Rintsikat vai ei?

mirkaliinu

Gallupia sitte.

Oliko sinulla synnytyksessä rintaliivit päällä vai ei?

Jos ei, niin miksi ei ollut?

Jos oli, käskikö kukaan riisua niitä?

Kiinnostaa kovasti, kun tullut vastaan niin eriäviä kokemuksia.

28

1688

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • .............

      Ei ollut. En edes ajatellut asiaa, mutta kätilö sanoi ennen saliin menoa että kannattaa ottaa pois, en kyllä muista kertoiko syytä.

    • ---

      Oli liivit päällä. Se vaan kun lapsi tulee rinnalle heti niin ovat tiellä sitten, oisin kyllä ottanut itsekkin pois jos oisin siinä kipujen/rytäkän keskellä sen verta tajunnut. :)

    • lapsonenx2

      Kaksi synnyttänyt, ja molemmat ilman rintsikoita :) Muistelisin, että sairaalavaatteet kun vaihdoin päälle, niin pyydettiin riisumaan kaikki omat vaatteet. Ja onhan se tosiaan helpompaa, kun vauva tulee rinnalle, että on ne rintsikat jo pois päältä.

    • ..............

      Mulle annettiin se sairaalan yöpaita ja semmoset ihanat verkkopikkarit kun menin synnyttämään, ja käskettiin riisua kaikki omat vaatteet pois. Otin siis rintsikatkin. Ja kaksi kertaa olen synnyttänyt samalla tavalla... Ei siellä rintsikoita tarvi, olisivat vaan tiellä ja sotkeutuisivat kun vauva laitetaan rinnalle. Enpä ollut tullut edes ajatelleeksi että joku vois synnyttää rintsikat päällä. :D

    • ............

      Oli päällä, ei kukaan käskenyt riisua niitä. Ennen ponnistusvaihetta halusin ne riisua jotta voin heti imettää vauvaa. Tosin jos olisi ollut imetysliivit niin en olis riisunut.

      • ............

        Niin ja musta olis ollut tosi epämukava olla ilman rintsikoita.


    • hmmm.

      Ei niitä todellakaan riisua tarvi vaikka omat vaatteet pyydetäänkin ottamaan pois. Eli ihan miten itse haluaa..

    • eikivaei

      Joo siis itellä kokemus, että rintsikat käskettiin ottaan pois, vaikka olisin halunnut jättää ne päälle (oli imetysliivit valmiiksi päällä). Oli kyllä todella epämukava olo koko ajan. Ihannaa, ku nännit nöpöttää navan kohdalla ohuiden sairaalavaatteiden läpi. :D Olis mukava tietää, mikä se on se peruste miksi ne käsketään toisilla riisua ja toiset saa jättää ne päälle.

      • kaipa se

        peruste on siinä että vähemmän puhdas vauva nostetaan ihokontaktiin heti ja nykyään suositellaan siinä myös kauan pitämään ennen vauvan pesua.Johan liivit siinä likaantuu jos päällä ovat.


      • ...............
        kaipa se kirjoitti:

        peruste on siinä että vähemmän puhdas vauva nostetaan ihokontaktiin heti ja nykyään suositellaan siinä myös kauan pitämään ennen vauvan pesua.Johan liivit siinä likaantuu jos päällä ovat.

        No mitäs se niitä hoitajia/kätilöitä kiinnostaa jos liivit likaantuu? Ei se voi olla syynä.


      • jospa liivit
        ............... kirjoitti:

        No mitäs se niitä hoitajia/kätilöitä kiinnostaa jos liivit likaantuu? Ei se voi olla syynä.

        on vain tiellä siinä vauvan ja äidin ensihetkillä.


    • KLMH

      Voisi kuvitella että ihan "turvallisuussyistäkin" käsketään ottamaan pois, jos jokin menisikin pieleen ja tarvittaisiin äkkiä siirtyä leikkaussaliin tai elvyttämään, vaikka tosi epätodennäköistähän se on.. Mutta ei kai sairaalassa haluta ottaa turhia riskejä?

      Itse synnytin ilman, ajattelin että eiköhän siellä olla ennenkin nähty nöpöttäviä nännejä :D Kauan aikaa kyllä mietin sairaalavaatteita pukiessa, että mitenköhän rintsikoiden kanssa...

      • hmmm..

        No eihän rintsikat mitenkään turvallisuussyistä tiellä ole, vai eikö rintsikoita käyttävää voi elvyttää?
        Itse kysyin ja minulle sanottiin että ihan miten haluan. Jos haluan pitää ne päällä niin siitä vaan. Ei ketään voi pakottaa niitä pois ottamaan. Enkä tosiaan usko että kovin yleistä on että ne pyydettäisiin pois ottamaan.


      • taisin olla
        hmmm.. kirjoitti:

        No eihän rintsikat mitenkään turvallisuussyistä tiellä ole, vai eikö rintsikoita käyttävää voi elvyttää?
        Itse kysyin ja minulle sanottiin että ihan miten haluan. Jos haluan pitää ne päällä niin siitä vaan. Ei ketään voi pakottaa niitä pois ottamaan. Enkä tosiaan usko että kovin yleistä on että ne pyydettäisiin pois ottamaan.

        niin "tyhmä" ettei tullu mieleenkään jättää niitä päälle..Vasta tätä galluppia lukiessa tajusin että jotkut jättää päälle.No muutenkin menin suihkuun heti tuskissani joten viimeistään siinä oisin ne riisunut enkä tiedä oisinko tuskissani jaksanu edes enää uudestaan päälle laittaa..


      • ..............
        taisin olla kirjoitti:

        niin "tyhmä" ettei tullu mieleenkään jättää niitä päälle..Vasta tätä galluppia lukiessa tajusin että jotkut jättää päälle.No muutenkin menin suihkuun heti tuskissani joten viimeistään siinä oisin ne riisunut enkä tiedä oisinko tuskissani jaksanu edes enää uudestaan päälle laittaa..

        No minulle ei taas tullut mieleenkään ottaa niitä pois.....


      • Tällanen juttu...
        hmmm.. kirjoitti:

        No eihän rintsikat mitenkään turvallisuussyistä tiellä ole, vai eikö rintsikoita käyttävää voi elvyttää?
        Itse kysyin ja minulle sanottiin että ihan miten haluan. Jos haluan pitää ne päällä niin siitä vaan. Ei ketään voi pakottaa niitä pois ottamaan. Enkä tosiaan usko että kovin yleistä on että ne pyydettäisiin pois ottamaan.

        Jos tarvii elvyttää niin kyllä ne rintsikat on tiellä viimeistään siinä vaiheesa jos tarvitsee kinnittää läpyskät joiden kautta annetaan sähköisku. (toki ne saa kyllä leikattua irti)


      • niii.....
        Tällanen juttu... kirjoitti:

        Jos tarvii elvyttää niin kyllä ne rintsikat on tiellä viimeistään siinä vaiheesa jos tarvitsee kinnittää läpyskät joiden kautta annetaan sähköisku. (toki ne saa kyllä leikattua irti)

        Niin jos tässä joutuu yhtäkkiä elvytettäväks niin pitäskö jatkuvasti olla ilman rintsikoita?


    • Vaavi13

      Ekassa oli päällä ja tuli tarve riisua ne kesken kaiken. Siinä sitten killuivat tippaletkun jatkona ;) Tokassa en jättänyt päälle, eikä kyllä ohjeistettu kumpaankaan suuntaan!

    • -------

      Minulta on käsketty aina ottaa pois heti lähtökohtaisesti. Koska parin synnytyksen kokemuksella tiesin, että ilman rintsikoita on ikävää olla, niin kolmannen kohdalla jätin ne kuitenkin päälle (olin menossa käynnistykseen, joten odotettavissa oli, että saattaa kestää). Kätikö kuitenkin käski ottaa ne pois, kahteen kertaan, kun en ensimmisen jälkeen totellut. Peruste oli se, että vauvaa pitää imettää heti synnytyksen jälkeen. Kai minä nyt sen tiedän ja imetän vauvojani muutenkin milloin sattuu ja aina kun haluavat, mutta en katso rintsikoiden riisumisen (tai oikeammin siirtämisen sivuun) olevan niin kauhean hidas toimenpide, että sen takia vauva ehtisi kuolla nälkään. Mielestäni typerä peruste.

      Vauvalla kesti muuten kaksi tuntia ennen kuin halusi rintaa, joten moneen kertaan olisin ehtinyt rintsikat riisua.

      • ..............

        Niin ja eihän sitä vauvaa pakko ole imettää jos ei halua, eikä ylipäätään meinaa imettää...


    • herdhgr

      Heh, no enpäs edes muista :D Oli varmaan, koska en muista niitä kyllä riisuneeni.... Tai no esikoiselta ei ehkä ollut, koska olin sairaalassa jo valmiiksi ja synnytys käynnistyi yöllä enkä öisin pidä liivejä.

    • aerkj

      Sitä minä vaan ihmettelen, että miten kukaan viitsii/jaksaa ajatella jotain nännien nöpöttämisiä paidan läpi, kun on synnyttämässä. :D Minä ainakin halusin, että vauva on synnyttyään ihan mun lähellä paljaalla iholla, eikä mitkään rintsikat siinä välissä härpättämässä.

      • jaksaajoo

        Kyllä minun mielestäni ainakin omalla kohdalla kaikki olisi mennyt alusta alkaen paremmin, jos ei olisi tarvinnut olla pylly paljaana ja rinnat roikkuvina tuntemattomien ihmisten edessä. Se sairaala-asu kun nyt ei paljoa peitä ja huoneessa ravasi jatkuvasti ties mitä väkeä. Sama kuin olisi seissyt sairaalan aulassa alasti. Ja eikö synnyttäessä ole tärkeää pystyä olemaan rentona? Minä en ainakaan ole tippaakaan rento puolialastomana tuntemattomien ihmisten edessä. Niin ja kyllä isot rinnat on todella hankalat ilman rintaliivejä.


      • aerkj
        jaksaajoo kirjoitti:

        Kyllä minun mielestäni ainakin omalla kohdalla kaikki olisi mennyt alusta alkaen paremmin, jos ei olisi tarvinnut olla pylly paljaana ja rinnat roikkuvina tuntemattomien ihmisten edessä. Se sairaala-asu kun nyt ei paljoa peitä ja huoneessa ravasi jatkuvasti ties mitä väkeä. Sama kuin olisi seissyt sairaalan aulassa alasti. Ja eikö synnyttäessä ole tärkeää pystyä olemaan rentona? Minä en ainakaan ole tippaakaan rento puolialastomana tuntemattomien ihmisten edessä. Niin ja kyllä isot rinnat on todella hankalat ilman rintaliivejä.

        No ihme juttu, jos siellä väkeä ravasi kuin kahvilassa. Minulla ainakin kävi synnytyssalissa vain sairaalan henkilökuntaa ja he tietääkseni ovat aiemminkin nähneet synnyttäjiä jopa ihan alasti. Minun paljas pyllyni tai rintani siis tuskin herättivät heissä mitään ajatuksia. Ja minusta taas isot rinnat eivät ole mitenkään hankalat ilman rintaliivejä, paitsi tietysti urheillessa.


    • Mitä väkeä

      siellä nyt niin paljon ravasi? Eihän sekään rennoksi tee jos oma synnytyshuone on kuin yleinen kahvihuone..

    • duni-

      Heti sairaalaan mennessä pääsin lilluttelemaan altaaseen joten sen jälkeen olin pelkkä sairaalan pitkä yökkäri päällä, josta ei pylly vilku.

      Huoneessa kävi vain kätilöt jotka loppuvaiheessa näkivät vähän enemmän kuin pelkän paljaan pyllyn, joten ei kiinnostanut :D

    • hohhoijjaa2

      Minä kyllä ajattelin pitää imetysrintaliivit päällä koko synnytyksen ajan. Eiköhän se kuitenkin ole jokaisen henkilökohtainen asia, eikä vähennä tai lisää äidin ja vauvan läheisyyttä missään määrin onko liivit päällä vai ei:) Eikä alastomuus ole ainakaan minulle yhtä luonnollinen asia kuin jollekin toiselle saattaa olla...edes synnytyssalissa! Sen takia mielestäni on törkeää että kätilö käskee riisumaan! Ei se lapsi varmaan niiden rintaliivien takia jää syntymättä..

    • Jepujee_81

      Mulla oli liivit päällä ja oli kyllä vähän enemmänkin eli parit omat paidat, koska vaatteita ei ehditty vaihtaa. Kaikki tapahtui niin nopeasti, että saliin päästyä pitikin alkaa samantien ponnistamaan ja alle 30 minuutissa sairaalaan saapumisesta oli poika maailmassa. Eikä siitä ollut todellakaan mitään haittaa mitä oli päällä. Kyllä mm. ne liivit ehti riisua sitten vauvan synnyttyäkin eli siinä vaiheessa kun vauvan rinnalleen saa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1600
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1341
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1285
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      9
      1279
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1267
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      4
      1253
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1234
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1210
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1170
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1146
    Aihe