Lämmin hiihtoasu

suksija1

Hakusessa vinkkejä lämpimistä hiihtoasuista! Itsellä tällä hetkellä Haltin hiihtohousut ja takki, jotka vetelevät jo viimeisiään... uuden setin osto siis edessä. Onko jollain vinkata lämpimistä hiihtotrikoista (vaiko kenties lämpimät juoksutrikoot), ja onko jollain valmistajalla tarjolla naisillekin polvimittaisia ns. boxereita? Olen helposti palelevaa sorttia ja hiihtohousujen etuosan windstopper-ominaisuudesta huolimatta takapuoli ja reidet tuppaa jäätymään kovemmilla pakkasilla. Alusasuosasto on muuten kunnossa, eli lämpökerrastoja löytyy, mutta nuo "boxerit" olisivat varmaankin hyvä hankinta, vai liekö kannataisi hommata kunnon "villakalsarit"?!

11

5861

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kuusirinne

Hankin viime talveksi Raiskin softshell-hiihtoasun, jonka olen todennut normihiihtoasuun verrattuna lämpimäksi. Käytän Haltin hiihtoboxereita alusasun päällä "alakerran" suojana. Kylmällä on huomannut hyviksi myös villasekoitteiset alushousut. Ylävartalon suojana käytän vielä erillistä liiviä kovimmilla pakkasilla. Josko tästä olisi mitään apua, vaikka nämä neuvot ovatkin mieheltä!

• Löff..

Löfflerin Windstopper uusin malli on ollut nyt muutaman kerran tosi toimissa ja hyvältä tuo tuntuu.
        Toi merkki on siitä hyvä että kestää pesun hyvin ja kuosissaan vuosia.

• Huippu ostos

Haglöfs Bungy Tights

• 1+12=13

Itsellä on Haltin ja Haglöfsin vastaavat. Molemmat ostin kalsariosastolta kevään alessa 20:llä. Nollassa lyhkäset alle ja -20:ssä kahdet pitkät alle. Hakkaa kaikki kalvoviritelmät mennen tullen. Toimii myös fillaroinnissa, mutta se kuluttaa persuksen puhki.

Takiksi jotain softshelliä. Jos tuntee joskus harvion tarvetta kalvolle, niin sen saa windstopper alusasuista.

• Siiri

OnePiece on yksi pörröinen vaihtoehto.

• ex palelija

Haltillakin ja muillakin valmistajilla asuja monessa eri hintaluokassa ja eri materiaaleilla. Itsellä Haltin lämmittelyasu ainakin lämmin. Itse miehenä käytän lyhyinä alushousuina teknisiä etutuulen suojalla. Siten craftin normi pitkä tekninen alushousu, sitten bokserimallinen alushousu tuulensuojalla väärinpäin, että tulee myös tuulensuojaa takapuoleen ja takaa reiteen. Sitten hiihtohousut.

Tarkoitushan ilmeisesti on, että takana ei ole noita tuulensuojia, että asukokonaisuus hengittää hyvin. Itsellä tämä viritys, kun takapuoli aina jäässä. Toimii mulla.
      Kovemmilla pakkasilla laitan vielä tämän kaiken alle vielä lyhyet bokserimalliset merinovilla alushousut.

Jostain syystä yläosaan en tarvi kuin hengittävän teknisen aluspaidan (craft) ja sitten lämmittely hiihtotakki päälle. Oikein kovilla pakkasilla laitan fleece paitaa vielä takin alle. Fleecestä olen kyllä leikannut hihat pois ja selän leikannut paljaaksi niin, että fleece just ja just pysyy kasassa :)

Itsellä ei ainakaan yleisesti nuo fleece väliasut toimi, kun niillä hikoilee niin perhanasti omalla lenkkivauhdilla, jolla tarkoitus nostaa myös sykettä.

Jos jotain merkkiä vois hiihtoasuista suositella, niin Roeckelin Windstopper hiihtohanskat on aivan kingit. Sormet oli kans ennen ongelma, kunnes nämä löytyy ongelmaan. On haltin, karhun, ym. hiihtohanskoja, jotka ei toimineet...

• su-hiihtäjä

Eikös kukaan käytä kalvoasuja hiihdettäessä ? Minulla on Haltin joku Drymaxx-kalvopuku ja sen alla ei juuri ole tarvinnut käyttää kuin alusasua, joskus 15 asteen pakkasella vähän lisää väliin. Kohtuuhyvin on toiminut sunnuntaihiihtäjälle. Bonuksena on, että voi käyttää ulkoilupukuna ympäri vuoden. Pelkkä hiihtoasu jonkun 400 km vuodessa hiljakseen hiihtävälle sunnuntaihiihtäjälle lienee vähän turha ? Lisäksi kalvopuku pitää tuulta, eikös nuo oikeat hiihtoasut ole ainakin takaa "teryleeniä" eli vinkka käy vaikka taukopaikalla makkaraa paistettaessa ? Ainakin kilpahiihtäjät näyttävät pistävän heti toppatakkia päälle kun ovat maalissa.

• 5/5graft

Mulla on ollut pari vuotta graftin softshell asu ja on ollut lämmin ja muutenkin toiminut hyvin. Suosittelen softshelliä jos lämpöä kaipaa.

• 5+15 niilo

Odotellaan alennusmyyntejä.

Tapanina kinkut ja hiihtoasut -50%.

• kuntohiihtäjä

Minulla on myös Haltin n. 5 vuotta vanha kaksiosainen hiihtoasu. Minulle se riittää n. -15 asteeseen. Sen kylmemmässä en hiihdä muutenkaan, koska nenä, varpaat ja sormet eivät kestä tuon kylmempää kuin alle tunnin.

Takin alla on joko kaksi tai kolme teknistä paitaa, 1 pitkähihainen ja muut lyhythihaisia. Alle -10:ssä tarvitaan tuo kolmas paita. Alapäässä on tekniset aluspöksyt, tavalliset puuvillabokserit ja alle -10:ssä vielä normaalit urheilushortsit. Ne pitävät pakkasta ihmeen hyvin loitolla.

Jos hiihtäminen on sen luontoista, että siinä tulee oikeasti hiki, niin mitään softshell- tai kuoriasuja ei kannata edes harkita. Mutta jos hiihtelee hiljakseen ja jopa pysähtelee välillä, niin sitten on eri juttu.

• Kuusirinne

Rovaniemellä ei kannata odotella alennusmyyntejä, sillä venäläiset saattavat viedä kaiken. Mutta kyllä softshell-asu on hyvä runsaasti hikoavallekin hiihtäjälle, jollainen olen! On kokemusta myös Rukan Windstopper-hiihtoasuista, jotka ovat myös hyviä, mutta myös kalliita!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      223
      6965
    2. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      42
      1249
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1042
    4. Yksi kysymys

Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      891
    5. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      48
      845
    6. Katseestasi näin

Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      61
      837
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      93
      794
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      791
    9. Tietenkin täällä

Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      756
    10. Jäähalli myynnissä!

Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      733
    Aihe