Olen itse aina ollut todella epäluuloinen kaikenmaailman keltaisten pörssien ilmoituksista joissa yleensä myydään söpöjä pieniä sekarotuisia koiria "edullisesti" Virosta. Nyt olen kuitenkin viestitellyt sähköpostitse erään virolaisen naisen kanssa koiranpennuista. Vastasin ilmoitukseen koska se kuulosti luotettavalta ja sijainniksi ilmoitettiin "Pääkaupunkiseutu". Kun paljastui että pentu tuotaisiin Virosta niin tiukkasin kovasti lisää tietoja pennuista ja ilmaisin huoleni josko nämä pennut olisivat peräisin pentutehtailusta.
Saisin sekarotuisen kääpiöpennun 200 eurolla kuulemma hyvän eläinlääkärin kautta ja Suomeen tuotuna. Kuulemma hänen ja naapurin koiran vahinkopentu. Nainen sanoo haluavansa koirille hyvän kodin ja sanoi olevannsa tulossa käymään ystävänsä luona suomessa jolloin voisin sitä käydä katsomassa. Kuulostaa aivan liian hyvältä ollakseen totta, mutta toisaalta nainen on vastaillut kaikkiin kysymyksiini asiallisesti, joskin hieman huonolla Suomen kielellä. Lähetti pennuista ja niiden vanhemmista hyvälaatuisia kuvia joissa koti oli hyvin siistin näköinen ja yhdessä kuvassa oli jopa nainen itse koiransa kanssa ja ihan tavallisen nuoren naisen näköinen oli.
Olenko nyt aivan liian vainoharhainen koko jutun kanssa vai olenko huolissani syystä? Hyviä kysymyksiä joita voisin omistajalle esittää? Ja mieluiten niitä kokemuksia mikäli joltain löytyy?
Pentu Virosta? Kokemuksia, mielipiteitä?
43
5152
Vastaukset
- wwwwwwwwwwwwwww2
älä hyvä ihminen ota, ja miksi vaan kuvia, mesetä tai skypetä ja pyydä näyttämään pentujen vanhemmat edes ja kaikki pennut...videokuvaa vähintää... miksi et voi ottaa suomesta? täällä riittää kodittomia myös
- Anonyymi
Sinulla ennakkoluuloja, Virossa saman tasoisia koiria/pentuja ja kissojakin kuin suomessa, ero vain hinnassa, Virossa halvempia!
- käytä järkeä!
Jos se on Bisonfriseen tapainen kääpiökoira ÄLÄ OTA! Tyttäreni meni tuohon halpaan, hänelle selvisi vasta pennun haku reissulla että pentu onkin tuotu virosta eikä myyjä olekaan kasvattaja.
Koira on muuten ihana ja kultainen pikkuvesseli mutta omaa todella huonon perimän.
Purenta on ihan vinksinvonksin mikä hankaloittaa syömistä. Koiralla on sydänvika, koira saa ihottumia todella herkästi, vatsa alinomaan kuralla.
Nyt viimeiksi todettiin kaikissa polvinivelien nivelsiteissä vikaa ja nivelissä pahat tulehdukset, hoitona antibioottikuuri ja kipulääkitys. Jossain vaiheessa on edessä leikkaukset mutta ne maksaa tuhansia eikä lopputuloksesta ole takuita.
Koiran tähänastiset lääkärinlaskut, lääkitykset ja hoidot ovat maksaneet jo enemmän kuin parin rotukoiran verran, mutta kun koirakuumeen iskiessä monelta katoaa järki päästä... niin myös tyttäreltäni, koira oli saatava heti eikä kohta.
Onneksi on aikuinen ja vastaa itse tekemisistään.- bamse2
Minkä niminen myyjä oli? Helpottaisi paljon jos tietäisit. TIedätkö mitä rotuja pennuissa oli? Minkä näköinen?
20 vuotta olen koirien kanssa touhunnut joten mikään idiootti en asian suhteen ole. Pentua on etsitty jo pidemmän aikaa ja osaan käyttää maalaisjärkeä. Tottakai asia epäilyttää ja mietityttää, mutta toisaalta olen kuullut myös positiivisia tarinoita Virolaisista seropipennuista ja niiden omistajista. Haluan ottaa selvää voisiko tämä olla yksi niistä. Eivät kaikki Virolaisetkaan täysin läpimätiä ole, kyllä niitä löytyy täältä Suomestakin vaikkakin yleisesti ottaen mielipiteeni ja ensiajatukseni tämän tyyppisisistä kaupoista on se että ainoastaan myyjä hyötyy ja kaikki muut kärsivät.
Nyt ehdotti että voisin tulla katsomaan pentua myös hänen luokseen. - käytä järkeä!
bamse2 kirjoitti:
Minkä niminen myyjä oli? Helpottaisi paljon jos tietäisit. TIedätkö mitä rotuja pennuissa oli? Minkä näköinen?
20 vuotta olen koirien kanssa touhunnut joten mikään idiootti en asian suhteen ole. Pentua on etsitty jo pidemmän aikaa ja osaan käyttää maalaisjärkeä. Tottakai asia epäilyttää ja mietityttää, mutta toisaalta olen kuullut myös positiivisia tarinoita Virolaisista seropipennuista ja niiden omistajista. Haluan ottaa selvää voisiko tämä olla yksi niistä. Eivät kaikki Virolaisetkaan täysin läpimätiä ole, kyllä niitä löytyy täältä Suomestakin vaikkakin yleisesti ottaen mielipiteeni ja ensiajatukseni tämän tyyppisisistä kaupoista on se että ainoastaan myyjä hyötyy ja kaikki muut kärsivät.
Nyt ehdotti että voisin tulla katsomaan pentua myös hänen luokseen.Hei bamse2! En muista myyjän nimeä mutta tiedän ettei hän välitä enää koiria.
Ainahan ne koiratehtailijat löytävät uudet välittäjät kun entiset lopettaa, niin kauan kun on kysyntää ja markkinoita on myös tehtailijoita ja välittäjiä.
Tyttäreni koirassa on jotain terrieriä ja bisonfriseetä, joista bison on päärotuna. Koira on ehkä hieman pienempi kuin varsinainen bison.
Koiran turkki on valkoinen jossa maitokahvinvärisiä laikkuja, turkki on trimmattava n.2 kertaa/ vuosi.
Käy ihmeessä katsomassa koiraa etukäteen kun se kerta on mahdollista, ota mukaan joku täyspäinen ;) ts. ihminen joka tietää koirista mutta jolla ei ole itsellään koirakuume päällä.
Toivon sinulle parempaa onnea koiran hankinnassa mitä tyttärelläni oli. Ajatus siitä että tyttäreni koiruli joudutaan ehkä piankin? nukuttamaan pois saa meidät kaikki todella surullisiksi. - Anonyymi
bamse2 kirjoitti:
Nyt ehdotti että voisin tulla katsomaan pentua myös hänen luokseen.M inulla on ollut koiria koko ikäni suuria ja pieniä .kaksi viimeistä olin ostanut eläikauppiaalta torilla Espanjassa ,Ne kummatkin pentuna rokotettiin ja hankittiin niile Espanjamn koirapassi. toinen eli neljätoista ,toinen kaksitoista vuotiaaksi .Eläinlääkärillä käyutin vain rokotusten takia .olivat terveitä vieläkin suren niitä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
M inulla on ollut koiria koko ikäni suuria ja pieniä .kaksi viimeistä olin ostanut eläikauppiaalta torilla Espanjassa ,Ne kummatkin pentuna rokotettiin ja hankittiin niile Espanjamn koirapassi. toinen eli neljätoista ,toinen kaksitoista vuotiaaksi .Eläinlääkärillä käyutin vain rokotusten takia .olivat terveitä vieläkin suren niitä.
Eviran mukaan noita reckuja ei pidä tuoda suomeen. Ovat kuulemma tautiriski ihmisille ja suomen koirille. En kyllä ite haluais pelastusvimmassanikaan riskeerata muita ihmisiä ja koiria vaan siksi, että ite haluan.
Kyllä niitä Eviran ohjeistuksia kannattaa noudattaa ja niihin tutustua. Myyjäthän uskottelevat mitä tahansa, kunhan itse hyltyvät. Eivät ne välitä muiden ihmisten tai koirien turvallisuudesta, bisnes heille tärkeintä.
- rähinä rakki
mieti tarkkaan kysymykset. et välttämättä saa toista tilaisuutta. itse otin tiibetinmastiffi, saku sekotuksen. meinasi kuolla ripuliin. ei meinattu ottaa vastaan eläinlääkärissä.... koiralla todettiin lonkkavika viimetalvena. ja nyt mietin mikä on koiran edun mukaista pienet lenkit korttelin ympäri 4kertaa päivässä vai lopetus. leikkaus maksaisi tuhansia ja jälkihoito vielä kalliinpaa.... muutto, auto, vesiterapia, akupunktio,
- tomica
moi, itselläni on tallinasta tuotu rescue koira sekarotuinen noin6vuotta, makso170e lääkärikuluineen. on hyvä koira, helppo kouluttaa ja kiltti. kyllä minä sain ainakin lähes täydellisen koiran tallinasta.
- yellowkidd
Itse otin thaimaasta adoptiokoiran, kyllä mietitytti hetken. Itse en olisi varmaan ottanut sitä jos en olisi nähnyt skypen kautta videota koirasta ja paljon kuvia. Sitten mietitytti juuri sekin että onko koira terve, koira tuli suomeen ennen en maksanut mtn kun koira oltiin käytetty eläinlääkärissä tarkistuksessa. Ja koirasta maksoin verikokeet ja lennot suomeen.
- gisu1
Itselläni on Virosta ostettu koira ( vielä pentu ). Samoja ajatuksia oli päässä kun bamse2:lla. Kyselin myyjältä kaikkea mahdollista ja sanoin suoraan että olen epäluuloinen, enkä halua pentutehdas pentua. Hän vastaili silti asiallisesti ja vastaten kysymyksiini. Vieläkin epäluuloisena lähdin katsomaan pentua. Pentu oli niin hyvin hoidetun oloinen ja näköinen että otimme sen mukaan. Myyjä oli asiallinen ja kertoi kaikki rokotuksista ym. Kyllähän hän varmaan pennuilla jonkin moista bisnestä tekee, mutta suomessako ei tehdä? Pennusta huomaa että sitä on hyvin pidetty ja rakkaudella hoidettu. Mitään ongelmia ei ole ilmennyt ja pentu on aivan mainio, reipas pikku-piski!
- dogloverr
Hankin itse pikku koiran Mariann Martinilta.. Kuulostaa samalta :o :)
- Joopsu
dogloverr kirjoitti:
Hankin itse pikku koiran Mariann Martinilta.. Kuulostaa samalta :o :)
Se on jonkin sortin pentutehtailija.. vuos sitte ostin vähä isomman rodun koiran, kaikki sisarukset elossa. Mutta just keltases pörssis pyörineet chihun ja mäyräkoiran sekotus koirat jotka kuoli hetkes suomeen tultaes kaikki, on myös hänen tekosiaan.
- rajatonta rakkautta
Hei, jos mietit koiraa rajan takaa oletko kysellyt pentuja esim. Rekku Rescuelta tai Viipurin koirat ry:ltä. Tällöin auttaisit oikeasti kodittomia, etkä tukisi mahdollista pentutehtailua. Tutustu netissä yhdistysten verkkosivuihin ja toimintaan.
- Katu
Kannattaa varata päivän tai parin risteilyreissu Viroon ja käydä ihan itse katselemassa pentu, koti, sisarukset ja emä :) Eihän sitä koskaan tiedä ja kauhutarinoita on kuultu jo riittävästi.
- ehkä ehkä ei
moikkelista
Itse ostin amstaffin yksityiseltä ihmiseltä,mutta pennun vanhemmat näyttelyissä menestyn. Mulla oli kans eka epäilykseni,mutta koira on terve ja hyvä tapainen aivan kuin suomen kennelistä ostettu.Ensi viikolla tulee kennelliitosta suomen rekkarit koiralle ja päästään kehään.
Olen myös kirjoitellut monelle palstalle chihuahastani,joka kuoli 2vko kuluttua tultua meille.Oli salakuljetettu venäjältä,suomalainen mies hesasta myi.Siitä tuli niin suuri juttu 2004v että tehtiin tv-ohjelma aiheesta.Tämän ukon nimeä olen jakanut ympäri suomea,ettei vaan tämän bisnestä kannustettaisiin. Jari (sukunimi jo nyt unohtunut) rekkakuski hesasta vartiokylästä. - -minävaaan-
Itse otin kuukausi sitten koiran viipurinKoirista, koiratarhalta. Ei ole tietoa mitä rotuja siinä on.
Pimu on aivan mahtava koira, ikää nyt 5kk. On jo miltein sisäsiisti ja tulee toimeen myös kissojen kanssa. Pimu tykkää lenkkeillä ja on tuonut meille paljon iloa, kuten varmaan jatkossakin tuo :)
Mielestäni siis voi hyvin ottaa koiran ulkomailta, tai jonkun suomalaisen kodinvaihto yhdistyksen kautta. Sinä saat ihanan ystävän edullisemmin (sekarotuinen on yhtä ihana ja hyvä koira kuin rotukoira) Ja mikä parasta, koditon koira saa kodin - zembra
Viron maaseudulla ja kaupunkien laitamilla pentuja tehtaillaan omakotimökkien kellareissa ja vajoissa. Näistä on tv-ohjelmia esitetty Suomenkin televisiossa.
Nämä tehtailijat myyvät useimmiten koko pentueen kerralla trokareille, jotka sitten kaupittelevat pentuja omina kasvatteinaan pääasiassa Suomeen. Joskus ostajalle, joka on hakenut pennun Virosta, on pennun emänä esitelty trokarin oma terve ja hyväkuntoinen narttukoira, joka ei tosin ole voinut olla pentujen oikea emä.
Usein pentu salakuljetetaan Suomeen, koska EU-passista rokotuksineen tulisi trokarille "turhia" kuluja.
Tehtailijat myyvät usein tukkuhintaan trokarille koko pentueen, jopa alle 100:lla eurolla. Tästä on helppo laskea, että emojen rokotuksia ja madotuksia tai edes pentujen madotuksia ei siihen kulurakenteeseen mahdu. Siksi pennuilla on usein ainakin sisäloisia, usein myös ulkoloisia, kuten väiveitä ja kirppuja. Parvo vie monen pennun hengen. Likaisissa oloissa ja saastuneen veden vuoksi pennuilla esiintyy myös giardia-alkueläintä, joka vaikea häädettävä ja alentaa pennun vastustuskykyä entisestään.
Pennulla tulee olla EU-passi ja sen tulee olla rokotuksien osalta ajantasalla. On syytä muistaa, että Viro on ekinokokki-maa, joten senkin lääkitys on oltava kunnossa.
Jos pentu saapuu maahan muutoin kuin Eviran edellyttämin varotoimin, se palautetaan maahantuojan kustannuksella lähtömaahan, tai lopetetaan. - Bonlama
Minulla on kohta 10kk ikäinen mäyräkoira/bolonka mix nuorukainen. Hommasin en Keltasesta pörssistä. Koira tuli minulle toukokuussa melkeen 3kk ikäisenä Virosta.
Koirani oltiin jo Virossa sirutettu, madotettu ja rokotettu. Sain jopa EU passinkin.
Päätin kummiskin vielä täälä suomessakin madottaa ja rokotta ihan varmuuden vuoksi. Koirani on ollut muuten tosi terve ja riehakas, paitsi sillä on ollut 2 kertaa silmätulehdus ja syksyllä sillä oli nielurisan tulehdus. En luopuisi koirastani.- Anonyymi
Minulla saattaa olla koirasi sisarus!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minulla saattaa olla koirasi sisarus!
Onko sekin sairastellut paljon?
Ihottumia, korva ja silmätulehduksia. Niistä ostajat kertoneet. Myös arkuutta monella tutttujen koirista ollut , ja häiriökäytöstä.Kuten seinän nuolemista, hermostuneisuutta, kiljumista, muutamat pelkää lapsia tai miehiä todella paljon. Pettymys, että rodut ei olleetkaan joita kertoivat, se näkyi kun kasvoi isommaksi kun rodut joita piti olla. En suosittele, nyt tietoa niistä jo enemmän saatavissa kuin mitä oli vuonna 2011
En jaksanu lukea kaikkia kommentteja, mut ÄLKÄÄ IHMISET OSTAKO KELTASEN PÖRSSIN KAUTTA KOIRIA VIROSTA! Pahimmassa tapauksessa saatte viedä pennun heti lopetettavaks :(
Suurin osa näistä koirista on pentutehtailta. Voitte ajatella että pelastatte sen pennun elämän, mut sen emä jää sinne edelleen pieneen paskaseen häkkiin tekemään pentuja pentujen perään. Jokainen euro minkä maksatte näille tehtailijoille, ajaa vaan useamman ja useamman nartun sinne häkkiin pentukoneeksi. Niin kauan on pentutehtaita kun ihmiset ostaa niistä pentuja.
Se on ihan ostajista kiinni!
Jos haluaa pennun virosta, niin ottakaa yhteyttä joko www.pelastetaankoirat.com tai www.rekkurescue.com !!!- Älä osta
Koiran hankintahinta on tosiaan se pienin menoerä. Säästät pikkuisen väärässä paikassa kuin tuet likaista ja julmaa eläinten kasvatusta. Niin kauan kuin piittaamattomia ostajia riittää, tuska eläimillä jatkuu.
- Fakta
Jos malttaa ottaa päänsä pensaasta ja myöntää, että suuri riski on olemassa, saattaa ymmärtää, kannattaako... Kaiken voi selitellä itselleen parhain päin. Tosiasioita ei voi kuitenkaan kiistää.
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2013021716680817_uu.shtml - Todella halukas tietämää
Hei, bamse2, siis mitä rotua koirasi on? Ja milloin on syntynyt?
- Todella halukas tietämää
Hei, bamse2
Siis mitä rotuja koirassasi on ja milloin on syntynyt? - tannja3
itse ostin Mariann Martinilta koiranpennun muistaakseni helmi-maaliskuussa 2012. Koira oli syntynyt marraskuussa 2011. Vanhempien roduista tiedettiin vain nartun roduksi jackrusselinterrieri ja loput sekarotuista,vahinkopentue kuulemma. Koirani on onneksi ollut kaikinpuolin terve ja normaali koira(huokaisee helpotuksesta ainakin toistaiseksi) mutta näin jälkikäteen kadun ostopäätöstäni. Netistä kun on tutkiskellut niin olen tullut aika varmaksi että tuo Mariann Martin on pentutehtailija,ikävä kyllä. Ikinä en enää mene ottamaan pentua muualta kuin suomesta.
- ei sitä yhtäkään
Usein ostajalle käy niin,että pennun ostohuumassa unohtuu tarkistaa pennun taustat ja myyjä.Oston jälkeen ,kun pennusta löytyy vatsan täysi matoja,ihosairauksia,vatsa ongelmia ja paljon muuta.Alkaa ostaja miettimään ostostaan tarkemmin,mutta silloin on jo myöhäistä.Palautusoikeutta ei ole,eikä minkäänlaista takuuta, ei neuvoja pennun ongelmien kanssa.
Tiedän muutaman,jolle näin kävi.Koiran otti koska se oli edullisempi,kun saman rotuinen rekisteröity suomalainen.Mutta nyt on jo, koiraan mennyt tuplasti rahaa,verrattuna suomalisen pennun hintaan.Lisäksi yhdellä koiralla pahoja käytöshäiriöitä,joiden korjaamiseen ei ole kouluttajatkaan yrityksistä huolimatta tuoneet apuja ,ainakaan viellä.Koira on moniongelmainen ongelmakoira.Koiralla on ollut paljon erillaisia pelkotiloja pennusta asti,ilmeiseti huonoista oloista johtuen.
Ei kannata tukea pentutehtailua,ei edes sen yhden pennun verran.Ostamalla pennun,tekee vain tilaa seuraavalle pennulle,ja niin tehtailu kannattaa ja jatkuu. - tannja3
Joo,täysin samaa mieltä oon tosta asiasta. paljon kuitenkin otin asioista selvää ja kyselin monta kuukautta pentuun liittyvistä asioista sekä puhuimme puhelimessa yms. Eikä silloin vielä löytynyt kyseisen myyjän nimellä mitään hämärää netistä eikä samantapaisia ilmoituksia. Ikävä kyllä oman pentuni jälkeen alkoi ilmoituksia tulla kaiken rotuisista pennuista ja samalta kuulostavia ilmoituksia löytyi,kuten myös myöhemmin tuo Mariann Martinin nimi tuli esille.
- Saimi100
Joo ei missään tapauksessa pidä ostaa virolaista koiranpentua Apulan, Keltaisen Pörssin tms. ilmoitusten kautta. Ne ovat pentutehtailijoiden tuotoksia. Koiranpentu joko vastuulliselta suomalaiselta kasvattajalta tai sitten vastuulliselta rescue-yhdistykseltä. Rekku rescue ry ja rescueyhdistys Kulkurit ovat vastuullisia yhdistyksiä jotka etsivät koteja mm. virolaisille kodittomille koirille. Yhdistykset ovat rekisteröityneet Eviran Traces-järjestelmään ja huolehtivat koirien rokotuksista yms. kaikkien säädösten mukaisesti.
- Kesä ja kärpäset
Samaa mieltä muiden kanssa jotka ehdottavat että jos haluaa löytökoiralle antaa kodin niin sitten näitten yhdistysten kautta.
Itsellä 2 alle 10kg pientä sekarotuista, Virosta tuotuja, yhdistyksen kautta. Molemmat tullet mulle 9 viikkoisina. Toinen kun unelma, ei koskaan aiheuta mitään harmeja ja osaa käyttäytyä tilanteessa kuin tilanteessa.
Mutta sitten tämä toinen....
Jo ihan pentuna huomasin ettei se pystynyt kunnolla lepäämään ja nukkumaan. Pienestäkin liikkeestä heti pystyssä ja murahteli. Siis ihan pieni pentu!
Se oli agressiivinen ja arvaamaton, koskaan siihen ei voinut luottaa. Remmirähjä. sisällä haukkuja pienestäkin kolahduksesta,ulkona hyökkäili ihmisten ja autojen kimppuun ym, lista ois loputon.
Vaikka olen kokenut koiranomistaja niin tähän herraan en saanut kunnollista otetta. Se oli hermostunut ja varuillaan, taukoamatta. Säännöllisen epäsäännöllisesti yritti käydä myös muhun kiinni, valtataistelua jatkuvasti. Ei mitään kunnioitusta minua kohtaan.
Viime kesänä se kastroitiin ja nyt mulla on ihan uusi koira :) Rauhallinen, todella tottelevainen, hellyydenkipeä, nukkuu hyvin ja rauhassa ja oppii uusia tapoja todella helposti. Tarkoitan siis tällä koulutusta. Ottaa hyvin kontaktia, pyytää asioihin lupaa jne. Aivan ihana rakkauspakkaus.
Jo pennusta asti tajusin että tämä koira ei ole saanut rauhassa levätä ja nukkua joka pennulle on todella tärkeää. Jotenkin se oli koko ajan varuillaan ja valmiina puolustautumaan.
Tällä haluan vaan sanoa sitä että löytökoirista et koskaan tiedä mitä saat ja sinun tulee olla valmis hankaluuksiin ja ehkä koiraan joka vaatii paljon työtä ja kärsivällisyyttä.
Meille kävi hyvin ja pitkä ja intensiivinen työ kannatti. Ja molemmat koirat ovat olleet ihan terveitä, fyysisesti. Toinen jo 8-vuotias eikä koskaan mitään muuta vaivaa kun pissitulehdus yhden kerran.
Tsemppiä kaikille koiranomistajille ja mukavaa kesää, päästään uimaan! - ihmettelijää
Miksi joku viitsisi tuoda pennun Suomeen? Uskooko joku, että ihan hyvää hyvyyttään niitä pentuja rahdataan rajan yli?
Kyllä ne pentutehtailijat osaavat vastata kysymyksiin oikein ja hienosti, ne on siinä todella taitavia. Osaavat myös pestä pennun ja tietysti tarjota rajan yli tulleista pennuista ostajalle niitä parempikuntoisia, huonompikuntoiset heitetään pois, eihän niitä kukaan ostaisi.
Sen yhden terveen hyväkuntoisen pennun pentueesta on todennäköisesti heitetty pois useampikin huonokuntoinen pentu, koska niistähän ei saa sitä muutamaakaan satasta.
En usko että osaisit tehdä sellaisia kysymyksiä, mihin pentutehtailijalla ei jo olisi valmista vastausta, joka kuulostaa hyvältä ja hienolta. - Irmanneli
Ostin virosta keväällä 2012 tiibetinmastiffi/sakumix narttupennun,Pentu oli apulassa myytävänä suomalaisella naisella,joka ilmoitti ,että pennut ovat virossa ja tuodaan suomeen.Mitään etumaksuja ja sensemmoisia ei ollut ja ostopäätöksen voi tehdä pennun nähtyä.
Menin katsomaan,ostin ja päivääkään en ole katunut.Varmasti pentu oli pentutehtailun tulos,mutta hyvä sellainen.Lilli on nyt melkein 2v,Eläinlääkärissä ollaan käyty ainoastaan rokotuksissa.Terve koira kaikin puolin.Luonne mitä mahtavin.
Edesmennyt Timi koirani oli myös Virosta,eli pitkän ja hyvän eläman.Eläinlääkäriä ei tarvittu kun rokotuksiin.
Voit saada hyvän koiran virosta tai sitten et...mutta jos seropin otat suomesta,samoilla riskeilla mennään,kun ei niistä koskaan tiedä. - MiinuksiaJaPlussia
Ite ostin tuon koirani mieheltä, nimeä en vieläkään tiedä.Rotuna luki bison frice/perhoskoira mix, koira on nykyään melkein puhdasrotuisen Welsh Corgin näköinen ja sama ruumiinrakenne. Tuli virosta kans. Tavattiin Helsingissä juna-aemalla. Autossa oli 3 pentua, 2 hyväkuntoista ja muutenkin tosi pirteetä, mut sit kolmas oli tosi laiha ja sillä oli suurin osa turkista lähteny. Minä päädyin ottamaan tuon "surkimuksen".päästiin kotiin ja huomattiin että koiralla oli matoja. Noh. hoidettiin madot ja muutenki koira kuntoon ja nyt on ollu mulla 7v ja ei ole enempää sairauksia ollu. Hinta oli 350e, tällä miehellä on joka vuosi ainaki kahdet uudet pennut myynnissä. Vähän aikaa sitte ostettiin samalta mieheltä uros, ilmotuksessa luki pienirotunen. Mentiin hakemaan ni pentu oli meiän nykysen aikuisen koiran kokonen. Muuten tää pentu oli terve yms. Jouduttiin myymään koon takia maalle.
- Koira unelmissa
Tässä minusta luotettavia yhdistyksiä, joista voi hankkia pennun tai jo varttuneemman koiran:
http://www.viipurinkoirat.fi/
http://www.pelastetaankoirat.com/ - Valotpäälle!
Ihan mielettömän huolestuttavaa a pöyrityttävää lukea täältä kommentteja joissa tiedostetaan että on otettu pentutehtailun tuotoksena syntynyt pentu, ja mahdollisesti vielä samalta myyjältä myöhemmin toinen...siis mitä??!?!?
Voi olla että on just se pentu ollut hyvä, mutta nyt valoja päälle! Ostamalla pentutehtaasta pennun tuette järjestäytynyttä rikollisuutta ja eläinrääkkäystä! Pentutehtailu on laitonta, ja ihan syystä; pennun emä jää pentutehtaaseen. Se elää siellä häkissä, huonolla ruualla ja likaisella vedellä, on luultavasti hyvin sairas ja sen AINOA tehtävä elämässä on synnyttää lisää pentuja. Ja tätä tapahtuu vain ja ainoastaan siksi, että ihmiset ostavat näitä pentua. Niin kauan kuin on kysyntää, on tarjontaa.
Ottakaa nyt hyvät ihmiset se koira VASTUULLISEN yhdistyksen kautta. Näin ette tue eläinrääkkäystä, ja saatte ell tarkastaman koiran.
Jokainen, joka ostaa koiran pentutehtaasta, on osasyyllinen niiden toimintaan ja silmittömään eläinten kaltoinkohteluun. Kuinka moni teistä laittaisi oman koiransa häkkiin, jossa se mahtuu hädintuskin kääntymään koko elämäkseen?
Rescuekoira on todella hyvä vaihtoehto, mutta vain vastuullisen yhdistyksen kautta. - Vastuun kehtolainen
Kaksi tapaa löytää varmasti HYVÄLTÄ on ottaa yhdistyksen kautta esim. pesu:lla on pentuja hakemassa täällä Suomessa kotia tai vastuulliselta rescuejärjestöltä joka on Eviraan rekisteröitynyt. Jos et halua rescuetaustaista koiraa suosi kasvattajia pentuvälityksessä on aika ajoin halvempia pentujakin joukossa aivan lemmikkikoteihin joten seuraisin listausta aktiivisesti: https://omakoira.kennelliitto.fi/pentuvalitys/frmEtusivu.aspx
- tuta1
Pentuja paljon tuottava ja siitä elantonsa saava Virolainen voi pitää hyvääkin huolta koiristaan ja emistä, sillä tuotannon laatu ja jatkuvuus paranee näihin asioihin panostamalla. Tyytyväinen asiakas voi ostaa myös seuraavan koiransa ko. taholta ja levittää samalla hyvää puskamessagea. Tuli vain mieleen. Varmaan löytyy kuraloitakin sieltä jos sitten suomestakin. Bisneksessä jokainen toimija yrittää dissata toisia ja promota omaa tuotantoa, pätee myös varmaan tässäkin bisneksessä ainakin jossainmäärin. Joten korvat höröllä ja vainu tiukkana.
- Lopulta näin
Lemmikit ei ole tuotantoeläimiä (sairasta edes ajatella noin). Jos nyt otetaan liha kortti esiin että joka kerta kun ostan lihaa kaupasta eläin on uhrattu ja tuotettu minua varten ehkä jollekin minulle ei koska... Olen vegaani ja syön vain luomua joten se siitä. Liikaa tuskaa on tässä maailmassa ja haluan omalta osaltani olla vähentämässä sitä. Koirani toki syö lihaa vaan ne syövät raakaa kotimaista lihaa mikä tulee jos ''uhratusta'' eläimestä eli lieventää omaa tuntoani hieman.
Vaikka eläimiä pidetäisiin miten hyvin tuotantoyksiköissä oli se suurkasvattaja tai elantonsa hakeva myyjä ei se tee teosta yhtään sen hyväksytävämpää silmissäni. Pienkasvattajat ja yhdistykset tekee aidosti koirien hyvinvoinnin eteen töitä eivätkä vain anna jokaiselle vastaantulijalle koiraa mikä lisäisi kodittomien koirien määrän kasvua vähälläkään. Vastuullinen kasvattaja / myyjä myös huolehtii jalostukseen kelpaamattomien eläinten sterilisoimisesta saaduilla tuloillaan tai hankkii niille uuden (hyvän/pysyvän kodin). Jenkeissä petstoressa toimitaan juuri kuvailemallasi tavalla eli myydään hyvinhoidettuja eläimiä sellaisen haluavalle ja siksi kyseisessä maassa koiratarhat pursuaakin koiria kun ihmiset ei enää haluakaan niitä.
Muistutelen ettei mikään eläin ole kulutustavara vaikka ihmisten kuva siitä on muodostunut sellaiseksi. Sen etsimiseen käytetään aikaa ja harkintaa, talous kestää eläimen pidon loppuun asti.
Kiteytän: koira ei valitse meitä vaan me koiran. Koira ei voi vaikuttaa hyvinvointiinsa muulla kuin tarjoamalla seuraansa sekä parastansa treeneissä me ihmisinä vastaamme siitä 100% koulutuksen ja hyvinvoinnin osalta. - Nelli122
Koiria Virosta: http://www.rekkurescue.com/koirat_koditta.php
Muita pentuja:
http://kulkurit.fi/koirat/kotia-etsivat-koirat-pennut/ - Anonyymi
Kannattaa googlettaa netissä.... Pentutehtailu viro, virontuonti pentu jne. Niintulet järkiisi, jo ennenkun otat itelles ongelmia.
- Anonyymi
Olin ostamassa chihu-pennun virolaiselta Magicshow kenneliltä ja kaikki oli jo sovittu, Ongelmaksi muodostui tuonti Helsinkiin, koska halusin itse käydä hakemassa pennun ja tutustua sen taustoihin. Näin sovittiin. Venäläinen omistaja vakuutti, ettei hänellä ollut kiirettä myydä, ja kun viikko myöhemmin ilmoitin, että hän voikin koronatilanteen vuoksi lähettää koira kuriirilla, oli koira jo myyty toiselle -kysymättä minulta olinko edelleen kiinnostunut. Oharit näyttäisi siellä kuuluvan normaaliin toimintaan ja minulta meni luottamus. Rouva ehdotteli toista koiraa, mutta kerroin hänelle suoraan, etten enää halua ostaa häneltä mitään. Olin todella pettynyt koska olin ihastunut pentuun kuvien perusteella. Ehkä kuitenkin säästyin pahemmalta!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde212556- 1482234
Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän292202Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.522129Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti211722Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3871603Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään961536- 2861432
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131389- 1321379