Neuvokaa helppo automaattikääntäjä paneelille. Itse olen miettinyt ajastinta, elikkä paneli kääntyisi n. 2 tunnin välein senverran kun aurinko liikkuu, ja sitten illalla takaisin aamuasentoon, ja aloitetaan alusta. Tai sitten valoherkillä "releillä" pidetään auringon suunnassa. 12V moottori alennusvaihteineen on jo valmiina. Onko mitään yksinkertaista systeemiä tähän? Täysin valmiita paketteja löytyy kyllä, mutta haluaisin itse rakentaa laitteen.
Aurinkopanelin kääntö.
15
4048
Vastaukset
- La Lumiere
Kaksi valoherkkää vastusta, komparaattori sopivalla hystereesillä ja hiukan säätämistä.
- Joopa juu
Kannattaa myös kääntölaitteen akseli laittaa maapallon napa-akselin suuntaiseksi, kuten aurinkokellossa, niin auringon korkeudesta johtuvaa säätöä ei tarvii tehdä.
Valovastuksilla ja komparaattoreilla servokytkennällähän tuo kääntö hoituu. Eli servomoottori kääntää paneelia, kunnes molemmat valovastukset saavat samanverran valoa, jolloin moottori pysähtyy. Valovastukset lyhyisiin putkiin ja hieman harittamaan eri suuntiin. Jännitevertailuun tietysti vähän hystereesiä.- Mihin kulmaan
Entäs kulman säätö ei vuoden aikoina...
- mullako
Vastukset voi asentaa pieneen "kuppiin" väliseinän kahtapuolta, kun toinen vastus jää väliseinän varjoo ja toinen ei saadaan selvä ja tarkka indikaatio.
- Yksi vaan.
Aurinkopaneelin suunta kannattaa tehdä kellon mukaan niin että kahden tunnin välein moottori kääntää 30 astetta.Eli 15 astetta vajaa ja 15 astetta eteen.
Yöllä 23 palautetaan 01.
Aika toteuttaan laskurilla jota askelletaan kahdentunnin välein sytytää kyseisen kellonajan kohdalla ledin,kun led sammuu käynnistyy moottori ja sammuu kun tulee palavan ledin kohdalle.
Kello 23 laskin resetoidaan ja vaihdetaan moottorin pyörityssuuntaa,kun paneeli löytää 01 ledin vaihdetaan moottorin kyäyntisuunta ja homma alkaa alusta.- RMRM
Saman tien sitä paneelia siirtää tiuhempaan kuin kahden tunnin välein, niin paneelin "vinousvirhe" jää pienemmäksi.
Turhaa monimutkaistasuutta on resetoida ja vaihtaa pyörmissuuntaa. Antaa vaan pyöriä ympäri vuorokauden lävitse.
- toinenvaan
Jaahas. mutta olisko helpompaa käynnistää ajastimella sopivin vaikkapa tunnin välein muutamaksi sekinniksi moottori, ja kun rajakytkin tulee vastaan se palauttaa sen alkuun eli aamuun.
- djy65e
Mistä sais tuollaisen ajastimen jonka voisi lähes vapaasti säätää niin että esim tunnin välein kytkee 1-20 sekunniksi ON, en ainakaan minä löytänyt?
- Anonyymi
Palkkaat siihen hommaan manuaalisesti yhden työrajoitteisen ja katsot työhaastatteluvaiheessa että työrajoitteisella on a) kädet tai vähintään yksi sormi toimivana tallella b) toinen silmä toimintakuntoinen c) ei alkoholiongelmaa d) vaihtoehtoisesti voit ottaa ex-ministerin hommiin jos kilpailukielto klause hänen osaltaan täyttyy. Muista että saat vielä jonkin verran kotitalousvähennystä jos ulkoistat palvelun esim. Voltille tai Securitasille.
- Anonyymi
djy65e kirjoitti:
Mistä sais tuollaisen ajastimen jonka voisi lähes vapaasti säätää niin että esim tunnin välein kytkee 1-20 sekunniksi ON, en ainakaan minä löytänyt?
Italiasta. Mutta se maksaa kymppitonnin.
- Ajastaja
Mitenkäs tuollainen: https://www.elfaelektroniikka.fi/elfa3~fi_fi/elfa/init.do?item=36-619-11
Muitakin digitaaliversioita löytyy joissa mahdollista jopa vain 1 sek. mittaiseen pulssiin... - 5 + 12 = 27
Pitäisi olla DC virroille, onnistuisiko tällä?
https://www.elfaelektroniikka.fi/elfa3~fi_fi/elfa/init.do?item=37-545-05&toc=19628 - tva
olen tehnyt laitteen joka kääntää aurinkopaneelia koko ajan ,aamulla laite alkaa seuraamaan aurinkoa ja illalla kenno palautuu automaattisesti takaisin ja odottaa yön paikallaan ja lähtee taas aamulla reissuun .sähkömoottori pyörittää vaihteistoa jonka välitys suhde on sellainen että kenno liikkuu auringon mukana.säädettävä regulaattori huolehtii siitä että moottorin jännite pysyy aina vakiona.palautuksen hoitaa puolikas hammaspyörä joka vetää puoli vuorokautta ja toisen puolikkaan se vetää "tyhjää" moottorin käyttämä virta on 70 mA hyvin on toiminut.
- itsensä_yllättäjä
Pienellä paneelilla nuo käännöt menee kohtuu helposti. Riittää kun ajattelee laittavansa paneelin levysoittimen lautaselle ja pyörittelee sitten sitä.
Sen sijaan 10-50m² kääntyvä teline onkin jo hieman isompi urakka. Kuten joku jo mainitsi, siinä kannattaa tehdä paneeleista ensin korkeuskulmassa säädettäviä esim. asettamalla taakse tuki, jota saa säädettyä esim. 15 asteen välein. Tällöin riittää käydä katolla kääntämässä paneelien suuntausta riittävän harvakseltaan eikä virhe kuitenkaan ole kovin iso.
Sitten pitää pyöräyttää paneeleita planeetan pyörimisakselin suuntaa vastaan. Pitäskö olla paneelin ripustus pysty-keskiakselista ja tässä pyöriteltävä polkupyörän ratas tms.? Tällaisen voisi saada toimimaan. Mitään kovin heppoista ei kannata viritellä, sillä tuulikuorma tulee olemaan melkoinen!
Ja jos kiinteän asennuksen tekee, niin kannattaa tehdä suuntaus keskikesän keskipäivän mukaan ja katsoa lisäksi, missä kulmassa aurinko paistaa esim. n. 15.9 tai keväällä vastaavasti n. 15.4. Tuolloin ei tule enää niin paljoa virtaa joten suuntausten olisi oltava lähempänä noita arvoja? Voi tulla yllätyksenä, kuinka jyrkkään nuo paneelit oikeastaan kannattaakaan asentaa. - w1power
mulla on pari matoruuvivaihteistoa peräkkäin, jota auton lasinpyyhinmoottori pyörittää .
vaihteistojen jälkeen on ketjuvälitys peräkärryn pyörännapaan. navassa on ratas jossa on 36 piikkiä. navassa on kiinnitys myös paneelille. piikkejä seuraa induktiivinen rajakytkin. eli kääntö tapahtuu 40 min välein.
eteenpäin-pulsilla ratas kääntyy yhden hampaan verran, eli pulssi tulee 40 min välein.
relehässäkkä hoitaa eteenpäinkäännön siten että orbis data log 2-kello antaa ykkösreleellä 3s pulssin ja relehässäkkä ottaa käännön tehtäväkseen ja induktiivinen raja pysäyttää seuraavaan piikkiin.
navan rattaassa on nokat, jotka osuu alku- ja loppurajoihin. paneeli ei siis pääse pyörimään yli. kaapeli ei pääse tällöin vaurioitumaan.
kellon kakkosrele vetää joskus yöaikaan puoleksi tunniksi ja paneeli kääntyy takaisin aamu-asentoon niin pitkälle kuin alku-raja katkaisee liikkeen.
toimii ku ajatus.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 372411
Mies kateissa Lapualla
Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla362386- 951721
Olen aina vain
Ihmeissäni siitä että oletko niin tosissani minusta? Mitä muut ajattelisi meistä?511300Joo nyt mä sen tajuan
Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?861271Olipa ihana rakas
❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau51175Kansanedustaja Teemu Keskisarja ei osallistu Linnan juhliin vaan natsikulkueeseen
Kerääkö poliisi taas natsiliput pois osallistujilta?2691010- 52976
Kumpi teistä rakastui ensin?
Sinä vai kaipaamasi henkilö (jos siis tunteet ovat molemminpuolisia)? Tai jos kyse ei ole vielä rakkaudesta, niin kumpi36737- 27710