Vai olisiko vielä toivoa? Onkohan siinä kuitenkin jotain sulakkeita tms jottei generaattori vaurioituisi? Vai onkohan nyt koko generaattorin vaihto ainut mahdollisuus korjata auto. Auto lähtee käyntiin mutta generaattori ei taida toimia.
Vaurioittiko auton akun kytkeminen väärinpäin generaattorin?
22
9146
Vastaukset
- Exide <3
vaihtovirtalaturi on tähtikäämitty ja käämien päät tuotu tasasuuntaussiltaan ja kun napaisuus muuttuu päinvastaiseksi, akulta tuleva suuri virta menee diodeista estotta läpi takaisin akkuun aiheuttaen oikosulun.
todennäköisesti laturin diodisilta kärähtänyt ja ne vaihtamalla toimii niiltä osin. Muu auton elektroniikka on toinen juttu ja tapauskohtaista.( ja sama kaveri ”pätee”) - plus/miinus
Onko todella niin ettei ole eliminoitu virhekytkentää, esim erikokoiset navat, niinkuin on tyypillistä.
- Exide <3
jossain jenkeissä on sellaiset navat jotka menee pulttiliitoksen alle, eli rengasliitin. Ne sopii näppärästi väärin päin jos akussa on vastakkainen napa-asettelu.
Kipinöitähän tuossa lentää jonkun verran, ennen kun oli vielä niitä akkuja jossa oli höyrynpoistoreiät päällä räjähdysvaara oli todellinen...
- plus/miinus
Mitenkähän aloittaja lienee tehnyt kytkiessään akun väärinpäin, ja sitten kuitenkin lähtee käyntiin???
Silloin tuskin on vastakkainen napa-asettelu, tai todella pitkät kaapelit.- Exide <3
Käytännössähän tuo menee niin että kytketään toinen napa ja toista kytkiessä lentää kipinät siihen malliin että vika huomataan, ja kun kytketään oikein päin niin todetaan mahdolliset vauriot.
ainakin perinteinen kaasuttimella varustettu kaksitahtikone lähtee myös takaperin käyntiin, enkä nopeasti keksi estettä etteikö nelitahtikin, tämä kuitenkin pelkkää teoriaa eikä varmasti toimi elektronisesti ohjatulla nykyautoilla. eikä polttomoottoritekniikka ole muutenkaan vahvinta alaani...
yleensä akkukaapelit ei ylety väärinpäin mutta jos akku on rakenteeltaan pelikuva tai, pyöräytetty 180 astetta vaakatasossa niin kaapelit voi ylettyä.
- plus/miinus
Minun autossani ei ole tällaista virhekytkennän mahdollisuutta, kaapelit ei yltä kuin yhdelle puolelle ja navat ovat eri paksuiset, siinä vaiheessa jo kello kilkattaisi.
Aloittaja voisi kertoa kuinka tuo homma oikein meni ettei tarvii arvailla. Vastailen tässä yhdellä kerta kaikille. Kävi siis niin, että vanha akku tyhjeni, päätin saada auto käyntiin buusterin avulla. Luulin katsoneeni tarkkaan missä on vanhan akun ja - napa, mutta katsoin väärin, sillä luotin merkkeihin jotka oli tuollaisen 'kotelon' päällä jonka sisään akku siis laitetaan autossa paikalleen. Eli vaikka tuon kotelon reunassa luki ja oikealla - niin oikeasti itse akussa navat olivat toisinpäin.
Vähän epäröin kun kipinöitä lähti laittaessani toista apukaapelia akkuun kiinni, mutta kun en ole mikään suuri asiantuntija niin ajettelin että se kuuluu asiaan (epäilysten olisi pitänyt herätä siinä vaiheessa). Käynnistin siis auton ja jatkon arvattekin....
Irrotin kaapelit nopeasti, mutta vaurio ehti tietenkin tulla.
Hankin nyt uuden akun, sillä vanha meni tietenkin täysin kelvottomaksi. Uuden akun avulla sain auton käyntiin, mutta akku ei lataudu ajossa.
Mietin tässä että mitä muita tuhoja olen saanut aikaan ja joutuuko nyt vaihtamaan tuon laturinkin kokonaan, kun ei tuota diodisiltaa ole ilmeisesti mahdollista vaihtaa erikseen. Pieni toivo vielä elää että siinä välissä olisi vielä jotain sulakkeita tms jottei laturi vaurioidu tällaisissa tilanteissa, mutta onko turha toivo vai??
Toki auton voi viedä korjaamolle ja olla pohtimatta asiaa sen enempää, mutta kun kumminkin haluan tilata/ostaa varaosia itse esim. netistä mikä tulee halvemmaksi ja helpompaa on myöhemmin korjaamollakin keskustella kun tietää itsekin missä vika tarkkaan ottaen on. Tämän takia nyt tätä tutkiskelen ja kyselen! Kiitos kaikille jotka jaksatte vastata!- plus/miinus
Siis nyt ei enää ymmärrä, väärällä napaisuudella lähti käyntiin.
- Exide <3
sullahan on boosteritkin valmiina ja vaikka mitä työkaluja!
jos se auto toimii muuten niin ei kai siellä sitten paljon muuta hajonnut. Latauspiuhan välissä toisinaan on sellainen isompi sulake joka ei välttämättä löydy samasta paikasta kun normaalit sulakkeet. Ainakin japanilaisissa sijaitsee jossain konehuoneessa.
Jos ne laturin diodit on rikki niin ei niitä korjaamot varmaan ala vaihtamaan vaan vaihtaa koko laturin, luulisin. Diodeita on kolmivaihetasasuuntaussillassa 6kpl ja maksaa arviolta 3€ kappale. Todennäköisesti ne pystyy sieltä juottelemaan irti vaikka siinä tovi meneekin, eikä kaikki varmaan ole rikki. plus/miinus kirjoitti:
Siis nyt ei enää ymmärrä, väärällä napaisuudella lähti käyntiin.
ei, ei silloin lähtenyt käyntiin, vaan vanha akku hajosi kun liitin kaapelit väärinpäin. Nyt siis korjailen aikaansaamiani tuhoja ja uusi akku on jo paikallaan..
Exide <3 kirjoitti:
sullahan on boosteritkin valmiina ja vaikka mitä työkaluja!
jos se auto toimii muuten niin ei kai siellä sitten paljon muuta hajonnut. Latauspiuhan välissä toisinaan on sellainen isompi sulake joka ei välttämättä löydy samasta paikasta kun normaalit sulakkeet. Ainakin japanilaisissa sijaitsee jossain konehuoneessa.
Jos ne laturin diodit on rikki niin ei niitä korjaamot varmaan ala vaihtamaan vaan vaihtaa koko laturin, luulisin. Diodeita on kolmivaihetasasuuntaussillassa 6kpl ja maksaa arviolta 3€ kappale. Todennäköisesti ne pystyy sieltä juottelemaan irti vaikka siinä tovi meneekin, eikä kaikki varmaan ole rikki.heh, no ei ollut valmiina, mutta sain sen lainaksi. Olisi kyllä parempi etten olisi saanut :))
jaa, toivottavasti on joku sulake siellä.
Niinpä, tuskinpa ne rupeaa mitään tällaista tekemään joten täytyypi sitä laturia alkaa katsomaan..- Exide <3
elti29 kirjoitti:
heh, no ei ollut valmiina, mutta sain sen lainaksi. Olisi kyllä parempi etten olisi saanut :))
jaa, toivottavasti on joku sulake siellä.
Niinpä, tuskinpa ne rupeaa mitään tällaista tekemään joten täytyypi sitä laturia alkaa katsomaan..Korjaamoissa tulee asiakkaalle halvimmaksi vaihtaa nopeasti osakokonaisuus kun alkaa purkamaan niitä, itse tehtynä asia on tietysti toinen.
Sulake sieltä varmaan on näillä tiedoilla mennyt, tuskinpa on kummoinen homma kun ottaa mittarin käyttöön...
jos tarvit jeesii sen kanssa ni kysy vaan kyllä sitä aina muita harrastajia autetaan :)
[email protected]
Joo, vastuksen mittaaminen tietysti kertoo tarkemmin!
Kiitos avuntarjouksesta! Pidän mielessä! :)- Exide
juu, ei niinkään ehkä se vastusarvo vaan se että mistä kohtaa piiri on poikki, tai tavallaan johtavuusmittaus joo. Tuleeko jännite laturin nastaan, jos tulee niin sulake/johto väliltä poikki. (todennäköisin)
riittävä jännite (14.4v) ja millä virralla laturi sitä jaksaa työntää (kuormitusmittaus)
skoopilla taas näkee tasasuunnatun vaihtosähköaalon muodon jossa näkyy luultavasti pahaa säröä jos yksikin puolijohde on rikki tai kela oikosulussa toiseen kierrokseen/maihin.
Voi tarkistaa myös jännitteen hiiliharjalta sitä varalta että väärä napaisuus on rikkonut laturin kenttävirran säätöpiirin. Jännite pitäisi nousta mitä enemmän auton sähkölaitteita kuormitetaan.
Toinen vaihtoehto on tehdä testi niin että tuikkaa 12v suoraan akulta liukurenkaille ja kattoo nouseeko jännite akulla, mutta en suosittele kokemattomalle… jos laturi toimii muilta osin jännite saattaa hetkessä nousta liiaksi, ja oikeaoppisesti suoritetaan labrapowerilla hitaasti nostamalla jännitettä.
- plus/miinus
"Kävi siis niin, että vanha akku tyhjeni, päätin saada auto käyntiin buusterin avulla. Luulin katsoneeni tarkkaan missä on vanhan akun ja - napa, mutta katsoin väärin, sillä luotin merkkeihin jotka oli tuollaisen 'kotelon' päällä jonka sisään akku siis laitetaan autossa paikalleen. Eli vaikka tuon kotelon reunassa luki ja oikealla - niin oikeasti itse akussa navat olivat toisinpäin.
Vähän epäröin kun kipinöitä lähti laittaessani toista apukaapelia akkuun kiinni, mutta kun en ole mikään suuri asiantuntija niin ajettelin että se kuuluu asiaan (epäilysten olisi pitänyt herätä siinä vaiheessa). Käynnistin siis auton"
Siis lähti käyntiin????
"ei, ei silloin lähtenyt käyntiin"
No koska se sitten lähti.
Onhan soppa kun vielä tuo "Exide- sivullinen.
Jaa, ettei se soppa olisi nyt vain omassa päässäsi.
- plus/miinus
sivullinen. kirjoitti:
Jaa, ettei se soppa olisi nyt vain omassa päässäsi.
Miksi puutut keskusteluun kun ei mtään asiallista sanottavaa, eikä myös minkäänlaista hajuakaan aiheesta.
SIis yritin käynnistää silloin ekalla kerralla, yritykseksi se jäi tietenkin. Ryntäsin piuhoja irrottamaan kun alkoi tupruta häyryä/savua.
- sivullinen.
plus/miinus kirjoitti:
Miksi puutut keskusteluun kun ei mtään asiallista sanottavaa, eikä myös minkäänlaista hajuakaan aiheesta.
Mielestäni Exide sanoi tuossa jo kaiken oleellisen. Ei siitä tarvitse sen enempäää ryhtyä purnaamaan. Vai mikä tuossa oli niin vaikeaa ymmärtää?
- plus/miinus
sivullinen. kirjoitti:
Mielestäni Exide sanoi tuossa jo kaiken oleellisen. Ei siitä tarvitse sen enempäää ryhtyä purnaamaan. Vai mikä tuossa oli niin vaikeaa ymmärtää?
Edelleen sinulla ei asian tiimoilta ole mitään hajua, miksi siis viserrät täällä.
Pysyisit vaan kokonaan sivussa. Sinun ymmärrystä ei kukaan kaipaa.
Edelleen vaan kummastuttaa aloittajan tapa pistää asioita väärään järjestykseen, olisi heti selvitetty tilanne jos asiat olisi kerrottu oikeassa järjestyksessä.
- Ei savua ilman
Laturi varmaan saattaa kärähtää. Jos vielä on virta kytketty päälle. sitten satunnaisia mittareita sekä laitteita on voinut ottaa siipeensä. Siitä sen näkee savun hälvettyä.
Ja kiitos kaikille vastaneille, auto saatiin kuntoon. Siitä paloi 9 sulaketta! Muuta vauriota ei ehtinyt onneksi tulla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 713105
- 922875
- 512115
Mietin että
Onko tästä enää paluuta entiseen? Ainut asia joka päiviini toi taannoin iloa, oli meidän yhteinen hassuttelu ja huumorin201575- 151349
Nyt rupeaa löytymään talonmiestä ja muuta sankaria hallipaloon
Kyllä on naurettavia juttuja tuossa paikallislehdessä, että saa tosiaan nauraa niille..51338Aaamu on täällä taas!
Hyvää ja rauhallista työpäivää rakkauteni. Kunpa vaan hymyilisit enemmän. Toivon, että joku kaunis päivä kanssani et vaa131301Tajusin vaan...
Että olen pelkkä kroonistunut mielisairas. Olen sairauspäissäni luullut itsestäni liikaa. Luulin, että olen vain korkein131273- 181270
Noin ulkonäkö-jutut ei multa
Nainen, koskaan en ole kirjoittanut siitä mitään ilkeää. Ei kuulu tapoihin241232