Koira alaikäiselle?

The Someone

Elikkäs olen jo pitkään harkinnut oman koiran hankkimista ja mietin että voiko yli 15-vuotias hankkia koiran ihan omatoimisesti ilman mitään vanhempien nimiä koiran papereissa? Olen opiskelija ja aikaa olisi omalle koiralle :)

8

420

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei onnistu

Kennelit ei myy alaikäisille ikinä.Joku pentutehtailija tai sekarotuisia myyvä voi myydäkkin.Ainoa vaan vanhemmat päättää aina koiran tulosta kämppään vaikka lapsi olisi aikamiespoika 50v ja asuisi kotona.Se jonka koti(omistaa tai vuokrasopimuksessa nimi) päättää aina.Koiraa et voi ilman vanhempien suostumusta ottaa.

• The Someone

Enää en kotona asu korkeintaan viikonloput siellä käyn :)

• ---

Heh heh. Vähänkö vaikutat tiukkapipoiselta. Mahtaa olla raskas elämä sulla.

• Täysin omatoimisesti et todennäköisesti koiraa saa. Voit saada koiran laillisesti nimiisi niin ettei vanhempien nimiä papereissa näy, mutta toisen tai molempien on silti oltava mukana kun kaupat tehdään. Joissakin kauppakirjoissa näkyy vanhempien nimi jossain ominaisuudessa, mutta ei kaikissa.

Ja jos asut vuokralla, niin varmista, että vuokranantaja ja mahdollinen kämppäkaveri hyväksyy lemmikin asuntoon, ja jos asut rivarissa tai kerrostalossa, tarkista asia myös taloyhtiöltä. Olen kuullut paikoista joihin ei lemmikkejä saa ottaa.

• @nskumus

Kasvattajalta et koiraa saa. Joltain yksityiseltä voit sekarotuisia pentuja esimerkiksi saada. Asut yksin, joten oletettavasti osaat huolehtia itsestäsi ja olet varmasti myös miettinyt koiran ottamisesta koituvia vastuita.. Pystytkö maksamaan itse koirasta koituvat kulut? Ruuan ja perus eläinlääkäri hoidon lisäksi myös mahdolliset yllättävät lääkärikulut? Itse en osannut varautua aivan näin suuriin lääkäri kuluihin mitä nyt on koitunut. Itse opiskelen ja aviomieheni käy töissä, joten suuret tulot meillä ei ole, mutta rahaa aina säästössä pari tonnia yllättäviä kuluja varten. Nyt esimerkiksi meni koiran molempien piilokivesten poistoon vatsaontelosta 500 euroa. Minä en arvostele sinua ikäsi puolesta tai mitään, mutta neuvon, että ennen koiran ottoa kannattaa yrittää saada säästöön rahaa noita yllättäviä kuluja varten, ettei sitten tarvitse omasta selkänahastaan repiä jos joku ongelma tulee. :)

• 13+2

Juu samaa mieltä, ikäsi puolesta voit hyvinki olla tarpeeksi vastuullinen koiran hankintaan. Jos siis olet todella ymmärtänyt koiran tuoman vastuun? Ja ymmärrät sen, että koira elää keskimäärin seuraavat 10 vuotta? Täytät parin vuoden päästä 18v, tuleeko sitten kuvioon esimerkiksi kapakkareissut? Koiralle ei ole aina helppoa saada hoitajaa... Voit jättää koiran kotiin yöksi, mutta aamulla sinun on vietävä se lenkille krapulasta huolimatta :) Kuten myös kaikkina muina aamuina, huolimatta siitä sataako vai paistaako, tai onko -30 pakkasta! Ajan nyt takaa sitä, että olen sen ikäinen jotta elämässäsi saattaa tapahtua isojakin muutoksia sen seuraavan 10v aikana. Tulet täysi-ikäiseksi, aloitat ehkä parisuhteen, saat kenties lapsia? Nykyään on harmillisen paljon ihmisiä jotka ovat valmiita luopumaan koirasta heti kun jotain muuta tulee niinsanotusti tilalle...

Pentu kannattaa hommata sellaisena ajankohtana, että ehdit olemaan sen kanssa kotona päivisin ja totuttamaan sen talon tavoille, sekä yksin oloon. Et voi jättää pientä pentua heti ensimmäisenä päivänä yksin kotiin koulupäiväsi ajaksi!
      Ja myös nuo kulut... ETEENKIN jos hankit isomman rodun, on todella tärkeää että ruokit sitä laadukkaalla ruualla. Kasvuaika, eli ensimmäinen vuosi pennun täytyy saada laadukasta koiranruokaa ja ne ei ole halpoja. 15kg:n säkki maksaa väh. 50€ ja tämä on todellakin halvimmasta päästä. Isolla rodulla säkki ei kauaa kestä. Silti myös pienemmät rodut tarvitsevat kasvuaikanaan pennun kasvulle sopivaa ruokaa. Eikä se ruokinta halpaa ole aikuisellekaan koiralle, vaikka voitkin ihan hyvällä omallatunnolla ostaa sen halvempana marketista ja antaa vaikkapa kotiruokaa.
      Rokotukset: viikkoina 12 ja 16 ja seuraava vuosikkaana... Kertalaaki maksaa 50-100€. Myös muut mahdolliset lääkärikulut kuten vaikkapa korvatulehdukset, tai kaikenlaiset haaverit mitä vain saattaakin tapahtua. Madotukset.. Koiraan menee rahaa melkoisen paljon! Ota huomioon myös että pentu saattaa tuhota asunnossasi ihan mitä tahansa. Jotkut syö jopa ovilistat ja lattiamatot! Nimim, oma 5kk pentuni söi juuri nojatuolista käsinojan. Omat kalusteesi toki saat vapaasti syöttää koiralle, mutta vuokra-asuntoon tulleista vaurioista tietysti joudut pulittamaan :)

Olen kasvattanut/ kouluttanut 5 koiraa ja usko pois, tiedän mistä puhun! Paljon se antaa mutta vasta se paljon ottaa! mieti siis tarkkaan :)

• mmimim

Itse olen 14 ja mulla on koira. Tietysti äidin nimissä mutta minä olen se joka vie sen koiran ulos ''satoi tai paistoi'' Hoidan koiran ohella myös kolme kissaa ja uusi koira tulee ensivuonna liittymään tähän eläintarhaan! Tietysti kun otin ensimmäisen koiran jouduin sitoutumaan siihen että aamulla herätään 30min aikaisemmin ja koira lenkitetään ja että koulusta ei lähdetäkkään suoraan kahville vaan ensin mennään koira käyttämään ulkona ja kotona pitääkin olla suurin osa ajasta koiran luona. Ja kun koira on pentu pitää jatkuvasti vahtia ja olla näyttämässä mitä koira tekee väärin tai saat sen 10-15 vuotta kestää kämppää tuhoavaa koiraa varsinkin modeemin piuhoja oli meidän pennun mielestä lystikästä alussa purra poikki vaikka ne oli kuinka tarkasti lattialistojen alle piilotettu :D Aikalailla kaikki pienet tavarat pitää piilottaa kaappeihin koska ne on nopeasti tuhottuina ja useimmiten vaarallisia koiralle! Ruoka on myös todella kallista vaikka ottaisit pienen koiran niin kuin meillä ja merkkailun vuoksi on useita huonekaluja ostettu uusiksi joten kannattaa todellakin miettiä että onko sulla varaa tosissaan ostaa uutta sänkyä jos pieneltä pennulta pääse vahinkopissat yms. Jos vaan kärsivällisyys, aika ja rahatilanne antaa periksi niin ei sitten kun sopivaa rotua löytämään! :)

• koira <3

Itse sain oman koiran 14 vuotiaana lahjaksi, oli sekarotuinen uros. Sitä ei ketään muu hoitanut, mutta valitettavasti kun lähdin opiskelemaan kaupunkiin, jouduin jättämään koiran maalle tätini luokse. Vain viikonloppuisin pääsin siellä käymään. Opiskelijabokseihin ei saanut ottaa koiraa, eikä rahaakaan olisi ollut enää koiran ylläpitoon. Sitten kun valmistuin koulusta, muutin yhteen mieheni kanssa ja saimme lapsen, siinä vaiheessa koira oli 15 vuotias enkä enää ottanut koiraa kotiini, koska se oli niin kotiutunut monien vuosien jälkeen jo tätini luokse 4km päähän uudesta kodistani. Sitten yhtenä päivänä koira karkasi ja lähti juoksemaan meille päin. Pääsi meidän postilaatikoiden kohdalle ja kuoli siihen. Yritti tulla luokseni kuolemaan. Vieläkin kyyneleet nousee silmiin. Siitä on jo nyt aikaa 10 vuotta ja nyt omat lapset on isoja, ja talossa on koira josta en luovu ikinä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Paskakaivo Kuhmo

Moniko teki uuden saostuskaivon, joka erittelee paskan ja nesteet imeytyskenttineen maassa taloissa. Kaikkien talojen pi
      Kuhmo
      68
      4351
    2. Uskotko yliluonnolliseen?

Mitä jos tämä ns. kaivattusi on loitsunut sinut? Olettekos sitä ajatelleet, niinpä. Ette todellakaan. :D
      Ikävä
      97
      3903
    3. Miten sinut

Voisi hurmata uudelleen?
      Ikävä
      50
      3426
    4. Mitä kuuluu?

Toivottavasti sulla oli hyvä päivä tänään. Täällä on taas ollut niin negatiivista juttua. Oli pakko tulla sanomaan sinul
      Ikävä
      22
      2683
    5. Keilahalli

Onneksi rakennettiin aikoinaan se keilahalli, se pelastaa eläinpuistoyhtiöiden sekä koko Ähtärin kaupungin talouden!
      Ähtäri
      24
      2518
    6. Uskallatko katsoa pitkään silmiin

kaivattuasi, jos olette samassa tilassa? Alkaako sydän jyskyttää, jos katseet jumittuvat? Pelkäätkö ulkopuolisten huomaa
      Ikävä
      56
      2373
    7. Heippa mies......

Milloin rakastellaan vai odotetaanko vielä 10 vuotta?
      Ikävä
      43
      2207
    8. Huomenta rakas

Olet varmasti jo työn touhussa. Ahkera alfamies kun olet. 😅❤️
      Ikävä
      47
      1858
    9. Elämäni rakkaus

Olet aina ollut ja luultavasti niin pysyykin 😘
      Ikävä
      39