kohdunkaulan kanavan lyhentyminen rv 19

huolestunut

Elikkä alkuraskauden ultrassa tehtiin ultran lisäksi myös sisätutkimus ja äitiyskorttii on kanavan pituudeksi laitettu < 3cm. En tiedä onko tuo mitta käsikopelolla vai ultralla saatu.
Nyt kun viikkoja oli 18 kasassa alkoi tulla kivuttomia sipistuksia, painetta ja vihlontaa alamahalla ja paineentunne vihlaisuja alapäähän.
Lääkärille pääsin ja hän sai kanavan pituudeksi 1,5cm. Siitä ei kuulemma tarvitse välittää, sillä hän oli vahvasti sitä mkeltä, että ensinmäinen mittaustulos on ultralla saatu.
Itseäni asia jäi vaivaamaan,koska minulla on tuota paineen tunnetta tuolla alapäässä ja se ilmaantuu heti kun olen hiukan jalollani( kauppareissu esim.) Kyseessä ei ole ensimmäinen raskaus, mutta tuntuu hurjalta, jos paikat alkaa kypsyä nyt.
Onko muilla ollut vastaavaa ja jos on, niin millaisia hoito-ohjeita olette saaneet

3

477

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • möömimamma

MInulla on raskauden aikana mitattu kohdunkaulan pituutta ja se on aina ollut käsikopelolla tuon 3 cm. Ultralla ei ole mitattu. Olen käsittänyt, että tuo 3 cm on se tavallisin pituus. Joten kuullostaa siltä, että lyhentymistä on tapahtunut. Itselläni menossa kolmas raskaus ja rv 33. Jos asia vaivaa, kannattaa mennä uudestaan lääkäriin.

• Vaavi13

On se lyhentynyt jos puoltoista senttiä. Mulla sama tilanne ja saikulla kotona. Mut jos paikat on kiinni ja napakan tuntuiset, ei tuo lyhentyminen haittaa. Jos tapahtuu pehmenemistä tai aukeamista, sit katsellaan vielä tarkemmin. Tässä vaiheessa lepo ja rauhallisesti otto on ainoat mitä voi tehdä.
      Itse vk 21 ja ekalla saikkuviikolla menossa. Ens vk uusi lääkäri ja sit katsotaan tilanne uudelleen.
      Eli jos olet työelämässä, mene neuvolan lääkärille uudestaan että saat saikkua, jos et, en voi muuta neuvoa kuin lepoa.
      Mulla tullut kivuliaita supistuksia vk 16 alkaen ja vihdoin menin näyttämään kun tuntuu niin tuskaiselta ja viikkoja vasta noin vähän. Tulee myös ennakoivia supistuksia ja kovia alavatsakipuja, välillä jää supistus "päälle" ja saattaa olla reilu puoli tuntia erittäin kipeä vatsa ja hankala olo.
      Mulla ainakin lääkäri sulki pissakokeella virtsatietulehduksen pois, se saattaa aiheuttaa supistuksia !! Kyseli myös tarkkaan onko tullut vuotoja, valkovuoto lisääntynyt yhtäkkiä tai alkanut "haisemaan".. Mitään muuta mulla ei ollut kuin nuo ja välillä pissatessa masua vihloo kipeästi ja saa kävellä kaksinkerroin vessaan ja tilanne raukeaa hetken päästä kun on saanut ekat tipat tehtyä.
      Mullakin kolmas raskaus menossa, eikä edellisissä ole tämmöistä ollut.
      Sulje siis tuo pissatulehdus ekana pois. Soitat neuvolaan, ne laittaa lähetteen valmiiksi ja menet sit lääkärille, ei terv. hoitajalle !!
      Tsemppiä jatkoon, nää on näitä raskauden kummallisuuksia. Toivottavasti harmittomia!!

• 9+6

Hei tuo paineen tunne seisoessa kuulostaa siltä ettei lentionpohjanlihakset ole ihan kunnossa, eli kohtu painaa alaspäin seisoessa. Muistathan treenata niitä useamman kerran päivässä JOKA PÄIVÄ? Itse huomaan heti jos laiskottelen noiden kanssa, että tulee tuota paineen tunnetta seisoessa..

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ootko nainen noin mustis musta

Onhan se toki imartelevaa kun olet kaunis ja kaikkea muutakin, mutta ehkä vähän kummallista, kun ei varsinaisesti olla t
      Ikävä
      91
      7284
    2. Sen kerran kun siellä käyn

Voisit olla paikalla💚💛☘️
      Ikävä
      35
      3851
    3. Kumpa tietäisin. Miehelle.

Vieläkö toivot jotain viestiä, vai suutuitko taas...kun...🤔
      Ikävä
      45
      3450
    4. Kauan säkin jaksoit

Minun perässä juosta. Kunnes pahoitit mielen. Kuinka monta anteeksipyyntöä olet vailla? 🧐
      Ikävä
      40
      2582
    5. Joel Harkimo ja Janni Hussi eroavat

Tämä on ilon päivä 😊
      Kotimaiset julkkisjuorut
      213
      2496
    6. rakastan sinua!

Tule ja ota, kasvetaan yhdessä paremmiksi ❤️❤️❤️❤️ kaikki anteeksi ❤️❤️❤️
      Ikävä
      41
      2392
    7. Sä olet nainen kuuluisa..

..etkä mitenkään hyvällä tavalla.
      Suhteet
      130
      2303
    8. Miksi kaipaat

Ja olet elämässäni vielä kaiken tämän jälkeen? Eikö kaikki ole jo selvää välillämme?
      Ikävä
      29
      2199
    9. Askanmäessä Huippu esitys

Kävimme Ystävien kanssa Askanmäen kesäteatterissa. Kaikki tykättiin esityksestä aivan valtavasti. En varmaan koko vuonna
      Puolanka
      19
      1913
    10. Mietin tässä T....

Oletko jo kesälomalla.?Keli on ihanaa, ja sinä nautit veneilystä.... Edelleen käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua..
      Suhteet
      24
      1898
    Aihe