Kysymys?

Jikojiko

Voiko kätilöä/hoitajaa pyytää pesemään vauvan ennen kuin se tuodaan syliin?

Haluaisin lapsen vasta puhtaana syliin. Minulla on erittäin herkkä oksennusreaktio ja pelkään oksentavani, kun eritteinen ja limainen vauva tuodaa lähelleni. En haluaisi, että minun ja vauvan yhteinen elämä lähtisi käyntiin sillä, että oksennan nähdessäni hänet ensi kertaa. Voinko siis pyytää lapsen pesua ensin? Vai leimataanko minut heti huonoksi äidiksi? Olen itkenyt tämän takia jo monta kertaa.

5

209

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ................

      Vauva kyllä pyyhitään ennen kuin se syliisi annetaan. Minä en vauvassa huomannut mitään eritteitä tai limaa. Ja vauva oli muistaakseni kääritty johonkin kun hänet rinnalleni annettiin.

    • ret4sss

      No, se riippuu kyllä ihan kätilöstä ja talon tavoista, pyyhkivätkö ne lapsia ennen syliin antoa vai ei. Kyllä meillä molemmat on suoraa sieltä nostettu rinnalle lämmittelemään. Eikä siinä kyllä ehtinyt huomata mitään limoja tai veriä :D Se kätilö, joka synnytystä hoitaa, tuskin ehtii heti vauvaa pesemään, kun auttaa istukkaa ulos, mutta jos paikalla on toinen kätilö vauvanpesijänä niin voittehan te keskustella asiasta, ei se liene ongelma :D Todennäköisesti nämä on kuitenkin niitä hassuja pelkoja, joita on etukäteen ja sitten salissa vasta vartin lasta pideltyäsi hoksaat, että ai niin joo :D Ei se pyytäminen kuitenkaan kiellettyä ole, jos tuo oikeasti on sulle suuri ongelma :D

    • 3+6

      Mulla ihan samat mietteet ja olen ajatellut tästä asiasta puhua kätilölle ennen synnytystä että jos sen vauvan vois pestä ennenkuin otan sen syliin :)

      • no mitäs

        sitten kun peset vauvan kakkapyllyä? Luuletko että aina oksennat.Tuskinpa.Kuten sanottu tämä kuuluu sarjaan hassut pelot jotka ei sitten pidäkkään paikkaansa.


    • miksi ei...

      Vauvaa ei monessa sairaalassa pestä ennenkuin muutaman päivän iässä, koska vauvan iholla olevan vauvankinan on hyvä saada jäädä iholle. Vauvan on myös paras heti synnyttyään päästä äidin iholle, se mm. pitää vauvan parhaiten lämpimänä ja auttaa hengityksen käynnistymisessä ja helpottaa imetyksen alkua, samalla se edistää äidin kohdun supistumista ja siis ehkäisee verenvuotoa. Vauvalle ja äidille olisi siis parasta että vauva pääsisi suoraan syliin ja saisi olla siinä rauhassa ainakin tunnin, niin että myös ensi-imetys tapahtuisi siinä ennen mittaamisia ja pukemisia.

      Sikäli voi olla että kätilö ei kovin mielellään vie vauvaa pesulle heti syntymän jälkeen. Tästä pelosta kannattaa varmaan puhua vaikka neuvolassa, luulen kyllä että oma vauva ei ketään okseta sitten tositilanteessa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      591
      4071
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3418
    3. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2959
    4. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2901
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2234
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2171
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      2107
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1935
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1930
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1879
    Aihe