Laajakaistan nopeus ei toteudu

rahat takaisin

Minulla oli aikaisemmin Soneran 10Mbit/s nettiliittymä ja silloin todellinen nopeus oli yleensä noin 8Mbit/s.

Pari vuotta sitten tarjottiin pienellä lisähinnalla 24Mbit/s nettiliittymää ja otin sen. Mutta nyt kun olen testaillut nopeutta niin yleensä se on noin 8-12Mbit/s, joskus havoin on ollu korkeimmillaan 16Mbit/s.

Sonerahan kyllä yrittää pyristellä vastuusta kertomalla että nopeus on vain teoreettinen maksimi, mutta kai palvelun tarjoajalla pitää nyt joku vastuu olla siitä että tuote vastaa sitä mitä on myyty.

Nyt tarjottiin taas muutaman euron lisähinalla Koti TV palvelua, mutta mahtaako se toimia lainkaan jos todellinen käytettävissä oleva laajakaistan nopeus on vain 10Mbit/s jos sitäkään? Mahtaako tuota määräaikaista Koti TV palvelua saada purettua jos se ei toimi hitaan nopeuden vuoksi?

Taidankin siirtyä takaisin 10Mbit/s liittymään, niin saa sentään suunnilleen sen mitä on ostanut.

162

15693

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Huijatuksi tullut!

      Ei koskaan enää Soneralta mitään!! Otin 24M/1M laajakaistan. Ja alussa toimikin hienosti, nyt siitä aikaa menny 1/2 vuotta, nopeus 16M. Ja pari kk:tta siitä, nopeus nyt alle 10M ja tällä hetkellä menee parikin päivää ettei pääse nettiin. Otin asiakaspalveluun yhteyttä, joku robotti pölisee langan päässä. Ja sitten omat sivut asikaspalvelusta pyysin yhteydenottoa ja antoivat ajan, mutta tänäpäivänäkään ei oo kuulunu mitään. Ei sen puoleen minua varoitettiin Sonerasta, mutta en uskonu. Ja tässä tulos. Kusetteva rosvo firma, ei mitään muuta koko Sonera. Ja saman olen kuullut niin monelta muultakin. Varokaa tätä firmaa, jos ette halua että teitä huijataan pahemman kerran. !!!

      • Turhaan te

        rakkikoirat Soneralle räksytätte, kun asiat ovat ihan samalla tavalla kaikkien operaattorien kohdalla. No joo, yksi on alitse muiden, DNA, joka on pahin huijari.


      • Tarkka tilaaja!

        Saunalahti on siitä rehellinen, ettei alkanut lusmuilemaan.
        Otin 20M/2M liittymän viime keväänä.
        Aloin testaamaan heti (en ymmärrä miksi myivät sen vaikka tiesivät totuuden toiseksi) ja viikon aikana eri yhteyksillä, piuha, wlan, eri nopeustestit, en päässyt kertaakaan yli 9/1 Mbitsin. 9.22 taisi olla nopein.
        Eipä muuta kuin yhteys Saunalahteen ja purkamaan sopimusta 14 päivän säännöllä.
        Tuli tunnustus, että kohteessanne on vanhat kupariset puhelinpiuhat. Max nopeus on 10M minkä he pystyvät toimittamaan.
        No uusi sopimus on 10M71M ja hinta tippui sen mukaiseksi.

        Elikkä tilaaja on tyhmä jos alkaa haikailemaan sopimuksensa perään vasta kuukausien kuluttua. Testit pitäisi tehdä 14 vuorokauden sisällä, ottaa mielellään printit tai ainakin todistajat ja toimittaa Operaattorille ja tarvittaessa purkaa sopimus.

        Tuolla joku mainitsi Soneran tarjonneen kotikaistaa. No kuinka se voisikaan toimia kun normiyhteyskin jää noin paljon tavoitteista!!!

        Älkää hyvät ihmiset menkö lankaan. Jos menette, ei kannata alkaa valittaa liian myöhään. Paitsi valittaa kerran päivässä jos yhteys on tippunut oleellisesti alkuperäisistä.

        Omani pelittää edelleen puolen vuoden jälkeen samalla noin 9Mbits nopeutta. Sama onko wlan vai piuha.

        Voisin kertoa toisen esimerkin kun otin viime talvena mokkulan DNA-Pro sopimuksella. Lupasivat 42 Mbitsiä hah hah haa. Epäilin jo etukäteen. Kerran aamuyöstä pääsin niinkin korkealle kuin 11 Mbits. Mutta muuten jäi surffaamaan 3 - 5 Mbitsin välille ja mitä pitemmälle päivä meni tippui yhteys illalla jopa 1 Mbitsin tasolle. Siinä ne "suomen nopeimmat" lupaukset ovat. Mulla oli paras mokkula mitä DNA:lta löytyy SIERRA.

        Sain purettua senkin sopimuksen 1 vuorokauden irtisanomisella.


      • vaihda jo nopeaan

        kannattaa heittää romukoppaan tuollaset systeemit mitkä ei toimi eihän traktorikaan bensalla käy vaikka on nopeampaa.minä katkaisin piuhat poikki ja sitten vielä irroittivat kadun laidasta kaapista toisen pään.nyt on ollut dna mokkula jo monta vuotta joka päivä on toiminut.on nopeampi kuin minä itse.että sommottii eikä maksa kuin 9.99 e kuukaudessa.


      • 197255
        Turhaan te kirjoitti:

        rakkikoirat Soneralle räksytätte, kun asiat ovat ihan samalla tavalla kaikkien operaattorien kohdalla. No joo, yksi on alitse muiden, DNA, joka on pahin huijari.

        Sonera on ansainnu räksytyksensä, rahastaa toteutumattomasta palvelusta ja en suinkaan ole ainut. Maksan nykyään saunalahdelle 3 mokkulaa ja kaksi puhelinliittymää, soneran yhden laajakaistan hintaan. Niin että olisiko sinullakin räksyttäjä peiliin katsomista?


      • tapsa5

        Lähdin myös Sonerasta em. syistä.
        Nyt ollut DNA ja kaikki on pelannut huomattavasti paremmin


      • Meillä monopoli
        Turhaan te kirjoitti:

        rakkikoirat Soneralle räksytätte, kun asiat ovat ihan samalla tavalla kaikkien operaattorien kohdalla. No joo, yksi on alitse muiden, DNA, joka on pahin huijari.

        En ole saavuttanut DNA:n myymää ADSL-nopeutta koskaan,tiedän kyllä että ne on teoreettisia mutta pitäisi nyt johonkin tuntumaan päästä ennenkuin myy lisänopeutta.Muuten olen kyllä ADSL-liittymääni tyytyväinen,kaapelimodeemi oli kovassa tyrkytyksessä mulle mutta ei koskaan toiminut koska signaali ei riittänyt. Monen siklauksen jälkeen sain kaapeliliittymän tietsikkaani purettua ja takaisin ADSL:ään.
        Asiasta vähän poiketen:
        Yhtiössämme eli rivarimme keskellä oli tehty "tosi-ti-miehen haaroitus" ja tv-kuvamme oli n. vuoden tilkkutäkkiä kunnes syy löytyi,asukkaat jotka tekivät muutoksia taisivat olla "ns.määrätyssä suojeluksessa" eivätkä koskaan joutuneet korvausvelvollisuuteen.


      • voi vittu
        197255 kirjoitti:

        Sonera on ansainnu räksytyksensä, rahastaa toteutumattomasta palvelusta ja en suinkaan ole ainut. Maksan nykyään saunalahdelle 3 mokkulaa ja kaksi puhelinliittymää, soneran yhden laajakaistan hintaan. Niin että olisiko sinullakin räksyttäjä peiliin katsomista?

        Kuluttaja asiamies on olemassa !!! Haloo !!


      • 12+2
        voi vittu kirjoitti:

        Kuluttaja asiamies on olemassa !!! Haloo !!

        Operaattorit myyvät laajakaistaliittyä tarkistamatta sopiiko kyseinen liittymä oikeasti talouteen johon olet sitä tilaamassa. Voi esimerkiksi olla niin että talouteesi on mahdollista laittaa vain 10mbit/s nopeudella toimiva liittymä, vaikka sinulle on myyty 24mbit/s nopeudella toimiva liittymä, ja tämä asia selviää vasta kun sitä lähtee selvittämään, miksei kyseinen liittymä toimi luvatulla nopeudella. Operaattori ei välttämättä itsekään tiedä asiasta. Omalla kohdallani ei ole ollut tällaista ongelmaa, mutta olen kuullut muilla sellaisia olleen.

        Asiaa kannattaa selvittää ihan periaatteesta, koska minusta operaattori myy ilmaa ja itse sitä ilmaa ostaa, niin minusta se on huijaus vaikka operaattori väittäisi ettei tiennyt asiasta.

        Toinen seikka on nämä ADSL modeemit, joilla yhteys muodostetaan. Ne ottavat lämpövaurioita ja ajan kanssa toiminta voi heiketä, kaikki modeemit eivät välttämättä kykene siirtämään tietoa liittyvän vaatimusten mukaisesesti. Saattaa olla myös niiden elinikää ei ole pyrittykään suunnittelemaan kovin pitkäksi, jotta uusia ostettaisiin tilalle.. Jos nyt vaikkapa se hehkulamppuhuijaus tulee joillekin tästä mieleen? Kaapeleissa voi olla vikaa. Verkkoon yhdistetyllä laitteella ja sen ominaisuuksilla voi myös olla merkitystä. Ja operaattorin puolellakin on voitu jotain tunaroida.

        Kolmas seikka on että nämä asiat toimii silleen erillisten tahojen tekemänä. Asennuksen hoitaa joku muu kuin liittymän myynnin, asiakaspalvelussa joutuu vuorovaikuttamana jonkun toisen henkilön kanssa, ja huoltotilanteessa huoltomieskin saattaa olla ihan eri kuin nämä aiemmin mainitut. Toisinsanoen jos joku taho siellä jotakin möhlää, ei se välttämättä näille muille tahoille ilmene, ennenkuin asiaa lähtee selvittämään.

        Ja sehän se vasta hankalaa onkin.


      • Sommottii
        vaihda jo nopeaan kirjoitti:

        kannattaa heittää romukoppaan tuollaset systeemit mitkä ei toimi eihän traktorikaan bensalla käy vaikka on nopeampaa.minä katkaisin piuhat poikki ja sitten vielä irroittivat kadun laidasta kaapista toisen pään.nyt on ollut dna mokkula jo monta vuotta joka päivä on toiminut.on nopeampi kuin minä itse.että sommottii eikä maksa kuin 9.99 e kuukaudessa.

        WELAN 5e/kk.


      • s-lahtelainen
        Turhaan te kirjoitti:

        rakkikoirat Soneralle räksytätte, kun asiat ovat ihan samalla tavalla kaikkien operaattorien kohdalla. No joo, yksi on alitse muiden, DNA, joka on pahin huijari.

        Olen lahtelainen ja s-tyytyväinen. Liittymä on kaapelimodeemi ja 30 M. Yrittävät lahtelaiset koko ajan myydä edullisempaa 10M:ää, mutta en vaihda koska gigan tavaraa tulee jopa 3,5 Mt/s.

        Vaihda liittymää, jos mahdollista, se tuo säästöä joka sekunti.


      • petetty4
        12+2 kirjoitti:

        Operaattorit myyvät laajakaistaliittyä tarkistamatta sopiiko kyseinen liittymä oikeasti talouteen johon olet sitä tilaamassa. Voi esimerkiksi olla niin että talouteesi on mahdollista laittaa vain 10mbit/s nopeudella toimiva liittymä, vaikka sinulle on myyty 24mbit/s nopeudella toimiva liittymä, ja tämä asia selviää vasta kun sitä lähtee selvittämään, miksei kyseinen liittymä toimi luvatulla nopeudella. Operaattori ei välttämättä itsekään tiedä asiasta. Omalla kohdallani ei ole ollut tällaista ongelmaa, mutta olen kuullut muilla sellaisia olleen.

        Asiaa kannattaa selvittää ihan periaatteesta, koska minusta operaattori myy ilmaa ja itse sitä ilmaa ostaa, niin minusta se on huijaus vaikka operaattori väittäisi ettei tiennyt asiasta.

        Toinen seikka on nämä ADSL modeemit, joilla yhteys muodostetaan. Ne ottavat lämpövaurioita ja ajan kanssa toiminta voi heiketä, kaikki modeemit eivät välttämättä kykene siirtämään tietoa liittyvän vaatimusten mukaisesesti. Saattaa olla myös niiden elinikää ei ole pyrittykään suunnittelemaan kovin pitkäksi, jotta uusia ostettaisiin tilalle.. Jos nyt vaikkapa se hehkulamppuhuijaus tulee joillekin tästä mieleen? Kaapeleissa voi olla vikaa. Verkkoon yhdistetyllä laitteella ja sen ominaisuuksilla voi myös olla merkitystä. Ja operaattorin puolellakin on voitu jotain tunaroida.

        Kolmas seikka on että nämä asiat toimii silleen erillisten tahojen tekemänä. Asennuksen hoitaa joku muu kuin liittymän myynnin, asiakaspalvelussa joutuu vuorovaikuttamana jonkun toisen henkilön kanssa, ja huoltotilanteessa huoltomieskin saattaa olla ihan eri kuin nämä aiemmin mainitut. Toisinsanoen jos joku taho siellä jotakin möhlää, ei se välttämättä näille muille tahoille ilmene, ennenkuin asiaa lähtee selvittämään.

        Ja sehän se vasta hankalaa onkin.

        Ja olen kanssasi samaa mieltä, pelkkää huijausta on tämä kaikki kun talo liitettiin "mukamas" johonkin valokuiuiverkkoon, mukamas laajakaistanopeudetkin nousee!!! Ainoa mikä nousee on vuokra asunnosta entinen Sonera-laajakaistasopimus on voimassa vaika vähän väliä tulee postia liittyen UUTEEN VALOKUITU blaablaa systeemiin????? Eli nyt maksetaan tuplamaksuja ADSL-liittymästä, pitäiskö tämä nyt niellä mutisematta, häh???
        On tää niin perseestä koko touhu, että kohta asia "räjähtää" kyllä jotenkin!
        Eli; terveisiä Kankkulan Kaivosta vaan, perästä kuuluu, toivon mukaan.!


      • JK (kokoomus)
        Tarkka tilaaja! kirjoitti:

        Saunalahti on siitä rehellinen, ettei alkanut lusmuilemaan.
        Otin 20M/2M liittymän viime keväänä.
        Aloin testaamaan heti (en ymmärrä miksi myivät sen vaikka tiesivät totuuden toiseksi) ja viikon aikana eri yhteyksillä, piuha, wlan, eri nopeustestit, en päässyt kertaakaan yli 9/1 Mbitsin. 9.22 taisi olla nopein.
        Eipä muuta kuin yhteys Saunalahteen ja purkamaan sopimusta 14 päivän säännöllä.
        Tuli tunnustus, että kohteessanne on vanhat kupariset puhelinpiuhat. Max nopeus on 10M minkä he pystyvät toimittamaan.
        No uusi sopimus on 10M71M ja hinta tippui sen mukaiseksi.

        Elikkä tilaaja on tyhmä jos alkaa haikailemaan sopimuksensa perään vasta kuukausien kuluttua. Testit pitäisi tehdä 14 vuorokauden sisällä, ottaa mielellään printit tai ainakin todistajat ja toimittaa Operaattorille ja tarvittaessa purkaa sopimus.

        Tuolla joku mainitsi Soneran tarjonneen kotikaistaa. No kuinka se voisikaan toimia kun normiyhteyskin jää noin paljon tavoitteista!!!

        Älkää hyvät ihmiset menkö lankaan. Jos menette, ei kannata alkaa valittaa liian myöhään. Paitsi valittaa kerran päivässä jos yhteys on tippunut oleellisesti alkuperäisistä.

        Omani pelittää edelleen puolen vuoden jälkeen samalla noin 9Mbits nopeutta. Sama onko wlan vai piuha.

        Voisin kertoa toisen esimerkin kun otin viime talvena mokkulan DNA-Pro sopimuksella. Lupasivat 42 Mbitsiä hah hah haa. Epäilin jo etukäteen. Kerran aamuyöstä pääsin niinkin korkealle kuin 11 Mbits. Mutta muuten jäi surffaamaan 3 - 5 Mbitsin välille ja mitä pitemmälle päivä meni tippui yhteys illalla jopa 1 Mbitsin tasolle. Siinä ne "suomen nopeimmat" lupaukset ovat. Mulla oli paras mokkula mitä DNA:lta löytyy SIERRA.

        Sain purettua senkin sopimuksen 1 vuorokauden irtisanomisella.

        OLEN RIKAS


      • Totuus on toista
        12+2 kirjoitti:

        Operaattorit myyvät laajakaistaliittyä tarkistamatta sopiiko kyseinen liittymä oikeasti talouteen johon olet sitä tilaamassa. Voi esimerkiksi olla niin että talouteesi on mahdollista laittaa vain 10mbit/s nopeudella toimiva liittymä, vaikka sinulle on myyty 24mbit/s nopeudella toimiva liittymä, ja tämä asia selviää vasta kun sitä lähtee selvittämään, miksei kyseinen liittymä toimi luvatulla nopeudella. Operaattori ei välttämättä itsekään tiedä asiasta. Omalla kohdallani ei ole ollut tällaista ongelmaa, mutta olen kuullut muilla sellaisia olleen.

        Asiaa kannattaa selvittää ihan periaatteesta, koska minusta operaattori myy ilmaa ja itse sitä ilmaa ostaa, niin minusta se on huijaus vaikka operaattori väittäisi ettei tiennyt asiasta.

        Toinen seikka on nämä ADSL modeemit, joilla yhteys muodostetaan. Ne ottavat lämpövaurioita ja ajan kanssa toiminta voi heiketä, kaikki modeemit eivät välttämättä kykene siirtämään tietoa liittyvän vaatimusten mukaisesesti. Saattaa olla myös niiden elinikää ei ole pyrittykään suunnittelemaan kovin pitkäksi, jotta uusia ostettaisiin tilalle.. Jos nyt vaikkapa se hehkulamppuhuijaus tulee joillekin tästä mieleen? Kaapeleissa voi olla vikaa. Verkkoon yhdistetyllä laitteella ja sen ominaisuuksilla voi myös olla merkitystä. Ja operaattorin puolellakin on voitu jotain tunaroida.

        Kolmas seikka on että nämä asiat toimii silleen erillisten tahojen tekemänä. Asennuksen hoitaa joku muu kuin liittymän myynnin, asiakaspalvelussa joutuu vuorovaikuttamana jonkun toisen henkilön kanssa, ja huoltotilanteessa huoltomieskin saattaa olla ihan eri kuin nämä aiemmin mainitut. Toisinsanoen jos joku taho siellä jotakin möhlää, ei se välttämättä näille muille tahoille ilmene, ennenkuin asiaa lähtee selvittämään.

        Ja sehän se vasta hankalaa onkin.

        "Operaattorit myyvät laajakaistaliittyä tarkistamatta sopiiko kyseinen liittymä oikeasti talouteen johon olet sitä tilaamassa. "

        Saimme tiettyyn tutkimuskäyttöön kerrostaloon (80-luvulla rakennettu)
        MAHDOLLISUUDEN dna:n 200 XXL kiinteään laajakaistaan. (Siis
        lupaus 200 Mt).

        Se ei meille ONNEKSI siis maksanut mitään, mutta
        asentajia juoksi jostain antenniliikkeestä taloyhtiön laskuun,
        useita kertoja DNA:sta ja aina piti jonkun olla päivystämässä.

        Dna:lla asiakaspalvelu ei tiennyt edellisen puhelun
        tai käynnin seikkoja, kaikki selitettiin aina uudelleen.
        Eikö asiakaspalveluissa ole kirjaamisjärjestelmiä, joissa
        kaikki on muistissa ?

        Kerran asentaja jätti tulematta ja asiakaspalvelu ei
        tiennyt, että miksi ja koko asentajajärjestelmä jäi hämäräksi.

        Entä lopputulos: no nopeus on PARHAIMMILLAAN JOSKUS 20 Mt,
        käytännössä muutama Mega.

        Lomalla olisi kesällä ollut muutakin tekemistä kuin
        päivystää asentajia, jotka eivät tulleet, ei onneksi maksanut kuitenkaan.

        Eli alunperin olisi pitänyt selvittää talon sopivuutta tuohon
        hirmuiseen nopeuteen?


      • ei 14pvä ole mikään
        Tarkka tilaaja! kirjoitti:

        Saunalahti on siitä rehellinen, ettei alkanut lusmuilemaan.
        Otin 20M/2M liittymän viime keväänä.
        Aloin testaamaan heti (en ymmärrä miksi myivät sen vaikka tiesivät totuuden toiseksi) ja viikon aikana eri yhteyksillä, piuha, wlan, eri nopeustestit, en päässyt kertaakaan yli 9/1 Mbitsin. 9.22 taisi olla nopein.
        Eipä muuta kuin yhteys Saunalahteen ja purkamaan sopimusta 14 päivän säännöllä.
        Tuli tunnustus, että kohteessanne on vanhat kupariset puhelinpiuhat. Max nopeus on 10M minkä he pystyvät toimittamaan.
        No uusi sopimus on 10M71M ja hinta tippui sen mukaiseksi.

        Elikkä tilaaja on tyhmä jos alkaa haikailemaan sopimuksensa perään vasta kuukausien kuluttua. Testit pitäisi tehdä 14 vuorokauden sisällä, ottaa mielellään printit tai ainakin todistajat ja toimittaa Operaattorille ja tarvittaessa purkaa sopimus.

        Tuolla joku mainitsi Soneran tarjonneen kotikaistaa. No kuinka se voisikaan toimia kun normiyhteyskin jää noin paljon tavoitteista!!!

        Älkää hyvät ihmiset menkö lankaan. Jos menette, ei kannata alkaa valittaa liian myöhään. Paitsi valittaa kerran päivässä jos yhteys on tippunut oleellisesti alkuperäisistä.

        Omani pelittää edelleen puolen vuoden jälkeen samalla noin 9Mbits nopeutta. Sama onko wlan vai piuha.

        Voisin kertoa toisen esimerkin kun otin viime talvena mokkulan DNA-Pro sopimuksella. Lupasivat 42 Mbitsiä hah hah haa. Epäilin jo etukäteen. Kerran aamuyöstä pääsin niinkin korkealle kuin 11 Mbits. Mutta muuten jäi surffaamaan 3 - 5 Mbitsin välille ja mitä pitemmälle päivä meni tippui yhteys illalla jopa 1 Mbitsin tasolle. Siinä ne "suomen nopeimmat" lupaukset ovat. Mulla oli paras mokkula mitä DNA:lta löytyy SIERRA.

        Sain purettua senkin sopimuksen 1 vuorokauden irtisanomisella.

        Tuo 14 päivän peruutusoikeus koskee ilman syytä perumista. Jos toimitettu palvelu ei ole sitä mitä on myyty, niin kyllä sellaisen sopimuksen voi perua vaikka kahden vuoden päästä.


    • hitsipilli.....

      Soneran paska laajakaista.

      Soneran 1 M laajakaista toimi ennen tiettyinä vuorokauden aikoina, mutta "onneksi" Sonera teki muutostöitä ja mahdollisti nopeamman 10 M laajakaistan. Nyt Soneran laajakaista etsiin yhteyden ja "NOPEASTI" katkaisee sen.

      Eli nyt vuokraan liittyvä 1 M laajakaista ei toimi, mutta muutaman kymmenen euron kuukausittaisesta lisämaksusta olisi mahdollisuus saada 10 M:n laajakaista.

      Soneran vikapäivystys vastaa, jos jaksaa kuunnella todella ärsyttävää odotusmusiikkia enemmän kuin puoli tuntia. Sitten uhataan melkoisella laskulla, jos he lähettävät miehen korjaamaan vikaa. Toki väittävät lähettävänsä laskun vain siinä tapauksessa, että vika löytyy laajakaistan käyttäjän omista laitteista tai käytöstä. Minun kohdallani, joka ainoalla kerralla Sonera on väittänyt vian johtuneen laitteistani, mutta aina yhteysvika on johtunut Soneran laajakaistasta. On vain tarvinnut odottaa, että korjaavat viat muiden asukkaiden vaatimuksesta.

      Soneran asiakaspalvelu on sitä tasoa, että mielellään ottavat maksun perittynä vuokran yhteydessä ja sen lisäksi vielä asukkaan kuukausimaksun mikäli asukas haluaa itsepäisesti maksamisen ilon lisäksi käyttää laajakaistaa.

      • olisi edes ohjeet

        Tuo minukin ketuttaa soneran touhuissa. Melkein ensimmäisenä alkavat pelotella huoltokäynnillä ja siitä koituvalla laskulla, jos vika on asiakkaan vastuulla.

        Itsellä oli pitkään niin että 24 megan liittymästä tuli 6-10 megaa. Soneran mielestä heidän puoleltaan kaikki oli ok. Joskus sitten joutoaikana aloin kokeilemaan modemini eri asetuksa ja kun kokeilin eri protokkolla vaihtoehtoja, niin yks kaks nopeus nousi, nyt liittymästä saa noin 17 megaa. Miksi sonera ei voi luoetteloida eri vaihtoehtoja sivuilleen ja kertoa suoraan mitä niistä tulee käyttää ja mkä ei toimi. Aika harva tavallinen kuluttaja on kuitenkaan mikään IT-ammattilainen, jolle nämä asiat ovat selviä. Itse olen automaatioinsinööri ja vähän käryllä näistä asioista, joten voin vain kuvitella miten voimaton joku asioita huonommin tunteva on näiden kanssa.

        Soneran sivuilla on kyllä lista modemeista jotka on todettu toimiviksi, mutta niistä monet on sellaisia joita ei ole myyty enään vuosikausiin.


    • ärsyttävä sonera

      Pitäisi tuo Soneran korjauksen tuntiveloitus toimia toisinkin päin - kun Soneran liittymä ei toimi, niin samalla tuntiveloituksella asiakkaalle korvaus.

      Ja näillä toimimattomuuskorvauksilla asiakas maksaa soneran toimimattoman laajakaistan korjauksia vuosikymmeniä eteenpäin...

    • onhan soneralla vastuu toimivuudesta, ja se on ihan kirjoitettu soppariin.
      tästä on tullu taisteltua monessa paikassa monella eri liittymänopeudella, JA

      SE, minkä sonera TAKAA ja LUPAA, on YKSI KOLMASOSA nimellisnopeudesta! eli 24megasella se on tuo 8, jos putoaa sen alle olet oikeutettu valittamaan, muuten et.

    • jussi1232

      Ainoa mikä toimii on valokaapeli, eli piuha vedetään pirttiin ja nopeus on mitä luvataan!
      Nämä langattomat voi luvata mitä vaan, mutta nopeus riippuu käyttäjien määrästä, eli jos jakajalta lähtee 100mb ja käyttäjiä on yhtä aikaa 100, niin ei siitä paljon taloutta kohti tule!

    • soneran paska

      ota kalenteri koneesi eteen ja merkkaa päivä ja kloaika muistiin, milloin yhteys pätkii tai ei toimi. ilmoita sitten palveluntarjojalla ajat ja vaadi korvausta.

      minä sain korvaukseksi 10e puheaikaa Soneran maksulliseen puhelinpalveluun.
      no shit.

    • soneraonparas

      Niin se paskalahtikin on kusetusta joka sekunti,samoin denan liittymä.
      Molemmilla on aivan perseestä noi mainokset,Sonera on paras ja kattavin!

    • on kokemusta

      Niin varmasti saitkin haha! Suomessa asiakas on aina väärässä ja syypää toimimattomaan palveluun, eikä tämä koske vain Soneraa.

    • Suosittelen kaikille 4 G LTE esim. E398 mokkulaa, ainakin DNA PRO::lla tulee mitä luvataan eli 50 Mbits sisään ja ulos. hinta on täällä tampereella 27,90 kuussa mokkulan kanssa.

      http://www.speedtest.net/result/2300671508.png Tällä mittauskerralla sisään tuli 45 megaa ja uloskin yli 30 megaa eli verkon kuormitus toki vaikuttaa jonkin verran, mutta jos vertaatte tulosta Soneran full rateihinne on eri selkä 4 G mokkulan hyväksi.

      • Tarkka tilaaja!

        Valehtelet niin että MOKKULA heiluu.
        Kirjoitin tuonne ylemmäksi kokemukseni DnaPro mokkula jutusta. Erehdys!
        Taidat olla Pro palkollinen vai?
        Asun nimittäin keskellä aluetta, 9 kerroksessa huoneet joka suuntaan, missä pitäisi toimia kaikki suomen nopeimmat yhteydet, koska linkkiasemat on lähistöllä. Mutta ei vaan pelittänyt DnaPro lupaukset.


      • Half Woman

      • pas***ti+ saunalahti

        Täällä haja-asutusalueella ei saunalahden mokkula toiminut tehokkaallakaan lisä-antennilla kuin yöllä ja silloinkin niin hitaasti, ettei mitään isoja tiedostoja kannattanut yrittääkään laittaa menemään, ja pankkiiyhteyskin vei puolituntia laskunmaksuun, ja lisäksi asiakaspalveluun on turha soittaa ja siitäkin turhauttavasta jonottamisesta pitää vielä maksaa. Hitaus alkoi ilmetä kun liittymä oli käytösä 2kk. ja selitykset operaattorilta oli yhtä blaa...blaata.

        DNA onkin ainoa joka täällä toimii siedettävästi, ja puh. asiakaspalvelu vastaa nopeasti ja on ilmainen.
        Kannattaa tehdä kuluttajalautakuntaan valitusreklamaatio nettilomakkeella, vaikka sen käsittely kestääkin viikkokausia... jos yhteys ei toimi edes siten että yhteys on riittävä sähköpostien lähettämiseen isommillekin tiedostoille.... tai on useinkin yhteyskatkoja.


    • Mr Optic

      Ei kupariverkossa saa mitään nopeutta. Adsl kuuluu kivikauteen. Rakentakaa oma kuituverkko jos ei operaattorit siihen pysty. Kuituverkoissa pienin nopeus on 100Mb.
      IpTv kanava tarvitsee n. 4-5Mb ja HDTV kanava samassa verkossa n. 20Mb. Ei vuonna 2012 enää sais olla kuin optisia verkkoja.

      • ADSL 8 m

        Kuituverkos 1mega 30 ja 100Mb.


    • meilläkin pitäis olevinaan olla valokuitu (100Mb), parhaimmillani oon saannu sen 30Mb irti...pätkii vähä välii, toimii vasta sitten ku tekee vianmäärityksen...väittää aina että modeemiin ei voi muodostaa yhteyttä?! onneks toi nyt maksaa vaan sen 5€/kk mutta ärsyttää ku pätkäsee aina kesken jotain tärkeetä...ja asiakaspalveluun kun soittaa nii helvetinmoinen lasku tulee perässä, mikä on väärin mun mielestä koska vika ei ole asiakkaan puolella -.-

      • IsoEsa

        Kuituverkossa ja Kaapelissa nopeudet pitävät paikkansa yleensä, operaattorista riippumatta. Wanhat kuparipiuhat hidastavat tiedonsiirtonopeuksia.
        Kuituverkon ns vioissa on vika monesti käyttäjän laitteissa esim väärä modeemi, asetukset, verkkokortti, kaapelit jne. Esimerkiksi jos on modeemi joka ei anna, kun 30mb maximi niin ei sillä sitä seinästä tulevaa 100mb saa pihalle. Jos on esimerkiksi 10/100-verkkokortti ei sillä saa seinästä tulevaa 100mb edes pihalle 200mb puhumattakaan, silloin tarvitaan väh.1gb kortti jne. Isot heitot noissa perus adsl ja mokkula yhteyksien nopeuksissa kyllä on. Mokkula nyt kaikista surkeinpana isoine nopeusvaihteluineen. Itsellä joskus aikanaan oli 8mb adsl niin kyllä se 6mb oli maximissaan jatkuvana vaikka laitteet kunnossa olivatkin ja silloinen talo liitetty puheliverkkoon uusilla piuhoituksilla.


      • make L
        IsoEsa kirjoitti:

        Kuituverkossa ja Kaapelissa nopeudet pitävät paikkansa yleensä, operaattorista riippumatta. Wanhat kuparipiuhat hidastavat tiedonsiirtonopeuksia.
        Kuituverkon ns vioissa on vika monesti käyttäjän laitteissa esim väärä modeemi, asetukset, verkkokortti, kaapelit jne. Esimerkiksi jos on modeemi joka ei anna, kun 30mb maximi niin ei sillä sitä seinästä tulevaa 100mb saa pihalle. Jos on esimerkiksi 10/100-verkkokortti ei sillä saa seinästä tulevaa 100mb edes pihalle 200mb puhumattakaan, silloin tarvitaan väh.1gb kortti jne. Isot heitot noissa perus adsl ja mokkula yhteyksien nopeuksissa kyllä on. Mokkula nyt kaikista surkeinpana isoine nopeusvaihteluineen. Itsellä joskus aikanaan oli 8mb adsl niin kyllä se 6mb oli maximissaan jatkuvana vaikka laitteet kunnossa olivatkin ja silloinen talo liitetty puheliverkkoon uusilla piuhoituksilla.

        mulla on dna laajakaista ja nopeus 40 ja toimii ihan hyvin.lahdean alue,ja nopeus vaihtelee 37-41 ja joskus käyy 33 ssa


    • kuby66

      Sonera on täysi k#setusfirma. Minkäänlaista asiakaspalvelua ei sieltä saa. Erehdyin ottaan 2-vuoden sopimuksen. Kohta se päättyy. Enkä koskaa enää k#sekkaan soneran mastoja päin.

    • petetty4

      On se kummallista kun nuo liittymäkauppiaat voivat tehdä uuden liittymän, vaikka en ole allekirjoittanut mitään.

      Marketeissa hääriviä kauppiaita kannattaa varoa, heidän kanssaan ei kannata alkaa keskustelemaan, eikä missään tapauksessa kannata kertoa henkilötietojaan.
      Huomaat muutaman päivän kuluttua sulla olevan pari kolme uutta määräaikaista liittymää, eikä niitä menaa saada purettua millään.
      Älkää uskoko liittymäkauppiaita, jos he lupaavat ilmaista puheaikaa olevan tarjolla.
      He eivät kerro siinä vaiheessa, että samalla he tekevät uuden liittymän, joka on määräaikainen ja kun puheaika on käytetty alat maksamaan siitä hyvin kalliita puheluita liittymän loppuajan ja vähintäänkin perusmaksua.

      Kaikki operaattorit ovat samanlaisia kusettajia, VAROKAA!

    • Valokuitua

      Eipä nuo nopeudet toteudu kenelläkään palveluntarjoajalla joka käyttää vanhaa kupariverkkoa. Itselläni on ollut Soneran laajakaista 8M ja 24M yhteys, nopeudet molemmissa samaa luokkaa. Ainoastaan vikaherkkyys on ollut suurempi tuossa nopeammassa. Kymen Puhelimelta ollut samat nopeudet jotka toimivat aavistuksen paremmin, mutta eivät tietenkään luvatuilla nopeuksilla ja nopeammassa on enemmän katkoksia.

      Palvelutaso on yleensä se puolet tai vähemmän luvatusta nopeudesta ja siihen tyydyttävä. Nyt on ollut vajaan vuoden Kymen puhelimen valokuituyhteys joka on aivan eri luokkaa toimivuuden ja nopeuden puolesta. Nykyinen yhteys valokuidulla on 10M ja äsken tehdyssä testissä nopeus oli 15.5/0.93M eli jopa yli luvatun. Omat laitteet vaikuttavat myös nopeuteen, eli uudet VDSL modeemit ja verkkokortit takaavat nopeamman yhteyden.

    • kuitukas

      Onko kenelläkään tuota soneran valokuitu verkkoa? ite tilasin 10megan kuidun 9.90e kk saas nähdä miten pyörii

      • Onnea

        Ompa halpa liittymä.


    • ....................

      Sonera on ihan huono operaattori, ei kannata ottaa soneran liittymää.

    • Miks puheet pyörii kuitujen ja eri kuparitekniikoiden ympärillä? Ihmisillä on selkeästi huonoja kokemuksia/traumoja 3G mokkuloista mikä on ihan ymmärrettävää.. Oikeasti sukupolven vaihdos 4 G (Dual carrier ja LTE) tekniikkaan kuro umpeen ongelmat vaihteluvälissä, verkon kapasiteetissa jne.

      Ihan sama kuinka monta nopeustestiä tänne itsekkin pistäisin todisteena 4 G:n ylivoimaisuudesta ei ajatuksenne muuttuisi koska elätte aiempien kokemustenne ja kuulopuheiden varassa.

      • Älä jaksa viitsiä!

        KERRO nyt lopultakin paljonko DNA maksaa sulle tuosta paskanjauhamisesta!!!

        TODISTETTU on että ne ovat p e r s e e s t ä ja kaukana luvatusta.

        Olet ilmeisesti koekäyttäjä ja sulle on laitettu kaistaa eityisesti, että saat nopeuksia. Mutta tavallinen käyttäjä ei niitä saa. Murto-osan.


      • Älä jaksa viitsiä! kirjoitti:

        KERRO nyt lopultakin paljonko DNA maksaa sulle tuosta paskanjauhamisesta!!!

        TODISTETTU on että ne ovat p e r s e e s t ä ja kaukana luvatusta.

        Olet ilmeisesti koekäyttäjä ja sulle on laitettu kaistaa eityisesti, että saat nopeuksia. Mutta tavallinen käyttäjä ei niitä saa. Murto-osan.

        Normi käyttäjä olen ja aiempiin 3 G mokkuloihin petyin aikanaan pahasti.. otin joskus 2009 koe käyttöön DNA:lta tikun jolle luvattiin huikeat 21 Megaa.. no ajelin sitten ympäri tamperetta mokkula kiinni kannettavassa.. eihän sieltä irronnut kun 7-8 megaa parhaimmillaan hetkellisesti.. siihen jäi siltä erää omat mokkulointini..

        tuli sitten 2012 kevät ja olin 3 vuotta kärvistellyt Ensin soneran, sitten elisan ADSL fullaraten kanssa joka toteutu 6-8 m,egan nopeudella ja tiedostoja siirtävänä olin kurkkuani myöten kypsä ettei omaan talooni saa muka nopeampia yhteyksiä..

        Lopulta sitten lueskeltuani 4G:n tulemisesta päätin kokeilla ja tilasin.. alkuun nopeudet oli 12-20 megaa parhaimmillaan.. sitten päätin nä'hdä vähän vaivaa niin nopeus nousi 40 megaan ja vähän siitä nopeustestin tehtyäni luvattu 50/50 oli todellista.. parhaimmillaan sain tosiaan 60 megaakin irti.

        En todellakaan ole mikään DNA:n sponsoroija, vaan kupariliittymistä aikani kärsinyt kuluttaja jolle riitti odottelu että omaan osotteeseeni vedettäis kanssa kuitu.. no sitä ei ole tulossa. Onneksi mainitsemani mokkula ratkaisi ongelman pysyvästi.


      • No, huh huh

        Jiiihaaa, mulle sonera myi 4G:n vaikka näki, että seudulla jossa asun ei ole 4Gtä=)) Ja arvatkaa, pääsenkö siitä irti!? Saahan siellä itse käydä asetuksissa vaihtamassa automaattisen, niin toimii silloin 3G:ssä joka pätkii aivan keleesti.


      • mokkulan orja
        Vicmot kirjoitti:

        Normi käyttäjä olen ja aiempiin 3 G mokkuloihin petyin aikanaan pahasti.. otin joskus 2009 koe käyttöön DNA:lta tikun jolle luvattiin huikeat 21 Megaa.. no ajelin sitten ympäri tamperetta mokkula kiinni kannettavassa.. eihän sieltä irronnut kun 7-8 megaa parhaimmillaan hetkellisesti.. siihen jäi siltä erää omat mokkulointini..

        tuli sitten 2012 kevät ja olin 3 vuotta kärvistellyt Ensin soneran, sitten elisan ADSL fullaraten kanssa joka toteutu 6-8 m,egan nopeudella ja tiedostoja siirtävänä olin kurkkuani myöten kypsä ettei omaan talooni saa muka nopeampia yhteyksiä..

        Lopulta sitten lueskeltuani 4G:n tulemisesta päätin kokeilla ja tilasin.. alkuun nopeudet oli 12-20 megaa parhaimmillaan.. sitten päätin nä'hdä vähän vaivaa niin nopeus nousi 40 megaan ja vähän siitä nopeustestin tehtyäni luvattu 50/50 oli todellista.. parhaimmillaan sain tosiaan 60 megaakin irti.

        En todellakaan ole mikään DNA:n sponsoroija, vaan kupariliittymistä aikani kärsinyt kuluttaja jolle riitti odottelu että omaan osotteeseeni vedettäis kanssa kuitu.. no sitä ei ole tulossa. Onneksi mainitsemani mokkula ratkaisi ongelman pysyvästi.

        ".. sitten päätin nä'hdä vähän vaivaa niin nopeus nousi 40 megaan ja vähän siitä nopeustestin tehtyäni luvattu 50/50 oli todellista.. parhaimmillaan sain tosiaan 60 megaakin irti"

        Kerrotko tarkemmin miten tuon nopeuden saa noin ylös? Ja toimisiko ohjeesi myös 3G mokkulalla?


      • mokkulan orja kirjoitti:

        ".. sitten päätin nä'hdä vähän vaivaa niin nopeus nousi 40 megaan ja vähän siitä nopeustestin tehtyäni luvattu 50/50 oli todellista.. parhaimmillaan sain tosiaan 60 megaakin irti"

        Kerrotko tarkemmin miten tuon nopeuden saa noin ylös? Ja toimisiko ohjeesi myös 3G mokkulalla?

        3G mokkulasta en osaa sanoa.. aiemmat kokemukseni tukee oletusta ettei toimi, lisäantennin kanssa en sitten tiedä, tiedän vain oman suppean kokemukseni pohjalta.. eli asun tampereella noin 3 kilometrin päässä keskustasta siten että ikkunani on poikittain keskustaan ja olettamaani lähettimeen nähden.

        Jokatapauksessa mokkulan saatuani sain sillä aluksi irti nopeuksia 10-12 Mbits.. sitten kaverini kanssa ruvettiin selvittämään lisääntyiskö kantavuus/paranisko signaali jos kokeiltais sitä eri pinnoilla ja kohdissa seinillä jne.. vartin testaamisen jälkeen ilmeni että otollisin kohta on noin 40 senttiä olohuoneen ikkunani verhotangosta vasempaan reunaan jonne sen kiinnitin 5 metrisellä aktiivi-usb piuhalla. Sen jälkeen nopeudet nousi ensin noin. 36 Mbits.. jnosta noin kuukautta myöhemmin nopeustestin suoritettuani ja torrentteja siirrettyäni huomasin nopeuden kasvaneen 50 Mbits.. joinakin kertoina nopeus yltää jopa yli 60 Mbit sekunnissa..

        Kokeilin kantavuutta myös lisäantenilla joka osottautui täysin toimimattomaksi, sitä yritin DNA:lle palauttaakkin mutteivät suostuneet enää hyvittämään koska eivät uskoneet antennin olevan viallinen.

        Selvää on että usea tekijä vaikuttaa toteutuvaan nopeuteen. jos etäisyys lähimmästä lähettimestä kasvaa yli 10 kilometrin tulee toimivalle lisäantennille käyttöä. Voi myös olla että DNA on itse lisännyt joko lähettimien tehoa tai määrää mikä selittäisi nopeuksieni kasvun luvatulle tasolle. Olen harkinnut myös 100 megaisen vaihtoehdon kokeilemista, mutta koska DNA PRO:n sopimuksen vaihtaminen vaatii aiemman sopimuksen purkamista/mokkulan palauttamista jne.. olen katsonut sen liian vaivalloiseksi ja mutkikkaaksi, mennään tällä 50 megaisella sitten..


        Huvittaa tuolla jäljempänä esitetyt väitteet että olisin joku mainitsemani operaattorin mainosmies.. en todellakaan ole :)

        Voin kertoa esimerkin kuluneelta viikolta, juuri kävin mitätöimässä joustava- liittymä pakettini Dna:n myymälässä sosiaaliseen suoritusesteeseen vedoten mikä oli todellinen.. olin varautunut jo ett joudun esittämään heille todistuksia tilanteestani, mutta sillä kerralla sanallinen vakuutukseni riittikin.

        Dna:sta on hyviä kokemuksia pelkästään 4G mokkulan osalta.. taisin tuolla aiemmin jo haukkua heidän 3G mokkulansa. Mulla tää 4G toimii, en väittäny että toimii kaikilla.. vaan että kannattaa kokeilla kuinka toimii..


    • no itse olen kyllä tällä hetkellä tyytyväisempi vanhaan mokkulaan kuin nykyiseen valokuituun ja kiinteään laajakaistaan...edes mokkula ei pätkiny niin paljon kuin meidän netti nytten

    • pelkkää huijjausta

      minulla nopeus pitäisi olla 10megaa mutta todellisuudessa se on aina ollut välillä 6-7m
      minun mielestä aika kaukana siitä mitä luvattu ja illalla vielä hidastuu entisestään!!

    • tyytyväinen.

      Saunalahden huoneistokaista 50/10 tilasin, eka vuosi 9,90€/kk. Aluksi ei irronnut kuin 10/10 wlanilla, piuhalla 11/17. Valitusten jälkeen kulkee 49/22.

      • netti on syvältä

        Mulla pätkii sama liittymä ihan älyttömästi.Max 30mb nopeus,


      • ko. asentaja.

        "Valitusten jälkeen kulkee 49/22."

        enpä ole ikinä kuullut, enkä nähnyt moista, ihmettelen suuresti


    • Kaikkia kokeillut

      Minulla on Saunalahden mobiili laajakaista ja ei ole ollut mitään ongelmia liitymän kanssa,kyllä on niin että Sonera ja DNA pelaa ainoastaa siellä missä on kirkon torni näkyvissä ei pelaa maaseudulla ollenkaan Elisa ja Saunalahti pelaavat vaihtakaa näihin liittumiin.

      • 9+2

        Sauniksen nopsa (sain kaksi sim-korttia) ja hyvin pelaa minullakin.
        Ehkä satun vaan asumaan hyvällä paikalla en tiedä?
        Ihmettelen myös että jotkut väittää että turha yrittää pelata netissä mokkulalla mutta niin se black opsi vaan pyörii eikä katko. Sama muillakin peleillä.

        ps. en ole duunissa saunalahdella.


      • eljii

        > on Saunalahden mobiili laajakaista ja
        > ei ole ollut mitään ongelmia liitymän kanssa

        pelkkää sattumaa. Hyvin toimi Nopsa minullakin heinäkuussa 2011 kun ostin. Kenttäkin oli -65...-59.

        nyt on kenttä n. -70 ja pahinta että Nopsan "nopeus" iltaisin 0,1...0,2 Mbit/s, kaikenlaiset striimit pätkivät esim. puolet ajasta

        tavallaan kuuluu asiaan: kun tulee lisää asiakkaita, lisätään tukiasemia ja pienennetään niiden tehoa


      • http://ow.ly/fbQQI
        9+2 kirjoitti:

        Sauniksen nopsa (sain kaksi sim-korttia) ja hyvin pelaa minullakin.
        Ehkä satun vaan asumaan hyvällä paikalla en tiedä?
        Ihmettelen myös että jotkut väittää että turha yrittää pelata netissä mokkulalla mutta niin se black opsi vaan pyörii eikä katko. Sama muillakin peleillä.

        ps. en ole duunissa saunalahdella.

        http://ow.ly/fbQQI


    • Mr Optic

      Kun on kuituliittymä niin ei kannata enää puhua Mb:stä... Saat mitä haluat. Tänään tuskin tarvii internettiä vastaan enemmän kuin 100Mb, koska itse internet ei pysty nopeampaan.
      Haluan kuitenkin määrätä ite mikä nopeuteni on internettiin. 1Gb riittää tällä hetkellä hyvin.

    • Uutta oveluuttako?

      Käsittääkseni Sonera on tullut aika kalliiksi Suomalaisille veronmaksajille.. muusta
      en tiedä?

    • ghjhgjk

      kannattaa tarkistaa onko edes mahdollista saada talouteen nopeampaa jossai välissä voi olla vanhoja johtoja joiden maksimi esim 10m tai alle

    • ei IKINÄ!

      Onhan maassa muitakin kuin sonera, 6v. sitten vaihdoin enkä takas soneraan vaihda IKINÄ!

    • Jess

      En pysty pistämään pitkää viestiä tähän, koska netti pätkäsee ihan just kumminkin. Elisan.

    • mqx

      Avainsanat, "teoreettinen maksiminopeus" , "toimii verkon maksiminopeudella", ja kuluttajaa viedään kuin pässiä narussa. Verkon maksiminopeus voi vaihdella välillä 0-jotakin ja operaattorit pesevät juridisesti kätensä! Lainsäädäntö ei tunne näitä asioita, jälkeenjäänyt kun on...

    • oho3

      Älä vaan ota tuota koti-tv:tä
      Minullakin on jo 6 kk yritetty saada se toimimaan kunnolla

    • Mielikuviako

      Auton teoreettinen nopeus voi olla esim 400 km/h missä ja koska voi sitä ajaa ? Ruuhka aikaan ei varmasti, eikä paljo muutenkaan !
      Miksi meitä vedätetään ! ;(

    • Mulla on DNA 4G LTE mokkula ja antanu parhaimmilaan:

      lataus: 62mbs
      lähetys: 42mbs

      Ja maksaa vaan 24e/kk josta 2 vuoden jälkeen jää mokkulan osuus pois eli 4e/kk, jolloin maksat vaan liittymästä 20e/kk. Kertaakaan ei ole mokkula vielä mennyt alle 40mbs.

      PS: Sonera on täys paska!!!

      • ko. asentava

        > lähetys: 42mbs
        > Kertaakaan ei ole mokkula vielä mennyt alle 40mbs.

        ihanko tosi, en vielä usko.


    • raisep

      Ei toimi Soneran koti tv, älä osta missään tapauksessa, hermot ja rahat siinä menee.
      Sopimuksen saa purettua jos laitteet eivät toimi.

    • L A K I M I E S

      Mitä jos K kaupatkin alkaisivat myymään litran maitotölkkejä, ja todellisuudessa se sisältäisi vaan 6 desiä maitoa. Aika äkkiä tulisi petos syytteet käräjille.

      Miten ihmeessä nämä ihmisiä kusetavat teleyhtiöt saavat myydä ja markinoida tuoteitaan tällä samalla periaateella.

    • 344556677889

      Sonerahan osti aikoinaan Saksasta ilmaa neljällä miljardilla.
      Jonkunhan ne on maksettava ja nyt sitten myydään kympin keitto kolmellakympillä.
      Valitin aikoinaan Soneralle laajakaistastani ja aina vastaus oli sama, Teillä on liian pitkät piuhat ennen konetta.
      Vaihdoin Saunalahteen ja ongelmat hävisi. No nyt on sitten ollut myös Saunalahdella ongelmia. Ja jos laajakaistan lopetan, en enää saa sitä takaisin.
      Mokkulat kun ei tahdo meillä pelata.

    • pätkii pätkii !

      Kyllä teidän kelpaa! nopeuksienne kanssa, toista on meikäläisten täällä Turun kupeessa Peimarin lahden sivussa katvealueella, missä yhteydet pätkii jatkuvasti, eikä ole tietoa! milloin parannee?

    • Gigaviska

      Hai jos aikaa annetaan taikka nopeutta nostetaan on varmaan harvapuheisillakin paljon painavaa sanottavaa.

    • huijattu1

      Mulla oli Suomen nopein DNA. Alku hässäköissä meni kaksi viikkoa, enkä sitten saanut purettua sopimusta, vaikka koko liittymä ei toiminut puoleen vuoteen. Nopeustestiä ei pystynyt edes tekemään, koska asuin kuuluvuusalueen ulkopuolella. Otin Soneran, mutta tuo DNA oli pakko maksaa 2:n vuoden ajan, vaikka en edes käyttänyt sitä. Sen puolen vuoden jälkeen DNAkin alkoi toimia, mutta hävisi nopeudessa Soneralle.

      • rrrr.

        minullakin on 3 Saunalahden korttia kun tuttavat ovat ottaneet ja luopuneet kesken sopimuskauden ja vaihtaneet parempaan liittymään.

        Saunalahdessa on myös muuta ärsyttävää, saa katsella tuollaista kuvaruudulla
        http://aijaa.com/LvkwPk

        alaosan voi pienentää, mutta osittainkaan kuvaruudun reunan alle sitä ei saa kuten esim.. Soneran logon.

        Toki sen saa alapalkkiin, mutta sieltä se ponnahtaa usein kaikkien pääälle
        ja
        pahinta jos sen kätkee, niin netti ei pysy päällä tuntiakaa,
        AINA pitää aktivoida puolen tunnin välein Saunalahden sivujen tarjouksia jotta yhteys pysyy kunnossa.

        Lisäksi usein ei saa täysiä pylväitä, silloin ei toimi mikään pätkimättä.
        Muilla tikuilla on meillä aina täydet pylväät, vaikka laittaisi Mikroaaltouuniin tai Jääkaappiin, en ole saanut pylväitä koskaan alaspäin.

        lisäksi tuntuu että kaikki rajoittavat nopeutta niin kiinteässä kuin tikuissakin 3-6 kk kuluttua, tiedän, se on todella helppoa, mutta siitä ei voi yksityinen valittaa.


    • 543545

      Jaa, Saunalahti on kyllä meikäläiselle lähettänyt karhulaskuja ilman että on ensin lähettänyt alkuperäistä laskua.

    • 14+1

      Mulle tulee taloon kaksi eri valokuitua. Toinen on kytketty ja 100/20 lupaa operaatori nopeudeksi. Olen mittaillut ja nopeutta ja aina pukkaa olemaan yli luvatun 1-2 megaa, välillä jopa 120 megaa.

      Valokuitu on paras.

      Olisikohan 4G hyvä alueille joilla ei ole valokuitua?

      Kuparissa on just niin kuten täällä on kommentoitu, eli aina on alle luvatun nopeuden.

    • Onneksi olkoon...

      olet joutunut huijatuksi!

      Kusetus - sehän se on Soneran idea. Itelläni toimi Soneran mokkula alussa hyvin, mutta myöhemmin se meni paskaks ja nopeudet alkoi umpeutumaan. Ei voinut ees YouTubestakaan mitään kattoo. Nyt olen tyytyväinen Saunalahden asiakas.

    • ei ikinä soneraa

      Minulla oli muinoin adsl-liittymä jota operaattorina toiminut firma vetäytyi Suomesta ja siirsi asiakkaansa Soneralle. Mikä nautinto olikin vastata Soneralta soittavalle tytsylle irtisanomisen syyksi Soneran ylimielinen asenne ja alentuva asiakaspalvelu. Olin nimittäin ollut vuosia tätä aiemmin, kuluttaja-laajakaistojen alkuaikoina Soneran asiakas ja silloin ei toiminut kuin laskutus, sekin useimmiten tuplasti. Asiakaspalvelu ei suostunut puhelimessa tekemään virheelliselle laskutukselle mitään, ei edes välittämään tietoa eteenpäin, inttäen että heidän järjestelmässään laskulle on peruste eikä sitä voi muuttaa mitenkään. Käskettiin tekemään reklamaatio! No mitä olinkaan juuri tekemässä! No mutta kirjallisena! Varustettuna vaatimuksella perusteluineen. Voi Tsiisus, kyllä loppui asiakkuus sillä hetkellä.

      • paskapuhettaköyhä

        ei ikinä soneraa: ei eläissään tuommonen iso firma lähetä tuplalaskuja, puhut paskaa


      • Sonera kuriin
        paskapuhettaköyhä kirjoitti:

        ei ikinä soneraa: ei eläissään tuommonen iso firma lähetä tuplalaskuja, puhut paskaa

        Kyllä vaan lähettää.Minulta yrittivät laskuttaa puhelinta kahteen kertaan.Ja kaikkea muuta epäselvyyttä laskuissa.Eikä meinannut millään mennä perille asia.Paska firma.


      • kiva köyhäillä
        paskapuhettaköyhä kirjoitti:

        ei ikinä soneraa: ei eläissään tuommonen iso firma lähetä tuplalaskuja, puhut paskaa

        > ei eläissään tuommonen iso firma lähetä tuplalaskuja, puhut


        kyllä ainakin meillekin on tullut tuplalaskuja, sekä lisäksi laskuja joissa on ollut vajaa laskutusaika ja siten on tullut kaksi viikkoakin päälekkäin 2x laskutusta.

        juuri yllämainitusta syystä otan vain paperilaskuia ja saan vielä paperisen tiliotteenikin ilmaiseksi.

        ( meillä taloyhtiössäkin perittiin kerran rahapulassa ylimääräinen 13. kk yv. se jäi ja monelta perittiin sitä suoraveloituksena jopa 4 vuoden ajan ja aina vain valittajan kohdalla tilanne korjattiin. kukaan ei nykyään katso oikeasti laskujaan, kun kaikila on varaa maksaa ja voihan sitä tinkiä jostain muusta, lasten harrastuksista tai matkailusta jos rahat vähenevät.


      • Laskutuskutestusta
        Sonera kuriin kirjoitti:

        Kyllä vaan lähettää.Minulta yrittivät laskuttaa puhelinta kahteen kertaan.Ja kaikkea muuta epäselvyyttä laskuissa.Eikä meinannut millään mennä perille asia.Paska firma.

        Minulla on myös vähän epämääräiset kokemukset soneran puhelulaskutuksesta. Olin vaihtamassa liittymää firman nimiin ja jostain syystä työnantaja unoohti maksaa yhden laskun. Maksamatta jäänyt lasku oli siirretty seuraavaan puhelin laskuun ja sen lisäksi siitä lähetettiin karhukirje. Jos en olisi selvitellyt asiaa, niin kumpikin olisi tullut maksettua, eli unohtunut laksu viivästymismaksuineen kahteen kertaan.


    • näin on

      Netti on ilmainen. Jotkut tarjoavat retin nettiin mm. laajakaistan kautta. Langattomasti pääsee ilman maksua. Google kehittää langatonta palvelua jonka kautta pääsee ilmaiseksi. Tulee joskus 2015 mennessä.

      • ilmaisia lounaita

        > Netti on ilmainen.

        en kyllä uskaltaisi käyttää, monessa on haitaohjelmien jako yms, kone hidastuu yms.
        ilmaisia ohjelmiakin saa, mutta joukossa on kolmasosa sellaisia joidwen mukan atulee jotain muutakin koneellesi.


    • SAma muillakin oper

      Mulla on kiinteä Dna-laajakaista ja saan enimmillään n. 75% maksamastani nopeudesta. Saunalahden mokkula pelittää jollakin lailla, kun ollaan kokeiltu. Vaimolla Elisan mokkula työkoneessa, ei toimi kunnolla joittain. Sonera ei ole edes halukas yrittämään...

      Dna asiakaspalvelu todella huono, vikoja korjataan kun muistetaan, lähes viikon linjat poikki jne. pienempiä katkoksia tämän tästä. Kaverilla Dna-mokkula, saa vain n. 33% maksetusta nopeudesta, eli kiinteää laajakaistaa huonompi sekin!

      Emme asu mitenkää hurjan "huitsin Nevadassa", ihan Etelä-Suomen läänissä hyvien kulkuyhteyksien varrella, niin mitä tämä olisikaan jossain pohjoisessa??

    • nettiukko

      Millä tavalla olet testannut tuon nopeuden? jos esim. siihen Elisan sivustoon niin jos ei ole koskaan edes lähelle 24 Mbit niin pyydä hinnan alennus.

      Yksi asia on hyvä muistaa, että harvoin se nopeus on kellään operaattorilla koskaan ne täydet tai edes kovin lähellekään sitä ja tämä sen takia että suurin osa netin palveluista ei vaan kykene isoon nopeuteen vaikka operaattorin nopeus kykenisi, asia kun on monesta jutusta kiinni kuten netin käyttäjämääristä, kyseisten palvelujen määrästä ja monissa sivustoissa on liikennettä rajoitettu esim. imutuksen suhteen jne.

      Mutta joo, itse olen testannu Soneran VDSL2 liikenteeni jonka on luvattu olevan 100/10 ja joka on testissä aina siellä 96 - 98.4 / 10.4 tienoilla eli itellä pelaa muttei kuitenkaan käytännössä netin palvelut pelaa tuolla nopeudella juurkikaan koskaan kun se on vaan niin täynnä käyttäjiä ja niitä solmuja jonka kautta se liikenne menee.

      • SAma muillakin oper

        Valitin asiasta Dna:lle ja sain sieltä ohjeet laajakaistani nopeuden mittaamiseen, toimin aivan niiden mukaan. Samoin kaverini toimi Dna:n mokkulan kanssa, tosin on mainittava, että kaverin mokkulalla saa lähes täyden tehon, kun siirtyy Lahden kaupungin alueelle, tuolloin hän saa maksamastaan nopeudesta n. 94%, mutta täällä naapurissani vapaa-ajan asunnollaan vain 33% luvatusta/maksetusta tehosta.

        Vaimollani on työnantajan maksama Elisan mokkula, joka aivan suvereenisti katkaisee yhteyden ajoittain ja yhteyden saa uudelleen joskus vasta autolla ajettaessa n. 20km Lahden suuntaan.


    • Irti sonerasta :)))

      Älä vain ota sitä TV juttua, sillä ei tee mitään, kesken ohjelman sammuu ja täytyy irrotella kaikki piuhat, sitten lataa digiboksin uudestaan ja aikaa kuluu. Katsottaessa tallennettuja ohjelmia sama juttu, netti pätkii ja saa aloittaa monta kertaa alusta etsien pikakatselulla kohdan missä stoppasi ja kohta sama alusta.
      Lähettivät uuden modeemin jonka sai kytkeä nyt kuun alusta, ei näy vieläkään kun ei aukene vanhalla salasanalla. Soitto maksaa asiakaspalveluun yli 2€ minuutti. Määräaikaisesta ei pääse irti vaikka on aivan kelvoton systeemi.

    • 10+11

      Soneralta kiinteä 10 meganen laajakaista, 5€/kk 2 vuoden sopimus, järkiään joka nopeustesti sanoo 12.67mbs ja 10.22mbs. Eli toimii ja halvalla!

      • PiuPau

        Täällä on paljon pulinaa ja uikutusta toimimattomista, huonosti toimivista ym sekunda liittymistä mutta te pöljät ette elä tätä päivää kun käsityskykynne ei riitä ymmärtämään sitä että nämä lafkat keräävät vain fyrkkaa jakaakseen sen osakkailleen (DNA vasta miettimässä listautumista).
        Elisan ja Soneran ilmaverkossa pylväät lahoaa pystyyn, kupariverkko mätänee maan alle yms ja niillä ei ole aikomustakaan tehdä asioille mitään.
        Näillä lafkoilla ei ole itsellään yhtä ainutta ruuvin vääntäjää enää palkkalistoillaan vaan kaikki ns "asennus, viankorjaus ja ylläpito" kilpailutetaan muutamalla ruuvinvääntöfirmalla eli Relacomilla, Eltelillä, Empowerilla, Voimatelilla ja muutamalla pienemmällä kioskilla joista halvimman tarjouksen tekijä saa nykiä naruja asiakkaille seuraavan kalenterivuoden. Noista luettelemistani lafkoista kaikki on haudan partaalla operaattorien hintanihilismin takia, enemmän tai vähemmän, kun ne kilpailee siitä kuka saa operaattorien asennuksen, viankorjauksen ja ylläpidon haltuunsa seuraavaksi vuodeksi ja voin sanoa että niillä hinnoilla millä työt on saatu niin se riittää kun linkkivalo on pystyssä sen aikaa kun saadaan auton perävalot pois pihalta.

        Täällä sitten ihmetellään kun on luvattu niin halvat hinnat ja nopeudet taivaan tappiin ja mikään ei toimi missään ulottuvuudessa.


      • http://ow.ly/fbQQI
        PiuPau kirjoitti:

        Täällä on paljon pulinaa ja uikutusta toimimattomista, huonosti toimivista ym sekunda liittymistä mutta te pöljät ette elä tätä päivää kun käsityskykynne ei riitä ymmärtämään sitä että nämä lafkat keräävät vain fyrkkaa jakaakseen sen osakkailleen (DNA vasta miettimässä listautumista).
        Elisan ja Soneran ilmaverkossa pylväät lahoaa pystyyn, kupariverkko mätänee maan alle yms ja niillä ei ole aikomustakaan tehdä asioille mitään.
        Näillä lafkoilla ei ole itsellään yhtä ainutta ruuvin vääntäjää enää palkkalistoillaan vaan kaikki ns "asennus, viankorjaus ja ylläpito" kilpailutetaan muutamalla ruuvinvääntöfirmalla eli Relacomilla, Eltelillä, Empowerilla, Voimatelilla ja muutamalla pienemmällä kioskilla joista halvimman tarjouksen tekijä saa nykiä naruja asiakkaille seuraavan kalenterivuoden. Noista luettelemistani lafkoista kaikki on haudan partaalla operaattorien hintanihilismin takia, enemmän tai vähemmän, kun ne kilpailee siitä kuka saa operaattorien asennuksen, viankorjauksen ja ylläpidon haltuunsa seuraavaksi vuodeksi ja voin sanoa että niillä hinnoilla millä työt on saatu niin se riittää kun linkkivalo on pystyssä sen aikaa kun saadaan auton perävalot pois pihalta.

        Täällä sitten ihmetellään kun on luvattu niin halvat hinnat ja nopeudet taivaan tappiin ja mikään ei toimi missään ulottuvuudessa.

        http://ow.ly/fbQQI


      • kerrankin
        PiuPau kirjoitti:

        Täällä on paljon pulinaa ja uikutusta toimimattomista, huonosti toimivista ym sekunda liittymistä mutta te pöljät ette elä tätä päivää kun käsityskykynne ei riitä ymmärtämään sitä että nämä lafkat keräävät vain fyrkkaa jakaakseen sen osakkailleen (DNA vasta miettimässä listautumista).
        Elisan ja Soneran ilmaverkossa pylväät lahoaa pystyyn, kupariverkko mätänee maan alle yms ja niillä ei ole aikomustakaan tehdä asioille mitään.
        Näillä lafkoilla ei ole itsellään yhtä ainutta ruuvin vääntäjää enää palkkalistoillaan vaan kaikki ns "asennus, viankorjaus ja ylläpito" kilpailutetaan muutamalla ruuvinvääntöfirmalla eli Relacomilla, Eltelillä, Empowerilla, Voimatelilla ja muutamalla pienemmällä kioskilla joista halvimman tarjouksen tekijä saa nykiä naruja asiakkaille seuraavan kalenterivuoden. Noista luettelemistani lafkoista kaikki on haudan partaalla operaattorien hintanihilismin takia, enemmän tai vähemmän, kun ne kilpailee siitä kuka saa operaattorien asennuksen, viankorjauksen ja ylläpidon haltuunsa seuraavaksi vuodeksi ja voin sanoa että niillä hinnoilla millä työt on saatu niin se riittää kun linkkivalo on pystyssä sen aikaa kun saadaan auton perävalot pois pihalta.

        Täällä sitten ihmetellään kun on luvattu niin halvat hinnat ja nopeudet taivaan tappiin ja mikään ei toimi missään ulottuvuudessa.

        nyt joku osui totuuteen!


      • syvältä
        PiuPau kirjoitti:

        Täällä on paljon pulinaa ja uikutusta toimimattomista, huonosti toimivista ym sekunda liittymistä mutta te pöljät ette elä tätä päivää kun käsityskykynne ei riitä ymmärtämään sitä että nämä lafkat keräävät vain fyrkkaa jakaakseen sen osakkailleen (DNA vasta miettimässä listautumista).
        Elisan ja Soneran ilmaverkossa pylväät lahoaa pystyyn, kupariverkko mätänee maan alle yms ja niillä ei ole aikomustakaan tehdä asioille mitään.
        Näillä lafkoilla ei ole itsellään yhtä ainutta ruuvin vääntäjää enää palkkalistoillaan vaan kaikki ns "asennus, viankorjaus ja ylläpito" kilpailutetaan muutamalla ruuvinvääntöfirmalla eli Relacomilla, Eltelillä, Empowerilla, Voimatelilla ja muutamalla pienemmällä kioskilla joista halvimman tarjouksen tekijä saa nykiä naruja asiakkaille seuraavan kalenterivuoden. Noista luettelemistani lafkoista kaikki on haudan partaalla operaattorien hintanihilismin takia, enemmän tai vähemmän, kun ne kilpailee siitä kuka saa operaattorien asennuksen, viankorjauksen ja ylläpidon haltuunsa seuraavaksi vuodeksi ja voin sanoa että niillä hinnoilla millä työt on saatu niin se riittää kun linkkivalo on pystyssä sen aikaa kun saadaan auton perävalot pois pihalta.

        Täällä sitten ihmetellään kun on luvattu niin halvat hinnat ja nopeudet taivaan tappiin ja mikään ei toimi missään ulottuvuudessa.

        Tää on kyllä ihan totta. Oli aikoinaan Saunalahden liittymä ja koskaan ei toiminut ollenkaan siis ollenkaan. Saattoi olla viikko tolkulla, ettei netti toiminut ja jouduin silti maksamaan täyden hinnan netistä. Juu ja en todellakaan missään metsässä asunut. Aivan p:stä ! Saunalahti käyttää Elisan verkkoa.

        Sonera on toiminut aivan hyvin =)


    • Kiinteä

      Minulla on paikallisen puhelinyhtiön laajakaista 10Mbit, todellinen lukema on ollut mitatessa 9Mbit - 12,8Mbit.
      Näyttää kyllä noissa mittareissakin olevan eroja.
      Minä olen tyytyväinen nopeuteen ja yhteys on ollut varma,harvoin katkoksia.

    • 18+4

      Itselläni lähimmäksi päässyt vain kaapelilla 10/2 taisi olla....Useaan otteeseen sitä katselin ja heitto oli maksimissaan 10%...Mikä on kaistoissa jo aika hyvin, kun ne on aina maksimi lukuja mitä sille antavat.

      Tällä hetkellä Soneran 100/10 ja download näytti äsken 60-70 Mbp....uppi oli 10.3.

      Kotitv paketti kanssa on, hyvin ainakin toiminut tähän mennessä mutta vaatii että kaista pysyy oliko se yli 10

    • iloveamerica

      mutta suomi on ainoa maa maailmassa missä teleoperaattorit voivat huijata ihmisiä näin, ja pitää pilkkanaan. muualla maailmassa ihmiset nousisivat oikeasti kapinaan, mutta tässä maassa lampaat vaan määkii ja näyristelee ja maksaa lisää hah hah haa!

      • 9+14

        Täällä hinnoittelu on ihan reisillään ja kumminkin puhutaan yhteyksistä, mitkä ei taida olla Ruotsin tasoa...Siellä käsittääkseni on halpaa surffailu netissä ja laajempi skaala mistä valita nopeuksia...

        Puhelinoperaattoritkin virtsaa silmille, nettiä ei käytännössä saa hyvään hintaan ilman että lupaat vähintään 2 vuotta maksella tiettyä summaa... Sitten huomaat, niin puolen vuoden päästä se hinta puolittuu jollain toisella. :P


    • Netissä

      Täällä hyvinkäällä on vaihdeltu seinärasioita, koska ne on todettu hidastavan osaltaan nopeuksia. Itselläni on kaapelinetti. 10/2M (Sonera), joka tuntuu toimivan kohtalaisen hyvin. En kiellä, ettenkö olisi joutunut vuosien saatossa Soneralle soitteleen. Pienkerrostalo, jossa asun, on rakennettu v:nna -81. Netti parani kun vaihtoivat kaksireikäisen antennirasian kolmireikäiseen. Antennikaapeli putkissa on vielä vanhaa laatua. Mielestäni senkin saisi vaihtaa.

    • Korvapuust

      Itelläni on soneran 10mbit/s / 2mbit/s ja se antaa kokoajan 13mbit/s /5mbit/s

    • asentaja

      Olettaen, että router/modeemi toimii oikein, ensimmäisenä kannattaa mitata oma yhteysnopeus taloyhtiön tai omakotitalon teknisessä tilassa. Sisäkaapelointi taloissa on usei vanha ja toteutettu "parikaapelilla" ei uusien yhteysnopeuksien vaatimalla CAT5, CAT6 tai CAT7 kaapeloinnilla. Oikeanlainen tekniikkakaan ei riitä, jos asennustyön on hoitanut sähkömies, joka ei ole asiansa osaava. Jos asut omakotitalossa operaattorin vastuu loppuu tonttisi rajalle ja tilaajakaapelissa tapahtuva vaimennus on omalla vastuulla. Taloyhtiöissä operaattori takaa, että yhteys toimii suurin piirtein luvatulla tavalla kytkimelle asti. Syy on 9/10 oman talon kaapeloinneissa. Pelkästään se, että sisäkaapelointi on kytketty rinnan, eikä sarjaan aiheuttaa merkittäviä vaimennuksia ja häiriöitä yhteyksiin muiden pistokkeiden toimiessa ns. satelliitteina. Teleasentajana ollessani oli pakko todeta, että vika oli 9/10 tapauksesta asiakkaan päässä operaattorista riippumatta. Oma tietämättämyys ei ole hyvä syy haukkua yhtäkään operaattoria. Esim. kuidun päässä olevan asiakkaan yhteys toimii lähes poikkeuksetta luvatuissa rajoissa asiakkaan sisäverkkoon saakka.

      • Kytkeskelijä

        Vuoden olen kärsinyt alvariinsa katkeilevasta adsl yhteydestä. Talo on reilu 30 v vanha. Toissapäivänä napsaisin pannuhuoneessa sähkökaapin yläpuolelta paneelin huitsiin ja etsin puhelinlinjan nousun taloon. Kytkin sen irti niin että talon puhelinpistokkeet eivät ole käytössä ja nyt adsl modeemi on suoraan kytketty nousupiuhaan (hieno asennus: sininen ja valkoinen piuha teipattuna adsl motuka puhelinpiuhan pistokkeen ylimpiin mitäneonnimeltään metallitappeihin, laitan tuohon kyllä RJ11 seinärasian kun tulee Partcolta josta tilasin, talon puhelinoistokkeita en kytke kun ovat tarpeettomia). Kahteen vuorokauteen ei ole katkaissut kertaakaan. Downstream noise margin on nyt ollut 12 ja 15 välillä joka on parempi kuin aikaisemmin. Downstream line attenuation on 27,5 db, jolla irtoaa noin 13 MB nopeus eli ihan normiarvo, liittymä on nimellisesti 20 megainen, mutta jotta siihen lähelle pääsisi pitäisi attenuation olla jotain alle kymmenen, mutta sehän ei onnistu kuin talon siirtämisellä lähemmäs keskusta :-) Minulla on tämänhetkisen tiedon valossa juurikin ollut ongelmien syynä rinnankytketty talon puhelinjohdotus joka aiheuttaa häröä. Nyt näyttää hyvältä mutta kattoo miten käy...


    • On se vaan niin

      Itselläni oli Soneran 1mbit/s, joka antoin noin 850kbit/s - parhaimmillaan.
      Tekivät Soneralta puhelimitse tarjouksen että nostavat 2mbit/s nopeuteen - hinta olis sama kuin nyt eli 31e/kk, ehtona 24kk sopimus.

      Hommasin DNA mokkulan - kustantaa jotain 17e/kk ja nopeus on nyt viikon mittauksilla 3.5 - 5.5 mbit/s. Liittymänopeus on 21M, Luvattu keskimääräinen nopeus 4h mittausjaksolla on 0.35-10M

      Olisin joka tapauksessa hankkinut Mokkulan, koska lankaverkkoa pitkin on muutaman vuoden aikana tullut 2x salama - hajottaen koneet. Nyt ei ole sitäkään riskiä.

      Korvessa asuvalle aivan luksusta:)

    • Olen kans miettinyt kun tässä pitäis olla sadan megan netti mutta toimii vaan 80, niin pitäskö munkin rueta maksamaan vain 80% laskuista?

      • Peckströms

        Se on rikos kun et maksa 100% luvatusta palvelusta, mutta yhtiöiden huijaaminen ei muka ole. Korruptiota sanon minä.


      • blondi huora? älähän hauku korkeampiarvoisia ja älykkäämpiä yksilöitä kun itse olet. Vaikka se tiukkaa tekeekin niin koetahan olla yksi päivä ilman viinaa niin selviät noista houruistasi, idiootti.


    • seri52

      Itse huomasin, että kun minulla oli 8 megan Sonera. Ja luovuin siitä nyt Saunalahden mokkulla tekee saman.

      Siis en ymmärrä miksi mainostetaan paskaa!

      Me kuluttajat osaamme ajatella, ei niin kuin ennen, kaikki piilossa.

      Saunalahti toimii vaikka mobiililaajakaistana.

    • nuori nainen

      Ikävä kyllä laajakaistoja saa myydä jonkun nopeuksisena, vaikka todellisuudessa nopeus on aina huonompi. Ei tätä ketään valvo ja asiaan ei puututa.

      Mokkuloiden tilanne on vielä kamalampi ja ne toimivat jos ei ole ruuhkaa.

      Selkeää huijaamista molempien myynnissä ja kuluttaja-asiamiehet ovat hampaattomia.

      • Vähän vanhempi mies

        "Ikävä kyllä laajakaistoja saa myydä jonkun nopeuksisena, vaikka todellisuudessa nopeus on aina huonompi. Ei tätä ketään valvo ja asiaan ei puututa."

        Halusit kaiketi sanoa että "ei tätä KUKAAN valvo"?


    • uidf

      Testasin juuri Elisan mittarilla usean kerran ja sain hurjat lukemat joka kerralla .Parhaimmillaan yli nejäsataa megabittiä . Liekköhän tuo luotettava nopeustesti. Yhteysnopeuteni on 100 megaa .

      • PertsaTaasTäällä

        Nuo nopeusmittarit eivät anna todellista nopeutta. Oikean nopeuden saa kun imuroi isomman filen joltain hyvinvaluvalta sivustolta. Siitä näkee heti kuinka siirtyy. Itselläni 2M lanka ADSL ja sieltä valuu AINA tuo 2M jos sivustoilta vaan tulee. Yllättävän nopea kun vertaa pätkiviin ja epävarmoihin mokkuloihin joita valitettavasti joudun myös käyttämään, 2 kappaletta. Ovat ihan syvältä.
        Todella yllättävää että tuo 2M lanka riittää kaikkiin nettiTV juttuihin helposti. Jonkun isomman filen imuroimiseen menee hieman enemmän aikaa muttei ole tarvetta sen saamiseen 10 sekunnissa, 5 minuuttiakin riittää. 700Mb menee noin tunti. Voi valua itsekseen. Normaalit nettisivut aukeavat salamannopeasti.


    • paskalahtisucks

      paskalahti kusetusta joka sekuntti!!!!

    • Kameliko?

      Nii... Ei järkee...

    • Sonerasta Saunaan

      Minulla on taas Saunalahden liittymä. Sen maksiminopeus on 8 MBit/sek. Osallistuin kuitenkin samknows.com -osoitteessa olevaan nopeudenmittausprojektiin ja lähes joka kuukausi on nopeudenvaihteluväli ollut 7,5-8,5 MBit/sek. Eli Saunalahti pitää paremmin lupauksensa kuin Sonera. Tympeennyin aikoinaan Soneran jatkuvasti nouseviin hintoihin ja vaihdoin siksi Saunalahteen ja kk-hinta on pysynyt vakaana jo 4 vuotta!

    • SAMATÄÄLLÄ

      SONERA
      "Pari vuotta sitten tarjottiin pienellä lisähinnalla 24Mbit/s nettiliittymää ja otin sen"

      Sama täällä

      Testasin nopeutta ja ei se sen kummemaksi ole noussut. Soitin asiasta jo Soneralle. Jos ei hyvää tarjousta tule Soneralta en maksa viimeistä kuukautta ja ilmoitan vaihtavani nettiliittymää.

      ps
      Muita ongelmia myös nettiyhteydessä kuten katkoilua. 2 x vika oli ilmaisessa modeemissa. 2 vuotta, kaksi modeemia.

      Aargh!
      TAAS MENI NETTIYHTEYS POIKKI- ja 15 min odottelua kunnes saan tämän viestin lähetettyä.



      This webpage is not available
      Google Chrome cannot reach the website.This error is most often caused by having no connection to the Internet

      *Here are some suggestions:
      • Reload this webpage later.

    • Pohjanmaa rulaa

      Unohtakaa jo kaikki mokkulat... 3 ja 4G ovat vaan sateenvarjoja... Toimii jossain, ja ei toimi toisaalla.... Käytän sitä vaan kun en ole kotona. Eetterin kutta tuleva data on aina jaettu kaikkien käyttäjien kesken. Ei ole, tai tule olemaan, mikään "todellinen" nopea verkko koskaan.
      Unohtakaa kans se että suomessa olisi joku "langaton" nopea verkko. Sellaista ei ole vielä keksitty. Suomessa langaton verkko on lähimmältä mastolta kotiin, kaikki muu on valokaapeliverkko.
      Kuka haluaa sellaista kotona, missä kuitenkin viettää eniten aikaa? Alle sadan Megan yhteyyttä ei tule edes kyseeseen, kun puhutaan kotiliittymästä! Suomi on kehitysmaa laajakaistassa! Ei enää riitä että oli kännykktihein maa 1997. Sen voi korjata niin kun omassa kunnassa on tehty. Täällä kaikilla on pääsy verkkoon missä ite saa valita nopeutensa ite, ja valita kenen palveluja haluaa käyttää. Lopettakaa jo nöyristely operaattoreita kohtaan!!

    • Mitä ihmettä sinä suomi24:n roskaforumilla asiasta itket? Jos nopeus ei ole 60% luvatusta, sinulla on täysi oikeus purkaa sopimus. Soita aspaan ja sovi asia!

    • varokaa mainostajia

      Suosittelen suhtautumaan varauksella kirjoittajaan Vicmot.

      Useimmat tiettyä tuotetta kehuvat ovat palkattuja mainostajia, joiden tehtävänä on osallistua erilaisiin nettikeskusteluihin ja tyrkyttää tietyn yrityksen tuotteita. Vaikka kirjoittajille maksetaan tästä toiminnasta, on se mainostajalle huomattavasti edullisempaa, kuin perinteiset menetelmät. Vähän saman tapainen systeemi on Kiinassa, jossa hallituksen palkkaamat kätyrit osallistuvat keskusteluihin ja lähettävät niihin kommunistista propagandaa. Kirjoittajille maksetaan 50 senttiä joka viestistä, joka on "aatteen" mukainen.

      Pitää muistaa, että mokkulat ovat vain tilapäiseen matkakäyttöön tarkoitettuja leluja. Eivät ole tarkoitettu kodin ainoaksi nettiyhteydeksi. Nopeus näissä vaihtelee valtavasti alueittain ja se, että jossain saa hyviä tuloksia kertoo vain siitä, ettei alueella ole juurikaan käyttäjiä kyseisessä verkossa sillä hetkellä. Tämä tilanne voi muuttua koska tahansa huonommaksi.

      Mokkulanetissä perusvika on siinä, että kaikki saman tukiaseman/solun alueella asuvat, samaa nettipalvelua käyttävät asiakkaat jakavat saman kaistan keskenään. Vaikka kaistaa luvattaisiin 100 megaa, niin se on yhtä tyhjän kanssa jos käyttäjiä sattuu olemaan samaan aikaan kymmeniä tai satoja. Jakamalla luvatun kaistan käyttäjämäärällä saa käsitystä siitä, mitä liittymän todellinen nopeus ehkä on.

      Mainostajilla itsellään voi olla priorisoituja liittymiä nopeuden demoamiseksi. Niillä saa aina hyvät tulokset, koska niiden liikenne ajaa kaikkien muiden käyttäjien liikenteen ohi, muiden käyttäjien odotellessa. Tällaista priorisointia ei missään tapauksessa ole oletuksena omassa liittymässä, vaan se pitää ostaa erikseen, eikä sitä välttämättä ole edes saatavilla kuluttajaliittymiin. Mainostaja voi myös käyttää tavallista kalliimpaa mokkulaa, joka osaa olla yhteydessä useampaan tukiasemaan kerralla. Halvan liittymän mukana tuleva mokkula ei välttämättä ole tällainen.

      Valokuitu on ainoa oikea tulevaisuuden nettiliittymä, mutta valitettavasti nämä operaattoreiden mokkulaleikit hidastavat valokuidun yleistymistä, koska aivan liian moni menee retkuun tässä mokkula-asiassa ja ostaa sellaisen liittymän, jos se on euronkin halvempi kuin joku oikea nettiliittymä.

      Ja huomatkaa, että tässä viestissä ei sitten mainostettu kenenkään operaattoreiden tuotetta! Tämä on kylmää faktaa.

      • Joskus isäntä

        Olen itsekin päättänyt, että koska taloni ei liiku, sinne tulee netti kaapelia pitkin (puhelin, antenni tai valokuitu). Mokkuloita on yritetty kaupata, mutta nykyinen ADSL on ihan riittävä. En muista nimellistä nopeutta, mutta sillä tulee nopeimmillaan 800kt sekunnissa. Lähetysnopeutta en edes tiedä. Tärkeintä on ollut toimivuus. Noin viiteen vuoteen se ei ole operaattorista johtuen pätkinyt eikä katkennut muuten kuin jos sähköt on olleet poikki.


    • oma 7 Mbit/s, toimii

      10 Mbit/s riittää tavallisille SD-kanaville. Teräväpiirto saattaa pätkiä.

    • 98092890

      Itselläni on KotiTV-palvelu, 24/1 megan ADSL-liittymä ja Thomson TG789vn palvelureititin. Laite sisältää reitittimen, ADSL-modeemin sekä WLAN-toiminnon. Asun kaupungin keskustassa; Soneran DSLAM:iin on matkaa noin 800 metriä. Sitten se tärkein. ADSL-nopeuteni on keskimäärin 22/0,9 megaa. Funetista tällä hetkellä tulee Linux paketti nopeudella 2,2 Mt/s. En asu Soneran omalla alueella; eli Sonera jotuu vuokraamaan yhteydeni linjat paikalliselta puhelinyhtiöltä.
      Olen tyytyväinen netin nopeuteen; ainoastaan lähetysnopeus saisi olla parempi ja ajottain Soneran DNS-palvelin hidastelee joskus melkoisesti, jolloin käytän sen tilalla esimerkiksi Googlen 8.8.8.8 ja 8.8.4.4 DNS-palvelinta.

    • Maksamme turhasta

      Eikö näihin saa mitää lakia alkuun voi toimia 50% siitä mitä ilmoittavat, mutta aikaa myöten hidastuu, kun kysyy ns. "asiantuntioilta" selityksiä ja vastakysymyksiä tulee mutta mitään ei tapahdu. en enää viitsi soitella samat "virret" sieltä kuulee.
      eikö Viestitävirasto voi tehdä mitää, jos erhtyy tekemään esim. 24 kk sopimuksen niistä ei pääse eroon, ja todella turhasta joudutaan maksamaan,4G verkkokaan toimii 40 % yöllä, vaikka linkki on 2 km päässä ja näkyvissä ilman esteitä.

    • Jag har hört att koppar kabel kan ha upp 2GB/S Men hos oss verkar det modemet som tar emot. Vi har kabel via DNA där vi bor. Med SONERA mobilt så varierar hastigheten mer. Jag har ethernet 1000 i datorn. Och USB 2.0 Så med ett USB modem så borde jag väll då köra med 4G/LTE Mycket beror också på vad internet klarar av.

    • efsäöafq 'AFq

      minulla on soneran huippu nopea laajakaista .....lataukset tulee nopeasti ja pelien ping on todella pieni mutta selain on maailman hitain ja videot ei toimi heti vaan saa odottaa hullunkauan.. mokkulalla toimi selain nopeammin!

    • Easy fix

      TCP-optimizeria kehiin ja voilá.

    • okohan kellekkään juolahtanut se mieleen et konaisuuden heikoin osatekijä voi vaikuttaa noppeuteen melkoradikaalisti?

    • Itselläni on taloyhtiössä kuulemma valmiudet Elisan Kaapelilla vaikkapa 100M/50M nopeuksille, mutten ole vielä raaskinut kokeilla pitääkö tuo paikkansa. Saan toistaiseksi tämän 10M/1M vuokraan sisältyen ilman erillistä kustannusta, ja tämä on toistaiseksi pysynyt luvatuissa lukemissa, noin 10% virhemarginaalilla, mutta väittäisin sitä ihan siedettäväksi; sikäli voisi optimistisesti olettaa, että tuo luvattu 100M:kin voisi kenties teoriassa toteutua, tai ainakin hyvin lähelle päästä. Eikä kuukausimaksukaan olisi erityisen raskas, ellei asumiskulut olisi muuten niin suuret.

      Halusin tuoda tämän esille, koska Saunalahti ymmärtääkseni käyttää Elisan kaapeli- ja puhelinverkkoja. Ainakin tässä suhteessa Elisan/Saunalahden kaapeliverkko on laatuvalinta. Toisaalta, onhan Elisa sama kuin vanha kunnon HPY, joka oli Suomessa alan pioneerejä, ja jolta voidaan odottaakin laadukasta toimintaa. Toki, on muistettava, että valmiudet verkon nopeuksiin TÄYTYY toteutua myös taloyhtiön puolesta ennen kuin voidaan puhua realistisista nopeuksista asuntojen päässä.

      Puhelinyhteyksistä/-laskuista voidaankin sitten olla eri mieltä. Ainakin toistaiseksi Saunalahti on osoittautunut hyväksi brändiksi.

    • no toi nyt on viel jotenkuten aika ok mut mul varmaa vetää paremmaks.. otin tos joku aika sit dna:lta (kusetus skeida firma) 4g:n 50Mb netin joka toimi aluks nopeudel noin 16-28Mb mut parin viikon pääst nopeus tippu huimaa 1.4Mb!!! ja siin on pysyny nyt joku kk. et siit voi repii!!! sit lähetin sinne s-postii ja kysyin mist johtuu nii ikin en saannu mitää kunnollista vastausta... et kyl VITUTTAA!!!

    • ole järkevä...

      Sonera on tosiaan viimeinen operaattori jolta kannattaa ostaa yhtikäs mitään.Mieluummin ilman kuin sonera.On se niin paska.

      Toiseksi, MIHINKÄÄN määräaikaiseen ei kannata ikinä lähteä.
      Mokkuloissakin nopeus on täysillä niin kauan että asiakas on koukussa ja valitusaika ummessa, sitten alkaa pätkiä kun nopeus priorisoidaan jollekin toiselle.

      mikä tahansa muu palveluntarjoaja, ja sopimus minkä voi katkaista koska tahansa.

    • ATK INSINÖÖRI

      VOI VITTU MITÄ ÄÄLIÖITÄ JÄLLEEN LIIKKEELLÄ DNA SONERA OVAT PASKOJA JA VITUN MOKKULTA OVAT PERSEESTÄ EN OTTAS VAIKKA ILMATEEKSI SAISIN MUT ELISA ON PARAS MEILLE TULI VALOKUITU KAAPELI VUODEN ALUSTA YHTEYS ON 100 MEGAA SE ON SAMA KUN MITTASIN HYVIN PELITTÄÄ EI MITÄÄN ONGELMAA YHTEYDESSÄ OLEN OLLUT MONYTA VUOTTA JO ELISAN ASIAKAS HYVIN TOIMINUT KAIKKI LIITTYMÄT MITÄ OLEN KÄYTTÄNYT

      • pääsi ei pelitä

        ATK INSINÖÖRI l. kirjoitustaidoton caps lock-idiootti.


      • sitä capslockia voi painaa toisenkin kerran niin ei tule teksti noin isolla.. atk insinöörin pitäis tietää.


      • ....................

        Joo se on ihan totta DNA ja Sonera myy asiakkaan tietoja!


    • tyytyväiunenkulkija

      Hitaat ovat luotettavampi linjoja,eivät pätki. Se johtunee sen johdon laadusta mikä sulle tulee talonseinään, ei kaikkea voi huomioida. Kauhia kiire on *nostaa nopeutta*, kun se teoreettisesti on mahdollista.

      Se jos lataan jotakin netistä,siinä huomaa nopeammassa linjassa eron,ei muuten.

      Ja jos lataa vähän taikka ei ollenkaan, ei huomaa eroa kuin palveluntarjoajan laskusta, mikä on megan linjaan verrattuna halvempi.jotan voidaan pitää positiivisena asiana.

    • M;fe nffeefwefwef

      Tekniikat ja niiden odotettava toimivuus:

      ADSL/ADSL2 : Riippuu jokseenkin siitä kuinka kaukana olet keskuksesta ja millaisessa kunnossa piuhat on. Joissain tapauksissa kaistaa "ylibuukataan" mutta useimmiten kaistat mitoitetaan operaattorin puolesta siten että maksiminopeus toteutuu jos se on mahdollista. Ei juurikaan riipu yhteyslaitteesta, useimmat modeemit toimivat identtisesti.

      SDSL : Riippuu vain ja ainoastaan siitä kuinka kaukana olet keskuksesta ja millaisessa kunnossa piuhat on. SDSL pyhittää koko kaapelin sinulle ja yhteyden nopeus riippuu siitä kuinka nopeaksi yhteys on määritetty keskuksessa. SDSL:ssä ping-arvosi on myös muuttumaton koska vuonohjaus ei koskaan anna toisten paketeille etusijaa. Ei riipu yhteyslaitteesta.

      Kaapeliliittymä : Arpajaisliittymä. Saattaa toimia erinomaisesti, saattaa toimia heikosti. Kaikkein vikaherkin liittymätyyppi jonka nopeus ja varmuus riippuu heikommasta lenkistä - joka voi olla palveluntarjoaja, tai se voi olla kaapeliverkon kunto/häiriöt tai se voi olla käyttäjän laite. Teoriassa kaapeliliittymä pystytään mitoittamaan kaikille käyttäjilleen optiminopeudelle mutta käytännössä se toteutuu vain jos kaikki asiat ovat kunnossa - joka tuskin pitää paikkaansa muualla paitsi uudisrakennetuissa arvokohteissa. Myös kaapelimodeemin laitteiden välillä on suuria laatueroja. Nopeusvaihtelu 10-95% ilmoitetusta ja jos pätkintää ilmenee se on ikuinen riesa.

      Valokuitu : Oikein asennettuna ja konfiguroituna tämän pitäisi olla se mikä toimii parhaiten. Ainoa mikä voi kinnata vastaan on keskuksen siltaus internetiin. Nopeudet sitä mitä pitäisikin tai jossain on vikaa.

      Mokkula (3G:hen asti) - Yhteys altis häiriöille, reititys-tavoitettavuusongelmia, jaettu kaista. Ongelmia yhteystyyppien vaihdossa jne. Meh. Toimii kuin toimii, ellei asu maston lähellä niin ei kannata pitää ensisijaisena nettiyhteytenä. Nopeudet järjestelmällisesti bullshittiä.

      Mokkula 4G - Jos toimii niin yleensä toimii ongelmitta. Katvealueilla voi tulla ongelmia jos yhteys joutuu toimimaan alhaisemmalla tasolla. Nopeudet usein ilmoitettua alempia. Mahdollista käyttää päänettinä jos kaikki on kunnossa.

    • kilonderi

      Yhteyden nopeus riippuu täysin siitä, kuinka monta käyttäjää on. Jos on ilta ja mitään erikoista ei ole, poppoo menee nettiin ja yhteysnopeus pienenee. Siihen lähistöllä olevaan jakokeskukseen on kyllä tuo nopeus tulee ja ylikin.

      Itselläni on yhden megan nettitikku Soneralta, kertaakaan ei ole mennyt yli puolen megan. Sama juttu oli Elisan kanssa.

      Ensimmäisen nettitikun kanssa sivun latautuminen kesti 3-10 min ja harvoin nopeus oli yli 50 kbit/s

    • Asiaantuntia

      Muistutan, että tiedonsiirtoprotokollat vaativat osan kaistasta. Tavanomaisia protokollia käytettäessä maksimi on noin 70 % kokonaisnopeudesta. Eli esim. 24 Mb yhteydellä 16.8 Mb, eli 2.1 megatavua tavaraa sekunnissa.

      Minulla on 24Mb (Sonera) ja sillä tuo 2 megatavua toteutuu jos ei ole muuten vilkasta.

      • asiantuntija 2

        Lässytilää. Täyttä selittelyä ja protokollat eivät silti oikeuta mainostamaan että nopeus on tämmönen ja tommonen kun kerran niin ei ole.


    • Valokuitunalle

      Noh noh:)

      Soneran laajakaistat. Jokaiselle jotakin:)

      Kannattaisko enimmäiseksi tarkistaa omat laitteet kaikki asetukset ennen linjojen haukkumista. Kukaan operaattori ei myy "saat varmasti sen lupaamamme 100 megaa" , vaan nopeudet ovat lähes aina pienempiä! Lukekaa mainokset oikein " Parhaimmillaan verkon maksiminopeudella" !

      Täällä Sonera 100/10 VALOKUITU ja Soneralta tulee sen 93 Mbps(hävikki 7Mbps), vaikka linjat kunnossa kuten koneetkin ja käyttäjä. 6 -kuukautta ollu päällä, eikä ole "lagannu" kertaakaan. Nopeudet Constant 93Mbps ja Ping 1 ms!!
      Sen 7Mbps mitä multa jää saamatta ei oikeuta mihinkään haukkumiseen eikä muuhunkaan asiattomaan toimintaan. Nopeus riittää, eikä analogiset laajakaistat tai mokkulat voidaa verrata tähän mitenkään:)

      Sonera Valokuitu ja luulis toimivan:)

      • Ndfenjkfwewefwefwef

        "Constant 93Mbps ja Ping 1 ms!!"

        Millisekunnin ping on kyllä jo äärimmäisen laadun merkki, yhteysnopeus on minulle toissijainen suure mutta ping kertoo kyllä yhteyden laadusta hyvin paljon.

        Kuinka paljon pingiä on esim. Tukholmaan tai Pietariin tai pohjoisimpaan suomalaiseen testipisteeseen (oliskohan Oulu?), olisi mukavaa tietää kuinka nopea reititys soneran putkessa on minnekin tässä leikissä?

        Joo. Onnea. Teillä on internet, meillä muilla on haalea maku siitä.


      • Valokuitunalle
        Ndfenjkfwewefwefwef kirjoitti:

        "Constant 93Mbps ja Ping 1 ms!!"

        Millisekunnin ping on kyllä jo äärimmäisen laadun merkki, yhteysnopeus on minulle toissijainen suure mutta ping kertoo kyllä yhteyden laadusta hyvin paljon.

        Kuinka paljon pingiä on esim. Tukholmaan tai Pietariin tai pohjoisimpaan suomalaiseen testipisteeseen (oliskohan Oulu?), olisi mukavaa tietää kuinka nopea reititys soneran putkessa on minnekin tässä leikissä?

        Joo. Onnea. Teillä on internet, meillä muilla on haalea maku siitä.

        Juu Ping Oulu 27, Pietari 42 ja Tukholma 11


    • Soneraonpaska

      Itselläni oli myös 24Mbit/s mutta toimi 11Mbit/s nopeudella niinpä soitin soneralle ja valitin asiasta, tarjosivat maksusta asentajan käyntiä, en suostunut. Ehdotin nopeuden laskemista 10Mbit/s, koska en turhasta ruvennut maksamaan, hinta siis 39,90e ja 10Mbit/s 29,90e. Vastaukseksi tuli 30 euron lasku nopeuden muutoksesta, joten ärähdin ja sanoin että peru koko paska. No sitten ruvettiin kinaamaan siitä että harkitsisin asiaa, mutta vastasin että peru se. Tämän jälkeen muuttui ääni kellossa ja sain uuden asiakkaan edun, eli periaatteessa uusi netti. Tällä hetkellä nopeus on 10/2 ja toimii 12/2 nopeudella ja ensimmäiset 6kk 19,90 ja siitä eteenpäin 24kk saakka 29,90. Eli kannattaa valittaa asiasta

    • nerokas..

      Ettekö te pösilöt ole tajunneet, että maksut ovat teoreettisia maksimimaksuja. Minä katson ennen maksamista kertoimen. Jos on 8 M vaikka on luvattu 24, niin kerroin on 0,33.

      Näin se menee mukavasti tuo maksupuoli. Kun ne tietävät itse myös jokaisen nopeuden, voisivat tehdä verkkomaksuautomaatin. Mittaisivat itse asiakkaan nopeuden, joka kirjautuu laskuun ettei tarvitse epäillä.

    • Vedätetty

      Onko kukaan muu törmänny semmoseen että DNAn 14 päivän koe-ajan jälkeen signaalin taso laskee, netti muuttuu hitaaksi, esim itellä HSPA si joka oli myös huonossa Saunalahdessa. Aavistuksen verran haiskaltaa petkutukselta..

    • ADSL-tekniikkaa

      Alkuperäisen kirjoittajan mainitsema ADSL:n yhteysnopeuksien jääminen alle nimellisopeuden on yleistä, ja johtuu puhelinkaapeliyhteyden puutteellisesta laadusta, tai liian pitkistä etäisyyksistä keskukseen. Puhelinkaapeleita ei ole alunperin suunniteltu datan välittämistä varten. Siis vaikka linjan pituus olisikin sellainen, että yhteyden pitäisi toimia täydellä nopeudella, se ei välttämättä silti toimi.

      Esimerkiiksi, voi olla myyty 24 Mbit/s nopeudella toimiva liittymä, joka antaakin läpi 12 megabittiä. Tämäkin voi olla liikaa kyseisellä puhelinlinjalla. Yhteys saattaa pätkiä jatkuvasti, ja luotettavasti toimiva nettiyhteys saataisiinkin pudottamalla nopeutta vielä 8 megabittiin.

      Voi olla turhaa maksaa sellaisesta nopeudesta, jota kohteeseen ei pystytä toimittamaan. Myyjä ei tätä voi etukäteen tietää, koska he eivät käy mittaamassa linjan laatua ennen myyntitapahtumaa, vaan lopullisen totuuden näkee vasta hankittuaan liittymän.

      • Morjesta tännekin ja tervehdys SoneraPartiosta,
        hienoa keskustelua ja pohdintaa täällä ketjussa oli koskien mm. laajakaistoja, nopeuksia ja tekniikkaa. Tämä aihe aina puhuttaa sillä käyttäjiäkin on erilaisia ja tarpeet sekä vaatimukset laajakaistalta ovat sen mukaisia.

        Kuten joku tässä ketjussa mainitsikin niin kannattaa aloittaa ongelman kartoitus tarkastamalla omat pelit ja vehkeet :) Usein löytyy ratkaisu jo näiden säädösten läpikäymisessä. Myös operaattorien Vikapalvelut ovat apuna ja tukena. Hyvä homma on tällaiset keskustelupalstat, joissa guruilta saa vinkkejä ja neuvoja, iso kiitos heille.
        Myö partiolaiset ollaan myös apuna ja tukena, mukana keskusteluissa. Saa töniä ja tuuppia, heittää kysymyksiä ja herätellä keskustelemaan :)

        Hauskaa viikonloppua,
        Lauren@SoneraPartio
        "Aina Valmiina" :)


      • ADSL-tekniikka

        Täällä tunnutaan kehuvan DNA:ta. Itselläni on DNA:n 8 megan ADSL -yhteys, jonka todellinen nopeus mittauksissa (WLAN:in kautta) on ollut 4,5-7,8 megan välillä (vastaa liittymän nopeuslupausta).

        Maksamani ADSL -liittymän kuukausihinta on kuitenkin nykyään kymmeniä prosentteja kalliimpi kuin mitä heidän vastaavat uudet liittymät maksavat. Yritin päivittää liittymän hintaa, mutta se osoittautuikin mahdottomkasi. DNA kieltäytyy nykyään myymästä 8 megan yhteyttä (palvelulupaus 4,5-8 megaa) koska se ei heidän mukaan teknisesti toimi kotonani (paitsi että omien mittauksieni mukaan toimii ja olen ollut liittymään jopa tyytyväinen). Lopputulema on se, että nyt maksan ainoan palveluntarjoajan liittymästä listahintaa suurempaa hintaa ja halutessani pienentää liittymän kuukausihintaa minun tulisi laskea liittymäni nopeutta 4-8 kertaisesti alaspäin. 'Kyllä on hienoa asua alueella jossa on yhden fiman monopoli ja se firma päättää vielä käyttää määräävää markkina-asemaa väärin ylilaskuttamalla olemassa olevista tuotteista.

        No yritän vielä taistella tuulimyllyjä vastaan, mutta nyt alkaa kyllä näyttämään siltä, että firman tietoliikenneyhteydet taitavat vaihtaa DNA:lta kilpailijalle tämän laskutussotkun takia.


    • Soneran valokuitu

      Tänään mulle korotettiin nopeutta 10 megasest 24 megaan. Nyt ku oon pari kertaa testannu ni on antanu vaan sen 19 megaa. Sillon ku mul viel oli toi 10 meganen ni se anto aina sen ja joskus ehkä megan enenmmänki. Jos se nopeus ei pariin päivään nouse ni vihanen soitto niille on varma!

      • Morjes "Soneran valokuitu".
        laajakaistoissa tuo nopeus on enintään mainittu maksiminopeus ja valokuiduissa vähintään puolet siitä mainitusta maksimista pitää toimia.

        Voisi tuossa kokeilla vielä, onko mitään vaikutusta virtabuutilla modeemille? Joskus tämä buutti herättää modeemin uuteen eloon ja nopeudetkin saa "uutta virtaa", vaikkei näin äkkiseltään minun silmiini mitään hälyttävää tässä vielä ole.

        Tässä on vielä linkki meijän valokuitu-sivulle, josta löytyy lisää vinkkejä tuota nopeutta ajatellen, jos haluaa poissulkea hidastelevia tekijöitä: http://bit.ly/UTqrId.

        Lauren@SoneraPartio


    • Paskaa paketissa

      Meillä oli aikaisemmin s-lahden 10 megainen ja se toimi ihan ok. Nopeustesti näytti tasaisesti lähes poikkeuksetta yli yhdeksää. Halusimme kuitenkin vaihtaa nopeampaan yhteyteen ja Sonera tarjosi 24 megan nopeutta kaikkea ylimääräistä meille tarpeetonta tv palvelua. Kolmatta päivää nyt tämä uusi "nopea" Soneran liittymä ollut käytössä. Kätytännössä emme ole kuitenkaan huomanneet mitään lisäystä nopeudessa. Nopeustesti antaa lukemia 11-12 megaa. Ymmärrän kyllä että 24 megaa on maximi, mutta silti, en todellakaan aio sulattaa sitä että saan vain puolet siitä mitä luvataan. Tämän alueen piti olla todella hyvä Soneran 24 megan liittymälle ja täällä on myös Soneran verkko, näin minulle kerrottiin.

      Lisäksi huomasin että Soneran oma nopeusmittari antaa liittymän nopeudeksi paljon enemmän toinen vastaava luultavasti puolueeton mittari. Olen testannut näitä molempia mittareita myös muissa liittymissä ja niissä ne antavat suunnilleen samat lukemat. Vain tälle Soneran liittymälle Soneran oma mittari antaa suuremmat, ehkä liioitellut lukemat. Latausohjelmalla Vuze olen myös testaillut nopeutta. Vuzen mukaan nopeus ei millään yllä Soneran nopeusmittarin mittaamalle tasolle, vaan puoltaa sitä nopeutta, jonka se toinen mittari antaa.

      Lisäksi Sonera huijasi isääni niin törkeästi matkapuhelin puolella kertomalla hänen säästäneen sunnuntai sopimuksella useita satoja euroja vuodessa, vaikka hän ei juurikaan käytä puhelinta sunnuntaisin.

      Huomenna soitan paskaa palvelua tarjoavaan yhtiöön nimeltä Sonera ja perun internet sopimukseni.

      • Hei!
        Minkä kaupungin palvelimen kautta mittasit tulosta? Nopeustestin tulos riippuu siitä mille palvelimelle testaus tehdään, myös palvelimen ruuhkaisuus ja etäisyys vaikuttaa testituloksiin. Kaikki nämä nopeustestitulokset ovat suuntaa-antavia.
        Tuo Soneran nopeustesti käyttää Ooklan palvelua (joka ylläpitää myös speedtest.net -palvelua) nopeuden mittaamiseen. Minkälaisia lukemia tuo meidän sivuillamme oleva nopeustesti antoi?

        Tuossa aikaisemmin neuvoinkin tuosta virtabuutista, oletko kokeillut sitä? Eli johdot irti modeemista vähintään 30 sekunniksi ja takaisin kytkentä. Tietokoneellekin voi tehdä uudelleenkäynnistyksen. Voisiko olla modeemissa siis joku bugi päällä, ettei päästä yhteyttä nätisti koneelle?

        Jos tuo ongelma jatkuu tästä huolimatta niin Vikapalvelussamme tutkimme tuon asian kanssasi kuntoon ilman muuta: http://bit.ly/NQHIK7. Tuon mainitsemani linkin takaa löytyy myös "Ohjeita ja Vinkkejä" -osio jota suosittelen lämpimästi tutkailemaan ongelman alkuselvittelyä varten.

        Toivottavasti ongelma selviää pikaisesti,
        Lauren@SoneraPartio


    • teoreettinen maksimi

      Sun kotisi ja lähimmän keskuksen välinen matka on liian pitkä, ei tule toimimaan sun laajakaistasi täydellä nopeudella. Ja se teoreettinen maksimi on todellakin vain teoreettinen joka saadaan aikaan vain laboratorio-olosuhteissa!

    • Gravy jones

      Ihmiset ilmoittakaa kuluttja neuvontaan, mitä enemmän ilmoitatuu sitä paremmin se ratkaisee, lukiessa tmän foorumin en huomannut mitään neuvoja, paitsi "wailia".
      Pitää tehdä asialle jotain tai ainakin nostaa asian pinnalle.

    • So Nera

      Soneraan pettynyt, 24M eikä saa, kun 9-12M nopeuden. Jos NESTE, vaikka ilmoittaisi tolpassa myyvänsä bensaa hintaa 1,80e/l, mutta kun menet tankille saat vain puolilitraa ko. hinnalla....mikä kapina syntyisi. Nyt saa ilman viranomaisten puuttumista asiaan laillisesti mainostaa väärää nopeutta asiakkaille eli harhauttaa.

      • kokoomus-kusetusta

        "Jos NESTE, vaikka ilmoittaisi tolpassa myyvänsä bensaa hintaa 1,80e/l, mutta kun menet tankille saat vain puolilitraa ko. hinnalla....mikä kapina syntyisi."

        Bensa-automaatista harvemmin saa sitä litramäärää, minkä mittari osoittaa. Pumput säädetään tarkoituksella niin, että puuttumaan jää noin 5%, mikä on maksimi tilavuusvirran sallittu poikkeama. Tankatkaapa joskus jerrykannuun ja mitatkaa nestemäärä - saatatte yllättyä!


    • VUOSIA SITTEN

      KYLLÄ SONERA ON LAAJEMMINKIN MAINEENSA VEROINEN, ENTINEN SONERAN ASIAKAS TIETÄÄ MISTÄ PUHUU .ON SOITELTU JA LUVATTU ,NYT NOSTA NOPEUTTA SAAT KUUKAUSIA LAHJAKSI VANHALLA HINNALLA,JOKA OSOITTAUTUI KATTEETTOMAKSI LUPAUKSEKSI,HINTA NOUSI VÄLITTÖMASTI, VAROITUS ÄLÄ TEE PUHELIMELLA MITÄÄN SOPIMUKSIA.KOSKEE KAI VÄHÄN MUITAKIN LUPAUKSIA JA OPERAATTOREITA.

    • SILMÄÄNKU

      Vaihdoin Saunalahden REILU 3G:hen 12.02.2014 Upeesti 21M. Mitä luulette tän 21M:n tarkoittavan? Kuulemma labraoloissa. 15Megaan pääsee jos tukiasemalla (1-2epäilen) on vähän käyttäjiä. Alussa pelitti ok ja nopeuksia mittaillut. Sit rupes tökkii. Mittarit kaikki: 0,2-2M. Siitä soittelee saunalahteen! Resetoitiin ja HUPS! Nopeus-testit 18-24M.Jes 8.3.2014 alkoi taas 0,2-1-2Mb/s 11.03.2014 taasSauniksen "asiakas-palveluun" soittoa: Kuulemma AIVAN käytännön-nopeus!!! YM-shittiä!!!!!! SIIS 21M:n TODELLINEN: 0-2-3-?M Jumalille kiitos että liittymä EI OLE MÄÄRÄAIKAINEN!!!!!!!!!!!!! AIVAN!

    • Viuh!

      1. selvitä taloosi saatava maksiminopeus (soita tekniseen tukeen ja pyydä mittaus)
      2. valitse nettiliittymä linjojen kapasiteetin mukaan, älä sokeasti, urpo!
      3. jos ei nopeus riitä, muuta pois.
      4. varo lankeamasta 4G-höpöhypeen.

      Terv. nimim. Saunalahti Kaapeli 100/5 mbits (tod. 94-98/4.22 mbits)

    • kehitysmaa suomi

      Ei tässä kehitysmaassa voi ottaa mitään liittymää!!

      Valokuitu on ainoa suht luotettava, senkin laittaminen.. SE SITTEN MAKSAA!

      Laajakaistojen luvatut nopeudet; olen testannut 24M yhteyttäni jo KOLMELLA ERI MODEEMILLA.. 2 niistä TÄYSIN UUTTA MOITTEETONTA. Yhteys pysyy samana!!! Sisään tulee maximissaan 8 MBIT/s ja lähtöä on 150 KT/s!!!!!!! Yhteys on siis käytännössä 8M/0,5M.. vaikka maksan 24M/8M!!!!!!!!!

      Kyllä voi vituttaa!!!!! Ja 4g paskoihin en koske edes pitkällä tikulla. Niiden nopeudet heittelee liikaa.

      Onko todella niin että Suomessa ei vuonna 2014 voi ostaa mitään laajakaistaa ilman suurta kusettamista? Tietävätkö markkinamiehet itsekään mitä myivät?

      Valokuitu on sitten rikkaille ja sille eliitille joka tässä maassa saa kaiken. Köyhät saavat paskaa ja paskat yhteydet. Tätä on tämä SUOMALAINEN TASA-ARVO!

      Köyhät kyyykkyyn ja KOKOOMUS RULEZ!!!!!

      Kyllä ne kapinoitsijat taisivat olla oikeessa!!!!!

    • Koettua-käyttöä

      Tuli tässä käytyä hiljattain Turussa, ja Huawein T1 10 messissä 4G:llä terästettynä.
      Tuli kokeiltua heidän operaattorinsa nopeutta, ja yllätykseni oli suuri heidän tarjoamaansa nopeuteen.
      Noin 83 mbs - tuleva, ja lähtevä 56 mbs !!
      Ilmeisesti siellä 4 G-käyttäjiä on todella vähän. Eipä näytä olevan linjoilla ruuhkaa.
      Täällä pääkaupunki seudulla nopeus pyörii siinä 20mbs-45mbs, eli melko huima ero !

    • Koettua-käyttöä

      Vielä tarkennus edelliseen, nettiyhteyden tarjosi Elisa/Saunalahti.

    • Sonera4Gllä

      149 mbits on nopeus mitä Soneran 4 G liittymällä olen saanut. Nytkin tulee näin illasta yli 101 mbits ja Ping 32. Liittymä on paras mitä oon koskaan käyttänyt ja ei ole mitään ongelmia ollut toimii maalla ja kaupungissa. On hintanopeus suhde parasta laatua ever

    Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      413
      4395
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      241
      2171
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      68
      1600
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      158
      1411
    5. Hallitus korottaa yleisen arvonlisäveron 25,5 prosenttiin

      Yleisen arvonlisäveron kiristäminen 1,5 prosenttiyksiköllä on hallituksen järein toimi kehysriihessä. Se voi tuoda valti
      Perussuomalaiset
      266
      1190
    6. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      67
      1097
    7. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      137
      1054
    8. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      167
      1045
    9. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      54
      959
    10. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      943
    Aihe