Ruotsin ylpeys ei kestä...

Kansan koti

SAS:n konkurssia. Jos kyseessä olisi joku paskapönttöjentyhjennysfirma samalla henkilöstömäärällä, ei valtio antaisi kruunuakaan. Rahaa on palanut sen tekohengitykseen enemmän kuin sen pörssiarvo on ja sama meno jatkuu. Ne vaan lähtee pokkana taivaalle MD -bensarosvoilla. Ja miksei, kun on piikki auki. Lypsäkää vaan, kyllä kansa maksaa.Mutta maksaa se paljon muutakin. Ruotsissakin.

7

237

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kankea organisaatio

      SAS ei ole yksinomaan ruotsalainen yritys. Se on skandinaavinen lentoyhtiö, jossa osakkaina ovat Ruotsin valtion lisäksi myös Norjan ja Tanskan valtiot sekä valtavasti piensijoittajia. Eli se siitä Ruotsin ylpeyden kestämisestä.

      SAS:n talous on edelleen huonossa jamassa, vaikka yhtiö puristikin voitollisen tuloksen. Vanhojen lentoyhtiöiden (mukaanlukien Finnair) rakenteet ovat niin kankeita ja kalliita, että niitä on vaikea saada kannattamaan nykyisessä toimintaympäristössä. Erityisesti Ruotsissa lentoyhtiöiden kilpailu on rajua ja hinnat pohjalukemissa. Norwegian ja Ryanair ovat todellisia tekijöitä Ruotsin lentomarkkinoilla ja vaikeuttavat SAS;n kannattavuutta. Jos Suomessa olisi yhtä paljon kilpailua kuin Ruotsissa, Finnair olisi jo konkurssissa. Finnair ei kykene tuloksen tekoon edes nykyisillä, vähän kilpailluilla Suomen lentomarkkinoilla.
      Ongelma on sama sekä Finnairilla että SAS:lla: erittäin kallis organisaatio ja henkilöstön liian hyvät palkat ja työsuhde-edut. Molemmilla koneet kyllä lentävät varsin täysinäisinä, mutta lippujen keskihinta on liian alhainen. Hyötyjiä ovat loppujen lopuksi kuluttajat.

      • härski organisaatio

        Jos kuluttaja hyötyy, niin kuka kärsii halpalennoista? Henkilökunta. Viron kautta Suomen baseen (!) palkatut työntekijät maksavat omat työmatkansa ensin Tallinnasta Helsinkiin, jotta pääsevät tekemään halpatyötä.

        Kuluttajan hyödylläkin pitäisi olla joku raja. Halpisyhtiöiden tapa toimia ei ole moraalisesti enää kestävää. Aluehallintoviraston mielestä Suomessa baseaan pitävän Suomesta operoivan lentoyhtiön tulee toimia Suomen lakien mukaan eikä vuokrafirmana Viron lakien mukaan. Kiinnostaako ketään? Minua kiinnostaa. Maksan itse verot ja maksut lakien mukaan ja toimin eettisesti oikein. Enkä todellakaan kanna yhtään kortta tällaisten halpisten kekoon. Laitettaisiko teidän miehet ja rouvat virolaisen vuokrafirman kautta puolipalkalla nykytyötä vastaavaan duuniin vain siksi, että "kuluttaja haluaa lisää hyötyä"? Kuluttajan ahneudellahan ei ole mitään rajaa, jos maitolitra maksaa nyt euron niin eikö ole aivan reilua että kuluttaja hyötyy niin paljon että litra maksaakin vain 50 senttiä! Tuottajilta "riistorahat" pois vaan.

        Jostain syystä halpuus ei ole ikinä ollut minulle se juttu.


      • Euroοppalainen
        härski organisaatio kirjoitti:

        Jos kuluttaja hyötyy, niin kuka kärsii halpalennoista? Henkilökunta. Viron kautta Suomen baseen (!) palkatut työntekijät maksavat omat työmatkansa ensin Tallinnasta Helsinkiin, jotta pääsevät tekemään halpatyötä.

        Kuluttajan hyödylläkin pitäisi olla joku raja. Halpisyhtiöiden tapa toimia ei ole moraalisesti enää kestävää. Aluehallintoviraston mielestä Suomessa baseaan pitävän Suomesta operoivan lentoyhtiön tulee toimia Suomen lakien mukaan eikä vuokrafirmana Viron lakien mukaan. Kiinnostaako ketään? Minua kiinnostaa. Maksan itse verot ja maksut lakien mukaan ja toimin eettisesti oikein. Enkä todellakaan kanna yhtään kortta tällaisten halpisten kekoon. Laitettaisiko teidän miehet ja rouvat virolaisen vuokrafirman kautta puolipalkalla nykytyötä vastaavaan duuniin vain siksi, että "kuluttaja haluaa lisää hyötyä"? Kuluttajan ahneudellahan ei ole mitään rajaa, jos maitolitra maksaa nyt euron niin eikö ole aivan reilua että kuluttaja hyötyy niin paljon että litra maksaakin vain 50 senttiä! Tuottajilta "riistorahat" pois vaan.

        Jostain syystä halpuus ei ole ikinä ollut minulle se juttu.

        Tervetuloa vain Eurooppaan. Kartellien aika on ohi, myös työvoiman myynnissä.


      • loistoidea
        Euroοppalainen kirjoitti:

        Tervetuloa vain Eurooppaan. Kartellien aika on ohi, myös työvoiman myynnissä.

        Myydään sinut ensimmäiseksi romanialaiselle alihankkijalle. Palkkana kuppi kouraan ja viltti pepun alle. Pomo näyttää kadunkulman, josta voit hakea palkkasi. Se on eurooppalaista!


    • VIRON ORJA

      Viron orjia on hämmästyttävä ilmiö erittäin vakava ongelma suomalaisilla ja valtiolle kuten kaikki muut maahan muuttaneille pakolaisille orjia
      Suomalaisten HYVINVOINTI JA maa voi pahoin vaurioituneet ja vakava turvallisuuden. TYÖ MARKKINAT VAHINGOITTUNEET ja Perussuomalaiset TOIMI
      kamala
      KALEVI POIKA TYTÄR orjia

    • Ruotsin ylpeys ei ke

      Ruotsin valtion omistus on SAS -konsernista yli 20%, Tanskalla ja Norjalla n 14%/maa. Loppu on yksityisillä osakkeenomistajilla. Norja ja Tanska ovat jo kauan halunneet luopua omistuksistaan, mutta kukaan ei halua ostaa. Finnair on keskittynyt kaukolentoihin ja lyhyet lennot ovatkin ulkoistettu.

      Piensijoittajat eivät ole pumpanneet SAS -konserniin rahaa, kuten Ruotsin valtio on tehnyt, mutta nyt lienee mitta jo täysi. Tottakai pankeilla on sanansa sanottavana myös. Yksi tapa säästää on työntekijöille tarjottu malli: lopputili ja takas samaan työhön 25% alemmalla palkalla.

      Ryanairilla ei ole niin suurta merkitystä Ruotsissa kuin voisi luulla, Norwegianilla on. SAS kestää vuoteen 2014. Tämä on veikkaukseni. Sitten loppuu veronmaksajien halu kustantaa byrokraattien korkea elintaso ja suojatyöpaikat.

    • .Aloittaja.

      Mitäs minä sanoin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nyt se on selvitetty: Sanna Marinin hallitus lisäsi menoja 41 miljardilla

      ”vasemmistohallitus oli katastrofaalisen huono”, sanoo kokoomus. Sanna Marinin (sd.) hallituksen tekemät menolisäykset
      Maailman menoa
      248
      17345
    2. Purra sössi kaiken 2 vuodessa, itkee nyt Marinin perään

      Nyt on taas sama vanha itkuvirsi, kun ei omat taidot riittänee. Kaikki on taas muiden syytä. No miten sen "Tunnin juna"
      Maailman menoa
      178
      12333
    3. Eli persujen rääkyminen Marinin hallituksen velanotosta oli sitä itseään

      "Valtiovarainministeriön mukaan Marinin hallitus lisäsi valtion pysyviä menoja 3 miljardia eikä 11 miljardia euroa." El
      Maailman menoa
      55
      6101
    4. Orpon hallitus runnoi Tunnin junan ilman tarvetta

      Näinkö valtiontaloutta hoidetaan? Siis asiantuntijoidenkin aikoja sitten kannattamattomaksi laskema Tunnin juna tehdään
      Maailman menoa
      69
      4935
    5. MTV3 - Auerin poika todistaa videolla, miten Anneli pahoinpiteli lapsia!

      Kello 10.04 – Ainakin kerran viikossa se löi. Löi muitakin sisaruksia, mutta ei isosiskoa. Nuorinta siskoa en ole nähny
      Henkirikokset
      19
      4920
    6. Orpon hallitus paskoi kaikki hommat

      ja "yllätäen" ilmestyi raportti Marinin hallituksen tuhlailusta, raportti tuli kuin TILAUKSESTA.
      Maailman menoa
      26
      4042
    7. Lindtman ylivoimainen suosikki pääministeriksi

      Lindtmania kannattaa pääministeriksi peräti 50 prosenttia useampi kuin toiseksi suosituinta Kaikkosta. https://www.ilta
      Maailman menoa
      84
      3625
    8. Kansa haluaa Marinin hallituksen takaisin ja Orpon pois

      Suomen kansa on nyt ilmoittanut millaisen hallituksen Suomi tarvitsee. "Suomalaisten suosikki seuraavaksi hallituspohja
      Maailman menoa
      20
      3586
    9. Sanna Marin - Maailman paras talousasiantuntija?

      PersKeKoa pukkaa? https://www.hs.fi/politiikka/art-2000011636623.html
      Maailman menoa
      139
      3086
    10. NO NIIN! Nyt on sitten prinsessa Sannan sädekehä lopullisesti rikottu

      narsistia ei kannata enää kuin ne fanaattisimmat kulttilaiset, jotka ovat myös sitä Suomen heikkoälyisintä sakkia. Kun
      Maailman menoa
      31
      2425
    Aihe