Kyllä puulla lämmittäminen on ehdottomasti edullisin lämmitysmuoto. vähän tietysti töitä teettää, mutta ei tarvi koko päivää tietokoneella istua.
Itsellä menee n.500 eur lämmitykseen vuodessa, 120m2 vanha rintamamiestalo.
Tuokin määrä vain jos joudun ostaan puita eikä tarjolla ole ilmaisia puita.
Puulämmitys edullisin
68
2968
Vastaukset
- 6665
Ei varsinkaan pumppulämmitäjä hyväksy tätä faktaa. Just kaatui vesimuki pc:n näppiksen päälle, avaaminen-kuivaus-kasaaminen kesti tunnin verran. Olisikin mukaavaa jos mlpkaapissa sattuisi vesivahinko, niin elektroniikkaosien vian korjaaminen olisi hauskaa.
- vvbbvv
Joo kyllä sitä välillä on kaljatölkki kaatunu klapikasan päälle, mutta eipä siinä muuta kun haetaan uus....
- 30/30
Joku roti pitää hommissa olla, kaljatölkki ei saa kaatua milloinkaan!!!
:-)) - 35 /350-2
30/30 kirjoitti:
Joku roti pitää hommissa olla, kaljatölkki ei saa kaatua milloinkaan!!!
:-))niinpä, ei sitä klapikasaa montaa kertaa jaksa uutta hakea jos aina kaatuu kalja.
- väärässä olit
Uuden talon lämmitykseksi puulämmitys on kaikkein kallein. Johtuen pannuhuoneen ja halkoliiterin teosta. Lattialämmitystalossa.
- 65y
"Johtuen pannuhuoneen ja halkoliiterin teosta. Lattialämmitystalossa. "
Et ole sitten kuullut savumaxista ja vettä lämmittävstä leivinuunista. Klapit varastoi kämpän nurkkaan muutama kuutio ja loput autokatoksen alle.
- näinkö ajattelit?
Elikkä tuo puulämmitteinen talo on arvokkaampi, kun on kalliimmin tehdyt tilat ja laitteet ja edullisempi lämpö ?
- halpa investointi
"kalliimmin tehdyt tilat ja laitteet"
Itse tekemälllä vettä lämmitävät tiilinen leivinuuni piippuinen noin 2500 eur. Klapit varastoi kämpän nurkkaan muutama kuutio ja loput autokatoksen alle.
- harrasteLämmittäjä
Kyllä se lämmitys pitää hoitaa jossakain muualla kun olohuoneessa. Kunnon pannuhuone ja siihen yhteyteen pieni varasto jossa on varaaja ja välivarasto puille. Sellainen mihin sopii noin parin viikon puut lämpenemään ja kuivahtamaan. Varaaja pitää tilan lämpöisenä ja voihan tarvittaessa jättää eristettä pois putkista. Loput puut sitten ulkona vaikka rakoliiterissä. Tuollainen liiteri maksaa noin 1000€ eli ei se siinä uuden talon hinnassa paljon tunnu ja voihan sen tingata rautakaupasta rakennustarvikkeiden mukaan tarjoukseen. Pannuhuoneen rakentaminen on halpaa uuteen taloon. Seinät harkoista, kattoon saa nykyään itsekantavan peltimuotin ja elementti piippu kylkeen niin siinä on. Ja voihan tuon muurata ponttikahistakin niin siinä on kylppärin seinääkin jo valmiina kun sijoittelee tilat oikein. Tuonne bunkkeriin voi sitten laittaa vaikka minkälaisen kattilan. Varaston voi sitten tehdä ihan tavallisesti, toki kannattaa seinät tehdä vanerista niin kestää kolhuja paremmin. Sisään käynti ulkokautta niin ei tarvi mitään erillisiä palo-ovia rakentaa. Kannattaa suunnitella niin että pääseen katon alla pannuhuoneeseen, eli terassin kautta niin on mukava talven tuiskuissa piipahtaa pannuhuoneessa tarkastamassa kattilaa (ryypyillä). En näen mitään hyötyä siitä että puut rehataan olohuoneeseen ja sitten purut ja hämähäkit leviää pitkin lattioita. Kulkea edestakaisin jonkun puunkantotelineen kanssa ja vahtia peltejä kiinni. Varastoon puut ja siitä pannunpesään. Kerran viikossa kun tekee täydennyksen. Ja puut voi lykkiä kottikäryillä vaikka sisälle asti. Vielä jos jakaa puutilan kahteen eri osaan niin on aina kuivaa ja lämmintä puuta tarjolla. Tuosta viikon lämpöisessä säilytyksestä on yllättävän paljon etua, kokeilkaapa. Vielä jos hankkii kääteispalon ja siihen ohjatun järjestelmän niin elämä helpottuu kummasti. Mulla on kaksikin takkaa ja niitä ei ole paljon käytetty sen jälkeen kun uuden kattilan vaihdoin. Samalla puumäärällä kun menee 2 takkaan lämmittään talon ja käyttöveden samalla kertaa ja lämpö on tasaista koko talossa. On se niin paljon helpompaan tuolla pannuhuoneessa tuhertaa. Ei nuo puut aina tahdo olla höyläpuita, ainakaan minulla. Uskokaa vaan suosiolla. Pidetää asumistilat asumisiloina ja lämmitystilat lämmitystiloina.
- kaskettu on
Laski miten laski niin kaikkein kallein se on uuteen taloon tehdä. Halvemmalla saa vaikkapa maalämmön. Minulla maalämpö oli 4000 euroa halvempi kuin puukattilat ja pannuhuoneet. Halkoliiteri olisi tullut siihen vielä päälle.
Ja halkoliiteriä ei todellakaan saa 1000 eurolla. Tonnilla saa pienen liiterin puuosat. Katto ja perustukset lisäksi eli noin 3500 olisi tullut liiteri maksamaan.
Nyt ei tarvitse tuhertaa eli tyyväinen olen ollut. Ja tosi halpaa asumista ja HELPPOA. - 0kooj
"Pidetää asumistilat asumisiloina ja lämmitystilat lämmitystiloina. "
Leivinuuni tai kiuas savumaxilla on muuhunkin kuin lämmitykseen ja elegantteja ratkaisuja puulämmitykseen.
3000kg painava leivinuuni varaa ja levittää hyvin yhdellä poltolla (40l klapeja) lämpöä, 24 tuntia. - 54444
kaskettu on kirjoitti:
Laski miten laski niin kaikkein kallein se on uuteen taloon tehdä. Halvemmalla saa vaikkapa maalämmön. Minulla maalämpö oli 4000 euroa halvempi kuin puukattilat ja pannuhuoneet. Halkoliiteri olisi tullut siihen vielä päälle.
Ja halkoliiteriä ei todellakaan saa 1000 eurolla. Tonnilla saa pienen liiterin puuosat. Katto ja perustukset lisäksi eli noin 3500 olisi tullut liiteri maksamaan.
Nyt ei tarvitse tuhertaa eli tyyväinen olen ollut. Ja tosi halpaa asumista ja HELPPOA."Nyt ei tarvitse tuhertaa eli tyyväinen olen ollut. Ja tosi halpaa asumista ja HELPPOA. "
Niin nyt voi olla, mutta entä huomenna tai sitä seuraavina päivinä?
http://media.folksam.se/sv/2010/12/02/folksam-granskar-rekordstor-okning-av-trasiga-varmepumpar/ - fjhlköasjgf
kaskettu on kirjoitti:
Nyt ei tarvitse tuhertaa eli tyyväinen olen ollut. Ja tosi halpaa asumista ja HELPPOA.Laskeskelin vähän tuossa puulämmityksen hintoja värkit pannuhuoneeseen kattila varaaja latauspumppu lämmönsäädin. Tuohon kuuluu valmis elementtipiippu keraamisella osilla ja pellityksillä ja hatulla (oli aika hintava 1500€). Käänteispalo (Atmos 40kW), akvatermin 2000 litran varaaja, laddomatin latauspumppu. Lämmönsäätimelle 500€, esim ouman maksaa 400€. Peltinen palo-ovi pannuhuoneeseen. Eli laatu hilppeillä laskettu ja hinnat netistä suoraa. Putkiliikkeestä tarjouksella varmaan halvemmat. Lämmönjakohan on sama molemmissa järjestelmissä, eli on vaan laskettu nuo puulämmityksen osat tähän. Ehkä muutama putki menee liittämiseen mutta niitä vaikea laskea, niille varattu 500€. Laskin myös puuliiterin katon (peltikatto) niin maksoi 530€ netin hinnaston mukaan. Perustukset tekisin vaan kaivamalla montun ja siihen muotti ja betonia perään (muotti laudoista mitkä katosta hukkana). Suursäkki kuivabetonia maksaa 110e. Puuliiterin tekee itse jos ei ihan kädetön ole. Ja pannuhuoneenkin kyllä itse muurailee harkoista jos vähänkin on jotain tehnyt. Katto liittolevystä. Senkin pysyy itse tekemään, liitetään vaan toisiinsa ja popniiteillä tai ruuveilla kiinni. Elementtipiipun muurari muuraa puolessä päivässä jos on itse apuna. Eli yhteensä tuo projekti jäi alle 11000€ jos vaan värkit lasketaan. Ja sitten on pannuhuone johon voi laittaa tulevaisuudessa vaikka minkä lämmitysmuodon. Vaikea sitä on enää valmiiseen taloon tehdä ja vaatiihan tuo maalämpökin jonkun oman tilan. Eli mistä saa maalämmön ja poraukset 7000€. Yleensä nuo hinnat on 15K€ ylöspäin.
- lghöa.sägh
0kooj kirjoitti:
"Pidetää asumistilat asumisiloina ja lämmitystilat lämmitystiloina. "
Leivinuuni tai kiuas savumaxilla on muuhunkin kuin lämmitykseen ja elegantteja ratkaisuja puulämmitykseen.
3000kg painava leivinuuni varaa ja levittää hyvin yhdellä poltolla (40l klapeja) lämpöä, 24 tuntia.Kyllä pakkaa vessat ja pesutilat jäämään kylmiksi. Kattilalla nekin lämpiää.
- eerrtt1
fjhlköasjgf kirjoitti:
Laskeskelin vähän tuossa puulämmityksen hintoja värkit pannuhuoneeseen kattila varaaja latauspumppu lämmönsäädin. Tuohon kuuluu valmis elementtipiippu keraamisella osilla ja pellityksillä ja hatulla (oli aika hintava 1500€). Käänteispalo (Atmos 40kW), akvatermin 2000 litran varaaja, laddomatin latauspumppu. Lämmönsäätimelle 500€, esim ouman maksaa 400€. Peltinen palo-ovi pannuhuoneeseen. Eli laatu hilppeillä laskettu ja hinnat netistä suoraa. Putkiliikkeestä tarjouksella varmaan halvemmat. Lämmönjakohan on sama molemmissa järjestelmissä, eli on vaan laskettu nuo puulämmityksen osat tähän. Ehkä muutama putki menee liittämiseen mutta niitä vaikea laskea, niille varattu 500€. Laskin myös puuliiterin katon (peltikatto) niin maksoi 530€ netin hinnaston mukaan. Perustukset tekisin vaan kaivamalla montun ja siihen muotti ja betonia perään (muotti laudoista mitkä katosta hukkana). Suursäkki kuivabetonia maksaa 110e. Puuliiterin tekee itse jos ei ihan kädetön ole. Ja pannuhuoneenkin kyllä itse muurailee harkoista jos vähänkin on jotain tehnyt. Katto liittolevystä. Senkin pysyy itse tekemään, liitetään vaan toisiinsa ja popniiteillä tai ruuveilla kiinni. Elementtipiipun muurari muuraa puolessä päivässä jos on itse apuna. Eli yhteensä tuo projekti jäi alle 11000€ jos vaan värkit lasketaan. Ja sitten on pannuhuone johon voi laittaa tulevaisuudessa vaikka minkä lämmitysmuodon. Vaikea sitä on enää valmiiseen taloon tehdä ja vaatiihan tuo maalämpökin jonkun oman tilan. Eli mistä saa maalämmön ja poraukset 7000€. Yleensä nuo hinnat on 15K€ ylöspäin.
Joku täällä äskettäin laskeskeli sitä pannuhuoneen hintaa. Kyllä se sen kymppitonnin lisää tekee. Toki joillekin se tulee ilmaiseksi, mutta valtaosalle se maksaa.
- 277
lghöa.sägh kirjoitti:
Kyllä pakkaa vessat ja pesutilat jäämään kylmiksi. Kattilalla nekin lämpiää.
Oletkos kuullut vettä lämmitävästä leivinuunista. Tai sitten iv:stä joka ottaa lämpöä talteen ja levittää pitkin taloa?
Savumax on itsessään vesikattila,joten ei pitäsi olla epäselvää, miten lämpö siitä leviää. - takanpolttaja
juu,makuasia myös, itse tykkään poltella takassa, lasiluuukut, kiva katsella ja kuunnella elävää tulta, luo tunnelmaa arjen harmauteen, mieli virkistyy. Pitäähän tuo pirtinkin lämpimänä, emännällä kylmät jalat, tykkää lämmitellä niitä takan edessä. Monenlaista iloahan tuosta on....
- jöadljF
eerrtt1 kirjoitti:
Joku täällä äskettäin laskeskeli sitä pannuhuoneen hintaa. Kyllä se sen kymppitonnin lisää tekee. Toki joillekin se tulee ilmaiseksi, mutta valtaosalle se maksaa.
Miten perustelet tuon hinnan pannuhuoneelle?
- värkit ja muut
fjhlköasjgf kirjoitti:
Laskeskelin vähän tuossa puulämmityksen hintoja värkit pannuhuoneeseen kattila varaaja latauspumppu lämmönsäädin. Tuohon kuuluu valmis elementtipiippu keraamisella osilla ja pellityksillä ja hatulla (oli aika hintava 1500€). Käänteispalo (Atmos 40kW), akvatermin 2000 litran varaaja, laddomatin latauspumppu. Lämmönsäätimelle 500€, esim ouman maksaa 400€. Peltinen palo-ovi pannuhuoneeseen. Eli laatu hilppeillä laskettu ja hinnat netistä suoraa. Putkiliikkeestä tarjouksella varmaan halvemmat. Lämmönjakohan on sama molemmissa järjestelmissä, eli on vaan laskettu nuo puulämmityksen osat tähän. Ehkä muutama putki menee liittämiseen mutta niitä vaikea laskea, niille varattu 500€. Laskin myös puuliiterin katon (peltikatto) niin maksoi 530€ netin hinnaston mukaan. Perustukset tekisin vaan kaivamalla montun ja siihen muotti ja betonia perään (muotti laudoista mitkä katosta hukkana). Suursäkki kuivabetonia maksaa 110e. Puuliiterin tekee itse jos ei ihan kädetön ole. Ja pannuhuoneenkin kyllä itse muurailee harkoista jos vähänkin on jotain tehnyt. Katto liittolevystä. Senkin pysyy itse tekemään, liitetään vaan toisiinsa ja popniiteillä tai ruuveilla kiinni. Elementtipiipun muurari muuraa puolessä päivässä jos on itse apuna. Eli yhteensä tuo projekti jäi alle 11000€ jos vaan värkit lasketaan. Ja sitten on pannuhuone johon voi laittaa tulevaisuudessa vaikka minkä lämmitysmuodon. Vaikea sitä on enää valmiiseen taloon tehdä ja vaatiihan tuo maalämpökin jonkun oman tilan. Eli mistä saa maalämmön ja poraukset 7000€. Yleensä nuo hinnat on 15K€ ylöspäin.
Pakkohan se pannuhuonekin on laskea, koska ei niitä värkkejä muualle saa laittaa. Se on pakko tehdä ja värkit on pakko laittaa sinne. Ei muuten saa edes rakennuslupaa.
Ja jos kustannuksia kerta lasketaan, niin miksi osa jätettäisiin pois? - klq.REfewq
värkit ja muut kirjoitti:
Pakkohan se pannuhuonekin on laskea, koska ei niitä värkkejä muualle saa laittaa. Se on pakko tehdä ja värkit on pakko laittaa sinne. Ei muuten saa edes rakennuslupaa.
Ja jos kustannuksia kerta lasketaan, niin miksi osa jätettäisiin pois?Ainahan omakotitaloissa on ollut pannuhuone. En pidä sitä mitenkään kalliina tilana. Ei tarvitse olla edes kivimateriaalista tai betonista jos kattila on alle 30kW. Eiköhän se keittiö nykyään kallein huone ole, jätetäänkö se pois kun se maksaa. Mihin se maalämpöpumppu systeemi sitten laitetaan, sängyn alle vai lastenhuoneen nurkkaan. Kyllä sekin jonkun teknisentilan vaatii. Jos laskee teknisentilan ja pannuhuoneen kustannukset niin onkohan paljon lopuksi eroa. Tuntuuko joku 3000€, 300000€ talossa suurelta investoinnilta. 3000€ saa aika paljon kahiponttia, ohutsauma laastia, betonia ja kivilevyä. Esim kahin runkopontti pannuhuoneen seiniin joka on 2,5m kanttiinsa maksaan alle 700€. Pysytään vaan todellisuudessa. Ei runkorakentaminen kallista ole, se sisustus siinä rakentamisessa maksaa. Harvalla kai on pannuhuoneessa parkettia, laattaa, tapettia tai kivitasoa..
- Kohta alkaa
klq.REfewq kirjoitti:
Ainahan omakotitaloissa on ollut pannuhuone. En pidä sitä mitenkään kalliina tilana. Ei tarvitse olla edes kivimateriaalista tai betonista jos kattila on alle 30kW. Eiköhän se keittiö nykyään kallein huone ole, jätetäänkö se pois kun se maksaa. Mihin se maalämpöpumppu systeemi sitten laitetaan, sängyn alle vai lastenhuoneen nurkkaan. Kyllä sekin jonkun teknisentilan vaatii. Jos laskee teknisentilan ja pannuhuoneen kustannukset niin onkohan paljon lopuksi eroa. Tuntuuko joku 3000€, 300000€ talossa suurelta investoinnilta. 3000€ saa aika paljon kahiponttia, ohutsauma laastia, betonia ja kivilevyä. Esim kahin runkopontti pannuhuoneen seiniin joka on 2,5m kanttiinsa maksaan alle 700€. Pysytään vaan todellisuudessa. Ei runkorakentaminen kallista ole, se sisustus siinä rakentamisessa maksaa. Harvalla kai on pannuhuoneessa parkettia, laattaa, tapettia tai kivitasoa..
Pitää siihen ylimääräiseen tilaan tehdä esim maansiirtotöitä ja anturan valuja ym..
- 43667
Kohta alkaa kirjoitti:
Pitää siihen ylimääräiseen tilaan tehdä esim maansiirtotöitä ja anturan valuja ym..
Tekninen tila kuuluu moderniin taloon. Sinne mahtuu vaikka mitä.
- jo20121
43667 kirjoitti:
Tekninen tila kuuluu moderniin taloon. Sinne mahtuu vaikka mitä.
Noinhan se on. Tekninen tila on nykypäivää ja pannuhuone menneisyyttä.
- p=t
jo20121 kirjoitti:
Tekninen tila meillä on yhtä iso ellei isompi kuin muinaiset pannuhuoneet. Mahtuisi vaikka kuinka iso kattila varaajineen.
- gdsjfjh
p=t kirjoitti:
Tekninen tila meillä on yhtä iso ellei isompi kuin muinaiset pannuhuoneet. Mahtuisi vaikka kuinka iso kattila varaajineen.
Juuri tätähän tässä on yritetty selittää, eli joku tila kuitenkin pitää varata lämmitysjärjestelmälle. Voihan tuon samalla tehdä "kunnolla" eli paloluokituksilla riittäväksi. Ei varmasti kauheasti nosta kustannuksia.
- jöagrrgh
jo20121 kirjoitti:
Pannuhuone onkin miehille ja tekninen tila uusavuttomille kynsilakka pojille.
- dghshnsxz
277 kirjoitti:
Oletkos kuullut vettä lämmitävästä leivinuunista. Tai sitten iv:stä joka ottaa lämpöä talteen ja levittää pitkin taloa?
Savumax on itsessään vesikattila,joten ei pitäsi olla epäselvää, miten lämpö siitä leviää.Niin Niin mutta pitääkö se lämmitys hoitaa olohuoneessa. Miksei sitä voi muka hoitaa sille varatussa omassa tilassa. Takan ymmärrän mutta en keskuslämmitystä asuintiloissa.
- 455ff
dghshnsxz kirjoitti:
Niin Niin mutta pitääkö se lämmitys hoitaa olohuoneessa. Miksei sitä voi muka hoitaa sille varatussa omassa tilassa. Takan ymmärrän mutta en keskuslämmitystä asuintiloissa.
Jos meillä olisi puukattila teknisessä tilassa, pitäisi pari ulko-ovea avata ja sulkea ja kävellä tästä atkpisteestä 10 metriä. mutta koska on leivinuuni 3 metrin päässä ja klapisäkit selän takana portaikon alla, niin huomattavasti kätevämpää on.
- Ruotsissa on
54444 kirjoitti:
"Nyt ei tarvitse tuhertaa eli tyyväinen olen ollut. Ja tosi halpaa asumista ja HELPPOA. "
Niin nyt voi olla, mutta entä huomenna tai sitä seuraavina päivinä?
http://media.folksam.se/sv/2010/12/02/folksam-granskar-rekordstor-okning-av-trasiga-varmepumpar/puolet Euroopan lämpöpumppumarkkinoista, ja 20 % asunnoista lämpiää semmoisella.
Mitä enemmän jotain tekniikkaa levitetään, niin toki vikojakin ilmaantuu.
Olen kuullut, että Suomessa on olemassa myös öljypoltihhuoltajia ihan oikeasti . Mitähän he tekevät?
Ja anopin lattialämmitys kaipaa sähköasentajaa, kun ei lämpiä ...
Vikaantumatonta järjestelmää ei taida olla olemassakaan.
Eipä muuten näkynyt linkin vikataulukossa suomalaisia lämpöpumppuja.
Niillä on nykyään monella 5 vuoden takuu. - 623666
Ruotsissa on kirjoitti:
puolet Euroopan lämpöpumppumarkkinoista, ja 20 % asunnoista lämpiää semmoisella.
Mitä enemmän jotain tekniikkaa levitetään, niin toki vikojakin ilmaantuu.
Olen kuullut, että Suomessa on olemassa myös öljypoltihhuoltajia ihan oikeasti . Mitähän he tekevät?
Ja anopin lattialämmitys kaipaa sähköasentajaa, kun ei lämpiä ...
Vikaantumatonta järjestelmää ei taida olla olemassakaan.
Eipä muuten näkynyt linkin vikataulukossa suomalaisia lämpöpumppuja.
Niillä on nykyään monella 5 vuoden takuu."Eipä muuten näkynyt linkin vikataulukossa suomalaisia lämpöpumppuja.
Niillä on nykyään monella 5 vuoden takuu."
Noihin takuihin uskominen tekee takaisinmaksupäivän uskomisen lisäksi lämpöpumpuista uskonnon ja niistä diggaavista uskovaisia.
Suomalaiset firmat menevät konkkaan kiihtyvällä tahdilla by default, ks tilastokeskus. - puulla1
klq.REfewq kirjoitti:
Ainahan omakotitaloissa on ollut pannuhuone. En pidä sitä mitenkään kalliina tilana. Ei tarvitse olla edes kivimateriaalista tai betonista jos kattila on alle 30kW. Eiköhän se keittiö nykyään kallein huone ole, jätetäänkö se pois kun se maksaa. Mihin se maalämpöpumppu systeemi sitten laitetaan, sängyn alle vai lastenhuoneen nurkkaan. Kyllä sekin jonkun teknisentilan vaatii. Jos laskee teknisentilan ja pannuhuoneen kustannukset niin onkohan paljon lopuksi eroa. Tuntuuko joku 3000€, 300000€ talossa suurelta investoinnilta. 3000€ saa aika paljon kahiponttia, ohutsauma laastia, betonia ja kivilevyä. Esim kahin runkopontti pannuhuoneen seiniin joka on 2,5m kanttiinsa maksaan alle 700€. Pysytään vaan todellisuudessa. Ei runkorakentaminen kallista ole, se sisustus siinä rakentamisessa maksaa. Harvalla kai on pannuhuoneessa parkettia, laattaa, tapettia tai kivitasoa..
Kerrankin joku kirjoittaa asiaa! Kyllä ei pitäis nuo pannuhuoneen/puuvaraston neliöt kovin kalliita olla kun se samalla kertaa tehdään uuteen taloon ja saman katon alle kuin itse talo. Siis muutama runkotolppa lisää jos talon päätyyn tehdään pannuhuone/varasto, muutama neliö villaa seiniin, sisälle cyprokkia ja katolle peltiä. Sittenhän nuo tilat saada jäädä sellaiseksi, ei siellä tarte hienostella ja kuluttaa rahaa viimeistelyyn seinien ja rakenteiden takia. ja vaikka harkosta tekis niin ei se montaa tonnia maksa niinkään tehtynä. Että ihan turha laskea samalla neliöhinnalla kustannuksia kuin mitä menee muihin talon neliöihin...
- jst444s
Me laitetaan takkaan tuli kun on kylmä, kesällä vain jos crillataan makkaraa, ja silloin sisällä 36c lämpötila.
- Kallista on
Mistä niitä ilmaisia puita saa.Mulla on metsää itsellä mutta ei ne puut siltikään oo ilmaisia.Jos tarkoitat jotain rakennusjätteitä tai rukkilavoja, laskepa kuljetus pieniminenvarastointi ja muut hommat niiden saamiseksi kotiin ja polttoon. Puhu sitte ilmaisista puista kun joku tuo ne ja vielä lataa pesän ja vielä sytyttää.
- t44444
"Mistä niitä ilmaisia puita saa"
Klapien valmistajilta saa kaatopaikalle päätyvää koivurankaa, latvaosia ja paksuja oksia, joista ei saa tehtyä klapeja, mutta sopivat pätkittyinä poltettavaksi. - rr4444
t44444 kirjoitti:
Klapien valmistajilta saa kaatopaikalle päätyvää koivurankaa, latvaosia ja paksuja oksia, joista ei saa tehtyä klapeja, mutta sopivat pätkittyinä poltettavaksi.Niin ja kuluista: peräkärry mukaan kauppareissulle jos hakee niitä rankoja. Pätkiminen sähköisellä puukkosahalla. Ei maksa muuta kuin pienen vaivan.
- 30/30
rr4444 kirjoitti:
Niin ja kuluista: peräkärry mukaan kauppareissulle jos hakee niitä rankoja. Pätkiminen sähköisellä puukkosahalla. Ei maksa muuta kuin pienen vaivan.
pikku vinkki ilmasten puiden keräilijöille.
Nykyään nuo aurausmerkit on muovia joten älkää niitä varastako ja polttako.
:-)) - huh-huh..
t44444 kirjoitti:
Klapien valmistajilta saa kaatopaikalle päätyvää koivurankaa, latvaosia ja paksuja oksia, joista ei saa tehtyä klapeja, mutta sopivat pätkittyinä poltettavaksi.Noi voi helveta teitä kippeitä eli todella sairaita!
- sityekonomi
t44444 kirjoitti:
Klapien valmistajilta saa kaatopaikalle päätyvää koivurankaa, latvaosia ja paksuja oksia, joista ei saa tehtyä klapeja, mutta sopivat pätkittyinä poltettavaksi.Todista, että Suomessa on klapitehdas, mikä vie kaatopaikalle koivurankaa!
- tt5455
sityekonomi kirjoitti:
Todista, että Suomessa on klapitehdas, mikä vie kaatopaikalle koivurankaa!
Soita tonne:
http://www.mottimarket.fi/Yhteystiedot.php
Äläkä huuda netissä. - 5544
huh-huh.. kirjoitti:
Noi voi helveta teitä kippeitä eli todella sairaita!
Huutaja psykoosissa tarkoittanee lämpöpumppu-uskovaisia.
- d3333
30/30 kirjoitti:
pikku vinkki ilmasten puiden keräilijöille.
Nykyään nuo aurausmerkit on muovia joten älkää niitä varastako ja polttako.
:-))Kadonneet aurausmerkit löytyvät mlp uskovaisten pihoilta, porareiän ympäristössä kannattaa olla paljon lunta, jotta coppi paranee.
mlp uskovaisten kannattaakin olla tarkkana kolan kanssa. - Uskovainenko?
d3333 kirjoitti:
Kadonneet aurausmerkit löytyvät mlp uskovaisten pihoilta, porareiän ympäristössä kannattaa olla paljon lunta, jotta coppi paranee.
mlp uskovaisten kannattaakin olla tarkkana kolan kanssa.Kyllä tuo maalämpö säästää niin paljon ettei tarvi kolan kanssa värkätä ku ajellaan lumilingolla.
- 3466
Uskovainenko? kirjoitti:
Kyllä tuo maalämpö säästää niin paljon ettei tarvi kolan kanssa värkätä ku ajellaan lumilingolla.
No sitte pitää olla tarkkana lumilingon kanssa jotta ei tuhoa coppia.
- %%@@///prk@##
tt5455 kirjoitti:
Soita tonne:
http://www.mottimarket.fi/Yhteystiedot.php
Äläkä huuda netissä.Kylläpä on herkät korvat? Oliko tuossa edellisessä tuo !-huutomerkki muka huutamista; Huomaa myös nimimerkkini; Onko se kiroilua?
HaH!
Kyllä tää netis saa kukin kirjoittaa ihan suurilla tai pienillä kirjaimilla- Huuda sää vaan siä muijalles! - 5266
%%@@///prk@## kirjoitti:
Kylläpä on herkät korvat? Oliko tuossa edellisessä tuo !-huutomerkki muka huutamista; Huomaa myös nimimerkkini; Onko se kiroilua?
HaH!
Kyllä tää netis saa kukin kirjoittaa ihan suurilla tai pienillä kirjaimilla- Huuda sää vaan siä muijalles!"Huuda sää vaan siä muijalles! "
Taas huutomerkki, rahoitu ja valitse sinäkin puulämmitys.
- qöierkjnadsf
http://ulkokattila.fi/tuotteet/#puukattilat
miksi erikseen pitää rakentaa pannuhuone puukattilalle? Samoin halkoliiteri kun puut kuivuvat ihan hyvin betoniverkkohäkeissäkin. - sillein
minä kuivatan kiukaanpäällä,saunareissulla,motti kuivaahyvin ja ei tartte laittaa löylyä, lunta sulaa sopivasti koivuhaloista
- Ariterm 2
Muutama ok-talo kanaalirenkaseen kiinni ja siihen yksi kunnon HAKE-lämpökeskus! Kaikkein kokonaisedullisin ratkaisu.
Esim 80 kw Ariterm lämpökontti, vaikka Torniosta Lakkapäältä. Siihen kestää pistää vaikka 8 taloa, niin on kaikille 10 kw tehot. Hinta noin 8000 €/talo plus kanali ja vaika pikku varaaja niin ollaan noin 10000 €/talo hinnassa. Ja sitten, markkinoiden halvin energia hake tai turve! Polttoaine maksaa vain noin puolen esim maalämmön hinnasta!!!
Jos kahta taloa lämmittää vaikka öljyllä, niin tällä lämmittää kaikkia kahdeksaa taloa halvemalla! ja on helppo, vaatii vain yhden todellakin osa-aikaisen talkkarin!- 30/30
Unohtakaa heti kaikki kimppakiva, ne menee parissa vuodessa raastupaväännöiksi.
:-)) - mahtaako onnistua
30/30 kirjoitti:
Unohtakaa heti kaikki kimppakiva, ne menee parissa vuodessa raastupaväännöiksi.
:-))En minäkään lähtisi tuollaiseen k-anaalirenkaaseen.
Energia-ala on melkoisella varmuudella suojannut itsensä tuollaiselta amatöörilmpökeskukselta. Varmasti tuohon iskisi mukaan joku ympäristölupa tai muu asia josta ei ilman osaaveja juristeja selviäisi.
Yleensä kaikki tosi hyvät ideaat ovat joko mahdottomia tai laittomia :)
- OllaanHiliaaVaan
On Niin kauan, kunnes Kataisen porukka keksii uuden veron. Esimerkiksi vaikka "tulisija"-vero. Jos taloudessa vaikka kolme pesää, niin 3x"tulisijavero".....Son vähä niin nykyään täs yhteiskunnas jos joku hyötyy jostain niin heti siitä ainaki verotetaan.
- Aika on rahaa-.,
Itse ainakin lähden siitä että lämmitys hoituu ilman että se vaatisi mitään työtä, pois lukien "vuosihuolto" tyyppiset työt.
Oman 200 neliön talon lämmitys sähköllä maksaa noin 1500€ vuodessa, jaksaa maksaa.
Jos säästää tonnin vuodessa ja joutuu tekemään puoli tunita töitä päivässä sen eteen, niin siinä saa omalle työlle palkkaa 5,5€/h.
Jos teen omalla työpaikalla 20 minuuttia ylimääräistä jokaisena työpäivinä, loma ajat pois lukien ja otan sen rahana ilman ylityökorvauksia, niin saan siitä noin 1200€ käteen vuoden mittaan.
Se on tietenkin jokaisen oma asia miten nämä asiat arvottaa ja mihin aikansa käyttää.- 63456
"Jos säästää tonnin vuodessa ja joutuu tekemään puoli tunita töitä päivässä sen eteen, niin siinä saa omalle työlle palkkaa 5,5€/h."
Lasket varmaan nettailulle ja tv töllöttämiselle palkkaa vaikka senkin ajan voi käyttä hyödyllisempi vaikkappa klapien tekoon.
- Tosi on
Rintamamiestalo on puulämmityksellä edullisin koska siinä on piippu keskellä taloa. Jos vielä laittaa pellit yläkerran katon rajaan pysyy piippu lämpöisenä ylös asti. Itselläni on pellit ohjattu lipputankonarulla alakerrasta toimiviksi. Myös ylimääräiset reijät on täytetty Lec-Soralla, ettei kylmä pääse valumaan hormiin.
Yksi Nunna Takka 1900 kg pitää koko talon lämpimänä ja sähkön säästö oli takan asennuksen jälkeen 6500 kWh / vuosi. Sähkö lattialämmitys on päällä vain tuulikaapissa ja WC suihkutilassa ja muualla se on säädetty menemään päälle noin 18,5 alituu huomeistossa. Talon koko on 100 m2 peruskorjattu ja eristetty ekovillalla. - inssi'
Ei pidä paikkaansa aloittajan laskelma. Tuolla hinnalla saa ostopuita noin puolen vuoden tarpeiksi, riippuen vähän mistä ostaa ja minkälaista puuta.
- Tosi on
Koivu maksaa 100 - 120 € motti ja sekapuu noin 30 - 50 € motti täällä päin.
Minulla menee noin 6 - 7 mottia sekapuuta ja koivua 2 - 3 mottia vuodessa.
Onneksi minulla puut ei maksa mitään ainoastaan bensa sahaan ja kuljetukseen sekin matka on 2 -3 km päästä metsän raivaus palkkana saa puuta.- inssi'
120 m2:n rintamamiestalo tarvitsee vähintään 20 mottia puuta lämmitykseen vuodessa. 500 eurolla saa noin 10 mottia. Kuitupuuta saa noin 20 mottia, mutta kaikki eivät osaa ostaa kuitupuuta.
- puuonpop
Asutko Kämpissä?
Hulluutta maksaa tuollaisia hintoja.
Koivumotti 30 euroa
Sekamotti 17--22 euroa
Näitä halko/klapikauppiaita on ilmestynyt tänävuonna
huomattavasti lisää ja hintapyynnöt alentuneet.
Tietty jobbarithan pyytää mitä haluaa, mutta eihän sitä tarvi maksaa.
Itsellä menee 12-15 mottia halkoa/vuosi kaikkeen lämmitykseen
Noin 140 lämmintätilaa, sekä 60 puolilämmintä.
Puukatttila/patterilämpö
Älkäähän tuhlailko. - inssi'
puuonpop kirjoitti:
Asutko Kämpissä?
Hulluutta maksaa tuollaisia hintoja.
Koivumotti 30 euroa
Sekamotti 17--22 euroa
Näitä halko/klapikauppiaita on ilmestynyt tänävuonna
huomattavasti lisää ja hintapyynnöt alentuneet.
Tietty jobbarithan pyytää mitä haluaa, mutta eihän sitä tarvi maksaa.
Itsellä menee 12-15 mottia halkoa/vuosi kaikkeen lämmitykseen
Noin 140 lämmintätilaa, sekä 60 puolilämmintä.
Puukatttila/patterilämpö
Älkäähän tuhlailko.Paljonko menee sähköä tuon lisäksi?
- puuonpop
inssi' kirjoitti:
Paljonko menee sähköä tuon lisäksi?
Ei kannata näillähinnoilla sähköä poltella.
Eli lämmitykseen 0 kw.
Tosi vain 2 henkilöä vakiasukkina, viikonloppuisin
6--8 kun lapset perheineen kyläilee.
Tuo lämminkäyttövesi taitaa olla suuri kulutus viikonloppuisin.
Kyllä aiemmin tuo puukulutus oli suurempi, mutta kattilan
"modifoinnin" ansiosta sain tuon lämmön siirtymään paremmin.
Eli aiemmin meni harakoille enemmän...
Tuosta hinnasta vielä..
Aamunlehdessä tarjotaan pihaantuotuna
3 kuutiota klapeja 150 eurolla, eli näyttää tarjonta/kilpailu
lisääntyneen. - inssi'
puuonpop kirjoitti:
Ei kannata näillähinnoilla sähköä poltella.
Eli lämmitykseen 0 kw.
Tosi vain 2 henkilöä vakiasukkina, viikonloppuisin
6--8 kun lapset perheineen kyläilee.
Tuo lämminkäyttövesi taitaa olla suuri kulutus viikonloppuisin.
Kyllä aiemmin tuo puukulutus oli suurempi, mutta kattilan
"modifoinnin" ansiosta sain tuon lämmön siirtymään paremmin.
Eli aiemmin meni harakoille enemmän...
Tuosta hinnasta vielä..
Aamunlehdessä tarjotaan pihaantuotuna
3 kuutiota klapeja 150 eurolla, eli näyttää tarjonta/kilpailu
lisääntyneen.Tuolla halkomäärällä talonne sisälämpötila on alle 12 astetta. Mutta paljonko sitä sähköä siis menee?
Vertailun vuoksi: meillä on samankokoinen 80-luvun 1-kerroksinen OK-talo senaikaisella maalämmöllä. Sähköä menee 11 MWh/a ja puuta 3-4 mottia lähinnä saunassa ja vähän takassa. - puuopopp
inssi' kirjoitti:
Tuolla halkomäärällä talonne sisälämpötila on alle 12 astetta. Mutta paljonko sitä sähköä siis menee?
Vertailun vuoksi: meillä on samankokoinen 80-luvun 1-kerroksinen OK-talo senaikaisella maalämmöllä. Sähköä menee 11 MWh/a ja puuta 3-4 mottia lähinnä saunassa ja vähän takassa.Käyttösähkö noin 5000 kw /v
sisältää 1 autonlämmityksen.
Valaistus loisteputki/led, myös ulkovalot ledeillä.
Ouman säätää lämmön 22c ja pitää myös.
Varaajassa ei vastukset päällä.
Tuntikulutus helppoa seurata sähkötoimittajan sivulta.
Yökulutus 140--180w/tunti
Pesukone suurin kuluttaja, seuraavat uuni/liesi päivisin.
Myös ulkovalaistus liiketunnistimien perässä.. - Tosi on
inssi' kirjoitti:
120 m2:n rintamamiestalo tarvitsee vähintään 20 mottia puuta lämmitykseen vuodessa. 500 eurolla saa noin 10 mottia. Kuitupuuta saa noin 20 mottia, mutta kaikki eivät osaa ostaa kuitupuuta.
No ompa huonosti eristetty talo ja huonot uunit, jos 20 mottia on minimi kulutus puita.
- 30/30
puuopopp kirjoitti:
Käyttösähkö noin 5000 kw /v
sisältää 1 autonlämmityksen.
Valaistus loisteputki/led, myös ulkovalot ledeillä.
Ouman säätää lämmön 22c ja pitää myös.
Varaajassa ei vastukset päällä.
Tuntikulutus helppoa seurata sähkötoimittajan sivulta.
Yökulutus 140--180w/tunti
Pesukone suurin kuluttaja, seuraavat uuni/liesi päivisin.
Myös ulkovalaistus liiketunnistimien perässä..Hiukan järkeä noihin hupiheittoihinkin, noilla puu- ja sähkömäärillä ei ihmisiksi eläis edes kitupiikki vanhapoikakaan!
- lkö>XS
30/30 kirjoitti:
Hiukan järkeä noihin hupiheittoihinkin, noilla puu- ja sähkömäärillä ei ihmisiksi eläis edes kitupiikki vanhapoikakaan!
Tässä oikeita lukuja..
Sähkö, siis pelkkä käyttösähkö n.3600kW vuodessa,joskus jää 3300kW. Energiansäästölamput ja uudet kodinkoneet, pesukoneet pörrää päivittäin ainakin astianpesukone. Painovoimainen ilmanvaihto, ei koneita. 2 aikuista ja yksi lapsi.
Puita menee n.18 kuutiota vuodessa lämmitykseen ja lämpöiseen veteen. Joskus pääsyt 16 kuutiolla, oli niitä lämpösiä talvia välissä. Kattila käänteispalo. Vettä ei pihistellä. Joku 160 neliötä lämpöstä. Ja sisälämpö 24 astetta talvella, tiedän että se on liian paljon mutta meillä tykätään lämmöstä. Ja kun on vanha talo niin ei ole nii vetoista kun on vähän lämpöisempää. Talo vm. 1978 eristepaksuus 150mm, eli nykyaikaiseen verrattuna ei paljon mitään :D. Mutta näillä mennään, ei lisäeristyksen tarvetta noilla puumäärillä.
- mökin tonttu
Kuitu mitataan kiinto tai pino-motteina. Kiinto koivua maksaa noin 35e plus alvi ja siitä tulee klapia reilu kaksi heitto-mottia.
- ml213.
Mikä lämmitystapa lie edullisin, sitä en tiedä, koska kokemusta ei ole maksaa talon lämmittämisestä. Näillä näkymin lämmityksestä maksaminen on vieras käsite koko elämäni aikana.
- Anti-nenäpäivä
Sähkö on edullisin kun siihen hommaa pieniä käsiä pyörittämään generaattoria..Mitään yhteyttä puuorjuuteen?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊921423Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi1841400Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..
Mitä sinä minusta haluat?761175- 901125
- 81985
- 82971
- 39952
Kelloniemeltä harvinaisen lapsellista käytöstä valtuustossa
Olipa harvinaisen ala-arvoinen esitys kelloniemeltä valtuustossa. Alkoi Nivalaa oikein matkimalla matkimaan siteeratessa66895Satonen Kelaan, on paras mies ?
Kukaan ei ole tehnyt enemmän Kelalle asiakkaita kuin Satonen kokoomuksineen, näin ollen täyttänee paikan edellytykset v74879Korjaamo Kiesifix
Hei. Kävin viime viikolla tuolla korjaamolla, siistiä oli mutta yksi asia jäi mieleen!Joitakin jätkiä istui ja katseli/5841