Lääkintämies

cheloveek

Hei vaan. Olen astumassa palvelukseen tammikuussa ja olen tässä miettinyt pitkään eri aselajeja. Kunnon puolesta en ole peruskuntoa kummoisempi, mutta henkinen puoli suht hyvässä kunnossa ja asenne armeijaan menoon melko positiivinen.

Olen suunnitellut nyt kolme vuotta meneväni intin jälkeen opiskelemaan ensihoitajaksi ja rupesin miettimään tuota lääkintämiehen koulutusta. Olin jo aiemmin tuota miettinyt, mutta eräs tuttavani lyttäsi tuon kyseisen vaihtoehdon (vaikkei itse siis ollut lääkintämies), joten se vaihtoehto jäi taakse.

Nyt olen alkanut miettimään uudelleen tuota lääkintämiestä, eli voisiko joku kertoa kokemuksia kyseisestä aselajista. Mitä kaikkea pääsee tekemään, onko miten rankkaa, mikä oli positiivista ja mikä ei.

Voisin kuvitella, että tuosta voisi olla hyötyä ensihoitajan opinnoissa/pääsykokeen haastattelussa voisi tuon mainita. :)

30

15231

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • RektaaliMittaajaksi

      Rektaalilämpöä pääsee ainakin mittailemaan kiitettävän paljon, muuten ei ole rankkaa ainakaan P-kauden jälkeen. Näin kertoi myös tuttu lääkintä AU.

      http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288474487690.html

      "Selkäkivuista kärsineen varusmiehen piti mennä kyljelleen maahan ja hänen takapuoleensa laitettiin vanhanaikainen elohopeakuumemittari kymmeneksi minuutiksi.

      - Tuntuu aivan käsittämättömältä, että mies valittaa selkää, ja hänelle työnnetään kuumemittari takapuoleen, varusmies ihmettelee."

      • Anonyymi

        No nyt on kyllä tornarien tornari. Itse lämärinä 1/09 palvelleena voin sanoa, että kukaan ei mitää rektaalin kautta kuumetta.


    • noheva ikikona

      Yhdeksän kuukauden homma olisi sulla edessä "lämärinä" ihan hyvä homma jos vaan sopii luonteen laatuun, kuten siviilissäkin lääkintä puolen työ esim. ambulanssin kuljettaja jne...
      Tosin intissäkin jos siviilissä kokemusta, voi hakea lääkintä puolen aukkiin tai kuljetus puolelle.
      Vuoden kuljettaja on iki kona joka ei paljoa singahtele eikä ryynäile, suosittelen lämpimästi.

    • rhreheer

      Lääkintämiehet palvelevat 9kk. Kannattaa hoitaa intti mielummin puolessa vuodessa ja opetella samat taidot yhdessä viikossa sitten siellä ensihoitajakoulussa.

    • bhyj yj hjy

      Lääkintämiehen koulutus on seikka, johon Valviran olisi syytä perehtyä.
      Kysymyshän on maallikoiden pikakouluttamisesta lääketieteen palvelukseen.

      Vähän niinkuin valesairaanhoitajan homma. Paskaa paketissa ja takuuvarmoja hoitovirheitä.

      • Rectal Inspector

        Totta, lääkintämiehen koulutuksella ei siviilipuolella juurikaan ole arvoa, eikä se taatusti ole ylimääräisen 3kk arvoinen.


    • cheloveek

      Okei. No, voisiko joku suositella jotain tiettyä aselajia, joka ei olisi nyt erityisen rankka (fyysisesti) ja sen voisi suorittaa 6kk:ssa? Olen siis Hennalaan menossa.

      • en suosittele

        - kirjuri
        - spade
        - letkuspede
        - saunamajuri

        Suosittelen varsinaisesti kuitenkin vapautuksen hankkimista. On niin hukkaan heitettyä aikaa koko "koulutus", olipa sitten mikä aselaji tahansa kyseessä.


    • bluytdrfgh

      Lääkintämiehen koulutus on samaa skeidaa kun kaikki muukin pelleily. Jos siviilissä katsot jotain hyötyväsi tuontasoisesta pelleilystä ei tavoitteesi elämässä ole kovin korkealla. Sivarina pääset pesemään mummojen paskoja patjalta ja ehkä kesällä puolustat isänmaata leikkaamalla nurmikkoa. Pelleilyä koko historiallinen kusetus, unohda koko paska!

    • cheloveek

      No siis itsehän en kannata varsinaisesti asevelvollisuutta, mutta ei se mulle nyt ole noin iso juttu pistää puol vuotta elämästä että pääsee leikkimään vähän partiota.

      Ja ei mulla oikein ole edes mahdollisuutta saada vapautusta. Mitään fyysisiä tai henkisiä rajoitteita ei ole. Enkä muutenkaan viitsisi jättää armeijaa käymättä, kun faija on everstiluutnantti, ei varmaan katsoisi niin hyvällä. :D Ja mikskään sivariks en tasan ole menossa.

      Onpa negatiivinen sävy tässä ketjussa. Enkä mä miksikään kirjuriksi tai muuksi tuollaiseksi halua. :D Mielellään kuulisin omia omakohtaisia kokemuksia jostain aselajista, joka on ollut suht. helppoa.

      • Älä Skagaa

        "Enkä muutenkaan viitsisi jättää armeijaa käymättä, kun faija on everstiluutnantti, ei varmaan katsoisi niin hyvällä."

        Jahas, oletkin normi paskahousu, joka alistuu sosiaalisen paineen edessä. Kumman elämästä tässä on kyse, sinun vaiko isäsi?


      • 14+13
        Älä Skagaa kirjoitti:

        "Enkä muutenkaan viitsisi jättää armeijaa käymättä, kun faija on everstiluutnantti, ei varmaan katsoisi niin hyvällä."

        Jahas, oletkin normi paskahousu, joka alistuu sosiaalisen paineen edessä. Kumman elämästä tässä on kyse, sinun vaiko isäsi?

        Samaa mieltä ja lisään, että "Mitään fyysisiä tai henkisiä rajoitteita ei ole."
        Noh, senkun valitat ettet pysty olemaan siellä henkisesti. Käyt pari päivää ja haet palvelusluokan muutosta -> ulos.

        Voi sitten sen puolikin vuotta käyttää järkevämmin, vaikka opiskeluun, työntekoon tai jos ne ei nappaa niin vaikka kaljan kittaamiseen puistossa.
        Kaikki silti parempia vaihtoehtoja kuin intti.

        Naurettavaa tosiaan toi sosiaalinen paine, kyllä mä olen sitä mieltä, että jokaisen pitäis omaa elämäänsä elää välittämättä siitä mitä joku sanoo, vieläpä perusteetta.

        Ja on joo negatiivinen sävy, mitä positiivista on asevelvollisuusarmeijassa vuonna 2012?

        Sivareilla sitäpaitsi 100x enemmän munaa kuin intin käyneillä.
        Pelimiesliike on tosin kylläkin hommata se vapautus, koska sen saa niin pirun helposti vaikkei oikeaa syytä oliskaan.


    • kekkosenmaila

      Armeijan jutuilla ei ole siviilissä ks. oikeassa elämässä merkitystä. Mikä olet sotilasarvoltasi tai mikä on ollut toimenkuvasi intissä.

      Lääkintämiehen papereilla et saa lisäpisteitä hakemalla lähhoitajaksi tai sairaanhoitajaksi.

      Jos olisit lääketieteenopiskelija joutuisit olemaan intissä 12kk lääkintä kokelaana, eli tekisit lääkärintöitä ilmaiseksi valtiolle.

      Itse olen ollut lähihoitaja 8 vuotta. Ja intissä olin tavallinen tykkimies. Vasta armeijan jälkeen halusin hoitoalan töihin ja pääsinkin kivasti mielisairaalaan sulejetulle osastolle töihin.

      Huomasin siellä, mielisairaalassa, että sen henkilökunta on hullumpaa väkeä kuin itse potilaat. Potilas paranee, mutta hoitaja hoitaa hulluja vaika koko työelämänsä läpi.

      No työstä saa rahaa armeijasta ei.

      Jos olisin ollut fiksu olisin ollut totaali ja käynyt rangaistuksen puitteissa töissä.

      Nykyinen armeija/asevelvollisuusjärjestelmä tulee hajoamaan omaan mahdottomuutensa.

      Lääkintämiehenä sinä et ole hoitoalan ammattilainen, sanoivat ne kapiais sukuelinteenjatkeet mitä hyvänsä.

      Armeijassa opitut jutut ovat normaalielämässä hyödyttömiä.

      Mene sivariin vaikka vanhainkotiin, niin saat ensikosketuksen hoitotyöstä. Tekisit siis työtä jolla on oikea tarkoitus!

      • Old boy

        Kaikki kunnia aloittajalle, joka vielä jaksaa vastailla näille nega-kirjoittajille.

        Voisit harkita kenttätykistön tuliasemapatteria. Siellä periaate on: mennään kuorma-autolla paikalle ja kun autolla ei enää pidemmälle pääse jäädään siihen. Lähin paikka Hennalasta katsottuna löytyy Vekaralta. Kuljetukset lo-
        mille sujuvat erinomaisesti, joten vähän syrjäinen sijaintikaan ei varmaan haittaa.

        Palveluspaikan vaihto edellyttää Aluetoimistossa käyntiä. Kun kysyvät vaihdolle perusteita voi tarjota vaikka kiinnostusta tekniikkaan. Kun olet saanut uuden mää-
        räyksen paikasta, on vielä soitettava Vekaralle, jotta laittavat sut tämä ym.tuliase-mapatteriin. Faija varmaan neuvoo detaljeisssa.


      • Taistele vastaan
        Old boy kirjoitti:

        Kaikki kunnia aloittajalle, joka vielä jaksaa vastailla näille nega-kirjoittajille.

        Voisit harkita kenttätykistön tuliasemapatteria. Siellä periaate on: mennään kuorma-autolla paikalle ja kun autolla ei enää pidemmälle pääse jäädään siihen. Lähin paikka Hennalasta katsottuna löytyy Vekaralta. Kuljetukset lo-
        mille sujuvat erinomaisesti, joten vähän syrjäinen sijaintikaan ei varmaan haittaa.

        Palveluspaikan vaihto edellyttää Aluetoimistossa käyntiä. Kun kysyvät vaihdolle perusteita voi tarjota vaikka kiinnostusta tekniikkaan. Kun olet saanut uuden mää-
        räyksen paikasta, on vielä soitettava Vekaralle, jotta laittavat sut tämä ym.tuliase-mapatteriin. Faija varmaan neuvoo detaljeisssa.

        Mitä "negailua" on kertoa rehellisesti miten hyödytön tämä orjapalvelus todellisuudessa on? Pitäisikö henkilölle, joka itsekin mainitsi ettei kannata miehiin kohdistuvaa asevelvollísuutta, tuputtaa jotain propagandaa armeijan hyödyllisyydestä ja järkevyydestä? Kun jopa johtakoulutuksen hyödyllisyys siviilissä on osoitettu melkoiseksi myytiksi, niin mitä jää jäljelle: pelkkää menetettyä aikaa ja rahaa. Kyseessä ovat vain kylmät faktat. Eikä itseään sortavaa järjestelmää kannata kannattaa, onhan se nyt ilmiselvästi vain typerää.


    • Cheloveek

      ^Olen sinällään samaa mieltä, mutta mitä hyötyä on ulista asiasta vaikka olisi miten totta? Pitäisikö minun vaihtaa asenteeni "armeija on pelkkää vituttаvаа orjatyötä" ja lähteä hajoilemaan armeijaan ja laskemaan aamuja? Enpä taida.

      Edelleenkin, vaikken ole armeijaa käynyt vielä ja en voi lyödä lukkoon omaa näkemystäni millainen laitos se on, niin yritän nyt kumminkin lähteä sinne edes vähän neutraalimmalla asenteella kuin mitä monella tässä ketjussa tuntuu olevan.

      "Jahas, oletkin normi **********, joka alistuu sosiaalisen paineen edessä. Kumman elämästä tässä on kyse, sinun vaiko isäsi?"

      - Mitä sitten vaikka alistuisinkin? On tässä kyse muistakin syistä kuin pelkästään tuosta. Harmi vaan, että asevelvollisuus on myös lakiin kirjattu asia samalla lailla kuin esim. perintövero tai vaikka pakkoruotsi. Minkäs minä näille asioille mahdan.

      Old boy, eli tuo olisi Vekaralla? Emmä sinne halua. :D Kyllä mä nyt oon aatellut ihan tuolla Hennalassa suorittaa palvelukseni, eli pitäisi sen mukaan asiaa lähestyä.

      • Homokouluunvaan

        "Minkäs minä näille asioille mahdan. "

        Et kai mitään koska olet tuollainen nöyristelevä paskahousu.


    • Cheloveek

      ^No kerrotko sitten itse miten minun pitäisi toimia? Jos ehdotat että hommaa vapautus, niin kerro myös millä tavalla?

      • ÄläOleTumppu

        Ammu itseäsi isäsi lugerilla vaikkapa polveen. Ei vaan, onhan noita tapoja, mutta omaa nyt kerran elämässäsi hieman itsenäisyyttä ja aloitekykyä, ja ota itse asioista selvää, ja myös päätä asioista ihan itse. Olet jo nyt ihan lapanen koko äijä, ja se armeija ei ainakaan asiaa tule auttamaan. Siellä sitä vasta nöyristelläänkin kaikkea mahdollista, kaulusmerkkejä ja jotain vitun lippuja. Mieti mikä itseäsi kiinnostaa (tai ei kiinnosta) ja pidä siitä päätöksestä kiinni. Vaikka tapahtuisi mitä kauheaa, kuten että isukki suuttuu valinnastasi.


    • Cheloveek

      ^Kovasti uhoat jonkun asian puolesta ja kun kysyn miksi ja miten, niin vastaukseksi tulee provoa ja "ota asioista itse selvää". Juurinhan yritin, etkä kummiskaan osannut vastata.

      Mistä sinä tiedät minun itsenäisyydestä tai aloitekyvystä? Onko armeijaanmeno joku mittari mitata näitä asioita? Ja varmasti päätänkin ja olin jo päättänyt kun aloitin tämän ketjun.

      Onko armeijaanmeno joku avuttomuuden määritelmä? Aika moni suomalainen mies on ilmeisesti avuton.

      Mitä sitten vaikka nöyristelläänkin? Sehän kuuluu siihen asiaan. Ilmeisesti sinulla on joku auktoriteettiongelma? Oletko käynyt armeijan itse? Ilmeisesti olet ja olet katkeroitunut siitä vieläkin vai muutenko vaan huutelet siellä ja heität provoja?

    • noheva ikikona

      Vähän haiskahtaa aloittajan kirjoitus, ettei vaan ole "provo"?
      Siis Hennalaan haluat, minkä helvetin takia, eihän sielä ole kun torven soittajia, urheilijat käy silloin tällöin kassulla, loput muita pilppa heikkiä, lopetus uhan alla oleva paikka.
      Vekaralla vaihto ehtoja myös kuuden kuukauden miehille, kun kerran haluat helpolla päästä niin, esim. viesti ja huko, tosin kuljetus puolella vaaditaan yleensä BC kortti ja on vuoden pesti. Hukossa myös ne lämärit ja spadet.
      Tosin tykkijullina myös pääsee 6 kk, mutta onko järkeä olla kuuden kuukauden alokas, koska 9 ja 12 kk palvelus palkitsee varmasti, niinkuin totesin edellisessä viestissä.

    • Cheloveek

      Provo?

      Hennalaa tuttavani suositteli, palveluspaikakseni on määrätty Hennala, olen lahtelainen ja on paljon kavereita menossa sinne myös ja itse koen että mieluummin Hennala kuin Vekara ihan sijainninkin takia.

      On tuolla Hennalassakin huoltokoulu. Itseasiassa olin miettinyt tuota huoltoa/kuskin hommia, mutta en tiedä miten tuonne otetaan porukkaa. Itselläni on vain B-kortti. Sinänsä ajaminen kiinnostaisi. Ja tykistöprikaatti taitaa olla Parolassa?

      Se miten se "palkitsee" taita olla tulkintakysymys. Itse en suunnittele armeijan uraa ja johtajakoulu ei kiinnosta. Kerro toki miten se palkitsee?

      Ja siis pointtini tuossa "millä pääsee helpolla" ei ole se miten kauan palvelus kestää vaan millasta hommaa missäkin pääsee tekemään.

      • rhreheer

        Vastasin tuossa jo aiemmin, mutta haluat siis kuulla kuuden kuukauden hommista lisää. Perusvarma valinta on rynnäkkökiväärimies. Henkilökohtaista- ja joukkuekalustoa on vähän, lisäksi teitä on komppaniassa enemmistö.


    • noheva ikikona

      Kuljetuspuoli palkitsi esim. E-kortilla ammatti pätevyyksillä kaikkine lupineen ADR työkone kuljettaja lupineen, trukki kortilla jne...
      Myöskin sitä ajokokemusta, tosin E-kortin saa siviilissäkin kun on BC ammattipätevyyksillä helposti, tai sitten suorittaa täystuho, siis korjaan työteho seuran kurssilla joka pyöreästi vuosi, tässä menee niin sanotusti kaksi kärpästä yhdellä iskulla, intti ja koulutus.

      http://www.youtube.com/watch?v=LM1vKrMx6yY

      Tuossa linkissä tekemisen meininkiä;-)

    • lakkiopååsas

      Minä tunnen lääkäreitä jotka ovat käyneet sivarin. Jopa erään lääketieteentohtorin.

      • lakkiopååsas

        Itse leikin Lääkäriä, vaikka olen B-mies.


    • lakki on poissa

      Minä olen c-mies

    • bigboss99

      Jos rekrytoinnissa on valinnassa sivari tai esim lääkintämies on selvää kumpi on etusijalla. Samoin aliupseeri tai upseeri menee aina edelle jos muita eroja ei osaamisessa löydy. Kyse on vastuunkannosta tiukoissa paikoissa. Sivarit ovat tyypillisesti tekoälykkäitä p-housuja jotka liukenevat kun pitäisi oikeasti tehdä töitä.

      • näitähän.riittää

        Hyvin on sinutkin aivopesty!


    • Anonyymi

      Minut koulutettiin lääkintämieheksi syksyllä 1999. Minä en ole harjoitellut ensiapua siviilissä lainkaan. Eipä minusta olisi ollut mitään apua, jos Suomi olisi joutunut sotaan.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nykynuoret puhuu nolosti englantia suomen sekaan, hävetkää!

      Kamalan kuuloista touhua. Oltiin ravintolassa ja viereen tuli 4 semmosta 20-25v lasta. Kaikki puhui samaan tyyliin. Nolo
      Maailman menoa
      193
      4414
    2. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      240
      2385
    3. 133
      1657
    4. Luovutetaanko nainen?

      En taida olla sinulle edes hyvän päivän tuttu. Nauratkin pilkallisesti jo selän takana.
      Ikävä
      67
      1351
    5. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      183
      1139
    6. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      80
      1076
    7. Miten olette lähestyneet kiinnostuksen kohdettanne?

      Keskusteluita seuranneena tilanne tuntuu usein olevan sellainen, että palstan anonyymit kaipaajat eivät ole koskaan suor
      Ikävä
      64
      1064
    8. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      57
      1000
    9. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      76
      1000
    10. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      71
      985
    Aihe