ADD vai mikä vaivaa?

ADDtako?

Hei kaikille!

Olen 30v neitonen ja mietin itseäni...
Olen ollut nyt kuntoutustuella 7v ja edelleen sillä mennään.
Diagnoosit ovat vaihdelleet masennuksesta, ahdistukseen ja nyt kaksisuuntaiseen. Ongelma vaan on ettei kunnon maniaa ole ollut. Psykiatri diagnostisoi sen hypomaniaksi. En vaan oikein usko..

Ongelmani ovat:
- pakko-oireet, ajattelut
- saamattomuus, en saa mitään valmiiksi, kyllästyn helposti
- en pysty keskittymään mihinkään mikä on vähänkin "vaikeaa" tai sellaista josta en ole kiinnostunut
- ajatukset vaeltavat
- teen nopeita päätöksiä, en ajattele
- mieliala vaihtelee voimakkaasti
- vaikea suunnitella mitä tekee ja missä järjestyksessä
- vaikea aloittaa tekeminen

Tässä nyt jotain. On nytkin vaikea pitää ajatukset kasassa. Varmaan jotain puutuukin.. Minne mennä, mitä tehdä, kenen kanssa puhua? Psykiatriin mulla on vielä hoitosuhde. Mutta miten ehdottaa esim hälle uutta diagnoosia ilman että hän tuntee että astun "varpaille"?

Suvussa on aspergeria, AD/HD:ta (mm velipuolella ja hänen lapsillaan)

3

184

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ravinto.
    • Outoliinaa

      Hei!

      Itse kirjoittelin kk sitten:

      Olen vähän alta kolmekymppinen nainen ja edelleen epäselvillä vesillä siitä, mikä todellinen diagnoosini olisi...

      Olen saanut vuosituhannen alkupuolella (eli siis jo aikuisiällä) ADD-diagnoosin, mutta olen varma, että siinä ei ole kaikki. Lääkkeet meinaan eivät parantaneet tilaani ollenkaan ja aiheuttivat sivuoireita. Lisäksi tiedän joitakin ADD/ADHD-tapauksia, jotka näyttävät pärjäävän huomattavasti paremmin, kuin minä tässä elämässä. Erityisesti sosiaalisissa suhteissa.

      Perus"oireitani" on se, että olen melki koko ajan ns. nollatilassa, jolloin päässäni ei pyöri oikein mitään järkevää. Lisäksi olen todella hidas ajattelemaan ja päättelemään ja useita asioita, mitä aikuisen ihmisen pitäisi tajuta, en vain hahmota. Kaverisuhteiden ylläpito on ollut minulle vaikeata yläasteelta lähtien. Kun yritän saada ystäviä, joudun usein naurunalaiseksi juurikin hitauteni ja poissaolevuuteni ja ymmärtämisvaikeuksieni takia. Blondi-sana ikävässä merkityksessään on tullut tutuksi...:(

      ADD:tä minulla kuitenkin tutkittaessa ÄÖ-testeissä selvisin keskiverrosti - lahjakkaan tasoisesti. Kielellisesti olen lahjakas, jonka ansiosta olen myös päässyt yliopistolle opiskelemaan. (Opiskelu on minulla tosin todella hidasta verrattuna muihin ja tuloksetkaan eivät yllä muiden tasolle.) Ainut osuus, joka meni huonommin oli kokonaisvaltaista älykkyyttä mittaava palikkatesti (tehdään palikoista erilaisia kuvioita). Nyt olenkin siihen takertunut, että mitä, jos oikeasti olenkin jotenkin vähämielinen...!?

      Onko kellään kokemuksia vastaavasta? Tai tunnetteko ketään, jolla olisi samanlaisia oireita, kuin minulla? Vertaisia olisi kiva löytää, sillä on todella masentavaa, kun ikinä ei oikein tunne sopivansa mihinkään porukkaan...:(

      Kuulostaako yhtään tutulta?

    • aspergeria?

      Hei outoliinaa!

      Kuullostaa tutulta. Suvussa on aspergeria ja sinun tapauksesi kuullostaa todella tutulta. Onko kukaan koskaan ehdottanut, tutkinut asperger mahdollisuutta ?

      "Aspergerin oireyhtymä kuuluu lasten laaja-alaisiin kehityshäiriöihin (ks. «Kehityshäiriöt»1), ja sille on ominaista ongelmat toisten ihmisten tunnetilojen ymmärtämisessä ja siitä johtuvat kommunikaatio-ongelmat sosiaalisessa vuorovaikutuksessa sekä erilaiset kaavamaiset käyttäytymistavat. Häiriö on luonteeltaan pysyvä, ja siitä kärsivillä ilmenee myös aikuisena vaikeuksia ymmärtää toisten ihmisten tunteita, minkä tuloksena on usein erilaisia vaikeuksia ihmissuhteissa."

      Lue enemmän:
      http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00354

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      115
      9084
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2668
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      134
      2433
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      2009
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1756
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1560
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1517
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      10
      1448
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1306
    10. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      6
      1285
    Aihe