demi-glace

TurhakeTöhnä

eli kastikkeen pohja. Olen kokeillut muutamaa hyytelöä ja huonoksi havainnut, jo pelkkä suomalainen ruskea soossi (voita ja jauhoja ruskistettuna) hakkaa nämä valmisteet mennen tullen. Tuoteselosteissa kerrotaan hyytelön sisältävän vaikka mitä aineksia, mutta itse tuote on aivan mauton - se ei siis ole hyvää tai pahaakaan vaan totaalisen mautonta. Todella typerryttävä tuote - kastikepohja johon saat itse lisätä maut - mitä järkee! Pelkkää ruskeaksi värjättyyä liivatetta ja tätä silti myös tseffit kehuvat.

13

2074

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Garmee-kokki

      Ja mitä hyötyä on jostain linkistä kaupallisille sivustoille - samma paskka eri paketissa. Itse tuote on täysin hyödytön niin makunsa kuin koostumuksensakin vuoksi. Parempi paahtaa itse luut, lihat ja kasvikset ja keittää ne kokoon kuin käyttää teollista värjättyä liivatevalmistetta vaikka se muutaman tunnin aikaa viekin.

    • kastikekokki

      No minä ainakin käytän tiivistettyä lihalientä kastikepohjana. Tosin teen kyllä itse oman liemipohjani kerran pari metsästysaikana. Otan yhden hirven rangan ja kinttuluut, joitka ensin paahdan leivinuunissa ja sitten laitan vihannesten kanssa 60 litran kattilaan ja regaspolttimella autotallissa keittelen hymyillen pari vrk:ta.
      Sitten siivilöin liemen ja alan keittää sitä kasaan. Lopuksi pakastan sen annosrasioihin, joista käytän aina tarpeen mukaan.
      Aloittajan ruskealla soosilla on toki paikkansa, mutta kastikepohja, johon itse maut lisätään on kyllä ihan perusjuttu, mikäli ei jokapäivä halua ruskeaa soosia mässyttää.

      • vinkkusoossi-nouuuuu

        Ei kukaan halua mitään mässyttää päivästä toiseen, mutta kastikepohjan tuoteselosteessa mainitaan vaikka mitä aineksia ja silti ne eivät ne eivät maistu siinä - niin eikö kyse ole huijaamisesta. Toki ymmärrän ettei kyseessä ole mikään "valmis" kastike vaan sitä pitää maustaa oman makunsa mukaa, mutta silti totaalinen mauttomuus on lähinnä vitsi - lähinnä elintarvikevärillä värjättyä liivatetta. Silti hienosti lausuttu roux on kastikkeen pohjana aina parempi.

        Toki kastikkeita on monia erilaisia, mutta silti joku demiglace ei vaan toimi edes kastikkeen pohjana. Pakko se on vaan näemmä itse tehdä alusta asti, että kastikkeesta saisi edes syötävää.


    • kannattaa kokeilla

      Aloittajako meinaa selvitä yhdellä soosilla ruoanlaitosta ? Yksipuoleiseksi menee homma sitten. Roomalaiset tunsivat jo pari tusinaa erilaista kastiketta ja Ranskalaisessa keittiössä kastikekokki on kokkien aatelia. heillä on sanonta.
      " Keittämään voi oppia, paistamaan voi oppia, mutta kastikekokiksi synnytään"
      " keittiön suuressa orkesterissa kastikekokki on orkesterin solisti" totesi myös Ferdinand Point. Hän on yksi nykyaikaisen ranskalaisen keittiön oppi-isistä.

      Hyvä liemi on kastikkeen perusta. Suurimmalla osalla tavallisista ihmisistä ei ole mahdollisuutta, tai viitseliäisuutta keittää itse kastikepohjaa. Siihen on sitten kehitetty oikotie, eli kaupalliset valmisteet, sitähän se demi glasekin on. Se on ihan kelvollinen kompromissi tavalliselle ruoantekijälle, jos vähänkään ymmärtää kastikkeen teosta, niin siitä saa kelpo kastikepohjan.

      • keittiöihme

        Olen samaa mieltä "kannattaa kokeilla" kanssa. Itse käytän demi-glacea kastikkeiden pohjana, jota se siis on tarkoituskin olla. Demi-glace on siis tiiviiksi keitetty liemi josta voidaan johtaa useita eri kastikkeita. Ollut ammattilaisten käytössä iät ja ajat.Itse keitettynä tai valmiina tuotteena.Hienot tuotteet tarvitsevat tietämystä kuluttajilta.Valitettavasti jokaisen täytyy ihan ITE käydä ne kastikekurssit.


      • TurhakeTöhnä
        keittiöihme kirjoitti:

        Olen samaa mieltä "kannattaa kokeilla" kanssa. Itse käytän demi-glacea kastikkeiden pohjana, jota se siis on tarkoituskin olla. Demi-glace on siis tiiviiksi keitetty liemi josta voidaan johtaa useita eri kastikkeita. Ollut ammattilaisten käytössä iät ja ajat.Itse keitettynä tai valmiina tuotteena.Hienot tuotteet tarvitsevat tietämystä kuluttajilta.Valitettavasti jokaisen täytyy ihan ITE käydä ne kastikekurssit.

        No voi hjärtslaagis sentään! Lukekaa ne tuoteselosteet - valmiste sisältää vaikka mitä, mutta maku on tasan nolla. Siis mikä v*tun kastikepohja. Parempaa tulisi värjäämällä liivate elintarvikevärillä ja lisäämällä itse maut ja mausteet.


      • keittiöihme
        TurhakeTöhnä kirjoitti:

        No voi hjärtslaagis sentään! Lukekaa ne tuoteselosteet - valmiste sisältää vaikka mitä, mutta maku on tasan nolla. Siis mikä v*tun kastikepohja. Parempaa tulisi värjäämällä liivate elintarvikevärillä ja lisäämällä itse maut ja mausteet.

        Harvemmin ne luu- ja lihaliemet maistuvat ilman suolaa ja pippuria. Ainahan sitä suolaa ja pippuria tarvitaan, sekä ns. nimeä antava AINES. Ktn. punaviini tai portviini, pippuri, valkosipulikastike. Demi-glace on lihaglassi ilman suolaa ja pippuria.Eikä ole tarkoitus sitä sellaisenaan syödä.


    • aika ei riitä
    • parru

      Demi glase on hemmetin hyvä pohja erilaisille sooseille. Kannattaa hakea maut ensin, esim. paahtamalla valkosipulia, paahdettua sokeria, juureksia, herkkusieniä, kasaan keitettyä punkkua, etikkaa, freesattua dijonia..ymym..
      Demistä saa sen tukevuuden soosille.
      Niin ja ne ruskistetut vehnäjauhot sopii älyttämän hyvin lihapullille ;)

      • punkkuonvinkku

        Demi-glase on kyllä turhake - se on aivan totta.

        Parhaan kastikkeen saa kun paahtaa luut, leikkuujätteet, juurekset ja mausteet uunissa. Paahtamisen jälkeen siirtää ainekset kattilaan ja lisää vettä riittävästi, jotta ainekset peittyy ja antaa muhia miedolla lämmöllä muutaman tunnin ajan. Siivilöi neste kattilaan ja anna keittyä kokoon miedolla lämmöllä noin tunnin ajan.

        Punkun ja viinietikan kyllä jättäisin pois - niiden hapokkuus ei vain mielytä minua. Haluan kastikkeeni olevan pehmeän samettisen makuista ja hapokkuuden ottaisin lisukkeista. Lihan oheen etikkaisia tai karpalo-/puolukka-/katajanmarjahyytelöä juures-soseen kera.


    • parru

      Niin. kaikillahan on aikaa muutama tunti tehdä demit ihan ite. Kaiken maailman besservissereitä mahtuu joka palstalle. Eiköhän tässä ole kyse pikku oikaisusta, jolloin ei ole aikaa tehdä demppaa itse.. Kyllä tuo on ihan kelpo pohja, eri asia jos ei ammattitaito riitä tuon käyttämiseen..

      • Perinneruokamestari

        Nää demi-glacet ym. ovat hienostelevien hinureiden harrastuksia, oikea ruuanlaiton taitava mies tekee herkullista ruokaa ilman mitään hinureiden ranskalaisia tuontivouhotuksia.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      1897
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1719
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1584
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      20
      1306
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1244
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1242
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1206
    8. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      10
      1182
    9. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1171
    10. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      44
      1166
    Aihe