Tuulen Nopeus M/S

UK Matkustaja

Osaako joku sanoa kuinka paljon tulen nopeus pitää olla että Silja tai Serenade/Symphony alkaa keinuu avomerellla ? minulla on aika huono meri-jallat :)

79

4443

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Näin on

      Todellisuudessa laineet saavat laivan keinumaan. Tuulta ei tarvitse olla yhtään.

      • Laineet,, heh ;))

        Kyllä itämerellä mainingit ovat laineita suurempia tekijöitä laivojen keinumiselle.
        Laineet kun eivät edes suotupaattia heilauta suuntaan tai toiseen


      • Näin se menee

        Laineiden liplattaessa suodin ma kohti auringon laskua ....


      • Opi suomea
        Laineet,, heh ;)) kirjoitti:

        Kyllä itämerellä mainingit ovat laineita suurempia tekijöitä laivojen keinumiselle.
        Laineet kun eivät edes suotupaattia heilauta suuntaan tai toiseen

        Nykysuomen sanakirjan mukaan laine ja maininki ovat synonyymejä, kuten aaltokin.


      • Jeps """
        Opi suomea kirjoitti:

        Nykysuomen sanakirjan mukaan laine ja maininki ovat synonyymejä, kuten aaltokin.

        Laineella ja mainingeilla on vain ISO kokoero.

        Kuljetko sanakirja mukanasi merellä, maakrapuseni!

        Opi liikkumaan merellä ja tuntemaan meri ja sen eri olosuhteet


      • Opi suomea!
        Jeps """ kirjoitti:

        Laineella ja mainingeilla on vain ISO kokoero.

        Kuljetko sanakirja mukanasi merellä, maakrapuseni!

        Opi liikkumaan merellä ja tuntemaan meri ja sen eri olosuhteet

        Eroa on, mutta aallon pituuden ja korkeuden suhteessa. Siis jos tarkkoja ollaan.

        Siellä, missä netti on käytettävissä, on myös sanakirjakin. Oliko yllätys? Eikä sen käyttö vaadi merta.


      • Jeps """
        Opi suomea! kirjoitti:

        Eroa on, mutta aallon pituuden ja korkeuden suhteessa. Siis jos tarkkoja ollaan.

        Siellä, missä netti on käytettävissä, on myös sanakirjakin. Oliko yllätys? Eikä sen käyttö vaadi merta.

        En mä silti sanakirjaan turvautuen lähtis merelle, vain maakrapu kuka ei koskaan ole ollut omatoimisesti merellä voi noin ajatella, enkä tarkoita mitään laivareissuja vaan omatoimista merellä liikkumista.

        Kyllä mä suomea osaan, osaan liikkua merelläkin ilman sanakirjoja.

        Kyllä mä tosiaan luotan merelle lähtiessä hieman muuhun kuin sanakirjoihin.
        Siellä missä on merellä kannattaa käyttää järkeä, onko yllätys.

        Ei siis tarvitse oppia suomea ymmärtääkseen laineen ja mainingin erot, sama se on muillakin kielillä kerrottuna, yllätyitkö taas?

        tutkiskele jatkossa rauhassa merta sanakirjan avulla, se on ihan oma asiasi,
        oletko muutoin se joka hehkutteli täällä joskus merikortista ymmärtämättä miksi sitä käytetään merellä liikuttaessa


      • myönnät ts.
        Opi suomea! kirjoitti:

        Eroa on, mutta aallon pituuden ja korkeuden suhteessa. Siis jos tarkkoja ollaan.

        Siellä, missä netti on käytettävissä, on myös sanakirjakin. Oliko yllätys? Eikä sen käyttö vaadi merta.

        "Eroa on, mutta aallon pituuden ja korkeuden suhteessa"

        Myönnät tässä siis itsekin laineen ja mainingin olevan kaksi eri asiaa


      • ja rommia pullo

        Eipäs kun aallot ne laivaa keinuttaa;)


      • Opi suomea!
        myönnät ts. kirjoitti:

        "Eroa on, mutta aallon pituuden ja korkeuden suhteessa"

        Myönnät tässä siis itsekin laineen ja mainingin olevan kaksi eri asiaa

        Periaatteessa sama asia eli kumpikin ovat aaltoja.. Ilmenemistapa ja muoto vain poikkeavat.

        Se, kumpi on suurempi, onkin jo hanlampi asia. Kiinnitetäänkö huomio esim. aallon sisältämään vesimäärään eli massaan vaiko korkeuteen.

        Kuitenkin mainingin pidempi amplitudi keinauttaa laivaa herkemmin kuin paljon korkeampi lyhyt aalto, jonka impulssivaikutus jää vähäisemmäksi.

        Olisit itse antanut asiaan selvityksen, että vain mäkättäisi. Opettele viemään keskustelua eteenpäin äläkä jää joka pysäkille.


      • qwerty6+8
        Opi suomea! kirjoitti:

        Periaatteessa sama asia eli kumpikin ovat aaltoja.. Ilmenemistapa ja muoto vain poikkeavat.

        Se, kumpi on suurempi, onkin jo hanlampi asia. Kiinnitetäänkö huomio esim. aallon sisältämään vesimäärään eli massaan vaiko korkeuteen.

        Kuitenkin mainingin pidempi amplitudi keinauttaa laivaa herkemmin kuin paljon korkeampi lyhyt aalto, jonka impulssivaikutus jää vähäisemmäksi.

        Olisit itse antanut asiaan selvityksen, että vain mäkättäisi. Opettele viemään keskustelua eteenpäin äläkä jää joka pysäkille.

        Maininki
        Katso myös aallonkorkeus, aallokko, aalto.

        .Aalto, jonka etenemisnopeus on suurempi kuin tuulen nopeus.

        Maininki voi olla paikalle kulkeutunut kaukaisen myrskyn kasvattaman aallokon jäänne, tai tuulen tyyntyessä muodostuva loiveneva ja poiskulkeutuva aallokko.

        Itämerelläkin esiintyy usein maininkeja.

        Itämeren aallonpituudet ovat kuitenkin niin lyhyitä (max. noin 220 m), ettei täällä synny valtamerille tyypillisiä pitkiä ja korkeita maininkeja.


      • Opi suomea!
        qwerty6+8 kirjoitti:

        Maininki
        Katso myös aallonkorkeus, aallokko, aalto.

        .Aalto, jonka etenemisnopeus on suurempi kuin tuulen nopeus.

        Maininki voi olla paikalle kulkeutunut kaukaisen myrskyn kasvattaman aallokon jäänne, tai tuulen tyyntyessä muodostuva loiveneva ja poiskulkeutuva aallokko.

        Itämerelläkin esiintyy usein maininkeja.

        Itämeren aallonpituudet ovat kuitenkin niin lyhyitä (max. noin 220 m), ettei täällä synny valtamerille tyypillisiä pitkiä ja korkeita maininkeja.

        No niin, jaten tuo mahtoikaan auttaa kysyjää: "Osaako joku sanoa kuinka paljon tulen nopeus pitää olla että Silja tai Serenade/Symphony alkaa keinuu avomerellla ?"

        Yksiselitteinen vastaus on: ei mitenkään.

        Nyt tietenkin yrität piiloutua muiden selän taa.


      • Kommentti.
        qwerty6+8 kirjoitti:

        Maininki
        Katso myös aallonkorkeus, aallokko, aalto.

        .Aalto, jonka etenemisnopeus on suurempi kuin tuulen nopeus.

        Maininki voi olla paikalle kulkeutunut kaukaisen myrskyn kasvattaman aallokon jäänne, tai tuulen tyyntyessä muodostuva loiveneva ja poiskulkeutuva aallokko.

        Itämerelläkin esiintyy usein maininkeja.

        Itämeren aallonpituudet ovat kuitenkin niin lyhyitä (max. noin 220 m), ettei täällä synny valtamerille tyypillisiä pitkiä ja korkeita maininkeja.

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Maininki

        "Maininki on meren pinnalla liikkuva loiva, tyrskytön aalto, joka on leveä, pitkä ja usein melko korkeakin.[1] Se on tuulen nostattama, mutta aaltoa nimitetään mainingiksi vasta tuulen lakattua tai aallon kuljettua pois tuulen vaikutusalueelta.[2] Maininki on siis tuulettomalla merellä liikkuva aalto. Se voi esiintyä myös alkuperäiseen tuuleen nähden toisensuuntaisen tuulen vaikutusalueella.[1] Maininkiaaltoja voidaan havaita tuhansien kilometrien päässä syntyalueeltaan.[2]"

        Eli, kuten tuolla ihan ensimmäisessä vastauksessa todettiin, tuuli ei ole keinmisessa se välttämätön tekijä.

        Mutta jos tuula katsotaan, pitää sitä olla ainakin 20 m/s.


      • versus...
        Kommentti. kirjoitti:

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Maininki

        "Maininki on meren pinnalla liikkuva loiva, tyrskytön aalto, joka on leveä, pitkä ja usein melko korkeakin.[1] Se on tuulen nostattama, mutta aaltoa nimitetään mainingiksi vasta tuulen lakattua tai aallon kuljettua pois tuulen vaikutusalueelta.[2] Maininki on siis tuulettomalla merellä liikkuva aalto. Se voi esiintyä myös alkuperäiseen tuuleen nähden toisensuuntaisen tuulen vaikutusalueella.[1] Maininkiaaltoja voidaan havaita tuhansien kilometrien päässä syntyalueeltaan.[2]"

        Eli, kuten tuolla ihan ensimmäisessä vastauksessa todettiin, tuuli ei ole keinmisessa se välttämätön tekijä.

        Mutta jos tuula katsotaan, pitää sitä olla ainakin 20 m/s.

        "Eli, kuten tuolla ihan ensimmäisessä vastauksessa todettiin, tuuli ei ole keinmisessa se välttämätön tekijä."

        - Aallot heiluttavat alusta
        - Aallot syntyvät tuulen vaikutuksesta (paitsi tsunamit,tms)

        "Mutta jos tuula katsotaan, pitää sitä olla ainakin 20 m/s."

        Vähempikin riittää, se on sitten kiinni vesialueen syvyydestä, tuulen suunnasta, kestosta, ym,ym.


      • Opi suomea!
        versus... kirjoitti:

        "Eli, kuten tuolla ihan ensimmäisessä vastauksessa todettiin, tuuli ei ole keinmisessa se välttämätön tekijä."

        - Aallot heiluttavat alusta
        - Aallot syntyvät tuulen vaikutuksesta (paitsi tsunamit,tms)

        "Mutta jos tuula katsotaan, pitää sitä olla ainakin 20 m/s."

        Vähempikin riittää, se on sitten kiinni vesialueen syvyydestä, tuulen suunnasta, kestosta, ym,ym.

        Kyse oli Siljan Helsinki-Tukholma autolautoista ja sen matkan avomeriosuudesta. Älä jää roikkumaan epäolennaisiin yksityiskohtiin, joilla ei tässä kysymyksessä ole merkittävää vaikutusta.


      • myönnät ts
        Opi suomea! kirjoitti:

        Kyse oli Siljan Helsinki-Tukholma autolautoista ja sen matkan avomeriosuudesta. Älä jää roikkumaan epäolennaisiin yksityiskohtiin, joilla ei tässä kysymyksessä ole merkittävää vaikutusta.

        "Älä jää roikkumaan epäolennaisiin yksityiskohtiin, joilla ei tässä kysymyksessä ole merkittävää vaikutusta." vaan huomioi myös että olet tänään vängännyt eri kirjoittajan kanssa kuin eilen .


        Lisäksi edelleen:

        "Älä jää roikkumaan epäolennaisiin yksityiskohtiin, joilla ei tässä kysymyksessä ole merkittävää vaikutusta."

        kyllä merellä on yksityiskohdilla huomattava ero jos verrataan lainetta maininkeihin, tämän tiedostavat ainakin kaikki merellä käyneet


      • Näin se menee
        myönnät ts kirjoitti:

        "Älä jää roikkumaan epäolennaisiin yksityiskohtiin, joilla ei tässä kysymyksessä ole merkittävää vaikutusta." vaan huomioi myös että olet tänään vängännyt eri kirjoittajan kanssa kuin eilen .


        Lisäksi edelleen:

        "Älä jää roikkumaan epäolennaisiin yksityiskohtiin, joilla ei tässä kysymyksessä ole merkittävää vaikutusta."

        kyllä merellä on yksityiskohdilla huomattava ero jos verrataan lainetta maininkeihin, tämän tiedostavat ainakin kaikki merellä käyneet

        Laineet liplattaa iloisesti

        Aallot heiluttaa venettä aallonharjalla

        Mainingit syntyvät aalloista.

        näin ollen huomaamme laineen ja mainingin olevan kaksi eri asiaa,
        laine kun ei koskaan liplata iloisesti avomerellä


      • ....
        Opi suomea! kirjoitti:

        No niin, jaten tuo mahtoikaan auttaa kysyjää: "Osaako joku sanoa kuinka paljon tulen nopeus pitää olla että Silja tai Serenade/Symphony alkaa keinuu avomerellla ?"

        Yksiselitteinen vastaus on: ei mitenkään.

        Nyt tietenkin yrität piiloutua muiden selän taa.

        "Nyt tietenkin yrität piiloutua muiden selän taa"

        sinä vain innostuneena et tajunnut keskustelijan vaihtuneen opetellessasi suomea

        ei siis kukaan ole piiloutunut mihinkään sinun inostuttuasi markkinoimaan suomen kieltä,
        sinä vain et ole pysynyt kärryillä innostuksesi johdosta eri kirjoittajien suhteen


      • Ahaa !!
        Opi suomea! kirjoitti:

        Periaatteessa sama asia eli kumpikin ovat aaltoja.. Ilmenemistapa ja muoto vain poikkeavat.

        Se, kumpi on suurempi, onkin jo hanlampi asia. Kiinnitetäänkö huomio esim. aallon sisältämään vesimäärään eli massaan vaiko korkeuteen.

        Kuitenkin mainingin pidempi amplitudi keinauttaa laivaa herkemmin kuin paljon korkeampi lyhyt aalto, jonka impulssivaikutus jää vähäisemmäksi.

        Olisit itse antanut asiaan selvityksen, että vain mäkättäisi. Opettele viemään keskustelua eteenpäin äläkä jää joka pysäkille.

        "Periaatteessa sama asia eli kumpikin ovat aaltoja"

        nyt ne laineesi muuttuivatkin aalloiksi?


    • vaihtelevasti

      Riippuu paljon tuulen suunnasta... mutta keinuttaahan tuo hiukan ilman myrskyäkin

    • UK Matkustaja18

      olisko 10 m/s paljon ? ja mistä sunnasta tuuli keinnottaa hki-sto laiva eniten ?

    • vent tiili

      Jos puhaltaa yli 20m/s etelästä tai lounaasta sitten hieman keinahtelee,
      mutta vain sen verran että huomaa olevansa laivassa;)

      Jos kiikkuu, otat vain "toiselle jalalle".

    • UK Matkustaja

      kiitos vastauksestasi vent tiili :)

      • Myös merkitystä

        Vakaajilla on oma merkityksensä laivan keinuntaan merellä.
        Nykään suurin osa aluksista tosin on varustettu vakaajilla ( n. 1985 -> )


    • ....,,,,

      Muutama vuosi sitten olimme Symphonylla joskus joulukuulla. Myskyä oli n. 30 m/s. Olimme DeLuxe-hytissä aika ylhäällä, vuoteet liikkuivat koska ne olivat "irrallan". Voi sanoa, että laiva keinui.

    • Kokemus on...

      Mitä mä olen kulkenut Hesan ja Tukholman välillä niin ehkä jo 10m/s tuntuu jo pientä keinumista. Kerran oli 18m/s ja silloin sai puolustella että en mä humalassa ole vaikka siltä näyttääki. ;)

      Tuli mieleen jatkokysymys tosta 30m/s että mikä on se maximi raja milloin viellä voi lähteä liikenteeseen? Siis kuin monta m/s saa korkeintaan olla että merelle voi viellä ko. aluksilla lähteä? Toi 30m/s tuntuu aika hurjalta...

      • Metriks

        Paljonko on merellä maili metreissä?


      • mailiks
        Metriks kirjoitti:

        Paljonko on merellä maili metreissä?

        1852m


      • ....,,,,

        Eipä ole tainnut vielä kertaakaan olla niin kovaa tuulta, etteikö lähdetty olisi. Satamaan pääsyä on joskus odoteltu. Muutama vuosi sitten olin Viking XPRS:llä odottamassa Tallinnaan pääsyä, tuulta oli 36 m/s.


      • qwerty29
        mailiks kirjoitti:

        1852m

        Eiköhän maili ole merelläkin rapiat 1609 metriä, merimailikin on 1852 metriä myös maalla.


      • 8:)
        qwerty29 kirjoitti:

        Eiköhän maili ole merelläkin rapiat 1609 metriä, merimailikin on 1852 metriä myös maalla.

        :)))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))


    • UK Matkustaja

      Kiitos "Kommentti.";kke vastauksesta. Ainoana vastasi kysymykseeni.

      • huomioi kuitenkin:

        Wikipedian luotettavuus, se kun ei ole tietoon perustuvaa, ainoastaan mitä ihmiset ovat sinne lisänneet, useat vikipedian jutu ovat lisäksi tynkiä, siellä kun ei ole välttämäti tietoa saatavilla
        kannattaisikin kysellä sellaiselta jolla on kokemusta asiasta,
        en siis sanoisi linkkiä epäluotettavaan lähteeseen vastaukseksi mihinkään


      • UK Matkustaja
        huomioi kuitenkin: kirjoitti:

        Wikipedian luotettavuus, se kun ei ole tietoon perustuvaa, ainoastaan mitä ihmiset ovat sinne lisänneet, useat vikipedian jutu ovat lisäksi tynkiä, siellä kun ei ole välttämäti tietoa saatavilla
        kannattaisikin kysellä sellaiselta jolla on kokemusta asiasta,
        en siis sanoisi linkkiä epäluotettavaan lähteeseen vastaukseksi mihinkään

        Kertoisitko, mistä kohtaa hän on tuon lauseensa kopioinut:

        "Mutta jos tuula katsotaan, pitää sitä olla ainakin 20 m/s."

        En kysynyt mitään kokemuksia. Kysyin, "kuinka paljon tulen nopeus pitää olla että Silja tai Serenade/Symphony alkaa keinuu avomerellla ?". Tuohon ei kukaan muu ole vastannut.


    • rautalangasta väänne

      Eipä vastannut edes kommentti, hän vain arvioi tuota lukemaa että se saattaisi olla vähintään 20 m/s, lisäksi hän tukeutuu wikipediaan joka ei tiedon suhteen ole välttämättä kovinkaan luotettava

      • Näin on

        Merikorttieksperttimme lukee Wikipediaakin kuin merikorttiaan. Wikipediassa kun ei missään sanota, kuinka kova tuuli keunuttaa noita Siljan promenade-laivoja.


      • ....
        Näin on kirjoitti:

        Merikorttieksperttimme lukee Wikipediaakin kuin merikorttiaan. Wikipediassa kun ei missään sanota, kuinka kova tuuli keunuttaa noita Siljan promenade-laivoja.

        Ai sääkin heräsis, muuten wikipedias ei perustu tietoon jota jaetaan tietokirjoissa, joissa on oikeata tietoa, ehkäpä siellä wikipediassa ei ole ollut yhtään siljafriikkiä lisäämässä osuuttaan ....sehän selittää miksi siellä ei ollut hakemaasi "tietoa"

        kannattaisi sinunkin opetella merikortin käyttöä,
        mutta tuskin maakrapuna eksyt merelle,
        et kuitenkaan osaisi edes sitä lukea vaan karahtaisit karille ....


      • Kommentti.
        .... kirjoitti:

        Ai sääkin heräsis, muuten wikipedias ei perustu tietoon jota jaetaan tietokirjoissa, joissa on oikeata tietoa, ehkäpä siellä wikipediassa ei ole ollut yhtään siljafriikkiä lisäämässä osuuttaan ....sehän selittää miksi siellä ei ollut hakemaasi "tietoa"

        kannattaisi sinunkin opetella merikortin käyttöä,
        mutta tuskin maakrapuna eksyt merelle,
        et kuitenkaan osaisi edes sitä lukea vaan karahtaisit karille ....

        Se on tuo luetun ymmärtämisen vaikeus.

        Mistähän löysit tiedon siitä, että joku muu kuin sinä on löytänyt tuon tiedon Wikipediasta, kuinka paljon tuulta täytyy olla, jotta Symphony tai Serenade keinuu.

        Nyt odottelen linkkiäsi. Jää sekin satavarmasti saamatta. Kuten mistään mitään tietämättömällä venkoilijalla on toimintatapana. On vain suun soittoa ja sekin epävireisesti.


      • se luetun ymmärrys
        Kommentti. kirjoitti:

        Se on tuo luetun ymmärtämisen vaikeus.

        Mistähän löysit tiedon siitä, että joku muu kuin sinä on löytänyt tuon tiedon Wikipediasta, kuinka paljon tuulta täytyy olla, jotta Symphony tai Serenade keinuu.

        Nyt odottelen linkkiäsi. Jää sekin satavarmasti saamatta. Kuten mistään mitään tietämättömällä venkoilijalla on toimintatapana. On vain suun soittoa ja sekin epävireisesti.

        "Mistähän löysit tiedon siitä, että joku muu kuin sinä on löytänyt tuon tiedon Wikipediasta, kuinka paljon tuulta täytyy olla, jotta Symphony tai Serenade keinuu."

        mitähän ajat tuolla taas takaa, etkö taaskaan ymmärtänyt lukeaasi, en ole edes väittänyt etsivänikään wikipediasta tuollaista asiaa, kerroin vain näkemykseni ettei kukaan siljafriikki ole lisännyt

        Tässä vielä kertauksena jonka sanotaan olevan opintojen äiti:
        "muuten wikipedias ei perustu tietoon jota jaetaan tietokirjoissa, joissa on oikeata tietoa, ehkäpä siellä wikipediassa ei ole ollut yhtään siljafriikkiä lisäämässä osuuttaan ....sehän selittää miksi siellä ei ollut hakemaasi "tietoa

        odottele jatkossa vain linkkejäsi, ethän sinä osaa omatoimisesti mitään, et edes ymmärrä lukemaasi tekstiä ...


      • epäile !!
        se luetun ymmärrys kirjoitti:

        "Mistähän löysit tiedon siitä, että joku muu kuin sinä on löytänyt tuon tiedon Wikipediasta, kuinka paljon tuulta täytyy olla, jotta Symphony tai Serenade keinuu."

        mitähän ajat tuolla taas takaa, etkö taaskaan ymmärtänyt lukeaasi, en ole edes väittänyt etsivänikään wikipediasta tuollaista asiaa, kerroin vain näkemykseni ettei kukaan siljafriikki ole lisännyt

        Tässä vielä kertauksena jonka sanotaan olevan opintojen äiti:
        "muuten wikipedias ei perustu tietoon jota jaetaan tietokirjoissa, joissa on oikeata tietoa, ehkäpä siellä wikipediassa ei ole ollut yhtään siljafriikkiä lisäämässä osuuttaan ....sehän selittää miksi siellä ei ollut hakemaasi "tietoa

        odottele jatkossa vain linkkejäsi, ethän sinä osaa omatoimisesti mitään, et edes ymmärrä lukemaasi tekstiä ...

        On palsta taas täynnä toinen toistaan fiksumpaa saivartelijaa:)))

        Jatketaan saivartelua....

        "...muuten wikipedias ei perustu tietoon jota jaetaan tietokirjoissa, joissa on oikeata tietoa,..."

        Wikipedian tiedot voidaan tarvittaessa päivittää vaikka tunnin välein.

        Tietokirjan tiedot ovat kenties vanhentuneet tunti sen jälkeen kun kirja tuli painosta.


      • niin ja ...
        epäile !! kirjoitti:

        On palsta taas täynnä toinen toistaan fiksumpaa saivartelijaa:)))

        Jatketaan saivartelua....

        "...muuten wikipedias ei perustu tietoon jota jaetaan tietokirjoissa, joissa on oikeata tietoa,..."

        Wikipedian tiedot voidaan tarvittaessa päivittää vaikka tunnin välein.

        Tietokirjan tiedot ovat kenties vanhentuneet tunti sen jälkeen kun kirja tuli painosta.

        Oikeat tietokirjat påivitetään tarvittaessa, voithan sä heittää tunnin välein wikipediaan mutuasi, et taas voi tehdä tietioon perustuvissa tietokirjoissa.

        wikipedian tiedot voivat siis olla aivan mitä sattuu, nyvin useoin tiedot ovat "tynkiä" ... joten tukeudu sinä wikiprdian epävarmuuteen, mä pysyn mieluummin tiedon valtavälillä saivartelematta!

        ei siis se päivitys vaan tiedon paikkansapitävyys!


      • älä ota enää !!
        niin ja ... kirjoitti:

        Oikeat tietokirjat påivitetään tarvittaessa, voithan sä heittää tunnin välein wikipediaan mutuasi, et taas voi tehdä tietioon perustuvissa tietokirjoissa.

        wikipedian tiedot voivat siis olla aivan mitä sattuu, nyvin useoin tiedot ovat "tynkiä" ... joten tukeudu sinä wikiprdian epävarmuuteen, mä pysyn mieluummin tiedon valtavälillä saivartelematta!

        ei siis se päivitys vaan tiedon paikkansapitävyys!

        "Oikeat tietokirjat påivitetään tarvittaessa,..blaablaa...et taas voi tehdä tietioon perustuvissa tietokirjoissa."

        Tuota...että niin kuin mitä ???

        Yritä nyt päättää voiko tietokirjaa päivittää vaiko eikö voi :)))


      • oliko vaikeaa
        älä ota enää !! kirjoitti:

        "Oikeat tietokirjat påivitetään tarvittaessa,..blaablaa...et taas voi tehdä tietioon perustuvissa tietokirjoissa."

        Tuota...että niin kuin mitä ???

        Yritä nyt päättää voiko tietokirjaa päivittää vaiko eikö voi :)))

        "Tuota...että niin kuin mitä ??? "

        jos kerrot wikipediaa voivan päivittää kerran tunnissa, oikeita tieto eepoksia voidaan taas päivittää tarvittaessa, ei ole aikarajoja.

        tietokijan voi siis päivittää aina tarvittaessa,
        oliko selvällä suomenkielellä kirjoitettu teksti liian vaikeaa sinun ymmärrettäväksesi,
        suomen kieli on tosin yksi maailman vaikeimmista ...

        yritä sinä jatkossa opetella ymmärtämään selvällä suomenkielellä kirjoitettua tekstiä!


      • korkki kiinni,nyt !!
        oliko vaikeaa kirjoitti:

        "Tuota...että niin kuin mitä ??? "

        jos kerrot wikipediaa voivan päivittää kerran tunnissa, oikeita tieto eepoksia voidaan taas päivittää tarvittaessa, ei ole aikarajoja.

        tietokijan voi siis päivittää aina tarvittaessa,
        oliko selvällä suomenkielellä kirjoitettu teksti liian vaikeaa sinun ymmärrettäväksesi,
        suomen kieli on tosin yksi maailman vaikeimmista ...

        yritä sinä jatkossa opetella ymmärtämään selvällä suomenkielellä kirjoitettua tekstiä!

        Sä olet uskomaton :))))))))))))))))


      • Kommentti.
        se luetun ymmärrys kirjoitti:

        "Mistähän löysit tiedon siitä, että joku muu kuin sinä on löytänyt tuon tiedon Wikipediasta, kuinka paljon tuulta täytyy olla, jotta Symphony tai Serenade keinuu."

        mitähän ajat tuolla taas takaa, etkö taaskaan ymmärtänyt lukeaasi, en ole edes väittänyt etsivänikään wikipediasta tuollaista asiaa, kerroin vain näkemykseni ettei kukaan siljafriikki ole lisännyt

        Tässä vielä kertauksena jonka sanotaan olevan opintojen äiti:
        "muuten wikipedias ei perustu tietoon jota jaetaan tietokirjoissa, joissa on oikeata tietoa, ehkäpä siellä wikipediassa ei ole ollut yhtään siljafriikkiä lisäämässä osuuttaan ....sehän selittää miksi siellä ei ollut hakemaasi "tietoa

        odottele jatkossa vain linkkejäsi, ethän sinä osaa omatoimisesti mitään, et edes ymmärrä lukemaasi tekstiä ...

        Poistamassasi viestissä tuo oli selvin sanoin ilmaistu. Sanoit tuosta 20 m/s, että wikipediassa voi tieto olla väärää. Joten sano nyt, mihin Wikipedian kohtaan tukeuduit.


      • ...
        korkki kiinni,nyt !! kirjoitti:

        Sä olet uskomaton :))))))))))))))))

        Suomenkieli on vaikeaa jos sitä ei ole koskaan viitsinyt opetella,
        pelaillut vain korkkien kanssa, se selittää jo paljon


      • ...
        Kommentti. kirjoitti:

        Poistamassasi viestissä tuo oli selvin sanoin ilmaistu. Sanoit tuosta 20 m/s, että wikipediassa voi tieto olla väärää. Joten sano nyt, mihin Wikipedian kohtaan tukeuduit.

        Wikipedian tietoihin ei ole luottamista, se ei ole tietosanakirjaan vaan yksittäisten ihmisten lisäämiin tuntemuksiin perustuvaa, wikipedia on todella onneton jos sieltä yrittää jotain tietoa kaivaa niin tulee teksti jutun olevan tynkä, voit lisätä itse siihen tarvittaessa, eli tuo wikipedian 20 m/s sekunnissa on jonkun yksittäisen henkilön lisäämä, eli tuota näkemystä ei ole mitään ukemassa. wikipedia ei ole tietosanakirja, en tukeudu mihinkään wikipedian kohtiin koska siihen ei voi täysin luottaa .

        ylläpito poistaa viestejä jos ne eivät täyä palstan ohjeistusta,
        en ole tällä palstalla tai muillakaan luotsina jotta voisin edes poistaa viestejä


      • Kommentti?
        ... kirjoitti:

        Wikipedian tietoihin ei ole luottamista, se ei ole tietosanakirjaan vaan yksittäisten ihmisten lisäämiin tuntemuksiin perustuvaa, wikipedia on todella onneton jos sieltä yrittää jotain tietoa kaivaa niin tulee teksti jutun olevan tynkä, voit lisätä itse siihen tarvittaessa, eli tuo wikipedian 20 m/s sekunnissa on jonkun yksittäisen henkilön lisäämä, eli tuota näkemystä ei ole mitään ukemassa. wikipedia ei ole tietosanakirja, en tukeudu mihinkään wikipedian kohtiin koska siihen ei voi täysin luottaa .

        ylläpito poistaa viestejä jos ne eivät täyä palstan ohjeistusta,
        en ole tällä palstalla tai muillakaan luotsina jotta voisin edes poistaa viestejä

        No mikä oli se metrilukema, joka siinä Wikipediassa mainittiin keinuttavan Symphonya tai Serenadea?


      • ...
        Kommentti? kirjoitti:

        No mikä oli se metrilukema, joka siinä Wikipediassa mainittiin keinuttavan Symphonya tai Serenadea?

        sää kattot wikipediasta jos se sinua noin kiinnostaa,
        en kuitenkaan luottaisi siihen tietoon,


      • kommenttiin
        Kommentti. kirjoitti:

        Se on tuo luetun ymmärtämisen vaikeus.

        Mistähän löysit tiedon siitä, että joku muu kuin sinä on löytänyt tuon tiedon Wikipediasta, kuinka paljon tuulta täytyy olla, jotta Symphony tai Serenade keinuu.

        Nyt odottelen linkkiäsi. Jää sekin satavarmasti saamatta. Kuten mistään mitään tietämättömällä venkoilijalla on toimintatapana. On vain suun soittoa ja sekin epävireisesti.

        Kuka on jonku jossai väittän löytäneen tuon tiero wikipediasta jonk perä huuteles, odottel linkkiäs kaikes rauhas, mut yrit ymmärttä myös lukemas teksti ni ei tarvis sit kysel enä tyhmi


    • btbtbtkmnhtö.45

      Yleensä pitää olla joku 24 m/s mutta kyllä 19 m/s jo vähän tuntuu mutta vaan vähän...

    • UK Matkustaja

      Kiitos btbtbtkmnhtö.45 !

      • taulukkotuulet

      • Näin on
        taulukkotuulet kirjoitti:

        Tuosta voi tsekata mitä tuuli vaikuttaa milläkin m/s lukemilla

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Boforiasteikko


        (vanhempi sukupolvi tuntee paremmin boforit)

        Muistellaanpa mitä merikorttieksperttimme sanoo: wikipediaan voi kuka tahansa laittaa mitä sontaa tahansa.

        Tosin hän ei ole kyennyt esittämään yhtä ainutta faktaa tuollekaan väitteelleen.


      • Boforitaulukko
        Näin on kirjoitti:

        Muistellaanpa mitä merikorttieksperttimme sanoo: wikipediaan voi kuka tahansa laittaa mitä sontaa tahansa.

        Tosin hän ei ole kyennyt esittämään yhtä ainutta faktaa tuollekaan väitteelleen.

        http://www.boat24.com/fi/service/beaufort/


      • niin on
        Näin on kirjoitti:

        Muistellaanpa mitä merikorttieksperttimme sanoo: wikipediaan voi kuka tahansa laittaa mitä sontaa tahansa.

        Tosin hän ei ole kyennyt esittämään yhtä ainutta faktaa tuollekaan väitteelleen.

        "Muistellaanpa mitä merikorttieksperttimme sanoo: wikipediaan voi kuka tahansa laittaa mitä sontaa tahansa."

        taas teki mielikuvitusesi tepposet ja lisäsit itsellesi mielesi mukaisen väritetyn lopun juttuun.

        Kyllähän sinä voit lisätä mitä vain tietämääsi asiasta wikipediaan, koska se on wikipedian toimintatapa, jokainen voi kokeilla toimiiko wikipedia näin esitetyllä tavalla, ei sen tarvitse olla nimimerkki "näin on" käsittelemää sontaa, aivan asiastakin voi lisätä itse tietoa wikipediaan, wikipedia ei liity kuitenkaan tietoon vaan lahinnä tietämyksiin.

        Olen hyvin kiitollinen siitä että nimimerkki "Näin on" jaksaa painottaa merikortin tarpeellisuudesta merenkulussa (laivamatkailussa), merikortin mukaanhan suunnitellaan aina reitti jota myötä laivat reiteillään päivittäin kulloinkin kulkevat, reittivaihtoehtojahan on usein monia ja niistä kulloinkin juuri merikortin avulla valitaan kullonkin se turvallisin


      • Näin on
        niin on kirjoitti:

        "Muistellaanpa mitä merikorttieksperttimme sanoo: wikipediaan voi kuka tahansa laittaa mitä sontaa tahansa."

        taas teki mielikuvitusesi tepposet ja lisäsit itsellesi mielesi mukaisen väritetyn lopun juttuun.

        Kyllähän sinä voit lisätä mitä vain tietämääsi asiasta wikipediaan, koska se on wikipedian toimintatapa, jokainen voi kokeilla toimiiko wikipedia näin esitetyllä tavalla, ei sen tarvitse olla nimimerkki "näin on" käsittelemää sontaa, aivan asiastakin voi lisätä itse tietoa wikipediaan, wikipedia ei liity kuitenkaan tietoon vaan lahinnä tietämyksiin.

        Olen hyvin kiitollinen siitä että nimimerkki "Näin on" jaksaa painottaa merikortin tarpeellisuudesta merenkulussa (laivamatkailussa), merikortin mukaanhan suunnitellaan aina reitti jota myötä laivat reiteillään päivittäin kulloinkin kulkevat, reittivaihtoehtojahan on usein monia ja niistä kulloinkin juuri merikortin avulla valitaan kullonkin se turvallisin

        "Wikipedian tietoihin ei ole luottamista, se ei ole tietosanakirjaan vaan yksittäisten ihmisten lisäämiin tuntemuksiin perustuvaa,"

        Niin, ja sitten se faktalinkki.

        Olet kyllä kuin mato koukussa. Kiemurtelua, vaan mihinkään ei pääse.


      • kyntäjä
        niin on kirjoitti:

        "Muistellaanpa mitä merikorttieksperttimme sanoo: wikipediaan voi kuka tahansa laittaa mitä sontaa tahansa."

        taas teki mielikuvitusesi tepposet ja lisäsit itsellesi mielesi mukaisen väritetyn lopun juttuun.

        Kyllähän sinä voit lisätä mitä vain tietämääsi asiasta wikipediaan, koska se on wikipedian toimintatapa, jokainen voi kokeilla toimiiko wikipedia näin esitetyllä tavalla, ei sen tarvitse olla nimimerkki "näin on" käsittelemää sontaa, aivan asiastakin voi lisätä itse tietoa wikipediaan, wikipedia ei liity kuitenkaan tietoon vaan lahinnä tietämyksiin.

        Olen hyvin kiitollinen siitä että nimimerkki "Näin on" jaksaa painottaa merikortin tarpeellisuudesta merenkulussa (laivamatkailussa), merikortin mukaanhan suunnitellaan aina reitti jota myötä laivat reiteillään päivittäin kulloinkin kulkevat, reittivaihtoehtojahan on usein monia ja niistä kulloinkin juuri merikortin avulla valitaan kullonkin se turvallisin

        "...merikortin mukaanhan suunnitellaan aina reitti jota myötä laivat reiteillään päivittäin kulloinkin kulkevat, reittivaihtoehtojahan on usein monia ja niistä kulloinkin juuri merikortin avulla valitaan kullonkin se turvallisin"

        Esim. HKi/Turku - Tukholma välillä ei ole montaa reittivaihtoehtoa.

        Miten merikartasta voi päätellä mikä reitti on turvallisin ??


      • Näin on
        kyntäjä kirjoitti:

        "...merikortin mukaanhan suunnitellaan aina reitti jota myötä laivat reiteillään päivittäin kulloinkin kulkevat, reittivaihtoehtojahan on usein monia ja niistä kulloinkin juuri merikortin avulla valitaan kullonkin se turvallisin"

        Esim. HKi/Turku - Tukholma välillä ei ole montaa reittivaihtoehtoa.

        Miten merikartasta voi päätellä mikä reitti on turvallisin ??

        Just. Sen ekspertin mielestä ne käy kait aina joka päivä siirtämässä kaapelia kulloinkin suunnitellun reitin mukaiseksi.

        Niin, ja Suomenlinnan lautallahan melkein kaikki työaika kuluu reittisuunnitteluun. Ja kaapelin siirtoon.


      • Linkkisi:
        Näin on kirjoitti:

        "Wikipedian tietoihin ei ole luottamista, se ei ole tietosanakirjaan vaan yksittäisten ihmisten lisäämiin tuntemuksiin perustuvaa,"

        Niin, ja sitten se faktalinkki.

        Olet kyllä kuin mato koukussa. Kiemurtelua, vaan mihinkään ei pääse.

        http://www.boat24.com/fi/service/beaufort/


      • Näsäviisaalle:
        kyntäjä kirjoitti:

        "...merikortin mukaanhan suunnitellaan aina reitti jota myötä laivat reiteillään päivittäin kulloinkin kulkevat, reittivaihtoehtojahan on usein monia ja niistä kulloinkin juuri merikortin avulla valitaan kullonkin se turvallisin"

        Esim. HKi/Turku - Tukholma välillä ei ole montaa reittivaihtoehtoa.

        Miten merikartasta voi päätellä mikä reitti on turvallisin ??

        "Miten merikartasta voi päätellä mikä reitti on turvallisin ?"

        merikortin mukaan valitaan se turvalisin, ei merikortista voikkaan päätellä mikä on turvallisin, sen mukaan vain valitaan kulloinkin se turvallisin


      • Kysyn vaan
        Näsäviisaalle: kirjoitti:

        "Miten merikartasta voi päätellä mikä reitti on turvallisin ?"

        merikortin mukaan valitaan se turvalisin, ei merikortista voikkaan päätellä mikä on turvallisin, sen mukaan vain valitaan kulloinkin se turvallisin

        Blaa blaa blaaaa.

        Harva kait nykyisin merikorttiin mitään reittisuunnitelmia tekee. On paljon hienompiakin välineitä ja osaavat myös laskea.

        Mistä tietää etukäteen, mikä on turvallisin?


      • Madolle koukkuun
        Näin on kirjoitti:

        "Wikipedian tietoihin ei ole luottamista, se ei ole tietosanakirjaan vaan yksittäisten ihmisten lisäämiin tuntemuksiin perustuvaa,"

        Niin, ja sitten se faktalinkki.

        Olet kyllä kuin mato koukussa. Kiemurtelua, vaan mihinkään ei pääse.

        Huomaatko, sinun on pakko kehua iteäsi, miksi!
        Eiköhän se kerro enemmänkin itsesi nielleen matosi koukun kera.
        Mato vatsasi pojalla kiemurrellen, et koskaan osaa lopettaa ajoissa,
        aina pakko yeittää sanoa viimeinen sana vaikka ei mitään sanottavan arvoista enää olisikaan annettavana.

        jos asia olisi kuten luulet , ei sinulla olisi taevetta tälläisiin:

        "Olet kyllä kuin mato koukussa. Kiemurtelua, vaan mihinkään ei pääse."

        "Just. Sen ekspertin mielestä ne käy kait aina joka päivä siirtämässä kaapelia kulloinkin suunnitellun reitin mukaiseksi."

        "Niin, ja Suomenlinnan lautallahan melkein kaikki työaika kuluu reittisuunnitteluun. Ja kaapelin siirtoon"

        mitähän yrität tavoitella noilla lausumilla, ei niitä edes pätemiseksi voi laskea.
        oliskohan jotain lapsen omaista kiukuttelua joka on ollut jo pitkään ominaista kommenteissasi,


      • vastataan
        Kysyn vaan kirjoitti:

        Blaa blaa blaaaa.

        Harva kait nykyisin merikorttiin mitään reittisuunnitelmia tekee. On paljon hienompiakin välineitä ja osaavat myös laskea.

        Mistä tietää etukäteen, mikä on turvallisin?

        "Mistä tietää etukäteen, mikä on turvallisin?"

        oletko koskaan kuullut sellaisista kuin erinäiset ennusteet,
        -muunmuassa sääolosuhteisiin liittyvät.
        -Muut käytössä olevat ajankohtaiset tiedotteet

        sinä et ilmeisesti tee mitään etukäteen, vaan vasta sitten kun on liian myöhäistä


      • ,,,,
        Kysyn vaan kirjoitti:

        Blaa blaa blaaaa.

        Harva kait nykyisin merikorttiin mitään reittisuunnitelmia tekee. On paljon hienompiakin välineitä ja osaavat myös laskea.

        Mistä tietää etukäteen, mikä on turvallisin?

        "Harva kait nykyisin merikorttiin mitään reittisuunnitelmia tekee. On paljon hienompiakin välineitä ja osaavat myös laskea"

        eipä ole väitettykään tehtävän merikorttiin, vaan on sanottu merikortin avulla, nykyäänhän nuo merikortit ovat digitaaliisia satelliittiin tukeutuvia "hienoja välineitä".

        Olisi se hienoo jos edes joskus ymmärtäisit lukemasi,
        ettei sitä joka kerta aina tarvitsisi rautalangasta vääntää


      • merikorttiexpertti
        Näin on kirjoitti:

        Muistellaanpa mitä merikorttieksperttimme sanoo: wikipediaan voi kuka tahansa laittaa mitä sontaa tahansa.

        Tosin hän ei ole kyennyt esittämään yhtä ainutta faktaa tuollekaan väitteelleen.

        "Muistellaanpa mitä merikorttieksperttimme sanoo"
        kerrotaan sinulle ettei tuo haittaa ketään, sinulle on tullut pakkomielle merikorttiexpertistä, et voi elää ilman häntä, ilman tuota innoiitajaasi palstan keskusteluissa olisit yhtä kuin kuollut.
        Tosin et ole ihaillessasi merikorttiexperttiäsi pystynyt antamaan keskusteluille mitään sisältöä, olet yleensä suistamassa keskusteluja pois keskustelun aiheesta ihaillessasi esikuvanasi pitämääsi merikorttiexperttiä


      • The Hevoset
        Näsäviisaalle: kirjoitti:

        "Miten merikartasta voi päätellä mikä reitti on turvallisin ?"

        merikortin mukaan valitaan se turvalisin, ei merikortista voikkaan päätellä mikä on turvallisin, sen mukaan vain valitaan kulloinkin se turvallisin

        Ööö...tota...ei voi päätellä mutta sen mukaan valitaan turvallisin ??


      • Kertaust pyynnöstäsi
        The Hevoset kirjoitti:

        Ööö...tota...ei voi päätellä mutta sen mukaan valitaan turvallisin ??

        "vastataan 16.11.2012 17:34"

        ""Mistä tietää etukäteen, mikä on turvallisin?"

        oletko koskaan kuullut sellaisista kuin erinäiset ennusteet,
        -muunmuassa sääolosuhteisiin liittyvät.
        -Muut käytössä olevat ajankohtaiset tiedotteet"

        Tyhmää on helppo esittää kun et muuhun kykene, eikö vain!


      • The Hevoset
        Kertaust pyynnöstäsi kirjoitti:

        "vastataan 16.11.2012 17:34"

        ""Mistä tietää etukäteen, mikä on turvallisin?"

        oletko koskaan kuullut sellaisista kuin erinäiset ennusteet,
        -muunmuassa sääolosuhteisiin liittyvät.
        -Muut käytössä olevat ajankohtaiset tiedotteet"

        Tyhmää on helppo esittää kun et muuhun kykene, eikö vain!

        Tähän minä etsin suomennosta:

        "merikortin mukaan valitaan se turvalisin, ei merikortista voikkaan päätellä mikä on turvallisin, sen mukaan vain valitaan kulloinkin se turvallisin"


      • Kertaust pyynnöstäsi
        The Hevoset kirjoitti:

        Tähän minä etsin suomennosta:

        "merikortin mukaan valitaan se turvalisin, ei merikortista voikkaan päätellä mikä on turvallisin, sen mukaan vain valitaan kulloinkin se turvallisin"

        Niin, mitä epäselvää tuossa oli, selvästi mainittu, ettei merikortista voi päätellä turvallisinta, se turvallisin valitaan merikortin perusteella sää olosuhteiden ja muiden tiedossa olevien asioiden perusteella

        Kuten tuossa jo ehdein kerratakin, mutta näin rautalangasta vielä puupäälle uudelleen, ei se siitä miksikään muuttunut!


      • ut44
        Kertaust pyynnöstäsi kirjoitti:

        Niin, mitä epäselvää tuossa oli, selvästi mainittu, ettei merikortista voi päätellä turvallisinta, se turvallisin valitaan merikortin perusteella sää olosuhteiden ja muiden tiedossa olevien asioiden perusteella

        Kuten tuossa jo ehdein kerratakin, mutta näin rautalangasta vielä puupäälle uudelleen, ei se siitä miksikään muuttunut!

        Voi jestas, onko pitkäkin putki menossa ???


      • to pe lius
        Kertaust pyynnöstäsi kirjoitti:

        Niin, mitä epäselvää tuossa oli, selvästi mainittu, ettei merikortista voi päätellä turvallisinta, se turvallisin valitaan merikortin perusteella sää olosuhteiden ja muiden tiedossa olevien asioiden perusteella

        Kuten tuossa jo ehdein kerratakin, mutta näin rautalangasta vielä puupäälle uudelleen, ei se siitä miksikään muuttunut!

        Ei siinä puhuttu säästä yms, sanaakaan.

        Uskomaton satusetä, lisäilet tekstiä ja väität että näinhän minä sanoin:))))))))))


      • Juku!
        Kertaust pyynnöstäsi kirjoitti:

        Niin, mitä epäselvää tuossa oli, selvästi mainittu, ettei merikortista voi päätellä turvallisinta, se turvallisin valitaan merikortin perusteella sää olosuhteiden ja muiden tiedossa olevien asioiden perusteella

        Kuten tuossa jo ehdein kerratakin, mutta näin rautalangasta vielä puupäälle uudelleen, ei se siitä miksikään muuttunut!

        Ihan kuten Estonialla aikoinaan tehtiin. Niinkö?

        Koska sulta tulee todellista viisautta? Jälkiviisautta ja selittelyä riittää.


    • pah! urpot!

      Tota, onks tää ihan oikeesti todellista!!! Tyhmää sakkia ku mikä kun ei edes kysymykseen osaa vastata, vaan alkaa väntämään kättä jostain ihan muusta :DDD LMAO!!!

      • Vastattu on

        Paitsi että jo heti ensimmäinen vastaus oli tyhjentävä. Sinä vaan et tainnut ymmärtää asian syvintä olemusta.


    • merimatka

      Helsinki-Tukholma reitillä välillä Helsinki-Maarianhamina Silja Serenadella ja Symphonyllä voi tuntea pienehköä merenkäyntiä jos tuuli käy kaakosta-etelästä-lounaasta tai lännestä 14 m/s - 16 m/s. Merenkäynti voi paikoin olla kohtalaista samoilla tuulen suunnilla 17 m/s-20 m/s.. Myrskyn rajan ylittävä tuulennopeus edellä mainituista suunnista voi aiheuttaa paikoin huomattavaa merenkäyntiäkin.

      Edellä mainituissa tapauksissakin keinumiseen vaikuttaa paljon laivan suunta aallokkoon nähden (eli tullaanko Helsingistä vai Maarianhaminan suunnasta).

      Nykyään nuo hiljentävät nopeutta aika huomattavastikin normi matkanopeudesta (16-20 solmua) jopa 7-9 solmuun kovimmissa keleissä matkustusmukavuuden ja turvallisuuden takaamiseksi.

      Luoteis-Pohjois-koilis tuuli vaatii jo myrskylukemia, että nuo alkavat selkeästi keinua tuolla Hel-Mar välillä, koska aallokko ei kerkeä oikein pienemmissä tuulissa kehittymään noin suurta laivaa selkeästi keinuttavaksi, syynä Suomen rannikon olo reitistä n. 20 päässä pohjoisessa. Toisaalta välillä Maarianhamina-Tukholma juuri nämä pohjoiset tuulensuunnat saavat Ahvenanmerellä kaakkois-tuulen lisäksi aikaan suurimmat aallot, mutta Ahvenanmeren ylitys on kyllä aika lyhyt.



      Mitään maksimituulen rajaa ei ole annettu merelle lähdön rajaksi, koska turvallisuuteen vaikuttaa oleellisesti muut seikat eikä joku maksituuli-raja ottaisi huomioon sitä mistä suunnasta tuulee ja mistä suunnasta laivan kulkusuuntaan nähden, laivan keulaportti ratkaisuja,,(jokaisessa on nykyään 3 vesitiivis keulaportti näillä merillä ja keulavisiirejä a'la Estonia edustaa enää lähinnä Mariella ja Rosella sekä St. Peters Linen Princess Anastasia) eikä kulloisenkin reitin mahdollisia riskitekijöitä.

      Keinuminen ei ole riskitekijä muutakuin lähinnä ihmisten horjahtelujen sekä mahd. liikkuvaan pääsevien tavaroiden ja lastin osalta. Tätä riskiä voidaan hallita ja estää toteutumasta mm. huolellisella autojen kiinnityksellä ja sijoittelulla sekä nopeutta hiljentämällä. Turku-Tukholma reitillä voi olla 30 m/s länsimyrsky eikä saaristossa keinuta silloin yhtään, Ahvenanmerelläkin tuo tuulensuunta on sellainen, ettei aallokko pääse kasvamaan juuri 3 metriä korkeammaksi. Toisaalta saaristossa taas myrsky luo omat huomioon otettavat asiat, esim. laivan sortaminen sivuttain sivu-tuulessa.

      Suurin keskimääräinen aallonkorkeus Hel-Maarianhamina välillä voi olla jotain 7,5 metriä, jolloin suurimmat ovat n. 13 metrisiä. Tämä lähinnä kaakkois-etelä-lounais-länsi myrskyillä mahdollista.

      Normaali myrskyaallokko on Helsinki-Maarianhamina väillä (vaikka siellä ei myrskyn vuoksi käytäisi, koska satamaan ajo on tietyillä tuulilla riskitekijä) n. 5 - 6 metriä, jolloin 1 aalto sadasta voi olla n. 10 metriä korkea.

      Tässä vastaus vanhaan aloitukseen, kun näytti ettei aloittaja kovin selkeää vastausta ollut monelta saanut.

      • merimatka

        Korjaus

        "Suomen rannikon olo reitistä n. 20 päässä pohjoisessa." .. eli tarkoitin n. 20 km päässä pohjoisessa reitiltä ja toisaalta Hangon jälkeen suht tiheä saaristo aina Maarianhaminaan asti on pohjoisessa aika lähellä reittiä.

        Ja myrskytuulen raja josta alussa puhuin, on 21 m/s 10 min keskimääräinen tuulen nopeus.


      • merimatka
        merimatka kirjoitti:

        Korjaus

        "Suomen rannikon olo reitistä n. 20 päässä pohjoisessa." .. eli tarkoitin n. 20 km päässä pohjoisessa reitiltä ja toisaalta Hangon jälkeen suht tiheä saaristo aina Maarianhaminaan asti on pohjoisessa aika lähellä reittiä.

        Ja myrskytuulen raja josta alussa puhuin, on 21 m/s 10 min keskimääräinen tuulen nopeus.

        Korjaus vol 2.

        "Nykyään nuo hiljentävät nopeutta aika huomattavastikin normi matkanopeudesta (16-20 solmua) jopa 7-9 solmuun kovimmissa keleissä matkustusmukavuuden ja turvallisuuden takaamiseksi. "

        Otetaan tuo matkustusmukavuuden takaaminen pois ja vaihdetaan se "matkustusmukavuuden parantamiseksi"... sillä kyllähän jollekin 1000-2500 matkustajasta 5-6 metrisessä aallokossa tapaa matkapahoinvointia tulla.. vaikka kuinka ajettaisiin hiljaa ja vakaajat päällä. Nousee ja laskee, ehkä jonkin verran sivuttainkin keinuu noissa lukemissa silloin joka tapauksessa.

        Matkapahoinvointi pilleri (apteekista saatava, unohda luontaistuotteet tässä kohtaa) kannattaa ottaa noin tunti ennen lähtöä eikä sen kanssa kannata nauttia alkoholia.


    • Niin-metsä-vastaa

      Hienoa. Paljon pulinaa, tietoa ei oikeastaan yhtään.

      Olihan kyllä kysymyskin järjetön.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      2
      14881
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3069
    3. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3066
    4. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3065
    5. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3065
    6. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3064
    7. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3064
    8. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3060
    9. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3055
    10. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3054
    Aihe