Täällä moni haluaisi ostaa käytettyjä lukiokirjoja ja päästä vähällä rahalla kirjahankinnoista.
Oletteko koskaan käyneet lähialueidenne kirjastojen kotisivuilla katsomassa, mitä kirjoja sieltä löytyy? Kun opettelette käyttämään kirjastoa, sen haku- ja varaussysteemejä, niin pystytte säästämään pitkän pennin. Itse käytin lukion aikana ehkä noin 50-100 € lukiokirjoihin ja jonkun varmaan parikymppiä kirjaston varaus- ja myöhästymismaksuihin.
Leimaako kirjastokirjojen käyttö ihmisen lukiolaisyhteisössä jotenkin kurjalaiseksi tai jotain, vai mistä johtuu, että nuoret eivät juurikaan käytä kirjastopalveluja koulukirjojen hankintaan? Itse kävin lukion iltalukiossa, jossa ihmisiä tietenkään ei hirveästi kiinnosta toisten oppilaiden kirjojen alkuperä.
Lukion jälkeisissä opinnoissa joudutte kuitenkin opettelemaan kirjastojen hyväksikäyttämisen, joten miksette opettelisi sitä jo lukiossa.
Opetelkaa kirjaston käyttämistä
4
445
Vastaukset
- Lukiolainen
Arvaa vaan kuinka mielelläni hakisin kirjastosta lukiokirjani. Ikävä kyllä se vain ei ole ainakaan tänä vuonna mahdollista, sillä kokemattomana kirjojenhankkijana koitin viime viikolla käydä lainaamassa kirjoja, mutta virkailija kertoi suuren osan kirjoista menneen jo heinäkuussa. Pitäisi olla näköjään nopeampi.
- ex-lukiolainen
Niin ja miten pidit kirjat 2 kk putkeen lainassa? Ainakin meillä täällä on laina-aika kuukauden ja jakso 2 kuukautta. Ainahan lainan voi toki uusia, mutta entäs jos joku varaisikin kirjan jakson puolessa välissä? Pitäisitkö sakkomaksujenkin uhalla kirjan itselläsi lopun jaksoa?
Kirjostot ja koulukirjat on "vaarallinen" yhdistelmä.. Toki se voi toimia, mutta toi varaussysteemi voi pilata koko suunnitelmat! Se on sitten niin kiva lukea kokeeseen pelkästään omasta vihkosta.... - ylioppilas
ex-lukiolainen kirjoitti:
Niin ja miten pidit kirjat 2 kk putkeen lainassa? Ainakin meillä täällä on laina-aika kuukauden ja jakso 2 kuukautta. Ainahan lainan voi toki uusia, mutta entäs jos joku varaisikin kirjan jakson puolessa välissä? Pitäisitkö sakkomaksujenkin uhalla kirjan itselläsi lopun jaksoa?
Kirjostot ja koulukirjat on "vaarallinen" yhdistelmä.. Toki se voi toimia, mutta toi varaussysteemi voi pilata koko suunnitelmat! Se on sitten niin kiva lukea kokeeseen pelkästään omasta vihkosta....No ei siinä ole mitään ongelmaa. Uuden varauksen voi laittaa heti kirjan lainattuaan ja sen voi myös poistaa, jollei kirjaa ole valmiiksi varattu (tosi harvoin on). Lisäksi päivää vaille kuukauden myöhästymismaksutkin on ainakin täällä alle 5 euroa, joten "hätätilanteessa" sekin olisi usein kannattavampaa kuin kirjan ostaminen. Itse en koskaan joutunut noin kauaa pitämään.
Kävin tosin paljon kursseja tenttimällä, jolloin oppikirjan julkaisuvuosi ja kustantaja olivat melko yhdentekeviä. Ja sainpa minä pari kirjaa kavereiltakin.
Kirjastot ja koulukirjat eivät ole "vaarallinen yhdistelmä", ainakaan minun mielestäni, ja sitäpaitsi aina on kopiokoneitakin, mut anyway en tiedä miks mua noin alkoi vaahdotuttamaan. Tehkää toki aivan, niin kuin itse parhaimmaksi koette :)
- Opettaja
Tuossa systeemissä kannattaa muistaa se, että yleensä oppikirjoja on kirjastoissa vain aika rajallinen määrä, joten yhtään laajamittaisempi käyttö ei ole mahdollista. Niitä ei kerta kaikkiaan riitä kovin monelle. Muuten tietysti ihan hyvä systeemi.
Näin opettajana en tuota pysty suosittelemaan omille oppilailleen juuri siksi, ettei se sovi yleiseen käyttöön kirjojen vähyyden vuoksi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Lindtman I vasemmistohallitus aloittaa viimein Suomen kuntoon laittamisen
Tässä nyt on 3 vuotta seurattu irvokasta kärsimysnäytelmää nimeltään "valtion budjetin tasapainotus by äärioikeisto", ja1862690Missä viipyy persujen lupaama euron bensa?
En edes muista milloin bensapumpussa olisi ollut ykkösellä alkava litrahinta. Missä siis viipyy persujen lupaama euron b1482407Kirje, PellePelottomalle.
Tärkeää olisi luoda ystävyys, että se, jota rakastaa, on samalla paras ystävä ja luotettavin, jolle voi ja uskaltaa luot1061122- 84954
- 64921
Martinan hevoset.
Tämä todella kaunis ja ketterä harmaa hevonen jolla monet kilpailut voitetaan ei ole Martinan.Tytär ratsastaa sillä tait239819Mistä löytyy naisseuraa sinkkumiehelle?
Kertokaapas kokeneemmat mistä löytyis naisseuraa sinkulle. Ihan ois eukko nyt tosissaan hakusessa. Tanssipaikat kun on a20810Persut jakavat tekoälyllä tehtyjä kuvia maahanmuuttajista somessa
Eivät mainitse, että ovat tekoälyllä tehtyjä. Eivät näe asiassa mitään ongelmaa. Valehtelijapuolue taas vauhdissa. Unka285775Voi teitä naisia
Suudeltiin ja nukuttiin toisissamme kiinni mutta pillua ei tullu, ei edes aamulla. t.38vmies89774Hyvä meininki
TTP:ssa väkeä tosi runsaasti paikalla. Hyvää ruokaa jälleen ja munkit ja sima erinomaista. Kiitos yrittäjälle! Hieno Vap22708