eli kastikkeen pohja. Olen kokeillut muutamaa hyytelöä ja huonoksi havainnut, jo pelkkä suomalainen ruskea soossi (voita ja jauhoja ruskistettuna) hakkaa nämä valmisteet mennen tullen. Tuoteselosteissa kerrotaan hyytelön sisältävän vaikka mitä aineksia, mutta itse tuote on aivan mauton - se ei siis ole hyvää tai pahaakaan vaan totaalisen mautonta. Todella typerryttävä tuote - kastikepohja johon saat itse lisätä maut - mitä järkee! Pelkkää ruskeaksi värjättyyä liivatetta ja tätä silti myös tseffit kehuvat.
demi-glace
13
2203
Vastaukset
- Garmee-kokki
Ja mitä hyötyä on jostain linkistä kaupallisille sivustoille - samma paskka eri paketissa. Itse tuote on täysin hyödytön niin makunsa kuin koostumuksensakin vuoksi. Parempi paahtaa itse luut, lihat ja kasvikset ja keittää ne kokoon kuin käyttää teollista värjättyä liivatevalmistetta vaikka se muutaman tunnin aikaa viekin.
- kastikekokki
No minä ainakin käytän tiivistettyä lihalientä kastikepohjana. Tosin teen kyllä itse oman liemipohjani kerran pari metsästysaikana. Otan yhden hirven rangan ja kinttuluut, joitka ensin paahdan leivinuunissa ja sitten laitan vihannesten kanssa 60 litran kattilaan ja regaspolttimella autotallissa keittelen hymyillen pari vrk:ta.
Sitten siivilöin liemen ja alan keittää sitä kasaan. Lopuksi pakastan sen annosrasioihin, joista käytän aina tarpeen mukaan.
Aloittajan ruskealla soosilla on toki paikkansa, mutta kastikepohja, johon itse maut lisätään on kyllä ihan perusjuttu, mikäli ei jokapäivä halua ruskeaa soosia mässyttää.- vinkkusoossi-nouuuuu
Ei kukaan halua mitään mässyttää päivästä toiseen, mutta kastikepohjan tuoteselosteessa mainitaan vaikka mitä aineksia ja silti ne eivät ne eivät maistu siinä - niin eikö kyse ole huijaamisesta. Toki ymmärrän ettei kyseessä ole mikään "valmis" kastike vaan sitä pitää maustaa oman makunsa mukaa, mutta silti totaalinen mauttomuus on lähinnä vitsi - lähinnä elintarvikevärillä värjättyä liivatetta. Silti hienosti lausuttu roux on kastikkeen pohjana aina parempi.
Toki kastikkeita on monia erilaisia, mutta silti joku demiglace ei vaan toimi edes kastikkeen pohjana. Pakko se on vaan näemmä itse tehdä alusta asti, että kastikkeesta saisi edes syötävää.
- kannattaa kokeilla
Aloittajako meinaa selvitä yhdellä soosilla ruoanlaitosta ? Yksipuoleiseksi menee homma sitten. Roomalaiset tunsivat jo pari tusinaa erilaista kastiketta ja Ranskalaisessa keittiössä kastikekokki on kokkien aatelia. heillä on sanonta.
" Keittämään voi oppia, paistamaan voi oppia, mutta kastikekokiksi synnytään"
" keittiön suuressa orkesterissa kastikekokki on orkesterin solisti" totesi myös Ferdinand Point. Hän on yksi nykyaikaisen ranskalaisen keittiön oppi-isistä.
Hyvä liemi on kastikkeen perusta. Suurimmalla osalla tavallisista ihmisistä ei ole mahdollisuutta, tai viitseliäisuutta keittää itse kastikepohjaa. Siihen on sitten kehitetty oikotie, eli kaupalliset valmisteet, sitähän se demi glasekin on. Se on ihan kelvollinen kompromissi tavalliselle ruoantekijälle, jos vähänkään ymmärtää kastikkeen teosta, niin siitä saa kelpo kastikepohjan.- keittiöihme
Olen samaa mieltä "kannattaa kokeilla" kanssa. Itse käytän demi-glacea kastikkeiden pohjana, jota se siis on tarkoituskin olla. Demi-glace on siis tiiviiksi keitetty liemi josta voidaan johtaa useita eri kastikkeita. Ollut ammattilaisten käytössä iät ja ajat.Itse keitettynä tai valmiina tuotteena.Hienot tuotteet tarvitsevat tietämystä kuluttajilta.Valitettavasti jokaisen täytyy ihan ITE käydä ne kastikekurssit.
- TurhakeTöhnä
keittiöihme kirjoitti:
Olen samaa mieltä "kannattaa kokeilla" kanssa. Itse käytän demi-glacea kastikkeiden pohjana, jota se siis on tarkoituskin olla. Demi-glace on siis tiiviiksi keitetty liemi josta voidaan johtaa useita eri kastikkeita. Ollut ammattilaisten käytössä iät ja ajat.Itse keitettynä tai valmiina tuotteena.Hienot tuotteet tarvitsevat tietämystä kuluttajilta.Valitettavasti jokaisen täytyy ihan ITE käydä ne kastikekurssit.
No voi hjärtslaagis sentään! Lukekaa ne tuoteselosteet - valmiste sisältää vaikka mitä, mutta maku on tasan nolla. Siis mikä v*tun kastikepohja. Parempaa tulisi värjäämällä liivate elintarvikevärillä ja lisäämällä itse maut ja mausteet.
- keittiöihme
TurhakeTöhnä kirjoitti:
No voi hjärtslaagis sentään! Lukekaa ne tuoteselosteet - valmiste sisältää vaikka mitä, mutta maku on tasan nolla. Siis mikä v*tun kastikepohja. Parempaa tulisi värjäämällä liivate elintarvikevärillä ja lisäämällä itse maut ja mausteet.
Harvemmin ne luu- ja lihaliemet maistuvat ilman suolaa ja pippuria. Ainahan sitä suolaa ja pippuria tarvitaan, sekä ns. nimeä antava AINES. Ktn. punaviini tai portviini, pippuri, valkosipulikastike. Demi-glace on lihaglassi ilman suolaa ja pippuria.Eikä ole tarkoitus sitä sellaisenaan syödä.
- aika ei riitä
keittelyyn
http://www.puljonki.info/index.jsp?pid=178
http://www.puljonki.info/index.jsp?pid=176#1
näitä käytän ja maustan sitten lisää ja lopuksi pluiru madeiraa, sherryä tms
Jos hyvä paistinliemi, se siivilöidään tietty ja jatkokäsitellään. - parru
Demi glase on hemmetin hyvä pohja erilaisille sooseille. Kannattaa hakea maut ensin, esim. paahtamalla valkosipulia, paahdettua sokeria, juureksia, herkkusieniä, kasaan keitettyä punkkua, etikkaa, freesattua dijonia..ymym..
Demistä saa sen tukevuuden soosille.
Niin ja ne ruskistetut vehnäjauhot sopii älyttämän hyvin lihapullille ;)- punkkuonvinkku
Demi-glase on kyllä turhake - se on aivan totta.
Parhaan kastikkeen saa kun paahtaa luut, leikkuujätteet, juurekset ja mausteet uunissa. Paahtamisen jälkeen siirtää ainekset kattilaan ja lisää vettä riittävästi, jotta ainekset peittyy ja antaa muhia miedolla lämmöllä muutaman tunnin ajan. Siivilöi neste kattilaan ja anna keittyä kokoon miedolla lämmöllä noin tunnin ajan.
Punkun ja viinietikan kyllä jättäisin pois - niiden hapokkuus ei vain mielytä minua. Haluan kastikkeeni olevan pehmeän samettisen makuista ja hapokkuuden ottaisin lisukkeista. Lihan oheen etikkaisia tai karpalo-/puolukka-/katajanmarjahyytelöä juures-soseen kera.
- parru
Niin. kaikillahan on aikaa muutama tunti tehdä demit ihan ite. Kaiken maailman besservissereitä mahtuu joka palstalle. Eiköhän tässä ole kyse pikku oikaisusta, jolloin ei ole aikaa tehdä demppaa itse.. Kyllä tuo on ihan kelpo pohja, eri asia jos ei ammattitaito riitä tuon käyttämiseen..
- Perinneruokamestari
Nää demi-glacet ym. ovat hienostelevien hinureiden harrastuksia, oikea ruuanlaiton taitava mies tekee herkullista ruokaa ilman mitään hinureiden ranskalaisia tuontivouhotuksia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik123880MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar782037Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5481641Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin851308Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja671097Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s331028Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt214898Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o60873- 171854
Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill3808