Kasvojen kuiva iho, atopiaako?

korppuiho

Minulla on aina ollut kuiva iho, mutta olen silti selvinnyt hyvin Erisanilla, Aqualanilla tms. Nyt on viimeisen vuoden ajan ollut niin, että iho sen kuin kuivuu. Olen miettinyt, voisiko kyse olla jostain ihottumasta, atopiasta, vai mitä ihmettä. Vuodenajasta ei ainakaan voi johtua (talvisin iho on aina kuivempi, mutta tämä vaivasi kesälläkin). Ei mielestäni ole suunympärysihottumaakaan (perioraalidermatiitti). Iho kiristää, eivätkä entiset rasvat riitä. Siellä täällä kasvoissa on hilseileviä laikkuja. Käsin kosketellessa tuntuu melkein hiekkapaperilta ja näyttää tosi kiristävältä ja ryppyiseltä - juonteet tulleet selvästi esille ja tuntuu kuin olisin hetkessä vanhentunut vuosia.

Olen nyt käyttänyt kookosöljyä, Apobase cremeä (sininen 30%), Bepanthenia ja satunnaisesti hydrokortisoniakin (sitä en ole uskaltanut paljoa laittaa, kun se ohentaa ihoa ja kuiva alue on niin laaja, että tuntuu, että pitäisi sitten levittää koko kasvoille, eikä varmaan ole suositeltavaa). Olen lisännyt rasvaa jopa neljästi päivässä kun alkaa kiristää. Kookosöljyllä kestää ikuisuus imeytyä ja joudun pitämään jatkuvasti tukkaa nutturalla, etten sotkisi sitäkin.

Syön päivittäin kalaöljyä ja pähkinöitä.

Pyykinpesuaineeni on hajustamatonta, en käytä huuhteluainetta, enkä tietääkseni ole allerginen.

Mistä voisi olla kyse ja mikä auttaisi?

22

1871

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ongelmaiho

Mitä puhdistusaineita käytät? Tarkista että eivät ole liian voimakkaita.

Suosittelen kokeilemaan jotain muita tuotteita, kuin apteekin perusvoiteita, joissa on parabeeneja. Hydrokortisonia en käyttäisi ollenkaan. Kookosöljy taas on varmaan liian tuhtia tavaraa.

Itselläni on käytössä Providan BIO Neutral Creme. Suosittelen.

• korppuiho

Useimmiten huuhtelen vain aamulla kylmällä vedellä unihiekat silmistä. Jos on tarvetta varsinaiseen pesuun (esim. meikkiä tms), käytän joko hajustamatonta Marseille-saippuaa tai joskus Erisanin puhdistusemulsiota.

• 13+6

Marseille-saippua on aika tujua ja kuivattavaa. Kannattaa siirtyä käyttämään saippuaa, joka on tarkoitettu nimenomaan kasvojen pesuun (hellävaraisempaa).

Jotenkin tuntuu, että sulla iho on alkanut reagoida vääränlaiseen hoitoon (liian voimakas puhdistusaine ja väärät voiteet). Mutta tietysti kannattaa käydä lekurissa, jos tuo atopia oikeasti mietityttää.

• korppuiho
        13+6 kirjoitti:

Marseille-saippua on aika tujua ja kuivattavaa. Kannattaa siirtyä käyttämään saippuaa, joka on tarkoitettu nimenomaan kasvojen pesuun (hellävaraisempaa).

Jotenkin tuntuu, että sulla iho on alkanut reagoida vääränlaiseen hoitoon (liian voimakas puhdistusaine ja väärät voiteet). Mutta tietysti kannattaa käydä lekurissa, jos tuo atopia oikeasti mietityttää.

Olen ollut siinä uskossa, että Marseille on hellävaraisin mahdollinen saippua, sehän on oliiviöljypohjaista, 72 % öljyä. En jaksa uskoa, että se ihoani kuivattaisi...

• 13+6
        korppuiho kirjoitti:

Olen ollut siinä uskossa, että Marseille on hellävaraisin mahdollinen saippua, sehän on oliiviöljypohjaista, 72 % öljyä. En jaksa uskoa, että se ihoani kuivattaisi...

Mulla Marseille kuivatti pahasti, mutta Flow'n vauvoille tarkoitettu saippua ei (sekin sisältää oliiviöljyä).

• atoopikkotyttö

Voi hyvinkin olla atooppista ihottumaa. Itsellänikin on atooppinen iho, lapsena ihottumaa oli lähinnä taipeissa. Sitten ihottuma hävisi vuosiksi ja tuli vasta lukioikäisenä takaisin, sillä kertaa nimenomaan kasvoihin tuollaisina todella kuivina punaisina läikkinä. Ihotautilääkärillä kävin ja se määräsi mulle reseptillä rasvoja, jotka auttaa hyvin. Tällä hetkellä ihottuma ei juurikaan vaivaa kasvoissa, vaan sitä on lähinnä käsissä. Mutta kasvoissakin välillä on, ja käytän siihen mm.Elideliä, Protopicia tai Apolaria (sitä pitää käyttää aika varovasti kasvoihin, koska sisältää kortisonia). Perusvoiteina vaihtelen sinistä Apobasea, Ceralania ja Physiogeliä.

Suosittelen käyntiä ihotautilääkärillä, jotta saat itsellesi sopivimmat rasvat.

• pche

Kuiva ihoinen täällä myöskin, kaupasta esim. prismasta ostetut kasvojenhoitotuotteet vaan kirvelee ja kuivattaa ihoa entisestään. Puhdistusaine mulla taitaapi olla dhermosililtä, mutta kosteusvoide ja meikit Clinique-sarjaa. Tätä sarjaa saa esim. Stocman beutysta, kallis sarja mutta todella kosteuttava ja allergiselle/kuivalle iholle tarkoitettu. Pelkästään nämä Cliniquen tuotteet pitää minun ihon hyvänä, ei kirvele eikä kuivu. Joskus silmien aluset hilseilee, silloin laitan yöksi bepanthenia ja rasvaan illallakin Cliniquen rasvalla kasvot. Suosittelen :) Hintaa meikkivoiteella on 33e (aivan huippu voide) ja kasvovoiteella 55e. Pari kuukautta riittää, mutta jos on kuiva iho niin tuotteisiin kannattaa minusta satsata.

• pche

Niin ja perusvoiteina vartalolle on olleet parhaita Ceralan (kevyempi, ei mitään lisäaineita ym toisin kuin esim. Agualan voiteissa.) ja Exelon, joka on todella rasvainen voide. :) Pari vuotta olen oikeita rasvoja etsiskellyt ja nyt löytänytkin.

• ....

Jonkun ravintoaineen imeytymishäiriö, syöt varmaankin ihan terveellisesti ja huolehdit itsestäsi.
      Havaitsin tällaista ihon kuivumista ystävälläni joka ei niin kiinnitä huomiota mitä syö, ja hän juo paljon olutta.
      Laita yöksi rasvainen yövoide, kokeile myös antioksidanttia.

• Lisää rautaa?

Voi hyvinkin johtua raudan puutteesta. Kannattaa kiinnittää huomiota myös siihen miten ruoka-aineet yhdistelee esim. rauta imeutyy heikosti maitotuotteiden kaverina, mutta hyvin C-vitamiinia sisältävien tuotteiden kanssa.

• korppuiho
        Lisää rautaa? kirjoitti:

Voi hyvinkin johtua raudan puutteesta. Kannattaa kiinnittää huomiota myös siihen miten ruoka-aineet yhdistelee esim. rauta imeutyy heikosti maitotuotteiden kaverina, mutta hyvin C-vitamiinia sisältävien tuotteiden kanssa.

Ahaa, eipä olisi tullut mieleen, että rautakin voi vaikuttaa ihon kuntoon... Pitääpä tarkastella asiaa. Hemoglobiinini on ainakin ok ja ferritiini oli normaalin rajoissa, mutta alhainen.

• Luonto parasta

Luontaistuotekaupasta Argan -öljyä. Hoitaa kuivan ihon, aknen, palaneen ihon ja psoriasiksen. Tyttäreltäni hävisi akne viikossa.

• nainen xxxx

Minä olen kuullut että sperma on hyvää iholle . Se on ihan totta . ---Tietenkin jos liikaa pesee ihoa niin se kuivaa . Samoin jos huoneilma on liian kuuma niin iho kuivaa . Myös vanhoilla ihmisillä on hirveän kuiva iho . Huono verenkierto siihen syynä ja moni lääke myös .

• pohdin

jos siinä on joku bakteeri koita jos oikein kuuma vesi tappais sen

• AuAuAu999,9

minulle kävi kerran niin että sain A-vitamiinin yliannostuksen,iho naamassa kuivana,levoton olo,ei saanut unta,söin 3päivää maksalaatikkoa ja porkkanaa,meni 2n yön unet jne. neuvova terveydenhoitaja sanoi heti syyn kun kerroin mitä olen syönyt... että katsopas ruokavaliotasi

• tena hyvä.

Osta Tena verkkokaupasta Tena Wash Cream pesuvoidetta ja Wash Glove pesukintaita. ne auttavat kuivaan ihoon.

• Geronima70

Susoittelen myös menemään rohkeasti injektiohoitoon The Look-klinikalle, hoidon nimi on SKIN R - ei maksa maltaita ja itselläni on ihon kiristykset olleet historiaa sen jälkeen kun aloitin tämän hoidon. Ei tarvitse käydä usein ja nykyään en edes rasvaa naamaani mitenkään, SKIN R:n kosteutusteho on niin uskomaton, ettei tarvitse.

• tena hyvä
    • ,.,..,.,.,.,.,

Tulee noista hilseilevistä laikuista mieleen psoriasis. Onko sinulla suvussa autoimmuunisairauksia, esim. reumaa?

Runsas rasvaaminen muuten vähentää ihon omaa rasvan tuotantoa, eli kun rasvaat iho kuivuu lisää.

• korppuiho

Katsoin kuvia psoriasiksesta ja aika hurjilta näyttävät. Itselläni ei tilanne onneksi ihan sennäköinen ole, joten en ehkä usko, että psorista onneksi olisi kyse. Siskollani on Sjögrenin syndrooma, muita reumatauteja ei käsittääkseni suvussa juuri ole. Itse kärsin kylmäurtikariasta ja Raynaud'n syndroomasta, mutta ne eivät varmaan näihin iho-ongelmiin vaikuta.

• korppuiho
        korppuiho kirjoitti:

Katsoin kuvia psoriasiksesta ja aika hurjilta näyttävät. Itselläni ei tilanne onneksi ihan sennäköinen ole, joten en ehkä usko, että psorista onneksi olisi kyse. Siskollani on Sjögrenin syndrooma, muita reumatauteja ei käsittääkseni suvussa juuri ole. Itse kärsin kylmäurtikariasta ja Raynaud'n syndroomasta, mutta ne eivät varmaan näihin iho-ongelmiin vaikuta.

Jassoo, kihtikin on näemmä autoimmuunisairaus. Sitä suvussani on paljon (ei tosin itselläni).

• Moi,

Mulla on aivan samanlainen tilanne ollut ja on edelleenkin. On diagnosoitu vain "ekseema"-nimikkeellä, ja lapsena oli atooppien iho ja ties mitkä elukka- ja ravintoallergiat.
      Nyt ei ole mitään allergioita ollenkaan, mutta älyttömän kuiva iho on.

Itselläni SISÄINEN kosteutus on ollut kaikkein tärkein; eli juo reilusti vettä, ja kuten jo olet tehnytkin kalaöljyt, pähkinät, avocadot yms hyvät rasvat ovat loistavia. "Ulkoista" rasvaa on hyvä laittaa reilusti tarpeen mukaan, enkä osaa suositella mitään koska kaikki tuntuvat reagoivan eri lailla eri ainesiin - esim itse käytän vain perusvoidetta ehdottomasti ilman mitään hajusteita.

On kuitenkin parempi löytää oikeasti rasvainen ja hyvä tuote kuin mieto versio jota saa olla koko ajan laittamassa. Ainakin omalla kohdallani parasta on paksu rasvakerros yöksi, ja sitten koittaa antaa ihon olla rasvatta jos vain onnistuu päivisin. On totta että mitä enemmän sitä rasvaa mättää, sitä enemmän iho siihen tottuu. Siksi uskon tuohon sisäiseen kosteutukseen ykköstoimenpiteenä.

Alkoholi (jota kulutan aika lailla :-/) on erittäin paha, maidon jälkeen pahin aihuttaja. Johtuu tosin vain kuivumisesta sisäisesti, ei itse juomisesta.

Ennen en voinut käyttää myöskään pyykinhuuhteluaineita, mutta nykyään voin. Minulla tämä on eniten käsissä, mutta muuallekin voi tulla kuivia, punertavia pyöreitä länttejä jos oikein vedessä läträän (esim pari suihkua enemmän päivässä, uinti uimahallissa tms). Älä pese tosiaankaan muuta kuin pakon edessä, minulla ainakin vesi on pahimpia ulkoisia aihuttajia.

Voit myös käyttää tavan perusvoidetta suihkussa saippuan sijaan! Itse olen joskus mättänyt desikaupalla iholle rasvaa, antanut olla pari minuuttia ja sitten esimerkiksi vauvasaippualla pessyt nopsaan pois.

Jos Suomessa on LUSH-niminen ketju... Siellä on tavattoman hyviä tuotteita, todellakin suosittelen mango-öljystä dream cream-rasvaan, todellinen pelastaja ollut minulla ja tunnen kymmeniä ties mimmoisine vaivoine joilla apua noista! Eli tsekkaa löytyykö Suomesta kun en itse siellä asu.

MAITOTUOTTEET on ekseemasta kärsiville usein se pahin juttu! Itse en tosiaankaan voi juoda kuin maksimissaan lasin päivässä - jos juon enemmän niin kädet on rikki heti. Sama jäätelön yms kanssa, mutta esim juusto ei ole kauhean paha. Suklaa on, yleensäkin maitotuotteet Kokeile jättää viikoksi että auttaako :)

Toivottavasti tästä nyt olisi jotain apua, tiedän että tuo ihon kuivuminen on inhottavaa joten tsemiä!!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      223
      6965
    2. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      42
      1249
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1042
    4. Yksi kysymys

Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      891
    5. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      48
      845
    6. Katseestasi näin

Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      61
      837
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      93
      794
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      791
    9. Tietenkin täällä

Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      756
    10. Jäähalli myynnissä!

Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      733
    Aihe