Kölin huolto Finn Express 83- purjeveneessä!

Riksi Z

Moro!

Kyseessä on 30 - vuotta vanha purjevene ja köli on päässyt vuosien saatossa pahasti ruostumaan.
Mitenkä kannattaisi ruoste poistaa ja minkälaisen uuden pinnan siihen olisi järkevä laittaa? Veneellä tultaisiin purjehtimaan merivedessä.
Kölin rakenteesta ei ole tarkempia tietoja, olisiko umpirautaa vaiko teräslevy pinnassa ja lyijy sisällä?!?
Köli olisi ruosteen poiston jälkeen melko muhkurainen eli pinnan oikaisuun tarvittaisiin myös hyviä ehdotuksia.
Onko palstalla mahdollisesti kyseisen venetyypin tuntijaa?

43

3537

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • FF 27 Charlotta

      Köliremontti on iso homma ja vaativuus/tarvittava aika riippuu paljon siitä, kuinka täydellisen lopputuloksen haluat. www.fe83.org:in kätköistä löytyy hyviä kuvia ja työselvityksiä.

    • OD vai ei ?

      " Kölin rakenteesta ei ole tarkempia tietoja, olisiko umpirautaa vaiko teräslevy pinnassa ja lyijy sisällä?!? "

      On tiedossa, ettei lyijyä ole tehtaan jäljiltä kölissä lainkaan.

      " Mitenkä kannattaisi ruoste poistaa ja minkälaisen uuden pinnan siihen olisi järkevä laittaa? "
      Ensin pitäisi tietää miksi haluat sille jotain työlästä ja/tai kallista ruveta tekemään ?
      Eli mihin pyrit projektilla ?
      Nykyinen tilanne ei vaikuta normaalikäyttöön eikä turvallisuuteen, eikä muutoksesta ole suorituskykyyn niin suurta vaikutusta, kuin saman rahan investoimalla nopeampaan veneeseen vaihtamiseen olisi. OD-kisaamiseen tilanne on tietysti toinen, jos siinä välttämättä juuri ko venetyypillä haluat pärjätä.

    • 17+30

      Ei kait tuo niin kauheasti maksa, jos itse tekee ja sille ei laske hintaa. Työtä siinä kuitenkin on.

      • Kölihomma

        Hio köli puhtaaksi esim 3 M: n muovilaikalla tai vastaavalla. Arvioisin työajaksi n. yhden päivän. Hionnan jälkeen välittömästi jokin primary esim. Hemppelin LIght Primary.
        Levityksen eli maalauksen kesto n. 20 min. Tasoitus epoksikitillä / hionta niin
        sileäksi kuin itse haluat kestänee pari päivää. Sitten vaan primary päälle ja lopuksi myrkky. Homma ei ole suuren suuri, se itseasiassa menee mukavasti muiden keväthommien ohella.
        Kokemusta löytyy huomattavasti suurempi pinta-alaisten rautakölien kunnostamisesta.


      • FF 27 Charlotta
        Kölihomma kirjoitti:

        Hio köli puhtaaksi esim 3 M: n muovilaikalla tai vastaavalla. Arvioisin työajaksi n. yhden päivän. Hionnan jälkeen välittömästi jokin primary esim. Hemppelin LIght Primary.
        Levityksen eli maalauksen kesto n. 20 min. Tasoitus epoksikitillä / hionta niin
        sileäksi kuin itse haluat kestänee pari päivää. Sitten vaan primary päälle ja lopuksi myrkky. Homma ei ole suuren suuri, se itseasiassa menee mukavasti muiden keväthommien ohella.
        Kokemusta löytyy huomattavasti suurempi pinta-alaisten rautakölien kunnostamisesta.

        Itse käytin Bilteman epoxy filleriä kölin etureunan karkeaan muotoiluun (oli tehtaan jäljiltä tylppä), sen jälkeen kuitulujitettu spakkeli ja lopuksi hienospakkeli. Välissä aina hionnat. Työtä voi jatkaa loputtomasti. Jossain vaiheessa täytyy vaan todeta, että nyt saa riittää. Itselläni on veneessä lyijyköli, joten ruostumisen suhteen helpompi. . Hyvin kun tekee niin on parempi kuin uutena. Primerina Hempel Light Primer ja lopuksi Hard Racing. Primerit pitää hioa märkänä paperilla 180, jotta päästään lopuksi hiomaan kovat myrkyt 400 - 600 tasaisuuteen. Tuossa yhden kesän käytön jälkeen kuvia:

        http://charlottaff27.blogspot.fi/2012/11/onnistunut-pohjaremontti.html


      • Anonyymi
        FF 27 Charlotta kirjoitti:

        Itse käytin Bilteman epoxy filleriä kölin etureunan karkeaan muotoiluun (oli tehtaan jäljiltä tylppä), sen jälkeen kuitulujitettu spakkeli ja lopuksi hienospakkeli. Välissä aina hionnat. Työtä voi jatkaa loputtomasti. Jossain vaiheessa täytyy vaan todeta, että nyt saa riittää. Itselläni on veneessä lyijyköli, joten ruostumisen suhteen helpompi. . Hyvin kun tekee niin on parempi kuin uutena. Primerina Hempel Light Primer ja lopuksi Hard Racing. Primerit pitää hioa märkänä paperilla 180, jotta päästään lopuksi hiomaan kovat myrkyt 400 - 600 tasaisuuteen. Tuossa yhden kesän käytön jälkeen kuvia:

        http://charlottaff27.blogspot.fi/2012/11/onnistunut-pohjaremontti.html

        Mikä aikaväli on toisen ja kolmannen lightprimer kaks komponenttimali päälle maalaus.Sitten underwater Primer,lopuksi myrkky.Kyseessä pelkästään kölin hionta ja maalaus. TKeke


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä aikaväli on toisen ja kolmannen lightprimer kaks komponenttimali päälle maalaus.Sitten underwater Primer,lopuksi myrkky.Kyseessä pelkästään kölin hionta ja maalaus. TKeke

        Kyseessä siis rautaköli.T Keke


    • hiekkapuhallus

      voit tietysti kysyä kölin hiekkapuhallusta. Sillä saat parhaimman tuloksen. Omaan paattiini se tehtiin eikä hinta ollut paha täällä länsirannikölla - muutamia satasia maalien kanssa.

    • 7+3

      Kysymys: onko sillä oikeastaan mitään väliä, jos köli onkin ruosteessa? Käsittääkseni asialla ei ole tuollaisessa rautamötikässä mitään varainaista rakenteellista merkitystä ainakaan ensimmäisiin sataan vuoteen...

      • puhku

        Kyllä se ruosteinen ja rupinen köli mielestäni on ruma, ja on näkyvillä noin puolet ajasta. Itse kyllästyin katselemaan ruostetta, hiekkapuhallutin ja käsittelin kuten aikaisemmin jo joku kertoikin. Tasoittaminen on työläs ja hidas työvaihe, epoxy filler on niin hitsin hitaasti kovettuvaa. Mutta ymmärtääkseni tuossa työvaiheessa ei kannata sortua nopeisiin "autopakkeleihin".

        Nyt veneeni köli todennäköisesti kestää seuraavat 40-vuotta, ja suurimman osan siitä ajasta ilman ruosteraitoja tai rupia, mikäli onnistun välttämään kiviin kolistelut.

        Ai niin, minä en kyllä suosittele itse "rälläköintiä", sitä tuli harrastettua ihan tarpeeksi eikä sillä saa kuin pari vuotta aikalisää.


      • 7+3
        puhku kirjoitti:

        Kyllä se ruosteinen ja rupinen köli mielestäni on ruma, ja on näkyvillä noin puolet ajasta. Itse kyllästyin katselemaan ruostetta, hiekkapuhallutin ja käsittelin kuten aikaisemmin jo joku kertoikin. Tasoittaminen on työläs ja hidas työvaihe, epoxy filler on niin hitsin hitaasti kovettuvaa. Mutta ymmärtääkseni tuossa työvaiheessa ei kannata sortua nopeisiin "autopakkeleihin".

        Nyt veneeni köli todennäköisesti kestää seuraavat 40-vuotta, ja suurimman osan siitä ajasta ilman ruosteraitoja tai rupia, mikäli onnistun välttämään kiviin kolistelut.

        Ai niin, minä en kyllä suosittele itse "rälläköintiä", sitä tuli harrastettua ihan tarpeeksi eikä sillä saa kuin pari vuotta aikalisää.

        Näkyvillä noin puolet ajasta? Tarkoittanet telakointikautta. Mutta eihän sinä aikana venettään paljon näe...
        Estetiikka on minusta kehno peruste kölin käsittelylle. Mutta kiinnostaisi, onko jollakin esittää käytännöllisiä syitä ruosteesta murehtimiselle?


      • köliremppaaja
        7+3 kirjoitti:

        Näkyvillä noin puolet ajasta? Tarkoittanet telakointikautta. Mutta eihän sinä aikana venettään paljon näe...
        Estetiikka on minusta kehno peruste kölin käsittelylle. Mutta kiinnostaisi, onko jollakin esittää käytännöllisiä syitä ruosteesta murehtimiselle?

        Ruosteinen köli hidastaa venettä ja heikentää kölin nostovoimaa, koska pinta ei pysy sileänä ja liukkaana, virtaus häiriintyy.

        Lisäksi vuosittainen ylläpito mm. myrkkymaalaus on paljon vaivalloisempaa, jos joka kerta joutuu tappelemaan monien ruosteläikkien kanssa, eihän niissä maali pysy. Ellei sitten ota niin härskiä linjaa, ettei tee kölille koskaan mitään ja antaa ruostua ja kukkia vaan. Mutta aika karmeaa jälkeä siitä tulee viiden vuoden jälkeen.

        Lyhyellä aikavälillä kölin ruostumisesta ei ole mitään varsinaista vaaraa.


      • 7+3
        köliremppaaja kirjoitti:

        Ruosteinen köli hidastaa venettä ja heikentää kölin nostovoimaa, koska pinta ei pysy sileänä ja liukkaana, virtaus häiriintyy.

        Lisäksi vuosittainen ylläpito mm. myrkkymaalaus on paljon vaivalloisempaa, jos joka kerta joutuu tappelemaan monien ruosteläikkien kanssa, eihän niissä maali pysy. Ellei sitten ota niin härskiä linjaa, ettei tee kölille koskaan mitään ja antaa ruostua ja kukkia vaan. Mutta aika karmeaa jälkeä siitä tulee viiden vuoden jälkeen.

        Lyhyellä aikavälillä kölin ruostumisesta ei ole mitään varsinaista vaaraa.

        Edelleenkin kysyn faktojen perään. Pystyykö joku osoittamaan numeroita. Että jos samanlainen vene suurinpiirtein sileällä kölillä kulkee tietyissä olosuhteissa vaikkapa 7 solmua, niin onko ruosteisella kölillä (mutta ilman näkkiä) vauhti 6,9 vai 6 solmua?

        Itse olen tehnyt parina keväänä sellaisen tempun, että vetäisin köliin ensin Ferrexia ja sitten myrkyn.


      • huomaa kyllä
        7+3 kirjoitti:

        Edelleenkin kysyn faktojen perään. Pystyykö joku osoittamaan numeroita. Että jos samanlainen vene suurinpiirtein sileällä kölillä kulkee tietyissä olosuhteissa vaikkapa 7 solmua, niin onko ruosteisella kölillä (mutta ilman näkkiä) vauhti 6,9 vai 6 solmua?

        Itse olen tehnyt parina keväänä sellaisen tempun, että vetäisin köliin ensin Ferrexia ja sitten myrkyn.

        Ruostunut köli taipuu huonosti numeroiksi, ruostumisen asteita on kovin paljon ja sen aiheuttama muodonmuutos vielä enemmän vaihtelevaa. Selvästi ruosteinen köli hidastaa kyllä enemmän kuin 0,1 solmua, kokonaiseen solmuun vaaditaan jo vähän kasvullisuutta mukaan. Sitäkin helpommin tietenkin syntyy, kun myrkkyväri rakoilee ruostepaikoissa.

        Vastaava hidastus tulee sitten luovilla kölin huonontuneesta pidosta. FE:n köli ei ole tiettävästi veistämöltä lähtiessäänkään kovin hyvin muodossaan. Päällisin puolin hyväkuntoisessakin kölissä on kilpailevalle parannettavaa.


      • 3456 3462 624356 2
        7+3 kirjoitti:

        Edelleenkin kysyn faktojen perään. Pystyykö joku osoittamaan numeroita. Että jos samanlainen vene suurinpiirtein sileällä kölillä kulkee tietyissä olosuhteissa vaikkapa 7 solmua, niin onko ruosteisella kölillä (mutta ilman näkkiä) vauhti 6,9 vai 6 solmua?

        Itse olen tehnyt parina keväänä sellaisen tempun, että vetäisin köliin ensin Ferrexia ja sitten myrkyn.

        Perehdy näihin jos faktat ja numerot kiinnostaa, ei ole ihan yksinkertainen asia.


        http://www.plaanaa.com/phpBB/viewtopic.php?p=12607
        http://www.avomeripurjehtijat.fi/index. ... &Itemid=82


      • 234 234 23 4

      • feneilijä
        köliremppaaja kirjoitti:

        Ruosteinen köli hidastaa venettä ja heikentää kölin nostovoimaa, koska pinta ei pysy sileänä ja liukkaana, virtaus häiriintyy.

        Lisäksi vuosittainen ylläpito mm. myrkkymaalaus on paljon vaivalloisempaa, jos joka kerta joutuu tappelemaan monien ruosteläikkien kanssa, eihän niissä maali pysy. Ellei sitten ota niin härskiä linjaa, ettei tee kölille koskaan mitään ja antaa ruostua ja kukkia vaan. Mutta aika karmeaa jälkeä siitä tulee viiden vuoden jälkeen.

        Lyhyellä aikavälillä kölin ruostumisesta ei ole mitään varsinaista vaaraa.

        " Ruosteinen köli hidastaa venettä ja heikentää kölin nostovoimaa "
        No niin hidastaakin, mutta nostovoima ei kylläkään vähene, ellet trimmaa purjeita ruosteista köliä varten eri tavalla.
        Vedenalaisten osien sivuvoima = aerodynaaminen sivuvoima, jollei ole, niin vene kiihtyy sivusuuntaan kaavan F=m*a kuvaamalla tavalla.

        Tuon hintaluokan veneessä rahojaan ei ikinä saa esteettisestä kölirempasta venettä myytäessä takaisin.
        Samalla rahalla ja vaivalla saisit enemmän nopeutta vaihtamalla nopeampaan veneeseen ja unohtamalla tarpeettomat kölirempat.


      • FF 27 Charlotta
        feneilijä kirjoitti:

        " Ruosteinen köli hidastaa venettä ja heikentää kölin nostovoimaa "
        No niin hidastaakin, mutta nostovoima ei kylläkään vähene, ellet trimmaa purjeita ruosteista köliä varten eri tavalla.
        Vedenalaisten osien sivuvoima = aerodynaaminen sivuvoima, jollei ole, niin vene kiihtyy sivusuuntaan kaavan F=m*a kuvaamalla tavalla.

        Tuon hintaluokan veneessä rahojaan ei ikinä saa esteettisestä kölirempasta venettä myytäessä takaisin.
        Samalla rahalla ja vaivalla saisit enemmän nopeutta vaihtamalla nopeampaan veneeseen ja unohtamalla tarpeettomat kölirempat.

        Itse tehtynä tuohon saa ehkä 300 e kulumaan. Ei tuolla summalla vaihdeta venettä nopeampaan asuttavaan veneeseen. Esim. n. 10 % nopeampi X-302 maksaa 4 - 6 kertaa enemmän kuin FE-83. Saman ikäisiä saa tietysti halvemmalla, mutta samat remontit niissäkin on.


      • mieti vielä
        feneilijä kirjoitti:

        " Ruosteinen köli hidastaa venettä ja heikentää kölin nostovoimaa "
        No niin hidastaakin, mutta nostovoima ei kylläkään vähene, ellet trimmaa purjeita ruosteista köliä varten eri tavalla.
        Vedenalaisten osien sivuvoima = aerodynaaminen sivuvoima, jollei ole, niin vene kiihtyy sivusuuntaan kaavan F=m*a kuvaamalla tavalla.

        Tuon hintaluokan veneessä rahojaan ei ikinä saa esteettisestä kölirempasta venettä myytäessä takaisin.
        Samalla rahalla ja vaivalla saisit enemmän nopeutta vaihtamalla nopeampaan veneeseen ja unohtamalla tarpeettomat kölirempat.

        Meinaatko, ettei rosoisen pinnan tuottamat pyörteet vaikuta kölin nostovoimaan kohtauskulman säilyessä? Kyllä samaan nostovoimaan tarvitaan suurempi kohtauskulma, eli lisää sortoa. Käytännössä pitää tietenkin lisääntyneen vastuksen aiheuttama hidastus korvata suuremmalla aerodynaamisella voimalla, eli ajaa alempaa kurssia, jolloin purjetrimmikin muuttuu. Sehän on monen muuttujan yhtälö.

        Mahtaakohan hinta-arvio päteä edes kokonaan teetetylle kölirempalle? Enemmän köliremppa on vaivaa kuin rahaa. Tuskin kannattaa väheksyä sitäkään, että kahdesta tarjolla olevasta FE:stä rupukölinen on vaikeampi myytävä kuin siisti versio. Sama pätee, vaikka verrokkina olisi joku muu kuin FE, kysy vaikka vaimoltasi.


      • 234 234234
        mieti vielä kirjoitti:

        Meinaatko, ettei rosoisen pinnan tuottamat pyörteet vaikuta kölin nostovoimaan kohtauskulman säilyessä? Kyllä samaan nostovoimaan tarvitaan suurempi kohtauskulma, eli lisää sortoa. Käytännössä pitää tietenkin lisääntyneen vastuksen aiheuttama hidastus korvata suuremmalla aerodynaamisella voimalla, eli ajaa alempaa kurssia, jolloin purjetrimmikin muuttuu. Sehän on monen muuttujan yhtälö.

        Mahtaakohan hinta-arvio päteä edes kokonaan teetetylle kölirempalle? Enemmän köliremppa on vaivaa kuin rahaa. Tuskin kannattaa väheksyä sitäkään, että kahdesta tarjolla olevasta FE:stä rupukölinen on vaikeampi myytävä kuin siisti versio. Sama pätee, vaikka verrokkina olisi joku muu kuin FE, kysy vaikka vaimoltasi.

        Juuri näin, allekirjoitan täysin.


      • feneilijä
        mieti vielä kirjoitti:

        Meinaatko, ettei rosoisen pinnan tuottamat pyörteet vaikuta kölin nostovoimaan kohtauskulman säilyessä? Kyllä samaan nostovoimaan tarvitaan suurempi kohtauskulma, eli lisää sortoa. Käytännössä pitää tietenkin lisääntyneen vastuksen aiheuttama hidastus korvata suuremmalla aerodynaamisella voimalla, eli ajaa alempaa kurssia, jolloin purjetrimmikin muuttuu. Sehän on monen muuttujan yhtälö.

        Mahtaakohan hinta-arvio päteä edes kokonaan teetetylle kölirempalle? Enemmän köliremppa on vaivaa kuin rahaa. Tuskin kannattaa väheksyä sitäkään, että kahdesta tarjolla olevasta FE:stä rupukölinen on vaikeampi myytävä kuin siisti versio. Sama pätee, vaikka verrokkina olisi joku muu kuin FE, kysy vaikka vaimoltasi.

        " Käytännössä pitää tietenkin lisääntyneen vastuksen aiheuttama hidastus korvata suuremmalla aerodynaamisella voimalla, "

        Ei ole pakko, mutta jos noin tekee niin kölin nostovoima suurenee eikä suinkaan pienene.

        Alemman kurssin ajamisen ei myöskään tarvitse johtaa suurempaan aerodynaamiseen voimaan.

        Itse näkemäänsä vaivaa ei ehkä kannattaisi väheksyä edes suomalaisella verotasolla.
        Sama vaiva työelämässä tuottaa useimmille veneen omistajille rahaa verojen jälkeenkin niin paljon, että sillä saa nopeamman veneen kuin köli rempan itse tekemällä.


      • 2*13
        feneilijä kirjoitti:

        " Käytännössä pitää tietenkin lisääntyneen vastuksen aiheuttama hidastus korvata suuremmalla aerodynaamisella voimalla, "

        Ei ole pakko, mutta jos noin tekee niin kölin nostovoima suurenee eikä suinkaan pienene.

        Alemman kurssin ajamisen ei myöskään tarvitse johtaa suurempaan aerodynaamiseen voimaan.

        Itse näkemäänsä vaivaa ei ehkä kannattaisi väheksyä edes suomalaisella verotasolla.
        Sama vaiva työelämässä tuottaa useimmille veneen omistajille rahaa verojen jälkeenkin niin paljon, että sillä saa nopeamman veneen kuin köli rempan itse tekemällä.

        "Itse näkemäänsä vaivaa ei ehkä kannattaisi väheksyä edes suomalaisella verotasolla.
        Sama vaiva työelämässä tuottaa useimmille veneen omistajille rahaa verojen jälkeenkin niin paljon, että sillä saa nopeamman veneen kuin köli rempan itse tekemällä. "

        Tai sitten ei. Kun ei se useimmiten ole "omassa kädessä" päättää, minkä verran töitä tekee vaan pomo päättää. Eli valittavana ei ole "teenkö töitä veneellä vai palkan eteen jossain muualla" vaan "teenkö itse vai maksanko toiselle siitä vakiokuukausipalkastani".


      • mieti vielä
        feneilijä kirjoitti:

        " Käytännössä pitää tietenkin lisääntyneen vastuksen aiheuttama hidastus korvata suuremmalla aerodynaamisella voimalla, "

        Ei ole pakko, mutta jos noin tekee niin kölin nostovoima suurenee eikä suinkaan pienene.

        Alemman kurssin ajamisen ei myöskään tarvitse johtaa suurempaan aerodynaamiseen voimaan.

        Itse näkemäänsä vaivaa ei ehkä kannattaisi väheksyä edes suomalaisella verotasolla.
        Sama vaiva työelämässä tuottaa useimmille veneen omistajille rahaa verojen jälkeenkin niin paljon, että sillä saa nopeamman veneen kuin köli rempan itse tekemällä.

        Laitatpas iloisesti syyt ja seuraukset ylösalaisin. Häiriintyneen virtauksen alentama nostovoima palautetaan joko kasvattamalla kohtauskulmaa tai nopeutta. Kohtauskulman kasvattaminen tarkoittaa tietenkin kasvanutta sortoa ja suuremman vastuksen myötä entisestään alentunutta nopeutta. Nopeus voidaan pitää ennallaan kasvattamalla aerodynaamisen voiman eteenpäin vievää komponenttia, mikä onnistuu ajamalla alempaa kurssia. Rupupinnan suurempi vastus toimii samalla tavalla.

        Jos alemman kurssin ajaminen ei johda suurempaan aerodynaamiseen voimaan, on purjeet trimmattu siihen suuntaan väärin. Miten selität nostovoiman säilymisen samana, kun virtausta häiritään?

        Erittäin kohtuullisen kölirempan tekee yhden viikon työajassa. Jos siihen laskee käytännön kokemuksen mukaiset materiaali ym kustannukset 300 euroa päästään johonkin tulotasosta riippuvaan summaan. Kuinka suuri viikkopalkan pitäisi mielestäsi olla nettona, että raha riittää vaihtoon nopeampaan? Lähtökohtana voi kai kohtuullisesti pitää sitä, että FE:n omistaja ei ole aivan palkkatilastojen huipulla.


    • DolphinD

      Soodapuhallus on myös vaihtoehtona hiekkapuhallukselle. Ed. veneessä rautakölin hiominen oli joka keväinen homma, mutta ruoste puski aina kauden jälkeen läpi. Pitkäkestoisemman ratkaisun saat todennäköisemmin puhalluksella.

    • huuhaa18
      • huuhaa18

        Lisään vielä omaani.. Jos tuntuu jäävän vielä rälläkkä teräsharjalaikka-käsittelyn jälkeen jotain pintaruostepölyä, niin esim. Ferrycite-käsittely neutralisoi pinnan.
        Ferrycite on pirun kallista tavaraa, mutta pääaineena toimii fosforihappo, joten joku vastaavakin käy varmasti.

        Itse olen saanut edellisillä toimenpiteillä kölin pysymään ruosteetta jo 5 vuotta.
        Täytyy vaan olla huolellinen.
        Tottakai hiekkapuhallus on parempi, mutta vaikeampi ja kalliimpi toteuttaa.


      • juu, minäkin
        huuhaa18 kirjoitti:

        Lisään vielä omaani.. Jos tuntuu jäävän vielä rälläkkä teräsharjalaikka-käsittelyn jälkeen jotain pintaruostepölyä, niin esim. Ferrycite-käsittely neutralisoi pinnan.
        Ferrycite on pirun kallista tavaraa, mutta pääaineena toimii fosforihappo, joten joku vastaavakin käy varmasti.

        Itse olen saanut edellisillä toimenpiteillä kölin pysymään ruosteetta jo 5 vuotta.
        Täytyy vaan olla huolellinen.
        Tottakai hiekkapuhallus on parempi, mutta vaikeampi ja kalliimpi toteuttaa.

        Fosforihappo on tosiaan poikaa. Fosfatointi onnistuu halvemmallakin aineella, Solmasteria saa rautakaupasta, vaikka ei välttämättä ihan ensimmäisestä vastaantulevasta. Paitsi että fosfatointi antaa primerille hyvän tartuntapinnan, se antaa myös käsittelyjen väliin hieman armonaikaa, ettei maalia ole pakko saada niin välittömästi puhdistettuun pintaan. Joskushan saattaa sääkin ikävästi yllättää väärällä hetkellä.


      • Biltemastakin löytyy
        juu, minäkin kirjoitti:

        Fosforihappo on tosiaan poikaa. Fosfatointi onnistuu halvemmallakin aineella, Solmasteria saa rautakaupasta, vaikka ei välttämättä ihan ensimmäisestä vastaantulevasta. Paitsi että fosfatointi antaa primerille hyvän tartuntapinnan, se antaa myös käsittelyjen väliin hieman armonaikaa, ettei maalia ole pakko saada niin välittömästi puhdistettuun pintaan. Joskushan saattaa sääkin ikävästi yllättää väärällä hetkellä.

        Onko se samaa tavaraa kuin ruosteenpoistaja-aine joka toimii myös pohjamaalina?


      • juu, mutta ei
        Biltemastakin löytyy kirjoitti:

        Onko se samaa tavaraa kuin ruosteenpoistaja-aine joka toimii myös pohjamaalina?

        On se lievästi ruostettakin poistava, mutta tehoaa siinä tarkoituksessa korkeintaan puhtaalle pinnalle vedetyn metallin pinnalle ensi vaiheessa syntyvän hapettuman poistoon. Maalipintaa siitä ei jää ensinkään, vain harmahtava, mutta kylläkin pintaa suojaava fosfaattikalvo. Se kalvo taas on hyvä otepinta maalille. Ruosteenpoisto-ominaisuutta tehostaisi lämmitys, mutta kölin kyseessä ollen lievästi vaikeammin toteutettavissa.


      • ruoste mustaksi
        juu, mutta ei kirjoitti:

        On se lievästi ruostettakin poistava, mutta tehoaa siinä tarkoituksessa korkeintaan puhtaalle pinnalle vedetyn metallin pinnalle ensi vaiheessa syntyvän hapettuman poistoon. Maalipintaa siitä ei jää ensinkään, vain harmahtava, mutta kylläkin pintaa suojaava fosfaattikalvo. Se kalvo taas on hyvä otepinta maalille. Ruosteenpoisto-ominaisuutta tehostaisi lämmitys, mutta kölin kyseessä ollen lievästi vaikeammin toteutettavissa.

        Se Biltemassakin myytävä ruosteenmuunnin-pohjamaali voisi olla sopiva pohjamaali hionnan jälkeen?


      • no ei
        ruoste mustaksi kirjoitti:

        Se Biltemassakin myytävä ruosteenmuunnin-pohjamaali voisi olla sopiva pohjamaali hionnan jälkeen?

        Mustaksi muuttuminen tarkoittaa hapetusasteen muutosta ferriitiksi. Hapettunutta rautaa se edelleen on. En suosittelisi enempään kuin väliaikaiskorjaukseen. Eikä ongelma liity siihen, että se olisi Bilteman tuote.


    • seppomartti

      Kaikki hionnat laipoilla ja rälläköillä antavat lyhytaikaisen tuloksen= vuosi tai pari.
      Hiekkapuhallus (soodasta ei ole kokemusta) antaa hyvän jälkikäsittelyn kera 10 v.
      Kölin lämpötila on ilmeisesti muutaman edeltävän vrk:n keskilämpätilassa eli keväällä ei kannattaisi kiirehtiä koska pinta on muutoin kostea eikä 2-komponentit toimi. Odotettava kevään ensimmäistä hellejaksoa?
      Epoksiprimereita heti puhalluksen jälkeen pari kerrosta. Pakkelit hionnat sitten haluttuun laatutasoon. Jälleen 2-4 kerrosta epiksiprimeriä ennen myrkkyä.
      Primerit olen maalannut "märkää-märälle" ilman välihiontaa koska tarkoitus on kasvattaa paksuutta vesitiiviissä maalikerroksessa.

      • 15+19

        "Kaikki hionnat laipoilla ja rälläköillä antavat lyhytaikaisen tuloksen= vuosi tai pari.
        Hiekkapuhallus (soodasta ei ole kokemusta) antaa hyvän jälkikäsittelyn kera 10 v."

        Mikä on syy hiekkapuhalluksen ylivertaiseen paremmuuteen. Eikö rälläkkäteräsharjalla saa raudan suunnillensa yhtä puhtaaksi? Sen jälkeen fosforihappokäsittely välittömästi ja pinnoitus eli paklaus ynnä primerointi sen jälkeen (ei seuraavana keväänä jos putsaus syksyllä).

        Yksi mitä ei ole mainittu, mutta tuntuu tehoavan. Rautaköliin pultattu sinkkiharkko todella auttaa korrosiota vastaan.

        No, eihän se paljon näy ulospäin jos kalsarit ovat paskassa tai köli ruosteessa, mutta silti on kivempi katella siistiä pohjaa venettä veteen laskettaessa. Tässä vastaus kysymykseen "Miksi ihmeessä hoitaa rautaköliä?"


      • seppomartti
        15+19 kirjoitti:

        "Kaikki hionnat laipoilla ja rälläköillä antavat lyhytaikaisen tuloksen= vuosi tai pari.
        Hiekkapuhallus (soodasta ei ole kokemusta) antaa hyvän jälkikäsittelyn kera 10 v."

        Mikä on syy hiekkapuhalluksen ylivertaiseen paremmuuteen. Eikö rälläkkäteräsharjalla saa raudan suunnillensa yhtä puhtaaksi? Sen jälkeen fosforihappokäsittely välittömästi ja pinnoitus eli paklaus ynnä primerointi sen jälkeen (ei seuraavana keväänä jos putsaus syksyllä).

        Yksi mitä ei ole mainittu, mutta tuntuu tehoavan. Rautaköliin pultattu sinkkiharkko todella auttaa korrosiota vastaan.

        No, eihän se paljon näy ulospäin jos kalsarit ovat paskassa tai köli ruosteessa, mutta silti on kivempi katella siistiä pohjaa venettä veteen laskettaessa. Tässä vastaus kysymykseen "Miksi ihmeessä hoitaa rautaköliä?"

        Arvioni rälläköinnin lyhytaikaisesta hyödystä verrattuna hiekkapuhallukseen perustuu 50 v purjeveneen omistukseen ja rautakölien krapaamiseen. Forforihappopullo on veneessä taas odottmassa kevättä. Noin kilo sinkkiä on ollut aina rautakölissä eli anodia riittää mutta rauta merivedessä ruostuu ja sitä on perin vaikea estää.
        Asiasta toiseen: uusimmat ja mielenkiintoisimmat kölit ovat komposiittia ja lyijybulbilla varustettuja. Siinä olisi vääntöä ja ruostumattomuutta.


      • FF 27 Charlotta
        seppomartti kirjoitti:

        Arvioni rälläköinnin lyhytaikaisesta hyödystä verrattuna hiekkapuhallukseen perustuu 50 v purjeveneen omistukseen ja rautakölien krapaamiseen. Forforihappopullo on veneessä taas odottmassa kevättä. Noin kilo sinkkiä on ollut aina rautakölissä eli anodia riittää mutta rauta merivedessä ruostuu ja sitä on perin vaikea estää.
        Asiasta toiseen: uusimmat ja mielenkiintoisimmat kölit ovat komposiittia ja lyijybulbilla varustettuja. Siinä olisi vääntöä ja ruostumattomuutta.

        Komposiitti on varsin laaja käsite. Mitä materiaaleja niissä on käytetty?


    • octopossu

      Anna ruostua.'
      Kölisi tulee kestämään vähintään 3-5 sukupolvea puhkiruostumatta.
      Lopeta hermoilu

      • yli puolet jäljellä

        Voithan toisinsanoen ajatella että kölisi on tuo anodi.


      • calamari

        Ratakisko ei kestänyt yhtäkään sukupolvea puhkiruostumatta. Ei se ihan sitä järeintä sorttia ollut, mutta 20 v jälkeen kiskosta oli vain kaksi erillistä ja ohutta soiroa jäljellä.


    • Riksi Z

      Kiitokset kirjoittajille.
      Kommentteja tuli laidasta laitaan

      Köli on sen verran pahasti ruostunut, että ajattelin antaa
      ammattimiehen hiekkapuhaltaa sen.
      Onko teillä kokemusta hiekkapuhalluksesta ja mielelläni ottasin vastaan hyvien hiekkapuhaltajien yhteystietoja(vene on uudellamaalla).
      Paljonko tämmöinen urakka karkeasti kustantaa?

    • seppomartti

      hiekkapuhallettu köli oli sileä ja kaunis kuin vauvan peffa 10 v ajan vaikka vene oli Välimeressä 12 kk vuodessa. Toimii kun maalaa kunnon epoksit ja pakkelit. Pistin 2 kerrosta epoksitervaa ja 2 kerrosta 2-komponentti epoksiprimeriä. Sitten pakkelia hionnat. Ja uudet 2-3 kerrosta primeria. Hiekkapuhallus ei ollut Turkissa kallista mutta Suomen hinnoista en tiedä. Jos on kallista niin puhalla itse?

    • 11+17

      itse laittelin ylöä annettujen ohjeiden mukaan kunnes kyllästyin.vetelin rostex ruosteenestoainettta muutaman vuoden ruskistuneisiin kohtiin ja ruostuminen loppui. lopuksi pakkelit päälle.

    • Riksi Z

      Tere!

      Kiitokset vastauksista, hyviä pointteja.
      Olen nyt päätynyt kölin puhdistuksessa hiekkapuhallukseen, kustannus 200-300 euroa.
      Kumpi menetelmistä on suositeltavampi, kuiva vaiko märkäpuhallus?
      Kölin ja rungon välissä on sauma, jossa on tiivistysmassa.
      Kannattaako kyseinen massa-aine poistaa ennen hiekkkapuhallusta vai toimisko se kölipulttien suojana puhalluksen aikana ja uusisi sitten massan vasta maalauksen jälkeen?
      Hiekkapuhallus ei varmaan ole kovin tarkka puuhaa ja vaarana siinä voi olla, että tulee puhallettua hiukan rungonkin puolelta. Onko olemassa mitään vahvaa ainetta esim. teippiä, joka kestäisi hiekkapuhallusta?
      Vastauksia toivoisin heiltä, jotka ovat hiekkapuhaltaneet veneensä eivätkä esimerkiksi kuulleet asiasta anopin kälyn kaimalta.

    • Anonyymi

      Kun hiekkapauhalletaan niin ei teipit ja muovit tahdo kestää suojana vaan lähtevät siinä vaiheessa viimeistään kun rajapinta lähestyy. Vois koittaa liimata jotain vanhaa retkipatjaa rungon suojaksi.
      Iso rälläkkä ja karkein teräsharjalaikka on tehokas.. Jättää teräpinnan kiiltäväksi, jolloin maalin tartunta on huonompi. Mutta kun kumpaakin oon koittanut se on se ja sama. Ruoste (hapettuminen) on maalia vahvemepi. Siksi sinkkiä tai lyijyä heti puhtaseen pintaan.
      Sinkkimaalia pitää saada heti puhtaaseen teräspintaan. Se on sit uskon asia minkä siihen päälle vetää. Bilteman ykskomponettimaali ei näytä olevan kalliimpia kakskomponentteja huonompi. Ja myrkkyvärihän ei suojaa kuin leviltä ja ötököiltä, ei ruosteelta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2640
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      91
      1976
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      39
      1511
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Yli puolella maahanmuuttajalapsista ei ole tietoja ja taitoja, joilla selviää yhteiskunnassa

      Miksi Suomeen otetaan väkeä jolla on älyvajetta? https://www.hs.fi/politiikka/art-2000010730220.html
      Maailman menoa
      273
      1038
    6. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      67
      933
    7. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      891
    8. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      55
      864
    9. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      860
    10. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      775
    Aihe