neliöiden pieneneminen putkiremontissa

pieneneekö

Kerrostalomme ullakolle ollaan rakentamassa uusia huoneistoja, joilla pitäisi kustantaa osa putkiremonttia. Ullakkoasunnoille ollaan viemässä putkia, joiden tekeminen söisi hieman meidän asuntomme pinta-alasta. Onko muka sallittua pienentää asuntomme neliöitä? Onko siihen joku säännös, paljonko saa pölliä. Noita putkiahan ei taritsisi tehdä, jos ullakolle ei mitään tehtäisi. Närkästyttää, kun ei tästä mitään olla tultu sanomaan, mutta huomasin asian tutkimalla uusia piirustussuunnitelmia.

11

849

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sinne vaan

Käy yhtiökokouksissa ja kysy isännöitsijältä.

• pieneneekö

Olen ollut jokaisessa kokouksessa. Siellä mitään tälläisiä esitellä -kuvitellaan, ettei kukaan mitään piirustuksista tajua. Isännöitsijän mielestä periaatteessa ei saa viedä neliöitä... Mutta onko siihen mitään säädöstä olemassa?!

• hohhoi....
        pieneneekö kirjoitti:

Olen ollut jokaisessa kokouksessa. Siellä mitään tälläisiä esitellä -kuvitellaan, ettei kukaan mitään piirustuksista tajua. Isännöitsijän mielestä periaatteessa ei saa viedä neliöitä... Mutta onko siihen mitään säädöstä olemassa?!

kai sinä sen osaat selittää. Eivät muut niin tyhmiä ole, etteivät ymmärtäisi suomea. Ehkä kyse on siitä, ettet halua heidän olevan eri mieltä kanssasi. Vai onko mahdollista, että joku on kanssasi eri mieltä? Perustellusti?

• Pässi

Avaa sitten sinä suusi, kun kerran ymmärrät ainoana asukkaana kuvaa.

• isännöit.

Putket vievät ehkä noin 0.5*0.5=0.25m2 pinta-alastanne. Tuskin voitte mitään, juridisesti sinä omistat vain asumisoikeuden ko huoneistoon, taloyhtiö omistaa fyysisesti kaiken kiinteän.
      Se, että hyvitetäänkö sinulle haitasta jotain on yhtiökokouksen asia - epäilen, että ei.

• Usein putkiremontin yhteydessä joudutaan tekemään uusia tai laajentamaan vanhoja hormeja, jolloin useat menettävät huoneistoistaan pinta-alaa.

• etsillaitaas

Pieneneehän sun yhtiövastike jonkun verran :-)...0.25 m2...pidä huolta että pienenee0.25 osaketta....

• tyydyosaasi

Luultavasti sä joudut mitä ilmeisemmin tekemään itse niihin suojakotelot jos ei huvita katella niitä putkia.....ja tietenkin viemäriputket pitää meteliä sun huoneen nurkassa ...oli ne sitten eristetty kuinka hyvin tahansa...naapurit ku tykkää lonuta suihkussa vähintään abouth puoli tuntia/henkilö ku kerran vedestä maksaa ja juopporemmi ränkyttelee vessaa ees takasin ku ne on ns yöihmisiä....;-)

• ei ilkeyttä
        tyydyosaasi kirjoitti:

Luultavasti sä joudut mitä ilmeisemmin tekemään itse niihin suojakotelot jos ei huvita katella niitä putkia.....ja tietenkin viemäriputket pitää meteliä sun huoneen nurkassa ...oli ne sitten eristetty kuinka hyvin tahansa...naapurit ku tykkää lonuta suihkussa vähintään abouth puoli tuntia/henkilö ku kerran vedestä maksaa ja juopporemmi ränkyttelee vessaa ees takasin ku ne on ns yöihmisiä....;-)

Joo, no tuo on sitä oman asunnon onnea parhaimmillaan! Ite asun kolmatta vuotta vuokralla, ja vaikka ehkä joudunkin 4 vuoden sisään muuttamaan taas vuokrien korotusten tieltä, niin eipähän tarvi kärsiä tuollaisista asioista.
        Ja juoppoänkyränaapureista: Mulla on yh äiti kahden teinin kanssa naapureina: äiti juhli viikonloput helsingissä, ja lapset piti omia bileitään mun seinän takana puoleen viiteen perjantaista lauantaihin suht säännöllisesti. Vuoden meininkiä kuunneltuani kävin henk.koht isännöitsijätoimistossa ottamassa äidin tiedot ylös, mitä ne sielt pystyi antamaan, ja tein lastensuojeluilmoituksen sosiaalivirastoon. Ei juhli enää.

• ei ilkeyttä
        ei ilkeyttä kirjoitti:

Joo, no tuo on sitä oman asunnon onnea parhaimmillaan! Ite asun kolmatta vuotta vuokralla, ja vaikka ehkä joudunkin 4 vuoden sisään muuttamaan taas vuokrien korotusten tieltä, niin eipähän tarvi kärsiä tuollaisista asioista.
        Ja juoppoänkyränaapureista: Mulla on yh äiti kahden teinin kanssa naapureina: äiti juhli viikonloput helsingissä, ja lapset piti omia bileitään mun seinän takana puoleen viiteen perjantaista lauantaihin suht säännöllisesti. Vuoden meininkiä kuunneltuani kävin henk.koht isännöitsijätoimistossa ottamassa äidin tiedot ylös, mitä ne sielt pystyi antamaan, ja tein lastensuojeluilmoituksen sosiaalivirastoon. Ei juhli enää.

-Niin, ja en tehnyt sitä niiden selän takana: kerroin ensin lapsille itselleen häiritsevästä melusta, sitten äidille, sitten soitin poliisille, olen ilmoittanut isänn.toimistoon, ja viimeisenä isänn.toimiston kautta sossuun. Kaikki nämä eri kerroilla ja tuossa järjestyksessä, omalla naamallani ja nimelläni.
        En olw wläkeläinen, vaan työikäinen mies

• As:oy:n huonoja puolia

Tässähän ei ole tilanne sellainen, että ulkopuolelta tulisi joku tekemään sinun omaisuudellesi jotain lupaa, vaan siitä että omistat talon kimpassa muiden omistajien kanssa ja omistamanne yhtiö on nyt päättänyt tienata lisää rahaa rakentamalla taloon uusia asuntoja. Yhtiö on suunnitellut remontin niin, että joidenkin asuntojen kautta viedään uusia putkinousuja vintille. Se on puhtaasti yhtiön sisäinen asia päättää että annetaanko tästä jotain korvausta näiden asuntojen hallintaan oikeuttavien osakkeiden omistajille (hankala lause, mutta olisi väärin puhua asunnon omistajasta koska sen asunnon taitaa omistaa lain mukaan taloyhtiö ja osakkaalla on hallintaoikeus).

Nyt kyse on vain siitä, että miten yhtiön sisällä sovitaan näiden asuntojen haltijoille aiheutuneen haitan korvaamisesta. En tiedä onko tähän mitään yleistä käytäntöä tai varsinkaan lakia olemassa. Yhtiön sisällähän voitte päättää asiasta ihan mitä tahamsa jos saatte muut osakkaat samalle kannalle. Yleensähän as-oy:ssä on tapana tehdä enemmistöpäätöksiä.

Mielestäni asia kannattaa ottaa puheeksi muiden osakkaiden kanssa. Jos putkivedoille ei löydy parempaa paikkaa niin kannattaa jutella myös muiden "kohtalotovereiden" kanssa ja tehdä rakentava ehdotus haitan korvaamiseksi. Kaikenjärjen mukaan myös ylä- ja alapuolellasi on asuntoja joissa on sama tilanne? Teillä on paljon paremmat neuvotteluedellytykset jos lyöttäydytte yhteen ja teette ehdotuksen kimpassa.

Jos vain asettuu kiukuttelemaan ja vastustamaan niin voi käydä niin, että hanke viedään enemmistöpäätöksellä läpi riippumatta sinun mielipiteistäsi. Parempi on pyrkiä olemaan itse mukana hankkeen suunnittelussa ja päätöksenteossa jolloin voi itsekin vaikuttaa asioihin. Mielestäni ihan kohtuullinen olisi esim se, että yhtiövastiketta ei perittäisi niiltä kuukausilta kuin rakentaminen kestää. Kyllähän se rakentamisvaihe voi olla vähän ikävä kun kattoon ja lattiaan joudutaan puhkaisemaan aukkoja. Lisäksi kannattaa varmistaa, että putket ja läpiviennit äänieristetään kunnolla. Se on pieni investointi rakentamisvaiheessa mutta vaikea korjata jälkikäteen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Näin lähellä

Se on näin 🤏 lähellä että heitän hanskat tiskiin sun kanssasi.
      Ikävä
      68
      3209
    2. Kerro jotakin hauskaa. :)

Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)
      Ikävä
      75
      3077
    3. Mä sanon tän suoraan.

Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.
      Ikävä
      68
      2942
    4. On olemassa tiettyjä sääntöjä!

Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle
      Ikävä
      66
      2621
    5. Oliko pakko olla taas tyly?

Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli
      Ikävä
      44
      2132
    6. Olen niin yksinäinen...

... puhukaa mulle jotain kivaa 🥺
      Ikävä
      61
      1689
    7. Huomenna heitän järjen

romukoppaan ja annan tunteen viedä. Kerran tässä kuitenkin vain eletään. Muistan myös jonkun minua viisaamman sanoneen,
      Ikävä
      25
      1657
    8. Hyvää huomenta

Hyvää huomenta ja alkavaa viikonloppua ihanalle naiselle! Mitä ikinä teetkään, niin täälä sua yksi miekkonen ajattelee.
      Ikävä
      18
      1649
    9. Lähtisitkö nainen

🚐Reissuun matkailuautolla🤔 👋😎❤️
      Ikävä
      35
      1645
    10. Perjantai-ilta ootko nainen menos

Bilettää löytyyks jäbii? Tai jotain muita
      Ikävä
      59