Ei ole ikuista helvettiä.

Karhu.

Raamatuissa ei ole mitään merkintää ikuisesta helvetistä.
Alkukielisessä raamatussa puhuttiin kadotuksesta, jossa epäuskoiset kadotettiin.
Meille tuttu lausekin osoittaa, ettei helvettiä ole:
Mitä minun pitää tehdä, jotta iankaikkisen elämän perisin?
Eli miten minun pitää toimia, jotta pääsisin taivaaseen.
Jos helvetti olisi myös ikuinen, kysymys oltaisiin asetettu vähän toisin.
Silloin se menisi näin, mitä minun pitäisi tehdä, että iankaikkisen taivaan kodin perisin ja iankaikkisen kärsimyksen välttäisin.

Eikö se vanhoillislestadiolaisuudessa opetettu helvettikin ole iankaikkinen elämä, joskin äärimmäisen kurja sellainen.
Raamatut eivät opeta, että epäuskoiset perisi minkäänlaista iankaikkista paikkaa.
Helvetti on keksitty keskiajalla vallankäytön välineeksi.
On ollut helppo pitää ihmiset "uskovaisina" helvetin pelolla.

En jaksa millään muotoa ymmärtää, että Jumala, jonka piti niin paljon rakastaa meitä, että antaisi kenenkään kärsiä ikuisesti helvetissä. Epäuskoiset hän kadottaa, he eivät peri taivasta. Sen sijaan uskovaiset, eli ne, jotka ovat saaneet anteeksi Jeesuksen nimessä ja veressä, pääsevät taivaaseen.
Ja me agnostiset uskovaiset. Meidän kohdalla on kysymysmerkki, joko pääsemme tai emme, mutta helvettiin ei kukaan joudu!

33

222

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Karhu.

Tää näköjään tuli sitteki tänne. yritin päivitellä useita kertoja selainta, ja kattoa toisellaki selaimella, eikä näkyny. kirjoitin saman uudelleen.

• Totta puhut. Ikuista helvettiä ei ole olemassakaan. Jos niin olisi, niin samalla kumoutuisi Raamattukin.

• surkea on loppusa

2. Kor. 4:3-4 Mutta jos meidän evankeliumimme on peitossa, ...

- ... niin se peite on niissä, jotka kadotukseen joutuvat, niissä uskottomissa, joiden mielet tämän maailman jumala on niin sokaissut, ettei heille loista valkeus, joka lähtee Kristuksen kirkkauden evankeliumista, hänen, joka on Jumalan kuva.
        ________
        Sepä onkin justiisa jännää kun nämä helvettiin menevät veijarit eivät tiedä mitään tässä elämässä tulevasta osoitteestaan ikuisessa helvetin vaivassa.

Elikkä aina kun kuuluu lause "helvettiä ei ole", tiedämme 100% varmuudella että sanoja on matkalla helvettiin.

Näin on myös tämän avauksen tehneen matka. Ja peesaaja lappixen samoin. Ei todellakaan käy heidän kohtalonsa katteeksi!!

• Tiettävästi

• naurettava valehteli

Ikuinen kadotus on kuten Raamattu todistaa.

2. Kor. 2:14 Mutta kiitos olkoon Jumalan, joka aina kuljettaa meitä voittosaatossa Kristuksessa ja meidän kauttamme joka paikassa tuo ilmi hänen tuntemisensa tuoksun!
      2. Kor. 2:15 Sillä me olemme Kristuksen tuoksu Jumalalle

- sekä pelastuvien
      - että kadotukseen joutuvien joukossa:

• ghsjgsjus

Kyllä minä uskon että on taivas ja helvetti. Olen luterilainen uskova ja olen kyllä ihan lukenut Raamatun, toisin kun lestat. Älä sinä selittele valheitasi täälä,mene vaikka ateismi palstalle niin saat huomiota.

• No niin, Kertokaapas missä on helvetti, mikä on sen tarkoitus, onko se iankaikkinen piina ja herätetäänkö kuolleet tuomiolle siksi, että Jumala saa piinata heitä "helvetissä" iankaikkisesti ? Sana on vapaa.

• Hel_vettiin
        lappix kirjoitti:

No niin, Kertokaapas missä on helvetti, mikä on sen tarkoitus, onko se iankaikkinen piina ja herätetäänkö kuolleet tuomiolle siksi, että Jumala saa piinata heitä "helvetissä" iankaikkisesti ? Sana on vapaa.

Raamatun mukaan Jumala on itsekäs, omahyväinen, pitkävihainen, säälimätön paskiainen. Kyllä sellainen voi hyvinkin kehitellä iänkaikkisen helvetin.

• tee parannus
        lappix kirjoitti:

No niin, Kertokaapas missä on helvetti, mikä on sen tarkoitus, onko se iankaikkinen piina ja herätetäänkö kuolleet tuomiolle siksi, että Jumala saa piinata heitä "helvetissä" iankaikkisesti ? Sana on vapaa.

Mikä on helvetin tarkoitus kysyy lappix. Luuletko sinä tulevasi vielä kintuollaista paskaa levittämään, jota täällä levität?

Hel'vetti on juuri sitä varten että kaikki paskanjauhajat heitetään sinne ja taivaan iloon menevbät vain ne joiden sydämessä Jeesus elää, jotka elävät rakkaussuhteessa Jeesukseen ja hänen omiinsa.

Kannattas lappixenkin vaihaa puolta nyt, kun vielä elät!

• siel on sun paikkas
        Hel_vettiin kirjoitti:

Raamatun mukaan Jumala on itsekäs, omahyväinen, pitkävihainen, säälimätön paskiainen. Kyllä sellainen voi hyvinkin kehitellä iänkaikkisen helvetin.

Jumala on niin hyvä, että heittää kaikki sinun kaltaisesi helvettiin naukumaan. Ei se olisi taivas, jos sinun kaltaisesi sinne tulisivat paikkoja sontimaan ja Jumalaa nimittelemään.

• perusteluja

Kun tämmöistä lähdetään väittämään, niin toivoisin perusteluja tälle Raamatunkohdalle.

Luuk. 16:23-24
      "Ja kuin hän helvetissä vaivassa oli, nosti hän silmänsä ja näki Abrahamin taampana ja Latsaruksen hänen helmassansa.
      Ja hän huusi, sanoen: isä Abraham, armahda minun päälleni ja lähetä Latsarus kastamaan sormensa pää veteen, että hän jäähdyttäis minun kieleni; sillä minä kovin vaivataan tässä liekissä."

• agnostikko-vl.

"Ja hän huusi, sanoen: isä Abraham, armahda minun päälleni ja lähetä Latsarus kastamaan sormensa pää veteen, että hän jäähdyttäis minun kieleni; sillä minä kovin vaivataan tässä liekissä."

Ei Jesse :D. kukaan ei ole tullut kuoleman takaa tänne meille kertoo, kuinka häntä vaivattiin helvetissä, tai kuinka hän iloitsi taivaassa. Emme me näe kuoleman tuolle puolen, joten tuo raamatunjae on ihmisten keksintöä!

• 12+17
        agnostikko-vl. kirjoitti:

"Ja hän huusi, sanoen: isä Abraham, armahda minun päälleni ja lähetä Latsarus kastamaan sormensa pää veteen, että hän jäähdyttäis minun kieleni; sillä minä kovin vaivataan tässä liekissä."

Ei Jesse :D. kukaan ei ole tullut kuoleman takaa tänne meille kertoo, kuinka häntä vaivattiin helvetissä, tai kuinka hän iloitsi taivaassa. Emme me näe kuoleman tuolle puolen, joten tuo raamatunjae on ihmisten keksintöä!

Jeesushan tämän kertoi ja Hän tiesi kaiken. Sitä ei sovi epäillä.

• 5-2

""Ei ole ikuista helvettiä."""

Voihan ihminen kieltäytyä uskomasta olemassaoleviin asioihin. Englannissa toimii vieläkin kerho, jonka jäsenet kaikista todisteluista huolimatta uskovat, että maapallo on litteä.

• ikuinen helvetti:
        Ilm.1411. "Tulesta, joka ihmisiä kiduttaa, nousee savu aina ja ikuisesti. Heillä ei ole päivän, ei yön lepoa - ei niillä, jotka kumartavat petoa ja sen kuvaa, eikä kenelläkään, joka ottaa pedon nimen merkikseen."

• No, kunhan kyselen

Onko niin suurta väliä, jos katoaa iankaikkisesti tai lähtee taivaaseen karkeloimaan? Jälkimmäinen on varmaankin sitä kivaa itsessään, mutta mitäs väliä on silloin, kun kadotettuna ei pysty edes kadehtimaan paremman osan saaneita?

Miten tähän asetelmaan sopii Raamatun kertomus rikkaasta miehestä ja Lasarettiuksesta?

• Niin, sittenhän kumositte samalla Raamatun.
      Ilm.21.

1 Ja minä näin uuden taivaan ja uuden maan; sillä ensimmäinen taivas ja ensimmäinen maa ovat kadonneet, eikä merta enää ole.
      2 Ja pyhän kaupungin, uuden Jerusalemin, minä näin laskeutuvan alas taivaasta Jumalan tyköä, valmistettuna niinkuin morsian, miehellensä kaunistettu.
      3 Ja minä kuulin suuren äänen valtaistuimelta sanovan: "Katso, Jumalan maja ihmisten keskellä! Ja hän on asuva heidän keskellänsä, ja he ovat hänen kansansa, ja Jumala itse on oleva heidän kanssaan, heidän Jumalansa;
      4 ja hän on pyyhkivä pois kaikki kyyneleet heidän silmistänsä, eikä kuolemaa ole enää oleva, eikä murhetta eikä parkua eikä kipua ole enää oleva, sillä kaikki entinen on mennyt."
      5 Ja valtaistuimella istuva sanoi: "Katso, uudeksi minä teen kaikki". Ja hän sanoi: "Kirjoita, sillä nämä sanat ovat vakaat ja todet".

Vai meinaatteko, että kun Jumala on kaikki tehnyt uudeksi, niin eikös vaan hel-vetti roihua täydellä tehollaan?

• totuus kuitenkin

Niin ja sinä ohittelet Raamatunkohtia haluamasi mukaan. Nuohan laittamasi kohdat tarkoittavat uskovaisia, joiden nimet löytyivät elämän kirjasta.

Joh. 12:15
      "Jokainen, jonka nimeä ei löytynyt elämän kirjasta, heitettiin tuohon tuliseen järveen."

• Karhu.

Heidät heitettiin tuliseen järveen, mutta kerrottiinko raamatussa, että ne jäi iäksi sinne tuliseen järveen. Ei. Ne paloivat, eli katosivat pois. Siitä tulee sana kadotus!

• vääristelet
        Karhu. kirjoitti:

Heidät heitettiin tuliseen järveen, mutta kerrottiinko raamatussa, että ne jäi iäksi sinne tuliseen järveen. Ei. Ne paloivat, eli katosivat pois. Siitä tulee sana kadotus!

Ei näytä rikasmieskään katoavan mihinkään vaan pyytää että hänen veljensä eivät tulisi siihen samaan vaivan paikkaan.

• Karhu. kirjoitti:

Hyvä huomio Karhu. Jos Jumala piinaisi iankaikkisesti tuomittuja tulisessä järvessä, niin nämä piinattavatkin olisivat saaneet iankaikkisen elämän. Eihän kuolleita voi piinata millään tavalla, koska he eivät ole tietoisessa tilassa.
        Eli se siitä helvetin ikuisesta piinasta ja yleensä helvetistä.

• totuus kuitenkin

Korjauksena vielä, tuo Raamatunkohta olikin (Joh. 20:15).

• entassitten...
        lappix kirjoitti:

Hyvä huomio Karhu. Jos Jumala piinaisi iankaikkisesti tuomittuja tulisessä järvessä, niin nämä piinattavatkin olisivat saaneet iankaikkisen elämän. Eihän kuolleita voi piinata millään tavalla, koska he eivät ole tietoisessa tilassa.
        Eli se siitä helvetin ikuisesta piinasta ja yleensä helvetistä.

Kun kuollaan tässä maailmassa, niin tuomiolla ollaan sieluina, ei ihmisruumiissa.

ilm. 20:10
        "Saatana, noiden kansojen eksyttäjä, heitetään samaan rikinkatkuiseen, tuliseen järveen kuin peto ja väärä profeetta, ja siellä niitä kidutetaan yötä päivää, aina ja ikuisesti."

Tuolla sinun logiikallasi sielunvihollinenkin saisi siis "iankaikkisen elämän"?
        Tuohon samaan järveen siis Raamatunmukaan joutuvat myös ne jotka eivät tee täälä ajassa parannusta.

• ....heh
        totuus kuitenkin kirjoitti:

Korjauksena vielä, tuo Raamatunkohta olikin (Joh. 20:15).

kolmaskerta.. siis Ilm. 20:15

• entassitten... kirjoitti:

Kun kuollaan tässä maailmassa, niin tuomiolla ollaan sieluina, ei ihmisruumiissa.

ilm. 20:10
        "Saatana, noiden kansojen eksyttäjä, heitetään samaan rikinkatkuiseen, tuliseen järveen kuin peto ja väärä profeetta, ja siellä niitä kidutetaan yötä päivää, aina ja ikuisesti."

Tuolla sinun logiikallasi sielunvihollinenkin saisi siis "iankaikkisen elämän"?
        Tuohon samaan järveen siis Raamatunmukaan joutuvat myös ne jotka eivät tee täälä ajassa parannusta.

Sielu on ihminen kokonaisuudessaan, vain joissakin uskonnoissa sielu irtoaa ruumiista ja vaeltelee missä milloinkin.
        Hel-vetti on alunperin lähtöisin kreikkalaisesta mytologiasta ja Raamattussa on tuonela käännetty helvetiksi. Se on helppo todeta, sillä Athanasiuksen tunnustuksen mukaan myös Jeesus joutui hel-vettiin.

• Jeesus sanoi:

Mark. 16:16
      Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen.

Ps.37

9 Sillä pahat hävitetään, mutta jotka Herraa odottavat, ne perivät maan.
      10 Hetkinen vielä, niin jumalatonta ei enää ole; kun hänen sijaansa katsot, on hän jo poissa.
      11 Mutta nöyrät perivät maan ja iloitsevat suuresta rauhasta.

Eli se on laaki ja vainaa.

• melkoista vääntöä

Kadotus on sama asia. Kyllähän sielunvihollisestakin käytetään montaa eri nimeä.

Tuossa Psalmissa ymmärtääkseni kaksi kuvaa päällekkäin, ajallinen ja hengellinen. Ei siinä ole mitään kuvaa tuosta mitä yrität todistella, mutta voit sinä yrittää kehitellä omia vääristelyjä Raamatusta jos haluat.

• Kaikki on taytetty!

On vain taivasta, kadotus oli, mutta Jumala antoi ainoon poikansa, jotta yksikaan ei eksyisi vaan perisi iankaikkisen elaman.
      Jeesus sovitti ihmisten synnit Golgatan keskimmaisella ristilla. Han sanoi, etta kaikki on taytetty.
      Koska Jeesus taytti kaikki ristin kuolemallaan, se tarkoittaa sita, etta kaikki paasevat taivaaseen. Meita jokaista kuitenkin koetellaan kuoleman hetkella sen mukaan, miten olemme elamamme elaneet. Hyvan elaman elaneet paasevat helpoimmalla, mutta kylla ne varkaat, huorat yms pahaintekijat perivat koettelemusten jalkeen taivaan. Nain lupaa Raamattukin!

• 12+12

Minun Raamatussani kyllä lukee, että "ilman uskoa on mahdotoin kelvata Jumalalle".(Hepr. 11:6)

• Lutterista
        12+12 kirjoitti:

Minun Raamatussani kyllä lukee, että "ilman uskoa on mahdotoin kelvata Jumalalle".(Hepr. 11:6)

Mutta Lutherin mukaan se uskokiin on Jumalan lahja ihmmiselle, ei ihmisen oma saavutus.

miten siis...?

• vanha ja kokenut

helvetti on mielisairaitten pappien ja piispoje keksintö kansan pitäiseksi pelossa ja ruodussa.
      Taivaassakaan ei olla ikuisesti, johan siihen sielu kyllästyykin.
      Uskovaiset luulevat taivaassa olevansa jeesuksen jalkoja pussailemassa ikuisesti mutta sehän on mahdotonta jo hirveän tungoksenkin vuoksi.

• fööööpp

Eikö rikas mies ja Lasarus opetuksen Jeesus suunnannut fariseuksille? Siitä on kuulemma virheellisesti tehty päätelmä, että Tuonelassa oltaisiin tietoisessa tilassa?
      Eikös Tuonelassa kaikki nuku tiedottomina, sekä pelastuvat että ei-pelastuvat, kunnes herätetään viimeisenä päivänä?

• vlvlvlvlvl

Kuolemalla tarkoitetaan eroa Jumalasta.

Tulijärvi on toinen kuolema.

Sinne joutuvat pysyvät kyllä tiedostavassa tilassa eli "elävinä", mutta he ovat kahdesti kuolleita koska ovat joutuneet ikuisiksi ajoiksi eroon Jumalasta. He ovat joutuneet kidutettaviksi tulijärveen ikuisiksi ajoiksi ilman taukoja.

On olemassa kaksi (hengellistä) kuolemaa.

Luonnollinen kuolema ei ole kumpikaan näistä kahdesta, sillä se ei ole hengellinen kuolema, vaan ruumiin kuolema (=ruumiin joutuminen eroon ihmisen hengestä).

Ensimmäinen kuolema on hengellinen kuolema jossa ihminen menettää elävän uskon ja Pyhän Hengen sydämestään/hengestään, eli hänen henkensä joutuu eroon Jumalasta Pyhästä Hengestä.

Viimeisellä tuomiolla tapahtuu epäuskoisina luonnollisen kuoleman tai maailmanlopun kohdanneille toinen hengellinen kuolema sillä hetkellä, kun se tulisilmäinen Tuomari (=Kristus) lausuu heille iankaikkisen tuomion täytäntöönpanon:

-"Menkää pois minun luotani, te kirotut, ikuiseen tuleen, joka on varattu Saatanalle ja hänen enkeleilleen." (Matt. 25:41)

Kysymyksessä on siis Herran Jeesuksen sanojen mukaan IKUINEN TULI.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Rakastan sinua

Anteeksi että epäilin sinua.. ❤️
      Ikävä
      62
      998
    2. Medvedev: Suomi tuhoutuu ydinsodassa ensimmäisenä

Venäjän ydinaseilla on lyhyin matka Suomeen, joten ydinsodassa Suomi tuhoutuu heti sodan alkuminuuteilla, muilla mailla
      Maailman menoa
      323
      937
    3. Mitähän meinaat

Vai meinaatko mitään kohtaamisen suhteen?
      Ikävä
      61
      812
    4. Oletko hyljännyt minut mies?

Toivottavasti et. 🥺🥺🥺🥺🥺
      Ikävä
      55
      703
    5. Onko se loukkaavaa

Kun joka kerta tuijotan sun peppua. En mahda sille mitään, että se vangitsee katseeni. Pohdin vain että ei minusta ole k
      Ikävä
      96
      613
    6. Jippii ! Zoon konkurssia tutkitaan .

Vihdoinkin jotakin tietoa.
      Ähtäri
      25
      602
    7. Onko kaivattusi seinäruusu?

Kun hän saapuu paikalle, huomaako kukaan, vai kääntyvätkö päät? Onko se hyvä vai huono juttu? Oletko sinä huomattu vai
      Ikävä
      46
      591
    8. Tiedätkö kaivattusi musiikkimaun?

Minkälaisesta musiikista hän pitää?
      Ikävä
      57
      590
    9. Nykytiedon valossa

Tekisitkö nykyisellä tietämyksellä jotain toisin ja mitä se olisi?
      Ikävä
      79
      564
    10. Sinä. Just sinä.

Palataan ajassa taaksepäin vuosi tai kaksi. Mitä tekisit toisin jos voisit?
      Ikävä
      67
      560
    Aihe