Isovanhempien toistuvat pitkät vierailut

ikävä miniä

Olen ollut 15 vuotta naimisissa. Jossain vaiheessa mieheni vanhemmat muuttivat ulkomaille ja siitä alkoivat usein toistuvat pitkät vierailut perheessämme. Lapsemme ovat appivanhempien ainoat lapsenlapset, tosin molemmat lapsemma ovatkin nyt jo melkein teini-iässä.

Ymmärrän, että on tärkeää, että lapsemme näkevät myös mieheni vanhempia. Kahdesta viikosta kuukauteen kestävät vierailut ovat kuitenkin vuosien aikana alkaneet käydä minulle hyvin raskaaksi. Asiaan vaikuttaa myös se, että kun he tai toinen heistä tulee, yleensä ei ole edes tietoa siitä, miten kauan he ovat / koska lähtevät, eikä heille tule mieleen edes vastata siihen kun kysytään vaan vastaukset ovat hyvin epämääräisiä. Viime aikoina tähän on kuitenkin hieman tullut parannusta, tiedämme aikataulun noin suurin piirtein.

Lapsista on tietenkin kiva, kun isovanhemmat ovat kylässä, samoin puolisostani. Mutta minä en enää jaksa. Tämän vuoden aikana näitä vierailuja on ollut noin kaksi kuukautta. Viimeisimmällä kerralla yritin etukäteen pyytää, että vierailu olisi vähän lyhyempi, mutta ei minun pyynnölläni ollut sitten mitään merkitystä, kylään tultiin juuri niin pitkäksi ajaksi kuin oli suunniteltu. Ja kun asiasta sanoin, niin nyt olen sitten ikävä miniä, joka ei anna nähdä lapsenlapsiaan.

Tämä kuulostaa nyt tietenkin turhalta valitukselta niistä, jotka haluaisivat, että lapset tapaisivat isovanhempiaan enemmän. Olen kuitenkin todella turhautunut siitä, että kotiini voidaan tulla koska vaan ja miten pitkäksi ajaksi vaan. Kun appivanhempani ovat meillä, he eivät myöskään käy kaupassa tai osallistu ruuan laittoon, lähinnä vain ovat. Kotityöt ja lasten ruokkimisen hoidamme me mieheni kanssa. Minusta tuntuu, että meillä on ilmainen täysihoitola, aina auki.

Myönnän, että olen hankala miniä ja minulla on oma tahto, mutta kyseessä on minun kotini ja tilanne on kärjistynyt jo niin huonoksi, että hädin tuskin pystyn puhumaan heidän kanssaan. Olisi varmaan pitänyt keskustella ja yrittää tuoda esiin kantani vierailuista jo vuosia sitten, jotta tällaista katkeruutta ei olisi päässyt syntynmään. Tosin lopputulos olisi joka tapauksessa ollut aivan sama, koska vain appivanhempieni tapa on ainoa oikea, minä olen joka tapauksessa väärässä ja ikävä.

Tämä on siis jatkunut jo vuosia. Anoppini on kehoittanut miestäni eroamaan minusta, koska en lasten ollessa pieniä, jaksanut lähteä heidän kanssaan äitini mökille vaikka appivanhempani olisivat sinne haluneet mennä. Kaiken kaikkiaan asenne on siis se, että kaikki mikä on muiden on myös heidän. Olen myös itse ajatellut viime aikoina, että ero on ainoa järkevä ratkaisu, koska olen henkisesti aivan kuoleman väsynyt siihen, että aina täytyy ottaa appivanhemmat vastaan kuinka pitkäksi aikaa vaan. Tähän liittyy myös se ongelma, että vaikka olen luonteeltani hyvin sosiaalinen ja mukava, niin en enää jaksa enkä uskalla olla sitä appivanhemmilleni, koska miten pitkään he sitten meillä viihtyisivät, jos minäkin olisi "kiva", kun nytkin vierailuja saattaa ollla vuoden aikana yhteensä kaksi kuukautta ja sitä pidetään aivan normaalina.

17

605

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Toinen ikävä miniä

      Komppaan ja symppaan sua!

      Itselläni ei ole sama tilanne, mutta tiedän muutaman samanlaisen tapauksen. Se nyt ei kertakaikkiaan ole sopivaa tulla toisen kotiin noin pitkäksi aikaa, vaikka onkin kyse miehesi vanhemmista.

      Voisitko ehkä järkätä jotain menemistä edes illoiksi itsellesi? Oletko töissä? Paras olisi tietysti se, että saat tarkat tulo- ja lähtöpäivä.
      Yritä korjata hyvää luonnettasi huonompaan suuntaan. Tarkoitan, että töksäytä joskus jotakin lievää, mutta ei tietenkään aivan suoraan eikä henkilökohtaista. Esitä jokin vastakkainen mielipide jostain asiasta. Kadu sitten sanomisiasi mutta toista temppu pariin kertaan. Tulee läsnäolijoille hieman varautuneempi olo eikä ole niin mukavaa ja luontevaa kuin ennen. Syyttele päänsärkyä joskus tai kerroi muista sairauksista, joko omista tai omien vanhempien esimerkiksi.

      Vieraat ovat vanhan sanonnan jälkeen sama juttu kuin tuoreen kalan kanssa. Pari ekaa päivää ookoo, mutta kolmantena päivänä alkavat haista ...

      Mulle itselleni riittää se, että joudun tekemisiin jouluisin ja muuten pari kertaa vuodessa muutaman tunnin kerrallaan. Kun lapset olivat pieniä niin piti appivanhempien tunkea jouluna yöksi. Itse olin melko puhki, mutta sain sentään palvella heitä. Kyllähän he sentään omat lautasensa tiskikoneeseen laittoivat ... ja tarjosivat muutenkin apua. Pieni keittiö, joten sanoin ettei tänne edes mahdu montaa aikuista hääräämään. Kaikki sujuu hitaammin ja vaikeammin kun pitää opettaa siinä samalla muita ihmisiä että missä on mikin kuppi.

      Yritä kestää. Minusta ainoa käytännön neuvo on nyt tosiaan se, että alat epämukavammaksi, jos siihen pystyt. Ihmisiä täytyy kouluttaa joskus käyttäytymään itseä kohtaan oikein. Ja sitten muistaa pitää se rooli!!!!

    • Hieno suunnitelma

      Käyttekö itse heidän luonaan lomillanne? Kaipa he passaavat teitä ilomielinen vastapalvelukseksi?
      Voisivat lapset ainakin mennä isovanhempien iloksi.Olisihan isovanhempien hauska vastavuoroisesti passata lapsianne kuukauden päivät. Ja sitten ottaisitte itse viikon loman ja kävisitte hakemassa lapset pois. Tai mies vain menisi, ja sinä lepäilisit kotona. (Varmuuden vuoksi, ettet joutuisi kyökkivuoroon siellä.)

      Jos ette ole vielä tähän ryhryneet, niin nyt on aika, kun lapset ovat jo noinkin isoja. Asia pitää ottaa pian puheeksi.
      Elämään pitää luoda vaihtelua.

    • ota valta pois.....

      Kokoa itsesi! Kukaan muu ei näemmä puoliasi pidä, joten sanot stop näille vierailuille ja aseta aikaraja.

      Jos annat ja suostut ylikäveltäväksi, niin silloin ei pidä valittaa.

      Mietipä kumman mielenrauha on tärkeämpää heidän vai sinun ja tee senmukainen päätös.

    • Ulos ja äkkiä

      Isovanhemmat ei nähtäväst viihdy ulkomailla.Kilitaitoa ei taida riittää ja halutaan olla suomessa, mutta ei kehdata sanoa että ,elämä ulkomailla ei ole niin mukavaa kuin ovat kuvitelleet.
      Kait te olette olleet heidän vieraananne ja he ovat kestinneet teitä kesällä ja lapset voisivat olla heidän luonaan viikon kesällä, jouluna, hiihtolomalla ym.

      Anna vierailuajlle rajat.
      Miksi elätät , ruokit ja siivoat vanhojen ihmisten paskoja kun on omakin perhe.
      Pidä perheestäsi kiinni.

      Miten ne vanhat , haisevat eläkeellä olevat ihmiset kehtaa mennä omien lastensa nurkkiin haisemaan ja sotkemaan lastensa koteja ja suhteita.

      Kyllä eläkeläiset ovat tyhmiä.Sano heille että seuraava etappi on vanhainkoti.Menkööt haisemaan sinne.

      • pidä varasi

        varo,ettei sinusta tule koskaan vanhaa ja haisevaa eläkeläistä


    • oioitui

      Olisiko mitenkään mahdollsita, että he varaisivat kalustetun vuokra asunnon vieraiulun ajaksi? Ja vain kyläilisivät teillä? Tämä lienee mahdotonta enää viedä läpi jos systeemi on ollut kuvaamasi 15 vuoden ajan.

      Ymmärrän hyvin ajatuksesi. Heidän vierailunsa lyhyenä versiona lienee ihan mukavaa. Mutta jos omassa kodissa oleilee joku vieras viikkoja (vaikka kuinka mieluinen), ei siinä voi olla ihan oma itsensä. Liikkua aamuisin "puolialasti" tiamiten kukin toimiikaan.

      Käytkö itse töissä? Sen lisäksi siis passaat appivanhemmat? Minkä ikäisiä ja kuntoisia he ovat? Kunto lienee kohtuullinen, kun jaksavat ulkomailta tulla pitemmäksi aikaa vierailuille. Pystyvätkö he liikkumaan omin päin täällä ollessaan, autolla tms.? Vai pitääkö kuskata koko ajan?

    • vaatii asennetta

      Asutko perheinesi isovanhempien Suomen asunnossa?

    • puolensa ja puolensa

      Jep, monet eläkeläispariskunnat muuttavat etelän lämpöön asumaan, mutta heidän täytyy aina jonkun kerran käydä kotimaassaan kääntymässä vuoden aikana. Kotimaahan jäänyt asunto joko myydään tai esim vuokrataan jälkikasvulle edullisesti tai annetaan asua ilmaiseksi kortteeria vastaan Suomessa käytäessä.

      Onko teillä nyt käynyt niin, että nämä ' isovanhemmat-kortteerilaiset' ovatkin tulleet enemmän vaivaksenne kuin hyödyksenne?

    • Ikävä miniä

      Eipä juuri käydä isovanhemmilla vasta vierailuilla. Vanhempi lapsemme käy, mutta itselleni ei juuri ole lomaa appivanhempieni nurkissa pyöriminen. Mies on koko ajan varpaillaan, että ollaan riittävästi appivanhempien kanssa eikä tehdä omia juttuja, ruokaa laitetaan ja minä tiskaan. Joskus vuosia sitten käytiin, mutta sitten minulle riitti ja nyt ei heidän luonaan vierailla.

      Auto on taas ihan oma juttunsa, oletuksenahan on, että kun isovanhemmat meille tulevat, niin heillä on sitten meidän automme käytössä aina kun tarvitsee.

      Ja käyn töissä tietenkin ja lisäksi illat kuluvat lasten kuskailussa harrastuksiin, joten ei oikein tunnu aina kohtuulliselta nämä vierailut ja nyt kun niistä sanoin, niin nyt olen sitten todella ikävä ihminen ja estän lapsiani näkemästä isovanhempiaan.

      Mutta kiitos kaikille rohkaisusta, olen nyt sanonut appivanhemilleni mielipiteeni ja toivon todella, että asia saadan jollain tasolla järjestykseen.

    • kuka hyötyy ja mitä?

      Muttta sen jätit vastaamatta, että: asutteko isovanhempienne asunnossa täällä Suomessa ja pidätte huolen heidän omaisuudestaan täällä kotikonnuilla silloin, kun he asuvat ulkomailla? Monella suvulla on tällainen toimintatapa yleisesti käytössä. Asuntoetu säilyy kotimaassa ja se hoituu lähisukulaisten kesken turvallisesti ja edullisesti ja on osapuolille vieläpä taloudellista - vieraista vuokralaisista kun aina ei tiedä ja heidän luokseen ei noin vaan voi majoittua.

      Ajanoloon käytännössä kuitenkin se rassaa kaikkien hermoja, kuten tämäkin keskusteluketju osoittaa. - Samanlaista se on myös viettää lomaa isovanhempien mökillä esim täällä kotimaassa - kuka on lomalla täysihoidossa ja kuka tekee työt ja kenen ehdoilla siellä 'lomaillaan'?

    • oma rauha

      Jos asutte isovanhempien asunnossa muuttakaa vierailujen ajaksi toisaalle. Kuukausi on pitkäaika mieluisankin vieraan kanssa, kaikki me tarvitsemme omaa aikaa ja tilaa rentoutumiseen.

    • Puolet tarinasta

      Taidat todella olla "ikävä miniä", kun et vastaa muiden esittämiin kysymyksiin. Saamme vain sinun yksipuolisen kuvauksesi asioista, mutta emme mitään taustaa.

      Kukaan ei ole syyttä suotta niin tökerö, että muuttaisi viikkokausiksi lapsensa kotiin ja vaatisi täyttä ylöspitoa autoa myöden.
      Kyllä tässä asiassa on muutakin takana.

      Joku kysyi, käyttekö itse kylässä heillä. Käyty on, sinä et halua enää. Miksi et päästäisi silti muita ulkomaille? Tylyä sinulta estää lastesi lomailut.

    • hyöty mikä hyöty?

      Niin, tiedän monia eläkkeelle jääneitä aviopareja, jotka viettävät eläkepäiviään esim Espanjassa, mutta heidän on käytävä kotimaassaan etujensa säilyttämisen vuoksi. Moni on todellakin järjestellyt omaisuutensa siihen malliin, että esim Suomeen jää omistusasunto , josta lapset pitävät kotia ja huolta, Onhan isovanhempien kuitenkin mukavampi asua Suomessa käydessään omassa kodissa kuin hotellissa.

      Lapset (mahdolliset perilliset) mielellään myös käyttävät hyödyn ja taloudellisen edun hyväkseen - mutta ajanoloon isovanhempien Suomessa käynnit hiertävät häiriten.

    • asunto lämpimässä

      Voisitte myös järjestää lomanne siten, että kun he tulevat suomeen, menette te ainakin osan ajasta heidän asuntoonsa ulkomaille. Niin monet perheet tekevät ja sopu säilyy paremmin.

      • asunto lämpimässä

        Luin uudestaan kirjoituksesi ja tulin surulliseksi tilanteesta. Itsellä ehkä tulevaisuudessa sama tilanne, että joutuu käymään suomessa, kun eläkeikä ja lämminilmasto kutsuvat. Toki haluaisin nähdä rakkaita lapsiani ja lapsenlapsiani käyntieni aikana. Tämä osoittaa, että en ainakaan asuntoani anna lapsilleni. Kiitosta anteliaisuudestani ei heruisi, ainakaan miniän puolelta. Toki ymmärrän myös väsymyksesi.Tosin en minäkään jaksaisi vieraassa huushollissa kuukautta olla. Suomessa kesämökki on paljon parempi sijoitus, jonne voin mennä lomillani. Jos appivanhempasi käyvät yksin suomessa tuskin hän yksin hotellissa viihtyisi. Yhdessä kun käyvät, voisitte ehdottaa että vuokraatte heille kesämökin käyttöön ainakin pidempien vierailujen ajaksi, jossa sitten olisi mukava vierailla lyhyempiä aikoja heidän luonaan ja sopu säilyisi paremmin. Yhteispelillä ja neuvottelemalla kaikki sujuu paljon paremmin. Tiuskimalla ja mieltään osoittamalla kaikilla on ikävä olo, myös miehelläsi. Ole mukava oma itsesi edelleen, mutta keskustelkaa järjestelyistä hyvässä hengessä ja unohtakaa vanhat erimielisyytenne. Joskus sopu ei anna sijaa, mutta kiitollinen pitää olla, jos isovanhemmat kaikkensa teidän eteenne tekevät.


    • Ikävä miniä

      Alkuperäinen vastaa, että emme todellakaan asu isovanhempiemme asunnossa, itse olemme asuntomme ostaneet ja rahoittaneet ja takaajina ovat minun sukulaiseni, mieheni vanhemmilla ei siihen ole taloudellista mahdollisuutta. Ja jos appivanhempani vierailevat meillä kesällä, niin odottavat, että heille järjestetään mökkeilyaikaa minun äitini omistamalla mökillä. Ei toisin päin. Kiitollisuuden velassa en todellakaan heille ole mistään, lähinnä vaan koen aika ikävänä sen, että minun kotini odotetaan olevan heille avoinna aina kun he haluavat ja niin pitkään kuin he haluavat. Jos lapsen lapsia lähetetään heille kesällä, niin mieheni maksaa siitä ylläpidosta ruokarahatkin.

      Ja "puolet tarinasta" sinulle haluan vielä vastata, että en missään vaiheessa ole estänyt muiden lomailuja isovanhemmilla. Vanhempi lapseni, joka pystyy yksin lentämään, käy siellä joka kesä. Sinulta kysyisin, että jos vietät appivanhempiesi kanssa jo kaksi kuukautta vuodesta yhdessä ja kesälomaa on vain se yksi kuukausi, niin viettäisitkö vielä senkin appivanhempien luona. Ehkä se perheen yhteinen aika edes silloin on sen verran tärkeää, ettei sitäkin kuukautta eletä isovanhempien kanssa.

      • SuunnitelmaBkäyttöön

        Appivanhempasi eivät tarinastasi päätellen taida olla kovin älykkäitä ihmisiä? Jos olisin sinä, hankkisin itselleni kortteerin seuraavan kylävierailun ajaksi.

        Anna miehesi pyörittää huushollianne yksin, sillä aikaa kun hänen vanhempansa teillä kyläilevät. Tee miehellesi selväksi, että palaat, kun vieraat ovat lähteneet. Luulen, että viimeistään viikon kuluttua miehesi soittaa, että reitti on selvä - appivanhemmat ovat lentokentällä. ;)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      91
      1395
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      152
      1111
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      84
      947
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      15
      837
    5. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      76
      793
    6. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      291
      730
    7. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      62
      723
    8. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      40
      723
    9. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      718
    10. En oikeastaan usko että sinä tai kukaan

      Olisi oikeasti ihastunut tai rakastunut. Se on joku harhakuva joka minusta miehestä syntyi. Ja kun se särkyy, niin "tunt
      Ikävä
      44
      682
    Aihe