BED/syömishäiriö-blogeja?

starf

itselläni on: starfroze.blogspot.com. V.2009 (ja sitä ennen) sairasti bulimiaa,joka on nyt viimeisen parin vuoden ajan ollut BED,eli siis paranin bulimiasta ja sairastuin BED:iin. Kommentteja saa laittaa ja lukijoita muiden blogeja olisi kiva saada lisää listoille. Olen 25-vuotias.

15

1635

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lihava-

      Taidankin käydä tutustumassa tuohon blogiisi. Itse sairastan bediä ja aloitin juuri ravitsemusterapian sen tiimoilta.

    • BED-blogi
      • itsesyön5000kcal/pvä

        ^anteeksi huomautukseni, mutta ei noilla ruokamäärillä voi puhua BEDistä. Syöt ihan normaalin määrän kaloreita. 2000 kcal päivässä ei ole BED. Toivottavasti et loukkaantunut tästä kommentista. En yritä olla ilkeä, yritän vain muistuttaa todellisuudesta.


    • 4+16

      ^ Ja sanon samaa mitä edellä oleva. Lukasin blogin, ja tuli paha mieli. Monestakin eri syystä. On toki selvää, että on täysin vääristynyt kehonkuva, masennusta ja itseinhoa. Ja tunnen ja tunnistan empatiaa, koska ihan samoja ajatuksia ja fiiliksiä on omastakin kropasta ja itsestä. Mutta. Syömishäiriö? BED? Syömishäiriö voi olla mahdollinen, mutta tuon blogin perusteella ei ole kyse BED:istä. Ei todellakaan.

      Itseasiassa jos kaikki ruokailut kalorimäärineen pitää paikkaansa, eli ei ole yritystä kaunistella määriä saati koittaa pettää itseään, niin noilla kalorimäärillä ja liikunnalla 183cm ja 115kg nainen jopa laihtuu. Vaikka söisi pelkkiä perunlastuja.

      Terveellistä? Ei varmana ole. Ongelmia syömisen, itsekontrollin, tunteiden, itsetunnon sekä luottamuksen osalta? Aivan ja varmana. Syömishäiriö? ... Minäkään en halua olla ilkeä, mutta noiden tekstien perusteella ei. Nimenomaan ongelmia syömisen ja itsensä suhteen, ja pahasti vääristynyt kehonkuva kyllä.

      Ja suututta suuresti se, ettei hoitohenkilökunta ota tätä asiaa tosissaan, vaan tyypilliseen tapaansa tuputtaa lääkkeitä. Teksteistä kuitenkin paistaa aika selkeästi läpi se, ettei kirjoittaja edes halua hoitoa terapian muodossa, mikä tässä tapauksessa olisi erittäinkin tarpeellista?

      BED:iä kärsivä ihminen kiskoo yhdeltä istumalta jo tuon 2000 kaloria. Päivittäiset kalorimäärät hipovat useamman päivän energiatarpeita. Tietysti BED:istäkin on useita muotoja, mutta se, että parina päivänä viikossa lankeat ylensyömiseen ja tunnet sen takia itseinhoa, se ei ole sama asia.

      Vääristynyt kehonkuva johtaa hyvin usein syömishäiriöön, mutta nämä kaksi eivät kuitenkaan ole sama asia. Syömishäiriö pikemminkin seuraus suuremmasta ongelmasta. Ja anteeksi kun sanon, mutta ihan ja rehellisesti itseäni v*tuttaa aivan ja joka kerta, kun joku lähtee avutumaan "syömishäiriöstään" tietämättä asiasta tuon taivaallista.

      On aika helvetin iso ero sillä, että omaat "vain" huonon itsetunnon, huonot elämäntavat ja ruokailutottumukset ja pakenet tunteitasi "normaaliin" lohtusyömiseen kuin se, että syöt pakonomaisesti riippuvaisena ja et kykene lopettamaan. Ihan sama olisi lähteä vertaamaan ihmistä joka kuluttaa alkoholia kohtuudella joskus ne överit kiskoen alkoholistiin. "Normaali" alkoholinkuluttaja pystyy ja kykenee kyllä kontrolloimaan juomisensa, alkoholisti ei. "Normaali" ylensyöjä pystyy ja kykenee kyllä kontrolloimaan syömisensä jos haluaa, BED:iä sairastava ei.

      Alkoholisteilla on se "onni", että voi jättää sen riippuvuutta aiheuttavan aineen kokonaan elämästään pois. Mitäpäs kun olet riippuvainen ruuasta? Koitappa olla syömättä ja katso kuinka kauan elät. Alkoholisti voi vapaasti valita ympäristönsä, ja karsia esim. kaikki paikat pois jossa on vaara repsahtaa.

      Ruokariippuvainen saa taistella jokaikinen päivä loppuelämänsä sen suhteen ettei repsahtaisi, kun sitä nautintoainetta olisi tarjolla 24/7 ihan missä tahansa halutessa. Vaatii helvetinmoista itsekuria, tahtoa ja taistelua jokaikinen päivä, ettei repsahda. Itse lukeudun vielä niihin, jolle ei näytä tulevan helpotusta edes vuosien taiston jälkeen. Jokaikinen kerta kun käy kaupassa, ravintolassa, illanistujaisissa tms. missä olisi sitä vapaasti valittavaa ruokaa tarjolla, jokaikinen kerta saa käydä sen saman keskustelun itsensä kanssa. Ei. Minä en saa. Jos annan pikkusormen, se vie koko käden. Olen niiiiiiin monta kertaa sen kokeillut ja todennut saman: "jos ihan vähän vaan", niin siitä se lähtee. Syöksykierre ja kovaa.

      Minun kroppa ja aivot ovat viottuneet siltä osin, että ne kirjaimellisesti ajattelee elämän olevan syömistä varten, eikä syöminen elämää varten. Minä en pysty enkä kykene tätä asiaa itsessäni hallitsemaan. Itselleni ainoa vaihtoehto on erittäin tarkka ja terveellinen ruokavalio, josta on karsittu kaikki ns. riippuvuutta laukaisevat tekijät pois. Ei silti mene päivääkään ettenkö ajattelisi syöväni esim. perualastuja ja dippiä, pizzaa, leipää tai kermaista pastaa. Jo pelkkä ajatus saa kuolani valumaan, olen kuin joku ehdollistettu Pavlovin koira.

      • kamppailua

        joo aika tuttua tuo ahmintariippuvuus.itsekin terveenkirjoissa lyhyesti käyneenä ja ilkivallan takia uudelleen sairastuneena tunnen sen rankan psyykkisen riippuvuuden ja pitkittyessä myös fyysisen riippuvuuden, joka voi olla todella rankkaa.Yksinolo laukaisee ahmimisen ja kun sietokyky laskee ahmimisen myötä niin tosi pikku asialta tuntuva kokemus voi kipata ahmijan päivän.jojilusta tiedän että fyysinen riippuvuus kestää 2-3-vkoa, sitten olo alkaa ropassa helpottamaan, mutta psyykkinen riippuvuus kestää kauemmin itse en ole päässyt niin miellyttävään elämäntilaan enää uudelleen että täysi tervehtyminen olisi onnistunut.


      • Toipumisblogi
        kamppailua kirjoitti:

        joo aika tuttua tuo ahmintariippuvuus.itsekin terveenkirjoissa lyhyesti käyneenä ja ilkivallan takia uudelleen sairastuneena tunnen sen rankan psyykkisen riippuvuuden ja pitkittyessä myös fyysisen riippuvuuden, joka voi olla todella rankkaa.Yksinolo laukaisee ahmimisen ja kun sietokyky laskee ahmimisen myötä niin tosi pikku asialta tuntuva kokemus voi kipata ahmijan päivän.jojilusta tiedän että fyysinen riippuvuus kestää 2-3-vkoa, sitten olo alkaa ropassa helpottamaan, mutta psyykkinen riippuvuus kestää kauemmin itse en ole päässyt niin miellyttävään elämäntilaan enää uudelleen että täysi tervehtyminen olisi onnistunut.

        Tässä yksi aikuisen naisen syömishäiriöstä toipumiseen keskittyvä blogi. Käsittääkseni ei enää akuuttia ahmintas, oksentamista jne.

        tietoipumiseen.blogspot.fi


      • vaikeaylipaino

        Tosi hyvä kirjoitus.


      • Anonyymi

        Hyvä kirjoitus.
        Itse olen häröillyt ensimmäisestä luokasta asti, kun tulin aina yksin tyhjään kotiin koulusta. Äiti aina "osti minulle evästä" keittiön kaappiin ja sinne minä sitten aina löysin tieni. En taida ryhtyä tässä nyt laskeskelemaan mutta syömiseni kyllä muistan aina:

        Kokonainen pussi Lidlin sitruunamuffinseja
        Paketti eli neljä Lidlin suurta suklaahippumuffinseja
        2-5 pitaleipää runsaalla suklaalevitteellä
        About litra kaakaota
        (Ja jos suinkin oli, niin pannukakkua, lettuja tai suklaakakkua niin paljon kuin jääkaapissa oli, ihan vaikka puoli pellillistä, kyllä niille aina löytyy tilaa. -_-)

        Kuulostaa muuten hemmetin maukkaalta tuo lista...

        Mutta pitää taistella vastaan. Kaupassakin varsinkin pullahyllyn Pågenit ja unelmatortut kutsuvat nimeäni. Yleensä onneksi selviän elossa sieltä, mutta en aina. Lisäksi minulla on kausia, kun vedän 500g suklaamuroja parissa päivässä. Myös litra sokerijogurttia ja/tai paketti pinaattilettuja runsaalla mansikkahillolla menee suusta alas humps vartissa!
        Toisaalta karkit ja keksit eivät minua kumma kyllä kiinnista. Hyvähän niin.
        Suurin herkku pannarin jälkeen on tietysti Hesen mega/kerrosateria kokis zerolla, isoilla ranskalaisilla ja paprikamajoneesilla. Joksus tähän vielä päälle iso suklaa-kermavaahtopirtelö. Maha on räjähtämispisteessä ja tuskin henkeä saan. Silti kaikki ostetu pitää saada alas.

        Olen käynyt läpi myös anoreksian 11 vuotta sitten, jolla sain nuo "lapsuuskilot" pois... Vaan tulihan ne sitten taas takaisin. Painoni on siis koulu-aikojen alusta alkaen hyppinyt ylös-alas. On se kumma kun ei osaa itseään hallita. Katson kaupungilla hoikkia, kauniita tyttöjä istumassa Arndolsin edessä munkit ja limsat pöydällä. Ei huolta siitä, mitä syö, silti pysyy normimitoissta. Ainakin siltä se näyttää... Ja minä olen tällainen läski. Olen niin kateellinen.

        Kuten me kaikki (?) tiedämme, BED on syömishäiriö siinä missä anoreksia ja bulimiakin. En nyt tiedä osaanko sanoa olevani enää BEDiläinen, sillä en ole vuosiin vuosiin ahminut. Joskus harvoin menee överiksi, mutta ei pahasti. Ruoka ahdistaa minua mutta toisaalta tuo suunnattoman mielihyvän. Sitten taas morkkikset sen saakelin mega-aterian jälkeen. Ja kun astuu vaa'alle, oli numero sitten enemmän tai vähemmän suuri, päätän että "nyt se alkaa! Nyt en enää osta kaupasta mitään muuta kuin välttämättömän!"Ja kas kummaa - ainahan siltä löytyy jogurttia, limsaa, jätskiä, pahimmassa tapauksessa pullaa ja sipsiä. Ja taas kerran - "tämä oli sit se viimeinen kerta". Itse lihoin viime joulunaikaan lähes viisi kiloa. Söin ainakin 8 joulutorttua ja kuusi konvehtirasiaa sen viikon aikana. Ei jumalauta. Ja totta kai taas lupailen itselleni, että näin ei tänä jouluna tule tapahtumaan. Lyödäänkö vetoa?

        Voimia kaikille!


    • Sisarrakkautta
    • 21v

      Itselläni todettiin BED tänä kesänä ja aloittajan ruokamäärät näyttävät melkoisen keveiltä verrattuna minun ruokamääriini. Nyt olen käynyt ravitsemusterapeutilla ja ruokailuni on pistetty uusiksi.

      Tavallisen kotiruuan lisäksi saatoin vetää ison sipsipussin, ison karkkipussin/suklaalevyn, 0,5-1 litraa jäätelöä, 1-2 juissipurkkia ja pakastepitsan. Myös leipää meni enemmän kuin laki sallii.. Ja tämä toistui 3-6 kertaa viikossa. Lihoin reilussa puolessa vuodessa yli 20 kiloa ja vaatekokoni suureni kolmella numerolla.

      Tämä kuulostaa itsellenikin ihan hirveältä, mutta suuri kiitos äidilleni, joka tajusi hankkia minulle ammattiapua, kun en itse sitä tajunnut. Olisin varmasti syönyt itseni hengiltä muuten..

    • http://numeropeli.blogspot.fi

      Yhdeltä istumalta n. 1600 kcal jonka jälkeen lopetan laskemisen.
      Sairastanut kai ihan pienestä pitäen, diagnosoitu vuonna 2008.

      Nyt siirrtymässä pelottavan paljon bulimian puolelle.

      Ikää miulla on 21 ja bloggaan ihan omilla kasvoillani. (kuvia)
      tavoitteena terveellisemmät ruokailutottumukset sekä laihtuminen.

      • hyiiii

    • k_76

      Kannataa käydä katsoon www.ruokariippuvuus.fi sivusto. Ei ole blogi, mutta sieltä löytyy paljon asiaa ja tietoa ahmimiseen liittyen.

    • Vaikeaylipaino

      http://ruokariippuvuus.fi/etusivun-jutut/9-dot-2-2017-jyvaskyla-mista-apua-hallitsemattomaan-syomiseen-seminaari

      9.2.2017 JYVÄSKYLÄ - Mistä apua hallitsemattomaan syömiseen -seminaari
      Julkaistu 13.12.2016 09:38 Kirjoittaja Ruoka ja riippuvuus -projekti 2016
      Mitä on ruokariippuvuus? Miten masennus ja stressi vaikuttavat syömisen hallintaan? Miten ruokariippuvuutta voidaan hoitaa?

      Tervetuloa kuuntelemaan ja keskustelemaan hallitsemattomaksi muuttuneesta syömisestä ja masennuksesta! Tilaisuudessa kuullaan asiantuntijoita sekä toipujatarina.

      Aika: 9.2.2017 klo 17:30 - 20:00
      Paikka: Matarasali, Matarankatu 6 A 1, Jyväskylä
      Tilaisuus on maksuton.
      Ilmoittautuminen: [email protected]

      OHJELMA:

      Klo 17:30 - 18:15
      Ruokariippuvuus: Mistä on kyse?
      Suvi Björkqvist, Projektikouluttaja, Ruoka ja riippuvuus –projekti

      Klo 18:15 - 19:00
      Masennus ja stressi syömisen hallintaa heikentävinä tekijöinä: Millaisia itsehoitokeinoja on?
      Tiina Silvennoinen, Depressiohoitaja, Sairaanhoitaja YAMK

      Klo 19:00 - 19:30
      Toipujan tarina: Millaista on ruokariippuvuus?
      OA:laisen puheenvuoro

      Klo 19:30 - 20:00
      Vapaata keskustelua, kysymyksiä

      2,5 tuntia enpä lähde Jyväskylään, mutta vuosituhannen vaihteessa minulla oli liikeidea jossa olisin tarjonut määrätyn/tilatun kcal mukaan koko päivän ruuat.
      Ajattelin ellei kaltaisteni tarvitsisi mennä ruokakaupaan, eikä tehdä päätöksiä syömisestä tai ruan valmistuksesta voisi parantua ylensyönnistä.

      Mutta masennuin niin etten kyenyt liikeidan käytännön toimeen panemiseen, kaikkine siihen liityvine asioineen. [rahoitus tilat astiat kuljetus ]

    • PM2017

      HEI!

      Minulla on blogi. Olen hiljattain myöntänyt itselleni sairastavan BEDiä.
      Blogissa haluan päästä syömishäiriöstä eroon terveellisellä tavalla.

      https://newstage.blogaaja.fi/

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      256
      2442
    2. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      73
      1836
    3. Hallitus korottaa yleisen arvonlisäveron 25,5 prosenttiin

      Yleisen arvonlisäveron kiristäminen 1,5 prosenttiyksiköllä on hallituksen järein toimi kehysriihessä. Se voi tuoda valti
      Perussuomalaiset
      336
      1568
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      175
      1539
    5. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      41
      1085
    6. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      89
      985
    7. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      180
      811
    8. Oho! Niko Saarinen saa melko persoonattomaan kotiinsa luksus faceliftin - Katso ennen-jälkeen kuvat!

      Niko Saarinen ja aika näyttävä face lift! Palkitun radiojuontajan koti sai aivan uutta lämpöä ja hehkua tv-ohjelmassa.
      Suomalaiset julkkikset
      5
      805
    9. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      216
      773
    10. Ettet vaan pety niin

      Varoitan etukäteen kaiken kokemamme jälkeen että en tule laittamaan viestiä enää (ensin) enkä lähestymään (ensin) enää.
      Ikävä
      50
      730
    Aihe