Jouluna yksin?

2xjoukukinkku

Joulu lähenee. Miten aiot viettää joulua yksin? Minne yksinäisen kannattaisi jouluna matkustaa?
Tuntuu että kaikki lomatarjoukset on kahdelle henkilölle. Samoin myös kaikkea tavaraa saa halvemmalla, kun ostaa vähintään kaksi!
Yksinäisille ei ole mitään tarjolla. Yksinäisyys jopa maksaakin enempi!

64

4697

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Liiza5

      Sama ongelma. Haluan lähteä matkalle, mutta jo ennen Joulua ja ei enää edes huvita katsella matkoja eikä mikään muukaan. Voiskohan jonkun ihan randomin kanssa lähteä? Mies tai nainen ihan sama. Mistä niitä haetaan?

      • +87435

        Esim täällä http://keskustelu.suomi24.fi/debate/3847 voi etsiä matkaseuraa. Ystäväni löysi tuota kautta seuraa etelän lomalle ja on he ovat ollet matkankin jälkeen yhteydessä eli kaikki meni hienosti.


    • maassa rauha...

      En tiedä minne kannattaisi matkustaa. Itsellä ei sellaiseen taloudellisesti mahdollisuutta. Noh, ehkä johonkin jouluristeilyyn saattaisi rahat riittää...

      Olen ollut jo useana jouluna yksin. Jonkun kerran olen osallistunut sellaiseen yksinäisten joulujuhlaan aattona. Se on ollut uskonnollinen, mutta olen siitä selvinnyt, vaikka ateisti olenkin. Noissa aaton juhlissa on ollut ihan mukava tunnelma ja ovat täysin ilmaisia. Voin suositella, jos yksinolo esim juuri aattona tuntuu ylivoimaiselta, eikä uskonnollisuus haittaa.

      • Keissa

        Ainakin pääkaupunkiseudulla on näitä yskinäisille tarkoitettuja juttuja, mutta pinillä paikkakunnilla ei niitä tiada olla jos ei halua mennä kirkkoon yömessuun ja vespereihin.
        En vielä stressaa moisella ajatuksella itseäni.


      • Kengu

        Hei,
        risteily on ihan mukava ja edul.vaihtoehto.Ainakin saa syödä aattona ja joulupäivänä jouluaterian seisovasta pöydästä. Ruoka oli hyvää ja juomat kuuluivat pakettiin.Itse olin jouluristeilyllä 2v.sitten ja mukava kokemus oli.


    • Olen kotona ja tuijotan seinää. Tai telkkaria. Ei ole joulu mieltä enkä aio ostaa mitään joulun liittyvää. Kahdeksas joulu yksin. joka murhaajilla on parempi joulu vankilassa kin mulla täällä.

      • Anonyymi

        Niin minä olen 1 mainen ja haluan joulun joku kanssa


    • ...

      Varmaan herkuttelen ja juon viiniä tai glögiä, sytytän kynttilän ja kuuntelen musiikkia. Käyn hautausmaalla. Valvon.

    • Man with no name

      Syön jouluruokia paitsi kinkusta en oikein tiedä
      Käyn haudoilla ja ehkä joulukirkossakin

    • joulutoN

      Yksin istun taas kotona joulun. Kuuntelen kellon tikitystä.. Minulla se menee niin etten voi lähteä mihinkään yksinäisten joulunviettoon tms. koska se vain pahentaa oloa. Ihmisten näkeminen kai muistuttaa vain siitä mistä olen jäänyt paitsi. Yritän vain selvitä jotenkin pyhien yli. Toivottavasti muilla parempi mieli jouluna.

    • Pois menossa

      Hirttoköyden virittelyyn ja oikeaan tunnelmaan virittäytymiseen menee joulunalusviikko.

      • autumn mist

        Jos olen yksin, teen jouluruokia, käyn saunassa ja katson jouluohjelmia telkasta. Varmaan paketoin kissalleni jonkun kiva yllätyksen, eli aivan yksin ei tarvitse olla :)

        Toinen vaihtoehto on mennä vanhempieni luokse käymään, mutta kissan kanssa on vähän hankala sinne mennä ja he asuvat aika kaukana ja on väsyttävää matkustaa jouluruuhkissa. Saa nähdä. Kutsua ei ole ainakaan vielä tullut sinne päin.


      • s..

        kuulostaa pahalta,tosin itsekin olin yks päivä niin huonossa jamassa,että olisin voinu hypätä junan alle,mutta en mä voi,kun tuo tyttönen mua tarvitsee.jos tyttöä ei olisi,niin ei muakaan.


      • Pois menossa
        s.. kirjoitti:

        kuulostaa pahalta,tosin itsekin olin yks päivä niin huonossa jamassa,että olisin voinu hypätä junan alle,mutta en mä voi,kun tuo tyttönen mua tarvitsee.jos tyttöä ei olisi,niin ei muakaan.

        Ei minusta tunnu pahalta, kaikki on selvää. Ei ole enää mitään tavoittelemisen arvoista taikka saavutettavaa jäljellä, ja paras ikäkin on jo ohi. Paras joululahja jonka voin saada on lähtö täältä.


      • s..
        Pois menossa kirjoitti:

        Ei minusta tunnu pahalta, kaikki on selvää. Ei ole enää mitään tavoittelemisen arvoista taikka saavutettavaa jäljellä, ja paras ikäkin on jo ohi. Paras joululahja jonka voin saada on lähtö täältä.

        mieti vielä.ehkä kannattaa vielä yrittää.mullakin on kokoajan paha olla,mutta en mä voi lähteäkään,kun on tuo tyttönen.muita ei olekkaan,kukaan ei välitä eikä halua olla mun kanssa missään tekemisissä.yksinäisyys on musertavaa,enhän mä voi lapsellekaan huoliani kertoa.tää masennus on ihan perseestä,kauheaa,kaikki energia menee siihen,että yrittää pitää itsensä kasassa.


      • dogtor.

        Hanki nyt jo hoitoa itselles ihan oikeasti. Joka palstalla käyt tätä häiriintynyttä juttuasi jankuttamassa.


      • s..
        dogtor. kirjoitti:

        Hanki nyt jo hoitoa itselles ihan oikeasti. Joka palstalla käyt tätä häiriintynyttä juttuasi jankuttamassa.

        älä sano noin rumasti.sä oot ilkeä


      • last chrismas
        s.. kirjoitti:

        mieti vielä.ehkä kannattaa vielä yrittää.mullakin on kokoajan paha olla,mutta en mä voi lähteäkään,kun on tuo tyttönen.muita ei olekkaan,kukaan ei välitä eikä halua olla mun kanssa missään tekemisissä.yksinäisyys on musertavaa,enhän mä voi lapsellekaan huoliani kertoa.tää masennus on ihan perseestä,kauheaa,kaikki energia menee siihen,että yrittää pitää itsensä kasassa.

        tiedän fiiliksen! energiaa ei ole, mutta pakko taistella, että jotenkin pysyy järjissään. jouluna en ole tervetullut minnekään, ei kutsuja, eikä kortteja tule, eron jälkeen jäin totaalisti yksin, exä puhui kavereille, ystäville ja kaikille mahdollisille tahoille asiat niin päin, että minä olen paha, vaikka hän itse oli se psykopaatti. no, eipä tarvitse varoa, että tulisi musta silmä, joten ehkä yksinäinen joulu on vaan kestettävä ja jotenkin pidettävä kulissi pystyssä, että näin. mutta jouluihmisenä tämä aika on vaan todella raskasta. joulu on kuitenkin aikaa jolloin on ollut tapana tavata sukulaisia ja ystäviä, nyt ne ovat vaan hävinneet kaikki..


      • mikssynnyin

        sama täällä kun pääsis, äkkiä pois tästä sairaasta MAAILMASTA.


      • Anonyymi
        last chrismas kirjoitti:

        tiedän fiiliksen! energiaa ei ole, mutta pakko taistella, että jotenkin pysyy järjissään. jouluna en ole tervetullut minnekään, ei kutsuja, eikä kortteja tule, eron jälkeen jäin totaalisti yksin, exä puhui kavereille, ystäville ja kaikille mahdollisille tahoille asiat niin päin, että minä olen paha, vaikka hän itse oli se psykopaatti. no, eipä tarvitse varoa, että tulisi musta silmä, joten ehkä yksinäinen joulu on vaan kestettävä ja jotenkin pidettävä kulissi pystyssä, että näin. mutta jouluihmisenä tämä aika on vaan todella raskasta. joulu on kuitenkin aikaa jolloin on ollut tapana tavata sukulaisia ja ystäviä, nyt ne ovat vaan hävinneet kaikki..

        Kyllä minulle tapahtui ihan sama.

        Ja se tunnu paha.


    • Jouluna kotona

      Jouluna yksin? Kyllä vain, tai ainakin melkein eli kolmen kissan kanssa. Ihana rauha, kissat kehräävät vatsat kinkusta pulleina.
      Ja parasta on, kun saa katsella sivusta muiden joulutohinaa, hikipäässä rehkitään ja kiirehditään joka paikkaan. kiitos ei minulle sitä hullunmyllyä!

    • MisMieOon

      Todennäköisesti pakkojoulu maalla vanhempien kanssa, olisin mielummin yksin kotona.

    • miesilmanhistoriaa

      Ensimmäinen joulu ilman avovaimoa. Vanhempien ja siskojen kanssa se taitaa mennä. Käyn vaarin haudalla ja kävelyllä vanhempien koiran kanssa. Illalla ehkä joku joululeffa. Siinä se aatto on. Joulupäivänä sitten kaverien kanssa baariin, vaikka viime aikoina on tuntunut, että oikea paikka olisi vaarin seurassa..

      • miesilmanhistoriaa

        Mutta hymyillen siitäkin selvitään.


    • Nvm55

      Kyllähän kaikki yksinäiselle on kalliimpaa, mutt silti aion lähteä laivalle jouluksi, sitä varten olen säästää kituuttanut työttömyyskorvauksista. Sukulaisiin en jaksa lähteä ja kotona en saa rauhassa olla yksin, joku sukulainen tulee kuitenkin kutsumatta kylään, joten karkaan laivalle.

    • joulurauha

      Eihän se joulu ole kuin yksi pyhä muiden pyhäpäivien tapaan. Joissakin perheissä riidellään rankemmin kun koko vuoden aikana, joissakin nautitaan jouluvaloista ja kinkusta.
      Mikä ihmisiä vaivaa kun oma seura ei kelpaa. Saa valvoa ja nukkua ihan omassa rytmissään ja levätä vuoden rasituksista. Niin - jos et rakasta itseäsi kuinka pystyt muitakaan rakastamaan.

    • Joulu todennäköisimmin menee yksin omassa kotikolossa, jos en vanhempien luokse lähde. Saapa nähdä. Joka tapauksessa kyseinen juhla on minulle rauhoittumisen aikaa, jätän suosiolla kulutusjuhlan ja lahjastressin muille.

    • joulu on mennyttä

      Hei, mutta joulu on tasan tarkasti KAKSI päivää, sen kestää vaikka päällään seisten.

      Silloin kun olen voinut viettää joulun yksin, olen varannut jotain erikoisempaa ruokaa ja siivonnut huushollin, pimeä vuodenaika ei innosta oikein mihinkään, mutta muulloin juhlapyhiksi haalin tekemistä, rästihommat on vakio, käsityöt ja valokuvien digitointi esimerkiksi, joskus kevyet sisustusjutut, enkä pidä varsinaisesti juhlaa ja sopisi se jouluunkin, jos vain on sillä fiiliksellä.

      Television ja radion pidän kiinni, koska ne saavat olon tuntumaan yksinäiseltä, tylsistymisen varalta haen kirjastosta leffoja, kirjoja ja muusiikkia, joissa riittää valinnanvaraa. Koen harvoin yksinelämisestä alakuloa.

      • Nipsutin

        Itsekkin olen joulun yksin,lapsoset ovat isänsä luona joulun.Vanhimmat lapset käyvät kyllä.Käyn hakemassa kirjastosta lukemista ja käyn joulukirkossa.Teen joulu ruuat itse ,mutta maltillisesti,kun ei ole montaa syöjää.


    • miesyksin50

      Yksin tuo taitaa mennä, mukavan ja eloisan naisen kanssa kun saisikin viettää joulunpyhät kahden, se olisi mukavaa. Kinkunpaistoa, saunaa ja kynttilöitä poltellen, sepä olisi kivaa. Mutta saahan sitä haaveilla.

    • sa.

      niin saa.ja kukaan ei huoli naista jolla on lapsi ja jos nainen vielä sattuu olemaan ruma,niin yksin jää loppuelämäkseen.no,onneksi on se lapsi,joulu lapsen kanssa on mukava.

    • ei ahdista

      yksin ihan mukavaa, sillä on kokemusta jopa kahdesta parisuhteesta, eipä ollut kuin ikäviä kokemuksia parisuhteissa..

      • 907845

        Niin, yksin on ehdottomasti parempi olla kuin huonossa parisuhteessa. Vaikka olen itsekin usein yksinäinen, olen ehdottomasti nyt paljon onnellisempi kuin väkivaltaisen psykopaatti-exän kanssa. Yksi joulu meni ensiavussa, kiitos hänen...


    • jouluton

      Mä varmaa tee jouluna muuta kun toivon sen olevan pikaisesti ohi. En osta joulukrääsää pienen pientäkään, enkä siihen liittyvääkään..tv lienee poissa käytöstä ,kun sieltä tulee kohta joulumainoiksia.. Ensmäinen joulu täysin keskenäni ja ilman sivullisia aineita tuskin siitä tällä kertaa yli pääsen..ehkä sitten seuraava joulu paempi

    • ygsin

      Olen elellyt yksin iät ja ajat ja viettänyt ainakin 10 joulua yksin. En halua mennä sukulaisten nurkkiin, nukkumaan olohuoneen lattialle ja kuunteleen niiden stressiriitoja, olemaan säälin kohde. Yksinolo ahdistaa hieman näin etukäteen ajateltuna, mutta sitten kun joulu on, on ihan mukava kun ei tarvitse mennä kuntosalille eikä tehdä muutakaan tavallista. On kiva lukea hyviä kirjoja ja ehkä leipoa ja laittaa jotain hyvää ruokaa, ei kumminkaan jouluruokaa. CD soimaan, sillä radion perhejouluohjelmat luovat yksinäisyyttä. Ehkä myös leffoja voisi vuokrata. Kiva jos on hyvät säät ja pääsee ulkoilemaan. Äkkiä ne pari päivää menee ja sitten voi palkita itsensä vaikka alennusmyynnillä, ne alkavat heti joulun jälkeen. Ei yksinäisyydessä ainakaan mulle ole mitään ylitsepääsemätöntä, mutta jouluna se kyllä aina kirpaisee.

      • Keissa

        Kylllähän perheettömältä kysellään, että miten vietät joulua, menetkö jonnekin sukulaisten luo vai tuleeko sinulle joku seuraksi? Selvästi kysyjällä on jonkinlainen säälin ja arkuuden väre äänessä? Ihan rehelliesti minua ei ahdista viettää joilua yskin ja en todellakaan halua kenenkään nurkiin ja joulupöydän päähän nököttämään. MInulle riittää aattoillaksi pitkä ja harras joulusauna, kynttilät vien vanhempieni haudalle, voin käydä moikkaamassa joitain sykineläviä Sitten illalla syönä joitain parempaa ruokaa, kuuuntelen musiikkia ja luen ym. Jos vielä illanvirkkunan ouhtia riittää niin voin käydä jouluyönmessussa.


      • joikhapoikha
        Keissa kirjoitti:

        Kylllähän perheettömältä kysellään, että miten vietät joulua, menetkö jonnekin sukulaisten luo vai tuleeko sinulle joku seuraksi? Selvästi kysyjällä on jonkinlainen säälin ja arkuuden väre äänessä? Ihan rehelliesti minua ei ahdista viettää joilua yskin ja en todellakaan halua kenenkään nurkiin ja joulupöydän päähän nököttämään. MInulle riittää aattoillaksi pitkä ja harras joulusauna, kynttilät vien vanhempieni haudalle, voin käydä moikkaamassa joitain sykineläviä Sitten illalla syönä joitain parempaa ruokaa, kuuuntelen musiikkia ja luen ym. Jos vielä illanvirkkunan ouhtia riittää niin voin käydä jouluyönmessussa.

        Kylllä rehelliesti ouhtia, joilua yskin nurkiin, sykineläviä syönä!


      • kagsin
        Keissa kirjoitti:

        Kylllähän perheettömältä kysellään, että miten vietät joulua, menetkö jonnekin sukulaisten luo vai tuleeko sinulle joku seuraksi? Selvästi kysyjällä on jonkinlainen säälin ja arkuuden väre äänessä? Ihan rehelliesti minua ei ahdista viettää joilua yskin ja en todellakaan halua kenenkään nurkiin ja joulupöydän päähän nököttämään. MInulle riittää aattoillaksi pitkä ja harras joulusauna, kynttilät vien vanhempieni haudalle, voin käydä moikkaamassa joitain sykineläviä Sitten illalla syönä joitain parempaa ruokaa, kuuuntelen musiikkia ja luen ym. Jos vielä illanvirkkunan ouhtia riittää niin voin käydä jouluyönmessussa.

        On muuten totta, että tuo joulunviettokysely on yksi ahdistuksen aihe. Valehtelen aina meneväni jouluksi ystävien tms. luo. Näin ei kukaan ryhdy surkuttelemaan tai jopa olemaan tyytyväinen, kun toisella menee huonommin kuin hänellä. Perhehelvettejä nähneenä en kadehdi ns. perhejouluja, mutta toki olisi kivempi olla kaksin jos se vain olisi mahdollista. Olen kumminkin ronkeli, joten mieluummin yksin kuin huonossa seurassa.


      • Anonyymi
        Keissa kirjoitti:

        Kylllähän perheettömältä kysellään, että miten vietät joulua, menetkö jonnekin sukulaisten luo vai tuleeko sinulle joku seuraksi? Selvästi kysyjällä on jonkinlainen säälin ja arkuuden väre äänessä? Ihan rehelliesti minua ei ahdista viettää joilua yskin ja en todellakaan halua kenenkään nurkiin ja joulupöydän päähän nököttämään. MInulle riittää aattoillaksi pitkä ja harras joulusauna, kynttilät vien vanhempieni haudalle, voin käydä moikkaamassa joitain sykineläviä Sitten illalla syönä joitain parempaa ruokaa, kuuuntelen musiikkia ja luen ym. Jos vielä illanvirkkunan ouhtia riittää niin voin käydä jouluyönmessussa.

        Joo se säälittely on pahinta.omaa erinomaisiutta perheestään kehumista


    • Yzaj

      Joulu on pahin. aina. Vuodesta vuoteen. Ahdistus alkaa marraskuussa, vaikka pidän syksystä, pidän pimeästä, tulevan joulun yksinäisyys alkaa ahdistaa jo marraskuussa. Olisi vaan yhtä pimeää pötköä kevääseen saakka.
      Viisitoista yksinäistä pala kurkussa itkunkirvely silmissä joulua. Toivoen että olisi pian ohi, kidutus.
      -koti yksinäisen, on kuin puuttuisi siunaus sen-

    • Ensam,,,

      En tiedä vielä... Jos itekseen niinnostan kyllä pienet annokset jouluherkuja ja sulkaata ja kirjastosta hyvia kirjoja ja joulumusiikkia... Vielä ei ahdista mutta ehkä sitten lähempänä joulua... En sukulaistenkaan nurkissa enää tässä iässä jaksa olla, säälistä vain pyytävät.

    • ei kuusta, ei mitään

      Mikä joulu? Onko sellainenki tulossa? ;D

    • sdsgsfgdfgdgdgdgdfg

      minulla tulee olemaan hyvä joulu,se on ensimmäinen joulu ilman marraskuussa alkanutta vouhkaamista ja hössötystä.Lapseni äiti syytti minua joulunvihaajaksi kun en alkanut ostelemaan joululahjoja jo kesäkuussa,nyt kun olen vihdoin sinkku,niin voin nauttia joulusta juuri niin kuin haluan ilman syyllisyydentuntoa.Odotan rauhallista joulua innolla.Joulu on mukava juhla jos sen oikein oivaltaa.Ottakaa rennosti veljet ja siskot.

    • ....................

      Joulut on pahimpia yksin. Silloin tehdään paljon itsemurhia ja henkirikoksia.

    • heh^^

      Ajoissa tehty on kun puoleksi valmista. Laitoin jo kinkun uuniin ja taustalla soi joulumusiikki.
      Lahjat vielä ostamatta mutta onhan se kauppa huomennakin auki.
      Hyvää Joulua 2012

    • JouluRokkaaNot!
    • vyölaukkumies44

      Katselen töllyä ja rentoudun juoden kinkun paistorasvaa uuninpankolla uusissa pitkissä kalsareissa.
      Kämpän koristelen ihan itseäni varten.
      Vanhempien ja sisarusten ainaista riitelyä en lähde toiselle puolelle suomea katsomaan enää koskaan jos ei ole pakko.
      http://www.sky.fm/christmas
      Tuota on tullut kuunneltua ja jouluna tietenkin suomalaisia lauluja

      • väsyttää

        Tuohan on ihan mukava jouluradio. Laitoinpa soimaan.


    • kuollut mies kummitt

      Joulu ei eroa mistään muusta päivästä mitenkään. Se on ihan tavallinen samanlainen päivä kuin mikä muu päivä tahansa.

      • mene nukkumaan sitte

        ketään ei kiinnosta sinun joulusi


      • last christmas
        mene nukkumaan sitte kirjoitti:

        ketään ei kiinnosta sinun joulusi

        no ei meitä kiinnosta sun kommentitkaan, aika ilkeästi vastasit.. moni täällä on oikeasti yksin eikä niinkään omasta tahdostaan, monella TODELLA paha olla. siirry toiseen keskusteluun, jos joulua yksin viettävien tuntemukset ei kiinnosta! häpeäisit edes. toivottavasti oma joulusi on niin ihana.


      • Kyynikko
        last christmas kirjoitti:

        no ei meitä kiinnosta sun kommentitkaan, aika ilkeästi vastasit.. moni täällä on oikeasti yksin eikä niinkään omasta tahdostaan, monella TODELLA paha olla. siirry toiseen keskusteluun, jos joulua yksin viettävien tuntemukset ei kiinnosta! häpeäisit edes. toivottavasti oma joulusi on niin ihana.

        Hei, minäkin olen kokenut sinkkujoulut, kun oli pakko mennä sukulaisiin. Sitten kun oli lapset pieniä ja eli parisuhteessa joka oli henkisesti tappava suhde, oli kuitenkin pakko jaksaa kun lapset oli pieniä. Sit tuli ero kun toinen halusi vapautta ja lapset oli pieniä, oli pakko mennä ja viedä lapset sukulaistensa luo jouluna. Se oli raskasta. Sit kun lapset meni jokatoinen joulu sile toiselle, mä tein töitä aina jouluna ja hirvee kiire ostaa lapsille lahjat kun tulivatkin kotiin ja vietettiin kolmistaan lasten kans taas joulu. Nyt lapset on aikuisia ja ihana kun ne kotiin toki jouluksi tulee mutta mä en ole oikeastaan koskaan ollut sinut joulun kanssa ja siitä on tullut oikeastaan pakkopullaa. Kirjoitan joulukortit, teen jouluruoat lapsille mutta en näe joulua mitenkään juhlimisen arvoisena. Tod.näk olisin yksin peiton alla hiljaisuudessa, saisin pitsan tai kävikin jossain vetämässä perseet olalle jos voisin tai saisin.


    • Yksinäisyydestä pois

      Paljon on yksinäisiä ja jouluna se todella korostuu. Pitäisikö tehdä asialle jotakin? Varmaan tälläkin palstalla on paljon samalla paikkakunnalla asuvia. Voisi tutustua, tehdä elämälle jotakin. Omasta erostani on vuosia ja aina olen keksinyt jotain Jouluksi, vaikka rautalangasta vääntämällä. Olen 50 nainen ja tänä jouluna menen risteilylle toisen yksinäisen naisen kanssa. Asun Kanta-Hämeessä. Jos jotakuta kiinnostaa yhdessä yksinäisyyden poistaminen voi jättää yhteystietoja.

    • Pakkopullaa....

      Huoh. Kunpa saisin olla YKSIN edes yhden joulun elämässäni... Ei ne perhe ym joulut aina auvoa ole. Rähäkkää, ukko juo tai sitten on pakko kiertää kaikki sukulaiset ja joka paikassa juoda torttukahvit aina ähkyyn asti.
      Yksin keittäisin riisipuuron, kuuntelisin joululauluja radiosta ja lukisin pinon kirjoja. En poistuisi kämpästäni ja saisin olla kaikessa rauhassa ilman kenenkään passaamista tai pakkoa katella kännikalaa.
      Mutta ehkä kohen ei oo koskaan. Se mitä on tuntuu pahalle ja toisenlaista kaipaa...

    • pakkopullaa...

      Yksin sitä mielessään kuvailee, miten joulu menis toisen/toisten kanssa... Mutta kun ne muut ei noudata käsikirjoitusta kuitenkaan... On riitaa, joka sukulaisella pitäis käydä. Jos jonkun jätät väliin, hän pahastuu. Tulee riitaa. Joku tahtois kinkun ja joku kalkkunan ja joku ei mitään lihaa.. jne. Muut ihmiset joulussakin on aina arvaamattomia muuttujia. Itekseen kun juhlis, ite sais päättää miten. Jos menis jonnekin, sais oman mielensä mukaan lähteä pois. Ei tarviis tehä kompromissejä.. Monella yksinäisellä on semmonen ideaalijoulu mielessä, mutta haluisko se seuralainen samaa? Joulu porukalla on aina monen ihmisen halujen summa ja se harvoin menee kivuttomasti... Olkaa onnellisia te, joiden ei ole koko ajan pakko joustaa ja viettää suku/perhejouluja.

      • vbhhhh

        Minä vietän jouluni samalla tavalla kuin moni muukin. Syön jouluruokia ja jouluherkkuja. Kuuntelen joulumusiikkia ja katson televisiosta jouluohjelmia. Koristelen kotiani joulukoristeilla. Ostan itselleni joululahjoja. Eli perinteisesti.


      • Aleksis E J
        vbhhhh kirjoitti:

        Minä vietän jouluni samalla tavalla kuin moni muukin. Syön jouluruokia ja jouluherkkuja. Kuuntelen joulumusiikkia ja katson televisiosta jouluohjelmia. Koristelen kotiani joulukoristeilla. Ostan itselleni joululahjoja. Eli perinteisesti.

        25. jouluni lähestyy ja ajattelin kokeilla sen yksinololla. Kävelen paljon ulkosalla vaikka sataisi kaatamalla vettä. Käyn mahdollisesti viemässä mummin uurnapalstalle piparin ja kynttilän, jos sille päälle satun. Elektroniikka on offilla. Leivon jotakin. Valosaan aikaan löhähdän hetkeksi sängylleni ja katson ikkunasta puiden latvoja ja pilviin. Mietin ehkä hetken Jeesuksen rakkautta ja muita ihmisiä. Jalat voivat viedä kirkkoon jonka kuorossa ennen lauloin.

        Kiirettä eikä tarpeita ole. Vaan yksi päivä lisää loputonta mietintää ja minä omassa kuplassani.

        Jos on hanki, niin puen parhaiten vettäpitävät vaatteeni. Kävelen metsään ja selätän itseni lumen hyväiltäväksi. Sytytän jointin ja nautin olosta. Toivotan ajatuksissani luonnolle ja kaikille kuolleille kavereilleni hyvää joulua.

        Eipä montaa lahjaa tarvita kun kaikki hyvä löytyy jo ympäriltämme. Kun vain osaa arvostaa.

        Tottahan tuokin että joulua vietetään kristinuskon ansiosta, mutta silloin moni ihminen on joulumielinen ja nauttii olostaan perheensä kera, eli ilmapiirin luulisi olevan positiivisimmillaan tähän aikaa vuotta. Eikä perinteitä nyt liikaa ole.

        Nautinnollista kuuta kaikille!


    • Moi

      Olen ollut pitkähköllä kirjoitustauolla tältä palstalta mutta unettomuus taas vaivana ja päätin tsekata palstan. Tauolle lähtöni syy oli miestissiviestien tulva ja liiallinen katkeransävyinen naisviha jota en oikein siedä. Ja yleistykset (kaikki naiset sitä ja tätä ja jne..) mutta se siitä. 1 hyvä kaveri löytyy (edelleen) jonka kanssa varmaan joulu. Hyvää joulua kuitenkin toivotan, tai ainakin siedettävää niille jotka ovat yksinäisyyden tai muun murheen uuvuttamia.

      Itselläni on voimakas tunne että tämä on todennäköisesti viimeinen jouluni. Vuodet ovat käyneet aina vain raskaammiksi enkä koe että mulla on henkisiä voimavaroja vuotta 2015 varten. En kaipaa tsemppausta enkä sääliä, kerroin vain miten asiat kohdallani ovat. Ikää tulee joka hetki lisää ja olen elänyt jo monta vuotta ilman naisystävää. Taannoin mokasin itse joitakin suhteita ja joissain tapauksissa kemiat eivät kohdanneet tarpeeksi hyvin.

      • 1ukki

        Itse olen elänyt ikäni ilman naista, että revi siitä, on niitä pahmpiakin asioita...


    • seuraavailla87

      olen 27v nainen ja yksin vietän jouluni...en tahtoisi..olisi kiva kun joku olisi seurana...mutta minkäs teet... pienellä paikkakunnalla kun asuu niin ei voi mitään... kyllähän tää yksinäisyys satuttaa ja en koskaan kuvitellut että homma menisi näin... olen toki valmis tapaamaan ihmisiä ja olemaan yhteyksissä aina kun mahdollista.... mutta ei semmoinen voi ymmärtää jolla on puoliso tai lapsia miten hankalaa ja ahdistavaa yksinäisellä\sinkulla on olla jouluna...tai muilla pyhä vapaina...

      • 3+14

        Mikäs se paikkakunta sitten on?


      • kiusaseonpienikinkiusa

        Työttömän ja kohta kirkostaeronneen joulu menee pikkuleipiä leipoessa.Elämä jatkuu.


    • Anonyymi

      Kolme joulukorttia lähetin. Ilman nimeäni. Kun ovat minut unohtaneet, niin mikä minä olen heitä ikävästä ihmisestä muistuttamaan? Olkoot onnellisia onnestaan!

    • Anonyymi

      Yksin joulun.80 vuotias. Yksin asun lapset samalla kylällä eivät käy. Lasten lapset sentään kävi eilen tervehtimässä. Pahinta kun kaikille pitää selittää yksin olen sitten saan sääliä ihmisiltä,kamalaa selitystä pitää kun en tiedä itsekkään miksi? Mielestäni media ja ihmiset promosoivat yksin olikaan, että itke nyt.

    Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Metsäkoneen kuljettaja huuteli tutkijalle

      "voisit kyllä ottaa rintaliivit pois ennen kuin tulet minulle juttelemaan, hän sanoo." https://yle.fi/a/74-20106446 On
      Suomussalmi
      704
      10300
    2. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      421
      4563
    3. Kaikki ei vieläkään usko luontokatoon.

      Suomussalmen Hukkajoella foliohattu metsäkoneen kuljettaja tuhosi tuhansia harvinaisia jokihelmisimpukoita eli raakkuja
      Kajaani
      92
      3104
    4. Sano vain suoraan, että nyt riittää

      ettei kiinnosta. Sano, että lopeta! En ihmettelisi, jos olet saanut tarpeeksesi ja toivot minun ymmärtävän lopettaa. Eh
      Ikävä
      43
      2875
    5. Ohhoh! Ex-pääministeri Sanna Marinin Joni-rakas paljasti ilouutisen: "Tässä kuussa..."

      Sanna Marin on ollut naimisissa Markus Räikkösen kanssa. Nyt hänen seurassaan on usein julkkishiusmuotoilija Joni Willb
      Kotimaiset julkkisjuorut
      55
      2714
    6. Mari Rantanen asettaa sairaan lapsen edun oman uransa edelle - (tekikö Marin samaa)

      Noin toimii kunnon vastuuntuntoinen äiti, mutta siitäkin nämä mt-ongelmaiset vasemmistolaiset häntä täällä haukkuvat. "
      Maailman menoa
      230
      2698
    7. Mitä ajattelet aina

      Kun hän tulee näköpiiriin?
      Ikävä
      154
      1889
    8. Luokatonta toimintaa

      Tyrmistyttävää toimintaa Stora Enson korjuu yrittäjältä Hukkajoella. Täyttä piittaamattomuutta laeista ja luontoarvoista
      Suomussalmi
      73
      1748
    9. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      14
      1640
    10. Maailmankuulu homopingviini on kuollut

      Minä niin toivoin että pariskunta olisi saatu kunniavieraiksi ensi kesän Prideen. 💔 "Maailmankuulu homopingviini on k
      Lapua
      6
      1443
    Aihe