Erilaiset jouluruuat

Mitä on joulupöydässä teillä, joiden perinteisiin ei kuulu kinkut, laatikot ja rosollit? Minä kyllä pidän jouluruuista, mutta jo ennen joulua syön niitä yleensä useissa eri tilaisuuksissa, joten aattona ei sitten enää tee jouluruokia mieli. Ja tänä vuonna kun vietän joulua yksikseni, niin enpä viitsi itselleni ruveta mitään kinkkua paistamaan.

Näin etukäteen ajattelin että paistaisin blinejä, joita nauttisin erilaisten täytteiden ja valkoviinin kera. Voi tietysti olla, että mieli muuttuu vielä ennen joulua. Jotain vähän "parempaa" ruokaa haluaisin kuitenkin laittaa, eli ei mitään arkista makaronilaatikkoa, tai että tilaisin pizzaa tms.

Entä mitä löytyy kahvipöydästä teiltä, jotka ette piittaa tortuista, pipareista ja suklaista? Hyviä ideoita kaipaillaan! :)

10

727

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kulibiakka

      Voitaikinapiirakka.
      Graavilohta, keitettyjä kananmunia, keitettyä riisiä, tilliä.
      Kauli voitaikina ja muotoile pitkulainen levy, johon laitat ensin kananmunan viipaleet sitten riisi ja lohi.
      Koristele taikinan suikaleilla, paista 25 min 200 astetta.

      Tee naudan sisäfileestä pääruoka vaikka sienitäytteellä.

      Iltapalaksi täytetyt paprikat jauheliha-sipuli-tuorejuustotäytteellä.

      Jälkiruoaksi marjarahka.

    • emmiliini

      Meillä syötiin viime jouluna lounaaksi mätileipiä ja maksapateeta, illallisella oli punajuurilaatikkoa, täytettyä possunfilettä ja salaattia. Makeita leivonnaisia en leiponut, sillä töistä sain niin monta suklaarasiaa, että se riitti makeaksi kahvin kanssa. Mies tosin jäi kaipaamaan joulutorttuja, joten niitä varmaan teen pellillisen tänä vuonna.

    • jouluksi kotiin

      punajuuri paistosta
      kaalilaatikkoa
      jouluruukku
      bataatti-porkkana-naurris paistosta
      persiljaperunoita
      erilaisia leikkeleitä tapas tyyliin
      ankanrintaa
      kylmäsavuporo rulla (leikkeleistä) pihlajanmarja hyytelö
      kylmäsavu lohi rulla
      salaattia

      jälkkäriksi tänävuonna ananaskirsikoilla tuunattu kaupan pannacotta.

      Aaton aattona aloitellaan jouluruukulla.

      maut on kaikki mielestäni suomalaiseen jouluun kuuluvia, mutta toteutus erilainen.

    • ronkeleita

      Savulohi- ja fetajuusto salaatteja lämpimän valkosipulipatongin kera. Teen itse vuohenjuusto pizzaa, pizzanpohjan kaulii ihan millin ohueksi pizzapyrettä ohut kerros ja tomaattikastikepurkki sitten viipaloi tomaattikastikkeen päälle vuohenjuuston ohuiksi viipaleiksi ja yleiskoneessa hienontaa oltermanni juustoa viimeiseksi kerrokseksi. Bataatti keitto on kevyempää kuin ne perinteiset laatikot. Olen tehnyt monen jouluna bataattikeittoa. Pilkkoo bataatin ja keittää kunnes ne pehmenevät sen että sauvalla saa soseutettua, kermaa tai smetanapurkkikin käy ja mausteita mielen mukaiseksi. Ostan saarioisten pippurikalkkuna leikettä, se on ihan taivaallisen hyvää se ei ole sellaista vetistä mitä inhoan oli sitten kinkku tai kana leikkelettä.

      Kahvipöytään vaikkapa jäätelökakkua.

      Perinteisiä jouluruokia en ole syönyt sen jälkeen kun kotoa muutin pois parikymppisenä. Vietin kaikki joulut yksin omassa kodissani ennenkuin löysin Toisen samanlaisen ronkelin ruokien suhteen ja mieheni taas tykkää kokata itse omia mieltymyksiään emmekä koske toistemme tekemiin ruokiin pitkällä tikullakaan, ainoa mitä tykkään kesällä on mieheni savustamat kalat. Mieheni ei tykkää sipulista eikä valkosipulista mitä itse laitan salaatteihin ja ruokiin runsaasti. Meillä pitää olla iso jääkaappia eikä sekään oikein tahdo riittää kun kummatkin kokkaa omat sapuskansa. Mutta on siitä se hyöty ettei toinen ole koskaan riippuvainen toisesta sen syömäpuolen vuoksi ja yhdessä aina käymme kauppareisut tai jos jättäisimme toisen varaan ruokaostokset niin minä jäisin ilman salaattejani ja mies jäisi ilman makkaroitansa.

      Onkohan näitä muita huusholleja jossa kummatkin kokkaa omat sapuskansa kun on niin eri mieltymykset ruuan suhteen? Helkutin hyvä hyöty siitä on että ei tarvitse joka päivä tehdä ruokaa vaan silloin kun huvittaa ja kumppani tekee omat ruokansa.

    • joulutontsa

      Minä olen miettinyt tänä vuonna tekeväni alkuun kalapöydän, jossa olisi mm. graavia siikaa, mätimoussea, lämminsavulohta, keitettyjä perunoita ja salaattia, sekä saaristolaisleipää. Pääruuaksi ajattelin kampasimpukkarisottoa. Jälkkäri voisi olla esim. joku puolukkahyydyke, tai sitten suklaakakku. Illalla voisi vielä napostella erilaisia juustoja keksien ja viikunoiden kera, viiniä tietenkään unohtamatta!

      • kasviskeittön ehdot

      • jouluruukku
        kasviskeittön ehdot kirjoitti:

        http://ruoka.fi/juhlat/menut/kasvissyojan-joulumenu

        1/2 kg porkkanaa
        1/2 kg lanttua
        200 g selleriä
        2 sipulia
        1/2 rkl suolaa
        2 tl timjamia
        1 tl salviaa
        1 tl rosmariinia
        1/2 tl mustapippuria
        2,5 dl kermamaitoa
        1 rkl gluteenitonta jauhoa
        200 g juustoa, esim. Emmental

        Kuori kasvikset ja leikkaa hyvin ohuiksi viipaleiksi. Yhdistä suola ja mausteet keskenään. Kaada kerma kattilaan, lisää jauhot ja kuumenna sekoittaen. Lisää raastettu juusto ja sekoita, kunnes juusto on sulanut.

        Lado kasvisviipaleet kerroksittain parin-kolmen litran uunivuokaan. Ripottele mausteseosta ja kaada juustokastiketta kerrosten väliin. Peitä astia kannella tai alumiinifoliolla. Kypsennä 175-200 asteessa noin pari tuntia, tarkkaile kypsymistä. Poista kansi tai folio kypsentämisen loppuvaiheessa, jotta pinta saa väriä.

        Vinkki: myös punajuuri sopii tähän hyvin, vaikka lantun tilalle, ja toki muitakin juureksia voi käyttää.

        Punajuuripaistos vois olla erikseen
        http://www.lidl-reseptit.fi/reseptit/paaruoat/juustoinen-punajuurilaatikko/


    • santaclaus23

      Myö meinataa laatia torstain päivän aikana mitä joulupöytää voisi tulla
      kaikkee hyvää jouluruokaa ja myöskin joulukinkkukin musta jouluruuat on hyviä ja kun tulee syötyy ähkyksi niin on kylläine pitkään hapankaaliha kuuluu myöskin jouluruokaan miun mielestäni

    • ...

      Yksin vietän joulun enkä aatellut mitenkään erityisemmin panostaa ruokapuoleen. Jotain hyvää ois kyllä kiva syyä mutta ei jaksa mitääb kovin ihmeitä kokata. Ehkä uunilohta ja muusia... tai jotain karjalanpaistityyppistä.

    • ei kinkkua

      Sushia syödään meillä tänä jouluna. Mies meinaa huomenna näperrellä. :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1675
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      19
      1545
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      69
      1444
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      46
      1411
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      50
      1333
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      15
      1278
    7. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      10
      1153
    8. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1130
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1114
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1105
    Aihe