5DMK II automaatitarkennus

pekkaro1

Huomasin tänään, ettei automaattitarkennus toiminta enään lukitse tarkennusta. Vaan näyttää erisäädöistä huolimatta aina lukitsevan valoituksen uudelleen. Eli lyhyesti en voi tarkentaa tiettyyn kohteeseen vaan, kun yritän sommitellaa uudestaan niin automaatti tarkentaa uudelleen. Asia ei ole objektiivista eikä mielestäni säädöistä kiinni. Olen kokeillut monilla eri yhdistelmillä. Rungossa on uusin firmware ja tähän saakka kamera on tominut kuin unelma(ostettu 2010 keväällä).

Kenelläkään samanlaisia kokemuksia?

11

106

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jkwttl

      Käytä tarkennus nappia ja poista tarkennus laukaisimesta.
      Jatkuva tarkennus voi olla ja kannattaa olla päällä koko ajan.

      • pekkaro1

        Poistin tarkennuksen laukaisimesta ja asetin sen tähti näppäimeen. Näyttäisi toimivan, mutta kuvia katsellessa tarkennuspistettä ei näytetä, vaikka kuva on tarkka. Mutta on selvää, että jotain kamerassa on hajonnut. Onneksi on vielä takuu..


      • nk2ervb
        pekkaro1 kirjoitti:

        Poistin tarkennuksen laukaisimesta ja asetin sen tähti näppäimeen. Näyttäisi toimivan, mutta kuvia katsellessa tarkennuspistettä ei näytetä, vaikka kuva on tarkka. Mutta on selvää, että jotain kamerassa on hajonnut. Onneksi on vielä takuu..

        Miksi "tähti" näppäimeen, kun kamerassa on AF-ON näppäinkin?
        http://a.img-dpreview.com/reviews/CanonEOS5DMarkII/Images/allroundview.jpg

        Ei siinä ole mitään "hajonnut", mutta ohjelma voi olla seonnut.
        Nollaa kamera tehdas asetuksiin. Parasta olisi ottaa kelloparisto pois hetkeksi, mutta se on huomaamattomassa paikassa ja ruuvin takana.

        Minulla katosi akun varaustilan näyttö. Sain sen toimimaan vasta, kun otin akun ja kellopariston pois hetkeksi.


    • manuaalisesti

      Mieti mitä tarkoittaa MF / AF, ja mitä silloin tapahtuu. Ne löytyy obiskasta ja otetaan käyttöön kohteen mukaan. Toinen juttu on one shot ja sarjatuliasetukset al servio / al focus. Niihin pitää perehtyä.

      "Tarkennusnapin" käyttönotto on suositeltavaa. Tarkennus ja valotus tehdään erikseen.

      Noi jutut pitää opetella ja kokeilla kotona. Lue se manuaali.
      Ei ole kamerassasi mitään vikaa. Olis toivottavaa, että käyttäjä hallitsee kameraa eikä toisin päin.

    • no paivirus

      Kameran softiin ei oikein kannata ottaa mitään päivityksiä. Siinä voi käydä niinkin että homma ei oikein enää skulaa käytettävän objektiivin kanssa. Itse aikoinaan otin päivityksen erinomaisesti toimivaan Olympuksen pokkariin,niin siitähän tuli lähes kelvoton sen jälkeen, akku aina tyhjänä ja ei tarkentanut enää kuin ulkona auringon paisteessa.

    • pekkaro1

      Siksi ei AF-On näppäimeen, koska sillä se ei toiminut. Ja kun siirsin tarkennuksen tähtinppäimeen niin tarkennus toimii eli painan kerran tähti-n ja sitten laukaisen erikseen. Siten kuvan sommittelu onnistuu. Ihmettelen vaan, että miksi sitä tarkennusta ei näytetä preview:ssa tai edes DPP vaikka kuva on tarkka.

      Kaikki tehdaspalautkset on kokeiltu kyllä ja ei apua. Eräänä vaihtoehtona käy vielä mielessä, että voisiko uusimmassa firware:ssa olla joku bugi joka ilmenee vain tietyt säädöt päällä, koska päivitin uusimpaan ennen ulkomaan matkaani, tosin kamera on toiminut uusimmalla 25 vrk hyvin...ja manuaali on selattu jo ..tarpeeksi monta kertaa...mitään äärimmäistä en ole koskaan muuttanut säädöistä.

      • pekkaro1

        Ehkä kokeilen sitä pariston irrottamista..jos löydän sopivan ruuvarin täältä(ulkomailla) kiitoksia vastanneille.


    • kokemuksia?

      Voisiko tuollainen johtua objektiivin tai rungon ns. kosketusnastojen likaantumisesta?

      • pekkaro1

        Ehkä.... luin että on mahdollista, mutta koitin puhdistaa(linssin puhdistusliinalla) ne ennen kun kirjotin tänne. Mulla on kaksi objektiivia mukana reissulla. Mutta tuleehan niitä sähkövikoja kameroihin - ovat aika monimutkaisia nykyään. Eipä ole kohdallani koskaan sattunut vastaavaa...laitoin huoltoonkin emailin, mutta ainoa mitä ne vastasivat että pitää tutkia..


      • Monesti kokenut
        pekkaro1 kirjoitti:

        Ehkä.... luin että on mahdollista, mutta koitin puhdistaa(linssin puhdistusliinalla) ne ennen kun kirjotin tänne. Mulla on kaksi objektiivia mukana reissulla. Mutta tuleehan niitä sähkövikoja kameroihin - ovat aika monimutkaisia nykyään. Eipä ole kohdallani koskaan sattunut vastaavaa...laitoin huoltoonkin emailin, mutta ainoa mitä ne vastasivat että pitää tutkia..

        Ohjelmallinen sekoaminen on enemmän kuin tavallista. Varsinkin kesähelteellä sitä sattuu tämän tämän.
        Sama kuin windowsissa. Ainut, mikä auttaa on kameran resetoiminen.
        Joskus riittää pelkkä akun irrotus.


      • sattuu tämän tästä
        Monesti kokenut kirjoitti:

        Ohjelmallinen sekoaminen on enemmän kuin tavallista. Varsinkin kesähelteellä sitä sattuu tämän tämän.
        Sama kuin windowsissa. Ainut, mikä auttaa on kameran resetoiminen.
        Joskus riittää pelkkä akun irrotus.

        Tämän tästä.Sattuu tämän tästä ei ollenkaan tämän tämän.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      116
      9373
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      46
      2770
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      155
      2529
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      2039
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1776
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      12
      1578
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1527
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      11
      1474
    9. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      8
      1366
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1326
    Aihe