Olen nyt neljännellä raskaana ja pää tulee kipeäksi yleensä päivällä jolloin se yltyy iltaa kohden sietämättömäksi. Tätä on siis jatkunut koko raskausajan,ja pää on todella sietämättömän kipeä Joka päivä! olen siitä sanonut neuvolassakin, joka taas sanoi että raskaana olevilla se voi olla yleistä, mutta kannattaa kertoa lääkärille. Kävin sitten lääkärissä, ja ei hänkään tiennyt yhtään mistä voi johtua, kun minulla on kuitenkin kaikki muu kunnossa. Otan kipuun silloin tällöin paracetamolia joka kylläkin auttaa, mutta ei noita lääkkeitäkään ole hyvä syödä liiaksi raskausaikana,(selosteessakin lukee että ei pitkäaikaiseen käyttöön,) niin yritän sitä välttää viimeiseen asti. Onko muita kenellä on järjetön pääkipu, auttaako siihen mikään?
Kamala raskausajan päänsärky
7
12019
Vastaukset
- it hurt,s
mä rv15 ja joka aamu jomottaa päätä,rauhottuu vähän päiväks ja taas iltaa kohden alkaa...Särky ei ole kovaa mut tosi ärsyttävää,en ole vielä lääkkeitä tarvinnu mut saa nyt nähdä mikskä tää vielä menee.Kahdessa aiemmassa raskaudessa ei särkeny päätä kertaakaan,tää on ihan uus ilmiö mulle.Taitanee johtua istukan korkeista hormoonipitosuuksista tms,mulla ei ainakaan verenpaineesta.Eipä tähän taida mikään auttaa,lepoa vaan aina kun mahdollista ja raitista ilmaa,ei ainakaan pahenna.
- väsynytmama
mulla menossa rv 20 ja ja alusta asti on pari kertaa kuukaudessa tullut järjetön 2-3 päivää kestävä pääkipu jolloin ei myöskään mikään edes vesi pysy sisällä. pari päivää pimeessä peiton alla täydessä hiljaisuudessa ja se on ohi kerroin neuvolassa ja sanoi että kuulostaa migreeniltä, mulla ei kuitenkaan oo ikinä ennen ollut tollasia ''kohtauksia'' ennen raskautta.. niin ja tohon ei auta paracetamoli.
- kahdenpojanmamma
Täällä myös päänsärystä kärsivä. Menossa rv 33 ja särky on päivittäistä. Lääkäri poissulkee raskausmyrkytyksen ja toisaalta aivoperäiset syyt, joihin riski kasvaa raskausaikana. Tämän takia siellä suositellaan käymään. Jos kaikki on kunnossa, katsotaan, että päänsärky on hormonaalista. Ihmettelen kuitenkin, ettet ole saanut vahvempaa lääkettä. Itselleni äitiyspoliklinikan lääkäri määräsi Litalgin-nimistä lääkettä, joka auttaa ihan eri tavalla kuin Paracetamol ja lääkettä käytetään mm. raskausmyrkytyspäänsäryn hoitoon. Ja vieläkin vahvempia troppeja kuulemma löytyy, vaikka raskaana olisikin. MIkäli päänsäryt jatkuvat, kävisin uudestaan lääkärillä hakemassa kunnon lääkettä. Tsemppiä!
- Pirtsakkaa289
Ootteko kokeillu niska-hartiahierontaa? Mulla se ainaki auttaa pitämää päänsäryt poissa, samoin magnesium...
- pää räjähtää
Onpa kumma ettei lääkäri sanonut mitään tuosta litalgin nimisestä lääkkeestä, koskaan kuullutkaan tuosta aikaisemmin. Ei kai tässä muu auta kuin varata aika hierontaan ja uusi käynti lääkärillä..kiitos vastauksista :)
- Vaavi13
Mulla oli kans megamoisia päänsärkyjä ja sain lähetteen neurologille. Kuulemma hormonaalista kipua, johon määrättiin panacodia. Loppui sit särky aikanaan kokonaan kun muutaman viikon kärvisteli. Litalginia annetaan yleensä vatsakipuun. Sitä saa synnytyssairaalassa supistuksiin ja muuten taas vatsaoireisiin, mulla reseptejä mennyt jo ties kuinka monta. (en kykene syömään esim paistettua ruokaa ym monia, tulee sairaat vatsakipukkohtaukset)
Neurologi siis määräsi panacodia ja se auttoi kohtalaisen hyvin.
Kannattaa käydä tutkituttamassa ainakin toi raskausmyrkytyksen mahdollisuus pois ja neurologille pääsee ainakin jos särky on migreenityyppistä.
Yleistähän tuo on tietyillä viikoilla hormonitoiminnan vuoksi ja kyllä se yleensä loppuukin itsestään ;) - Julianne222
Mulla oli myös jatkuva päänsärky yli kuukauden, suunnilleen noilla viikoilla. En myöskään halunnut syödä särkylääkkeitä, joten kärvistelin asian kanssa ja kävin myös niska-hartiahieronnassa. Yhtäkkiä särky meni vaan ohi, olisko ollut rv20 tienoilla, eikä se ole sen koommin vaivannut. Tosin omalla kohdalla särky ei ollut helvetillistä, mutta katalaa silti ja rasittavan jokapäiväistä.
Kantsii tarkastaa verenpaine! Jos se on tosi matala, itsellä oli, se voi aiheuttaa päänsärkyä. Neuvolasta sain ohjeeksi syödä salmiakkia ja lakua, jotka nostavat verenpainetta. Myös anemia, eli alhainen hemoglobiini, voi aiheuttaa päänsärkyä.
Raskausmyrkytyksen mahdollisuus kantsii tietty poissulkea, mutta käsittääkseni hormononaaliset päänsäryt ovat melko yleisiä. Särkylääkkeiden jatkuvaa käyttöä kannattaa kyllä välttää, koska on olemassa ns. särkylääkepäänsäryn vaara!
Terveyskirjasto:
Päänsärkylääkkeitä voi kuitenkin käyttää vain rajallisen määrän ilman, että niistä seuraa vakavia haittavaikutuksia. Ensimmäiseksi kehittyvä haittavaikutus on päänsärky! Liikakäytön jatkuessa myös mahahaava tai maksa- tai munuaisvauriot ovat mahdollisia (ks. «Kipulääkkeet – turvallinen käyttö»1).
Mitä tarkoittaa särkylääkepäänsärky?
Särkylääkepäänsärky on päivittäistä tai lähes päivittäistä päänsärkyä. Se alkaa usein aamuyöllä, kun särkylääkkeen vaikutus loppuu. Särky on tylppää ja siihen voi liittyä pahoinvointia, ärtymystä ja univaikeuksia. Särky poikkeaa usein alkuperäisestä, hoitoa vaatineesta päänsärystä.
Mistä särkylääkepäänsärky johtuu?
Mikä tahansa päänsäryn hoitoon käytettävä lääke voi aiheuttaa päänsärkyä, jos sitä otetaan liian usein tai liian pitkän aikaa. Kyseessä voi olla käsikauppalääke eli ilman reseptiä ostettava lääke tai reseptillä ostettava tulehduskipulääke, triptaani (migreenin täsmälääke) tai ergotamiini.
Lääkkeet aiheuttavat särkylääkepäänsärkyä muuttamalla aivoissa kipua välittävän hermojärjestelmän toimintaa. Tämä johtaa kivun lievittämiseen tarvittavan lääkeannoksen koon kasvuun lääkkeen käytön jatkuessa.
Samanlainen särky voi tulla kahvin, teen, kolajuominen tai kofeiinitablettien runsaasta käytöstä.
Kuka voi saada särkylääkepäänsäryn?
Kuka tahansa, joka käyttää tavallisia tulehduskipulääkkeitä useammin kuin kolmena päivänä viikossa pitempään kuin kolmen kuukauden ajan yhtäjaksoisesti, voi saada päänsäryn jokapäiväiseksi harmikseen.
'''
Toivottavasti päänsärkysi hellittää yhtä yllättäen kuin omalla kohdallani! Tsemppiä!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työttömyys on kasvussa - Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa
Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa. Työttömyys on kuitenkin kasvussa. Mitä itse aja3462751Mikä piirre on kasvoissa tärkein?
Mikä piirre on kasvoissa tärkein kun valitset seuraa itsellesi?1201519Suurimman myrskyilyn jälkeen
vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul481360Mikä häpeä Haapaveden kaupungille
Avin huomautuksen mukaa hoitoyksikkö on ollut monin osin lainvastainen. Huomautettavaa on monista asioista. Miten Haa56967Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan15944Tojotamies törttöili taas auton eteen
Ja taas joku Tojotapappa vähät välitti liikennesäännöistä ja kääntyi viitostietä ajaneen auton eteen tänään, tällä kerta27914Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo149888- 79868
En sano tätä pahalla
Mutta olihan meillä aika reippaasti ikäeroa ja aivan erilaiset elämäntilanteetkin. En vaan jotenkin tajunnut sitä aiemm58836Tiedättekö miksi mies on olemassa?
Lisääntymistä varten. Ei mitään muuta hyötyä. Jos nainen voisi lisääntyä ilman miestä, luuletteko miehet että naiset tar205829