Jälleen kerran sai todistaa ihmisten ajattelematonta käytöstä kauppaa ja sen työntekijöitä kohtaan juhlapyhien aiheuttamissa ruuhkissa. Työskentelen itse pienessä kaupassa ja tänäänkin Pyhäinmiestenpäivänä kauppa oli auki ja toimin kassalla. On kummallista, miten pyhäpäivät yllättävät kaupassakävijät joka kerta samalla tavoin kuin esimerkiksi ensilumi autoilijat. Olen itse työskennellyt jo useamman vuoden kaupanalalla ja tiedän kyllä, että tämäntyyppiset päivät aiheuttavat runsaasti ruuhkaa ja kyllä jokainen kaupantyöntekijä tietää varautua näihin päiviin.
Pääkysymyksenä kuuluukin, mikä saa niin monet asiakkaat käyttäytymään tällaisina päivinä niin törkeästi kauppaa ja sen henkilökuntaa kohtaan? Joka pyhä saa todistaa, kuinka jotkut asiakkaat esimerkiksi tulevat ja keräävät ostoskorinsa täyteen tavaraa (mukaan lukien pakasteita ja kylmässä säilytettäviä tuotteita), minkä jälkeen huomaavat pitkät jonot ja jättävät korinsa keskelle käytäviä ja kävelevät ulos. Osa taas purkaa turhautumistaan henkilökuntaan, joka on kuitenkin kaupassa töissä asiakkaitaan varten! Ei varmaan olisi mukavaa näille törkyturvillekaan, että joku tulisi heidän työpaikalleen sotkemaan järjestystä ja aukomaan päätään heille, vai olisiko?
Juhlapyhien aiheuttamat massaruuhkat
5
216
Vastaukset
- kenttämyyrätär
Tuntuu kyllä todella kummalliselta, jos joku jättää täyteen kerätyn ostoskorin tai -kärryn jonon takia lojumaan lattialle. Tapahtuuko tätä oikeasti usein vaiko suurinpiirtein kaksi kertaa vuodessa?
Ja kyllä, tuplapyhät todellakin toisinaan yllättävät. Vaikka sen olisi kalenterista nähnyt, tuppaa se helposti unohtumaan. On niin paljon muutakin muistettavaa ja kun on tottunut käymään kaupassa lähes milloin vain. Kaupan työntekijöiden työajat ja heidän työmukavuutensa ei ole ensimmäinen prioriteettini. - ehdotus.............
Pyhät pitäisi kaikki poistaa kalenterista, vaikeuttavat liikaa kaikkien elämää. Asiakkaat ovat kuin persauksiin ammuttuja karhuja. Jos juhlat ja vapaat kerran ovat noin kamalia asioita niin pysytäänpä sitten ihan koko sakki vaan duunissa ja arkisessa aherruksessa.
- ärrin_murrin
Kaikkein kummallisinta on, että jotkut asiakkaat tuppaavat syyttämään henkilökuntaa jos kaupassa on ruuhkaa, aivan kuin se nyt työntekijöiden vika olisi! Tottakai pitkät jonot hermostuttavat, mutta siinä kohtaa tulisi muistaa, että jokainen ihminen osaltaan pidentää jonoja ja pahentaa ruuhkaa. Nykyään kaikki vaan on "kaikkien muiden syy eikä yhtään mun", ärsyttää kyseinen ajattelutapa.
- Sunnuntai lepopäivä!
Ihmiset eivät osaa lukea kalenteria. Onneksi pääosa kaupoista on kiinni kirkollisina juhlapyhinä. Näin kaupan työntekijätkin saavat levätä ja nauttia juhlapyhistä KOTONA PERHEENSÄ KANSSA!
Kauppojen sunnuntaiaukiolo on TÄYSIN TURHAA! Kaikki kaupat pitäisi sulkea sunnuntaiksi. Poikkeuksena pienet haja-asutusalueiden ruokakaupat, joita pidetään auki perheen voimin. Sunnuntai on lepopäivä. Pyhitetään sunnuntai levolle ja omalle perheelle.
Kaupan työ on hanurista - sieltä ja syvältä! Ihmiset tunkevat aattopäivänä kauppoihin vihaisina. He haukkuvat myyjiä ja kassanhoitajia ja syyttävät ruuhkista. Asiakkaiden kannattaisi miettiä, voiko kaupassa käydä päivää-paria aikaisemmin eikä juhlapyhien aattoina. Kodeissa on hyvät pakastimet ja jääkaapit, joten ruoka kyllä säilyy. - kahvilatyttö
Itse olen kolmivuorotyössä 24/7 liikkeessä, joka ei sulje oviaan koskaan. Itselläkin on joskus joku pyhäpäivä yllättänyt. Kerran ajoin tyhjän Prisman parkkipaikalle ja ihmettelin että mitäh... sitte välähti. Ei aina voi muistaa noita kirkollisia pyhiä, kun niillä ei ole itselle mitään väliä. Ja jos ei satu seuraamaan lehtiä tai ilmoittelua, niin ei välttämättä tiedä ollenkaan.
Palkka tulee pyhänä tuplana, joten mun puolesta pyhäpäiviä voisi olla vaikka kaksi viikossa.
Mutta totta se on, että ihmiset ei osaa (enää?) suunnitella ostoksiaan. Ite asuin lapsuuden paikkakunnalla jossa ei ollu ku R-kioski auki pyhänä ja sekin saattoi olla auki vain muutamia tunteja. Äidin oli pakko suunnitella parin päivän ruoat. Nykyään ei enää tarvitse. On totuttu liikaa siihen, että kaupat on joka päivä auki.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta445239Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä243440Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2992830Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui562643- 1702312
- 242119
Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.
Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi1261881Vielä kerran.
Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä3661845Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881761M nainen tiedätkö mitä
Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti161391