Juhlapyhien aiheuttamat massaruuhkat

Jälleen kerran sai todistaa ihmisten ajattelematonta käytöstä kauppaa ja sen työntekijöitä kohtaan juhlapyhien aiheuttamissa ruuhkissa. Työskentelen itse pienessä kaupassa ja tänäänkin Pyhäinmiestenpäivänä kauppa oli auki ja toimin kassalla. On kummallista, miten pyhäpäivät yllättävät kaupassakävijät joka kerta samalla tavoin kuin esimerkiksi ensilumi autoilijat. Olen itse työskennellyt jo useamman vuoden kaupanalalla ja tiedän kyllä, että tämäntyyppiset päivät aiheuttavat runsaasti ruuhkaa ja kyllä jokainen kaupantyöntekijä tietää varautua näihin päiviin.

Pääkysymyksenä kuuluukin, mikä saa niin monet asiakkaat käyttäytymään tällaisina päivinä niin törkeästi kauppaa ja sen henkilökuntaa kohtaan? Joka pyhä saa todistaa, kuinka jotkut asiakkaat esimerkiksi tulevat ja keräävät ostoskorinsa täyteen tavaraa (mukaan lukien pakasteita ja kylmässä säilytettäviä tuotteita), minkä jälkeen huomaavat pitkät jonot ja jättävät korinsa keskelle käytäviä ja kävelevät ulos. Osa taas purkaa turhautumistaan henkilökuntaan, joka on kuitenkin kaupassa töissä asiakkaitaan varten! Ei varmaan olisi mukavaa näille törkyturvillekaan, että joku tulisi heidän työpaikalleen sotkemaan järjestystä ja aukomaan päätään heille, vai olisiko?

5

176

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kenttämyyrätär

      Tuntuu kyllä todella kummalliselta, jos joku jättää täyteen kerätyn ostoskorin tai -kärryn jonon takia lojumaan lattialle. Tapahtuuko tätä oikeasti usein vaiko suurinpiirtein kaksi kertaa vuodessa?

      Ja kyllä, tuplapyhät todellakin toisinaan yllättävät. Vaikka sen olisi kalenterista nähnyt, tuppaa se helposti unohtumaan. On niin paljon muutakin muistettavaa ja kun on tottunut käymään kaupassa lähes milloin vain. Kaupan työntekijöiden työajat ja heidän työmukavuutensa ei ole ensimmäinen prioriteettini.

    • ehdotus.............

      Pyhät pitäisi kaikki poistaa kalenterista, vaikeuttavat liikaa kaikkien elämää. Asiakkaat ovat kuin persauksiin ammuttuja karhuja. Jos juhlat ja vapaat kerran ovat noin kamalia asioita niin pysytäänpä sitten ihan koko sakki vaan duunissa ja arkisessa aherruksessa.

    • ärrin_murrin

      Kaikkein kummallisinta on, että jotkut asiakkaat tuppaavat syyttämään henkilökuntaa jos kaupassa on ruuhkaa, aivan kuin se nyt työntekijöiden vika olisi! Tottakai pitkät jonot hermostuttavat, mutta siinä kohtaa tulisi muistaa, että jokainen ihminen osaltaan pidentää jonoja ja pahentaa ruuhkaa. Nykyään kaikki vaan on "kaikkien muiden syy eikä yhtään mun", ärsyttää kyseinen ajattelutapa.

    • Sunnuntai lepopäivä!

      Ihmiset eivät osaa lukea kalenteria. Onneksi pääosa kaupoista on kiinni kirkollisina juhlapyhinä. Näin kaupan työntekijätkin saavat levätä ja nauttia juhlapyhistä KOTONA PERHEENSÄ KANSSA!

      Kauppojen sunnuntaiaukiolo on TÄYSIN TURHAA! Kaikki kaupat pitäisi sulkea sunnuntaiksi. Poikkeuksena pienet haja-asutusalueiden ruokakaupat, joita pidetään auki perheen voimin. Sunnuntai on lepopäivä. Pyhitetään sunnuntai levolle ja omalle perheelle.

      Kaupan työ on hanurista - sieltä ja syvältä! Ihmiset tunkevat aattopäivänä kauppoihin vihaisina. He haukkuvat myyjiä ja kassanhoitajia ja syyttävät ruuhkista. Asiakkaiden kannattaisi miettiä, voiko kaupassa käydä päivää-paria aikaisemmin eikä juhlapyhien aattoina. Kodeissa on hyvät pakastimet ja jääkaapit, joten ruoka kyllä säilyy.

    • kahvilatyttö

      Itse olen kolmivuorotyössä 24/7 liikkeessä, joka ei sulje oviaan koskaan. Itselläkin on joskus joku pyhäpäivä yllättänyt. Kerran ajoin tyhjän Prisman parkkipaikalle ja ihmettelin että mitäh... sitte välähti. Ei aina voi muistaa noita kirkollisia pyhiä, kun niillä ei ole itselle mitään väliä. Ja jos ei satu seuraamaan lehtiä tai ilmoittelua, niin ei välttämättä tiedä ollenkaan.
      Palkka tulee pyhänä tuplana, joten mun puolesta pyhäpäiviä voisi olla vaikka kaksi viikossa.

      Mutta totta se on, että ihmiset ei osaa (enää?) suunnitella ostoksiaan. Ite asuin lapsuuden paikkakunnalla jossa ei ollu ku R-kioski auki pyhänä ja sekin saattoi olla auki vain muutamia tunteja. Äidin oli pakko suunnitella parin päivän ruoat. Nykyään ei enää tarvitse. On totuttu liikaa siihen, että kaupat on joka päivä auki.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Maksetaanko Vornaselle palkkaa 2 viikon sairaslomasta

      Eli torstain kännistä 2 viikon palkallinen sairasloma? Saako muut duunarit myös rännätä 2 viikkoa työnantajan laskuun?
      Perussuomalaiset
      219
      1871
    2. Miksi tunnet vetoa..

      Miksi tunnet vetoa juuri häntä kohtaan? Mikä sen saa aikaan?
      Ikävä
      67
      1689
    3. Mitä te palstan ihanat naiset

      Ajattelette hyvin viisaista miehistä, jotka ovat koko ajan jotenkin oudosti väärässä? Vaikka älykkyysosamääräsi olisi 21
      Sinkut
      68
      1485
    4. Tapaus Vornanen

      Se oli torstai-ilta ja kansanedustaja Vornanen oli juhlimassa seurueensa kanssa pitkän edustusviikon jälkeen. Baarissa o
      Maailman menoa
      105
      1179
    5. Nainen, kohtelin sua kuin paskaa

      Ja silti odotin että annat kaiken anteeksi. Yllätyin kun niin ei käynytkään. Olethan kaikin puolin alle mun tason ja sun
      Ikävä
      63
      1090
    6. Nainen, seuraan sun uutta elämää

      Hieman naurattaa tuo sun uusi rooli 🤭. Kun et sovi siihen mitenkään. Mutta pakkohan sulla jokin paikka olla missä hämme
      Ikävä
      53
      1065
    7. Olet kaikki mitä ikinä tahdonkaan

      Voi sinä ihana Jarno olet just se ihminen keneen menin täysin ihastumaan. Kuin salama kirkkaalta taivaalta meidän koht
      Suhteet
      19
      1046
    8. Voi hitto Rinsessa säikähdin

      Että olitkin silloin joku huijari. Huh, sano ettet ole.
      Ikävä
      2
      970
    9. Ilona Siekkinen

      Onko Ilona Siekkinen todellinen henkilö vai tekoälyllä luotu henkilö? Koostettu monesta eri kuvasta ja liitetty yhteen m
      Yhteiskunta
      1
      940
    10. AVARN Security ja julkisen toimeksiannon laiton henkilörekisteri

      Kyseessä ei ole VR:än ylläpitämä, vaan Avarnin laiton henkilörekisteri. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000482739.htm
      Turvallisuuspalvelut
      13
      871
    Aihe