Onko totta että jotkut käyttää

koulutus,mutta,,,,,,

sähköpantoja tai piikkipantoja koiran koulutuksessa??Nehän kai Suomessa on lailla kielletty??Mitä niiden käytöllä saavutetaan tai mitä sellaista niillä voidaan kouluttaa, mitä ei pehmeemmillä tavoilla voitaisi?

Kuinka moni hyväksyy näiden keinojen käyttämisen koulutuksessa?

18

542

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • piikki lihassa

Kyllä on.Ikävää mutta totta.Joillekkin tulos on tärkeämpi kuin koiran hyvinvointi.Ainakin pakkonoudossa käytetään piikkipantaa ja nopeaan tuloksen saantiinhan se tähtää.Loisteeseen kuuluisuuden parrasvaloissa, ihan samoinkuin sairaloinen näyttelyihannointikin.

• 2xyzoäö

Minkälainen se SÄHKÖPANTA on? tuleeko siitä sähköSHOKKEJA? Miten se sähköSHOKKI opettaa koiralle esimes noudon?
      jos se toimii, nii kait se kandeis hommata, mut ku mä en tajuu, miten se sähkö sen esimes noudon sille koiralle opettaa? Kertoisko joku?

• Sähköpannassa on rasia niinkuin sitruunapannassa, mutta suihkauksen sijaan panta antaa sen sisäpuolelle sijoitettujen nastojen kautta koiralle tällin. Panta voi olla kauko-ohjattava (laiton) eli koiran ohjaaja määrää nappia painamalla, koska koira saa tällin. Toinen vaihtoehto on, että pannassa on tunnistin, joka tunnistaa esim. haukun. Nk. näkymätön aita perustuu myös sähköpantaan, siinä pannan laukaisee maahan upotettu lanka.

Noutoa on koirille opetettu aikojen saatossa vaikka millä nipistyksillä ja kuristuksilla, mutta en ite tarkemmin tiedä, miten se on tarkalleen ottaen tehty. Karkeasti arvellen koiralle on kuitenkin todennäköisesti opetettu, että paine loppuu, kun tekee, mitä ohjaaja haluaa.

Nykyaikana kuitenkin osataan kaikki tottelevaisuusliikkeet opettaa palkitsemalla, myös nouto, joten sellaisessa sähköpanta on täysin tarpeeton. Ainakin siinä tapauksessa, kun ollaan ihan tavan seurasesseä tai harrastuskaveria koulimassa kotiin ja kyläkokeisiin.

• goodman!

Koita ite. sillähä siitä selviää. Ja miu mielestä se SÄHKÖ opettaa koiralle kaikkee negatiivistä. Enkä suosittele yhtään sen käyttöä. En tiiä tarkkaan miten se toimii, enkä halua. Jos koiraa ei pysty kouluttaa ilman väkivaltaa ja kaiken maailman uhkailua sun muuta kipua, ni voi jättää sen koiran hankkimatta.
      Sitten ku joku puupää ostaa jonkun sähköpannan tai kuristavan tai jonku muun pannan ja sitte ihmetellään miks Musti hyökkää kimppuun, no siks koska se pelkää ja on aggresiivine.. Sitte menee koira piikille.. ja pitää ottaa toinen koira ku ne on nii kivoja kiusata.. kiusatkaa toisianne.. EI oo nyt tarkotus teille rageta, mutta vituttaa vaan ihmiset joilla ei oo aivoja

• 6+17

Piikkipantoja voi käyttää laillisesti jos piikit ovat tarpeeksi lyhyitä

• 1+2

"Piikki"pannasta on piikit kaukana. Tylpät tapit ja joku näitä väittää piikeiksi.
        Kaulaimen oikea nimi on koulutuskaulain.

• Koirulit1

Kauko-ohjattava sähköpanta olisi näppärä tapauksissa, joissa koira esim. lähtee holtittomasti riistan perään ja hukkaa korvansa, eikä tule tykö. Onko sähköisku pahempi kuin auton alle jääminen? Vapaana sitä koiraa täytyy kuitenkin pitää ihan sen oman hyvinvoinnin takia. Sitä voi itse kukin omilla tahoillaan miettiä.

Tottiksessa näitä apuja käytetään juurikin kuten ylempänä osa ovat veikkailleet, eli niin kauan sattuu kunnes tekee oikein. Kun noutokapula ei ole suussa, siitä seuraa nipistämistä tai muuta epämiellyttävää niin kauan kunnes kapula jälleen on suussa. Mielestäni pakotteilla mennään aina metsään ja siinä kohtaa, kun niitä tottiksessa tarvitaan, pitäisi vähän pohdiskella, miksi niitä pakotteita tarvii ja miten sitä koiraa voisi muulla tavoin motivoida. Positiivisella koulutuksella koira tekee mielellään ja tehokkaasti, niin kuin mielestäni pitääkin :)

• 1+2

Mä ajattelen sähköpannasta, että se on hyvä väline just nimenomaan rankaisukeinoksi tilanteissa, joissa ei muutoin pysty koiraan vaikuttamaan.
        Ja se tällihän ei ole kovin kummoinen, itse olen itseeni kokeillu.
        Tilanteissa joissa mielestäni vois toimia, pihalta karkailuun, riistan perään lähtö kuten yllä mainittu, paikallaolosta karkaamiseen.
        Nämä vain ajatuksia, ei ole henkilökohtaista kokemusta pannan käyttämiseen koiraan.
        Tottiksen kouluttamiseen en lähtisi käyttämään. Itse pyrin positiivisella vahvistamisella opettaan koiran sekä lievemmillä pakotteilla.
        Eihän se koirakaan tyhmä ole, jos opetetaan sähkön kautta ja sähköpanta on kaulassa. Mietin, miten mahtaa koira toimia kokeessa, kun ei olekkaan sähköpantaa kaulassa.

• nelisorminelli
        1+2 kirjoitti:

Mä ajattelen sähköpannasta, että se on hyvä väline just nimenomaan rankaisukeinoksi tilanteissa, joissa ei muutoin pysty koiraan vaikuttamaan.
        Ja se tällihän ei ole kovin kummoinen, itse olen itseeni kokeillu.
        Tilanteissa joissa mielestäni vois toimia, pihalta karkailuun, riistan perään lähtö kuten yllä mainittu, paikallaolosta karkaamiseen.
        Nämä vain ajatuksia, ei ole henkilökohtaista kokemusta pannan käyttämiseen koiraan.
        Tottiksen kouluttamiseen en lähtisi käyttämään. Itse pyrin positiivisella vahvistamisella opettaan koiran sekä lievemmillä pakotteilla.
        Eihän se koirakaan tyhmä ole, jos opetetaan sähkön kautta ja sähköpanta on kaulassa. Mietin, miten mahtaa koira toimia kokeessa, kun ei olekkaan sähköpantaa kaulassa.

Pistäppä osoite tuohon, niin tulen sinulle siitä kolmosesta eteenpäin antamaan, kun mielestäsi ..." se tällihän ei ole kovin kummoinen.."!Liekkö sulla ollut joku venäläinen perseensuristin käytössäsi, mutta se joka minua vastaan on tullut, ei ollut mikään "pikkutälli"kaulain.Vai vaatiko toi sun puolustus puheea tuon vähättelyn?

• 1+2
        nelisorminelli kirjoitti:

Pistäppä osoite tuohon, niin tulen sinulle siitä kolmosesta eteenpäin antamaan, kun mielestäsi ..." se tällihän ei ole kovin kummoinen.."!Liekkö sulla ollut joku venäläinen perseensuristin käytössäsi, mutta se joka minua vastaan on tullut, ei ollut mikään "pikkutälli"kaulain.Vai vaatiko toi sun puolustus puheea tuon vähättelyn?

ei tuo ollut puolustuspuhe, ja täytyy vetää vähä takasi. Siitä on varmaan ainakin 10 vuotta kun kokeilin käteeni pantaa ja voimakkuuksia. En todellakaan muista, millä teholla oli. Varmaankin sitten pienellä kun ei pahalta tuntunut,
        Mutta täytyy tähän vielä lisätä, että käyhän seki kipeää koiralle kun nivusista ottaa kiinni jos ei meinaa irrottaa. On yleisesti käytetty pakote jos ei muuten irrota eikä ole laiton. Kyllä monesti, ihan aikusen oikeesti, tulee tilanteita, jossa sitä pientä kipua on pakko tuottaa koiralle, siis jos puhutaan koiran kouluttamisesta.
        Ensin toki opetetaan ja sitten vasta vaaditaan.
        Kyllä monet koulutusvälineet on OIKEIN käytettynä hyvä apuväline kouluttamiseen.
        Kaikkia välineitähän voi toki väärin käyttää, jopa normaalia kuristavaa kaulainta, ja aiheuttaa tarpeetonta kipua koiralle, jota se ei ymmärrä.

• ...?

Sähköpannat eli impulssipannat toimii sähköimpulssilla, ei shokilla. Sähköimpulssi on samanlainen mitä esim. takavuosien tv-shop vatsalihasvyöt tekivät ihmisille.
      Impulssipanta ei ole suomen laissa nimetty laittomaksi koulutusvälineeksi.

Piikkipannat joiden tapit on alle 8mm, ja jonka metallikaaret ja tapit ovat sileäpintaisia ja päästään pyöristettyjä on sallittuja.

Piikkipannat tapithan menee pannan kiristyessä "sivuttain" ja sen toiminta perustuu kovaan paineeseen, ei siihen että piikit painaisi kurkusta suoraan sisään.
      Paitsi tietty niissä pannoissa joissa piikit ovat "joulukuusen" malliset, mutta ne on suomessa kiellettyjä, tuo laki on aika tarkkaselitteinen.

Sähköpannan päämerkitys on toimia pakotteen tehostimena.
      Esimerkki tapaus pannan toimivuudesta
      Koira on poistumassa omasta pihastasi, huudan kiellon ja koira ei korvaa lotkauta ja häipyy omille teilleen. Sitten sille laitetaan panta kaulaan, se on taas lähdössä pihalta pois mutta nyt huudat kiellon ja annat sille kaukosäätimestä värinän varoitukseksi, koira pysähtyy ja pyörittelee päätään ja jatkaa matkaa -> annat impulssin. Koira vinkaisee ja säikähtäneenä palaa pihaa. Sama kuvio toistuu seuraavana päivänä ja kolmantena päivänä koira kääntyy takaisin pihaan pelkän värinän tuntiessaan. viidentenä päivänä koira ei enää mene tontin rajalle lainkaan.

Samalla menetelmällä voidaan opettaa jöniskoira olemaan ajamatta kauriinjälkiä.
      yms. Panta mahdollistaa pakoitteen pitkän välimatkan päästä.

Piikkipanta sen sijaan useimmilla paljon vetävillä koirilla lopettaa vetämisen kokonaan jo pelkästään kun sen laittaa kaulaan ja sitä kiristää kevyesti. Siis se vetäminen loppuu kokonaan ilman että siitä pannasta pitäisi rykiä tai repiä lainkaan.
      Pannalla pystyy tekemään samoja pakotteita kuin impulssipannalla, vesipullolla tai kolinatölkillä mutta lähietäisyydeltä.
      Ongelmakäytöksen korjaamisessa hyvä apuväline. Jos koira on remmirähjä jerkataan remmistä jo siinä vaiheessa kun koira alkaa tuijottaa vastaan tulevaa kohdettaan. Remmirähjääjän ei saa sallia edes katsoa muita koiria/ihmisiä yms mille räyhääkin. Eli nykäisy pannasta jo ajoissa, ja kontakti koiraan, ja aina kun koira vilkuilee toista uusi nykäisy,( Eli sellainen cesar millanmainen nykäisy = jerkkaaminen)

Itse en näe mitään pahaa kummassakaan välineessä jos ne on sellaisella ihmisellä joka ymmärtää oikea-aikaisen palkkaamisen ja sen miten ja missä tilanteissa pakote on koiran kannalta ehdoton toimi.

Piikkipantoja ja impulssipantojahan myydään esim. virossa ihan ruokamarkettien lemmikkihyllyiltä, siellä tosin myös piikkipannat yli 2cm tapeilla, eli niissä on jo melkoinen vipuvoima. Itse olen molempia kokeillut ja kyllä ne toimivat eivätkä aiheut koiralle oikeinkäytettyinä turhaa tai aiheetonta kipua.
      Tai jos joku pystyy todistamaan että kännykän värinätoiminnon kaltainen värinä aiheuttaa tuskaa niin olen kiinnostunut kuulemaan.
      Piikkipannalla pieni jerkkaus on kuitenkin paljon pienempi paha kuin kuritavalla ketjulla hapettaminen, (tasainen kiristys jolloin koira ei saa henkeä)

• 1+2

Olitpa osannut kirjoittaa, niin että tyhmempikin pitäisi tajuta kyseisten välineiden hyödyn oikein käytettynä.

• hoh hoijakkata

"Ongelmakäytöksen korjaamisessa hyvä apuväline. Jos koira on remmirähjä jerkataan remmistä jo siinä vaiheessa kun koira alkaa tuijottaa vastaan tulevaa kohdettaan. Remmirähjääjän ei saa sallia edes katsoa muita koiria/ihmisiä yms mille räyhääkin. Eli nykäisy pannasta jo ajoissa, ja kontakti koiraan, ja aina kun koira vilkuilee toista uusi nykäisy,( Eli sellainen cesar millanmainen nykäisy = jerkkaaminen)"

Mutta miksi ihmeesaä tuota käyttäisi, kun on pehmeämpiäkin keinoja keksitty? Ihan vaan siedättämällä, etäisyyttä vähitellen kaventamalla ja kontaktia vahvistamalla ilman piikkipantoja tuo remmiräyhäyskin hoituu pois helposti.

• 1+2
        hoh hoijakkata kirjoitti:

"Ongelmakäytöksen korjaamisessa hyvä apuväline. Jos koira on remmirähjä jerkataan remmistä jo siinä vaiheessa kun koira alkaa tuijottaa vastaan tulevaa kohdettaan. Remmirähjääjän ei saa sallia edes katsoa muita koiria/ihmisiä yms mille räyhääkin. Eli nykäisy pannasta jo ajoissa, ja kontakti koiraan, ja aina kun koira vilkuilee toista uusi nykäisy,( Eli sellainen cesar millanmainen nykäisy = jerkkaaminen)"

Mutta miksi ihmeesaä tuota käyttäisi, kun on pehmeämpiäkin keinoja keksitty? Ihan vaan siedättämällä, etäisyyttä vähitellen kaventamalla ja kontaktia vahvistamalla ilman piikkipantoja tuo remmiräyhäyskin hoituu pois helposti.

Ei onnistu kaikkiin koiriin siedätyshoito vaikka kuinka joku niin toivois.

• hoh hoijakkaa
        1+2 kirjoitti:

Ei onnistu kaikkiin koiriin siedätyshoito vaikka kuinka joku niin toivois.

noin mun ekasta koirasta sanottiin ao:n kentällä vaan väärässä olivat... sain pois pehmeillä menetelmillä.(ja seuraaville koirille en oo antanut syntyä ongelmia)

• hoh hoijakkaa
        hoh hoijakkaa kirjoitti:

noin mun ekasta koirasta sanottiin ao:n kentällä vaan väärässä olivat... sain pois pehmeillä menetelmillä.(ja seuraaville koirille en oo antanut syntyä ongelmia)

että millaisille ei sovi?

• ..?

Jos ongelman on annettu päästä niin pitkälle että koira kiihtyy nollasta sataan jo pitkän välimatkan päässä ja kohdistaa rähjäämisensä vaikkapa siihen taluttajan reiteen kun ei pääse ensisijaiseen kohteeseensa kiinni, on mielestäni turha yrittää heilutella mitään nakkeja ja kimittää siltä koiralta kontaktia. Myöskään mikään suunnan vaihtelu ei auta tällaisella ääripäähän kehittyneellä ongelmakoiralla.
      Siksi nollatoleranssi kaiken sellaisen suhteen jonka tietää eskaloituvan helvetin irti pääsyyn.

Tuo on vain yksi tapa korjata ongelma joka olisi pitänyt niillä pehmeämmillä menetelmillä hoitaa jo ennen kuin asiasta on tullut ongelma.

Toki kaikille koirille jerkkaaminen ei sovi, joillekkin koirille on liikaa painetta jo äänen korottaminen.

Kuten sanottu nämä välineet on kehitetty ihmisille jotka tietää mitä tekevät.

• Mää en oikein tajua

Miks pitäis käyttää jotain sähköä tai kukkasumuttimia tai jotain sitruunaa Koira menee enemmän sekasin noist kun EI ymmärrä koirista mitään Esim sakukin on helppö koulutettava

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Martinan uusi poikakaveri

Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      179
      2328
    2. Rakastan sinua

Enkä halua enkä aio sinua satuttaa. Satuttaisin samalla itseäni. Olet ihana mies ja olen pahoillani kuinka sinua kohteli
      Ikävä
      57
      1520
    3. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      221
      1369
    4. Kun viimeksi tapasit kaivattusi

Kasvokkain ( ei netti, varmuudeksi vielä tarkennan), jännittikö? Jos, miten se ilmeni? Huomasitko jännittikö kaivattuasi
      Ikävä
      56
      1192
    5. Laita mulle viesti!!

Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      80
      1180
    6. Vanhemmalle naiselle

alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      39
      1109
    7. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      72
      1051
    8. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      132
      1039
    9. Jos lähestyisin

näyttäisitkö ovea vai vihreää valoa?
      Ikävä
      65
      1020
    10. Leppäskän tarratoimikunta kävi Suviseuroussa haastamassa riitaa!

Voiko enää törkeämmin häiritä uskovien juhlia? https://www.kirkkojakaupunki.fi/-/tarratoimikunnan-aktivistit-kokivat-sy
      Luterilaisuus
      224
      945
    Aihe