Aseistus veneessä?

Itsepuolustusoikeus.

Minkälaista aseistusta pidätte veneessänne kotimaassa/ulkomailla?

98

1454

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ehkäpä...

Koiranputkea voisi ajatella lapsille loppukesästä, kun pihlajanmarjat kypsyvät. Olipa muuten harvinaisen typerä kysymys.

• 2+3

Tämä ei voinut olla vakavissaan esitetty kysymys. Aseistusta? Veneessä? Höpöhöpö.

• No fear

Puukko takakaiteessa, voimapihdit (vanttien katkaisuun) sitlooran laatikossa.
      Oletan ja toivon, että kysyjällä on kirjoitusvirhe ja tarkoittaa minkälaista ASUSTUSTA...

• ruokarauha

haarukka ja veitsi ja hajurauhanen

• sdsadsad

Valopistoolissa kiikaritähtäin.

• Räivi Päsänen

Itse olen ajatellut tuollaisen "goalkeeperin" hankintaa. Eihän sitä koskaan tiedä... Tähän asti aseistus on ollut kemiallista ja sekin jäänyt omaan reiteen haisemaan :(

• KokenutVeneilijä
        Räivi Päsänen kirjoitti:

Itse olen ajatellut tuollaisen "goalkeeperin" hankintaa. Eihän sitä koskaan tiedä... Tähän asti aseistus on ollut kemiallista ja sekin jäänyt omaan reiteen haisemaan :(

Terävä kirves ja iso puukko noilla pärjännyt vuosi kymmeniä, paitsi 20pv. elokuuta haulikko, ja joku päivä sen jälkeenkin.

• En pidä

Aseistus on hyvin pysynyt veneessäni omalla paikallansa ihan pitämättäkin.

• Jesse James

Minulla oli luvallinen käsiase pitkällä ulkomaanmatkalla piilotettuna veneen kalusteiden rakenteeseen. Esille ottaminen olisi edellyttänyt liimatun rakenteen repimistä auki. Ei siis missään kaapin oven takana tms.
      Hieman jännitti kahdessa "huumeratsiassa". Tullimiehet tutkivat veneen aika läpikotaisin. Eivät löytäneet asetta eikä huumeita.

• ffffgeffafd

Huomautus tuohon sanaan "luvallinen": se, että sinulla on Suomessa lupa ko. aseelle, ei tee siitä automaattisesti luvallista minkään muun valtion alueella, ml. aluevedet. Toisin sanoen, jos se ase olisi tarkastuksessa sattunut löytymään, olisit saattanut olla melko syvällä ns. kusessa. Eli aiheellisesti jännitit.

Eri valtioiden (maailmanlaajuisesti katsoen) käytännöissä ja pykälissä esiintyy kai lähinnä näitä variaatioita:
        1) aseet ovat sallittuja vain, jos niille on kyseisen valtion antama aselupa (jollaista ei kaikissa valtioissa yksityishenkilölle anneta, joten tähän ryhmään kuuluvat ne, joissa huviveneen aseet ovat aina laittomia)
        2) veneen rekisteröintivaltiossa lailliset aseet sallitaan, mutta ne pitää ilmoittaa maahan saapuessa ja säilyttää veneessä lukitussa tilassa, jonka tulli saattaa sinetöidä.
        3) parista käsiaseesta ei välitetä sen kummemmin. Tosin tässäkin tapauksessa saattaa olla ero sen suhteen, ilmoittaako ne tullille itse vai löytävätkö nämä ne venettä tutkiessaan jostain jemmasta.

Itämerellä taitaa vain vaihtoehto 1 tulla kysymykseen. Erikoistapauksena mainittakoon, että valopistooli ei ole kaikissa maissa sallittu.

Ai joo. Sitten on vielä pari erikoistapausta: kilpailuihin tai metsästykseen käytetyt aseet. Niidenkin kuljetteluun pätevät samat säännöt, joiden puitteissa pystyy viemään niitä rajan yli vaikkapa auton takakontissa. Jos niitä nyt vain yleensä on veneessä mukana, tulee vaikeuksia.

• Jesse James
        ffffgeffafd kirjoitti:

Huomautus tuohon sanaan "luvallinen": se, että sinulla on Suomessa lupa ko. aseelle, ei tee siitä automaattisesti luvallista minkään muun valtion alueella, ml. aluevedet. Toisin sanoen, jos se ase olisi tarkastuksessa sattunut löytymään, olisit saattanut olla melko syvällä ns. kusessa. Eli aiheellisesti jännitit.

Eri valtioiden (maailmanlaajuisesti katsoen) käytännöissä ja pykälissä esiintyy kai lähinnä näitä variaatioita:
        1) aseet ovat sallittuja vain, jos niille on kyseisen valtion antama aselupa (jollaista ei kaikissa valtioissa yksityishenkilölle anneta, joten tähän ryhmään kuuluvat ne, joissa huviveneen aseet ovat aina laittomia)
        2) veneen rekisteröintivaltiossa lailliset aseet sallitaan, mutta ne pitää ilmoittaa maahan saapuessa ja säilyttää veneessä lukitussa tilassa, jonka tulli saattaa sinetöidä.
        3) parista käsiaseesta ei välitetä sen kummemmin. Tosin tässäkin tapauksessa saattaa olla ero sen suhteen, ilmoittaako ne tullille itse vai löytävätkö nämä ne venettä tutkiessaan jostain jemmasta.

Itämerellä taitaa vain vaihtoehto 1 tulla kysymykseen. Erikoistapauksena mainittakoon, että valopistooli ei ole kaikissa maissa sallittu.

Ai joo. Sitten on vielä pari erikoistapausta: kilpailuihin tai metsästykseen käytetyt aseet. Niidenkin kuljetteluun pätevät samat säännöt, joiden puitteissa pystyy viemään niitä rajan yli vaikkapa auton takakontissa. Jos niitä nyt vain yleensä on veneessä mukana, tulee vaikeuksia.

Joopa, joo. Noinhan se menee kaikkien sääntöjen mukaan. Kumpa maailma toimisi myös noiden sääntöjen mukaan siellä pimeämmälläkin puolella. Onneksi en tarvinnut ko vempelettä reissulla. Muita tarpeettomia olivat pelastuslautta ja epirbbikin. Ja partakone myös.
        Muuten olen sitä mieltä, että viimeiseen mieheen taistellaan, jos henkeä uhataan.

• pimeä tai ei
        Jesse James kirjoitti:

Joopa, joo. Noinhan se menee kaikkien sääntöjen mukaan. Kumpa maailma toimisi myös noiden sääntöjen mukaan siellä pimeämmälläkin puolella. Onneksi en tarvinnut ko vempelettä reissulla. Muita tarpeettomia olivat pelastuslautta ja epirbbikin. Ja partakone myös.
        Muuten olen sitä mieltä, että viimeiseen mieheen taistellaan, jos henkeä uhataan.

Ne tekevät sitä työkseen. Siksi olet lähes varmasti se ensimmäinen, etkä viimeinen.

• Jesse James
        pimeä tai ei kirjoitti:

Ne tekevät sitä työkseen. Siksi olet lähes varmasti se ensimmäinen, etkä viimeinen.

Harjoitus tekee mestarin. Lampaan rooli sopii minulle huonosti.

• montako olet ampunut
        Jesse James kirjoitti:

Harjoitus tekee mestarin. Lampaan rooli sopii minulle huonosti.

Ja rosvot herrasmiesmäisesti odottelevat rynkkyjensä tai vain veitsiensä kanssa jollassaan, että haet sorkkaraudan ja saat sieltä rakenteista nallipyssysi esiin? Edes entiset kaksintaistelijat ei aina noudattaneet sääntöjä.

Ei se juttu ole mikään leiki lammasta ja leijonaa, vaan älyllä siitä hengissä selvittävä. Mutta jos se jemmattu ase saa sinut tuntemaan itsesi vahvemmaksi, niin good for you.

• ffffgeffafd
        Jesse James kirjoitti:

Minua ei nyt suuremmin kiinnosta sinun valmiutesi mistään taistella, kyse oli lähinnä siitä, että käytit sanaa "luvallinen", vaikka todellisuudessa aseesi oli luvallinen vain Suomen valtion alueella sekä kansainvälisillä vesillä.

• Jesse James
        ffffgeffafd kirjoitti:

Minua ei nyt suuremmin kiinnosta sinun valmiutesi mistään taistella, kyse oli lähinnä siitä, että käytit sanaa "luvallinen", vaikka todellisuudessa aseesi oli luvallinen vain Suomen valtion alueella sekä kansainvälisillä vesillä.

Jos sellainen tilanne olisi tullut, että olisin ko asetta ryhtynyt esille repimään, ei millään lupajutulla olisi ollut mitään merkitystä. Toisaalta sellaisessa tilanteessa olisi v-tuttanut erinomaisen paljon, jos olisin jättänyt mutkan lukittuun kaappiinsa kotiin. Kyse on kaiken kaikkiaan erittäin pienistä todennäköisyyksistä, joihin olin varautunut. Minulla oli mahdollisimman monta vempainta matkassa turvallisuuden vuoksi. Tärkeimpiä elektronisia laitteita oli tuplasti, pelastuslautan ja epirbin mainitsin jo aiemmin. Onneksi mitään noista varavempaimista en joutunut käyttämään.
        Tuo aseen mukaan otto perustui mielessäni ehkä kaikkein epätodennäköisimpään odotettavissa olevaan tilanteeseen. En todellakaan olisi ryhtynyt edes merirosvotilanteessa suin päin asetta esiin kaivelemaan. Olipahan vaan yhtenä äärimmäisenä vaihtoehtona olemassa.

• pyssy ja henki
        montako olet ampunut kirjoitti:

Ja rosvot herrasmiesmäisesti odottelevat rynkkyjensä tai vain veitsiensä kanssa jollassaan, että haet sorkkaraudan ja saat sieltä rakenteista nallipyssysi esiin? Edes entiset kaksintaistelijat ei aina noudattaneet sääntöjä.

Ei se juttu ole mikään leiki lammasta ja leijonaa, vaan älyllä siitä hengissä selvittävä. Mutta jos se jemmattu ase saa sinut tuntemaan itsesi vahvemmaksi, niin good for you.

Miten monta kertaa olet kaivanut pyssysi esiin, kun epäilyttävän näköinen vene on lähestynyt? Miten nopeaksi olet harjoituksissa edennyt? Saitko listittyä kaikki epämääräiset lähestyjät? Nehän ovat useimmiten köyhiä, resuisia kalastajia, vaikka voivat olla rosvon näköisiä. Oman kokemukseni mukaan tulivat yleensä pyytämään juomavettä, tupakkia tms tai myivät kalaa, joksus hedelmiä tai kookospähkinöitä.
        Jos satut kohtaamaan rosvoja, pyssysi takia menetät henkesi. Ilman pyssyäsi menetät vain rahasi ja kellosi.
        ...Onneksi purjehdit vain keskustelufoorumilla...

• missä seilasit?
        Jesse James kirjoitti:

Jos sellainen tilanne olisi tullut, että olisin ko asetta ryhtynyt esille repimään, ei millään lupajutulla olisi ollut mitään merkitystä. Toisaalta sellaisessa tilanteessa olisi v-tuttanut erinomaisen paljon, jos olisin jättänyt mutkan lukittuun kaappiinsa kotiin. Kyse on kaiken kaikkiaan erittäin pienistä todennäköisyyksistä, joihin olin varautunut. Minulla oli mahdollisimman monta vempainta matkassa turvallisuuden vuoksi. Tärkeimpiä elektronisia laitteita oli tuplasti, pelastuslautan ja epirbin mainitsin jo aiemmin. Onneksi mitään noista varavempaimista en joutunut käyttämään.
        Tuo aseen mukaan otto perustui mielessäni ehkä kaikkein epätodennäköisimpään odotettavissa olevaan tilanteeseen. En todellakaan olisi ryhtynyt edes merirosvotilanteessa suin päin asetta esiin kaivelemaan. Olipahan vaan yhtenä äärimmäisenä vaihtoehtona olemassa.

Ja missä purjehdit ja milloin? Kerro edes veneesi tyyppi, jos et halua kertoa veneesi nimeä. Vai haaveiletko vasta ja kerrot satuja?

• Jesse James
        missä seilasit? kirjoitti:

Ja missä purjehdit ja milloin? Kerro edes veneesi tyyppi, jos et halua kertoa veneesi nimeä. Vai haaveiletko vasta ja kerrot satuja?

Mitä h-vetin merkitystä on veneen tyypillä tässä asejutussa? Vai haluatko tehdä tästä väkisin jonkun bavajutun? Satujen kuunteluajasta on jo 60 vuotta, kertomisistakin 30.
        Muuten olen sitä mieltä, että on täysin jokaisen oma asia, minkälaista kättä pidempää purjehtijat kaukomatkoillaan mukana pitävät. Joillakin alueilla on aseen pito veneessä jopa pakollista.

• Älkää hölmöilkö
        Jesse James kirjoitti:

Mitä h-vetin merkitystä on veneen tyypillä tässä asejutussa? Vai haluatko tehdä tästä väkisin jonkun bavajutun? Satujen kuunteluajasta on jo 60 vuotta, kertomisistakin 30.
        Muuten olen sitä mieltä, että on täysin jokaisen oma asia, minkälaista kättä pidempää purjehtijat kaukomatkoillaan mukana pitävät. Joillakin alueilla on aseen pito veneessä jopa pakollista.

Mitä sinä nyt oikein sekoilet?

Siltä varalta, että joku ottaisi juttusi todesta: lähes kaikissa sivistysmaissa (joita on paljon matkalla Suomesta viidakkoon) saat todella näyttäviä vaikeuksia itsellesi, jos veneestäsi löytyy tuliaseita. Esimerkiksi Englannissa vietät luultavasti muutaman vuorokauden yksin putkassa ennen kuin kukaan tulee katsomaankaan. Ja aivan varmasti sinut viedään sinne käsiraudoissa.

Eli älkää hyvät ihmiset ottako aseitanne mukaan ulkomaille. Ei paljon tyhmempää temppua taida olla.

Ja sitäpaitsi: niissä maissa, jossa aseella mahdollisesti olisi jotain käyttöä, aseita myös saa ihan kätevästi ostettua ilman mitään lupia ja halvalla.

Ja vielä: minkä ihmeen takia sellaisiin maihin pitäisi mennä? Oletko ajatellut purjehtia esimerkiksi Sierra Leoneen tai Somalimaahan? Et kai sentään? Siellä päädyt muuten heti sellaisiin hankaluuksiin, joita oma aseesi ei suinkaan paranna vaan päinvastoin pahentaa.

• satusetä Jesse J
        Jesse James kirjoitti:

Just näin arvelinkin: hermostuit kysymyksestä, koska juttusi on täyttä puppua! Ja missä aseen, tarkoittanet ampuma-asetta, pito veneessä on pakollista??

• Luultavasti
        satusetä Jesse J kirjoitti:

Just näin arvelinkin: hermostuit kysymyksestä, koska juttusi on täyttä puppua! Ja missä aseen, tarkoittanet ampuma-asetta, pito veneessä on pakollista??

Olisko siellä missä jääkarhuja?

• Svalbardilla käynyt
        Luultavasti kirjoitti:

Olisko siellä missä jääkarhuja?

Huippuvuorilla asutusalueiden ulkopuolella liikkuessa kivääri on pakollinen ja sen voi vuokrata:
        http://www.sysselmannen.no/Snarveier/Leie-av-vapen/

Jesse James- nimimerkin kuvailemaa nallipyysyn piilottamista veneen rakenteisiin ei kukaan tietenkään pidä järkevänä.

• Jou-ei-kim

Molempia siis oli?

• Perusarsenaali

Pääosin samaa kuin kotona, eli kaksi RK-62 rynnäkkökivääriä, yksi kertasinko, pari, kolme pistoolia ja muutama käsikranaatti. Mahtuvat hyvin keulakajuuttaan, ja lisäksi muutama tuhat patruunaa käsiaseisiin. Melkein joka kesä on tarvittu kaikkia jo ennen Hankoa. Tai no, kertasinko jäi tänä vuonna valitettavasti käyttämättä.

• amis elvistely

Dildo miehen peppuun eli On normaalia ettà laitat dildon peppuun

• Totta Mooses!!!!

aina on mukana puukkoja, teleskooppipamppu, keittiöveitsiä, kettinkiä ym jokapäiväiseen lähipuolustukseen.

hätäraketit toimii myös. muuten tuliaseita mukana vain tarpeen, esim viron tms reissuilla, yleensä myös viikonloppua pidemmillä reissuilla.

• Howpitsi

Spinnupuomiin on piiloitettuna oikeasti 87mm haupitsi.

• Kaikkeapitääolla

Meillä on torpedo pohjassa. Se on naamioitu köliksi.

• angryfinns
    • 183

Minulla on veneessä hyvälaatuinen ilmakivääri, sillä on pysynyt melko mukavasti lihoissa. ( Lähinnä sorsalinnut )

• Guns & Ammo

Kotimaassa . Kesäkuusta alkaen itselataava haulikko 12/76. Välillä lisäksi mukana myös itselataava pienoiskivääri .22. Kivääriä .308WIN en ole jaksanut raahata venereissuille mukaan. Valopistoolia en pidä veneessä koska en ole löytänyt kaupoista käypiä uusia singnaalipatruunoita.
      Aseet on mukana veneessä toki vain, hallussapitoluvan mukaisen käyttötarkoituksen omaavilla reissuilla. EU-asepassikin löytyy, mutta se on hankittu muuta tarkoitusta varten.

• veneessä

Packaa

• 50.cal

Mulla on ollut Barret M82 veneessä mukana. Sillä yltää hieman pidemmällekkin ja se on puoliautomaattina kätevä käyttää. Vaimokin tykkää sillä paukutella. Etukannella on 20 mm Oerlikon jonka ostin ylijäämäkaupasta muutama vuosi sitten. Sorsa- ta hanhivesillä käyttökelpoinen, mutta aika patruunasyöppö.

• taistelija3

Keulakannella pidän 23mm Sergeitä, tuollainen Oerlikon on lähinnä nuhapumppu verrattuna kahteen putkeen ja 17 l/s tulinopeuteen. Lisäksi siihen saa varsinkin Itäisellä Suomenlahdella helposti täydennystä. Peräkaiteessa on sitten nuo tavalliset 12,7 mm it-konekiväärit niin kuin muillakin, oikein hyvät jos jonkun tälle palstalle kirjoittevan merenkulkutaidot alkavat ärsyttää. Mistä kiven alta näitä kirjottelijoita oikein luikertelee tälle palstalle? Säälittää...

• Sergei on rautaa
        taistelija3 kirjoitti:

Keulakannella pidän 23mm Sergeitä, tuollainen Oerlikon on lähinnä nuhapumppu verrattuna kahteen putkeen ja 17 l/s tulinopeuteen. Lisäksi siihen saa varsinkin Itäisellä Suomenlahdella helposti täydennystä. Peräkaiteessa on sitten nuo tavalliset 12,7 mm it-konekiväärit niin kuin muillakin, oikein hyvät jos jonkun tälle palstalle kirjoittevan merenkulkutaidot alkavat ärsyttää. Mistä kiven alta näitä kirjottelijoita oikein luikertelee tälle palstalle? Säälittää...

Minullakin on Sergei. Eikö,olekin aivan ihana. Miten muuten asensitmkanteen kiinni, minulla se vähän tärisyttää venettä. Mietin, että,laittaisiko paksua kumimattoa alle.

• barettipää
        Sergei on rautaa kirjoitti:

Minullakin on Sergei. Eikö,olekin aivan ihana. Miten muuten asensitmkanteen kiinni, minulla se vähän tärisyttää venettä. Mietin, että,laittaisiko paksua kumimattoa alle.

RannJk 83-84 uiskosta löytyi sergei, asennettu hiekkalaatikon päälle. Muita aseitakin uiskoon löytyi, raskas sinko ja krh. Naurettavaa, mutta päällikkö mökkösen mukaan amerikkalaiset sotilasattaseatkin olivat todella vaikuttuneita suomalaisen merijalkaväen mielettömästä tulivoimasta. Näillä ja kanooteilla oli tarkoitus vallata neukuilta linnakkeet takaisin. Muita salaisia aseita olivat räjähteistä ja kivistä rakennettu sissinkiuas ja sodan aikaiset jäämiinat.

• tärisyttää mattoa
        Sergei on rautaa kirjoitti:

Onko Sergei sun septitankki? Paljonko kestää paineistaa?

• Taikakaulin

Kyllä ruma akka ja kaulin riittää.

• Taika Ulin

Rruma akka riittää !

• Rami Jakiksesta

Kynsisakset ja kuvottava ulkonäkö

• aaaaaoooiuyyuuiii

Paistinpannu ja venehaka!

• varehlg

Airsoft-ase ja metsästys jousipyssy. Tietty nuolii.

• mehtämies

Mihin sitä aseistusta tarvittaisi.
      Toissa syksynä ajoin venettä mökiltä kaupunkiin. Veneessä oli haulikko, hirvi/lintukivääri ja pienoiskivääri kuljetuspusseissaan kabiinin sohvalla.
      Poliisit pitivät ratsiaa, puhalluttivat, yms. He huomasivat aseet ja tarkastivat myös niiden hallussapitoluvat. Ihmettelivät kovasti asearsenaalia ja soittelivat jonnekkin vaikka selitin että tyhjennän mökkiä talveksi. Eivät kai olleet metsämiehiä kun ihmettelivät miksi tarvitaan monta asetta. Helpommalla olisin päässyt jos tussarit olisivat olleet jonkun huovan alla piilossa vaikka kaikki luvat olivat kunnossa.
      Aikaa tärvääntyi turhaan tutkimiseen.

• 2525

Ei minusta mitään turhaa tutkimista ole, että selvitetään, ovatko jonkun aseet laillisia.

Asiaa sivuten, minulla on vähän sellainen olo, että veneessä on aika harvoin asiallista lain vaatimaa säilytystilaa aseille. Eli niitä ei oikein voisi jättää veneeseen poistuessaan.

• Itsepuolustaja

Aloittaja varmasti "ymmärsikin", ettei suomalaiset ole oikein "innostuneet" noihin jenkkityylisiin "oikeus itsepuolustukseen" juttuihin. Parempi kun pohdit asiaa siltä klassiselta kantilta, jos sinulla on ase, oletko tosiaan valmis sitä käyttämään, kynnys aseenkäyttöön toista ihmistä kohtaan, on normaalille ihmiselle todellakin vaikeaa, paitsi palstalla. 99,97 % ei asetta kykenisi laukaisemaan toista ihmistä kohti, edes "ikävää tyyppiä kohti" - niin vaikeaa se oikeasti on :)

• hyvä niin

Ja ollaan onnellisia siitä, että niitä 0,03 %:n tyyppejä ei ole sen enempää.

• 2020dfasdf

Toisen maailmansodan jälkeen arvioitiin, että n. 90% sotilaista ampui taistelutilanteessakin tahallaan ohi, ts. kynnys toisen ihmisen ampumiseen oli niin korkea. Juuri tämän havainnon vuoksi otettiin käyttöön ihmisprofiilimaalitaulut ampumaharjoituksiin.
        Olen joskus miettinyt, että suomalaisten suhteellisen hyvä sotamenestys saattoi ehkä osin johtua siitä, että metsästys on ollut niin yleistä. Paitsi puhtaasti ampumataidon suhteen se on saattanut vaikuttaa siten, että kynnys ihmisenkin tappamiseen on metsästäjälle luultavasti kaikista kauniista puheista huolimatta sittenkin alhaisempi kuin sellaiselle, joka ei ole koskaan mitään elävää olentoa kohti ampunut.

• Jesse James
        2020dfasdf kirjoitti:

Toisen maailmansodan jälkeen arvioitiin, että n. 90% sotilaista ampui taistelutilanteessakin tahallaan ohi, ts. kynnys toisen ihmisen ampumiseen oli niin korkea. Juuri tämän havainnon vuoksi otettiin käyttöön ihmisprofiilimaalitaulut ampumaharjoituksiin.
        Olen joskus miettinyt, että suomalaisten suhteellisen hyvä sotamenestys saattoi ehkä osin johtua siitä, että metsästys on ollut niin yleistä. Paitsi puhtaasti ampumataidon suhteen se on saattanut vaikuttaa siten, että kynnys ihmisenkin tappamiseen on metsästäjälle luultavasti kaikista kauniista puheista huolimatta sittenkin alhaisempi kuin sellaiselle, joka ei ole koskaan mitään elävää olentoa kohti ampunut.

Noi arviot ohiampumisista on tehty kyselemällä veteraanien lapsilta isien kertomuksista. Lapsille oli kerrottu, että isi on kiltti mies ja ampui aina ohi. Minun isäni sen sijaan kertoi kyllä totuuden ja osumia oli tullut kymmenkunta. Haavoittui Talvisodan lopulla ja oli Jatkosodassa tykin suuntaajana, jossa tehtävässä yritti myös osua maaliin.

• joopa...
        Jesse James kirjoitti:

Noi arviot ohiampumisista on tehty kyselemällä veteraanien lapsilta isien kertomuksista. Lapsille oli kerrottu, että isi on kiltti mies ja ampui aina ohi. Minun isäni sen sijaan kertoi kyllä totuuden ja osumia oli tullut kymmenkunta. Haavoittui Talvisodan lopulla ja oli Jatkosodassa tykin suuntaajana, jossa tehtävässä yritti myös osua maaliin.

Mun isä on vahvempi kuin sun isä... Arviot on tehty sodan jälkeen, miksi silloin olisi kyselty lapsilta, kun niitä veteraanejakin oli elossa suunnilleen koko aikuisen ikäluokan verran. Mutta hyvä että ollaan saatu kunnon tappajakin tänne kirjoittelemaan.

Tykillä ei muuten ikinä tähdätä johonkin yksilöön. Siksi on helppo yrittää oikeasti osua. Vain hyvin harvinaisessa tapauksessa edes näkee, mihin kranaatti lensi.

• selvishän sekin!
        Jesse James kirjoitti:

Isäsi sotahistoriastako sinä vanha mies sait uhosi tulitaisteluun purjeveneessä? Jos faijas oli jatkosodassa 40-luvulla ja olet hänen poikansa, sinun täytyy olla yli 70-kymppinen. Luulisi siinä iässä olevan sen verran harkintakykyä, ettet suosittelisi nuoremmille pyssyjen kätkemistä veneen rakenteisiin - ihmisten ampumisesta nyt puhumattakaan.
        Vieläkö ensi kesänä meinaat seilata pyssysi kanssa?

• 2453tgg
        selvishän sekin! kirjoitti:

Isäsi sotahistoriastako sinä vanha mies sait uhosi tulitaisteluun purjeveneessä? Jos faijas oli jatkosodassa 40-luvulla ja olet hänen poikansa, sinun täytyy olla yli 70-kymppinen. Luulisi siinä iässä olevan sen verran harkintakykyä, ettet suosittelisi nuoremmille pyssyjen kätkemistä veneen rakenteisiin - ihmisten ampumisesta nyt puhumattakaan.

Jaa, jos pappa on ollut vaikkapa 25 Talvisotaan osallistuessaan ja saanut pojan 40-vuotiaana, niin eihän pojan tarvi olla vielä edes kuuttakymmentä.

• Jesse James
        selvishän sekin! kirjoitti:

Väärin laskit, mutta en ole enää ihan poikanenkaan. Ase on toki poistettu heti kotivesille tultuani. Ei tarvitse kaltaistesi vapista ensi kesänä ainakaan minun aseistukseni tähden. Olet varmaankin ihan oikeassa siinä, että kotikasvatus ja isän geenit ovat tehneet minusta tällaisen periksiantamattoman selviytyjän. Vaikuttaa siltä, että aika suuri osa nykynuorisoa on periksiantavia koulukiusattuja. Ämmiä.

• elokuvissa
        Jesse James kirjoitti:

Väärin laskit, mutta en ole enää ihan poikanenkaan. Ase on toki poistettu heti kotivesille tultuani. Ei tarvitse kaltaistesi vapista ensi kesänä ainakaan minun aseistukseni tähden. Olet varmaankin ihan oikeassa siinä, että kotikasvatus ja isän geenit ovat tehneet minusta tällaisen periksiantamattoman selviytyjän. Vaikuttaa siltä, että aika suuri osa nykynuorisoa on periksiantavia koulukiusattuja. Ämmiä.

Selvityiminen on ollut Hollywoodin mukaan kiinni aseista villissä lännessä. Tosiasiat taitavat olla toiset.

• Larry Holmes
        2453tgg kirjoitti:

Jaa, jos pappa on ollut vaikkapa 25 Talvisotaan osallistuessaan ja saanut pojan 40-vuotiaana, niin eihän pojan tarvi olla vielä edes kuuttakymmentä.

Kun isä oli jatkosodassa vapaaetoisena jo 17 -vuotiaasta lähtien niin ei olla vielä viittäkymmentäkään täytetty.
        Mutta ei ne Jesse Jamesin jutut ei oikein ole kuitenkaan ihan täysikasvuisen.

• miellyttävä maailma
        Jesse James kirjoitti:

Valitettavasti osa nykynuorista on kuitenkin näitä ei-ämmiä koulukiusaajia. Monet nuoret kotona treenaavat tietokoneella toisen tappamista illasta, viikosta ja vuodesta toiseen. Ei ole mikään ihme jos tämän treenauksen jälkeen kykenee tosipaikan tullen tositoimiin. Ja jos ei tosipaikkaa tule niin sitten sellaisen voi aina itse järjestää.

• väärä foorumi!
        Jesse James kirjoitti:

Jesse James, kerrot seilaavasi tulitaisteluvalmiudessa veneen rakenteisiin kätketyn ampuma-aseen kanssa. Kerrot olevasi ylivertainen "ämmiksi" nimittämiisi koulukiusattuihin nykynuoriiin verrattuna.

Ihannoitko niitä, jotka ovat käyttäneet ampuma-asettaan toisten ihmisten surmamiseen? Kehotatko omalla esimerkilläsi muitakin purjehtijoita olemaan valmiudessa surmaamaan aina, kun lähtevät kotivesiä kauemmaksi?

Olitko itse koulukiusaaja vai kiusattu?

Et tunnu käsittävän sitäkään, että kuvittelemassasi tositilanteessa menettäisit henkesi välittömästi. Ilman asetta ja agressiota menettäsit vain rahallista omaisuuttasi.

Minusta sinun ei tulisi rehennellä tulitaisteluvalmiudellasi keskustelufoorumilla. Mielenterveystoimisto on parempi paikka - jos olet fantasioissasi tosissasi eikä kirjoittelusi ole tarkoitettu keventäväksi leikinlaskuksi.

Ehkä olet siinä oikeassa, että yksilön psykopaattinen tai agressiivinen luonteen laatu saattaa olla geneettistä ja että lapsen kotikasvatus voi vaikuttaa luonteen piirteisiin aikuisiässä.

• Jesse James
        väärä foorumi! kirjoitti:

Jesse James, kerrot seilaavasi tulitaisteluvalmiudessa veneen rakenteisiin kätketyn ampuma-aseen kanssa. Kerrot olevasi ylivertainen "ämmiksi" nimittämiisi koulukiusattuihin nykynuoriiin verrattuna.

Ihannoitko niitä, jotka ovat käyttäneet ampuma-asettaan toisten ihmisten surmamiseen? Kehotatko omalla esimerkilläsi muitakin purjehtijoita olemaan valmiudessa surmaamaan aina, kun lähtevät kotivesiä kauemmaksi?

Olitko itse koulukiusaaja vai kiusattu?

Et tunnu käsittävän sitäkään, että kuvittelemassasi tositilanteessa menettäisit henkesi välittömästi. Ilman asetta ja agressiota menettäsit vain rahallista omaisuuttasi.

Minusta sinun ei tulisi rehennellä tulitaisteluvalmiudellasi keskustelufoorumilla. Mielenterveystoimisto on parempi paikka - jos olet fantasioissasi tosissasi eikä kirjoittelusi ole tarkoitettu keventäväksi leikinlaskuksi.

Ehkä olet siinä oikeassa, että yksilön psykopaattinen tai agressiivinen luonteen laatu saattaa olla geneettistä ja että lapsen kotikasvatus voi vaikuttaa luonteen piirteisiin aikuisiässä.

Jokainen agressiivinen tilanne vaatii kohteelta harkintaa. On mietittävä agressiivisen hyökkääjän voimavarat. Useimmiten noissa merirosvojen merellä tekemien kaappausten kohdalla tilanne on selvä. Kannattaa pysyä hyvissä väleissä ylivoiman edessä. Oma aseeni oli "kaiken varalta", ihan niinkuin pelastuslauttakin.

Ämmäksi nimitän niitä poikia, jotka antavat kiusaamisen jatkua, ryhtymättä itse minkäänlaisiin toimiin asian tilan suhteen. Eivät uskalla kertoa edes omille vanhemmilleen. Olin itsekin kahteen otteeseen koulukiusattu, mutta molemmat yritykset loppuivat siihen, että annoin kiusaajille turpiin. Suosittelen menetelmää erittäin toimivana ratkaisuna.

En ihannoi ampuma-aseen käyttöä kenenkään surmaamiseen muissa tapauksissa kuin sodassa agressiivista vihollista (esim. Neuvostoliitto vuosina 39-44) kohtaan tai äärimmäisessä tilanteessa perheen tai oman henkensä suojelemiseksi. Tuohon edelliseen meitä suomalaisia miehiä ja naisiakin koulutetaan vielä nykyisinkin täysin hyväksytyn instituution toimesta. Ampuma-asetta on käytettävä vain tilanteessa, jossa mitään muuta keinoa ei ole käytettävissä.

Jokainen saa mielestäni varautua omaan tai perheensä itsepuolustukseen haluamallaan tavalla.

Käsitän kyllä merirosvokaappauksen vaarat täydellisesti. Keskustelufoorumi on mielestäni oiva paikka tuoda esille asioita, joista julkisesti on syytä olla hiljaa.

Tämä meidän yhteiskuntamme on kehittynyt ehkä hieman liiaksi ihmisten paapomiseen ja suuntaan, jossa yksilön omatoimisuudelle ei anneta sijaa. Kaikki sosiaalinen ja muukin turva luvataan yhteiskunnalta ilman vastinetta. Ketään ei saa syyllistää mistään ettei kukaan pahoittaisi mieltään. Sosiaalitantat määrittelevät toimintamme rajat. Mutta ei mene kuitenkaan ihan niinkuin Stömsössä? Kannattaisiko hieman tarkistaa joitain yhteiskunnan kehittämisen oppisuuntia?

• Wyatt
        Jesse James kirjoitti:

Jokainen agressiivinen tilanne vaatii kohteelta harkintaa. On mietittävä agressiivisen hyökkääjän voimavarat. Useimmiten noissa merirosvojen merellä tekemien kaappausten kohdalla tilanne on selvä. Kannattaa pysyä hyvissä väleissä ylivoiman edessä. Oma aseeni oli "kaiken varalta", ihan niinkuin pelastuslauttakin.

Ämmäksi nimitän niitä poikia, jotka antavat kiusaamisen jatkua, ryhtymättä itse minkäänlaisiin toimiin asian tilan suhteen. Eivät uskalla kertoa edes omille vanhemmilleen. Olin itsekin kahteen otteeseen koulukiusattu, mutta molemmat yritykset loppuivat siihen, että annoin kiusaajille turpiin. Suosittelen menetelmää erittäin toimivana ratkaisuna.

En ihannoi ampuma-aseen käyttöä kenenkään surmaamiseen muissa tapauksissa kuin sodassa agressiivista vihollista (esim. Neuvostoliitto vuosina 39-44) kohtaan tai äärimmäisessä tilanteessa perheen tai oman henkensä suojelemiseksi. Tuohon edelliseen meitä suomalaisia miehiä ja naisiakin koulutetaan vielä nykyisinkin täysin hyväksytyn instituution toimesta. Ampuma-asetta on käytettävä vain tilanteessa, jossa mitään muuta keinoa ei ole käytettävissä.

Jokainen saa mielestäni varautua omaan tai perheensä itsepuolustukseen haluamallaan tavalla.

Käsitän kyllä merirosvokaappauksen vaarat täydellisesti. Keskustelufoorumi on mielestäni oiva paikka tuoda esille asioita, joista julkisesti on syytä olla hiljaa.

Tämä meidän yhteiskuntamme on kehittynyt ehkä hieman liiaksi ihmisten paapomiseen ja suuntaan, jossa yksilön omatoimisuudelle ei anneta sijaa. Kaikki sosiaalinen ja muukin turva luvataan yhteiskunnalta ilman vastinetta. Ketään ei saa syyllistää mistään ettei kukaan pahoittaisi mieltään. Sosiaalitantat määrittelevät toimintamme rajat. Mutta ei mene kuitenkaan ihan niinkuin Stömsössä? Kannattaisiko hieman tarkistaa joitain yhteiskunnan kehittämisen oppisuuntia?

No nyt kun nämä kaikki pyhät partiolaiset ovat saaneet sanansa niin täytyy sanoa hieaman kylmemmällä päällä että aseiden käyttö ("siellä jossain", voisi lisätä) on tarkkaa puuhaa.

Juttelin kerran australialaisen kaverin kanssa jonka tausta oli niin värikäs, että epäillä saa vapaasti. Hän oli juutalaisena saanut israelissa sotilaskoulutuksen, joten aseita veneessä oli viljalti. Konetuliaseitakin iso nippu, mutta pelkästään käsiaseille oli tullut käyttöä jonkun typerän perusvarmaan kanssa. Hänen luvistaan en osaa sanoa mitään, mutta matkat taittuivat tuolloin kymmenen vuotta takaperin useinkin Punaisen meren tienoilla joten hän arveli kauhun tasapainon toimivan kai jotenkin ennaltaehkäisevästi. No, se kaveri oli tapaus erikseen mutta kertoo mitä kaikkea maailmalla saatetaan miettiä.

Ajattelin esimerkiksi tuota kaappaustilannetta. Nämä palstamme partiolaiset ajattelevat kai jotain näkemäänsä pyssysankarielokuvaa ja luulevat, että kalusteisiin piilotettu ase kaivettaisiin välittömästi esiin kun rähjävaatteiset kalastajat osoittautuvatkin kaappaajiksi. Arvaisin, että tosiasiassa Jessen mainitsema "äärimmäinen tilanne" olisi sitä, kun olisi jo jonkin aikaa ollut vankina veneessään ja jotain hullua alkaisi tapahtua, esim. perhettä alettaisiin uhkailla pahemmin tms. ja tavalla tai toisella ase olisi mahdollista saada esiin tunkeilijoiden sitä odottamatta.

...mistä kuitenkin vielä hankalampaan vaiheeseen, eli siihen aseen käyttämiseen. Psykologia on vaikea juttu, ampuisiko sitä sitten lopulta näitä esimerkiksi edellä mainitussa lähikontaktissa jonkin aikaa tuntemiaan kaappaajia? Tiedä häntä, mutta tilanteet vaihtelee. En epäile, etteikö siihen mies suuttuessaan pystyisi. Sodanaikaiset ohiampumiset ovat mielestäni eri juttu, silloin tehdään kollektiivisena rintamana sellaista asiaa jota monet eivät välttämättä koe omakseen. Joku mainitsi somalimerirosvot, mielestäni espanjalaisten uivien kalatehtaiden riistämät työttömät kalastajat ansaitsisivat puolestapuhujia mieluummin kun vieraita asevoimia tukemaan riiston jatkumista. En tiedä haluaisinko ampua heitä sotalaivan kannelta, mutta tietenkin kun oma nahka on kyseessä voisi tilanne muuttua.

Ja sitten siihen tilanteeseen kun ase on laukaistu. Veneessä saattaa olla vaikka kahdesta kolmeen kaveria joten toiminnan täytyy olla nopeaa ja määrätietoista ettei koko "operaatio" mene myttyyn, alkavathan miehet liikkua lähes heti ensimmäisen laukauksen kuultuaan. Siinä tilanteessa saattaisi käydä huonosti itselleen ja mahdolliselle perheelle nopeasti.

Eli mikäli jollekulle jäi epäselväksi, en kannata aseita veneessä. Mieluusti välttäisin myös kulkemista vesillä jossa saatan tulla aseella uhatuksi. Onko tiedossa muitakin kuumottavia alueita kun tuo Itä-Afrikka? Portugalissa on kaikenmoista sattunut kuulemma ja rantasläpäreitä pöllitty kannelta Karibialla mutta mites muut paikat?

Joka tapauksessa hyvä juttu ettei kenenkään suomalaisen tai ainakaan tänne kirjoittaneen ole tarvinnut aseita reissuillaan käyttää. Jatketaan samaan malliin.

• Pois elokuvista!
        Wyatt kirjoitti:

No nyt kun nämä kaikki pyhät partiolaiset ovat saaneet sanansa niin täytyy sanoa hieaman kylmemmällä päällä että aseiden käyttö ("siellä jossain", voisi lisätä) on tarkkaa puuhaa.

Juttelin kerran australialaisen kaverin kanssa jonka tausta oli niin värikäs, että epäillä saa vapaasti. Hän oli juutalaisena saanut israelissa sotilaskoulutuksen, joten aseita veneessä oli viljalti. Konetuliaseitakin iso nippu, mutta pelkästään käsiaseille oli tullut käyttöä jonkun typerän perusvarmaan kanssa. Hänen luvistaan en osaa sanoa mitään, mutta matkat taittuivat tuolloin kymmenen vuotta takaperin useinkin Punaisen meren tienoilla joten hän arveli kauhun tasapainon toimivan kai jotenkin ennaltaehkäisevästi. No, se kaveri oli tapaus erikseen mutta kertoo mitä kaikkea maailmalla saatetaan miettiä.

Ajattelin esimerkiksi tuota kaappaustilannetta. Nämä palstamme partiolaiset ajattelevat kai jotain näkemäänsä pyssysankarielokuvaa ja luulevat, että kalusteisiin piilotettu ase kaivettaisiin välittömästi esiin kun rähjävaatteiset kalastajat osoittautuvatkin kaappaajiksi. Arvaisin, että tosiasiassa Jessen mainitsema "äärimmäinen tilanne" olisi sitä, kun olisi jo jonkin aikaa ollut vankina veneessään ja jotain hullua alkaisi tapahtua, esim. perhettä alettaisiin uhkailla pahemmin tms. ja tavalla tai toisella ase olisi mahdollista saada esiin tunkeilijoiden sitä odottamatta.

...mistä kuitenkin vielä hankalampaan vaiheeseen, eli siihen aseen käyttämiseen. Psykologia on vaikea juttu, ampuisiko sitä sitten lopulta näitä esimerkiksi edellä mainitussa lähikontaktissa jonkin aikaa tuntemiaan kaappaajia? Tiedä häntä, mutta tilanteet vaihtelee. En epäile, etteikö siihen mies suuttuessaan pystyisi. Sodanaikaiset ohiampumiset ovat mielestäni eri juttu, silloin tehdään kollektiivisena rintamana sellaista asiaa jota monet eivät välttämättä koe omakseen. Joku mainitsi somalimerirosvot, mielestäni espanjalaisten uivien kalatehtaiden riistämät työttömät kalastajat ansaitsisivat puolestapuhujia mieluummin kun vieraita asevoimia tukemaan riiston jatkumista. En tiedä haluaisinko ampua heitä sotalaivan kannelta, mutta tietenkin kun oma nahka on kyseessä voisi tilanne muuttua.

Ja sitten siihen tilanteeseen kun ase on laukaistu. Veneessä saattaa olla vaikka kahdesta kolmeen kaveria joten toiminnan täytyy olla nopeaa ja määrätietoista ettei koko "operaatio" mene myttyyn, alkavathan miehet liikkua lähes heti ensimmäisen laukauksen kuultuaan. Siinä tilanteessa saattaisi käydä huonosti itselleen ja mahdolliselle perheelle nopeasti.

Eli mikäli jollekulle jäi epäselväksi, en kannata aseita veneessä. Mieluusti välttäisin myös kulkemista vesillä jossa saatan tulla aseella uhatuksi. Onko tiedossa muitakin kuumottavia alueita kun tuo Itä-Afrikka? Portugalissa on kaikenmoista sattunut kuulemma ja rantasläpäreitä pöllitty kannelta Karibialla mutta mites muut paikat?

Joka tapauksessa hyvä juttu ettei kenenkään suomalaisen tai ainakaan tänne kirjoittaneen ole tarvinnut aseita reissuillaan käyttää. Jatketaan samaan malliin.

Nyt on taas liikaa elokuvia katsottu.

Tuliaseilla ei ole ihmisten välisessä kanssakäymisessä keskimäärin mitään roolia.

Sotatoimialueet ovat asia erikseen.

Vai olisiko sinusta oikeasti jotenkin jännää päästä ampumaan ihmistä? Pöljä.

• seppomartti
        Wyatt kirjoitti:

Tähän rikososastoon muutama kommetti. Ei ole koskaan eikä missään Välimeren maassa tai Karibialla murtauduttu veneeseen tai varastettu veneestä mitään- paitsi Suomessa kyllä!. Vene on kuitenkin ollut ulkomailla vailla huolenpitoa pitkiä aikoja parikymmentä vuotta. Eli marinat ovat Suomea turvallisempia.
        Aseen käyttöä suunnitteleville: ostakaa paineilmaharppuuna. On luvallinen eikä kysellä. Pienimmät ovat hieman 45 Colttia suurempia. Syvälläkin kiivaasti lähtevä metallinuoli lähtee pinnalla niin kovaa, että menee melko varmasti ihmisen läpi ja kohde jää vielä naruun kiinni eikä saa väkänuolta pois. Toinen vaihtoehto on ampua valopistoolin fosforipaukku mahaan hehkumaan. Eikähön näillä laillisilla keinoilla yksi tunkeutuja taltu ja ampujan verenhimo tule tyydytetyksi.

• P-psyklooni
        seppomartti kirjoitti:

Tähän rikososastoon muutama kommetti. Ei ole koskaan eikä missään Välimeren maassa tai Karibialla murtauduttu veneeseen tai varastettu veneestä mitään- paitsi Suomessa kyllä!. Vene on kuitenkin ollut ulkomailla vailla huolenpitoa pitkiä aikoja parikymmentä vuotta. Eli marinat ovat Suomea turvallisempia.
        Aseen käyttöä suunnitteleville: ostakaa paineilmaharppuuna. On luvallinen eikä kysellä. Pienimmät ovat hieman 45 Colttia suurempia. Syvälläkin kiivaasti lähtevä metallinuoli lähtee pinnalla niin kovaa, että menee melko varmasti ihmisen läpi ja kohde jää vielä naruun kiinni eikä saa väkänuolta pois. Toinen vaihtoehto on ampua valopistoolin fosforipaukku mahaan hehkumaan. Eikähön näillä laillisilla keinoilla yksi tunkeutuja taltu ja ampujan verenhimo tule tyydytetyksi.

Luvallisista puheenollen, etkö harkitsisi septitankkisi paineistamista ja liittämistä vesitykkiin?

• Rokka

Pari purkkia hernerokkaa ruisleivän kera, ei jumalauta tuu 10 m lähemmäksi.

• yhteiskuunall kiitos

Kertokaa vielä lisää aseistanne. Poliisi saakin tästä hyvän kotietsintään johtavan vihjeluettelon. Myös luvallisten aseiden säilytysolot on hyvä tarkistaa tämän viestiketjun veneistä.

• Asekotonajaveneessä

Mitä listaa?
        Luuletko että sillä perusteella, kun joku kertoo omistavansa aseen poliisi saa käräjäoikeudesta luvan iposoitteen kaivamiseen ja kotietsintään.

Taas on katseltu liikaa csi:tä

• huono saalis
        Asekotonajaveneessä kirjoitti:

Mitä listaa?
        Luuletko että sillä perusteella, kun joku kertoo omistavansa aseen poliisi saa käräjäoikeudesta luvan iposoitteen kaivamiseen ja kotietsintään.

Taas on katseltu liikaa csi:tä

Juu ei, etsivä ei löytäisi sieltä osoitteesta edes sitä fiktiivistä hämeen hitainta joka hyökkäyksessä alkaa purkamaan veneensä sisustusta saadakseen aseensa.

• katsoa kuin katua
        huono saalis kirjoitti:

Juu ei, etsivä ei löytäisi sieltä osoitteesta edes sitä fiktiivistä hämeen hitainta joka hyökkäyksessä alkaa purkamaan veneensä sisustusta saadakseen aseensa.

teiniuho otetaan nykyisin vakavasti myös viranomaisten piirissä.

• drger4567

Itselläni on kotona muutama ase, ja on se aina veneessäkin. On sillä ruokaakin hankittu, onneksi ei ole kuitenkaan tarvinut ketään osoitella.

Tarvittaessa suojelen kuitenkin itseäni ja perhettäni niillä.

• 10+8

Katkaistu haulikko voisi olla hyvä ahtaissa veneen tiloissa? Saisiko pumppuhaulikkoa kuinka kompaktiin kokoon?

• tai luvat lähtee

Aseluvat lähtee nykypäivänä heti jos ilmenee, että asetta kujettaa eli "kantaa" ilman perusteltua syytä, joka voi olla vain ammunnan harjoitteluun tai metsästykseen kulkeminen (todistettavasti). Todistustaakka on harrastajalla, ei viranomaisella.

Em. perusteella käsiaseen löytyminen Suomessa veneestä johtanee varmasti sen ja luvan ja muidenkin aselupien menetykseen, ellei kyseessä ole todistettavasti veneellä siirtyminen esim. mökille, jossa harjoittelee omalla maalla tai muuten luvallisella alsueella urheiluammuntaa. Aseen mukana kuljettaminen vaikkapa kolmen viikon lomapurjehduksella saa tuskin poliisivirkamieheltä ymmärrystä.

Veneessä saa ilman em. todistettavaa perustelua olla vain luvan mukainen merkinantopistooli ja sitäkään ei oikeastaan saisi säilyttää veneessä muuten kuin veneilyn yhteydessä.

• ettänäin..

Vene kuuluu kotirauhan piiriin, ja itse asun veneessä kesät. Säilytän siis asetta veneessä. eli kotona.

• rfewrew
        ettänäin.. kirjoitti:

Vene kuuluu kotirauhan piiriin, ja itse asun veneessä kesät. Säilytän siis asetta veneessä. eli kotona.

Onko sinulla veneessä säädökset täyttävä asekaappi? Rohkenen vähän epäillä...

• ettän'in..
        rfewrew kirjoitti:

Onko sinulla veneessä säädökset täyttävä asekaappi? Rohkenen vähän epäillä...

Miksipä ei olisi.
        Kerrotko minkälainen kaappi on säädökset täyttävä?

• jkkkk

kokoontaitettava varsijousi nuolineen on veneessä, ostin sen ampuaakseni kaneja ja hanhia kotisatamassa, yhtään laukausta ei ole tullut ammuttua, hanhet tulevat viereen ihmettelemään . . no eihän niitä voi ampua, kanitkin saavat rauhassa loikkia.
      Turha kapistus, yllättävän tehokas, kokeilin puhelinluetteloon, läpi meni.
      Valopistoolikin on mutta patruunat ikivanhoja, ei taida uskaltaa kokeilla.
      poijuhaka ja keksi, siinä sitä aseistusta.

• sy Snoopy Trinillä

Rosvovesillä purjehtijoilla tuntuu aika monella olevan joku tuliase veneessä, jos hätärakettipistoolikin lasketaan mukaan. Ampuma-aseesta mukana ollaan monta mieltä. Sitä ei kannata ottaa, jos ei tosipaikan tullen ole valmis ampumaan ihmistä. Muutoin rosvo nitistää sut oikopäätä aseen nähdessään. Viranomaiset ovat tylyjä kun löytävät piiloitetun aseen. Karibialla minivaltiossa seilori joutui putkaan kolmeksi päiväksi ja sai USD 2000 sakot, kun huumeita etsivät poliisit löysivät tullaamatta jääneen käsiaseen. Riitautunut tyttöystävä oli tehnyt ilmiannon. Huumeita ei löytynyt. Tämä on vain yksi monista tarinoista. www.snoopy.fi uudistuneet kotisivut.

• Riittänyt tähän asti

Karttu.

• Ilma-ase

Miten olis kaasu/ilmapistooli, tehoja nykyään,kuin 22 mm käsiaseessa, Suomessa ei tarvitse lupia, mitenkä muualla?

• Jesse James

Leikkiaseella varustautuneena on tappio ennaltamäärätty.

• Mitä ihmettä

Purjehdus-foorumilla keskustellaan ihmisten ampumisesta?

1. Miksi purjehdus-foorumilla?
        2. Onko joku teistä oikeasti kiinnostunut kanssaihmistensä ampumisesta?
        3. Miksi aseita juuri purjeveneessä ulkomaanmatkoilla? Miksei käsilaukussa, selkärepussa jne?
        4. Ette kai te nyt kukaan oikeasti mene veneellänne mihinkään, missä siviilejä ammutaan?
        5. Jos teitä ammutaan, meinaatteko tosissanne, että ryhdytte tulitaisteluun?
        6. Jos teitä ei ammuta, meinaatteko tosissanne ampua esimerkiksi murtovarasta?

Nettihöpötystähän tämä keskustelu on, mutta miettikää nyt silti vähän välillä.

• Jesse James
        Mitä ihmettä kirjoitti:

Purjehdus-foorumilla keskustellaan ihmisten ampumisesta?

1. Miksi purjehdus-foorumilla?
        2. Onko joku teistä oikeasti kiinnostunut kanssaihmistensä ampumisesta?
        3. Miksi aseita juuri purjeveneessä ulkomaanmatkoilla? Miksei käsilaukussa, selkärepussa jne?
        4. Ette kai te nyt kukaan oikeasti mene veneellänne mihinkään, missä siviilejä ammutaan?
        5. Jos teitä ammutaan, meinaatteko tosissanne, että ryhdytte tulitaisteluun?
        6. Jos teitä ei ammuta, meinaatteko tosissanne ampua esimerkiksi murtovarasta?

Nettihöpötystähän tämä keskustelu on, mutta miettikää nyt silti vähän välillä.

1. Purjehtijat ovat vapaita matkustamaan kaikille merille ja maailmalla esiintyy paikkoja, joissa oma tai miehistön henki voi olla vaarassa. Siksi mietitään täällä erilaisia vaihtoehtoja selviytyä hengissä.
        2. Sellaista ei ole esiintynyt vakavasti palstalla kirjoittavien keskuudessa.
        3. Aseistuksen kantaminen maalla tai lentoasemilla on kiellettyä ja valvottua.
        4. Maapallon kiertäjien reiteille sattuu muutamia riskialttiita paikkoja. Pitkälle matkalle lähtiessä ei kaikkeen voi varautua riittävällä varmuudella. Joskus on varustauduttava myös hyvinkin epätodennäköisien vaihtoehtojen varalle.
        5. Nyt osuit asian ytimeen. Jos ammutaan kohti, on hyvä olla jotakin kättä pidempää turvana. Kyllähän siitä silloin voi tulitaistelu syntyä. Aseettoman kohdalla tilanne jää hieman yksipuoliseksi.
        6. Purjehtija ei ammu koskaan ensin. Rosvot sen sijaan voivat näin tehdä.
        Minun ase oli veneen rakenteissa kätkettynä. En kulkenut maissa ase lonkalla. Ase oli niitä vähiten todennäköisiä vaaroja varten kaiken varalta. Kotivesille päästyäni riisuiduin toki aseista.

• Kuka vanhoja mui
        Jesse James kirjoitti:

1. Purjehtijat ovat vapaita matkustamaan kaikille merille ja maailmalla esiintyy paikkoja, joissa oma tai miehistön henki voi olla vaarassa. Siksi mietitään täällä erilaisia vaihtoehtoja selviytyä hengissä.
        4. Maapallon kiertäjien reiteille sattuu muutamia riskialttiita paikkoja. Pitkälle matkalle lähtiessä ei kaikkeen voi varautua riittävällä varmuudella. Joskus on varustauduttava myös hyvinkin epätodennäköisien vaihtoehtojen varalle.
        5. Nyt osuit asian ytimeen. Jos ammutaan kohti, on hyvä olla jotakin kättä pidempää turvana. Kyllähän siitä silloin voi tulitaistelu syntyä. Aseettoman kohdalla tilanne jää hieman yksipuoliseksi.
        Minun ase oli veneen rakenteissa kätkettynä. En kulkenut maissa ase lonkalla. Ase oli niitä vähiten todennäköisiä vaaroja varten kaiken varalta. Kotivesille päästyäni riisuiduin toki aseista.

Olen nähnyt eräässä USA:han myydyssä, Suomessa valmistetussa kuunarissa vakiovarusteena kaksi rynnäkkökivääriä. Jos oikein muistan, olivat ne kotimaista valmistetta. Aseille oli omat kaapit omistajankabiinissa edessä ja kipparin hytissä perässä. Venettä varusteltiin Helsingin Halkolaiturissa joskus 70-luvulla.

• Mitä ihmettä
        Jesse James kirjoitti:

Aseistuksen kantaminen veneessä on myös kiellettyä ja valvottua, länsimaissa ainakin. Mitä kuvittelit?

Kerroit aiemmissa viesteissäsi piilottavasi aseen veneeseesi. Etkö tiedä, miten sellaiseen suhtaudutaan esim. Euroopassa?

"Purjehtija ei ammu koskaan ensin"

Mitä tuo nyt sitten tarkoittaa? Miten niin ei ammu?

Huvipurjehdusveneissä ei ole tapana kantaa tuliaseita, eikä niiden mukaan ottamista voi kukaan täysjärkinen suositella kenellekään.

"Vaihtoehtoja selviytyä hengissä"

Niinpä niin. Tiedät varmaan, että New Yorkin metrossa voit joutua ammutuksi. Se on hyvin harvinaista, mutta monin verroin yleisempää kuin purjeveneellä liikkuessasi. Ja tietänet myös, että New Yorkissa et saa lupaa minkäänlaiseen käsiaseeseen, edes kotonasi säilytettäväksi. Mtkä ovat vaihtoehtosi selviytyä hengissä New Yorkissa?

Mietinpä, miltä tuntuisi mennä käymään matkapurjeveneessä, jonka omistaja kertoisi selviytymisstrategioistaan ja esittelisi aseitaan. Aika pelottavalta, luulisin.

• äläpelkääaseita.
        Mitä ihmettä kirjoitti:

Aseistuksen kantaminen veneessä on myös kiellettyä ja valvottua, länsimaissa ainakin. Mitä kuvittelit?

Kerroit aiemmissa viesteissäsi piilottavasi aseen veneeseesi. Etkö tiedä, miten sellaiseen suhtaudutaan esim. Euroopassa?

Huvipurjehdusveneissä ei ole tapana kantaa tuliaseita, eikä niiden mukaan ottamista voi kukaan täysjärkinen suositella kenellekään.

Niinpä niin. Tiedät varmaan, että New Yorkin metrossa voit joutua ammutuksi. Se on hyvin harvinaista, mutta monin verroin yleisempää kuin purjeveneellä liikkuessasi. Ja tietänet myös, että New Yorkissa et saa lupaa minkäänlaiseen käsiaseeseen, edes kotonasi säilytettäväksi. Mtkä ovat vaihtoehtosi selviytyä hengissä New Yorkissa?

Mietinpä, miltä tuntuisi mennä käymään matkapurjeveneessä, jonka omistaja kertoisi selviytymisstrategioistaan ja esittelisi aseitaan. Aika pelottavalta, luulisin.

Miksi ihmeessä sinua pelottaa aseet?
        Kyllä minulle moni on esitellyt aseitaan kuten minäkin monelle.
        Tiesitkö että suomessa aseiden suhteutettu määrä asukkaisiin on maailman huippua. Taidetaan olla ihan heti usan ja jemenin jälkeen.
        Minun mielestäni aseet ovat ihan normaali juttu.

• Jesse James
        Mitä ihmettä kirjoitti:

En mennyt maailman merille ampumaan ketään. Suunnittelin matkaani ja varustelin venettäni muutaman vuoden ajan. Pyrin miettimään erilaisia tilanteita ja niihin ratkaisumalleja, joilla pitäisi selvitä ilman ulkopuolista apua. Ymmärsin kyllä, että aseen olemassaolo ja varsinkin esilläpito on useimmissa maissa kiellettyä. Ymmärsin myös, että aseen käyttö ylivoimaista vastustajaa kohtaan olisi kohtalokasta. Pystyin kuitenkin kuvittelemaan tilanteita, joissa omalle aseistukselle olisi perusteltua käyttöä. Tätä aseistautumista ennen olin toki varustautunut jo pelastuslautalla, ebirpillä, iridiumilla, elämänlangoilla, valjailla, myrskypurjeilla, lääkevarastolla jne. Useimpia noista ei onneksi joutunut käyttämään, eikä asettakaan tarvinnut kaivaa rakenteista.
        Nyt en viitsi enempää tästä aiheesta keskustella. Kiitos mielenkiinnostanne.

• Outo tyyppi
        Jesse James kirjoitti:

En mennyt maailman merille ampumaan ketään. Suunnittelin matkaani ja varustelin venettäni muutaman vuoden ajan. Pyrin miettimään erilaisia tilanteita ja niihin ratkaisumalleja, joilla pitäisi selvitä ilman ulkopuolista apua. Ymmärsin kyllä, että aseen olemassaolo ja varsinkin esilläpito on useimmissa maissa kiellettyä. Ymmärsin myös, että aseen käyttö ylivoimaista vastustajaa kohtaan olisi kohtalokasta. Pystyin kuitenkin kuvittelemaan tilanteita, joissa omalle aseistukselle olisi perusteltua käyttöä. Tätä aseistautumista ennen olin toki varustautunut jo pelastuslautalla, ebirpillä, iridiumilla, elämänlangoilla, valjailla, myrskypurjeilla, lääkevarastolla jne. Useimpia noista ei onneksi joutunut käyttämään, eikä asettakaan tarvinnut kaivaa rakenteista.
        Nyt en viitsi enempää tästä aiheesta keskustella. Kiitos mielenkiinnostanne.

Kerro nyt vielä, oliko sinulla mukanasi laiton tuliase monissa maissa, joissa purjehdit? Jos olen kirjoituksesi oikein ymmärtänyt, asia oli juuri niin. Ja sinusta siinä toiminnassa oli jotain fiksua/perusteltua/suositeltavaa. On se outoa.

• Jesse James
        Outo tyyppi kirjoitti:

Kerro nyt vielä, oliko sinulla mukanasi laiton tuliase monissa maissa, joissa purjehdit? Jos olen kirjoituksesi oikein ymmärtänyt, asia oli juuri niin. Ja sinusta siinä toiminnassa oli jotain fiksua/perusteltua/suositeltavaa. On se outoa.

Oletko koskaan ajanut ylinopeutta? Tämä on sitten ihan viimeinen.

• Outo tyyppi
        Jesse James kirjoitti:

Oletko koskaan ajanut ylinopeutta? Tämä on sitten ihan viimeinen.

Olen ajanut ylinopeutta, joskus saanut siitä sakotkin.

Kysymyksessäsi oli varmaan joku idea. Tuskin kuitenkaan sellainen idea, että rinnastaisit ylinopeuden ajamisen laittomiin käsiaseisiin. Vai?

• srtwet5345

Seen säilyttäminen veneessä ei ole kielletty.
      Aseen säilytyskaapin ei tarvitse olla erikseen tietynlainen ellei aseita ole lain vaatima määrä tai muuten täyty aseen erityissäilytys vaatimus.

Siis aseet mukaan jos aseita harrastaa.

Onhan ihmisillä muitakin harrastustarpeita mukana veneillessä.

• Harrastuskysymys

Veneellä liikkuminen ase mukana on kielletty ilman perusteltua syytä. Sama juttu kuin autoilu aseen kanssa.

Mikä olisi mielestäsi perusteltu syy pitää Suomessa käsiasetta mukana veneessä?

Siis sellainen syy, jonka sanoisit viranomaiselle, kun hän asiaa sinulta tiedustelee?

• kerronytvaan.
        Harrastuskysymys kirjoitti:

Veneellä liikkuminen ase mukana on kielletty ilman perusteltua syytä. Sama juttu kuin autoilu aseen kanssa.

Mikä olisi mielestäsi perusteltu syy pitää Suomessa käsiasetta mukana veneessä?

Siis sellainen syy, jonka sanoisit viranomaiselle, kun hän asiaa sinulta tiedustelee?

Kerrotko mikä lki kieltää aseen kuljettamisen autolla tai veneellä?
        Tai säilyttämisen veneessä lukitussa kaapissa?

• Harrastuskysymys
        kerronytvaan. kirjoitti:

Kerrotko mikä lki kieltää aseen kuljettamisen autolla tai veneellä?
        Tai säilyttämisen veneessä lukitussa kaapissa?

Säilyttämistä ei tietystikään kiellä mikään, jossainhan luvalliset aseet aina säilytetään.

En ole juristi, mutta olen siinä käsityksessä, että käsiaseen kuljettamiseen mukana (kävellen, autolla, veneellä tai millään kulkuvälineellä) tarvitaan aina jokin perusteltu syy.

Kuten metsästämään meneminen, aseen vieminen huoltoon tai ampumaradalle jne.

Olen edelleen siinä käsityksessä, että Suomessa ei ole luvallista esimerkiksi purjehtia saaristossa ase mukana ellei ole suoraan menossa johonkin em. paikkaan tai tulossa sieltä.

Käytännössä jos esittelet veneessä olevaa luvallista käsiasettasi vaikkapa Suomenlinnan vierassatamassa veneessäsi oleville vierailijoille ja joku heistä ilmoittaa aseesta poliisille ("Suomenlinnan vierassatamassa on purjehtija, jolla on ase veneessään"), tapahtuu kaksi asiaa:
        1. Poliisi tulee nopeasti paikalle
        2. Joudut selittämään, miksi sinulla on ase mukana

Mikä voisi olla hyvä selitys?

Vinkki: älä yritä mitään Jessen esittämistä argumenteista...

Olenko ymmärtänyt jotenkin koko kuvion ihan väärin?

• 11+5

Säilyttämistä ei tietystikään kiellä mikään, jossainhan luvalliset aseet aina säilytetään.

En ole juristi, mutta olen siinä käsityksessä, että käsiaseen kuljettamiseen mukana (kävellen, autolla, veneellä tai millään kulkuvälineellä) tarvitaan aina jokin perusteltu syy.

Olen edelleen siinä käsityksessä, että Suomessa ei ole luvallista esimerkiksi purjehtia saaristossa ase mukana ellei ole suoraan menossa johonkin em. paikkaan tai tulossa sieltä.

Käytännössä jos esittelet veneessä olevaa luvallista käsiasettasi vaikkapa Suomenlinnan vierassatamassa veneessäsi oleville vierailijoille ja joku heistä ilmoittaa aseesta poliisille ("Suomenlinnan vierassatamassa on purjehtija, jolla on ase veneessään"), tapahtuu kaksi asiaa:

Tilanne, jossa jesse ottaisi aseen esille veneensä rakenteista voisi olla esimerkiksi sellainen, jossa Suomenlinnan vierasvenesatamassa hänen veneeseensä tunkeutuisi suht sekopäinen huumeveikko, joka uhkaisi aseellaan jessen lapsia.
        En usko, että jesse alkaisi muuten vaan kaivamaan asettaan veneen rakenteista pelkkää esittelyä varten.
        Hän on mielestäni selvittänyt asejuttuaan varsin seikkaperäisesti. En näe siinä mitään epäselvää. Eikö hän jossain viestissään kertonut poistaneensa aseen heti kotisatamaan päästyään? Eli ei sitä asetta siellä Suomenlinnan satamassa olisi veneessä edes ollutkaan.

• Aseita joka paikassa
        11+5 kirjoitti:

Tilanne, jossa jesse ottaisi aseen esille veneensä rakenteista voisi olla esimerkiksi sellainen, jossa Suomenlinnan vierasvenesatamassa hänen veneeseensä tunkeutuisi suht sekopäinen huumeveikko, joka uhkaisi aseellaan jessen lapsia.
        En usko, että jesse alkaisi muuten vaan kaivamaan asettaan veneen rakenteista pelkkää esittelyä varten.
        Hän on mielestäni selvittänyt asejuttuaan varsin seikkaperäisesti. En näe siinä mitään epäselvää. Eikö hän jossain viestissään kertonut poistaneensa aseen heti kotisatamaan päästyään? Eli ei sitä asetta siellä Suomenlinnan satamassa olisi veneessä edes ollutkaan.

Että jaksaa hihityttää tuo "ase veneen rakenteissa" -juttu.

Pitääpä oikein tarkistaa, ettei oman veneeni rakenteisiin ole unohtunut aseita edelliseltä omistajalta.

Tähän asti rakenteista on löytynyt vain ruuveja, prikkoja ja likaa. Ehkä jossain on vielä esim. käypäinen Naganini jemmassa... :-)

• kerronytvaan.

Riittänee kun kertoo asuvansa kyseisessä veneessä.
        Poliisit varmaan ihmettelisivät miksi olen asetta esitellyt naapurille, sitä en tosiaan osaisi selittää, sillä niin en tekisi.
        Samoin poliisit varmaan selvittäisivät lupa-asiat.
        Lain mukaan poliisi ei saa edes tarkistaa aseen säilytystiloja ellei kyseessä ole erikseen haettu lupa suuremman asemäärän säilyttämiseksi muualla kuin sisäasiainministeriön asetuksen mukaisessa lukitussa turvakaapissa.

Toki olen aseitani esitellyt, mutta sillon on kyseessä ollut toinen harrastaja, eikä esittelyt todellakaan ole tapahtuneet sen enempää pihalla, kadulla kuin veneen kannella vierassatamassa.

Toisaalta voi olla tilanne jossa naapuriveneilijä kysyy onko minulla veneessä ase ja kerron että on, niin hän voi olla kiinnostunut näkemään sen, jopa ehkä lähtemään ampumaan sillä.

Ihan yhtälailla ne poliisit tulevat muuten omakotitalon pihallekin jos siellä asetta esitellään yleisesti.

• Miten liikkuminen?
        kerronytvaan. kirjoitti:

Riittänee kun kertoo asuvansa kyseisessä veneessä.
        Poliisit varmaan ihmettelisivät miksi olen asetta esitellyt naapurille, sitä en tosiaan osaisi selittää, sillä niin en tekisi.
        Samoin poliisit varmaan selvittäisivät lupa-asiat.
        Lain mukaan poliisi ei saa edes tarkistaa aseen säilytystiloja ellei kyseessä ole erikseen haettu lupa suuremman asemäärän säilyttämiseksi muualla kuin sisäasiainministeriön asetuksen mukaisessa lukitussa turvakaapissa.

Toki olen aseitani esitellyt, mutta sillon on kyseessä ollut toinen harrastaja, eikä esittelyt todellakaan ole tapahtuneet sen enempää pihalla, kadulla kuin veneen kannella vierassatamassa.

Toisaalta voi olla tilanne jossa naapuriveneilijä kysyy onko minulla veneessä ase ja kerron että on, niin hän voi olla kiinnostunut näkemään sen, jopa ehkä lähtemään ampumaan sillä.

Ihan yhtälailla ne poliisit tulevat muuten omakotitalon pihallekin jos siellä asetta esitellään yleisesti.

Miten se aseen kuljettaminen, eli liikkuminen veneellä, jossa on ase sisällä?

Onko siinä jotain rajoituksia? Autolla ja kävellen on, mutta onko huvivene eri juttu?

• saatanasissos

Hei te Sergein omistajat! Tiedättekö kuuluuko niiden huolto jonkun talvitelakointifirman palveluihin, Leevene, Lindström kenties? Oletteko asentaneet jotain rajoittimia, meille kävi vähän hassusti kun merenkäynnissä lähestyttiin retkisaarta ja koitettiin ampua varoitussarja vesirajaan niin vene heilahti ja eka sarja meni isopurjeesta läpi, toinen (uskokaa tai älkää) katkaisi paaran vantit. Eukko oli kahvoissa ja säikähti tietenkin, pelokas ja tyhmä naisihminen kun on. Sergei pyäri ja lyhyttä sarjaa lähti kaikkiin ilmansuuntiin kunnes laatikot tyhjeni. Ei mennyt kuin Strömsössä, ensi kerralla varovaisemmin.

• Ampukaa oikein

Ai se oli teidän vene, josta ammuttiin?

Vastasin tuleen samaisesta saaresta, ja taisi olla minun kuti, joka katkaisi vanttinne.

Voisitte hankkia pimeänäkölaitteet, että vähän näkisitte, mihin ammutte! Ollaan nimittäin samalla puolella.

Rajoitin on kyllä hyvä, Jesse tietää niistä enemmän. Hänellä näin myös sellaisen veneilyliivin, jossa on nätin pitsireunan ja kumisten sukkanauhojen lisäksi paikat pistooleille parille käsikranaatille. Sanoi sitä "paukkuliiviksi". Myynnissä kuulemma Punavuoressa "Viiksi ja nahka" -liikkeessä. Se on se "isojen poikien" kauppa, jossa on niitä tee se itse -videokoppejakin.

• James Tapani Karhu
        Ampukaa oikein kirjoitti:

Ai se oli teidän vene, josta ammuttiin?

Vastasin tuleen samaisesta saaresta, ja taisi olla minun kuti, joka katkaisi vanttinne.

Voisitte hankkia pimeänäkölaitteet, että vähän näkisitte, mihin ammutte! Ollaan nimittäin samalla puolella.

Rajoitin on kyllä hyvä, Jesse tietää niistä enemmän. Hänellä näin myös sellaisen veneilyliivin, jossa on nätin pitsireunan ja kumisten sukkanauhojen lisäksi paikat pistooleille parille käsikranaatille. Sanoi sitä "paukkuliiviksi". Myynnissä kuulemma Punavuoressa "Viiksi ja nahka" -liikkeessä. Se on se "isojen poikien" kauppa, jossa on niitä tee se itse -videokoppejakin.

Hehe!

Jessellä on ruuti kuivaa ja tehotippa piipunsuussa aina kun uhka mereltä lähestyy.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ootko nainen jotenkin

Epävarma ulkonäöstäsi
      Ikävä
      193
      5876
    2. Minun rakkaani.

Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m
      Ikävä
      26
      3654
    3. Koska näet seuraavan kerran

Kaivattusi? Onko päivä tiedossa vai sattumasta kiinni?
      Ikävä
      82
      2557
    4. Ootko nainen jotenkin

itseäs täynnä? Mars laihduttamaan. 🫵🏽 K
      Ikävä
      37
      2079
    5. Hyvästi.....

En vain enää jaksa.....
      Ikävä
      33
      1872
    6. Hyvää yötä

Mm❤️
      Ikävä
      43
      1837
    7. Ongelma Ibizalla

Mistä saada triatleetin jalkaan mahtuva kenkä häitä varten?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      106
      1754
    8. Eelle

Huomenta,ajattelen sua..
      Ikävä
      21
      1636
    9. Hauskaa nimipäivää rakkaalle!

On kova ikävä. Rakastan sua ikuisesti ❤️🤗😘
      Ikävä
      27
      1492
    10. Tappajamanne kiinni

Herätys koko Mikkeli! Nyt tietoa kehiin, että saadaan tämä tappaja kiinni!
      Mikkeli
      37
      1428
    Aihe