Farmasian apteekkiajan oppilaat/valmiit farmaseutit herätys!

auttakaaoikeasti!

Hei

Minulla on pieni ongelma ammattini suhteen. Olen valmistunut syyskuussa farmaseutiksi, mutta en osaakaan työtä.Lähdin luottavaisin mielin apteekkiin työelämään, mutta saan satunnaisesti kuitenkin toistuvasti palautetta esimieheltä reseptin käsittelystä. Tällä tarkoitan sitä, että joskus olen vanhingossa toimittanutkin yli 3 kuukauden annoksen erikoiskorvattavasta lääkkeestä ja Kelalta on tullut huomautus. Toinen esimerkki oli sellainen, että en ollut huomannut iterointia ja apteekille tuli taas kelalta sakkomaksu.

Haluaisinkin kysyä nyt teiltä, että miten minun tulisi ryhdistäytyä? Tarkoitan tällä sitä, että tarvitsen selkeästi/hyvän ohjenuoran, kun otan reseptin vastaan, mitä tarkastan ja missä vaiheessa? Tiedän, että olisi pitänyt hioa jokin järjestys reseptin toimittamiselle jo aiemmin. Tyhmä kun olin en tehnyt tätä! Missä kohdin apteekki voi saada sakkomaksuja kelalta eli mitkä ovat oikeasti niitä pahimpia sudenkuoppia???? Mulla ei ole enää varaa mokata!!!!! Apteekkari on ollut vihainen näistä virheistä!!!! Pelkään potkuja ja ihan sopimattomuuttanikin alalle. Nyt toivon erittäin paljon asiallisia vastauksia tähän ongelmaan, jotta pystyisin oikeasti työskentelemään farmaseuttina, kun kuitenkin opiskelin siihen jo reilu 3 vuotta! Autattehan minua! Kiitos jo etukäteen auttajille! Toivon, että vittuilijat eivät sotkeennu tähän!!!!

Esim.
1. Ota resepti vastaan
2. Pyydä kela-kortti ja tarkista korvattavuudet(numerot)/korvattavuuksien voimassa olevat kuukaudet
3.Kirjoita resepti
-huomio ei korvattavat valmisteet: ehkäisypillerit, rasvat (joissa ei merkintää:pitkäaikainen ihosairaus), mirena (ellei määrätty yksityisellä lääkäriasemalla), ravintolisät, vitamiinit Mitä muuta?
4.kun laitat tarran, tarkista vielä reseptin laatu
5. tarkista että olet toimittamassa 3 kuukauden annoksen (poikkeukset erikseen ei korvattavissa)
6. jos erityiskorvattava, oletko katsonut toimitusvälin?
7. liimaa tarra
8. kurkkaa vielä kerran oliko resepti iteroitu, jos oli tarkista, että resepti oikeasti ok toimittaa?

Ja tyhmiä kysymyksiä vielä, mistä kaikesta Kela voi lähettää apteekille sen sakkomaksun? Minkä suhteen farmaseutin, pitää olla super tarkka?

Näitä ovat ainakin iteroinnit, erityiskorvattavuuksien toimitusvälit, saa toimittaa maksimissaan 3 kuukauden lääkkeet kerralla? Mitä muuta listaan kuuluu?

1

243

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 20 + 3

      Käytä sitä ohjelmassa olevaa laskuria, sillä voi laskea myös omituisemmat annostelut. Esimerkiksi sytostaatti jota annostellaan kerran kerran kuukaudessa on 0.25 annosta per viikko.
      2x30=60 0.5 tablettia vuorokaudessa tekee 4 kuukautta.
      Se 50€ sakko tulee kalliista lääkkeestä, halvoista ne eivät maksa sitä kelan osuutta. Pienin vähennys oli 97 senttiä ja olivat vielä lähettäneet sieltä kirjeenkin. :p
      Iteroinnista ei käsittääkseni tule kuin haukut, silloin kun kyseessä on esim. diapamit joista on mopo lähtenyt. Sitäpaitsi jos sekakäyttäjä voi olla toooodella uhkaava ja en ainakaan halua veristä ruiskua kurkkuuni, kun kaveri on refloissa.
      Tässä kohtaa kannattaa valehdella ettei sitä ole varastossa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 107
      2092
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      56
      1966
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1905
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1677
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      20
      1608
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      12
      1398
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      26
      1340
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      11
      1326
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      15
      1321
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1262
    Aihe