Venäjällä. Jos hakuaisi jiskus olla oikein rauhakseen, pitäisi kai lähteä jonnekin Australian preerialle tai Alaskaan. Hitto, paljoa joulupukit tai jeesukset ei kiinnosta.

=DW=

• elv

Aion lähteä Kanarialle joulukuun puolivälissä ottamaan aurinkoa. Toivottavasti paistaa.

• lottovoitto pelastaa

Siinä vasta huoli, minne pakenis koko joulukuuksi, ku olis rahaa riittämiin niin kyllä lähteminen olis helppoa,
      mutta ku sitä rahaa on niin vähän, jää lähdöt vain haaveeksi,
      pakenen neljän seinän sisälle, vedän peitot korviin, herään vasta kun tammikuu ilmoittaa tulostaan, sitten herään kevääseen se on elämän ihaninta aikaa.
      alkaa valoa tulla taivaalta, hanget hohtaa että häikäisee, sitten köyhälläki onni jälleen kukoistaa.

• Kun oliskin joku piilopirtti johon paeta lahja rombaa, kynttilöjä musiikkia vähän ruokaa ja lenkkivaatteet mukaan.

• mitä tuumit ?

tuu meille, ollaan kahdestaan, käydään lenkillä ja syömässä jossain jotain valmista, siinä olisi mukava joulu.

en isommin siivoa oltais vaan

• mitä tuumit ? kirjoitti:

tuu meille, ollaan kahdestaan, käydään lenkillä ja syömässä jossain jotain valmista, siinä olisi mukava joulu.

en isommin siivoa oltais vaan

Jaaaa! Pistetäämpäs korvantaa!!!???

• onko ihmistä olemas-
        hups-3 kirjoitti:

Jaaaa! Pistetäämpäs korvantaa!!!???

sakaan.
        ihmisyyttä olisi ihana kokea, se olisi paras jululahja.

ken oot, missä oot, tahdon oikean ystävän naisen tai miehen, kumpi olet,
        seksi ei ole tarpeelinen, tai ei ainakaan pakollista,
        olisimme vain ystäviä, OIKEITA ystäviä vain ihmisiä,
        olisimme kahden, vain me kaksi, kävisimme syömässä jotain valmista jossain ravintolassa,
        olisimme vaan tekisimme vain sitä mikä tuntuisi itsestä mukavalta,
        ei tarvi teeskennellä ystävällisyyttä olisimme vain semmosia kuin olemme luonnostaan.,
        olisimme vain ihmisiä,
        se olisi unelma joulu.

• onko ihmistä olemas- kirjoitti:

sakaan.
        ihmisyyttä olisi ihana kokea, se olisi paras jululahja.

ken oot, missä oot, tahdon oikean ystävän naisen tai miehen, kumpi olet,
        seksi ei ole tarpeelinen, tai ei ainakaan pakollista,
        olisimme vain ystäviä, OIKEITA ystäviä vain ihmisiä,
        olisimme kahden, vain me kaksi, kävisimme syömässä jotain valmista jossain ravintolassa,
        olisimme vaan tekisimme vain sitä mikä tuntuisi itsestä mukavalta,
        ei tarvi teeskennellä ystävällisyyttä olisimme vain semmosia kuin olemme luonnostaan.,
        olisimme vain ihmisiä,
        se olisi unelma joulu.

Oon nainen E-P:ltä entä itse?

• ystäviä ei koskaan
        hups-3 kirjoitti:

Oon nainen E-P:ltä entä itse?

ei ole liikaa,,,,,

ai jaa, minkälainen nainen,

mä olen myös nainen, olen hetero, puoliso kuollu,

en ole lespo

olen vain ihminen ihmiselle,

naisillaki voi olla hauskaa, aivan vain kavereina, kuten silloin ennen,
        oli tyttöystäviä kunnes löytyi puoliso ja maailma erotti kauas toisistaan.

• mummu 61

Minä otin täksi Jouluksi kylpylä-paketin 6vrk vain meille kahdelle Edellis joulun oltiin kotona.Sitä ennen Tallinnassa hotelissa Kaikki kivoja Lapsilla omat joulut

• Helsinki-Tukholma-Helsinki .

• Johan joudan

Olen menossa Pårnuun Jouluksi ekakerta 65vuoteen et pois kotoa :)

• otathan

ota minut mukaan!

• kutsutko mukaan

minut, voisin tanssia kanssasi aamuun ,,,

• Lorena*

Yksi mahdollisuus on kuten H jo vihjaisi mennä Cristina Cruises Katariina risteilylle. Ei tarvitse jököttää samassa huoneessa koko aikaa vaan risteilyaluksella tapahtuu aina jotakin. Jos on yksin matkalla, menee vain mukaan ohjelmoituihin tapahtumiin jo löytyy toisia yksin matkustavia ja juttuu alkaa luistamaan.

Miksi jäädä jököttämään kotiin omaan yksinäisyyteen kääriytyneenä.
      Tsemppiä siskot ja veljet.

• ei joulua mulle

Ei ole rahaa mennä mihinkään, vaikka mieli tekisi. Sitäpaitsi sinkun matka on niin kallis, kun pitää maksaa sen "puuttuvan" hlönkin puolesta. :-( Hirvittää jo nyt, miten pitkäksi käy aika joulunpyhien aikana. Köyhä, kipeä ja sinkku ei paljon naurata.

• Nvm55

Sinkuilla tosiaan matkat tulee kalliimmaksi. Esimerkkinä mainittakoon viime joulun Riian risteily Silja Europalla: Yksin matkustaen Keski-Suomesta bussikuljetuksella tuo risteily 402€, kaverin kanssa 103€ halvempi

• joulu tulee ja menee

päätä itse miten haluat joulua viettää ja toimi niin....se on siinä...tehkööt muut joulusta omanlaisensa......tee selväksi ajoissa miten haluat joulua viettää.

• j k

ei minnekään

• Pirre*

Tässä joutenolossa on muuten mukavaa vaihtelua esim. pipareitten paistaminen, ja jo joululaatikoitten raaka valmistus pakastimeen, eli kun aloittaa ajoissa ei tule kiireistä loppukiriä..näin ajattelin toimia tänä joulunalusaikana :)

Kaupoissa kiertelynkin voi aloittaa hyvissä ajoin, vaikka tänään..

• F vm -48

Emme pakene mutta mieltymykset muuttuvat.

Oletan palstalaisista löytyvän kolleegojani jota ovat aikanaan järjestäneet joulun, paitsi omalle perheelleen, niin myös molempien puolien sukulaisille.

Ollessani kotiäitinä valmistin kaiken mahdollisen jopuluun perinteisesti liittyvän aivan raaoista perusaineista.
      Esimerkiksi maksapasteijankin, laatikoista sun muista puhumattakaan.

Joulaattona meille vyöryi 6 aikuista ja 2 lasta. Omasta takaa oli lapsiamme 2.
      Joukolle maistuivat tarjoamiseni ja osa siirtyi tuhoamaan mieheni tarjoamia drinkkejä.

Muutamassa vuodessa sain tuosta kestikievarin emännän roolistani tarpeekseni ja ryhdyimme viettämään jouluja oman perheen kesken.
      Mentyäni osapäivätyöhön aloin turvautumaan eineslaatikoihin, valiisiin silleihin jne.
      Kun aattona tulin töistä klo 14 jälkeen niin suurin kestitysintoni oli mennyt.

Jäätyämme kahden vietimme pari joulua kotona mutta sen jälkeen olemme olleet "jossakin".
      Loma-asunnollamme ja useimmiten kylpylöissä.
      Kuten tänäkin jouluna.

Lapsemme asuvat niin kaukana ja heidän elämäntilanteensa ei oikein sovi vieraiden hyyssääminen joten ne yhteydet hoidamme muulloin ja muissa puitteissa eli emme halua yöpyä paitsi eri syistä.

• Joulu on mennyt pelkäksi kaupalliseksi hössötykseksi, siinä ei ole enää mitään järkeä. Tärkein unohtuu..
      Mieluummin vietän joulun rauhassa, joulun tunnelman saa ilman lahjapakettejakin.
      Lasten kanssa yhdessä kuitenkin, mutta jo aiempina jouluina olemme vähentäneet lahjojen ostoa. Itse tehty on paras...

• kiinnostaa tietää

Mikä on se tärkein?

• kiinnostaa tietää kirjoitti:

Mikä on se tärkein?

Joo, en ole uskovainen, jos sitä tarkoitit. Minusta joulun pitää olla rauhallista oleilua..

• oltila
        maarina1 kirjoitti:

Joo, en ole uskovainen, jos sitä tarkoitit. Minusta joulun pitää olla rauhallista oleilua..

Kyllästyy siihen rauhalliseen joutenoloon, sitä kun yksinäisellä riittää, ottaa päähän sekin olotila. Joskus tuntuu on kuin marraskarhu, uneen vaipuu ja ärähtäen herää uudestaan nukahtaakseen.

• oma valinta

No nyt nää jouluruikutukset alkoi, vaikkei joulumusiikki vielä soi, eikä taida joulumainontakaan olla alkanut. Mainokset voi heittää lukematta paperinkeräykseen, eikä tavarataloihin tarvitse mennä soppailemaan ja joulurenkutuksia kuuntelemaan.Yksinkertaista.

• jouluksi jonnekkin

Valitettavasti joulumme on liian markkinahenkinen. Sitä on jo alettu herätellä henkiin. Osta, osta, osta! Useita vuosikymmeniä olen vaimoni kanssa viettäneet joulua kotimaassa. Entistä enemmän tunnelma on mennyt rauhattomammaksi. Kun on jouluaaton iltapäivä, joulupäivä, autot melkein, röyhkeään tapaan, täyttävät nytkin kaupunkiseutujen kadut. Runsas liikenne ei tuo sitä joulurauhaa, tunnelmaa, mikä oli ennen. Vaikka itsellä olisi joulumieli ja pitäisi rauhoittua niin ikkunasta näkee miten joulunpyhiä ei enää kunnoiteta. Lasten luokse on kutsuttu, heitäkin on kolme, ketään ei sopisi unohtaa.
      Emmekä unohda. Emme, vaikka tänä jouluna haluamme rauhoittua muualla kuin rakkassa kotimaassa. pääsemme pois hälinäsä. Siellä jossakin, joulu on kuitenkin sydämessämme, ajatukset kotimaassa.
      Pakenemme kotimaamme liiankin materialistista joulua.

• Kaikkeen ei ole pakko mennä mukaan.
        Ite nautin huomisesta päivästä lukien ja rauhottuen.
        Samoin jouluna hiljennyn.
        Kumpanakin päivänä on kaikki tuonne pilven päälle menneet vahvasti olossani.
        Vaikka muulloinkin ihan tavallisena päivänä ja yöllä unissa he ovat niin nämä kaksi juhlapyhää on sellaisia ettei mikään voi oikeastaan pilata sitä rauhan tunnetta.

Antaa ihmisten juosta ja hössätä. Oma rauha omissa sisuksissa takaa hyvän olon.

• käsitteistä
        tulisilla kirjoitti:

Kaikkeen ei ole pakko mennä mukaan.
        Ite nautin huomisesta päivästä lukien ja rauhottuen.
        Samoin jouluna hiljennyn.
        Kumpanakin päivänä on kaikki tuonne pilven päälle menneet vahvasti olossani.
        Vaikka muulloinkin ihan tavallisena päivänä ja yöllä unissa he ovat niin nämä kaksi juhlapyhää on sellaisia ettei mikään voi oikeastaan pilata sitä rauhan tunnetta.

Antaa ihmisten juosta ja hössätä. Oma rauha omissa sisuksissa takaa hyvän olon.

Oletko sitten niin kauhean rauhaton ja äänekäs arkena, että tarvitsee rauhoittua ja hiljentyä?

• Ootko jotenkin turhautunut kun sua ei "kuunnella"? :)

• tulisilla kirjoitti:

Ootko jotenkin turhautunut kun sua ei "kuunnella"? :)

"tulisilla"

No en, en sitten koskaan.
        Minä seuraan katseella, ja leimahdan kun katson sen tarpeelliseksi.
        Pitäs sinun olla jo sen oppinut.

"Tuulen viimaisen puhurin mukana kuljen, annan sekaan silmäni iskun,
        vasarani kipinän mukaan, tulena kaikkialle lentää."

H.

• i_a'''

Kyllähän joulu on odotettu yhdessäolon juhla. Työnsä perässä ympäri maata hajautuneet harmooniset ja toisessa polvessa saapuvat luokseni. Itse ovat ilokseni ilmoittaneet tulevansa ja oikean joulun olevan luonani. Tuo joulun valmistelu onkin jo aloitettu sillä tilasin jo kalkkunan läheiseltä luomutilalta, jonka patavalmiina saan hiukka ennen joulua. Moinen on kuulunut joulupöytäämme vuosikymmeniä.

Niimpä. Odotettavissa jälleen ikimuistoista yhdessäoloa seurustelun ja muistojen parissa.

Olenpa muuttanut digimuotoon vanhoja kaitafilmejä jossa lapseni, nuo nykyisin liki 50 vuotiaita, ovat vauvoja. Siinäpä aihetta muisteluihin ja lastenlasten ihmeteltäväksi ( ovat muuten 17-24 vuotiaita ). :)))

• tiinaex...

ajattelin lentää miamiin ja ajella sieltä autolla orlandoon.

• 69. joulu

Ensiksikin, laita postilaatikkoon / -luukkuun kielto mainoksille; EI KIITOS MAINOKSIA, siihen loppuu mainosten tulo, peruuta kaikki päivälehdet jouluun saakka, niin et niissäkään tarvitse mainoksia nähdä.
      Olen tämän keksinyt jo toistakymmentä vuotta sitten ja se on toiminut hyvin.
      Ruokakaupassa kai meidän kaikkien täytynee käydä, ellei sitten maksa kauppaan tavaroiden keräilystä ja kotiinkuljetuksesta.
      En käy missään suurissa ostareissa, onneksi ei ole edes lähelläkään, joten minulla ei ole sitä ongelmaa, kun lähikaupoissa ei muistaakseni ole ollut kovin kummaista jouluhälyä tai en ole ainakaan huomannut.
      Osaan tarvittaessa sulkea silmäni ja korvani, paitsi vilkkuville, kaiken kirjaville jouluvaloille ei aivoni mahda mitään.
      Aikaisemmin, lasten vielä kotona ollessa, menimme joko maalle tai lappiin, jossa sai olla omissa oloissaan, jos halusi ja hiihdellä tunturissa/metsissä.

Viime joulun aikaan taisimme ystävättäreni kanssa olla Lanzarotella ja en siellä juuri kiinnittänyt huomiota, olisiko jossain ollut joulujuttuja. Aikaa kyllä enimmäkseen vietimme meressä ja maastossa, minkä muutamana päivänä/iltana söimme rantaravintoloissa ja niissä en huomannut mitään erityistä. Yhtenä jouluna olimme Riikassa ja kerran näin joulupukin, kun kuljimme joulutorin ohi. Muutoin emme juuri joulua huomanneet.
      Jenkeissä en taas haluaisi joulun aikaa viettää, koska siellä se on yhtä hulabaloota kaikkini kirkuvine valoineen. Puut, pensaat, ovenpielet, katot jne.. on verhoiltu erivärisillä ja kokoisilla vilkkuvilla valoilla.

Nyt olen ajatelut viettää joulua taas vaihteeksi ihan kotioloissa, ellei nyt sitten tule isoa lottovoittoa ja pääse jonnekkin kaus tai maaseudun rauhaan.
      Kotona en laita muuta joulua, kuin karjalanpiirakoita ja ohraporkkanalaatikkoa sekä paistan uunissa ison kalan, jälkiruuaksi ei luumukermahyytelöä, vaan ihan vain pakastemarjoja.
      Siispä joulu ei rasita, kun sen ei anna rasittaa.

Voitaisiinhan sitä tietysti perustaa antijoulun ystävät, ja kokoontua jonnekkin, esim. korpimökkiin rauhoittumaan, rentoutmaan, ulkoilemaan ja antaa joulun mennä ohi... Eikös?
      Paitsi pitäisi olla jokin kulkuneuvo millä jonnekkin korpeen pääsis, kun polkupyörällä ei oikein talvella viitsi pitkiä matkoja matkiústaa.

Korttipelikaverit olisi tervetulleita myös jouluna, vaikka monien ystävieni mielestä kortinpeluu ei kuulu jouluun muilla, kuin lapsilla. Lapsenlapseni on oikein haka erilaisissa kortipeleissä, harmi vaan, että on toisella puolella maapalloa.

• heilaukkaaratsuReima

Joukolla tai potkurilla ehtii perille.
        Jos ei ennemmin, niin myöhemmin.
        Vaikka vasta joulun jälkeen.

Jouko on meidän polle.

• tulitikkumuori60+

69.joulu, ihana vastaus sinulla, tuli oikein hymy suunpieleen sitä lukiessani. Tupn anti-joulun kerhon kun laitat alkuun niin siihen liittyisin minäkin. Hyvää tätä syksyä sinulle, positiiviseen elämääsi.

• aivan äimänä ??

HYVÄ KYSYMYS !

sano se !

minne paeta joulua ?

• Bree1

metsään? laavulle!

• ei uskalla

Bree 1

siellä karhu odottaa,,

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Hetken jo luulin, että en ikävöi sinua koko aikaa

Mutta nyt on sitten taas ihan hirveä ikävä jotenkin. Tiedätköhän sinä edes, kuinka peruuttamattomasti minä olen sinuun r
      Ikävä
      35
      6621
    2. JOKO OLETTE KUULLET, MITÄ KIURUVEDELLÄ ON SATTUNUT!

Oletteko jo kuulleet, mitä Kiuruvedellä on sattunut, voi hyvänen aika? Aivan viime tuntien aikana olisi sattunut, jos t
      Kiuruvesi
      22
      4791
    3. Outoa että Trump ekana sanoutui irti ilmastosopimuksesta

kun Kaliforniaa riepottelee siitä johtuvat tuhoisat maastopalot. Hirmumyrskytkin ovat USA:ssa olleet tuhoisia.
      Maailman menoa
      549
      2891
    4. Nolointa ikinä miehelle

On ghostata nainen jonka kanssa on ollut ystävä tai ollu orastavaa tapailua pidemmän aikaa. Osoittaa sellaista moukkamai
      Ikävä
      67
      2463
    5. Eli jos toisen hiki haisee ns. omaan nenään siedettävältä

Se kertoo hyvästä yhteensopivuudesta. Selvä! Olet mies minun. 🫵🥳
      Ikävä
      34
      2116
    6. Katsoitko mua yhtään

Kun nähtiin 🥺.
      Ikävä
      33
      1964
    7. V*ttuu että mä haluan sua

Jos jotain ihmistä voi kunnolla haluta, niin hän on se. Voi Luoja auta jo! Joku jeesus hjelppa mej!
      Ikävä
      42
      1658
    8. Mikä sinua eniten

Huolestuttaa tässä tilanteessa?
      Ikävä
      41
      1615
    9. Sattuma ja muutama väärinkäsitys

vaikuttivat siihen millaiseksi tämä kaikki muodostui. Pienet aikanaan huomaamattomat käänteet. Seuraava näytös on jo tul
      Ikävä
      32
      1613
    10. Ei ois kyllä kivaa

Jos miestä ei kiinnostais ollenkaan minun seura. Aina huitelis ties missä tai olis omassa seurassaan. Kaikki muu ois kiv
      Ikävä
      7
      1351
    Aihe