Onko tilausta OCD-foorumille tai -yhteisölle?

eom

Onko OCD:sta kärsivillä omaa foorumia tai yhteisöä?

En ole Suomesta löytänyt. Löysin täältä tosin joitakin vanhoja keskusteluja jostakin OCD-foorumista, joka on ilmeisesti pyörinyt osoitteessa ocd-foorumi.org mutta joka on ilmeisesti mennyt manan majoille eikä tulossa takaisin.

Täältä löytyy keskusteluja. Jotkin korkeatasoisia, jotkin taas eivät. Ne ovat kuitenkin hujan hajan, ja viestejä voi kirjoittaa anonyymisti, mikä tekee keskustelun seuraamisesta ja yhteisöllisyyden muodostumisesta vaikeaa. Viesteihin voivat lisäksi vastata myös sellaiset henkilöt, jotka eivät tiedä OCD:stä käytännössä mitään ja jotka haluavat aiheuttaa lähinnä pahaa mieltä muille. Tällaiset arvottomat viestit varmaan nostavat ihmisten kynnystä kirjoittaa tänne.

Onko siis tilausta OCD-foorumille tai -yhteisölle?

Mielessäni on ollut jo jonkin aikaa perustaa (ainakin) asiallinen foorumi, jolla keskustelisivat nimenomaan OCD:sta kärsivät ja jonne voitaisiin koota asiaan liittyvää tietoa ja linkkejä. Foorumille täytyisi rekisteröityä sinne kirjoittaakseen, ja koska kyseessä ei ole mikään kovin mediaseksikäs asia, häirikköjä ei ehkä siunaantuisi foorumille mahdottomia määriä.

Foorumille voisi kuitenkin rekisteröityä kuka tahansa, ja siellä keskusteltaisiin varmaan nimimerkeillä kuten täälläkin. Ovathan kyseessä arkaluontoiset asiat. Foorumilla voisi myös lähettää yksityisviestejä muille, mikä helpottaisi tuttavien ja ystävien hankkimista.

Minulla on ajatuksena tässä nimenomaan se, että ihmiset saisivat tuttavia ja ystäviä palvelun avulla - ja ehkä jopa jonkinlaista vertaistukea. Itseäni ainakin ovat helpottaneet verkosta löytyneet kohtalontoverien kertomukset, joissa on ollut jopa konkreettisia vinkkejä, joiden avulla olen pystynyt vähentämään omien oireideni määrää monta kymmentä prosenttia. OCD:sta kärsivää taitaa ymmärtää parhaiten toinen OCD:sta kärsivä.

Tulevaisuudessa voitaisiin jopa tiedottaa foorumilla, että sen ja sen paikkakunnan teatterikerho (tai mitä keksitäänkään) kokoontuu sen ja ja sen paikkakunnan siinä ja siinä baarissa. Ihmiset voisivat saapua paikalle johonkin neutraaliin syyhyn turvautuen ja esiintyä tekaistuilla nimillä, jos haluavat. Voisi toimia ainakin isommilla paikkakunnilla.

Kannatusta?

Rahastahan ei ole kyse, mutta kunnollisen foorumin perustamiseen menee sen verran aikaa ja vaivaa, etten viitsi ryhtyä siihen aivan huvikseni.

40

1419

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • helpotusta löytänyt

      Hei!

      Kannatan OCD-foorumin perustamista ja jaan kokemuksesi; verkosta löytynyt vertaistuki on tuonut huomattavaa helpotusta ja lisännyt ymmärrystä.

      Hienoa jos jaksat nähdä vaivaa ja perustaa sivuston. Täällä ainakin yksi tuleva jäsen.

    • eom

      No niin, hienoa!

    • koooop

      Joo, ehdottomasti sivusto pystyyn!

    • eom

      Hienoa, jos löytyy kiinnostusta.

      Menee ensi vuoden puolelle tämä homma muiden töiden takia, mutta mielessä on joka päivä...

    • jeee:)

      ehdottomasti kannatan!! foorumia pystyyn! :) kiitos!

    • Kurjuuden hahmo

      Kannatan foorumia. Olisi terapeuttista keskustella pakko-oireista muiden samasta asiasta kärsivien kanssa. Ehkä sitä yhdessä löytäisi jotain hyödyllistä, millä lievittää tätä tuskaista elämää.

    • ocd

      Kannatan ehdottomasti..ei kun sivut vaan pystyyn, kun sulla aikaa liikenee

    • seija7

      Missäs se foorumi viipyy?

      • ocd

        Toivottavasti sellainen foorumi tulee tosiaankin, ärsyttää kun ei ole Suomessa kunnollista OCD:hen liittyvää foorumia.


    • asasasqqqq

      Miten sen foorumin kanssa? Onko ne ilmaiset foorumipohjat (vai mitä ne on) ihan kamalia? Ois ihan hyvä olla meille oma paikka.

    • eom

      Joo, ei ole foorumia unohdettu, oli vain kevät todella kiireinen, ja onpa nyt kesälläkin ollut tekemistä kiitettävästi.

      Laitelkaas muutkin ääniä ja mielipiteitä tulemaan, jos olisitte kiinnostuneita foorumista. En nyt viitsisi alkaa väsäämään sitä kymmenen ihmisen takia. ;)

    • oiretta ottaa täälläkin

      Täällä olisi myös yksi, jota kiinnostaisi foorumi!

      Eikös se kannattaisi silti tehdä, vaikkei suomi24n kautta olisikaan kuin reilu kymmenen ihmistä? Ei kaikki täällä pyöri, itse en edes tiennyt, ennen tätä päivää, täällä olevan ylipäältään pakko-oire keskusteluja, sattumalta tuli vain ystävän kanssa puheeksi. Ja pikkuhiljaahan nuo foorumit aina kasvaa.

      Kiva idea! :)

    • ocd2

      Hei, olen kiinnostunut kyseisestä foorumista. Vertaistukea ei juuri löydy kuin internetistä.

    • VäsynytjaRikki

      Hei! Todellakin on tarvetta, voi kun tulis!!!!

    • nansunen

      Täällä myös yksi foorumia kannattava! :)

    • eom

      Selvä. Alkaa kuulostamaan jo sen verran hyvältä, että palaan projektin ääreen. :)

    • Nuppi

      Kannatan ehdottomasti. Olin ihan onnessani, kun valaistuin ja löysin Suomi24:n ihmeellisestä maailmasta mielenterveysosion (oi kyllä, olin elänyt tynnyrissä koko ikäni ennen tätä järisyttävää tapahtumaa...), ja jopa OCD-ihmisiä. Silti täällä on aina se ongelma, että trollit ovat alituiseen lyttäämässä ihmisten huolia pakko-oireista, koska eivät ymmärrä itse asiasta mitään. Eli kannatusta löytyy täältäkin.

    • jea2

      Erittäin hyvä idea. Täällä yksi kiinnostunut lisää.

    • eom

      :o)

    • Hoblaa
    • ----

      Kannatetaan!

    • eom

      Tuohan vaikuttaa hyvältä foorumilta pikaisen vilkaisun perusteella!

      Tämä suomenkielinen OCD-foorumi, jolle vaikuttaa olevan jonkin verran tilausta, on tosiaan työn alla. Olen käytännössä testaillut viime kuukausien aikana erilaisia teknisiä vaihtoehtoja, minkä jälkeen olen päätynyt phpBB-ohjelmistoon, joka on tietoturvallisimmasta päästä.

      Katsotaan nyt, millä aikataululla saan tuon foorumin pystyyn. Se voi mennä ensi vuoden puolelle, koska ei sitä aivan hetkessä käyttökuntoon laiteta, jos halutaan hyvä foorumi saada aikaan. Minulla onkin tässä ideana, että jos tuon foorumin teen, niin teen sen sillä periaatteella, että se toimii kunnolla ja on kaikille apuna vuosien ajan.

    • Hep!

      Hienoa eom, kiva että sinulla on jaksamista puuhailla foorumin kanssa!
      Täällä odotellaan jo innolla :)
      Ja tosiaan, hiljaa hyvä tulee.

    • NeedSomebody

      Hei, löytyislkö 20-vuotiaalle 12 vuotta pakkoajatuksista kärsivälle juttukaveria? poikaystävä jätti minut 3 viikkoa sitten ja oireet ovat levinneet käsiin. Elämänhalu on koetuksella. Ystävät ovat muuttaneet muualle opiskelemaan ja heistäkin osa tuntuu sivuuttavan ahdinkoni. ajattelin eträ joku teistä osaisi samastua fiiliksiini ja saisin sitä kautta vertaistukea.

      • NeedSomebody

        Älkää häiriintykö kirjoitusvirheistä, kirjoitan ipadilla ja näppäimistö on vähän pieni :D


      • inez

        Näihin on tosi vaikea sellaisten samaistua jotka eivät samasta p*skasta kärsi. Tietysti olis mahtaava, jos lähipiiri jaksaisi edes yrittää ymmärtää, mutta kaikki eivät siihen pysty.

        Mä olen 31. Oon kärsinyt pakkoajatuksista niin kauan kuin muistan. Paha ahdistus astui kuvoihin lapsen syntymän jälkeen. Pakko sanoa, että en ymmärtänyt ahdistuksesta kärsiviä kunnolla itse ennen kuin itse siihen suohon vajosin.


        Osaan varmastikin samaistua fiiliksiisi. Ainakin paremmin kuin joku sellainen, joka ei ole samojen asioiden kanssa paininut. En tiedä miten osaisin vain olla avuksi. Ainoa mikä minulle on (ennen syksyllä alkanutta terapiaa lukuunottamatta) auttanut on ollut se, että en yritä "lukita" pakkoajatuksia, olla väkisin ajattelematta niitä. Se ei koskaan onnistu kuitenkaan ja ne ajatukset käyvät vain sitä itsepintaisimmiksi mitä kovemmin niitä koittaa olla ajattelematta. Niinpä sovin itseni kanssa, että nyt en ehdi ajatella niitä (jos siis on aivan pakko tehdä jotain muuta), mutta tuossa vaikka esim. klo 16.-16.30 olisi hyvä hetki. Sittenpä sen puoli tuntia oikein ryven niissä ajatuksissa. Sitten teen jotain mukavaa tai jotain jota voi suorittaa "aivottomana", kuten siivoan tai lähden kävelylle, leivon tms.


        Lähetäs sulle NeedSomebody ison rutistuksen kaukona. Et ole yksin. Et ole hullu. Et ole huono.


    • inez

      Mä olen yhden phpBB:llä tehdyn foorumin ylläpitäjä. Jonkin verran on tullut sitä siis käytettyä. Jos voin olla avuksi niin olen mielelläni.

      Itseltäni löytyy hyvin käytetyt ja parisen vuotta sitten diagnosoidut yleistynyt ahdistuneisuus ja pakkoajatukset.

    • eom

      Joo, kiitos, inez, eiköhän avulle tule olemaan tarvetta siinä vaiheessa, kun foorumi saadaan pystyyn. :)

      Kommentoinpa tässä samalla sitä, kannattaako OCD:sta kertoa muille ihmisille. Ymmärtävätkö he vai eivätkö? Ja voiko tähän ulkopuolinen samaistua?

      Omat kokemukseni asiasta ovat pääosin positiiviset. Lähimmät ystäväni ja sukulaiseni tietävät asiasta ja ottavat sen vakavasti. Eivät todellakaan pilkkaa siitä. Itse enimmäkseen vitsailen omalla kustannuksellani. ;) No niin, mutta ollakseni täysin vakava olen kuitenkin kertonut heille asiasta melkoisen kärsivällisesti - ei se ole mennyt kaikilla kerralla jakeluun, että kyse on todellisesta ongelmasta. Mutta yrittänyttähän ei laiteta. Sanoisin todellakin, että nykyään kaikki lähimmät ystäväni ja sukulaiseni ymmärtävät niin hyvin kuin ulkopuolisen on mahdollista ymmärtää, mistä OCD:ssa on kysymys.

      Voivatko he sitten samaistua tähän ongelmaan? No, riippuu ihmisestä. Sanoisin, että ei kannata olla liian vaativainen muiden ihmisten suhteen. Emmehän mekään varmaan voi samastua kaikkiin muiden ihmisten ongelmiin täysillä. Mutta se on jo suuri voitto, että toinen ymmärtää ainakin teoriassa - vaikka sitten jonkin oppikirjan tekstiä lukien - mistä tässä ongelmassa on kyse.

    • pakkopakoni

      Täällä odotellaan foorumia myöskin. Hiljaa hyvä tulee. Hienoa, että jaksat nähdä vaivaa asian eteen!

      • hörhi

        Täällä yksi pakkoajatuksinen pian 30 täyttävä mies kiinnostunut foorumista. Itsellä alkoi 15 vuotta sitten pakkotoiminnot kestivät ilmeisesti joitain vuosia ja katosivat. Vasta lapsen syntymän jälkeen alkoi pakkoajatukset :(

        Nyt alkoi sertalin lääkitys viikko takana ja hirveän polttavan ihottuman laittoi..... ainoita sairauksia mistä olen näin nopeasti halunnut parantua ja sitten ei lääke sovikkaan. Tähän asti ei mitään ongelmia lääkkeissä.


    • eom

      Projekti on edelleen työn alla! Luulisin, että jossakin vaiheessa kevättä tai viimeistään kesällä foorumi vihdoin ilmestyy nettiin. En nyt mene lupaamaan sitä satavarmasti, koska muutakin pitäisi tehdä, mutta yritys on ainakin kova! ;)

    • eom

      No niin, foorumin tekninen toteutus on vihdoin aloitettu. Pikku hiljaa toteutus lähtee tästä siis etenemään...

    • eom
      • Miten kävijöitä???

        Miten tuonne nyt vain saadaan kävijöitä, sinänsä hyvä juttu...


    • eom

      Täytyy laittaa sana kiertämään eri paikoissa.

      Sivusto ei vielä löydy Googlella jostakin kumman teknisestä syystä. Koetan korjata asian jossakin vaiheessa...

    • eom

      Nyt OCD-foorumi löytyy Googlella jo melko hyvin siihen nähden, ettei siellä ole keskustelua vielä syntynyt. ;)

    • eom

      Jos/kun innostutte keskustelemaan foorumilla, laitoin roskapostibottien takia päälle asetuksen, että ylläpitäjä hyväksyy uudet käyttäjät. Pysyypä foorumi puhtaana asiattomista viesteistä. :)

      • Anonyymi

        Onko foorumi lopetettu?


    • Anonyymi

      Kirjoitan tämän vuonna 2021. Nykyään on fb:ssa useampia suomenkielisiä OCD-ryhmiä, noin viisi

      • Anonyymi

        Anonyymi foorumi olisi kyllä kanssa ihan mukava vaihtoehto.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      243
      3839
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2298
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2121
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      2015
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      93
      1694
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1391
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1301
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1297
    9. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      301
      1228
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    Aihe