Mahaton raskaus

Mahaton odottaja

Olen nyt 25. viikolla raskaana ja olen ruvennut ihmettelemään, kun vauvamahaa ei näy vielä juuri ollenkaan. Jos kaikki vaatteet ottaa pois, niin juuri ja juuri näkyy pieni kumpu. Olen keskipituinen, melko hoikka ja ikää 40 v, joten mistään nuoren äidin piukoita kudoksista ei tuo mahan näkymättömyys voi johtua. Raskaus on ensimmäinen. Vauva on kuitenkin normaalikokoinen ja lapsivettä normimäärä. Tänään oli lääkäri ja hänkin ihmetteli, missä raskausmaha on.

Onko aihetta huoleen? Ja kun tuota mahaa ei tähän mennessä juuri ole, niin meinaako se sitten sitä, että se maha ei loppujen lopuksikaan kasva hirveän suureksi?

17

5935

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Rv 39

Ehkäpä sulla on kohtu niin takana, että ei mahakaan pääse pullahtamaan niin hyvin ulos. Se on vain helpompaa jos on pienempi maha varsinkin lopussa. Nukkuminen on helpompaa jne. :)

• Kyl se sieltä tulee.

Jos kaikki on muuten ok, niin ei syytä huoleen. Oletettavasti lapsi on vaan niin perätilassa että menee hetki että maha pullahtaa esiin. :) Ensiodottajalla menee yleensä sinne lähemmäs 26-30viikoille että rupee näkymään, ei yleensä kaikilla.

Itselläni meni kanssa viikolle 27 enenkun siitä osasi sanoa kunnon vauva mahaksi, sitten kyllä turposinkin kun pullataikina. :D Kanssa olen kropaltani todella hoikka ja ensisynnyttäjä sillon.

• kät.

"Oletettavasti lapsi on vaan niin perätilassa että menee hetki että maha pullahtaa esiin. :)" Tarkoitatko kenties että kohtu on taakse päin kallistunut, kas kun perätilalla ei ole asian kanssa mitään tekemistä, siis sillä että sikiö on pepputarjonnassa.

Ja kyllä esikoista odottavilla se raskausvatsa alkaa yleensä näkyä ennen viikkoja 26-30.

• Jebs--

Tuo mahan tulo on aika yksilöllistä, joillain se näkyy melkeen heti toisilla taas myöhemmin, ehkä vasta muutama viikko ennen synnytystä. Siksi varmaan aivan turha vääntää mitään, et tuleeko se viikoilla 26-30.

Tutulla oli pitkään tässä "perätilassa" oleva lapsi ja aika kauan hänelläkin meni ennnen kun ulospäin näky mitään.

Voi tietekin todennäköstä olla että kohtu on taakse päin paljon ja todella lähellä selkärankaa, mutta kyllä kun lapsi siitä kasvaa mahassa enempi ni rupee sitten näkymään.

• mommybelly

Todellakin on yksilöllistä. Itse jouduin ostaa äitiyshousut jo rv10 ja rv14 ei ollut enää epäselvää mistä mahankasvu johtuu. Nyt rv25 eikä vatsa ole mitenkään suuri omasta mielestä. jostain syystä vain tuli näkyviin tosi aikaisin. Eiköhän se sinunkin masusi sieltä pian pullahda esiin. Toisaalta voit olla onnellinen jos vatsa ei kasva paljoa. Raskausarpia ei synny välttämättä niin helposti kun iho ei joudu venymään niin paljon. Vatsan iho palautuu paremmin normaaliin mittaan yms. Pääasia että vauva kasvaa ja voi hyvin! :)

• djdjdb

Rv 10 mahan kasvu ei vielä johdu kohdun kasvusta, mutta moni joutuu kyllä ottamaan mammahousut käyttöön turvotuksen takia. Maha saattaa näyttää siltä, kuin olisi pitkälläkin raskaana. :) Sen takia myös rv 25 maha ei välttämättä ole kamalan paljon isompi, silloin vaan se ei johdu turvotuksesta, vaan vauvan kasvusta.

• rehg

Saanko kysyä kymmenen viikon päästä oletko yhä mahaton :D

• pikkupallomasu

Todellakin joillakin se aikainen vauvamaha johtuu pelkästä turvotuksesta :) Minulla on ollut myös koko ajan pienehkö vauvamasu ja nyt olen rv 29. Ei haittaa yhtään, mieluummin näinpäin. Pääsen hyvin vielä liikkumaan ja nukkumaan. Raskausarpia ei ole yhtään ja voin todella hyvin. Vauvani on normaalinkokoinen ja raskaus sujuu hyvin.

Älä hätäile. Pikemminkin se pienehkö vauvamasu on normaali kuin mikään kauhea pallo. Silloin se yleensä meinaa, että lapsivettä on reippaasti enemmän kuin normaalisti tai että on turvotusta. Minulla ei ole painoakaan tullut kuin 3 kg ja sekin vaan parempi niin ei ole kauheeta määrää lastia mitä pitää sitten tiputtaa, kun lapsi syntyy. Terveellisempäähän se on olla lähellä normipainoa, lapsen ja itsesi kannalta :)

• yksilöllistä on

Mulle ei tullut vauvamahaa oikeastaan ollenkaan. Kaikkein tiukimpia/ joustamattomia farkkuja lukuunottamatta tavalliset vaatteet meni ihan loppuun saakka. Paino nousi kuitenkin 9kg, Siro tyttö 47cm/ 2,760kg syntyi rv 39 4. :)

• Ollako vai eikö olla

Mullakin on aina ollut pieni raskausmaha. Etu on se että raskauden on voinut "piilottaa" eikä ole tarvinnut jutella siitä puolituttujen kanssa varhaisessa vaiheessa. Työnantajallekin kerroin että lähden äitiyslomalle kolme kuukautta ennen laskettua aikaa ja sitä ennen kukaan ei ollut arvannut että olen raskaana. Ensimmäisessä raskaudessa olin huolissani vauvan terveydestä vaikka mitään merkkejä huonosta kasvusta ei ollut. Ultrahan se näyttää kuitenkin parhaiten minkä kokoinen vauva siellä on eikä se masu. Kyllä kuitenkin sain uteluja joiltain tyliin "missä se vauva oikein on kun kuulin että äitiyslomalle olet jäämässä" ja jotain muita ihmettelyjä kun kuulivat koska laskettu aika on koska olettivat että raskaus on vasta aika alussa.

Mutta siis turha huolehtia pelkästään vatsan koon puolesta. Vatsat ovat niin erilaisia. Muistan kun joidenkin toisten vatsat näyttivät todella isoilta palloilta.
      Ja vielä lisäisin että kuitenkin söin normaalisti enkä ole ikinä ollut mikään paino vauhko ihminen että tahalleen olisin pitänyt itseni laihassa kunnossa vaan vauva vain jotenkin piiloutui sopivasti sisään, itselläni on myös taaksepäin kallistuva kohtu joten siinä ehkä syy vauvan piilopaikkaan.

Todellä inhottavaa on vouhotus siitä kuinka raskaus ei saisi näkyä tai siitä että ei saisi lihoa paljon ollenkaan ja jotkut hullut yrittävät pitää itsensä timmissä kunnossa tai vauvamahan pienenä jopa sillä uhalla että se on riskialtista raskaudelle.

• kkopnvgj

Jos kohtu on taaksepäin kallistunut, silloin raskausmaha ei kasva niin palloksi kuin jos kohtu olisi eteenpäin kallistunut. Raskauden näkymiseen vatsan kasvun osalta ei itse voi vaikuttaa - kohdun asento vaikuttaa todella paljon.

• rv37

Ei tuossa vaiheessa välttämättä vielä juurikaan maha näy, itselläni oli vähän sama juttu noilla viikoilla. Tai lähinnä omasta mielestä se kyllä näkyi, mutta todella helposti meni piiloon kun vaan jonkun paidan päällensä laittoi. Nyt olen 37 viikolla ja toki näkee että raskaana ollaan. Mutta edelleen näyttää maha sirolta, omasta mielestä kyllä ihan normaalilta viikkoihin nähden. Kun siis ilman paitaa katsoo ja osaa suhteuttaa siihen mikä oli lähtötilanne. Ylimääräistä painoa ei ole tullut yhtään, eli vaan sen verran mitä nyt vauva ym. painaa. Ja hoikka olen aina ollut. Lapsi kuitenkin ihan normaalin kokoinen ja lapsivettä myös normaalisti. Takaa päin katsoessa ei huomaa edes että on raskaana. Sitä en tiedä onko kohtu mihin suuntaan kallellaan, tuskin on kuitenkaan taaksepäin. Kun se vauvamaha tuli näkyviin kuitenkin aika ajoissa, olkoonkin että se vaatteiden alle peittyi. Aika paljon varmaan just omasta ruumiinrakenteestakin kiinni.

• ööööööööööörk

suljetaan blogeja--------------------------------------------

• nykymummo

On niitä vauvoja syntynyt sellaisita pikkumahoista. Ei kaikki äidit edes ole ymmärtäneet että on raskaana.

Mahasi on omasi, eikä muuksi muutu. Pistät äitiysvaatetta päälle jos haluat korostaa tilaasi.

Maha kasvaa vasta viimeisellä kymmenyksellä enemmän.
      Ensimmäistäni odotin, että milloin se maha kasvaa (alkoi vasta yli 18 viikkoa. Olin solakka)
      Toisella oli jo tilanne, että ei kai, maha kasvaa jo.

Vauvasi voi hyvin ja mahtuu omaan paikkaansa.

• Mahaton odottaja

Nyt mennään jo 35. viikolla ja maha on edelleen aika pieni, menee hyvin vaatteiden alle piiloon. Käytän edelleen aivan normaaleja, löysähköjä vaatteita, en siis mitään erityisiä äitiysvaatteita.

Viimeksi tällä viikolla kysyttiin vauvantarvikkeita hankkiessani, että koska vauvasi syntyi. Sanoin siihen sitten, että on vielä mahassa.

Kätilökin sanoi, että vaikea on tuollaista mahaa tunnustella, kun vauva on niin syvällä/takana. Vauva on kuitenkin normaalikokoinen.

Se on kyllä totta, että pienehkö maha helpottaa kyllä liikkumista.

• löllyskäinen

Heippa. Mulla oli aivan sama juttu, mahaa ei näkynyt juuri ollenkaan. Kävin myös kasvukontrollissa pienen SF-mitan vuoksi viikolla 37. No, kaikki oli hyvin ja synnytin melkein neljäkiloisen muksun :D Kätilötkin synnärillä naureskelivat että ohhoh minkä kokoinen kaveri, vaikea uskoa että kasvusta on oltu huolissaan :D

Ja voin vielä kertoa että pienen mahan vuoksi säästyin raskausarvilta :P Ei siis sillä että niissä mitään pahaa olisi, mutta kivempihan se on ilman ;)

• hfhofjj

Minulla masu rupesi turpoamaan kuin pullatakina vasta viimesillä viikoilla..39-40..Nautin ns. pienestä mahastani alussa juurikin sen vuoksi, että pääsi sieltä sängystä omin avuin ja pystyi hyvin liikkumaan.

Naiset ovat naisille susia. Kauhea kilpailu alkaa jo raskausaikana mahan koosta ja muuttuu myöhemmin lapsen tultua maailmaan lapsen kehityksestä tyyliin: "meijän risto osaa jo kävellä!" tai " meijän prinsessa jo syö itse"

Mitä helvetin väliä sillä on kuka osaa tehdä ja minkäkokoinen maha jollakin on?!
      Yhtä raskaana se pienimahainenkin on kuin joku jolla on isompi. Ihmiset ovat erilaisia ja niin ovat lapsetkin!!

Eniten ärsyttää sellaiset vanhemmat jotka luulevat synnyttävänsä jonkun Jeesus lapsen tai muuten vaan neron.. Vaikka se oma onkin, ei se tarkoita että sieltä joku suurihminen tulee.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      20
      2243
    2. Nainen, sellaista tässä ajattelin

Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost
      Ikävä
      228
      1704
    3. Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita

Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy
      Maailman menoa
      303
      1216
    4. Miten tämä meidän tarina

Sitten päättyy?
      Ikävä
      65
      949
    5. Kulujen jako parisuhteessa

Hei, miten teillä jaetaan kulut parisuhteessa? Työttömyyttä ja opiskelua tulee omalla kohdalla jatkumaan vielä jonkin ai
      Parisuhde
      53
      905
    6. En todellakaan halua että

Tämä päättyy näin
      Ikävä
      39
      834
    7. Missä olit kun tajusit, että teistä tulee joskus pari?

Kuvaile sitä paikkaa, hetkeä ja tilannetta.
      Ikävä
      53
      815
    8. J miehelle viesti menneisyydestä

On jo useampi vuosi, kun ollaan oltu näköyhteydessä. Jäi tyhjä olo, koska rakastin. En tietenkään sitä kertonut. Mutta e
      Ikävä
      31
      716
    9. Valitse, kenen kanssa seurustelet

Seura turmelee, ja huono seura turmelee täysin. Vähän niin kuin valta turmelee, ja absoluuttinen valta turmelee kokonaan
      Hindulaisuus
      273
      673
    10. Paikat tapeltu

Ei mennyt ihan persujen toiveiden mukaan Ei kait nyt 20 ääntä ja arpajais voitolla voi olla Ähtärin kaupungin puheenjoh
      Ähtäri
      33
      642
    Aihe