Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Sekarotuisten koirien kasvatus?

Onnenkäpälä

Tuntuu jakavan mielipiteitä aika palio ja suurilta osin.
Nyt haluaisin varsin kysellä mitä mieltä ihimiset asiasta on ja perusteluja mielipiteille?

Mikä tekee seropikasvatuksesta hyväksyttävää ja mitä siinä pitäs ottaa huomioon?
Mikä taas tekkee siitä kerrassaan kiellettyä?

Itellä ois suunnitelmissa alakaa pienimuotosesti kasvattamaan sekarotuisia koiria, ihan seurakoiriksia ja perheenjäseniksi.

Ja siksi kyselen tällä palstalla ku täällä on nii helposti provosoituvaa porukkaa ja moni huutelee tekaistun nimimerkin takaa. Joten nyt saa huuella mutta antakaa niitä perusteluja puolesta ja vastaan :)

18

427

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mix ja minimix

      Mun mielestä seropikasvatus ei oo sen kummempaa kuin rotukoirienkaan. JOS se pysyy kohtuudessa. Itellä mixauspoitsu, tosi lälly mussukka vaikka metsästysperimää löytyykin. Astutukseen kyselty, mutta poijalta vietiin pallit ennen vuoden ikää. Serkulla käppänämix, siltäkin pallit poistettu ajoissa ettei tarvii narttujen perään vongata turhanpäiten. Molemmat koiruudet vahinkopentueista, tarkotus ei ole lisätä vahinkoja.
      Yhellä tutulla käppänämixnarttu, pentuja varattu jo vaikkei ees tietoa tuleeko niitä koskaan. Tässä kohdin hyväksyn pennutuksen kun kyse ei oo pelkästä pennutuksesta vaan siitä että kaikilla koti on jo valmiina. Siinä kohdin kun aletaan tekemään mixauspentuja rahankiilto silmissä eikä kodeista tietoakaan -en hyväksy.
      Omastani maksoin 70€ mikä on mun mielestä sopiva hinta (metsästysviettisestä) seropista. Serkku maksoi omastaan 400€ mikä mun mielestä on melko korkee hinta. Mutta tollasen mixin kyseessä ollessa ihan fiksu teko myyjältä. Ihan persaukiset ei osta ja lähe heti kauppaamaan eteenpäin. Ja olihan tuo muutenkin tarkka siitä mihin pentunsa myy.
      Jos sulta on jo kyselty pentuja ja hyvät kodit tiedossa, niin mikä ettei. Mut älä nyt helkkarissa ala niitä pentuja pupeltamaan sillä asenteella että "aina ne joku ostaa".

    • tätivaan

      Kasvattamisessa ei oo mitään vastaan jos pennuttamiseen käytetyiltä koirilta löytyy terveystulokset, luonnetta mittaavat tulokset, ja että kyseinen sekoitus on sovelias juuri sille tarkoitukselle mihin se on tehty ja huolella suunniteltu. Parastahan ois jos olis seropeillakin ns rekisteri olemassa, mistä sitten löytys nuo tiiot ihan julkisesti.

      Niin kauan kuin näin ei ole, päädyn itse hankkimaan puhasrotuisia. Ei se koira tosiaan siitä rekkaamisesta mitään tajua, mutta ihminen kyllä, ja voi oikeestaan siitä rekkaamista pitää koiran ns henkkareina.

    • ja tätä samaa

      I
      hanaa lukea mielipiteitäsi niin täältä kuin kääpiökoirat-palstalta.
      Kurkatkaapa muutkin niin pääsette nauttimaan Onnenkäpälän bisnes rulettaa-ajatuksista.

    • Ainaha se terveys kannattaa tutkiakki, ja tarkotuksena kuvauttaa narttu jos sitä pennutukseen toistamiseen käytän :) Ainaha ne kodit pittää huolella ettiä että pääsee jokkainen varmasti ansaitsemaansa talouten asusteleen :)
      Ite oon hintaa aatellu että seropeista vois sekotuksesta riippuen sen 300-500e pyytää, tullee niistä kuite iha hyvin kulujaki..

    • en provosoidu

      Itsellä on aina ollut sekarotuisia, niin on nykyinen kääpiösekoitus. Tarkoituksella kääpiöiden pentujakin tekevät hyväksyn, kun näillä kääpiöillä on hinnat ihan järjettömiä, mutta ei mitään takuuta terveestä koirasta vaikka maksaa n. 2000 ja saa hienot paperit.

      Isompien ja metsäveristen pentuja on tarjolla tämän tästä, toivoisin itse lisää kohtuuhintaisia kääpiösekoituksia, juurikin siksi, että sopivat kaupunkiin ja saa todennäköisemmin terveen koiran.

      • Mielipide vain

        Ihan yhtä suuri mahdollisuus on että kääpiö-sekarotuinen sairastuu kuin puhdasrotuinen. Se että vanhemmat terveystarkastaa on pieni pala palapeliä, kun on useampi sukupolvi terveeksi tutkittuja niin on parempi mahdollisuus saada terve pentu.
        Monella kääpiörodulla on piileviä sairauksia, olisin itse erittäin tarkka siitä minkä rotujen sekoituksen ottaisin.
        Minusta kaikki koirat ovat yhtä arvokkaita ja omistajilleen tärkeitä, olivatpa puhdasrotuisia tai sekarotuisia. Harmillista on että moni teettää pentuja liian vähällä tiedolla, hääppöisin perustein ja vääristä syistä. Jokainen pennutus pitäisi olla tarkkaan harkittu ja hyvät kodit pennuille
        taattu.


      • Mielipide vain kirjoitti:

        Ihan yhtä suuri mahdollisuus on että kääpiö-sekarotuinen sairastuu kuin puhdasrotuinen. Se että vanhemmat terveystarkastaa on pieni pala palapeliä, kun on useampi sukupolvi terveeksi tutkittuja niin on parempi mahdollisuus saada terve pentu.
        Monella kääpiörodulla on piileviä sairauksia, olisin itse erittäin tarkka siitä minkä rotujen sekoituksen ottaisin.
        Minusta kaikki koirat ovat yhtä arvokkaita ja omistajilleen tärkeitä, olivatpa puhdasrotuisia tai sekarotuisia. Harmillista on että moni teettää pentuja liian vähällä tiedolla, hääppöisin perustein ja vääristä syistä. Jokainen pennutus pitäisi olla tarkkaan harkittu ja hyvät kodit pennuille
        taattu.

        Tokiha se terveys ois hyvä seropeillaki pitemmältä suvusta tietää, mutta kuten koirilla yleensäkki, se tutkiminen on alotettava jostain :)


      • en provosoidu
        Mielipide vain kirjoitti:

        Ihan yhtä suuri mahdollisuus on että kääpiö-sekarotuinen sairastuu kuin puhdasrotuinen. Se että vanhemmat terveystarkastaa on pieni pala palapeliä, kun on useampi sukupolvi terveeksi tutkittuja niin on parempi mahdollisuus saada terve pentu.
        Monella kääpiörodulla on piileviä sairauksia, olisin itse erittäin tarkka siitä minkä rotujen sekoituksen ottaisin.
        Minusta kaikki koirat ovat yhtä arvokkaita ja omistajilleen tärkeitä, olivatpa puhdasrotuisia tai sekarotuisia. Harmillista on että moni teettää pentuja liian vähällä tiedolla, hääppöisin perustein ja vääristä syistä. Jokainen pennutus pitäisi olla tarkkaan harkittu ja hyvät kodit pennuille
        taattu.

        Tiedän että kääpiökoirilla on piileviä sairauksia, mutta jos yksi rotu alkaa oleen jo ehtoo puolella (esim. cavalier) niin eikö ole todennäköisempää saada terve koira, jos sen sekoittaa vähemmän sairastelevaan rotuun ? Mielestäni on. Ja mieti jos maksat 2000 euroa koirasta joka vain sairastaa ja huonolla tuurilla kuolee jo alle vuoden ikäisenä, ei paljon lohduta että olipas sillä hienot paperit.

        Kävin katsomassa yhtä hienon sukupuun omaavaa koiraa (puhdasrotuinen) ja hintaa oli reilusti, ennen tätä sekarotuista käppänää. Pentu oli todella veltto, siis ei rauhallinen vaan veltto, sinne jäi....en todellakaan ota sellaista vaikka kuin hienosta suvusta on.


    • Nimimerkille "en provosoidu" oot ihan oikeassa että nuita kääpiö seurakoirasekotuksia sais olla enemmän. Ja tarktuksella tehtyjä yksilöitä vastuuntuntoisesti kasvattamalla edesautetaan pentutehtailu vähenemistä :)

    • @nskumus

      Mun mielestä hyvä idea, koska oletan että kun puhut kasvatuksesta aiot hoitaa kaikki terveyteen liittyvät tutkimukset yms. asianmukaisesti. Tietenkin sekarotuisista koirista ei voi pyytää niin paljon rahaa, mutta kyllä olisin itse valmis maksamaan vähän enemmän sekarotuisten koirien kasvattajalle pennusta kuin pennusta jonka vanhemmista ja roduista ei ole tarkkaa tietoa. Hieno idea! Minulla ollut aina sekarotuisia koiria (ei kyllä ole mitään rotukoiriakaan vastaan) ja kiva kuulla tällaisia juttuja.

      • Mukava kuulla että tälläki palstalla ollaan näi hyvillä mielin asian suhteen :) Joo siis tottakai tutkittais koiran kohalta vähintään ne rotujen sisältämät PEVISA-vaatimukset. Mikäli tätä asiaa vielä vähän harkitsee nii voi olla että tullee samalla vaivalla tutkittua koko koira iha silikasta uteliaisuuesta :) Pennuista ei toki voi pyytää niin paljon kun rotukoirista, mikä ei sinällään haittaa ollenkaan kun halvempi koirankasvatus on aina askel lähemmäs pentutehtailun loppumista :)


    • koirakoira4

      PEVISAa ei ole monellakaan seurakoirarodulla, joten jos valitsee rodut sopivasti, niin ei tarvitse mitään terveystutkimuksia ja ajattelee että ne vapaaehtoiset tutkimukset eri roduilla on vaan silkkaa uteliaisuutta.
      Useaa pientä seurakoirarotua terveystutkitaan liian vähän, vaikka tarvetta olisi, varsinkin niillä sairaimmilla roduilla (tai eihän ne harrastajien mukaan sen sairaampia ole, kun ei tutkittua tietoa ole kuin muutamasta yksilöstä).

      Sekarotuisten kasvatus on hyvä bisnes, ei sitä muuten tehtäisikään.

    • Jormisw

      Sekarotuisten kasvattajia on suomessa jo muutama. Vanhemmat tutkitaan ja pennut myös. Myydään kohtuuhintaan harrastuskoiriksi, ei ole kääpiökoiria.

    • joobax

      Ymmärrän sekarotuisten työkoirien teettämisen, joilla on jokin selkeä tehtävä ja ne ovat hyvin päteviä tähän tehtäväänsä. Sairaat yksilöt päätyvät ladon taa eikä niitä tule vahingossakaan käytettyä pennutukseen.

      Seropiseurakoirien teettämisen kannalla en ole, ainakaan näiden muutaman rodun minimiksien. Kuka on perillä käytettävien yksilöiden terveydestä ja linjoista, joista ne tulevat? Kuka maksaa kaikkien vanhempien ja pentujen terveystutkimukset? Lonkat ja polvet kuvataan vasta aikaisintaan vuoden iässä. Kuka ylläpitää rekisteriä terveystuloksista?

      • herää jo

        Minä taas ymmärrän enemmän näiden pienten seurakoirien sekarotuisten pentujen teettäjiä. Esim. minun äitini on yli 70-vuotias, asuu kerrostalossa, eläke on ns. normi (ei mikään älytön eläke), eikä varmaan pärjäisi enää "työkoiran" kanssa, mutta pitkäikäisestä suvusta olevana haluaisi vielä koiran (aina ollut koiria) ja nimenomaan pienen, muttei yksinkertaisesti pysty ostamaan tuhansia euroja maksavaa koiraa. Ja turha selittää, että ruoat ja eläinlääkärikulutkin pitää ottaa huomioon, joo pitää, mutta ensimmäinen rokotus on täällä 45 euroa, sitten seuraava 50 euroa, joten on ihan eri asia kuin pistää paritonnia kerralla koiraan.

        Muista että väestö ikääntyy ja muuttaa kerrostaloihin, sinne sopii pienet paremmin kuin nuo metsäveriset. Ja vanhemmat ihmiset pärjäävät ulkonakin paremmin pienen kanssa, ei vedä nurin, josta voi seurata murtumia jne.


      • joobax
        herää jo kirjoitti:

        Minä taas ymmärrän enemmän näiden pienten seurakoirien sekarotuisten pentujen teettäjiä. Esim. minun äitini on yli 70-vuotias, asuu kerrostalossa, eläke on ns. normi (ei mikään älytön eläke), eikä varmaan pärjäisi enää "työkoiran" kanssa, mutta pitkäikäisestä suvusta olevana haluaisi vielä koiran (aina ollut koiria) ja nimenomaan pienen, muttei yksinkertaisesti pysty ostamaan tuhansia euroja maksavaa koiraa. Ja turha selittää, että ruoat ja eläinlääkärikulutkin pitää ottaa huomioon, joo pitää, mutta ensimmäinen rokotus on täällä 45 euroa, sitten seuraava 50 euroa, joten on ihan eri asia kuin pistää paritonnia kerralla koiraan.

        Muista että väestö ikääntyy ja muuttaa kerrostaloihin, sinne sopii pienet paremmin kuin nuo metsäveriset. Ja vanhemmat ihmiset pärjäävät ulkonakin paremmin pienen kanssa, ei vedä nurin, josta voi seurata murtumia jne.

        Niinhän mä vissiin tossa just sanoin, et 70vee mummojen pitää ottaa työkoira kerrostaloon soffalle seuraks :D

        Vartavasten tämä rotu tuo rotu naapurin sesse työkaverin puudeli -miksauksia vastaan kyllä olen, vaikka sulosiahan ne kaikki ovat :)


      • herää jo
        joobax kirjoitti:

        Niinhän mä vissiin tossa just sanoin, et 70vee mummojen pitää ottaa työkoira kerrostaloon soffalle seuraks :D

        Vartavasten tämä rotu tuo rotu naapurin sesse työkaverin puudeli -miksauksia vastaan kyllä olen, vaikka sulosiahan ne kaikki ovat :)

        No sen käsityksen sain. Jos mummoilla ja papoilla ei ole yksinkertaisesti ole paria tonnia pistää koiraan, ja kuitenkin koiran haluavat (koirat ehkäisee masennusta, vanhemmillekin tekee hyvää liikkua jne.), niin eikö joku kääpiösekoitus olisi hyvä ? Usein vahinko pennuista ei tiedä minkäkokoisia niistä tulee ja kuinka metsäverisiä ovat.

        Mutta joo suunnitella ne pitää, ei siis ihan noin, että tuo tuo =söpö. Vanhempien luonne pitää selvittää ja se, että vanhemmat ovat terveistä suvuista.


    • seropii

      itselläni on kk.mäyris cockerspaniel mix :) ja vaikka onkin metsästyskoiraa mukana niin sopii tosi hyvin kaupunkiin eikä turhia rähjää. (vaikka joskus ovikellolle haukahtaakin :D) tyttö on melkein vuoden ikäinen ja tosi reipas. Ois ihan kiva jos seki sais joskus pentuja:).

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      94
      2485
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2183
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      84
      1847
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1621
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1586
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1575
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      34
      1528
    8. 63
      1415
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      93
      1336
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1254
    Aihe