Onko jollain vinkkiä siihen miten pääsee eroon pienenpienistä vihreistä levälaikuista joita ilmeistyy laseihin ja kasvien lehdille? Halkaisijaltaa laikut ovat varmaan millin-pari korkeintaan. Mutta niitä on paljon. Nitraattia on hyvin vähän, pmdd:n annostuksen olen vähentänyt alle puoleen suosituksesta, valoa on sopivasti ja 11 h /vrk ja muutenkin levät on aikaisemmin pysyneet kurissa, on hiilidioksidin levitin yms. Kaikki alkoi siitä kun aloin vaihtaa vettä runsaammin :( Nyt vaikka tekisi mitä, pilkullinen levä ei lähde.Muita leviä ei ole.
leväongelma
7
305
Vastaukset
- Miimu
Äläs nyt suotta sure, tuo on siitä mainiota levää, että se tuntuu riesaavan nimenomaan mniitä hyvinhoidettuja altaita, joista kaikki muut leväongelmat puuttuvat. Lisäksi se kelpaa mainiosti leviä syöville otuksille, joten löytyykös näitä tarpeeksi? Jos ei, ja kaipaat ehdotuksia, niin kerro toki lisää akvaarion koosta ja kalastosta.
Laseista lähtee ketevästi vanhalla luottokortilla tms.- green
...akvaariossa on 2 leväbarbia ja nuolimonneja, mutta ne ei saa sitkeää levää pois jyrsittyä:( Olen ajatellut partamonnia jos se auttaisi? Akvaario on 325l. Mikä kala saa tuon levän pois? Se vaivaa eniten siksi koska kauniit miekkakasvit peittyy siihen! Partis varmaan järsisi miekkakasvitkin levän kanssa... *nyyh*
- Anci
green kirjoitti:
...akvaariossa on 2 leväbarbia ja nuolimonneja, mutta ne ei saa sitkeää levää pois jyrsittyä:( Olen ajatellut partamonnia jos se auttaisi? Akvaario on 325l. Mikä kala saa tuon levän pois? Se vaivaa eniten siksi koska kauniit miekkakasvit peittyy siihen! Partis varmaan järsisi miekkakasvitkin levän kanssa... *nyyh*
partamonnitkaan ei pysty tuohon vihreäpilkulliseen levään. Ja kun olen paininut puolivuotta tuon kaamean partalevän kanssa (nyt jo voiton puolella) niin vihreäpilkullinen näyttää suorastaan kauniilta.
Paras keino saada laseista tuo vihreäpilkullinen on ostaa Pirkan valkoinen tiskiharja, jossa on pääty (harjasosan päällipuolelta) suora. Valkoisen harjan päädyllä kun laseja rapsuttaa niin näkee valkoista vasten hyvin nuo leväpilkut.
:) - green
Anci kirjoitti:
partamonnitkaan ei pysty tuohon vihreäpilkulliseen levään. Ja kun olen paininut puolivuotta tuon kaamean partalevän kanssa (nyt jo voiton puolella) niin vihreäpilkullinen näyttää suorastaan kauniilta.
Paras keino saada laseista tuo vihreäpilkullinen on ostaa Pirkan valkoinen tiskiharja, jossa on pääty (harjasosan päällipuolelta) suora. Valkoisen harjan päädyllä kun laseja rapsuttaa niin näkee valkoista vasten hyvin nuo leväpilkut.
:)Kyllä se tehokkaalla leväraapalla lähtee, mutta eniten ärsyttää kun sitä ilmestyy kasvien lehtiin! Taidanpa vaihtaa vähempi vettä... aikoinaan ei ollut ongelmia kun vaihdoin niin vähän ;) Tupsulevänkin saa pois nypittyä jos sellaista ilmestyy mutta tuo ei lähde.
Jos jollakulla on vinkkiä mikä kala tuota söisi niin kertokoon pian (KIIIIITOS) sillä olen menossa tänään akvaarioliikkeeseen. Miten olisi joku imunuoliainen?? Tai levänuoliainen? Kertokaa kokemuksia! - Miimu
green kirjoitti:
Kyllä se tehokkaalla leväraapalla lähtee, mutta eniten ärsyttää kun sitä ilmestyy kasvien lehtiin! Taidanpa vaihtaa vähempi vettä... aikoinaan ei ollut ongelmia kun vaihdoin niin vähän ;) Tupsulevänkin saa pois nypittyä jos sellaista ilmestyy mutta tuo ei lähde.
Jos jollakulla on vinkkiä mikä kala tuota söisi niin kertokoon pian (KIIIIITOS) sillä olen menossa tänään akvaarioliikkeeseen. Miten olisi joku imunuoliainen?? Tai levänuoliainen? Kertokaa kokemuksia!Minä kyllä pitäisin kalojen hyvinvointia kasveja tärkäempänä, että eiköhän se vedenvaihto ole nytkin jo ihan kohdillaan.
Partamonni voi toki jyrsiä myös miekkakasveja, mutta herneitä kun saa, niin kyllä se siitä rauhoittuu.
nuolimonnit voisivat käydä myös. - Anci
Miimu kirjoitti:
Minä kyllä pitäisin kalojen hyvinvointia kasveja tärkäempänä, että eiköhän se vedenvaihto ole nytkin jo ihan kohdillaan.
Partamonni voi toki jyrsiä myös miekkakasveja, mutta herneitä kun saa, niin kyllä se siitä rauhoittuu.
nuolimonnit voisivat käydä myös.parttikset eroavat suuresti toisistaan ruokailutottumuksien kanssa. Toisessa altaassa on kaksi poikaa keskenään, toinen rakastaa parsakaalia ja toinen ei suostu sitä syömään millään.
Toisessa altaassa on neljä tytsyä, joista pari on hulluna kukkakaaliin mutta herneet eivät kelpaa niille.
Kurkusta kaikki pitävät :D - green
Miimu kirjoitti:
Minä kyllä pitäisin kalojen hyvinvointia kasveja tärkäempänä, että eiköhän se vedenvaihto ole nytkin jo ihan kohdillaan.
nuolimonnit voisivat käydä myös.Siis nuolimonneja siellä on jo n. 10 kpl muttei ne koske levään.
Vettä siis vaihdoin aiemmin kolmasosan-neljäsosan viikossa, nyt puolet viikossa ja nitrattia ei ole enää ollut mitattavia määriä. Tuntuu että kasvitkin kasvaa hitaammin kuin ennen. Ajattelin jos nitraatin antaisi nousta tuonne 5 mg/l määriin ja ehkä se auttaisi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka Purra leikkasi alimmalta tulodesiililtä 15 %
Muistaako kukaan Riikka Purran kovaäänisen vaalilupauksen ennen eduskuntavaaleja? https://yle.fi/a/74-20221152 "THL o2775793Muistele nainen niitä meidän yhteisiä hetkiä
Miltä ne tuntui? Enkö aina huokunut välittämistä, kiintymystä. Eikö sinulla aina ollut hyvä olo kanssani? Minulla ainaki373366Sofia Virta: bänet!
Matkailuautoilija metsänomistaja puoliso on nyt entisen teeren poikia, ja Sofia tekee comebackin vapaille markkinoille.1432617"Suomi voisi ottaa taloudessa oppia Espanjasta"
"Espanjassa talouspolitiikka on löysempää, mutta velka-aste on kääntynyt jopa laskuun.", pohdiskelee Suomen seuraava pää2202092Kokoomus: SDP johtaa kansalaisia harhaan
(Umpityhmät palstademarit ovat taas uskoneet Lindtmanin höpötykset Espanjasta.) SDP harhaanjohtaa kansalaisia talouspol741624- 641047
Niin että miten
Haluatko oikeasti olla minun kanssa oikeassa elämässä, vai onko tämä vain kirjoittelua77971Ikävä tilanne rikoksen vuoksi Espanjassa - Jari Sillanpää pistää uutta matoa koukkuun
Jari Sillanpää on ehkä yksi suosituimmista tangokuninkaallisista. Ex-tangokuningas juhli viime syksynä 30 vuotista uraan9835Nuoriso on tyhmää tutkijat ovat todenneet
Nyt se on todettu ääneen mitä kaikki ovat jo pitkään epäilleet. Nuoriso on tyhmentynyt tasaiseen tahtiin. Kohta pitää ni123833Tätä ei tv:ssä: Farmi-tippuja Amski rehellisenä ongelmista kuvauksissa
Ennakkosuosikki Amskidabamski Anne-Mari Tarkkio joutui ulos Farmi Suomi -realitystä. Voimatehtävässä vastakkain asettui10788